Riigikogu
Riigikogu
Riigikogu
Jäta navigatsioon vahele

Riigikogu

header-logo

17:10 Istungi rakendamine

Esimees Ene Ergma

Lugupeetud Riigikogu! Alustame Riigikogu V istungjärgu 18. töönädala täiendavat istungit, mis kestab päevakorra ammendumiseni. Kas lugupeetud kolleegid soovivad üle anda eelnõusid ja arupärimisi? Palun, kolleeg Ken-Marti Vaher!

Ken-Marti Vaher

Lugupeetud juhataja! Austatud Riigikogu liikmed! Annan õiguskomisjoni nimel üle kaks eelnõu. Me algatame karistusseadustiku muutmise seaduse eelnõu, mille eesmärk on muuta rangemaks karistusi lastevastaste süütegude eest. Riigikogu õiguskomisjon algatab ka perekonnaseaduse eelnõu. Aitäh!

Esimees Ene Ergma

Suur tänu! Juhatuse nimel olen vastu võtnud kaks eelnõu. Kui eelnõud vastavad Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele, otsustab juhatus nende menetlusse võtmise kolme tööpäeva jooksul.
Teated. Riigikogu juhatus on määranud Vabariigi Valitsuse algatatud töölepingu seaduse ja sellega seonduvate seaduste muutmise seaduse eelnõu 518 teise lugemise arutelu aluseks olevate dokumentide esitamise tähtajaks s.a 16. juuni kell 18. Riigikogu juhatus on kinnitanud Riigikogu liikme Keit Pentuse lahkumise rahanduskomisjoni liikme kohalt ja Kristiina Ojulandi asumise rahanduskomisjoni liikmeks.
Palun, kohaloleku kontroll!
Kohaloleku kontroll

Esimees Ene Ergma

Kohalolijaks registreerus 86 Riigikogu liiget, puudub 15.


1. 17:19 Karistusseadustiku, kriminaalmenetluse seadustiku ja vangistusseaduse muutmise seaduse eelnõu (382 SE) kolmas lugemine

Esimees Ene Ergma

Alustame täiendava istungi päevakorrapunktide arutamist. Esiteks, Vabariigi Valitsuse algatatud karistusseadustiku, kriminaalmenetluse seadustiku ja vangistusseaduse muutmise seaduse eelnõu kolmas lugemine. Kas fraktsioonide volitatud esindajad soovivad avada läbirääkimisi? Kõnesoove ei ole. Läbirääkimisi ei avata. Läheme lõpphääletuse juurde.
Head kolleegid! Kuna selle seaduse vastuvõtmine nõuab Riigikogu koosseisu häälteenamust, siis teeme kohaloleku kontrolli.
Kohaloleku kontroll
Kohalolijaks registreerus 81 Riigikogu liiget, puudub 20. Alustame hääletamist.
Lugupeetud Riigikogu liikmed, panen lõpphääletusele Vabariigi Valitsuse algatatud karistusseadustiku, kriminaalmenetluse seadustiku ja vangistusseaduse muutmise seaduse eelnõu 382. Palun hääletada!
Hääletustulemused
Eelnõu poolt hääletas 66 Riigikogu liiget, vastu oli 1, erapooletuid 1. Eelnõu on seadusena vastu võetud.


2. 17:21 Karistusseadustiku, avaliku teenistuse seaduse, välismaalaste seaduse, kodakondsuse seaduse, kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse ja kriminaalmenetluse seadustiku muutmise seaduse eelnõu (416 SE) kolmas lugemine

Esimees Ene Ergma

Alustame Vabariigi Valitsuse algatatud karistusseadustiku muutmise seaduse eelnõu kolmandat lugemist. Kas fraktsioonid soovivad avada läbirääkimisi? Palun, kolleeg Indrek Saar Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni esindajana!

Indrek Saar

Hea eesistuja! Lugupeetud kolleegid! Meie ees on seaduseelnõu, mis sai oma lõpliku vormi kiirustades, ja ei ole mingi saladus, et ainult tänu sellele, et ajad on segased. Seaduseelnõu, mis on pärit valitsusest ja mis sai menetluse käigus hulgaliselt parandusettepanekuid, ei oleks kindlasti läbi läinud, kui valitsuskoalitsioonil ei oleks nii kindlasti vaja praegu kõiki hääli koos hoida. Sest vaevalt küll, et liberaalid oleksid alla kirjutanud kõigele sellele, mis 416 SE oma sisus sätestab. Ja ta sätestab mitu asja, loen teile ette. Paragrahv 2352 ütleb, et valeandmete levitamise eest eesmärgiga kahjustada Eesti Vabariigi iseseisvust ja sõltumatust või territoriaalset terviklikkust, kui sellega kaasnes oht avalikule korrale, karistatakse kuni kuueaastase vangistusega. Milline suurepärane võimalus hirmutada ajakirjanikke, kes ei ole ühe või teise erakonna sõbralikud: teid võidakse teie tegevuse eest kinni panna, teie informatsioon on kallutatud ja te õõnestate teadlikult Eesti Vabariigi iseseisvust ja sõltumatust!
Järgmine, § 2353 "Politseiametniku ja tegevteenistuja riigivastane mõjutamine". Politseiametniku või tegevteenistuja süstemaatilise mõjutamise eest teenistuskohustuste täitmata jätmisele eesmärgiga kahjustada Eesti Vabariigi iseseisvust ja sõltumatust või territoriaalset terviklikkust karistatakse rahalise karistuse või kuni kolmeaastase vangistusega. Alati kerkib küsimus, mis on süstemaatiline. Kui ma olen kaks korda oma tuttavale politseinikule öelnud, et kas sa sellist Eestit tahtsid ja kas sa oled tõepoolest valmis järgmise korratuse ajal kumminuiaga tänavale minema, kas siis võib mind selle eest kinni panna?
Kindlasti juhin tähelepanu paragrahvile, mis on suurepärane selle jaoks, et kutsuda Eesti Vabariigis korrale ametiühingud, kes homseks on üht-teist kavandanud. Paragrahv 238 "Massilise korratuse organiseerimine ja ettevalmistamine ning üleskutse selles osalemisele" ütleb: "Palju inimesi hõlmava korratuse organiseerimise või ettevalmistamise või sellises korratuses osalemisele üleskutsumise eest, millega võib kaasneda rüüstamine, purustamine, süütamine või muu selline tegevus, karistatakse rahalise karistuse või kuni viieaastase vangistusega." Teadupärast, kui streik kuulutatakse ebaseaduslikuks, siis võib seda nimetada massiliseks korratuseks. Ja kui sellega võib kaasneda rüüstamine ja purustamine, siis võib selle eest kuni viieks aastaks kinni panna. Kui sellega kaasneb rüüstamine ja purustamine, siis karistatakse kolme- kuni kaheksa-aastase vangistusega.
Paragrahvi 239 lõige 1 ütleb: "Rüüstamise, purustamise, süütamise või muu sellise tegevuse eest massilises korratuses osaleja poolt või seadusliku korralduse eiramise või vastuhakkamise eest politseiametnikule, abipolitseinikule või muule isikule, kes on seaduslikult tõkestanud sellist tegevust, või sellise isiku üleskutsumise eest teenistuskohustuste täitmata jätmisele karistatakse rahalise karistuse või kuni viieaastase vangistusega." Mis on sellise isiku üleskutsumine teenistuskohustuste täitmata jätmisele? Seda saab loomulikult mõtestada kohus. Selle seaduseelnõu puhul jääb mul ainult loota, et katsed Eesti Vabariigi kohtusüsteemi poliitiliselt juhtida jäävad ka tulevikus tulemuseta ja et Eesti Vabariigi kohus tagab selle, et me kõik võime rahulikult avaldada oma arvamust valitsuse ja parteide kohta.
Loomulikult kutsun ma üles kõiki demokraate siin saalis hääletama selle seaduseelnõu vastu! Tänan!

Esimees Ene Ergma

Suur tänu, kolleeg Indrek Saar! Rohkem kõnesoove ei ole. Lõpetan läbirääkimised ja läheme lõpphääletuse juurde.
Lugupeetud kolleegid! Ka selle seaduseelnõu vastuvõtmiseks on vaja Riigikogu koosseisu häälteenamust. Palun, kohaloleku kontroll!
Kohaloleku kontroll
Kohalolijaks registreerus 80 Riigikogu liiget, puudub 21.
Hea Riigikogu, panen lõpphääletusele Vabariigi Valitsuse algatatud karistusseadustiku muutmise seaduse eelnõu 416. Palun hääletada!
Hääletustulemused
Seaduseelnõu poolt hääletas 52 Riigikogu liiget, vastu oli 30, erapooletuid ei olnud. Eelnõu on seadusena vastu võetud.


3. 17:28 Sadamaseaduse eelnõu (393 SE) kolmas lugemine

Esimees Ene Ergma

Alustame Vabariigi Valitsuse algatatud sadamaseaduse eelnõu 393 kolmandat lugemist. Kas fraktsioonide volitatud esindajad soovivad avada läbirääkimisi? Kõnesoove ei ole, läbirääkimisi ei avata. Läheme lõpphääletuse juurde. Hea kolleeg Ain Seppik, palun!

Ain Seppik

Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Toetudes töö- ja kodukorra seaduse §-le 76, on Riigikogu täiendaval istungil otsustusvõimeline, kui kohal on üle poole Riigikogu koosseisust. Seetõttu ma palun iga hääletuse eel kohaloleku kontrolli.

Esimees Ene Ergma

Hästi! Palun siis iga kord see palve eraldi esitada! Kuna hea kolleeg Ain Seppik palus kohaloleku kontrolli, siis teeme kohaloleku kontrolli.
Kohaloleku kontroll
Kohalolijaks registreerus 54 Riigikogu liiget, puudub 47.
Head kolleegid, panen lõpphääletusele Vabariigi Valitsuse algatatud sadamaseaduse eelnõu 393. Palun hääletada!
Hääletustulemused
Eelnõu poolt hääletas 74 Riigikogu liiget, vastu ei oldud, erapooletuid oli 1. Eelnõu on seadusena vastu võetud.


4. 17:30 Elektroonilise side seaduse muutmise seaduse eelnõu (424 SE) kolmas lugemine

Esimees Ene Ergma

Alustame Vabariigi Valitsuse algatatud elektroonilise side seaduse muutmise seaduse eelnõu kolmandat lugemist. Kas fraktsioonide volitatud esindajad soovivad avada läbirääkimisi? Ei soovi. Läbirääkimisi ei avata. Läheme lõpphääletuse juurde. Palun, kolleeg Ain Seppik!

Ain Seppik

Aitäh, lugupeetud esimees! Kooskõlas Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse §-ga 76 palun kontrollida kohalolekut, et teada, kas Riigikogu on otsustusvõimeline.

Esimees Ene Ergma

Head kolleegid! Kuna hea kolleeg Ain Seppik palus kohaloleku kontrolli, siis teeme kohaloleku kontrolli.
Kohaloleku kontroll
Kohalolijaks registreerus 55 Riigikogu liiget, puudub 46. Palun, kolleeg Lauri Vahtre!

Lauri Vahtre

Tänan! Mul on selline küsimus, et kuidas saab istungi juhataja reageerida inimese küsimusele, kes ei viibi kohal. Nagu me korduvalt oleme täheldanud, Ain Seppik siin saalis ei viibi. Ma arvan, et me peaksime metafüüsikasse kaldumata sellised variandid välistama.

Esimees Ene Ergma

Igaühel siin saalis on oma õigused, kas ta registreerib ennast kohalolijaks või mitte, aga kui inimene on füüsiliselt kohal, siis on ta kohal. (Naer.)
Head kolleegid, panen lõpphääletusele Vabariigi Valitsuse algatatud elektroonilise side seaduse muutmise seaduse eelnõu 424. Palun hääletada!
Hääletustulemused
Eelnõu poolt hääletas 77 Riigikogu liiget, vastuolijaid ega erapooletuid ei olnud. Eelnõu on seadusena vastu võetud.


5. 17:33 Hädaolukorra seaduse eelnõu (447 SE) kolmas lugemine

Esimees Ene Ergma

Alustame Vabariigi Valitsuse algatatud hädaolukorra seaduse eelnõu 447 kolmandat lugemist. Kas fraktsioonid soovivad avada läbirääkimisi? Kõnesoove ei ole, läbirääkimisi ei avata. Läheme lõpphääletuse juurde.
Lugupeetud kolleegid! Kuna selle seaduseelnõu vastuvõtmine nõuab Riigikogu koosseisu häälteenamust, siis palun, kohaloleku kontroll!
Kohaloleku kontroll
Kohalolijaks registreerus 58 Riigikogu liiget, puudub 43. Läheme  lõpphääletuse juurde.
Panen lõpphääletusele Vabariigi Valitsuse algatatud hädaolukorra seaduse eelnõu 447. Palun hääletada!
Hääletustulemused
Eelnõu poolt hääletas 75 Riigikogu liiget, vastuolijaid ega erapooletuid ei olnud. Eelnõu on seadusena vastu võetud.


6. 17:35 Erakorralise seisukorra seaduse ja kriminaalmenetluse seadustiku muutmise seaduse eelnõu (448 SE) kolmas lugemine

Esimees Ene Ergma

Alustame Vabariigi Valitsuse algatatud erakorralise seisukorra seaduse ja kriminaalmenetluse seadustiku muutmise seaduse eelnõu kolmandat lugemist. Kas fraktsioonid soovivad avada läbirääkimisi? Kõnesoove ei ole, läbirääkimisi ei avata. Läheme lõpphääletuse juurde.
Head kolleegid! Ka see seadus nõuab Riigikogu koosseisu häälteenamust. Palun, kohaloleku kontroll!
Kohaloleku kontroll
Kohalolijaks registreerus 56 Riigikogu liiget, puudub 45. Nii et võime minna lõpphääletuse juurde.
Lugupeetud Riigikogu, panen lõpphääletusele Vabariigi Valitsuse algatatud erakorralise seisukorra seaduse ja kriminaalmenetluse seadustiku muutmise seaduse eelnõu 448. Palun hääletada!
Hääletustulemused
Poolt hääletas 64 Riigikogu liiget, vastuolijaid ega erapooletuid ei olnud. Eelnõu on seadusena vastu võetud.


7. 17:37 Riigikogu otsuse "Energiamajanduse riikliku arengukava aastani 2020 kinnitamine" eelnõu (443 OE) teine lugemine

Esimees Ene Ergma

Alustame Vabariigi Valitsuse esitatud Riigikogu otsuse "Energiamajanduse riikliku arengukava aastani 2020 kinnitamine" eelnõu teist lugemist. Ma palun ettekandjaks majanduskomisjoni liikme kolleeg Taavi Veskimäe!

Taavi Veskimägi

Hea juhataja! Lugupeetud kolleegid! Majanduskomisjon arutas energiamajanduse riikliku arengukava aastani 2020 kinnitamist ja selle eelnõu teisele lugemisele saatmist. Esitatud oli kaks muudatusettepanekut. Üks oli majanduskomisjoni enda ettepanek ja puudutas konkreetselt selle arengukava kinnitamise otsuse eelnõu. Eelmises redaktsioonis oli, et tunnistada kehtetuks otsus, millega eelmine arengukava oli kinnitatud. Aga Riigikogu Kantselei õigus- ja analüüsiosakond leidis, et seda teha ei saa. Seetõttu on uus sõnastus selline, et tänase Riigikogu otsusega, juhul kui me selle vastu võtame, kinnitatav arengukava asendab eelmist arengukava.
Teise muudatusettepaneku oli esitanud roheliste fraktsioon ja selles oli mitu ettepanekut tegevuste kohta, mida Vabariigi Valitsus on kohustatud läbi viima. See muudatusettepanek sellisel kujul toetust ei leidnud, sest nagu me täiskogus esimesel lugemisel rääkisime, ei saa kohustada Vabariigi Valitsust tegema muudatusi, vaid Riigikogu saab teha nende dokumentide menetlemisel Vabariigi Valitsusele ettepanekuid teatud muudatuste sisseviimiseks. Sellest tulenevalt ei leidnud ka need punktid majanduskomisjonis toetust. Vaadanud muudatusettepanekud läbi, otsustas komisjon saata arengukava teisele lugemisele ja panna eelnõu lõpphääletusele ettepanekuga see otsusena vastu võtta. See oli komisjoni konsensuslik seisukoht. Aitäh!

Esimees Ene Ergma

Suur tänu, kolleeg Taavi Veskimägi! Kas ettekandjale on küsimusi? Palun, kolleeg Toomas Varek!

Toomas Varek

Aitäh, proua Riigikogu esimees! Hea ettekandja! See otsuse eelnõu on küllaltki mahukas. Ma saan aru, et roheliste ettepanekut ei toetatud ja see ei lähe ka hääletamisele. Aga rohelised on välja käinud ressursimaksu mõtte, mistõttu meil siin Riigikogus tulevad eelarve kaudu teatud muudatused. Ma ei ole jõudnud arengukava lõplikult läbi lugeda, kas ka selles on ressursside maksustamist kajastatud?

Taavi Veskimägi

Majanduskomisjon kahe lugemise vahepeal seda teemat ei käsitlenud ja meil ei olnudki võimalik küsida selle kohta roheliste fraktsiooni esindajalt, sest härra Strandbergi meil komisjonis ei viibinud. Aga mis puudutab eelnõu, siis jaa, see suund, mis on olnud eri valitsuste tegevust läbiv joon, st ökoloogilise maksureformi põhimõtted sellise üldprintsiibina, eesmärgina on siin loomulikult kajastamist leidnud.

Esimees Ene Ergma

Palun, kolleeg Lembit Kaljuvee!

Lembit Kaljuvee

Aitäh, proua esimees! Hea kolleeg! Ma jätkan Toomas Vareki küsimust. Sa ütlesid küll, et kavas on ette nähtud, et maksud tõusevad. Aga nüüd see järsk maksutõus – kas te seda ka arutasite, kas see soodustab või pidurdab arengukava rakendamist?

Taavi Veskimägi

Ei, seda me ei arutanud ja tollel hetkel, kui me seda eelnõu arutasime, ei olnud meil laua peal ka sellist muudatusettepanekut, mis puudutab 2009. aasta eelarvet. Sellest lähtuvalt me ei saanudki seda kuidagi arutada. Ma arvan, et see küsimus ei ole energiamajanduse arengukava arutelu objekt sel lihtsal põhjusel, et see muudatus on tulnud oluliselt hiljem. See arengukava annab üldise suuna, mis kindlasti sellist ressursi kasutamist ja keskkonna maksustamist põhimõtteliselt toetab. See tuleneb kas või Euroopa Liidu ühtsest kliima- ja energiapoliitikast. See on siin sees. Ilmselt peavadki arengukava sisustama konkreetsed seadused, olgu need siis aktsiisiseadused, olgu need keskkonnatasude seadused või keskkonnakasutustasude seadused. Eks sealt tulevad need määrad ja see on teine debatt.

Esimees Ene Ergma

Palun, kolleeg Evelyn Sepp!

Evelyn Sepp

Aitäh, hea ettekandja! Mu küsimus on natuke üldisemat laadi. Me menetleme Riigikogus selliseid arengukavasid nagu käesolevgi ja samas rakendame poliitikaid, mis on täiesti risti vastupidised või võtavad ära stabiilsuse ja ettenägemisvõime, mis on nende arengukavade aluseks. Mis mõte siis üldse selliste dokumentide menetlemisel on, kui väga kaalukad otsused sünnivad nendest sõltumata, ilma analüüsita, arvutusteta jne, nagu praegusel juhul lisaeelarves kavandatav üsna räige keskkonnatasude tõstmine?

Taavi Veskimägi

Aitäh! Mis puudutab strateegilisi arengukavasid üldse, siis kindlasti on see üks teema, mida me peame arutama siin ka Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse mõttes, arutama, milline nimelt on Riigikogu pädevus selliste strateegiliste arengukavade puhul. Selge on, et praegu on Riigikogu otsustuspädevuses, kas võtta või jätta. Ega sellel sisulisel diskussioonil ei ole ju mingit erilist mõtet, sest muuta me midagi nii või teisiti ei saa. Kindlasti peaks Riigikogu enda rolli selliste strateegiliste dokumentide menetlemisel selgeks tegema, otsustama, kas me saame minna sisusse, kas me saame teha muudatusi. Ja kui saame, siis ilmselt on sellel arutelul mõtet, kui ei saa, siis on see tõesti pigem n-ö informatiivne dokument. Vabariigi Valitsus võiks informeerida Riigikogu, et ta kavatseb selliseid poliitikaid ellu viia, ja Riigikogu realiseerib oma õiguse juba konkreetsete seaduste ja otsuste kaudu. Ma arvan, et see on üldse üks laiem küsimus, mis puudutab strateegilist planeerimist riigis. Kindlasti põrkas see dokument sellega kokku ja võib-olla, kui menetlemise formaat oleks teistsugune, oleksid ka Riigikogu teised fraktsioonid lisaks roheliste fraktsioonile muudatusettepanekuid esitanud.

Esimees Ene Ergma

Palun, kolleeg Toomas Trapido!

Toomas Trapido

Aitäh, proua Riigikogu esimees! Hea ettekandja! Kas selle arengukava kinnitamisega kinnitatakse ühtlasi ka rakenduskava või on rakenduskava valitsuse pädevuses?

Taavi Veskimägi

Aitäh! Kui sa pead silmas seda osa, mis on juurde lisatud seletuskirjas, siis ei, seda me ei kinnita. Me kinnitame ainult arengukava kui sellise. Keskkonnamõjude hinnangut, mis käib siia juurde, me ei kinnita, me kinnitame ainult arengukava. Seletuskiri, keskkonnamõjude hinnang – kõik see on taustmaterjal arengukava kinnitamiseks.

Esimees Ene Ergma

Palun, kolleeg Eiki Nestor!

Eiki Nestor

Austatud ettekandja! Koos selle arengukavaga me arutame tragikoomilise kiirusega ka eelnõusid 510 ja 511. Eelnõus 511 on rahanduskomisjon teinud muudatuse ja see muudab erandeid, mis on praegu tehtud koostootmisjaamadele. Eesti Energia saab samad õigused. Kuidas see muudatus on kooskõlas arengukavaga?

Taavi Veskimägi

Aitäh! Komisjon tõesti käsitles seda, mis puudutas taastuvenergia toetust, toetust erineva võimsusega põletusseadmetele. Tollel hetkel oli majanduskomisjoni konsensuslik seisukoht, et omal ajal oli toetuse eesmärk toetada just väga suure kasuteguriga põletusseadmeid. See tähendab, et see peaks rakenduma eelkõige seadmetele, millel on reaalne soojuse ja elektri koostootmise potentsiaal ja mille kasutegur on suhteliselt suur. Seda komisjon arutas ja komisjoni seisukoht oli, et Eestisse ei tule ilmselt kunagi üle 100-megavatise võimsusega koostootmisjaamasid, kuna seda soojust ei ole lihtsalt mitte kuhugi panna. Mis tähendab, et koostootmise mõttes ei ole sellisel dotatsioonil seda eesmärki, mis talle algul oli taastuvenergia toetusena seatud. Majanduskomisjoni seisukoht tolle arutelu raames oli, et see ei ole mõistlik.

Esimees Ene Ergma

Rohkem küsimusi ei ole. Suur tänu, kolleeg Taavi Veskimägi! Kas kolleegid soovivad avada läbirääkimisi? Palun, kolleeg Lembit Kaljuvee!

Lembit Kaljuvee

Proua esimees! Head kolleegid! Energiamajanduse arengukava kinnitamise otsuse esimesel lugemisel toetas Eesti Keskerakonna fraktsioon selle arengukava rakendamist. Me toetame seda ka täna, aga meid teeb kurvaks, et vaatamata arengukava teatud puudustele, hakkasime selle rakendamisega peale, aga me rakendame teda n-ö miinuspoolele. Needsamad küsimused, mis täna siin Taavi Veskimäele esitati, räägivad ju sellest, et tegelikult oleme arengukavale, mida me nüüd vastu hakkame võtma,  komisjonides juba pidurid peale tõmmanud.
On ette nähtud, et 20 aasta pärast on Eestis kogu energeetika mahust põlevkivienergeetika 30 ja enam protsenti. Kuid enne selle arengukava kinnitamist võtame siin vastu sellised otsused, mis tegelikult pärsivad seda haru. Kõige rohkem teeb meid kurvaks see, et raha, millest me räägime, ei ole järgmise aasta eelarves vist isegi mitte 200 miljonit krooni. See on ju peaaegu mitte midagi, aga enamiku sellest rahast me võtame kahe-kolme ettevõtte käest. See on üks moment. Aga millise signaali me anname pankadele? Energeetika on tohutu suure investeerimisressursi ala, ja kui me selles valdkonnas muudame oma otsuseid nii tihti ja nii järsult, siis võtavad pangad seda väga tõsiselt ning sellesse valdkonda investeerida on ääretult keeruline ja ääretult riskantne.
Nii et ma palun koalitsioonil mõelda veel täna komisjonides tõsiselt nende asjade üle järele. Meie töö peab olema seatud ikkagi niimoodi, et üks seadus, üks dokument, mida me siin vastu võtame, toetab teist dokumenti. Et see oleks kompleksne asi, aga mitte nii, et me võtame n-ö linnukese pärast ühe dokumendi vastu ja siis hakkame seda lehmakauplemise tagajärjel lõhkuma. Aitäh!

Esimees Ene Ergma

Suur tänu, kolleeg Lembit Kaljuvee! Palun, kolleeg Marek Strandberg! Kaheksa minutit.

Marek Strandberg

Head kolleegid! Kuulates seda, kuidas meie energiamajandus kohe-kohe kokku kukub, kui maksumaksja saaks 12 krooni asemel kaevandustasu eest tasuna kätte 15 krooni ühe tonni põlevkivi eest, tekib mul paratamatult küsimus, millise tööstusega on siis tegemist, mis sedavõrd lihtsa ja väikese muutuse peale kokku vajuks. Kui me meenutame, kui palju on Eesti Põlevkivi ja Eesti Energia saanud tasusid, müües kasvuhoonegaaside kvoote, müües seda ressurssi, mis on ühisvara, kasutamata seda energiasäästuks, oleme paratamatult situatsioonis, kus me võime öelda, et väga paljudel juhtudel on seda laadi ettevõtted teinud tõenäoliselt valesid otsuseid, naeruvääristades, alahinnates seda temaatikat, mis on seotud kliima ja keskkonnahoiuga, mis on seotud riskidega, mida põhjustab süsihappegaasimahuka tööstuse jätkumine. Ka siin saalis, ka meie komisjonides pole väga paljudel puhkudel kliimamõjusid mitte ainult naeruvääristatud, vaid neid on peetud pelgalt poliitiliseks mullistuseks ja ebamääraseks protsessiks, millel on ainult n-ö rohelise terrorismi templijälg ja ei midagi muud. Tegelikult võin teile kinnitada, et kui sellesse temaatikasse süveneda, siis on asjalood tunduvalt sügavamad. Oludes, kus me peame tegelema Eesti majanduse päästmisega, ei saa me kindlasti tegelda Eesti majanduse päästmisega moel, kus seda tehakse kliima- ja keskkonnajulgeoleku väärtuste arvel. Ja ka ettevõtjatega kohtudes on selgeks saanud, et need keskkonnatasude kasvu numbrid, mis neile teada olid, on tänastega võrreldes suuremad ja tasakaalupunkt on nihkunud sinnapoole, et  keskkonnatasude tõus, mis on paratamatu selles kontekstis, kus me Euroopa Liidus majandama peame, ei põhjusta  ettevõtete jaoks tõenäoliselt nii suuri kannatusi, kui varem kardeti.
Kui tulla tagasi energiamajanduse riikliku arengukava juurde, siis peab ütlema, et sellest kavast on puudu väga paljud teemad ja ennekõike energiasäästu teema, mis on kajastatud puudulikult, taastuvate energiaallikate kasutamise ning kasutuspotentsiaali toetamise teema ja tegelikult ka elektritranspordi teema, mis järgmise kümnendi jooksul muutub tõenäoliselt aina olulisemaks ja olulisemaks, arvestades, milliseid muutusi me näeme autotööstuses juba praegu sündivat.
Loomulikult on kerkinud ka majanduskomisjoni aruteludes just nimelt see küsimus, kui palju Riigikogu saab üldjoontes sekkuda selliste arengukavade iseloomu ja muudatustesse. Olla vaid pelk markeerija on tõepoolest keeruline, sest see kava on mõnes mõttes ju aegunud juba sel hetkel, kui ta valmis saab. Teisest küljest on mingigi kava olemasolu alati parem kui kava puudumine.
Kui me meenutame elektrimajanduse riiklikku arengukava, mis vist esimesena nendest võeti vastu aastal 1993, siis see kava oli loomult küllaltki progressiivne. Selles kavas olid sees põhimõtted, millega Eesti elektrimajandus ja energiamajandus üleüldse oleks muutunud oluliselt konkurentsivõimelisemaks juba aastaid tagasi. Paraku kardeti siis ühte peamist aspekti, mida kardetakse siiamaani. Arvati, et odav elektrihind on see, mis päästab mingit moodi Eesti majanduse ja tekitab selle tohutu konkurentsivõime. Tänaseks me oleme näinud, kuidas süsteemikindlalt madalaks reguleeritud elektrihind ei ole taganud Eesti majanduse konkurentsivõimet ja me oleme olukorras, kus vaatamata pikka aega kasutatud madalale elektrihinnale on meie majandus, võrreldes teiste riikidega, kus elektrihinnad on tunduvalt kõrgemad, kukkunud kahjuks oluliselt kiiremini.
Igatahes võib öelda, et energiamajanduse arengukava vastuvõtmine on igati põhjendatud, nii nagu on ilmselt põhjendatud ka selle arengukavaga seonduvate küsimuste muutmine eraldi otsuse eelnõudega. On ilmselt möödapääsmatu – ja seda me kavatseme ka teha – kohustada valitsust keskenduma küsimustele, mis on sellest arengukavast välja jäänud. Need on just nimelt energiasääst, taastuvate energiaallikate kasutussevõtt ja kindlasti elektritranspordi temaatika, millega teised riigid, kellega me sageli ennast võrdleme, on tegelnud väga põhjalikult. Ja selles mõttes ma arvan, et viimasel ajal toimunud muutused, ka nendesamade ressursitasude küsimustes, ei ole arengukavaga kuidagimoodi vastuolus. Need ressursivaidlused on lihtsalt välja toonud ühe peamise problemaatika meie energiamajanduses. Nimelt selle arvamuse, et meie elektrimajandus ja energiamajandus tervikuna on konkurentsivõimeline vaid siis, kui loodusressursid on praktiliselt tasuta või väga odavalt kasutada. Me unustame sageli, et nende loodusressursside kasutamise odava hinna maksavad maksumaksjad näiteks sellesama põlevkivimajanduse puhul kinni keskkonna- ja tervisekahjudena, mida põlevkivitööstus paratamatult tekitab, umbes kaks krooni iga kilovatt-tunni elektrienergia kohta, mida toodetakse elektrijaamades. Ja see on reaalne kulu, mis on söönud meie majandust tegelikult aastakümne jooksul.
Nii et laiemat vaadet, laiemat vaadet eelkõige selles suunas, kuhu liigub maailm! Vähem naeruvääristamist protsesside puhul, mis vahel tunduvadki ehk veidrad, aga mis siiski on olemas, nimelt kliima- ja keskkonnaprotsessid, ja siis me ehk suudame kuidagi edasi minna ja oma majandust ummikust välja tuua. Aitäh!

Esimees Ene Ergma

Suur tänu, kolleeg Marek Strandberg! Rohkem kõnesoove ei ole, lõpetan läbirääkimised.
Vaatame nüüd läbi muudatusettepanekud, neid on kaks. Ühe on esitanud Erakonna Eestimaa Rohelised fraktsioon, juhtivkomisjon on jätnud arvestamata, kuid see ei kuulu hääletamisele. Teise on esitanud majanduskomisjon, juhtivkomisjon on arvestanud täielikult. Me oleme läbi vaadanud kõik muudatusettepanekud ja võime panna Riigikogu otsuse eelnõu pärast teise lugemise lõpetamist lõpphääletusele.
Hea kolleeg Ain Seppik, palun!

Ain Seppik

Aitäh, lugupeetud esimees! Kuna Väino Linde tuli kohale, siis ma ei nõua otsustusvõimelisuse kontrolli.

Esimees Ene Ergma

Te ei nõua midagi? Aitäh!
Lugupeetud kolleegid, palun tähelepanu! Panen lõpphääletusele Vabariigi Valitsuse esitatud Riigikogu otsuse "Energiamajanduse riikliku arengukava aastani 2020 kinnitamine" eelnõu 443. Palun hääletada!
Hääletustulemused
Eelnõu poolt hääletas 80 Riigikogu liiget, vastuolijaid ega erapooletuid ei olnud. Eelnõu on otsusena vastu võetud.


8. 18:01 Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmise seaduse eelnõu (506 SE) teine lugemine

Esimees Ene Ergma

Alustame kultuurikomisjoni algatatud põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmise seaduse eelnõu teist lugemist. Palun ettekandjaks kultuurikomisjoni liikme kolleeg Helmer Jõgi!

Helmer Jõgi

Austatud proua juhataja! Hea Riigikogu! Seaduseelnõu 506 kohta muudatusettepanekuid ei laekunud. Kultuurikomisjon tegi oma 8. juuni istungil mõned menetluslikud otsused: eelkõige teine lugemine lõpetada, ja kui teine lugemine lõpetatakse, siis suunata eelnõu kolmandale lugemisele 17. juunil. Aitäh!

Esimees Ene Ergma

Suur tänu, kolleeg Helmer Jõgi! Kas on küsimusi? Küsimusi ei ole. Kas kolleegid soovivad avada läbirääkimisi? Kõnesoove ei ole, läbirääkimisi ei avata. Muudatusettepanekuid seaduseelnõu kohta ei ole. Seaduseelnõu 506 teine lugemine on lõpetatud.


9. 18:02 Loovisikute ja loomeliitude seaduse muutmise seaduse eelnõu (502 SE) teine lugemine

Esimees Ene Ergma

Alustame Vabariigi Valitsuse algatatud loovisikute ja loomeliitude seaduse muutmise seaduse eelnõu teist lugemist. Ettekandjaks palun kõnepulti kultuurikomisjoni liikme kolleeg Lauri Vahtre!

Lauri Vahtre

Tänan, proua esimees! Austatud kolleegid! Loovisikute ja loomeliitude seaduse muutmise seaduse eelnõu kohta laekus üks parandusettepanek, mis täpsustas neid tingimusi, mille puhul loovisik kas siis saab või ei saa taotleda toetust. Siin oli jäänud kahe silma vahele üks variant, kus inimene saab osalise töövõime kaotuse töövõimetuspensioni. Esialgse variandi järgi oleks selle olemasolu nagu välistanud toetuse taotlemise. Nüüd on see viga komisjoni üksmeelsel otsusel kõrvaldatud. Komisjon teeb ettepaneku teine lugemine lõpetada ja minna seaduseelnõuga kolmandale lugemisele vastavalt meie päevakorrale, s.o siis neljapäeval.

Esimees Ene Ergma

Suur tänu, kolleeg Lauri Vahtre! Teile on ka küsimusi. Palun, kolleeg Imre Sooäär!

Imre Sooäär

Aitäh, hea juhataja! Austatud ettekandja! Kas komisjon arutas ka §-s 2 olevat piirangut, et loovisikud saavad kuuluda ainult ühte loomeliitu? Nimelt on interdistsiplinaarsete kunstidega tegelevad loovisikud, kes tegelevad siis näiteks nii kujutava kunsti, videokunsti kui ka muusikaga, väljendanud muret, kas nad ei jää selle nõude alusel taotlejate hulgast mitte välja. Kas nendega on arvestatud? Kas komisjon arutas seda ja kas võiksite natuke selgitada, miks nad võivad kuuluda  ainult  ühte loomeliitu?

Lauri Vahtre

Seda komisjon selle eelnõu raames ei arutanud. Aga kindlasti saavad põhjused olla ainult tehnilised, et meil ei tekiks, piltlikult öeldes, rohkem kunstnikke, kui neid füüsiliselt on. Kui igaüks läheb, kuuludes mitmesse liitu korraga, kirja uue kunstnikuna, siis aruandlus ei klapi, aga raha jagamine sõltub ikkagi nende inimeste arvust. Ma arvan, et siin on tegemist korraldusliku küsimusega, aga kui aeg surub peale vajaduse, eks siis tuleb sellele lahendus leida.

Esimees Ene Ergma

Palun, kolleeg Imre Sooäär, teine küsimus!

Imre Sooäär

Aitäh! Ma jätkan. Kas interdistsiplinaarsetele loovisikutele võiks soovitada, et nad peaksid sisuliselt otsustama ühe loomeliidu kasuks? Kas see on teie ettepanek või kuidas komisjon seda näeb?

Lauri Vahtre

Nagu ma ütlesin, komisjon seda ei arutanud, aga praegu muud võimalust ei ole. Loomulikult jääb üles ka võimalus asutadagi selline, kuidas öelda, multifunktsionaalsete kunstnike ühing.

Esimees Ene Ergma

Rohkem küsimusi ei ole. Suur tänu, kolleeg Lauri Vahtre! Kas kolleegid soovivad avada läbirääkimisi? Kõnesoove ei ole. Läbirääkimisi ei avata.
Seaduseelnõu kohta on üks muudatusettepanek, mille on esitanud kultuurikomisjon, ja seda on arvestatud täielikult.
Lugupeetud kolleegid! Me oleme läbi vaadanud muudatusettepaneku ja seaduseelnõu 502  teine lugemine on lõpetatud.


10. 18:06 Pühade ja tähtpäevade seaduse muutmise seaduse eelnõu (509 SE) teine lugemine

Esimees Ene Ergma

Alustame Vabariigi Valitsuse algatatud pühade ja tähtpäevade seaduse muutmise seaduse eelnõu teist lugemist. Ettekandeks palun kõnepulti põhiseaduskomisjoni liikme kolleeg Andres Herkeli!

Andres Herkel

Austatud Riigikogu esimees! Austatud kolleegid! Pühade ja tähtpäevade seaduse muutmise eesmärk on üsna selge: kuulutada 23. august mälestuspäevaks. Ütleks sissejuhatuseks ehk vaid niipalju, et see on loogiline järg nendele otsustele, mida on viimasel ajal tehtud Euroopa Parlamendis ja mida on tehtud Euroopa Nõukogus. Ka Riigikogu võttis juba seitse aastat tagasi vastu avalduse "Okupatsioonirežiimi kuritegudest Eestis", millega mõisteti hukka Nõukogude Liidu kommunistliku režiimi kuriteod. Euroopa Parlamendi resolutsioonis "Euroopa südametunnistuse ja totalitarismi kohta" on otsesõnu sees ka viide 23. augustile ning nõue muuta see üleeuroopaliseks totalitaarsete ja autoritaarsete režiimide ohvrite mälestamise päevaks.
Põhiseaduskomisjon arutas eelnõu viimist teisele lugemisele täna hommikul oma korralisel istungil ja ka pealelõunal erakorralisel istungil. Korralisel istungil vaadati läbi üks laekunud muudatusettepanek. See oli Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsiooni ettepanek muuta eelnõu sõnastust nõnda, et asendada algses eelnõus sisaldunud mõiste "stalinism" mõistega "kommunism". Ehk siis pandi ette määratleda 23. august kui kommunismi- ja natsismiohvrite mälestuspäev. Algselt esitatud eelnõus oli tegemist sõnastusega "stalinismi ja natsismi ohvrite mälestuspäev".
Komisjoni arutelul esitati õigupoolest neidsamu argumente, mida esitati juba enne eelnõu esimesele lugemisele viimist: tuleks rääkida kommunistlikust režiimist kui sellisest ja mitte piirduda isikunimelise tuletisega "stalinism", mis on kitsam. Samas vastuargument kommunismi mõiste kasutamisele, mille esitas Vabariigi Valitsust esindanud Justiitsministeeriumi ametnik härra Kanarik, oli see, et me ei peaks andma oma sõnastusega hinnangut ideoloogiale. See argument, ma pean ütlema, komisjoni liikmetelt erilist tuge ei leidnud. Küll aga osutati, et me ei mõistagi sellega hukka tingimata ideoloogiat. Oli osutus näiteks Hiina kommunismile, mida see sõnastus Eesti seaduses ei peaks kuidagimoodi otseselt puudutama. Arvati ka, et kui me räägime kommunismiohvritest, siis üks võimalik paralleel võiks olla liiklusohvritega: kui me räägime liiklusohvritest, siis me liiklust kui sellist kuritegelikuks ei kuuluta. Küll aga võiks kommunismi mõiste olla selles kontekstis selgem ja asjakohasem.
Muudatusettepaneku poolt hääletas 5 komisjoni liiget, vastu 1, erapooletuid oli 3. Eelnõu otsustati viia teisele lugemisele. Komisjoni erakorralisel istungil täna peale lõunat otsustati, et teine lugemine võiks toimuda juba täna täiendaval istungil, ja ettepanek on teine lugemine lõpetada. Aitäh!

Esimees Ene Ergma

Suur tänu, kolleeg Andres Herkel! Teile on ka küsimusi. Palun, kolleeg Trivimi Velliste!

Trivimi Velliste

Aitäh, proua esimees! Lugupeetud ettekandja! Nagu ma aru saan, oli ministeeriumi esindajal probleeme ideoloogia hukkamõistmisega. Kas tal oli kontekstist tulenevalt ka mingi probleem näiteks natsismiideoloogia hukkamõistmisega? Kas ta tajus, et natsismi võib hukka mõista ainult praktilise režiimina, aga mitte ideoloogiana?

Andres Herkel

Ei, niisugusel kujul natsismiküsimus üldse üles ei tõusnud. Ütleme, eks see on niisugune samm-sammult liikumine. Kui me toome natsismikuritegude kõrvale, millest on räägitud aastakümneid, ka väga selged kommunismikuriteod, mis ei ole mitte vähem õudsed, siis osal inimestel tekib teatud mõistelisi kõhklusi. Kuid komisjoni otsus oli selles mõttes üsna selge: kasutada võimalikult täpset mõistet. Ja kommunismiohvrid on minu arvates täpne mõiste.

Esimees Ene Ergma

Palun, kolleeg Rein Ratas!

Rein Ratas

Tänan, austatud esimees! Hea ettekandja! Kommunism ja natsism on ühe süsteemi mõisted, mitte eri süsteemide mõisted, milleks on stalinism ja natsism. Natsism esines ühiskondliku korrana ka tegelikkuses ja bolševism samuti, aga kommunismi selle üldtuntud tähenduses pole vist olnud. Kas te kaalusite ka bolševismi ja natsismi kui ühe süsteemi terminite kasutamist? Olen rääkinud.

Andres Herkel

Aitäh! Kõigepealt, see teie osutus, et kommunism ja natsism on ühe süsteemi mõisted ning natsism ja stalinism seda päriselt ei ole, on väga täpne ja annab edasi ka seda, mis komisjonis esile tõusis. Korraks tekkis tõepoolest diskussioon selle üle, kas keegi on kommunismi oma n-ö ideaalselt elluviidud kujul näinud, ja jõuti järeldusele, et nähtud on küll väga selgelt kommunismi kuritegusid, aga võib-olla seda ennast niimoodi nähtud ei ole. Bolševismi mõistet kõne all ei olnud.

Esimees Ene Ergma

Palun, kolleeg Trivimi Velliste, teine küsimus!

Trivimi Velliste

Aitäh, proua esimees! Mu teine küsimus puudutab nende totalitaarsete režiimide geograafiat. Euroopas oli teatavasti fašism veel ka Itaalias, kuigi Nõukogude aja terminoloogias muidugi aeti natsism ja fašism segamini ja kasutati natsismi asemel fašismi. Kas komisjonis oli juttu fašismist selle algses tähenduses ja kas fašism pälvis hukkamõistmisel ka Itaalia kontekstis mingit tähelepanu?

Andres Herkel

Aitäh! Ei, otseselt niimoodi ei pälvinud. Aga mul tuleb meelde, et enne esimesele lugemisele toomist oli sellest juttu vaid sedavõrd, et fašism oleks kindlasti ebatäpsem mõiste kui natsism. Ma tuletan meelde, et tegemist on siiski osutusega Molotovi-Ribbentropi paktile ning selle piiritlemine kommunismi ja natsismiga on kindlasti kõige täpsem. Küll aga arvan ma, et selles mälestuspäevas võib näha ja peab nägema osutust ka teistele Euroopa totalitaarsetele ja autoritaarsetele režiimidele, mis on olnud.

Esimees Ene Ergma

Palun, kolleeg Silver Meikar!

Silver Meikar

Aitäh! Lugupeetud ettekandja! Te ütlesite vastuseks hea kolleegi Ratase küsimusele, et komisjonis te ei leidnud ühtegi kohta, kus kommunism oleks ideoloogiana või valitsemisvormina toimima hakanud, et on olemas ainult kommunismi kuriteod. Sellega seoses ma küsiksin teie käest, kas sellisel hea ja halva skaalal on olemas ainult halb kommunism ja head kommunismi polegi.

Andres Herkel

Ma ei annaks siin hinnanguid, ma jääksin selle juurde, et me võime suhtuda erinevalt sellesse, kas kommunismiideoloogia on kandnud endas mingeid üleskutseid, mis on nende kuritegudeni viinud. Praktilisest seisukohast on aga ilmselt üsna mõistlik mitte minna kaasa niisuguse ideoloogilise atributeerimisega. Ma osutan veel kord sellele paralleelile, et kui me räägime kommunismiohvritest, siis need on ohvrid, aga sellega me ei pea tingimata andma hinnanguid kommunismile kui ideoloogiale. Kõneldes liiklusohvritest, me ei anna ju hinnangut liiklusele. Aga see on üks ohtlik asi!

Esimees Ene Ergma

Rohkem küsimusi ei ole. Suur tänu, kolleeg Andres Herkel! Kas kolleegid soovivad avada läbirääkimisi? Kõnesoove ei ole, läbirääkimisi ei avata.
Seaduseelnõu kohta on üks muudatusettepanek, mille on esitanud Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsioon, juhtivkomisjon on arvestanud täielikult.
Head kolleegid! Me oleme seaduseelnõu 509 teise lugemise lõpetanud.


11. 18:16 Reklaamiseaduse muutmise seaduse eelnõu (471 SE) teine lugemine

Esimees Ene Ergma

Alustame majanduskomisjoni algatatud reklaamiseaduse muutmise seaduse eelnõu teist lugemist. Ma palun ettekandjaks majanduskomisjoni esimehe kolleeg Urmas Klaasi!

Urmas Klaas

Proua juhataja! Head kolleegid! Majanduskomisjoni algatatud reklaamiseaduse muutmise seaduse eelnõu kohta Riigikogu komisjonidelt, fraktsioonidelt ja Riigikogu liikmetelt muudatusettepanekuid ei laekunud. Majanduskomisjon käsitles eelnõu teisele lugemisele saatmist 11. juuni koosolekul, kus me vaatasime läbi majanduskomisjoni enda esitatud muudatusettepanekud, neid on kokku kuus. Majanduskomisjoni otsused olid konsensuslikud, me toetasime neid komisjoni enda sõnastatud ettepanekuid, mis on tehtud koostöös Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumiga, et eelnõu senist teksti täpsustada. Oma tänasel erakorralisel koosolekul tegime ka menetlusliku otsuse, millega otsustasime saata eelnõu täna täiendavale istungile teisele lugemisele, ning meie ettepanek on teine lugemine lõpetada. Aitäh!

Esimees Ene Ergma

Suur tänu, kolleeg Urmas Klaas! Kas on küsimusi? Küsimusi ei ole. Kas kolleegid soovivad avada läbirääkimisi? Kõnesoove ei ole läbirääkimisi ei avata.
Vaatame läbi muudatusettepanekud. Seaduseelnõu kohta on esitatud kuus muudatusettepanekut. Esimene on majanduskomisjonilt ja arvestatud täielikult, teine, kolmas, neljas, viies ja kuues on samuti majanduskomisjonilt, juhtivkomisjon on arvestanud täielikult.
Head kolleegid! Seaduseelnõu 471 teine lugemine on lõpetatud.


12. 18:19 Eesti lipu seaduse muutmise seaduse eelnõu (529 SE) esimene lugemine

Esimees Ene Ergma

Viimane päevakorrapunkt on põhiseaduskomisjoni algatatud Eesti lipu seaduse muutmise seaduse eelnõu 529 esimene lugemine ja ettekandja on juba siia jõudnud. Palun, põhiseaduskomisjoni esimees kolleeg Väino Linde!

Väino Linde

Head õhtust aega, head kolleegid! Austatud istungi juhataja! 11. juunil otsustas põhiseaduskomisjon algatada Eesti lipu seaduse muutmise seaduse eelnõu, mille numbrimärk on 529. Eelnõuga muudetakse Eesti lipu seaduse § 3 eesmärgiga asendada Eesti lipu langetamisel Pika Hermanni tornist praegu kõlav muusikaline signatuur "Mu isamaa armas" Lydia Koidula sõnadele loodud Gustav Ernesaksa laulu "Mu isamaa on minu arm" fragmendi baasil loodud signatuuriga. Põhiseaduskomisjon tegi selle otsuse suhteliselt üksmeelselt, mis tähendab seda, et vastu ei olnud kohalolnutest keegi, 6 oli poolt ja 1 oli erapooletu.
Nagu me kõik teame, eelnes sellele väga laiapõhjaline Eesti avalikkuse esindajate, eriti kultuuri- ja muusikaala esindajate pöördumine Riigikogu fraktsioonide poole ja 27 isikut tegid ka kirjaliku avalduse Riigikogule. Nad kohtusid siin ka eri fraktsioonide esindajatega, selgitasid oma põhjendusi ja soove ning lõppkokkuvõttes otsustaski põhiseaduskomisjon selle eelnõu algatada. Allakirjutanute hulgas oli, nagu ma ütlesin, väga laia ringi inimesi, alates Rahvusooper Estonia audirigendist Eri Klasist kuni näiteks Alar Kariseni, kes on Tartu Ülikooli rektor, siis veel Aarne Saluveer, Eesti Kooriühingu esimees, Olav Ehala, Eesti Heliloojate Liidu esimees, Veljo Tormis, helilooja jne. Nende põhjendus oli ka see, et 1989. aastal, kui tollane Eesti NSV Ministrite Nõukogu otsustas hakata kasutama Pika Hermanni tornis Eesti riigilipu langetamisel "Mu isamaa armas" signatuuri, ei peetud selle otsuse tegemisel vajalikuks konsulteerida ühegi muusika eriteadlase või asjatundjaga. Samas leiti, et Gustav Ernesaksa laul "Mu isamaa on minu arm" on alates 1960. aastatest  olnud alati meie laulupeo lõpulaul, seda on lauldud püsti seistes, paljastatud peadega. Leitakse, et selle meloodia sümboolne tähendus on veel selles, et ta väljendab nii laulupeo lõpus kui ka õhtul meie riigilipu langetamisel alati seda lootust, et ka uus päev koidab Eestile vabana ning laulupeole järgneb uus laulupidu ja laulupäev.
Mis siis praegusele meloodiale ette heidetakse? Selles osas tegi meile kiiresti lühikese konspekti helilooja Veljo Tormis, kes väitis, et praegune laul, millest me arvame, et see on isamaaline eesti laul, on tegelikult 19. sajandist pärit Saksa burši laul. Eestisse sattus see 19. sajandi keskel, kus laulule tehti küll eestikeelsed sõnad, kuid meloodia on jäänud siiski samaks saksa õlle- ja rahvalauluks. Lõppkokkuvõttes leitakse, et see ei pruugi olla siiski sobilik meloodia meie riigi ja rahvuslipu langetamisel.
Need ongi argumendid, millest sõltuvalt põhiseaduskomisjon oma otsuse tegi. Aitäh!

Esimees Ene Ergma

Aga kas teil on ka otsuseid? Ma ei kuulnud muudatusettepanekute esitamise tähtaega.

Väino Linde

Jah, kohe tuleb. Otsustati teha Riigikogu juhatusele ettepanek määrata muudatusettepanekute esitamise tähtajaks üks tund pärast esimese lugemise lõpetamist. Arvati, head kolleegid, et vaevalt me selle ajaga uut meloodiat jõuame välja mõtlema hakata, aga kõik pakkumised on kindlasti oodatud.

Esimees Ene Ergma

Suur tänu, kolleeg Väino Linde! Ja nüüd, palun, kolleeg Rein Ratasel on küsimus!

Rein Ratas

Tänan, austatud esimees! Hea ettekandja! Kunagi kuulutas üks endine Tallinna linnapea  tõemeeli, et traditsioonid takistavad progressi. Võimalik, et tal oli õigus. Lipulangetamise praegune signatuur on aastatepikkuse möödanikuga. Kas me ei peaks seda omamoodi ilusaks tavaks saanud helindit riigilipu langetamisel siiski kaitsma, sest tundub, et ka läbitud aja tegur on väärtus omaette? Olen rääkinud.

Väino Linde

Aitäh! Kõik on, hea küsija, teie kätes. Pärast esimest lugemist on võimalik esitada eelnõu kohta muudatusettepanekuid, kui need põhjendused, need argumendid ei sobi, millest tulenevalt põhiseaduskomisjon otsustas minna vastu nendele traditsioonidele, mille tekitas 1989. aastal ENSV Ministrite Nõukogu, kui ta otsustas hakata seda meloodiat kasutama Pika Hermanni tornis lipu langetamisel. Ma usun, et need ametimehed ei olnud kindlasti teadlikud, et see meie mõistes tore isamaaline laul sisaldab endas hoopis ühe teise riigi õllelaulu meloodiat.

Esimees Ene Ergma

Palun, kolleeg Helmer Jõgi!

Helmer Jõgi

Ma tänan! Ma sain vist juba vastuse oma küsimusele, kust tuli see praeguse signatuuri ettepanek.

Väino Linde

Jah, said.

Esimees Ene Ergma

Palun, kolleeg Peep Aru!

Peep Aru

Aitäh! Ma panin tähele, et lugupeetud ettekandjal võttis vahepeal otsimine laulu lahti. Mittemusikaalse inimesena küsiksin: kas tegemist oli ühega kahest võimalikust arutatavast variandist?

Väino Linde

Ei, päris õigel teel sa, hea küsija, ei ole. See oli vaid ümin. Kuid me leppisime hea kolleegi Hannes Astokiga kokku, et kui on tarvis seda meloodiat ka näiteks esitada, siis ta on kindlasti võimeline mind kohe aitama.

Esimees Ene Ergma

Palun, kolleeg Trivimi Velliste!

Trivimi Velliste

Aitäh, proua esimees! Lugupeetud härra ettekandja! Kas komisjonis oli juttu ka sellest, mis rahvusest on Eesti riigi hümni meloodia autor?

Väino Linde

Aitäh, hea küsija! Ei, sel teemal meil küsimust ei olnud. Aga ma mäletan, kui meie fraktsioonis oli kohtumine muusikategelastega, siis olid nad väga ühel meelel selles, et Eesti Vabariigi hümn on igati väärikas meloodia ja sellel on ka väärikas autor.

Esimees Ene Ergma

Palun, kolleeg Lauri Vahtre!

Lauri Vahtre

Tänan! Ma tahaksin teada, millel põhineb ettekandja veendumus, et siiamaani on kasutatavat signatuuri ehk siis meloodiat "Mu isamaa armas" peetud mingisuguseks ugri-mugri ürgmeloodiaks, milles pole midagi võõrast ega laenulist. Mulle on selline lähenemine üllatus, sest mina olen alati teadnud, et tegemist on laenulise meloodiaga. Miks nüüd saab väita, et see on mingisugune suur uudis, et tegemist on Saksa päritoluga viisiga? Ja jätkuküsimus: kui see ka nii on, mis on selles põhimõtteliselt halba?

Väino Linde

Aitäh! Kõik on põhimõtteliselt otsustuste küsimus. Selle eelnõu menetluse käigus on päris mitu teed. On võimalik jätta alles ka praegune olukord ja meloodia ning ma usun, et iseenesest ei ole ka katki mitte kui midagi. Kui meie riigilipp täna niisuguse meloodia saatel Pika Hermanni tornist langetatakse, siis ei ole midagi iseenesest katki. Küll on võimalik veel teine tee, millest siin mõned kolleegid vahepeal ka rääkisid, et võib-olla peaks lipulangetus hoopis ilma meloodiata olema. Aga komisjon leidis siiski lõpuks, et otstarbekas oleks ikkagi see tseremoniaalne lipulangetus koos meloodiaga ja et selles osas oleks võimalik toetada nende muusikainimeste ettepanekut. Aga sinu küsimuse esimese osa peale ütlen, et niisuguse viite, mida ma omakorda kasutasin, tegi tegelikult meile Veljo Tormis, öeldes, et paljud eestlased arvavad seda. Aga mul on hea meel, hea kolleeg Lauri, et sina ei kuulu mitte nende inimeste hulka. Kindlasti oskad sa ajaloolasena sellel teemal ka tulevikus väga põhjalikult kaasa rääkida.

Mailis Reps

Aitäh, lugupeetud juhataja! Hea ettekandja! On väga hea meel näha, et lisaks kultuurikomisjonile olete ka teie seda küsimust arutanud ja olnud oluliselt edukamad, jõudnud kokkuleppele ja eelnõu saali toonud. Aga kultuurikomisjoni arutelul jäi väga selgelt kõlama mõte, et võib-olla ei peaks üldse lippu langetama. Päris tore on aeg-ajalt vaadata pimedale Tallinnale, kus särab ilusasti valgustatud Soome lipp. Turistid teevad sellest päris tihti pilte – võib-olla hiljem saavad nad ka teada, et see ei olnud Eesti lipp. Kas see mõte kõlas ka teie komisjoni arutelul?

Väino Linde

Minu teada on see kõlanud peale komisjoni arutelude ka mitme väga soliidse Riigikogus esindatud erakonna fraktsioonide koosolekutel. Kõik on jällegi arutelude küsimus, aga nagu siingi oli enne juttu traditsioonidest, räägiti meie komisjonis ja ka fraktsiooni kohtumistel sellest, et traditsiooniliselt on Eesti Vabariigi riigilippu langetatud just nimelt päikeseloojangul. Seda juba sellel ajal, mis eelnes Teisele maailmasõjale. Sellest tulenevalt jätkub niisugune traditsioon ka praegu. Mis aga ei tähenda, et seda ei võiks selle eelnõu raamides reguleerida teisiti. Kui teil on mõtteid ja plaane selles osas, siis on see kindlasti võimalik. Praegu on tegemist ikkagi ju Eesti lipu seaduse muutmise eelnõuga.

Esimees Ene Ergma

Palun, kolleeg Imre Sooäär!

Imre Sooäär

Aitäh, hea juhataja! Mu küsimus sai just praegu täiesti ammendva vastuse. Selle kohta ma tahtsingi küsida.

Väino Linde

Aitäh! Mul on ka selle üle hea meel.

Esimees Ene Ergma

Rohkem küsimusi ei ole. Suur tänu, kolleeg Väino Linde! Ma näen, et fraktsioonid soovivad avada läbirääkimisi. Kolleeg Aadu Must Eesti Keskerakonna fraktsiooni esindajana, palun! Kaheksa minutit.

Aadu Must

Austatud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Keskerakonna fraktsioon toetab käesolevat eelnõu, nii nagu me oleme toetanud seda ka kõigis varasemates, sealhulgas nurjunud voorudes. Ometi väärivad mõned aspektid selle seadusmuudatuse sünniloos eraldi tähelepanu. Ma ei lasku hetkel sügavamatesse aruteludesse rahvusliku mentaliteedi või kollektiivse identiteedi küsimustes, ei hakka lahkama kultuuriloolisi nüansse ega rääkima Saksa Liedertafel'ist või rahvusliku muusika sümbolite kõlajõust, ehkki needki on üsna erutavad teemad.
Mitmel puhul on nii kultuurikomisjonis kui ka ajakirjanduses arvatud, et riiklike sümbolitega peab käituma väga ettevaatlikult, või kui kasutada ühe hea kolleegi, tõsi küll, teises kontekstis öeldud lauset, siis ei tasu näppida toru, mis veel ei tilgu. Usun, et mõnikord tasubki sellest arvamusest kinni pidada ja riiklike sümbolite kallale mitte minna. Võib-olla sobib siinkohal tuua näide rahavaldkonnast, sest eks riigi raha ole ka üks riigi sümbolitest. Me näiteks teame, et üks meie riigi rahal kujutatud tegelane oli luureajaloost tuntud kui ühe suure naaberriigi luure üks reorganiseerijaid ja lausa maailmatasemel analüütilise välisluure rajajaid. Jah, arhiividokumendid kinnitavad seda ja Ameerika Ühendriikide Luure Keskagentuuri väljaantud raamatu kaanepildil ilutseb ka väärikas mees, seesama mees, kes on Eesti raha peal, tema Tartus tuntud tugitoolimonumendi pildil. Aga meie kollektiivses teadmises seda detaili ei ole ning pole ka mingit ühiskondlikku protesti rahal kujutatu tegevuse suhtes. Kas me peaksime hakkama meie raha käibelt ära korjama? Tõenäoliselt ei ole seda vaja teha, teeme teistpidi, püüdleme veel jõulisemalt euro kiirema tulemise poole, ja nagu me teame, lahendab see peaaegu kõik probleemid Eestis.
Naaskem konkreetse menetletava eelnõu juurde. Oluline on, et selle eelnõu puhul ei ole tegemist mingi teisejärgulise probleemiga, praegu arutatav küsimus on tekitanud laia ühiskondlikku resonantsi. Seda toetavad jõuliselt avalikkuse esindajad, kelle arvamuse lihtne ignoreerimine, nagu seda veel hiljaaegu soovitasid teha meie kultuurikomisjoni kuuluvad valitsuskoalitsiooni liikmed, oleks ilmselgelt ülbuse demonstratsioon. Nagu paljud meie hulgast teavad, jõudis praegu otsustamisele tulev teema Riigikogusse ja konkreetselt kultuurikomisjoni lauale enam kui aasta tagasi. Tegemist oli Eesti Meestelaulu Seltsi initsiatiiviga, mida jõuliselt toetas ka reformierakondlasest kultuuriminister Laine Jänes, ent asjast ei saanud asja, sest reformierakondlastest kultuurikomisjoni liikmed seda otsust ei toetanud. Tegelikult ei teadnud nad vist esimese hooga seda, et nende endi minister oli avalikkuse ees nende omale vastupidist arvamust väljendanud.
Sama lugu juhtus käesoleval aastal, kui teema uuesti tõusetus. Minister uskus, et tegemist on hea eelnõuga, aga tema erakonnakaaslased hääletasid selle kultuurikomisjonis lahkelt maha. Just sellepärast on mul eriti hea meel selle üle, et head kolleegid Reformierakonna fraktsioonist on jõudnud oma otsustustes selgusele, on suutnud omavahelistest kommunikatsiooniraskustest üle saada ning loobunud blokeerimast oma ministri poolt avalikkuse ees kirglikult kiidetud lahendust.
Head kolleegid! Tegemist on väga hea seadusega. Kutsun teid üles seda toetama! Aitäh!

Esimees Ene Ergma

Suur tänu, kolleeg Aadu Must! Rohkem kõnesoove ei ole. Lõpetan läbirääkimised ja määran eelnõu 529 muudatusettepanekute esitamise tähtajaks täna, 15. juunil kell 19.35.
Eelnõu 529 esimene lugemine on lõpetatud. Meie istung on läbi. Suur tänu, head kolleegid! Me oleme 12 punkti läbi arutanud, loodan, et homme, ülehomme ja üleülehomme töötame sama efektiivselt edasi.

Istungi lõpp kell 18.36.

Lossi plats 1a, 15165 Tallinn, tel +372 631 6331, faks +372 631 6334
riigikogu@riigikogu.ee