Aitäh, austatud juhataja, ja aitäh, lugupeetud küsija, siira küsimuse eest! Mida arutatakse kohtadel? Kui vaadata mõttetalgute järeldusi, kokkuvõtteid, siis väga paljudes kohtades, kohalikes kodades, kus inimesed olid kokku tulnud ja arutati kohalikke haridusküsimusi, oli mure oma kodukandi kooli pärast. Ühelgi juhul ei märganud ma, kui oli näiteks kahtlusi, kas kodukandi kooli gümnaasiumiosa püsima jääb, et oleks süüdistatud valitsust või arvatud, et keegi teine on süüdi. Kogu teemaasetus oli väga positiivne: mida me saaksime teha selleks, et meie kandi lapsed meie kooli jääksid, ja mida me saaksime teha selleks, et teised sinna tuleksid. Nii et mina olen kohalikes mõttekodades ja ka muidu ringi liikudes näinud arusaavat suhtumist, et tuleb valmistuda tulevikuks. Tõepoolest, kui laste arv gümnaasiumiosas oluliselt väheneb, siis on selge, et praeguse gümnaasiumivõrguga jätkata ei saa. Pärast kohalike omavalitsuste valimisi saab kohalike omavalitsuste volikogudes laiemalt kui praegu selgeks, et tuleb valmistuda kolme või nelja aasta pärast tekkivateks oludeks, kui õpilasi on vähem. Mis need kolm asja on? Õppekavaarendus, mida tänagi tippkoolide õppealajuhatajatega arutasin, on väga oluline. Teiseks, koolivõrgu selline kvaliteetne alus, et me saaksime kõigil tasemetel olla kindlad, et meie kool on piisav aste järgmisesse faasi minekuks. Kolmandaks, õpetajate õiguste päris tugev lisamine koolis ja nende staatuse tõus.