10:00 Istungi rakendamine
Aseesimees Jüri Ratas
Austatud Riigikogu liikmed! Head külalised! Head istungi jälgijad! Tere hommikust! Alustame Riigikogu täiskogu V istungjärgu 15. töönädala neljapäevast istungit. Kõigepealt palun kõnetooli neid Riigikogu liikmeid, kes soovivad üle anda eelnõusid või arupärimisi. Kalle Laanet, palun!
Kalle Laanet
Tere hommikust! Austatud eesistuja! Head kolleegid! Keskerakonna fraktsiooni liikmetel on arupärimine keskkonnaminister Jaanus Tamkivile. Arupärimise eesmärk on aidata heal keskkonnaministril tema alluvaid utsitada. 16. aprillil esitasin ma kirjaliku küsimuse, mis puudutas ebaseadusliku prügila tekkimist Haapsalu maanteele, ja see prügila kadus sealt. Kuid peale mõningat aega on sinna uuesti prügihunnikud tekkinud ja sellega seoses on meil kolm küsimust – järsku need kolm küsimust aitavad korra majja seada. Aitäh!
Aseesimees Jüri Ratas
Lauri Laasi, palun!
Lauri Laasi
Austatud juhataja! Head kolleegid! Viiel Keskerakonna fraktsiooni liikmel on üle anda arupärimine peaministrile. Arupärimise sisu on vanemahüvitise elektroonilise taotluse esitamise reklaam. Juba mõnda aega on meedias reklaamitud kodanikuportaali www.riik.ee selle ühe teenuse, vanemahüvitise elektroonilise taotluse esitamise näol. Reklaamitakse vanemahüvitise taotluse esitamist interneti kaudu kui riigi teenust. Seoses sellega on meil peaministrile mõned küsimused. Kes on selle reklaami tellija? Kes on reklaami teostaja? Mis meediakanalites reklaami näidatakse ja kui suur on reklaami maksumus? Aitäh!
Aseesimees Jüri Ratas
Palun Riigikogu kõnetooli Vabariigi Valitsuse esindaja Heili Tõnissoni!
Valitsuse esindaja Heili Tõnisson
Austatud härra juhataja! Hea Riigikogu! Vabariigi Valitsus algatab täna kuus seaduseelnõu. Esiteks, välismaalaste seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust siseminister Jüri Pihl. Teiseks, pühade ja tähtpäevade seaduse muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust justiitsminister Rein Lang. Kolmandaks, tuleohutuse seaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust siseminister Jüri Pihl. Neljandaks, päästeseaduse eelnõu. Riigikogus esindab seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust siseminister Jüri Pihl. Viiendaks, riigi 2009. aasta teise lisaeelarve seaduse eelnõu. Ja kuuendaks, riigi 2009. aasta lisaeelarvega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu. Riigikogus esindab ülalnimetatud seaduseelnõu menetlemisel Vabariigi Valitsust rahandusminister Ivari Padar. Aitäh!
Aseesimees Jüri Ratas
Jürgen Ligi, palun!
Jürgen Ligi
Härra esimees! Austatud kolleegid! Annan ligi poole Riigikogu liikmete nimel ehk siis Reformierakonna ja IRL-i fraktsiooni nimel üle töötuskindlustuse seaduse muutmise seaduse eelnõu. Me oleme üritanud seda seadust teha veel 10%-ga Riigikogust – pole õnnestunud. Meil ei ole õnnestunud seda seadust teha ka 8% töövõtjatega koostöös, aga seda seadust on hädasti vaja. See on oluline, et tulla välja sügavast eelarvekriisist ja majanduses üldisemalt riske maha võtta. Meil ei jäänud muud üle kui anda see teema Riigikogu otsustada. Aitäh!
Aseesimees Jüri Ratas
Hannes Rumm, palun!
Hannes Rumm
Lugupeetud juhataja! Head kolleegid! Mõnes mõttes loogilise jätkuna eelkõnelejale annan üle arupärimise peaminister härra Andrus Ansipile. 24. novembril 2005. aastal langetas Andrus Ansipi juhitud valitsus töökindlustuse maksemäärasid 40% võrra. Otsust valitsuse pressikonverentsil kommenteerides ütles peaminister, et töötukassasse on korjatud kokku ebamõistlikult palju raha. Tsiteerin peaministrit: "Praeguseks on kogunenud jääk 1,86 miljardit, aasta lõpuks 2 miljardit, mõne aja pärast 3 miljardit ja tuleb tunnistada, et riigil ei ole selle rahaga midagi peale hakata, sest see raha on seotud väga kindla kasutusotstarbega. /... / Riik peab loobuma nende vahendite kogumisest, mida riigil kindlasti ei lähe vaja sellel otstarbel, milleks ta neid vahendeid on väitnud, et ta kokku korjab."
Sellest tulenevalt küsin peaministrilt Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse §-le 139 tuginedes: kas te tunnete endal vastutust Eesti Töötukassa praeguste reservide ebapiisavuse pärast? Aitäh!
Aseesimees Jüri Ratas
Rohkem kõnesoove ei ole. Olen Riigikogu juhatuse nimel vastu võtnud seitse eelnõu ja kolm arupärimist ning vastavalt meie kodu- ja töökorra seadusele otsustab Riigikogu juhatus nende edasise menetlemise.
Head ametikaaslased! Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse § 155 kohaselt soovib peaminister esineda poliitilise avaldusega ja ma palun Riigikogu kõnetooli peaminister Andrus Ansipi! Teil on aega kuni viis minutit.
Peaminister Andrus Ansip
Austatud juhataja! Austatud Riigikogu! Eesti huvides on jätkata konservatiivse eelarvepoliitikaga, tänu millele oleme suutnud luua paljude riikidega võrreldes oluliselt parema positsiooni selleks, et tulla toime ülemaailmse majanduskriisiga. Tänu konservatiivsele eelarvepoliitikale oleme kogunud reserve, maksnud tagasi riigilaene, hoidnud riigi võlakoormuse tulevaste põlvede jaoks väikese ja säilitanud majanduskasvu toetava väikese maksukoormuse. Erinevalt paljudest teistest riikidest ei ole me pidanud kasutama maksumaksja raha selleks, et päästa oma pankasid. Eesti riigireitingud on tänu konservatiivsele eelarvepoliitikale praegu tugevamad kui paljudel teistel Euroopa riikidel.
Kuidas puutub see kõik Eesti inimestesse? Väga otseselt! Kõrgemad riigireitingud tähendavad odavamat laenuressurssi eluasemelaenu võtjatele ja meie ettevõtjatele. Konservatiivne eelarvepoliitika on andnud ja annab meie kodanikele miljardite kroonide ulatuses otsest rahalist kasu.
Kriisiajal ei ole kindlasti mõistlik heita üle parda Eestit hästi teeninud poliitikat. Otse vastupidi, me peame seda tingimata jätkama. Meie käsutuses olevale informatsioonile tuginedes peame parandama valitsussektori eelarvepositsiooni kuue miljardi krooni võrra, et mahtuda 3%-lise eelarvedefitsiidi raamidesse. Praeguse valitsusliiduga oleme suutnud leida ühisosa eelarvepositsiooni parandamises 3,4 miljardi krooni ulatuses. Selle ühisosa annamegi täna siit puldist Riigikogule üle. 2,6 miljardi krooni osas on ühisosa leidmata. Me ei saa siin pidama jääda. Tuleb minna edasi, et hoida eelarve defitsiit väiksemana kui 3% sisemajanduse kogutoodangust. Me peame seda tegema riigi rahanduse usaldusväärsuse nimel, millest sõltub Eesti kodanike kodulaenude intress ja ettevõtjatele hädavajaliku kapitali odavus ja kättesaadavus. Euro on boonus, mille saame, kui suudame hoida Eesti rahanduse usaldusväärsena.
Head sõbrad! Mitte kellelgi pole mitte kunagi õigus seada erakondlikke eelistusi riigi huvidest ettepoole. Mitte keegi ei tohiks kasutada valitsuses olemist tribüünina valimiskampaania tegemiseks. Praegu ei tohi mõelda, mitu häält saab üks või teine erakond eelseisvatel valimistel või ka järgmistel valimistel. Täna tuleb mõelda, mis saab Eesti riigist homme ja aastate pärast. Ma olen kindel, et tulevased põlved oskavad hinnata neid raskeid otsuseid, mis me täna teeme.
Austatud Riigikogu! Palun teil valitsuse esitatud eelarvemuudatuste kava toetada! Aitäh!
Aseesimees Jüri Ratas
Tänan teid! Kas fraktsioonide esindajad soovivad avada läbirääkimisi? Avan läbirääkimised. Palun Riigikogu kõnetooli Eesti Keskerakonna fraktsiooni esindaja Kadri Simsoni!
Kadri Simson
Head kolleegid! Me kõik mäletame, et Eesti Vabariigi president pani Eesti Vabariigi aastapäeva kõnes Riigikogule ja koalitsioonile südamele, et iga järgmine eelarvekärbe tuleks teha vastavalt põhiseaduse mõttele, seega Riigikogu ja kolme lugemise kaudu. Seega täna Riigikokku toodud järjekordne negatiivne 2009. aasta lisaeelarve on Riigikogu ja ka opositsiooni oodatud ja annab opositsioonile – kes iganes sinna praegu ka ei kuulu – võimaluse seista oma põhimõtete eest.
Vaidlused, ma kinnitan teile, tulevad tulised, sest tänane 3,4 miljardit on ju alles poolik plaan – me kõik saame sellest aru. Me saame aru, et eesmärk on 6,1 miljardit. Me saame aru, et kahe lugemise vahel tuleb rohkem parandusettepanekuid ja valitsuskoalitsiooni või kahe paremerakonna plaan on Riigikogus kärpeid teha väga palju jõulisemalt, kui tänases eelnõus siia jõudnud on. Me saame ka aru, et 6,1 miljardini jõudmisest sõltub Rahvaliidu kaasamine, nii nagu paremerakondade avalikkusele visatud tsitaadid ka kinnitanud on.
Aga juba selles 3,4-miljardilises kärpes on asju, millega Keskerakond nõustuda ei saa. Ma räägin 5%-lisest kütuseaktsiisi tõstmisest. Me kõik mäletame, mida tähendas eelmine kütuseaktsiisi tõstmine – see toimus aastal 2007. See tähendas hinnatõusu, mis mõjutas eelkõige madalapalgalisi ja ühiskonna nõrgemaid liikmeid. Me oleme nõus, et riik ei saa ainult kärpida. Tuleb seista ka maksutulude eest, aga vaidluskoht on, kelle õlule langeb maksukoormuse kasv. Kui te valite kaudsed maksud, siis te panete maksukoormuse tõusu tavaliste inimeste õlgadele, panete selle madalapalgaliste, laste ja pensionäride õlgadele. Alternatiiv oleks tõsta otseseid makse, alternatiiv oleks kehtestada astmeline tulumaks – see oleks koormuse panemine jõukamate õlgadele. Ma ei taha veel rääkida sellest, mida tähendab edasine kärbe, see, milleni te tahate jõuda, see 6,1 miljardit. Teie suletud uste tagant on tulnud piisavalt tööversioone. On tulnud ka tööversioone, mis räägivad eelkõige kärpest laste ja pensionäride arvel. Me seisame selle eest, et need Riigikogus teoks ei saaks. Aga ma usun, et meil seisab ees väga intensiivne tööperiood. Aitäh!
Aseesimees Jüri Ratas
Tänan! Rohkem kõnesoove ei ole, sulgen läbirääkimised.
Austatud Riigikogu! Viime läbi kohaloleku kontrolli.
Kohaloleku kontroll
Kohalolijaks registreerus 81 Riigikogu liiget, puudub 20.