Jah, ma võin alustada. Mul on lihtsalt mõned asjad, mida ma sooviksin enne oma selgitust näidata. Pole midagi, ma usun, et see asjatundja päästab mind sellest hädast. Ma hakkan siis oma juttu rääkima.
Meie eelnõu, asjaõigusseaduse § 143 muutmise seaduse eelnõu eesmärk on asendada asjaõigusseaduses sätestatud kõikvõimalike mõjude ja reostuse n‑ö tinglik talumiskohustus sõnastusega, mis siin veel kord väljaöeldult on järgmine: "Kinnisasja omanik ei tohi lasta kinnisasjalt tulevatel mõjudel, nagu gaas, lõhn, tahm, soojus, müra, põrutus ja muud sarnased mõjud, levida teisele kinnisasjale, kui see mõju teisele kinnisasjale on ebamõistlik või kahjustab kinnisasja mis tahes väärtust. Mõjutuste tahtlik suunamine naaberkinnisasjale on keelatud." Praegune sõnastus on veidikene teistsugune. Meie sügava arusaama järgi lähtub praegune sõnastus tööstusrevolutsiooni algaegadel tõenäoliselt Preisimaal (asjaõigusseadus on tulnud ju Saksa õiguse kaudu) kehtinud direktiivist, mis lausa kohustas taluma naaberkinnistutelt tulevat müra, auru ja muud sellist, kuna oli ju tööstusrevolutsiooni hiilgeaeg.
Minu roll siin on veidikene keerukas. Ma olen pandud kuningas Sisyphose rolli. Tegelikult ma ju tean, mis meie tänase jutuajamise tulemus on, kuna Vabariigi Valitsus on edastanud meile oma seisukoha ja teatanud, et seda eelnõu ei ole võimalik mitte ühelgi moel toetada, kuna seda ei ole võimalik mitte ühelgi moel toetada. Siin on toodud isegi mingid erinevad juriidilised põhjendused. Ma küll ei tea, mille tõttu nii mind kui ka paljusid muid opositsiooni liikmeid on karistatud sellise kuningas Sisyphose saatusega, aga ju siis karistajad seda teavad. Teadupoolest sai Sisyphos karistada ja teda sunniti n‑ö aegade lõpuni mäkke veeretama kivi, mis sealt kogu aeg alla veeres, kui ta oma tööga lõpule oli jõudnud, selle tõttu, et ta oli kõvasti külalisi ja muidu reisijaid tapnud. Meil niisugust pattu ei ole ja seetõttu ma siiski üritan teid veenda selles, et kõnealuse asjaõigusseaduse muutmise toetamise põhjus ei ole mitte mingisugune juriidiline küsimus, vaid tunduvalt laiem küsimuste ring, mida Otto von Bismarcki aegne Preisimaa ei saanud kuidagi teada, kuna ökosüsteemist ei taibatud siis paljut.
Nimelt, meie maailm sarnaneb umbes sellise ülesandega, nagu te alati lahendate, kui te lähete kauplusesse endale mööblitükki ostma. Teil on kaasas mõõdulint või vähemalt on teil ettekujutus sellest, kui suur kapp teie uksest sisse mahub või kui suure kapi te oma tuppa üles saate panna. Keskkonnaga on lugu täpselt samasugune. Meil on olemas ressursid, mida tekib täpselt nii palju, kui palju Päike, Maa siseenergia ja mingil määral Kuu liikumisest tingitud gravitatsioonijõud seda võimaldavad, nii palju, kui elus olev jõud seda võimaldab. Me ei ela küll mitte majas, kuhu me üritame kappi toppida, aga me saame väga selgelt aru, et kui me paigutame oma elamisse kapi, mis on enam-vähem niisama suur kui tuba, siis me sinna ära ei mahu. Keskkonnaruum, milles me elame, on tegelikult küllaltki komplitseeritud. See on seotud ökosüsteemi võimega siduda süsihappegaasi ehk pakkuda meile sobilikku atmosfääri. See on seotud sellega, kui kiiresti Päikese, geoloogiliste süsteemide ja bioloogiliste süsteemide koosmõju tulemusena tekib meile puhast põhjavett (ilma mageda veeta, head kolleegid, te teate, me elada ei suuda), ja see on seotud sellega, kui kiiresti tekib meie ümbruses mulda. Kindlasti on neid parameetreid veelgi rohkem. Räägime nendest, mis on üldmõistetavad ja arusaadavad. Nendel kiirustel on oma piirid. Need kiirused ei ole lõpmatult suured.
Kui me vaatame oma majandamistegevust, siis, jumal paraku, on lugu selline, et mida aeg edasi, seda rohkem me neid ressursse kasutame kiiremini, kui neid tekib. Tegelikult tähendab see seda, et me elame igapäiselt võlgu mitte ainult järgnevate põlvkondade arvel, kelle jaoks me olukorda kehvendame, vaid ka oma naabrite, lähedaste ja tuttavate arvel, kelle jaoks me ka olukorda kehvendame. Maakeral on asjad paraku niimoodi seatud, et selleks, et üldse elus püsida, on meil vaja taimi või, õigemini, olendeid, kes on suutelised päikesevalguses tekitama orgaanilist ainet. Neid kutsutakse üldjoontes autotroofideks. Neid on maakeral umbes tuhat miljardit tonni. Selles tuhande miljardi tonnises taimede keskkonnas elab, piltlikult öeldes, umbes kümme miljardit tonni kõikvõimalikke meiesarnaseid, putukatest kuni inimesteni välja, ja kõigest 200 miljonit tonni inimesi, kes on suutelised tegelikult nende autotroofidega, kes teadupoolest meie eest ära joosta ei saa, tegema mida iganes. Ja me ju teemegi! Me kasutame keskkonda ja loodust põhjendamatult palju. Mida enam on saanud inimkonda, seda rohkem me seda teeme. Need on need piirid, millest me oleme faktiliselt üle läinud. On täiesti selge, et kui me kehvendame ökosüsteemi karkassi ehk, piltlikult öeldes, taimede olukorda, siis kaudselt ja küllaltki selgelt me kehvendame ka iseenda olukorda.
Mis on juhtunud inimkonnaga viimase 30 aasta jooksul? Nimelt, seesama keskkonnaruum, millest siin oli juttu, ehk n‑ö ressursside tekke kiirus on taandatav elava maa pindalale. Juhtunud on see, et kui inimkond veel 1961. aastal kasutas oma äraelamiseks poolt elavat maad planeedil Maa, siis alates 1987. aastast, nagu arvutused ja analüüsid näitavad, oleme hakanud kasutama elavat maad rohkem, kui seda on, just nimelt nende reservide ja just nimelt elusa looduse paindlikkuse ja puhverdamisvõime tõttu. Nüüdseks on elusa maa kasutamise määr kasvanud umbes kolmandiku võrra suuremaks, kui selle tekke kiirus on. See on ka põhjus, miks ma tahan tähelepanu juhtida sellele, et Vabariigi Valitsuse seisukoht, nii nagu ka õiguskomisjonis esinenud ametniku seisukoht, ei saa olla põhimõtteliselt pädev. Otto von Bismarck ega kõik hilisemad asjaõiguse apologeedid tõenäoliselt ei teadnud keskkonnaruumist suurt tuhkagi. Ma arvan, et valitsuse ametnik, kes esines õiguskomisjonis, ei teadnud samuti.
Mille poolest see keskkonnaruum puudutab meie eelnõu? See puudutab seda väga lihtsal moel. Nimelt, sel moel, et nii meie kohus kui ka tegelikult kõikide inimeste kohus siin planeedil on ükskõik millisel moel püüda piirata sellesama keskkonnaruumi kasutust ja püüda arukalt suhtuda sellesse, et keskkonnaruumi kasutus märkimisväärselt väheneks võrreldes sellega, milline ta on praegu.
Kui me vaatame viimast 30 aastat, siis inimkond, nagu me teame, on kasvanud kolmest miljardist umbes kuue miljardini ja loomulikult on kasvanud ka energiakasutus. Energiakasutus (s.o esmase energia või primaarenergia kasutus) on kasvanud umbes 40 000 teravatt-tunnist aastas umbes 120 000 teravatt-tunnini aastas. Nagu näete, on kasv olnud oluliselt kiirem kui elanikkonna kasv. Elanikkonna kasv on olnud umbes kahekordne, energiakasutuse kasv on olnud umbes kolmekordne. Üks oluline muutus, mida te siin näete, on see, et tegelikult on ka primaarenergia kasutus inimese kohta kasvanud 12 megavatt-tunnist aastas ligikaudu 17 megavatt-tunnini aastas. See on see, mis tekitab muret. Põhimõtteliselt on ju samal ajal arenenud ka kõikvõimalikud tehnoloogiad, mis on muutnud erinevad mugavused energiakasutuse mõttes efektiivsemaks. Meie energiakasutus on lihtsalt tohutult kasvanud. Kui me teeme graafiku näiteks iga inimese kohta tuleva energiakasutuse kohta Kristuse sünnist saati, kui maakeral oli umbes 200 miljonit inimest, siis me näeme, et energiakasutus on kasvanud. Me näeme ka seda, et igaühe energiakasutuse kasv on enam-vähem heas seoses sellega, kui palju on Maal inimesi. Me teame ka seda, et inimkonna liigne kasv, liiga kiire kasv on üks suuremaid mitte ainult ökoloogilisi, vaid ka sotsiaalseid probleeme. Kui me teame seda omavahelist seost, siis me võime ju oletada, et kui inimkond püüaks igaühe energiakasutust mingil määral optimeerida ja piirata, seda ennekõike tehnoloogiate kasutamise tõttu, siis sellises terviklikus süsteemis, nagu seda on ökosüsteem, käivituvad mehhanismid, mis tõenäoliselt hakkavad inimkonna enda arvukust mõistlikumates piirides hoidma.
Kui me tuleme tagasi sellesama asjaõigusseaduse juurde ja ütleme, et see muutus on oluline, siis see muutus on oluline ennekõike järgmise asjaolu tõttu. Praegune situatsioon on meie arvamuse järgi selline, et ettevõtja, kes arendab mingit tegevust ja tekitab ükskõik milliseid saasteaineid, mis on paratamatu, peab lähtuma seadusest. Kui seadus ei näe ette, et ettevõtja peab olema ettevaatlik teiste kinnisasjaomanike suhtes, kes on tema naabruses, siis ta seda ka ei ole. Kui seadus näeb ette, et ta peab olema ettevaatlik, siis ta on, seda seaduse piires. Seadusmuudatus, mille me välja pakume, tekitaks olukorra, kus ettevõtja ise peaks olema juba eelnevalt valmis tegelema sellega, et olla teadlik ohtudest, mis tema territooriumilt tulevad, ja nendest ohtudest ka teisi teavitama, kui võimalik. Vähemalt looks selline seadusmuudatus selgemad eeldused sellise muutuse tekkeks.
Kus me oleme tegelikult lähiminevikus kohanud seda, et ettevõtja õigus toimida mittehoolivalt naabrite suhtes, ainult iseenda huvides, ja seda seaduse raames, on tekitanud probleeme? Meenutame siin Saue valda Alliku külla rajatud radioaktiivsel kiirgusel põhinevat steriliseerimistehast, kus konflikt külaelanike ja ettevõtjate vahel kulmineerus eelkõige just selle tõttu, et ettevõtja ei olnud esmalt valmis sättima üles kiirgusandureid, millega oleks saanud vähendada elanike hirme oletatava kiirguse pärast. Ettevõtja lähtus selgelt põhimõttest, et tal ei ole seda kohustust ega möödapääsmatut vajadust nii toimida. Tulemuseks oli päris korralik sotsiaalne konflikt ja ka ettevõtjale endale lõppkokkuvõttes küllaltki ebamugavalt mõjunud asjaolu, et tema ettevõtmine soovitud kujul ei käivitunud. See ettevõte on minu teada pankrotis, kusjuures õigusega küsida riigilt kompensatsiooni, kuna riik oli teinud otsused, mis võimaldasid sellel ettevõttel seal piirkonnas toimida. Meie seadusparanduse järgi, nii nagu me seda ette kujutame, tekiks olukord, kus erinevatest ohtudest etteteavitamise, nende ohtude määramise ja mõõtmise kohustus oleks sellelsamal ettevõtjal. See näib olevat mõistlik.
Kui taandada seaduseelnõu tulemusena tekkiv muutus igapäevaelu peale, siis uskuge, see võimaldaks ka nendel juhtudel, kui, ütleme, üks naaber on otsustanud, et tavapärase prügikäitlemise asemel põletab ta oma mürgised plastpudelid näiteks ahjus, või kui ta isegi otsustab, et ta hakkab sügisel märgi puulehti põletama, mis teadupoolest on üks küllaltki märkimisväärne dioksiinide ehk väga kantserogeensete ainete allikas, siis tekib võimalus sellist tegevust selgemalt piirata ja panna vastutama selle teo tegijat. Aga naabrite suhted, mida ka õiguskomisjonis arutati, ei ole peamine, vaid peamine on just nimelt asjaolu, et meie kohustus, head kolleegid, on kõikvõimalikes seadustes tekitada olukorda, et me oma keskkonnaruumi kasutust märkimisväärselt piiraksime. Iga seadus, mis vähemal või suuremal määral seda võimaldab, peaks olema tänapäeva tsivilisatsioonis teretulnud.
Ma saan aru, et inimestele on nende haridus armas. Ma saan aru, et on olemas terve hulk juriidilisi üksikasju. Ma saan aru, et on olemas terve pikk asjaõigusseaduse ajalugu ja selle tähendus, kuid kõik need inimesed, kes rõhuvad kõnealusele aspektile, peaksid aru saama, et on olemas üks möödapääsmatu paratamatus. See on see, et keskkonnaruum, pind, kus peal me elada saame, ressursid, mida me kasutada saame, on lõplikud. See teadmine, head kolleegid, on tunduvalt sügavam, üldisem ja põhimõttelisem kui teadmine ükskõik millisest juriidilisest elegantsist. Palun vabandust kõigilt, keda ma hetkel haavan või solvan, kes tunnevad, et tema hariduslikku hinge on löödud vägev pistoda, aga, jumal paraku, nii see on! Seda enam, kui käsitleda inimest sellena, kes me ennekõike oleme. Alles pärast seda oleme me intelligentsed, tublid ja mõtlevad. Me oleme siiski n‑ö bioloogilised olendid. Tänapäeva bioloogiateadus, niivõrd kui see arenenud on, võimaldab inimest käsitleda ka kõigis oma juriidilistes ja õiguslikes suhetes kui teatud moel kommunikeeruvat olendit. Seetõttu kõik see, mis puudutab õigust, on praeguses maailmas kaduvväike ja kõik see, mis puudutab keskkonda, on meie jaoks säilimise mõttes väga oluline.
Need olid lisaaspektid, mida ma pidasin vajalikuks selle eelnõu tähenduse lahtiseletamisel teieni tuua. Ma loodan, et need on mõistetavad. Ma tõepoolest loodan, et see eelnõu ei saa taas n‑ö osaks Sisyphose müüdist teadaolevast lõpmatust tegevusest eimillegi nimel. Ma tõepoolest loodan, et vaatamata valitsuse seisukohale, vaatamata sellele, et õiguskomisjon on öelnud oma karmi hinnangu, et see eelnõu ei vaja toetamist, leidub teil siiski, sõltumata erakondlikust kuuluvusest või millest iganes, võimet kuulata seda laiemat tähendust, mis sellelaadsetel eelnõudel on, ja vähemalt seda menetleda, proovides valitsuse esitatud arvamuses toodud kriitikat selle eelnõu parandamise ja täiendamisega arvesse võtta. See eelnõu, mis on koostatud meie kui bioloogide, keemikute ja metsameeste fraktsioonis, ei pruugi arusaadavalt olla juriidiliselt nii elegantne kui muude fraktsioonide eelnõud, aga ehk õnnestub ühistöös saavutada parimat, saavutada seda, et see eelnõu mahub nendesse piiresse ning tal on see tähendus, mida ma oma ettekandes kirjeldasin. Tänan!