Head kolleegid! Nagu eelkõneleja Gräzinil, on ka mul tuua kaks näidet. Tema tõi globaalseid näiteid. Minu üks näide on siin: see on Eesti liiklusseaduse järgi jalakäijatele ohutu kõnniteel liikumise vahend. Meie liiklusseadus ütleb mida? Jalakäija all mõistetakse vastavalt liiklusseaduse § 7 lõikele 2 isikut, kes kasutab teed liiklemiseks jalgsi või ratastooliga. Jalakäija all mõistetakse ka isikut, kes kasutab liiklemiseks rula, rulluiske, suuski, tõukeratast, kelku või muid nendesarnaseid abivahendeid. Selliste asjadega on võimalik sõita mööda kõnniteed kiirusega 35–40 km tunnis ja meie liiklusseadus ütleb, et see on sama ohutu kui kõndida jalgsi. Mingisuguseid piiranguid ega muid regulatsioone nende vahenditega liiklemiseks ei seata. Jalgratta all mõistab meie liiklusseadus muuseas vähemalt kaherattalist sõidukit. Siin, näete, on üks kaubandusest ostetav asi, mis ei ole jalgratas, aga see on vähemalt kaherattaline sõiduk, mis liigub sellel sõitva inimese lihasjõul. (Näitab rulluiske.) Sellel võib olla ka mootor. Termini all ei mõelda puudega inimese ratastooli.
Oleme oma eelnõu esitanud selleks, et reguleerida ja normaliseerida mingitki moodi seda, mis puudutab peale jalakäijate ka teatud viisil kõnniteel sõitmist. Küsimus ei ole pelgalt selles, kas jalakäijate kõrvale lubada jalgrattureid. Eesmärk on enam-vähem selgelt ja arusaadavalt reguleerida kõnniteel erineval moel liiklemine. Ennekõike on meie soov, et jalgratturid saaksid juhul, kui sõiduteel liiklemine on ohtlik, sõita ka kõnniteedel. Just seda peab silmas meie tehtud seadusparanduse ettepanek nr 2, mis ütleb: "Jalgrattaga võib jalakäijaid ohustamata sõita kõnniteel, kui vastaval teelõigul puudub jalgrattatee ja sõiduteel liiklemine võib olla jalgrattaga liiklejale ohtlik."
See on küllaltki sügav tähelepanek. Liikluskultuur on Eestis väga kehv. Viimase kuue aasta jooksul olen tõsisemalt auto käest müksata saanud neljal korral, kuigi olen üritanud sõita vastavalt liikluseeskirjale. Ja kõigil nendel kordadel on auto sündmuspaigalt lahkunud. Mu keha on pärast seda vajanud vähemat, jalgratas suuremat remonti, aga mitte mingit karistust sellele pole järgnenud. Aga küsimus ei ole mitte ainult minus, vaid väga paljudes ratturites, kelle jaoks jalgratas ei ole mitte eelkõige sportimisvahend, vaid liikumisvahend. Küllap ma olen üks väheseid siinse saali töötegijaid, kes soojemal ajal kasutab igapäevaseks liiklemisvahendiks jalgratast. Nii et ma tean, millest on jutt.
Et edasi minna, ütlen teile kohe, et ei majanduskomisjon ega valitsus kippunud seda eelnõu toetama. Peatungi nüüd veidi sellel, millest valitsus ja majanduskomisjon päris hästi aru pole saanud. Mittearusaamine on meil küllaltki levinud omadus, eriti valitsuse puhul. Oleme seda korduvalt tõdenud. Toome näiteks kas või põhjendused, mis valitsus toonud on. Et eelnõu rakendamisel kasvaks oluliselt oht teega külgnevalt alalt kõnniteele astuva jalakäija kokkupõrkeks jalgratturiga. Kuni 2003. aastani toimusid ainult pooled jalgratturi otsasõitudest jalakäijale kõnniteel või jalgratta- ja jalgteel, viimaste aastate vastav näitaja on juba 3/4. Tegelikult on selliste juhtumite osakaal Eesti liiklusõnnetuste hulgas väga väike ja meenutab Vabadussõja-aegset anekdooti: üks kindral küsib teiselt, kas rindele tuleb saata pooled tankid, ja teine vastab, et saatke ikka mõlemad. Neid juhtumeid on tõepoolest vähe ja sellisest statistikast rääkida on küllalt pentsik.
Mida valitsus veel ütleb? Ütleb, et üldiselt ei ole Euroopa õigusruumis ratturitel lubatud liigelda kõnniteedel. Et erineva liikluskorra kehtestamine Eestis tekitab lisariske teistest riikidest saabunud jalakäijatele ja jalgratturitele. Et teadaolevalt on jalgratturite lubamine kõnniteele seadustatud ainult Norras. Mainitakse ka seda, et Norras on selline kord tekitanud palju probleeme. Ütleme ausalt: tegelikult Eestis selliseid rattateid, mis tõepoolest oleksid praktilised selles mõttes, et võimaldaksid liikuda kusagilt kuhugi, kuhu on vaja liikuda, peaaegu ei olegi. Jalgrattateed on juhuslikult maha märgitud laiematele kõnniteedele või sõidutee serva. Kinnitan teile, et sõidutee servas olevate jalgrattateede seisukord nii Tallinnas kui muudes linnades, kus neid on tehtud, on nii kehv, et seal sõitmine on eluohtlik. Näiteks kanalisatsioonikaevude või õigemini sajuvee äravoolu juhtimise luugid, mille pilude laius vastab enam-vähem jalgrattakummi laiusele, on sageli paigutatud sõidusuunas ja pole harv, kui sealt läbi sõites jalgratas sinna lihtsalt kinni jääb. Seega meie jalgrattateede praktika ei vasta küll mitte mingisugustele Euroopa standarditele ning öelda, et me peaksime tegutsema muudes küsimustes Euroopa standardite järgi, mitte mõistlike arusaamade järgi, on minu meelest kohatu.
Arvestada tuleks ka seda, et eelolev suvi ja terve eelolev aasta tuleb kehvapoolne. Võib arvata, et ei ole vähe inimesi, kes loobuvad oma igapäevastes sõitudes autost kas ühissõiduki või jalgratta kasuks. On kahju, kui see tekitab samasuguse olukorra, nagu eelmisel suvel kogeti Tartu linnas, kus politsei ka juhtudel, kui kõnniteedel ei olnud jalakäijaid, trahvis jalgrattureid või tegi neile noomitusi. Selle kohta on eelmisest suvest teada kümneid konkreetseid juhtumeid. Ja meil pole põhjust arvata, et agaramad politseinikud sedalaadi hõlptulu saamise võimalusest tulevikus loobuvad. Seda enam, et politseinikud teevad seda, mida seadus ette näeb, ja väga veider oleks öelda, et me teatud aspektis tahaksime takistada politsei tööd seaduse täitmisel.
Nüüd mõningatest jalgrattaga liikumist puudutavatest vastuoludest olemasolevas liikluseeskirjas. Jalgrattur ja mopeedijuht ei tohi vastavalt §-le 236 sõita kõnniteel, aga piirang ei kehti alla 10-aastaste jalgratturite kohta. Kas siis alla 10-aastased jalgratturid kujutavad endast väiksemat ohtu jalakäijatele? Väiksemat ohtu kui näiteks 30–40-kilomeetrise tunnikiirusega sõitev rulluisutaja või kõnniteel žongleeriv üherattalisel sõidukil liikuv trikitegija? Vaevalt. Mis saab siis, kui see alla 10-aastane laps oma vanemaga sõidab mööda kõnniteed ja ühtäkki vanem ei saa mööda kõnniteed edasi sõita, aga laps saab? Mismoodi siis toimida? Jne, jne.
Ma ütlen veel kord, et meie liiklusseadustik on tegelikult hästi vastuoluline. Selles mõttes ei kannata mingit kriitikat valitsuse seisukoht, et kui viia ellu meie ettepanek, mis soovitab kohustada jalgrattureid sõitma jalakäijaid ohustamata kõnniteel, siis tekitaks see palju kehvema olukorra, kui on praegu.
Nagu juba mainitud, meie eesmärk on anda politseile – või kes iganes meil liikluse järele valvab – õigus otsustada selle üle, kas jalgrattur on sõitnud jalakäijaid ohustades või mitte. On täiesti selge, et nagu kümned aastad varem, nii jätkub see ka tulevikus: jalgratturid sõidavad paratamatult – just nimelt paratamatult – mööda kõnniteid, et oma elu mitte ohtu panna. Ja nad teevad seda ka edaspidi. Kas me kujutame ette, et kogu korrakaitse jõupingutused saavad olema keskendatud sellele, et seda ühte väga vastuoluliselt sõnastatud liikluseeskirja punkti, mis tegelikult ei lähtu mitte mingisuguste füüsikareeglite loogikast, kuidagi põlistada?
Olgu öeldud, et kui 80-kilogrammine rulluisutaja liigub kiirusega 35 km/h, siis on tema n-ö kineetiline energia peaaegu 4 kilodžauli. Ja selle süsteemi pidurdamisvõimalused ei ole just kõige paremad. Jalgratturil, kes liigub kiirusega 15 km/h, on sõiduriistal olemas pidurid nii ees kui taga ja tema energia on sellest neli korda väiksem. Loomulikult pole avarii puhul tähtis miski muu kui see, kui suur hulk energiat vabaneb, ja rulluisutaja puhul on see suurem. Huvitav, et valitsus seda vastuolu pole märganud. Ta ei ole arvestanud olulist tõsiasja, et suurema energiaga liikuja peab olema väiksema energiaga ja ohustatud liikleja suhtes tähelepanelik ja liiklema neid ohustamata.
Minu sõnum on küllaltki lühike. Kui te, head saadikud, olete lugenud seda valitsuse seisukohta, siis teadke, et see on tüüpiline tegelikult asjasse mitte väga süvenenu seisukoht. Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium on selle võtnud vastavalt Vabariigi Valitsuse soovile ja see on küllaltki pinnapealne, nagu sageli nende seisukohad. Kutsun teid üles sisuliselt analüüsima seda eelnõu, mille jõustamine seadusena tekitaks olukorra, kus jalgrattaga liiklejad on kohustatud juhul, kui nad on sunnitud kõnniteel sõitma, tegema seda jalakäijaid ohustamata. Praegu toimub see niikuinii, lapsed sõidavad kõnniteedel niikuinii. Kas te kujutate ette, et 10-aastane või veel mitte 10-aastane laps võib sõita kõnniteel, aga juba 11-aastane peaks minema autotee serva, kui kõnniteel ei ole jalgrattasõidumärki? Mõelge oma laste või sugulaste või kelle iganes peale! Kas te näeksite seda meeleldi? Seda enam, et praegu ei ole liikluseeskirjas isegi mitte kohustust kanda kiivrit.
Seega, kolleegid, kutsun teid üles hääletama majanduskomisjoni tehtud ettepaneku vastu eelnõu menetlusest välja arvata ja seda siiski menetleda. Meil on liikluseeskirjas vastuolud. Ning nagu öeldud, lisaks on ühiskonnas praegu kõikvõimalikud sotsiaalsed ja majanduslikud pinged, mis paratamatult sunnivad inimesi rohkem jalgrataste selga. Kolmas aspekt on ka. Kui me soovime, et meie õiguskord oleks paigas, siis peaks meil olema võimalikult vähe selliseid seaduspügalaid, mis praktilise elu väljakujunenud normide ja harjumustega seotult paneks järelevalveametnikke, sealhulgas ka politseinikke juuksekarva lõhki ajades neid pügalaid täitma. Seadusesilmade hulgas on väga erinevaid inimesi. Isegi kui politseile ei ole antud ülevalt poolt käsku võimalikult palju trahve teha, et riigieelarvet täita, ei saa me kunagi teada, mis ühe, teise või kolmanda politseiametniku peas tegelikult sünnib, kui ta suurt agarust üles näitab.
Et sellisel alusetul agarusel, mida ju ikka ette tuleb, ei oleks ajendit, ongi vaja, et olemasolevad seadused, mis on inimeste tehtud ja juba selle tõttu puudulikud, kohanduksid õigel ajal oludega ja tekitaksid ühiskonnas vähem stressi, vähem usaldamatust. Me ju soovime, et inimesed usaldaksid üksteist rohkem. Me soovime, et elu oleks rahulik ja mõnus. Seepärast soovitan veel kord headel rahvasaadikutel mõelda, kas teie 11-aastane lapselaps või laps või lapselapselaps või kes iganes on ikka sobilik olemasoleva liikluseeskirja järgi ilma kiivrita sõitma sõidutee ääres ja kas te naeratate viisakalt, kui 4-kilodžaulise kineetilise energiaga rulluisutaja pidurdab ennast teie kõhu või selja vastu sõites ja ütleb seejuures, et tema ju ka jalakäija. Või kui üherattalisel sõiduriistal olev trikimees kukub kogemata teile otsa. Temagi on jalakäija. Aitäh!