Lugupeetud Riigikogu esimees! Austatud Riigikogu liikmed! Eelnõu 365 esimene lugemine toimus 3. detsembril. Muudatusettepanekuid on selle järel esitanud Hanno Pevkur, Eestimaa Rahvaliidu fraktsioon ja õiguskomisjon. Lisaks neile esitasid oma seisukohti ja ettepanekuid ka Eesti Pangaliit, Rahandusministeerium, Eesti Kaubandus-Tööstuskoda ning Eesti Advokatuur. Kõik pöördumised olid ajendatud küsimusest, kas kiirlaenu- või täpsemalt öeldes tarbijakrediidilepingute puhul on liigkasuvõtmise ohjeldamiseks vajalik ja põhjendatud tsiviilseadustiku üldosa seaduse muutmine või piisaks võlaõigusseaduse täiendamisest. Õiguskomisjon valmistas eelnõu teiseks lugemiseks ette kolmel istungil: 13. jaanuaril (seal osalesid ka Eesti Pangaliidu esindajad), 27. jaanuaril ja 9. veebruaril.
Muudatusettepanekuid arutades Rahvaliidu ettepanek – tabelis on see kirjas ettepanekuna nr 1 – jätta eelnõu § 1 tsiviilseadustiku üldosa seaduse muudatuste kohta välja komisjoni toetust ei leidnud. Jäime seisukohale, et eelnõu eesmärgi saavutamiseks on vaja muuta nii tsiviilseadustiku üldosa seadust kui ka võlaõigusseadust. Kuna ükski õiguskomisjoni liige Rahvaliidu ettepanekut ei toetanud, siis ei saa seda praegu saalis hääletada.
Komisjon otsustas konsensusega arvestada täielikult Hanno Pevkuri muudatusettepanekut – tabelis on see nr 3 all –, mis puudutab võlaõigusseaduse § 866 lõike 4 muutmist ja korrastab reisiteenuste turgu. Põhjendus on seletuskirjas muudatusettepaneku lõigus antud.
Neljanda muudatusettepanekuna otsustas komisjon eelnõust tulenevate muudatustega tutvumiseks ja nendega kohanemiseks jätta piisav ajavaru ning jõustada see seadus, kui eelnõu vastu võetakse, selle aasta 1. maist.
Eraldi vaidlusteemaks oli tarbijakrediidilepingutes kokkulepitava intressi või krediidi tegeliku kulukuse osas paindlike piirmäärade sätestamine seaduses täiendava abinõuna liigkasuvõtmise ohjeldamiseks. Seda lisaks juba eelnõus väljapakutud sama eesmärki teenivatele tsiviilseadustiku üldosa seaduse ja võlaõigusseaduse muudatustele.
Häältega 6 poolt ja 3 vastu otsustas komisjon algatada muudatusettepaneku, mis on muudatusettepanekute tabelis nr 2 all järgmises sõnastuses: "Tarbijakrediidilepingute puhul loetakse, et pooltele tulenevate vastastikuste kohustuste väärtus on heade kommete vastaselt tasakaalust väljas, kui tarbija poolt tasumisele kuuluva krediidi intressimäär või krediidi kulukuse määr ületab krediidi andmise ajal Eesti Panga avaldatava statistika järgi keskmist eraisikutele antud tarbimislaenude intressimäära enam kui kolm korda." Muudatusettepanek näeb ette turu olukorrast sõltuva paindliku piirmäära kehtestamise füüsiliste isikute tarbimislaenudele. Seega tuleb kõigepealt rõhutada, et piirmäära kehtestamine puudutab ainult füüsilisi isikuid. Too piirmäär sõltub ka turu olukorrast – tegemist ei ole muutumatu absoluutväärtusega, vaid ajas muutuva suurusega, mille aluseks on krediidiasutuste poolt füüsilistele isikutele antavate tarbimislaenude keskmine intressimäär. Nende keskmiste intressimäärade kohta avaldab Eesti Pank regulaarselt iga kuu statistikat ning nende kõikumine turul peaks olema lepingupooltele arusaadav ning jälgitav arvnäitaja. Komisjon otsis ka alternatiivseid võimalusi, näiteks oli jutuks võimalus siduda piirmäär krediidi kulukuse keskmise näitajaga. Vastava statistika puudumise tõttu ei ole see aga veel võimalik.
Kaalumisel oli seegi, kas sätestada piirang tsiviilseadustiku üldosa seaduses või võlaõigusseaduses tarbijakrediidilepingute jaos. Eelnõu algatajaga koostöös leidis komisjon, et otstarbekam on muudatuste tegemine tsiviilseadustiku üldosa seaduses. Muudatusettepanekus on kirjas, et kõrgem kui kolmekordne Eesti Panga avaldatud tarbijakrediidilepingu keskmine intressimäär ja krediidi kulukuse määr on vastuolus heade kommetega. See säte on sõnastatud imperatiivselt, pidades silmas juba mainitud liigkasuvõtmise ohjeldamise eesmärki. Selline sõnastus peaks tulevikus aitama vähendada kohtuvaidlusi tehingu headele kommetele vastavuse hagiasjades, kuna sätestab lepingupooltele vastava kordaja näol selge kriteeriumi, millest suurema intressimäära või krediidi kulukuse määra korral on vastav kokkulepe seadusest tulenevalt heade kommetega vastuolus ja tühine.
Samas võib tarbijakrediidileping olla vastuolus heade kommetega ka siis, kui selles ei ületata seaduses sätestatud intressi- või krediidi kulukuse piirmäära. See võib olla vaieldav muudel seaduses sätestatud alustel. Näiteks kui tehing on tehtud olulise eksimuse, pettuse, ähvarduse või vägivalla mõjul või raskete asjaolude ärakasutamise tõttu. Sellised asjaolud tuvastab igal üksikjuhul kohus, lähtudes tsiviilseadustiku üldosa seaduse §-st 90. Ettepaneku näol on sisuliselt tegemist põhiseadusest tuleneva lepinguvabaduse piiramisega, kuid komisjoni hinnangul on see piirang eesmärgi tähtsust silmas pidades proportsionaalne ja kooskõlas põhiseadusega. Põhiseaduse § 11 kohaselt tohib õigusi ja vabadusi piirata ainult kooskõlas põhiseadusega ning piirangud peavad olema demokraatlikus ühiskonnas vajalikud ega tohi moonutada piiratavate õiguste ja vabaduste olemust.
Euroopa Liidu tasandil on otseselt vaba turgu piiravaid meetmeid rakendatud näiteks Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusega 717/2007 27. juunist 2007, milles käsitletakse rändlust üldkasutavates mobiiltelefonivõrkudes ühenduse piirides. Kõnealuse määrusega kehtestati ühine lähenemisviis selle tagamiseks, et üldkasutatavate mobiilsidevõrkude kasutajad ei maksaks kogu ühendust hõlmavate rändlusteenuste eest ülemäära kõrget hinda. Selleks kehtestati nende tasude piirid, mida mobiilsideoperaatorid võivad hulgi- ja jaemüügi tasandil nõuda rändluskõnede eest, mida alustatakse ja mis lõpetatakse ühenduses. Kõnealune akt on kõigile liikmesriikidele otsekohalduv ning selles on mobiilside piirhindade kehtestamist muu hulgas põhjendatud järgmiselt: "Kõige tõhusam ja proportsionaalsem lähenemisviis ühendusesiseste rändluskõnede tegemise ja vastuvõtmise hinnataseme reguleerimisele on hulgimüügil keskmise minutitasu ülempiiri kehtestamine ühenduse tasandil ja jaemüügi tasude piiramine eurotariifi kehtestamise abil. Hulgimüügi keskmine tasu peaks kehtima mis tahes kahe operaatori vahel ühenduse piires kindlaksmääratud ajavahemiku jooksul." Teiseks: "Eurotariif tuleks kehtestada tasemel, mis tagab operaatoritele piisava kasumi ja soodustab konkureerivaid rändluspakkumisi madalamate hindade juures. Operaatorid peaksid aktiivselt pakkuma eurotariife kõigile oma rändlusklientidele ning seda tasuta ja selgel ning läbipaistval viisil." Ja kolmandaks: "Jaetasandil kohaldatav eurotariif peaks rändlusklientidele tagama, et neilt ei võeta ülemäärast tasu reguleeritud rändluskõne tegemise või vastuvõtmise eest, kuid jätma samal ajal koduoperaatorile piisava marginaali klientidele pakutavate toodete eristamiseks."
Euroopa Liidu liikmesriikides on liigkasuvõtmise ohjeldamiseks kasutatud erinevaid võimalusi. Seda on püütud teha kohtupraktika kujundamise teel, eelkõige nn arenenud riikides, kus on aja jooksul selline praktika välja kujunenud, aga ka seaduses sätestatud piirangute kehtestamise abil. Mitmes riigis on tarbimislaenudele kehtestatud paindlik ülempiir, mis muutub sõltuvalt olukorrast turul. Enamik riike viitab ühel või teisel viisil ja sõnastuses n-ö ebaausale konkurentsile, mis on seaduste, heade tavade või kohtupraktika alusel aluseks laenutoodete intressi määra või krediidi kulukuse tegelikul piiramisel.
Lugupeetud Riigikogu liikmed! Arvestades eelnõu algataja soovi, otsustas komisjon teha ettepaneku teist lugemist veel mitte lõpetada, vaid see katkestada. Muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on homme, 12. veebruaril kell 18. Tänan!