Head kolleegid! Püüan teha võimalikult lühidalt. Ka meie fraktsioonile on väga südamelähedane nii Kagu-Eestis kui ka mujal piiri ääres elavate inimeste soov ületada riigipiiri võimalikult lihtsalt ja kindlasti oleme me nagu kogu Riigikogu valmis otsima siin võimalikult häid lahendusi. Küll aga on meil reservatsioonid selle konkreetse eelnõu suhtes ja ma toon need ka välja.
Esiteks, juba korduvalt siin mainitud probleem eelnõu enda teksti juriidilise pädevusega seoses. Küsimus on selles, kas Eesti Vabariigi Riigikogu saab panna valitsusele kohustuse sõlmida kahepoolne leping. Tõenäoliselt oleks korrektne teha valitsusele ettepanek alustada läbirääkimisi, et jõuda kahepoolse lepingu sõlmimiseni. Me teame varasematest kahepoolsete lepingute sõlmimise katsetest Venemaa Föderatsiooniga, et paraku ei pruugi n-ö kahepoolne hea tahe siin mitte alati olemas olla. Aga see on suuresti formaalne probleem.
Sisulistest probleemidest võtan kõigepealt kõne alla julgeolekuprobleemid. Nagu öeldud, selle määruse rakendamine, mis hõlmab maksimaalses ulatuses alasid 50 kilomeetrit piirist kummalegi poole, puudutaks Eesti poolelt ca 90 000 inimest ja Vene Föderatsiooni poolelt 140 000 inimest. Tõsi, nii nagu viisa puhul, on ka siin tegemist maksimaalse inimeste arvuga, iga konkreetse inimese puhul tuleb seda piiriületusluba siiski eraldi taotleda. Eesti riigil on põhjenduse olemasolu korral võimalik selle loa väljastamisest keelduda, nii nagu ka Vene poolel. Küll aga, kui viisa andmisest keeldumine on riigi õigus, mida ei pea põhjendama, siis sellest määrusest lähtuva piiriületusloa puhul on otsust loa andmisest keelduda võimalik vaidlustada halduskohtus. Nii et siin võib tekkida Eesti riigi jaoks teatavaid probleeme.
Lisaks puudub meil Venemaaga tagasivõtuleping, mis puudutab kolmandate riikide kodanikke. Kuna seda piiriületusluba on võimalik taotleda mitte ainult Vene kodanikel, vaid ka alaliselt selle 50 kilomeetri sees elavatel kolmandate riikide kodanikel, siis juhul, kui neid inimesi selle loa alusel siia saabub ja nad ei soovi siit näiteks lahkuda, ei ole Venemaal kohustust neid tagasi võtta (või vähemalt leiab nii Venemaa).
Lisaks, vastavalt Schengeni tingimustele lasub Eesti poolel kohustus tagada, et need inimesed, kes 50 kilomeetri raadiuses piiri ületavad, püsiksid meie poolel 50 kilomeetri sees ega liiguks sealt kaugemale, näiteks Tartu linna, aga miks mitte ka Lissaboni. Selle tagamine, et selle määruse rakendamise tagajärjel Eesti piiri ületavad kodanikud ei liiguks siit edasi Lätti, Leetu või kuhugi kaugemale, nõuab Eestilt kindlasti märkimisväärseid jõupingutusi ja päris suuri kulutusi. Schengeni tingimustes on maad mööda liikumine teadupärast võrdlemisi lihtne.
Nagu öeldud, meie julgeolekulised hirmud ei seondu mitte kuidagi nende Eesti kodanikega, kes elavad Venemaa piiri läheduses, küll aga nende päris arvukate Vene kodanike ja kolmandate riikide kodanikega, kes elavad teisel pool piiri.
Kui rääkida sellest, mida on Eesti võimud teinud, et võimalikult hästi vastata nende inimeste õigustatud ootustele ja õigustatud lootustele, kes on harjunud üle piiri käima, siis Eesti riik on siin teinud päris palju. Kaasettekandja juba rääkis viisade kompenseerimisest neile inimestele, kes viisasid taotlevad. Lisaks on Eesti väljendanud ühepoolselt head tahet ja väljastab viisasid neile inimestele, kes seni said lihtsustatud piiriületuskorra alusel piiri ületada, pikaajalisi mitmekordseid viisasid. Üleüldse on poliitika sellesuunaline, et neile inimestele, kellel ei ole varem tekkinud probleemi Eesti viisa saamisega, väljastada võimaluse korral pikaajalisi mitmekordseid viisasid, et teha Eesti riiki saabumine võimalikult lihtsaks ja meeldivaks kogemuseks.
Oleme teinud Venemaa poolele ettepaneku (siin ma tahan natuke ettekandjat täpsustada: 19. jaanuaril lõppes teadupärast senine kord ja ka Euroopa Liidu tingimused tegelikult senise korra alusel jätkata ei võimalda), et kõigile nendele inimestele, kes mõlemapoolselt said üle piiri liikuda lihtsustatud korra alusel, väljastataks vastastikku pikaajalisi mitmekordseid viisasid. Eesti pool, nagu juba öeldud, on seda ühepoolselt ka rakendanud. Vene pool on toonud ettekäändeks, et nende riigi õigus olevat sedavõrd jäik, et neil ei ole võimalik mitmekordseid ja pikaajalisi viisasid väljastada. Tegelikult, kuna Euroopa Liidu ja Venemaa vahel eksisteerib viisalihtsustusleping, siis kahtlemata on Venemaal poliitilise tahte olemasolu korral võimalik väljastada pikaajalisi mitmekordseid viisasid. Sellest rääkisime väliskomisjonis ka eile, kui meie Välisministeeriumi esindajad rääkisid jaanuari lõpus Tallinnas toimunud poliitilistest konsultatsioonidest Venemaa Föderatsiooniga. Tegelikult see, miks Venemaa ei väljasta Eesti kodanikele, kes on harjunud lihtsustatud korras üle piiri käima, pikaajalisi mitmekordseid viisasid, vaid väljastab lühiajalisi ühekordseid viisasid, tuleneb hea poliitilise tahte puudumisest. Ma tahan küsida mõnevõrra retooriliselt: kui Venemaa keeldub väljastamast meie kodanikele pikaajalisi mitmekordseid viisasid, kuna tal puudub selleks vähemalt praegu hea poliitiline tahe, siis miks me arvame, et Venemaal peaks olema olemas hea tahe selle Euroopa Liidu määruse alusel Eesti kodanikele piiriületuslubade väljastamiseks? See küsimus on retooriline, sellele me kindlasti n‑ö ilma katsetamata vastust ei saa, aga kindlasti oleks õpetlik vaadata, mida siis naaberriigid on teinud. Läti on võtnud vastu otsuse seda määrust rakendada ja alustada selleks läbirääkimisi. Nagu ka komisjoni ettekandja ütles, tulemusteni seni veel jõutud ei ole. Lähemas tulevikus saame näha, kas tulemusteni jõutakse, ja siis koorub sealt kindlasti välja üht-teist õpetlikku ka meie jaoks. Aga näiteks meie teine naaberriik, Soome, kellel on ka võrdlemisi arvestatav pikk piir Venemaa Föderatsiooniga, on otsustanud umbes samadel kaalutlustel nagu ka Eesti seni seda määrust mitte rakendada. Küll aga saime veel eile komisjoni koosolekul kinnitust Välisministeeriumi esindajatelt, et jõupingutused, rääkimaks läbi Venemaaga, et saavutada ka Vene poolelt poliitika, mille kohaselt Eesti kodanikele väljastataks pikaajalisi mitmekordseid viisasid, kindlasti jätkuvad. Tuleb öelda, et signaalid on vastukäivad, aga mõningaid optimistlikke signaale võib ka viimastest poliitilistest konsultatsioonidest välja lugeda, selles mõttes, et tegemist oli olnud igati konstruktiivsete kõnelustega. Aga, nagu öeldud, laskmata karu nahka siin kindlasti jagada ei saa. Kuni meil sellist kokkulepet ei ole, kuni Vene pool oma senist poliitikat muutnud ei ole, tuleb meil ilmselt jätkata neile inimestele, kes on harjunud üle piiri käima, viisade rahalist kompenseerimist. Aitäh!