Austatud istungi juhataja! Austatud härra välisminister, härra haridusminister, Riigikogu liikmed! Eelnõu, mida me arutama hakkame, on vaieldamatult oma riigiõiguslikult perspektiivilt ja tähenduselt kõige kaalukam eelnõu selle parlamendi koosseisu jaoks. See paneb tulevikuks paika Eesti riigi õigusliku otsustuspädevuse ja kaasotsustuspädevuse ulatuse, Eesti kodanike ja teiste Eesti elanike täiendavate õiguste olemasolu, aga ka kogu Euroopa poliitilise ruumi, poliitikate, institutsioonide, õiguste ja väärtuste süsteemi uuel, muudetud kujul.
Põhiseaduskomisjon on seda eelnõu arutanud kahel istungil. Ühel istungil kuulati ära välisminister Urmas Paet koos teda saatvate ametnikega. Ning kuna komisjoni koosseisu ei kuulu Erakonna Eestimaa Rohelised fraktsiooni ega Rahvaliidu fraktsiooni esindajat, siis olid eelnõu kaalukust arvestades istungile palutud ka nende fraktsioonide esindajad, kes said võimaluse oma arvamusi ja seisukohti esitada.
Välisminister esitas ülevaate lepingu sisust, mida ta siin põhjalikult oma ettekandes kordas, ning komisjoni liikmed keskendusid konkreetsetele küsimustele, mis seoses lepinguga kerkisid. Üks põhiprobleem, mille ka siin parlamendiliikmed esile tõid, oli, kas Euroopa Liit jääb riikide liiduks ega muutu liitriigiks. Seda selgitas meile välisminister samamoodi nagu äsja kõnetoolis. Evelyn Sepp tundis huvi, kas rahvusparlamendi roll võib edaspidi riigisiseses kontekstis marginaliseeruda. Välisminister vastas, et see oleneb eelkõige parlamendiliikmete ja poliitiliste liidrite enda rollist.
Tunti huvi lepingu selle külje vastu, mis puudutab Euroopa Liidu õiguskorra aluste muutumist. Kui hästi on Eesti avalikkus sellega kursis? Proua Tuiksoo esitas samuti nagu siin täiskogu saalis sellekohaseid tähelepanekuid. Proua Tael Välisministeeriumist selgitas, et valitsusel on koostatud eraldi teavitustöö programm. Ka valmistatakse laiemale avalikkusele ette ühte brošüüri, mis saadetakse kõigile inimestele. Kõneldi laiemalt euroopalike väärtuste kontekstist ja sellest, kuidas on inimarengu aruande valguses võimalik euroopalikke väärtusi ja eelkõige sotsiaalriigi põhimõtteid realiseerida, kui Lissaboni leping on Eesti õiguskorda implementeeritud. Välisminister viitas, et tegemist on üldiste hoiakute ja väärtushinnangutega, mida ei ole võimalik pahatihti seadustega parandada.
Igor Gräzin väljendas oma sellega seotud hirmu, et kui ta eelmisel hääletusel hääletas parlamendimenetluses põhiseaduse lepingule vastu ja just sel põhjusel, et kartis föderatsiooni teket, siis praegu kavatseb ta vajaduse korral vastu hääletada, kuna Euroopa Liit on liialt nõrk. Ta tundis huvi, mida Euroopa Liit hakkab endast kujutama.
Kõneldi ka Nord Streami juhtumist. Kas uue üleeuroopalise õiguskorra valguses on selliste eri riike puudutavate otsustuste puhul Euroopa Liidul täiendavaid pädevusi tekkinud? Välisminister kinnitas, et niisugustes õigussuhetes muudatusi aset ei leia. Evelyn Sepp tõi probleemina välja diskrimineerimise ja vähemusrahvuste küsimuse. Välisminister viitas, et konkreetsete probleemide puhul on vaja lahendus leida, ning nentis, et eri raportid juhivad nendele probleemidele tähelepanu. Roheliste fraktsiooni nimel väljendas härra Lahtvee seisukohta, et nende fraktsioon toetab valitsuse ettepanekut Lissaboni leping ratifitseerida. Ka Mart Nutt arvas, et see leping tuleb ratifitseerida. Igor Gräzin leidis, et lepingut ei peaks ratifitseerima praegusel kujul, vaid projekti kallal tuleks tööd edasi teha.
Sellel istungil langetati järgmised põhimõttelised otsused. Esiteks, esimesel lugemisel lõpetada Lissaboni lepingu arutelu – selle otsuse poolt oli 6 komisjoni liiget, 1 liige ei hääletanud – ja teiseks, määrata muudatusettepanekute tähtajaks 23. aprill kell 6.
Teisel komisjoni istungil arutati Lissaboni lepingut koos Euroopa Liidu asjade komisjoniga ning tunti huvi samade küsimuste vastu. Ühe olulise teemana kerkis üles vajadus tugevdada rahvusparlamentide rolli – selle tõstis jällegi üles Evelyn Sepp. Seda küsimust arutati. Marko Mihkelson tõi välja vajaduse vaadata üle parlamendi kodukord, meie siseriiklik otsustuspädevus Euroopa Liidu küsimuste menetlemisel ja otsustamisel. Seda on võimalik hinnata ja analüüsida ka lahus Lissaboni lepingu jõustumisest.
Kõneldi volinike rotatsioonist Lissaboni leppe järgi. Härra Ratas tundis huvi, millises järjestuses hakkavad Euroopa Komisjoni liikmed vahetuma ning kui pikaks perioodiks on eri riikide esindajad ametisse kinnitatud. Proua Tael Välisministeeriumi esindajana viitas, et paljud protseduurilised küsimused jätab see lepe kui alusdokument lahtiseks ja nende hulka kuulub ka komisjoni rotatsioon. See küsimus on praegu seega lahtine. Kui lepe jõusse astub, siis peaks uus rotatsioonisüsteem täiendava lisajõustumisaja järgi hakkama kehtima 2014. aastast. Tunti huvi teiste Euroopa Liidu liikmesriikide võimalike poliitiliste erimeelsuste vastu, eelkõige Poola võimaliku vastuseisu puhul. Välisminister väljendas seisukohta, et tal pole alust eeldada, et teised Euroopa Liidu liikmesriigid selle mõtte heaks kiidavad. Härra Mihkelson tundis huvi, milline seis on Eestil endal Euroopa Liidu välisteenistuse vallas ja kui võimalik on Eesti aktiivne roll selles. Välisministri hinnangul tuleks Eestile kasuks, kui välisteenistuses oleks selge roll liikmesriikidest lähetatud diplomaatidel. Välisminister loodab, et kuigi on tõesti liikmesriike, kes sooviksid 2014. aastal jõustuvat välisteenistuse printsiipi edasi lükata, see siiski nõnda ei juhtu. Evelyn Sepp tegi ettepaneku, et Riigikogu põhiseaduskomisjon ja Euroopa Liidu asjade komisjon kaaluksid Riigikogu kodu- ja töökorra protseduuride reformimist nii, et see tugevdaks parlamentarismi Eestis.
See oli lühike ülevaade komisjonis aset leidnud aruteludest. Kordan, et tegu on otsusega, millel on riigiõiguslikult Eesti riigi õigusele ülisuur mõju. Teatavasti Euroopa Liidu põhiseaduse lepingu arutelu puhul moodustas põhiseaduskomisjon ekspertide komisjoni, kuhu kutsuti meie riigi autoriteetseimad riigi- ja rahvusvahelise õiguse eksperdid, et nad annaksid hinnangu, kas põhiseaduse leping on kooskõlas Eesti põhiseadusega ja kas põhiseaduse lepingut on võimalik ratifitseerida põhiseadust muutmata. Me leidsime komisjonis, et nüüd oleks asjakohane see ümarlaud uuesti kokku kutsuda. Ning mitte vajadusest koostada uus põhjalik raport, vaid vajadusest vaadata üle selle raporti seisukohad ning saada kahe lugemise vahepeal teada ekspertkomisjoni liikmete seisukohad põhiseadusliku leppe muudetud teksti ehk Lissaboni lepingu suhtes. Kas eksperdid on seisukohal, et too tekst, mis pole muutunud mitte olemuslikult, vaid vähemolulistes küsimustes, on võimalik Eesti õiguskorda implementeerida ilma põhiseadust muutmata.
Tuletan meelde veel paari ekspertide tõstatatud küsimust, mis toonases arutelus esile kerkisid. Ma tsiteerin: "Töörühm rõhutas vajadust seadusandjal kaaluda täiendavate õiguslike kontrollimehhanismide sisseviimist põhiseaduslikkuse järelevalve süsteemi." See on küsimus, millele juhtis tähelepanu toonane õiguskantsler. Me teostame oma liikmesust Euroopa Liidus, lähtudes tingimuslikust juhust, et liikmesuse teostamine ei ole vastuolus Eesti põhiseaduse aluspõhimõtetega. Küsimus on, et kui tulevikus peaks esile kerkima probleem, kas Euroopa Liidu liikmesusest johtuvalt on tekkinud vastuolu Eesti põhiseaduse aluspõhimõtetega, siis milline oleks see õiguslik mehhanism, kuidas selles valdkonnas otsus langetada. On loogiline, et seda peaks tegema õigusemõistmise asutus, see saaks Eesti riigiõiguse loogika järgi olla Riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve kohtukolleegium. Oluline ongi selles kontekstis hinnata Lissaboni lepingust tulenevaid Euroopa Liidu alusväärtusi ja Eesti põhiseaduse alusväärtusi. Toona asusid eksperdid selgele seisukohale, et nendes alusväärtustes ei ole vastuolu ning mingit põhimõttelist probleemi ei ole.
Omaette küsimus, mis Eesti parlamendi ja meie riigiõiguse valdkonnaga tegeleva avalikkuse ette edasi jääb, on küsimus, millele toona eksperdid tähelepanu juhtisid ja mis on endiselt aktuaalne. Lissaboni lepingu heakskiitmise puhul on tegu ju samasuguste õigussuhetega, nagu oleksid pidanud olema põhiseaduse lepingu puhul. Küsimus on selles, et lähtudes Euroopa Liidu liikmesuse realiseerimisest, on põhiseaduse täiendamise seaduse kaudu osa Eesti põhiseaduse sätteid moonutatud, neid kohaldatakse teistpidi kui n-ö lihtsalt tekstilist tõlgendust aluseks võttes. Toona tõid eksperdid välja, et tegemist on mõneti kahanenud õigusselgusega. Kas nüüd oleks vaja kaaluda teha ka Eesti põhiseadusesse muudatusi, mis oleksid selgemalt kooskõlas sellega, milline on otsuste langetamine lähtudes Euroopa Liidu liikmesusest? Toonane töörühma seisukoht oli, et põhiseaduse lepingut on võimalik ratifitseerida kehtiva põhiseaduse alusel. On ka poliitilise iseloomuga küsimus, kas on võimalik rahvahääletusel poliitiline valik langetada. Iseenesest õiguslikku lepet rahvahääletusele panna ei saa. Poliitilise leppe Euroopa Liidu osas või mingi muu riigi jaoks elulise leppe otsustab rahvaesindus ehk parlament.
Tõsiste teemade kogum, mis vajaks analüüsi, on see, milline hakkab olema Eesti parlamendi roll Lissaboni lepingu ratifitseerimise järel. Eesti parlamendil on praegu formaalselt suur võim Euroopa Liidu õigusaktide asjades ja seda on ka realiseeritud. Euroopa Liidu poliitika küsimustes on seda võimu realiseeritud osaliselt. Minu arvates me peaksime analüüsima, kas kehtiva Euroopa Liidu liikmesuse koha pealt oleks vaja seda võimu suurendada. Arvestades seda, et Euroopa Liidu võim eri otsuste langetamisel Euroopa Liidu õiguskorra arengu ja Euroopa Liidu pädevuste suurendamise käigus kahtlemata kasvab. Need pädevused, mis on täiendavalt antud, on nn oranži või kollase kaardi pädevused-võimalused. Rahvusriikide parlamentidel on õigus anda hoiatussignaal, kui mingi Euroopa Liidu õigusakt leitakse olevat vastuolus subsidiaarsusega, mis on Euroopa Liidu õiguskorras hästi avaralt sõnastatud mõte. Selles küsimuses peame endale väga selgelt aru andma, nagu veebruarikuu European Law Review's kirjutas Iiri Euroopa Liidu õiguse ekspert Gavin Barrett. Praktikas on tegu üsna tinglike pädevustega. Formaalselt võib väita, et Lissaboni lepingu alusel rahvusparlamentide pädevus suureneb, aga see suureneb üksnes juhul, kui liikmesriikide parlamendid on siseriikliku õiguse ja omavahelise kooskõlastusmehhanismi kaudu võimelised seda tagama. Sellessamas hoiatusmehhanismis on ette nähtud kaheksanädalane kooskõlastusaeg ja tõepoolest, praeguse otsustusmehhanismi veniva iseloomu tõttu ei ole reaalne tegelikkuses seda praktikat realiseerida.
Mitmes liikmesriigis on olnud arutusel, kas Euroopa Liit on liikmesriikide liit või liitriik. Kust jookseb punane joon, millest alates me võiksime väita, et tegemist on liitriigiga? Toona arutati Euroopa Liidu tuleviku konvendis ka seda küsimust, kas sellest punasest joonest üle astuda. Punase joone põhimõte seisneb selles, et kui Euroopa Liidu institutsioonid saavad pädevuse kvalifitseeritud häälteenamuse alusel ehk ilma rahvusriikide konsensusliku otsuseta muuta Euroopa Liidu võimujaotust jagavaid aluslepinguid, siis me räägime liitriigist. Siis on tegemist nn enamuse poliitiliste otsustega, mis langetatakse Euroopa Liidus. Lissaboni leping näeb ette ka mitu nn sillaklauslit ehk passerelle-klauslit, mille puhul tuleb möönda, et kõigi nende klauslite järgi on vajalik konsensuslik otsustamine, et üle minna kvalifitseeritud otsuste langetamise mehhanismile. Ja see on väga oluline. Punasest joonest seega Lissaboni leping oma olemuselt üle astunud ei ole.
Kokkuvõtteks: Riigikogu peab selle määratu kaaluga õigusakti puhul tõsist tööd tegema. Meil on vaja esiteks oma parlamendi arutelus saada selgus ja kindlus, et selle õigusakti heakskiitmine on kooskõlas Eesti põhiseadusega, ennekõike selle aluspõhimõtetega. See arutelu ei ole siin midagi formaalset, see on väga sisuline. See, kuidas Eesti parlament on toda lepingut tõlgendanud, võib 10, 20 või 50 aasta pärast anda alust õigusaruteludeks ka meie põhiseaduskohtus või muudes institutsioonides. Nii et me peame seda riigiõiguslikult fundamentaalset küsimust põhjalikult arutama ja selleks on vaja ekspertide töörühma.
Teine arutelu puudutab meie parlamendi enda töökorda ja pädevust Euroopa Liidu õiguse vallas olukorras, kus Euroopa Liidus on tegelik seadusandja Ministrite Nõukogu. Eesti parlament loovutab koosotsustamises osa oma pädevust oma mandaatide kaudu, seega Euroopa Liidu asjade komisjoni kaudu. Kas see mehhanism on meie jaoks piisav, kui tulevikus Euroopa Liidu poliitikate osakaal, enamusotsustega langetatavate poliitikate osakaal suureneb? Vahest peaksime mõtlema sellele, et täiskogu istungite saalis neid küsimusi arutataks. See teema võiks tolle lepingu arutamisel esile kerkida.
Kolmandaks on tähtis arvestada nagu teistegi rahvusvaheliste lepete puhul – see ju on rahvusvaheline leping nii oma vormilt kui ka sisult – seda, et me ei võtaks võõrandamatuid kohustusi ega annaks kellelegi võõrandamatuid õigusi. Eesti riik on iseseisev riik, kes selle leppe heaks kiidab ja hakkab seda lepet üheskoos teiste riikidega realiseerima. Euroopa Liidu põhimõtete ja poliitikate isandad on Lissaboni lepingu järgi liikmesriigid. Selle lepingu puhul meil ei ole võimalik teha muudatusi, mis puudutavad lepingu teksti, meil on võimalik see kas heaks kiita või tagasi lükata. Põhiseaduskomisjoni hinnangul tuleks see heaks kiita. Esimese ja teise lugemise vahel tuleks teha tõsist tööd ja loodame – ka komisjonis arvati nii –, et seda on võimalik teha juba kevadisel istungil. Aitäh!