Lugupeetud juhataja! Hea Riigikogu! Täna on tõepoolest ajalooline hetk paljude koolijuhtide elus, sest mitmeid aastaid vaieldud tähtajalised töölepingud astuvad täna suure sammu selles suunas, et võib-olla saavad nad neljapäeval tõepoolest tähtajatute seadusandliku aluse. Milles on siis vahe? Kui ma püüdsin eile sel teemal päris mitme ajakirjanikuga rääkida, et võiksime seda tutvustada ka suurtes ajalehtedes, siis ei suutnud ma meie ajakirjandust veenda, et see peaks tavalugejale huvi pakkuma. Võib-olla siis Riigikogu liikmetele selgituseks, et te saaksite oma valijatele rääkida.
Põhimõtteline vahe on selles, et direktor, kes praegu on pidanud iga viie aasta tagant tõestama, et ta endiselt sobib koolijuhiks, on nüüd iga viie aasta tagant atesteerimisest vabastatud, sest nii me kultuurikomisjonis – nii koalitsiooni kui opositsiooni poolt – kokku leppisime. Tõepoolest, nii nagu väga paljude teiste töötajatega, sõlmitakse temaga tööleping ja juhul, kui koolidirektor saab oma tööga hästi hakkama, arendab koolikeskkonda, loob seal stabiilsuse, võitleb oma kooli eest (kindlasti ka omavalitsuse esindajatega), võitleb oma õpetajate eest ja kooliõpilaste eest, seisab vastu ühiskonna survele ja saab selle eest tunnustatud, võib ta seda kindlasti üsna mitmeid aastaid teha.
Eelnõu menetluse jooksul panime eelnõusse sisse ka selle, et kui koolijuht saadab kahjuks korda mõne vääritu teo, mis tema koolijuhtimisega kokku ei sobi, siis sellisel juhul võib omavalitsusele teha ettekirjutuse – kui omavalitsus seda juba ise ei ole märganud – tööleping lõpetada. Tõenäoliselt omavalitsus teeb seda juba ise.
Direktorite puhul oligi kõige suuremaks vaidluseks, kas see annaks kindluse, just poliitilise sõltumatuse. Kas see annab reaalselt poliitilist sõltumatust? Kindlasti annab ta veidi rohkem võimalusi võidelda oma kooli eest ja vahel võib-olla öelda ka avalikult rohkem, mida ta arvab. Me oleme kogemustest näinud, et enda tõestamine iga viie aasta tagant muudab koolijuhid neljandal aastal üsna kidakeelseks ja viiendal aastal üsna omavalitsuse nägu, ning siis, esimesel aastal pärast viieaastase töölepingu sõlmimist natuke julgemaks.
Seega, miks me seda eelnõu väga toetame? Ta annab koolidele rohkem stabiilsust, kindlustunnet ja võib-olla positiivset rutiini, võimaluse arendada pikemas perspektiivis koolikeskkonda. Seetõttu on Keskerakonna fraktsioonil ja minul isiklikult hea meel, et lõpuks on jõutud kompromissile selles osas. Kuluaarides leidsid üsna mitmed poliitikud, et ainuke põhjus, miks seaduseelnõu vastu võetakse, on see, et ta on koalitsioonilepingus. Nii et meil on hea meel, et ta on koalitsioonilepingus.
Miks me seda eelnõu kahe lugemise vahel nii oluliselt muutsime? Muutsime sellepärast, et atesteerimine, mis esialgu Haridus- ja Teadusministeeriumi heakskiidu sai, oleks toonud juurde väga suure hulga uusi komisjone, bürokraatiat ja kindlasti väga palju formaalseid samme. Kahtlemata oleks ta mõningatel juhtudel andnud ka mingisuguse tõuke koolile, aga suuremal osal juhtudest bürokraatia tavaliselt pigem pärsib normaalset arengut.
Teine moment, mida me muutsime selle eelnõu juures, oli see, et gümnaasiumide puhul ei peaks neid komisjone moodustama riik. Kõige suurema vaidluse tekitas meie jaoks küsimus, et me justkui võtaksime gümnaasiumiastme omavalitsustelt ära ning Haridus- ja Teadusministeerium on parem otsustaja kui kohalik omavalitsus. Eriti suure küsimuse tekitas ta sellepärast, et gümnaasiumid on enamjaolt linnades, ja huvitav, et miks siis Tallinn, Tartu, Pärnu, Viljandi ei saa koolijuhtimisega hakkama, kui väiksemad omavalitsused suurepäraselt saavad.
Need olid momendid, mida me muutsime, ja veel kord – on hea meel, et selline üsna konsensuslik dokument opositsiooni ja koalitsiooni vahel sündis ning sellise eelnõuna ta siia teisele lugemisele tuli. Aitäh!