Auväärt istungi juhataja! Head kolleegid Riigikogu liikmed! Head külalised! Meie põhiseaduse § 139 kohaselt on õiguskantsler oma tegevuses sõltumatu ametiisik, kes teostab järelevalvet seadusandliku ja täidesaatva riigivõimu ning kohaliku omavalitsuse õigustloovate aktide põhiseadusele ja seadustele vastavuse üle. Käesolevat otsuse eelnõu nr 192 arutas põhiseaduskomisjon oma eilsel istungil, 11. veebruaril aastal 2008. Üheksast põhiseaduskomisjoni liikmest olid arvuliselt kohal kaheksa, puudus kolleeg Evelyn Sepp ning kolleeg Igor Gräzinit asendas kolleeg Leino Mägi. Külalistena olid juurde palutud Vabariigi Presidendi õigusnõunik Aaro Mõttus ning õiguskantsleri kandidaadina vandeadvokaat Indrek Teder.
Komisjoni istungil esines kõigepealt Vabariigi Presidendi õigusnõunik Aaro Mõttus, kes märkis, et Vabariigi President esitas 30. jaanuaril k.a Riigikogule ettepaneku nimetada õiguskantsleri ametisse Indrek Teder ja ettepanek johtub sellest, et Riigikogu nimetas Allar Jõksi õiguskantsleriks 20. veebruaril 2001. aastal ning ta astus ametisse vande andmisega Riigikogu ees 7. märtsil samal aastal, mis tähendab, et tema volitused õiguskantslerina lõpevad 6. märtsil k.a. Aaro Mõttus märkis ka seda, et Indrek Teder vastab õiguskantsleri seaduse §-s 6 toodud normidele, sätetele ja nõuetele, ning et tegemist on kogenud ja tunnustatud juristiga, kes tunneb hästi Eesti õigussüsteemi ja õiguspraktikat. Ta osales aastatel 1990–1992 Eesti Kongressi tegevuses ja ka Eesti Advokatuuri reformimisel. Vabariigi President on veendunud, et Indrek Tederist saab sõltumatu ja erapooletu ning autoriteetne õiguskantsler. Aaro Mõttusele esitati küsimus, millele ta vastas, et tõepoolest Vabariigi President kaalus ka mitmeid teisi kandidaate, kuid leidis siiski, et sobivaim kandidaat sellele ametikohale on Indrek Teder.
Edasi andsime sõna õiguskantsleri kandidaadile. Esmalt märkis Indrek Teder, et õiguskantsleri kandidaadina tooks ta välja selle, et õiguskantsler täidab kõigepealt neid ülesandeid, mida talle annavad põhiseadus ja õiguskantsleri seadus. Eestis on käivitunud ka ombudsmani institutsioon, mis on ühendatud õiguskantsleri ametkonnaga, ja need kaks rolli on praegusel hetkel edukalt ühendatud. Õiguskantsleri ametkond on komplekteeritud üldjoontes pädevate ja oma eriala hästi tundvate isikutega, kelle õigusteoreetiline tase on igati hea. Ta selgitas, et tema isiklikult peab asjaajamise stiilis kõige olulisemaks konstruktiivsust. Enne terava probleemi üleskerkimist oleks õige ja otstarbekas pidada just nimelt konstruktiivseid arutelusid ning ta arvas, et selline inimestevaheline koostöö peaks olema igati õige selles ametis, juhul kui Riigikogu ta õiguskantsleri ametikohale kinnitab.
Talle esitati ka küsimusi, millele Indrek Teder vastas. Ta selgitas, et seadusandja tahe on praegu olnud niisugune, et ühendada õiguskantsleri ja ombudsmani funktsioonid. See, kas edaspidi jääb nii või mitte, sõltub kindlasti kõige rohkem just nimelt sellest, mida seadusandja selles küsimuses õigeks peab. Kuid ta märkis, et võib-olla olekski praeguses situatsioonis õige jätta see ka edaspidi nii. Aga definitsiooni üle oli meil komisjonis juttu, et kas sõna "ombudsman" on selles kontekstis õige või mitte. Lähtusime sellest, et rahvusvaheliselt on see omaks võetud termin, mille eestikeelse vastena võiks kasutada sõna "õigusvahemees". Oli juttu ka sellest, kuidas õiguskantsleri kandidaadi senine tegevus on olnud seotud näiteks põhiseaduslike probleemidega, ja saime vastuse selle kohta, et tema senine igapäevane kutsetegevus on paljuski jõudnud just nimelt põhiseaduslikkuse järelevalve kohtuasjadeni välja. Põhiseadusliku vaidluse tasandile jõuab näiteks palju haldusõiguslikke küsimusi ja probleeme. Küsimustele vastates märkis ta, et ka edaspidi on väga raske prognoosida tegelikult neid põhiseaduslikkuse järelevalve menetluse käike ehk seda, kui kaugele, kui sügavale võivad need probleemid ulatuda, kuid jäi ikkagi endale kindlaks, et kõige olulisem nendes küsimustes on tegelikult konstruktiivsus.
Meil oli samuti juttu õiguskantsleri ametkonna ja Riigikogu omavahelisest koostööst. Loomulikult tuletan meelde, et juba põhiseadus ütleb meile, et õiguskantsler peab vähemalt kord aastas esitama Riigikogule ülevaate seadusandliku ja täidesaatva riigivõimu ning kohalike omavalitsuste õigustloovate aktide kooskõlast põhiseaduse ja seadustega. Leidsime, et lisaks sellele peab olema tõsisem professionaalne koostöö Riigikoguga tervikuna ja eeskätt Riigikogu põhiseaduskomisjoniga, kes on seni just nimelt põhiseaduslike küsimuste puhul juhtivkomisjon olnud.
Õiguskantsleri kandidaat ütles, et ta ei poolda põhiseaduse kergekäelist muutmist ühes või teises suunas. Niisugune üksikute normide muutmine peab olema ikkagi väga põhjendatud, aga kõige vähem pooldab ta tegelikult sellist küsimuste käiku, et meile oleks vaja uut põhiseadust. Ta oli seisukohal, et põhiseadus võib praegu olla küll mõnes mõttes isegi juba arhailises keeles, kuid see ei muuda tegelikult põhiseaduse sisu ega olemust, õigus on juba üldjuhul selline veidi konservatiivne küsimus.
Oli juttu ka ühest kirjast, mis on koostatud õiguskantsleri kandidaadi advokaadibüroos ja millest viimastel päevadel – nädalavahetusel – meedias pikemalt räägiti. Õiguskantsleri kandidaat vastas, et tegemist on ühega nendest kolmest eelmise aasta oktoobrikuus esitatud mustandist, mis iseenesest käiku ei läinud, ja väitis, et praeguseks on ta juba oma advokaadibüroo tegevusest distantseerunud, kuid büroo toimib loomulikult edasi, teenindatakse kliente, mis ongi advokaadibüroo igapäevane ülesanne. Ta märkis, et praegu õiguskantsleri kandidaadina on ta veel nimetatud advokaadibüroo üks omanikke, kuid õiguskantsleriks nimetamise järel võõrandab ta oma osaluse ehk lõpetab igasuguse suhte selle advokaadibürooga. Kuigi seadus otseselt ei keela sellist omanikuks olemist, peaks see õiguskantsleri kandidaadi arvates kindlasti igasuguste võimalike süüdistuste äralangemise eelduseks olema, kuivõrd kutsetegevus või omanikuks olemine advokaadibüroos ja avalikus teenistuses olemine on tema meelest siiski kaks erinevat asja.
Esitati küsimus ka põhiseaduse ja meie riigi piiride ning selle kohta, kuivõrd kehtivad meil Tartu rahulepingu alased sätted põhiseaduse kaudu. Samuti oli juttu sellest, milliseid muudatusi võiks kindlasti veel olla seitsme aasta jooksul põhiseadusliku järelevalve ja õigusvahemehe töös ja õiguskantsleri ametis. Indrek Teder vastas, et idealistliku lähenemisega usuks ta, et Eesti õigussüsteem peaks selle seitsme aastaga, mis on õiguskantsleri ametivolituste pikkus, muutuma selgemaks, lihtsamaks, toimivamaks. Kindlasti ei tahaks ta seda riigi toimimist liialt formaalselt näha. Õigusel on kindlasti alati ka sisuline väärtus, mis peaks sellist reaalsust kajastama. Lõpuks oli juttu ühest seaduse otsese tõlgendamise küsimusest. Nimelt ütleb õiguskantsleri seaduse § 7 lõige 1, et õiguskantsler astub ametisse Riigikogu ees enda nimetamisele järgneval täiskogu töönädalal ametivande andmisega. Nii põhiseaduskomisjoni liikmed kui ka Vabariigi Presidendi õigusnõunik olid seda meelt, et seda normi ei tuleks tõlgendada grammatiliselt, mis peaks tähendama, et juhul kui Riigikogu hääletab täna õiguskantsleri kandidaadi ametisse, peaks järgmisel nädalal toimuma ametivande andmine – sellisel juhul tekiks meil riigis olukord, kus on korraga ametis kaks õiguskantslerit –, vaid seda tuleb siiski tõlgendada teleoloogiliselt, et ametisse nimetamise kuupäevaks on otsuse eelnõus olev kuupäev ehk 7. märts, millest järgneval töönädalal nüüd ametisse nimetatud õiguskantsleril tekib õigus astuda ametisse ametivande andmisega. Teistsugune lähenemine võtaks parlamendilt praeguses kontekstis ära võimaluse üleüldse enne 7. märtsi selle küsimusega tegelda. Selle seisukohaga nõustusid kõik põhiseaduskomisjoni liikmed, meie juures olnud külalised ning meie omad ametnikud. Siis kerkiski üles küsimus sellest, millal algavad õiguskantsleri volitused, ja me selgitasime veel kord, et need ei alga mitte sellest kuupäevast, mida märgib Riigikogu otsus, vaid selles otsuses märgitud kuupäevale järgneva täiskogu töönädala sellel päeval, millal just nimelt õiguskantsleriks nimetatud isik annab Riigikogu ees ametivande. Leidsime, et ametivannet ei ole korrektne anda praeguse õiguskantsleri volituste kehtimise ajal.
Lõppkokkuvõttes peab ütlema, et põhiseaduskomisjonis valitses selles küsimuses positiivne meeleolu, aga kuivõrd täna tuleb see küsimus – õiguskantsleri ametisse nimetamine – meil lahendada salajase hääletuse teel, siis – kuna komisjoni hääletused on avalikud – ei pidanud põhiseaduskomisjon eile õigeks sellist hääletuse läbiviimist sel teemal vastavalt seadusele ja me otsustasime konsensuslikult, et teeme ettepaneku panna see Riigikogu otsuse eelnõu täna Riigikogu täiskogus lõpphääletusele. Selle poolt olid kõik 8 kohal olnud põhiseaduskomisjoni liiget. Teine otsus oli, et komisjonipoolne ettekandja võiks olla siinkõneleja. Aitäh!