Austatud Riigikogu aseesimees! Austatud Riigikogu liikmed! Härra Rammo! Härra Üprus! Proua Jäätma! Härra minister! Ma arvan, et lähteteesiks sellele Riigikogu koosseisule ja kodanikuühiskonna toetusrühmale oli Eesti vabaühenduste manifest, mis tuli välja enne valimisi Eesti Mittetulundusühingute ja Sihtasutuste Liidu poolt ning mis kirjeldas teatud loendina neid ülesandeid või eesmärke, mida parlament ja avaliku võimu asutused võiksid erakondade suuniste järgi teha kodanikuühiskonna abistamiseks. Ma arvan, et väär ja vildakas oleks läheneda kodanikuühiskonnale nõnda, otsekui parlament või avaliku võimu asutused tsentraalselt suudaksid kuidagi kodanikuühiskonda kujundada, harida, n‑ö tsiviliseerida või peaksid seda tegema. Kodanikuühendused on vabaühendused. Meie ülesanne on eelkõige mängureeglite kehtestamine ning riigivõimuasutustele ühepoolselt kohustuste kehtestamine, mis hõlbustaksid ja arendaksid kodanikuühenduste tekkimist ja nende tööd.
Millises olukorras me praegu oleme? Nagu härra minister kirjeldas, meil on olemas ühiskomisjon, mis peaks olema strateegiline partnerluskoda, koht, kus saavad kokku ühelt poolt riigi esindajad ja riigi seisukohad kodanikuühenduste abistamise kohta ning teiselt poolt kodanikuühenduste endi esindajate seisukohad. Ma arvan, et oluline oleks, kui mõelda järgmisele aastale ja ülejärgmisele aastale ja mõõta seda tegevust parlamendikoosseisu töötsükliga, et selle ühiskomisjoni jaoks ka järgmise aasta alguses kujuneks välja aastate kaupa see probleemide loend, mida riigi tasemel võetakse lahendada, ja oleks teada, mis meetodil seda soovitakse teha. Iseküsimus on, kas seda kõike jõuab teha, aga ka parlamendil ja toetusrühmal peaks olema võimalik aastate kaupa monitoorida seda ühiskomisjonis kokkulepitud või paikapandud probleemide loendit.
Teine küsimus: ühiskomisjoni rakendusüksus. Väga mõistlik on esiteks see härra ministri samm, see algatus, et muuta ja täiendada regionaalministri pädevust, pannes talle selge vastutuse kodanikuühenduste valdkonna eest, teiseks see, et luua ka ministeeriumi juurde rakendusüksus, kes sellega tegelema hakkaks. Kuid sellele rakendusüksusele peab kindlasti olema ka vaste rakendusüksuse näol kodanikuühenduste poolt, muidu me jällegi ei tekita ehedat dialoogi probleemide lahendamisel ja sisuliste otsuste ettevalmistamisel.
Kolmas küsimus on reeglid, mida riik kehtestab avalikus sektoris kodanikuühendustega suhtlemisele. Me räägime eelkõige kolmest heast tavast, kaasamise, delegeerimise ja rahastamise koha pealt. Nendest on osa vastu võetud, osa ettevalmistamisel. Väga tähtis on meie õiguskorras kindlaks määrata, milliseks kujuneb nende tavade staatus. Kas see on ametniku jaoks nii, et kui ei taha, ei täida, ja kui tahab, siis täidab? Kas see on alus ametniku teenistusalaseks kohustamiseks või ka karistamiseks, kui ta neid tavasid rikub? Ma arvan, et see peaks olema selgemalt paika pandud. Mandri-Euroopa arusaam õigusest eeldaks seda, et kui ülesanded on antud, siis peaks neil olema õigusruumis selge tähendus. Teine element on see, kes hakkab sõltumatu institutsioonina hindama tavade järgimist. Siin on hea näide Suurbritannia, kus on olemas institutsioon, kes neid hinnanguid jagab. Ma arvan, et me Eestis peaksime ka kaaluma õiguskantslerile tulevikus lisapädevuse andmist. Kui meil on need head tavad olemas, siis mulle tundub otstarbekas, et see üks sõltumatu institutsioon võiks olla õiguskantsler. Mittetulundusühingute pöördumise korral annab ta hinnanguid, kas riigi või kohaliku omavalitsuse asutus neid häid tavasid täitis või mitte.
Rahastamine. Kodanikuühiskonna sihtkapitali puhul on see üks reaalne asi, mis vabaühenduste manifesti üleskutsest on täidetud. Me oleme selle asutamise lõpusirgel. Selle kõrval on veel hasartmängumaksu nõukogu oma rahajagamisega. Ma arvan, et oluline on öelda, et vale oleks, kui riigiasutused püüaksid hakata muudest allikatest kodanikuühenduste rahastamist koomale tõmbama põhjendusel, et kodanikuühiskonna sihtkapital on juba olemas. Kodanikuühiskonna sihtkapital ei tohi mingil juhul muutuda mittetulundusühingute rahastamise seniseid süsteeme asendavaks, vaid ta peab olema üksnes lisainstitutsioon.
Meil on olemas kolmanda sektori abistamise arhitektuur, mille algne lähtekoht on toonases õiguskeskkonnas väga innovatiivne, maailma üks esimesi selliseid deklaratsioone, mille parlament vastu võttis kodanikuühiskonna arengu kontseptsiooni näol. Selles arhitektuuris on oma elemendid rakendusdokumentide ja rakendusinstitutsioonide näol, nagu me näeme, rahastamisinstitutsioonide näol, mis n‑ö üksikutena selle välja kujundavad. Ma arvan tõsiselt, et me peaksime arutama ja kaaluma, et kui me astusime sellise uue sammu EKAK‑i näol parlamendi üle-eelmises koosseisus, siis ehk tasuks selleks, et muuta seda arengut pöördumatuks, seda kodanikuühiskonna toetamise süsteemi või arhitektuuri, mis meil on n‑ö elementide kaupa praegu välja kujunemas (need hammasrattad ka osalt ei haaku omavahel), kujundada ka seaduse alusel, et meil oleks üks eraldi seadus, mis seda kodanikuühiskonna toetamist määraks. EKAK‑il on kindlasti suur psühholoogiline kaal, aga tema õiguslik tähendus on selline, et tema roll on olla poliitiline deklaratsioon, mille võttis vastu parlamendi üle-eelmine koosseis. Töö selle arhitektuuri muutmisel ja seaduse kujundamisel ei tohi muutuda tegevuseks, mis hakkaks asendama kodanikuühiskonna arengu praktiliste probleemide lahendamist.
Nüüd küsimustest, mis kerkisid esile sellel kuulamisel, millest ka Väino andis hea ülevaate, ja mida minu meelest kodanikuühiskonna toetusrühm peab käsitlema. Esiteks, kodanikuhariduse temaatika. Siin tuli selgelt välja, et aastate jooksul on koostöö Haridus‑ ja Teadusministeeriumiga olnud nende arenguprogrammide käivitamisel, ütleme nii, katkendlik või episoodiline. Ma arvan, et me kindlasti peaksime haridusministri ja tema kaastöötajad paluma ka toetusrühma ja koos Mall Hellamiga, kes neid probleeme kodanikuühiskonna valdkonnas veab, neid asju arutama. Teine probleem on ilmselge näide selle kohta, mis on riigivõimule oluline ja mis ei ole oluline, see on kogu see valdkond, mis üldse kodanikuühiskonnas toimub. See tähendab, registrimajanduse ja statistika valdkond, kus vaidlused käivad iseenesest üsna pisikeste detailide üle. Meie probleem on praegu, et meil tegelikku reaalset pilti kodanikuühiskonnast – ükskõik, on see siis lisaväärtus, mida kodanikuühiskonnas luuakse, või organisatsioonide tegelik toimimine – suurt ei ole. Vabaühenduste manifest pakub välja ühe mõtte, et viia viie aasta jooksul läbi sektori üldine kaardistamine. See oleks midagi rahvaloendusetaolist. Ma arvan, et ka see on kaalumist väärt mõte. Ettevalmistamisel on erinevad, eelkõige Justiits‑ ja Rahandusministeeriumi valdkonda kuuluvad seadusmuudatused, mis registripidamist ja aruandlust korrastaksid. Ma arvan, et me peaksime järgmise aasta algul ka nende institutsioonide esindajad paluma toetusrühma ja katsuma neid asju tagant lükata.
Mis puudutab muid küsimusi, mis jäävad õhku ja mida siin küsimustes mainiti, siis probleem, mis sõltub avaliku sektori enda määramisest, on küsimus vabatahtliku tegevuse võimaldamisest tööandjate poolt. Siin saaks riik olla eeskujuks. Kas seda teha seaduse muutmise teel või mingisuguse muu personalipoliitilise meetme abil, on iseküsimus, aga oleks hea, kui me saaksime siin astuda selle sammu, et avalik sektor annaks omalt poolt signaali, et ta hindab vabatahtlikku tegevust. Ega see vabatahtlik tegevus ei pruugi ju sugugi tähendada üksnes osalemist mittetulundusühingute töös. Vabatahtliku tegevuse erinevaid väljendusvorme näeme ka siis, kui inimesed on abipolitseinikud, osalevad päästeoperatsioonides riigiasutuste abilistena jne.
Teine probleem on küsimus sellest (juba need sõnad "vabaühendus" ja "kodanikuühiskond" ütlevad seda), kuidas kodanike enda vastutusel rajanevate vabaühenduste arengut soodustada. Millega inimesed ikka tõsisemalt hääletavad kui oma rahakotiga? See idee, mis ka vabaühenduste manifestis välja käidi, ma arvan, võiks ka siit kõnetoolist jääda küll jätkuvalt õhku, et oleks teatud võimalus teha annetusi mingisuguse osa piires oma maksustatavast tulust. Selle üle on pikalt arutatud, kui ratsionaalne see on. See võib viia ka tegelike abivajajate või abi vajavate institutsioonide kõrvalejäämiseni. Kui me käsitleksime ka seda ideed mitte kui praeguseid riigipoolseid rahastamisskeeme asendavat, vaid täiendavat, siis ma arvan, et raske oleks näha selles negatiivseid mõjusid. Mingisugune kuritarvitus võib ju esineda, aga ma olen optimistlik pigem sellel puhul, kui kodanikel on endil võimalus valida, milliseid ühinguid nad soovivad toetada, kui sel puhul, kui usutakse, et tsentraalne rahakogumine ja ‑jagamine oleks päeva lõpuks tõhusam.
Kui tulla kodanikuühiskonna küsimuste juurde laiemas plaanis, mida kodanikuühiskonna toetusrühm siin näeb, siis me oleme sel aastal korraldanud mitu arutelu. Ma tahangi siit kõnetoolist, heas usus, et erinevate kodanikuühenduste esindajad seda arutelu jälgivad ja kuulavad, kutsuda üles meie toetusrühmale teada andma, millised on praktilised probleemid suhetes riigi või kohaliku omavalitsuse asutustega, kui on kas häid kombeid ja tavasid rikutud või on lihtsalt objektiivselt tekkinud raskusi, mida parlamendi toetusrühmal oleks võimalik ühiselt lahendada tähelepanu juhtimisega. Meie toetusrühma mõte ei ole minu ettekujutuse järgi olla niisugune haikala, kes ujub kolmanda sektori ja riigi suhetes ringi ja otsib neid üksikprobleeme ja lahendab neid, vaid pigem oodata probleeme, põhinedes eeldusel, et kodanikuühiskonna esindajad on aktiivsed ja julgevad neist ka parlamendi toetusrühmale teada anda. Meie poolt on selgelt olemas valmisolek nende küsimustega tegelda.
Ei saa kuidagi mööda ka järgmistest küsimustest kodanikuühiskonna valdkonnas. Ma arvan, et üks tõsine teema, kus jällegi pannakse proovile kodanikuühiskonna seisukohad või kodanike julgus oma seisukohti välja öelda, on lähitulevikus eesseisev otsus, mida parlament peab langetama õiguskantsleri küsimuses. Siin on võetud juba ette sarjata poliitikasse sekkumise eest Eesti Mittetulundusühingute ja Sihtasutuste Liitu, kui see tegi toetava avalduse Allar Jõksile. Kui me vaatame kaasamise häid tavasid ja ka vabaühenduste endi käitumise eetikakoodeksit, siis sekkumise abil ju kogu kodanikuühiskond ja kodaniku enda vastutus toimivadki. Inimesed peavadki asju isiklikult võtma, eelkõige poliitilisi asju isiklikult võtma. Kui asjad inimestele enam korda ei lähe, siis on riigis midagi väga valesti. Seetõttu olen ma pigem isegi üllatunud, et nii vähe kodanikuühendusi on avaldanud oma seisukohta selles küsimuses, mis puudutab õiguskantslerit, põhiseaduse täitmist, kas täielikult või osaliselt. Ma enne Paul-Eerik Rummoga vesteldes meenutasin ühte Brechti luuletust, mille ta kirjutas minavormis ja kus oli selline mõte, et kui 1930. aastate Saksamaal hakati juute ära viima, siis ta vaikis, sest ta ei olnud juut, kui hakati teisi inimesi ära viima, siis ta vaikis, sest ta ei kuulunud sellesse rühma, ja kui ükskord tuldi temale järele, siis ei olnud enam kedagi, kes oleks tema kaitseks oma sõna öelnud. Tahtmata põrmugi mingit paralleeli tõmmata (paralleeli tõmbamine olekski kohatu), arvan ma, et see on näide selle kohta, et kodanikuseisukohtade väljaütlemine ja asjade isiklikult võtmine algab tegelikult ühtpidi väga väikestest asjadest, aga on teisipidi väga suur ja väga tõsine asi. Need institutsioonid ja see riigikeha, mis Eesti Vabariigis on põhiseaduse alusel loodud, jäävad sisutuks, õõnsaks ja seda on võimalik kuritarvitada, kui seda ei ole sisustatud just nimelt kodanike endi nõudlikkusega. Alati on lihtne minna kergema vastupanu teed ehk viriseda, iroonitseda, nalja visata, aga avalikult oma seisukohti mitte välja öelda. Ma arvan, et kodanikuühiskonnal on lisaks sellele, et ta tegeleb, ütleme, meelelahutusega, sotsiaalse ettevõtlusega, ka just nimelt oluline poliitiline roll, kui poliitika all mõelda avalike asjade ajamist. Kohustus ja julgus öelda välja oma seisukoht ja mõtted, mismoodi asjad peaksid olema, on selgelt kodanikuühiskonna mõistlikult toimimise alus.
Võtan kokku oma ülevaate. Milline on praegu parlamendi sisemine valmisolek kodanikuühiskonna probleemidega tegelda? On see formaalne, on see tegelik? Ma arvan, et praegu on parlamendil seetõttu, et valimistest on niivõrd vähe aega möödas ja paratamatult on parlamendi roll seadusandjana lihtsalt tööosa mõttes ka kahanenud, piisavalt huvi tegelda kodanikuühiskonna arengu teemadega, ühelt poolt järelevalvega, teiselt poolt ka võimalike lisareeglite läbitöötamise ja kehtestamisega, eriti mis puudutavad statistikat ja registripidamist. Minu lõppüleskutse kodanikuühiskonna esindajatele on, et teeme tõsist koostööd, nagu ütles ka Väino. Meie poolt on see valmisolek olemas, me loodame ka teie tõsisele ärksusele probleemide püstitamisel. Ja ärge peitke oma seisukohti poliitika ja parlamendi otsuste kohta. Kogu kaasamise mõte ongi sekkumine. Aitäh!