Austatud juhataja! Austatud Riigikogu! Head arupärijad! Vastan teie küsimustele.
Esimene küsimus: "Milliseid samme kavatseb valitsus astuda ORAS‑e § 7 lõike 3 kehtetusega kaasnevate probleemide lahendamiseks?" Riigikohtu üldkogu tunnistas oma 12. aprilli 2006. aasta otsusega omandireformi aluste seaduse § 7 lõike 3 kehtetuks. See otsus jõustus 12. oktoobril 2006. Seaduses ei ole seega enam palju aastaid vaidlusi tekitanud eritingimusi nendele isikutele kuulunud vara tagastamise või kompenseerimise kohta, keda vahepeal määratleti lepingu alusel Eestist lahkunud isikutena ja kelle või kelle pärijate poolt esitatud vara tagastamise või kompenseerimise taotlusi seetõttu sel ajal ei rahuldatud. Lähtudes Riigikohtu otsusest, võttis Riigikogu 14. septembril 2006. aastal vastu Eesti Vabariigi omandireformi aluste seaduse § 7 lõike 3 kehtetuks tunnistamise seaduse. Vabariigi President ei kuulutanud seadust välja ja pöördus selle seaduse asjus Riigikohtusse. Seadust Riigikohtusse saates leidis president, et Riigikogu ei ole vastuvõetud seaduses kehtestanud regulatsiooni tegutsemiseks omandireformi kohustatud subjektidele olukorras, kus kõnealune säte tunnistatakse kehtetuks. Presidendi arvamuse kohaselt ei loonud vastuvõetud seadus õigusselgust ega andnud kohalikele omavalitsustele piisavalt õiguslikku regulatsiooni tagastamismenetluste jätkamiseks. Riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegium rahuldas oma 31. jaanuari 2007. aasta otsusega Vabariigi Presidendi taotluse ja tunnistas Eesti Vabariigi omandireformi aluste seaduse § 7 lõike 3 kehtetuks tunnistamise seaduse põhiseadusega vastuolus olevaks. Riigikohus nõuab oma otsuses seaduse täiendamist ja täpsustamist rakendussätete osas, osutades, et seadus ei ole täitnud Riigikohtu üldkogu 12. aprilli 2006. aasta otsuses märgitut. Samas ei anna need Riigikohtu otsused vastust küsimusele, milliseid täiendusi seadus vajab. Veel keerulisemaks muutub olukord siis, kui me võtame arvesse ka Riigikohtu üldkogu 6. detsembri 2006. aasta otsuses öeldut, mille kohaselt tuleb Saksamaale ümberasunutele vara tagastada või kompenseerida üldistel alustel ja üldises korras. Selle otsuse valguses kordan ma Riigikohtu esimehe arupärimises tsiteeritud sõnu: "Omandireform tuleb lõpule viia üldistel alustel ja üldises korras. [- - -] See on üldine õiguslik regulatsioon ja jääb seadusandja otsustada, kas mingi eriregulatsioon luuakse või mitte." Seega ei saa me tänaseks kujunenud olukorras öelda, et on selge, mida tuleb teha. Kõigepealt vajab otsustamist küsimus, kas üldse luua mingi eriregulatsioon või mitte. Ma tahan siinkohal kindlasti rõhutada asjaolu, et omandireformi praeguses staadiumis mingi eriregulatsiooni loomine on seotud väga suurte probleemidega, ükskõik kelle jaoks me selle eriregulatsiooni loome. Ma nimetan siin kahte peamist aspekti, need on õiguse tagasiulatuva kehtivuse küsimus ja isikute võrdse kohtlemise nõue. Iga mõeldav eriregulatsioon on seotud nende kahe aspektiga. Õiguse tagasiulatuva kehtivuse probleem on seoses omandireformi aluste seaduse § 7 lõike 3 kehtetuks tunnistamisega praegu arutusel ka Riigikohtus. Nimelt andis Riigikohtu halduskolleegium s.a 19. juunil oma määrusega Riigikohtu üldkogule lahendada küsimuse, kas 12. oktoobril 2006. aastal jõustunud otsusel on tagasiulatuv mõju. Küsimus tagasiulatuvast mõjust kerkis esile seoses mõningate nn järelümberasujatele kuulunud eluruumide erastamisega neid asustanud üürnikele. Riigikohtu oodatav otsus selles küsimuses on edasiste sammude kavandamisel suure tähtsusega, sest on äärmiselt oluline saavutada selge ja üheselt mõistetav seadusandlik lahendus, mis hoiaks ära hilisemad väärtõlgendused ja kohtuvaidlused. Seetõttu on Vabariigi Valitsus otsustanud enne edasiste sammude astumist oodata ära Riigikohtu otsuse.
Teine küsimus: "Kuidas kavatseb valitsus lahendada varasema kompensatsiooni maksmise kontrollimise probleemi ning millal täiendatakse vastavate sätetega Vabariigi Valitsuse 28. augusti 1991. aasta määrusega nr 161 kinnitatud õigusvastaselt võõrandatud vara tagastamise ja kompenseerimise avalduste esitamise ja läbivaatamise ning tõendite esitamise ja hindamise korda?" Kõigepealt tuleb öelda, et olukord ei ole nii üheselt lihtne ja selge, nagu arupärimise esitajad seda arvavad või soovivad olevat. Omandireformi aluste seaduse § 17 lõike 5 kohaldamisel tuleb kõigepealt lahendada küsimus, kas isikule taotletava vara eest antud või selle vara kaotusega mingil viisil seotud hüvitist, toetust või soodustust, mida ei ole antud Eesti Vabariigi omandireformi aluste seaduse alusel või sellest seadusest lähtuvalt, tuleb käsitleda vara varasema kompenseerimisena omandireformi aluste seaduse § 17 lõike 5 mõttes. Omandireformi senises praktikas on vara varasema kompenseerimisena arvesse võetud ka sellist kompenseerimist, mis ei tulene Eesti Vabariigi omandireformi aluste seadusest ja sellest tulenevaist õigusaktidest, vaid varasemaist, nõukogude perioodil vastuvõetud õigusaktidest. Ei ole aga selge, kas seda sätet saab tõlgendada nii, et see hõlmab ka muude riikide või ka eraõiguslike isikute poolt makstud hüvitisi. Teiseks tuleb selle küsimuse lahendamisel arvestada juba eelmise küsimuse juures puudutatud aspekte: õiguse tagasiulatuvat mõju ja võrdset kohtlemist. Kui tõlgendada omandireformi aluste seaduse § 17 lõiget 5 laialt ja hõlmata sellega kõikvõimalikud hüvitised, siis kehtib see kõigi omandireformi õigustatud subjektide, mitte ainult lepingu alusel Saksamaale ümberasujate suhtes, vaid ka näiteks ametiühingute kaudu enne 1991. aastat saadud korterite või suvilakruntide kontekstis. Seega tulnuks või tuleks kõigilt omandireformi subjektidelt nõuda, et nad tõendaksid muu hüvitise mittesaamist. Kui seda sätet aga muuta ja sõnaselgelt sätestada, et varasema kompensatsiooni all peetakse silmas muu hulgas Saksa riigi või Saksamaa Liitvabariigi või Saksa Demokraatliku Vabariigi makstud hüvitisi, tekib probleem nii õiguse tagasiulatuva mõju põhiseaduspärasuse kui ka tõendamisega. Kuna vara tegelikku hüvitamist ei ole võimalik tõendada Eestis leiduvate arhiiviandmete põhjal, eeldab seaduse sellisel viisil rakendamine Eesti ja Saksamaa vahelist koostööd arhiiviandmete otsimisel ja tõlgendamisel. Saksamaa Liitvabariik on varasema kinnituse kohaselt valmis meiega selles küsimuses koostööd tegema. Rahandusminister saatis 20. märtsil s.a kirja Saksamaa Liitvabariigi suursaadikule Eestis detailsete küsimustega vara lepingujärgse hüvitamise, hüvitiste saamise tuvastamise ja arhiivipäringute esitamise võimaluste kohta. Suursaadiku eelteadete kohaselt on meie küsimused edastatud pädevatele riigiasutustele ning vastused on koostamisel. Vormiliselt ümberasujaina Eestist lahkunud, kuid Saksamaal valdavalt paremal juhul põgenikeks tunnistatud isikud Saksa riigilt mingit hüvitist ei saanud. Sellele viitab kas või Heinrich Himmleri korraldus 19. augustist 1940, mille kohaselt tuli enamikku nn rahvussakslasi käsitleda kui ebalojaalseid põgenikke, kes olid (see on tsitaat) "isiklikul otsusel jäänud Eestisse ja Lätisse ega allunud Reich'i selgelt esitatud nõudele ümberasumiseks 1939. aasta oktoobris". Nõndanimetatud tõelisteks ümberasujateks tunnistatud isikud võisid mingit kompensatsiooni tõepoolest saada. Kas vara lepingujärgset kompenseerimist on võimalik usaldusväärsel viisil tuvastada, selgub vastuste saamisel Saksamaa Liitvabariigilt. Oma lõpliku otsuse vara muul alusel kompenseerimise arvesse võtmise kohta teeb valitsus pärast asjaolude selgumist.
Kolmas küsimus: "Milliseid samme on astunud valitsus, et välja töötada konkreetsed juhised kohalikele omavalitsustele ja ÕVVTK kohalikele komisjonidele vara tagastamise menetluste uuendamise osas ja veel lahendamata avalduste läbivaatamiseks?" Nagu vastuses esimesele küsimusele juba öeldud, ei ole Riigikohus kõigil juhtudel pidanud vajalikuks lisaregulatsiooni kehtestamist, vaid on leidnud, et avaldused tuleb lahendada üldistel alustel ja üldises korras.
Neljas küsimus: "Kas valitsus on näinud ette raha eraldamise kohalikele omavalitsustele kohtuvaidlustes tekkiva kahju hüvitamiseks?" Arvestades pikaajalisest õigusselgusetusest tulenevat keerulist olukorda, võivad kahjunõuded mis tahes õigusliku lahenduse korral osutuda küllaltki suureks, kuid me ei saa praegu ennustada, millises ulatuses neid võidakse rahuldada. Me võime üksnes kinnitada, et vaidlusaluse sätte kehtima jäämine ei oleks olnud õigusriigile kohane lahendus. Omandireformiga seonduvad kulud kaetakse Vabariigi Valitsuse omandireformi reservfondi maa erastamisest laekuvast rahast.
Viies küsimus: "Millised ettepanekud on valitsus teinud sundüürnike eluasemeprobleemide lahendamiseks? Millised seaduste või määruste eelnõud on valitsuses väljatöötamisel?" Viimane küsimus haakub eelmise küsimusega võimalike kahjunõuete kohta isikutelt, kelle vara tagastamise nõudeid ei ole võimalik rahuldada põhiliselt Tallinna Linnavalitsuse ebaseaduslike erastamisotsuste tõttu. Omandireformi aluste seaduse kohaselt on tühised tehingud, millega võõrandatakse, sealhulgas erastatakse, õigusvastaselt võõrandatud vara enne selle tagastamise küsimuse otsustamist. Kui aga selliselt erastatud korter on edasi võõrandatud heausksele ostjale, siis ei ole sellelt isikult enam võimalik korterit tagasi nõuda. Seega tuleb kohalikul omavalitsusel, kes õigusvastase otsuse vastu võttis ja korterid erastas, tekitatud kahju hüvitada. Tagatised ja soodustused üürnikele, kes elavad tagastamisele kuuluvates elamutes, on sätestatud mitmetes õigusaktides ja enamikku neist on võimalik rakendada ka nende üürnike puhul, kes elavad nn järelümberasujatele tagastatavates majades. Tõsi küll, mõningaid soodustusi, nagu näiteks nn EVP‑laenu, ei ole enam võimalik rakendada omandireformi protsesside üldise lõppemise tõttu. Senised uuringud on aga näidanud, et tagastatud majade elanike, sealhulgas nii omanike kui ka üürnike vajadused ja ootused on väga erinevad, mis nõuab neile diferentseeritud lähenemist. Vara tagastamise ja elamureformi lõppjärgus ei ole minu arvates võimalik kehtestada mingit universaalset seadusandlikku abinõu, mis kõik need probleemid korraga lahendaks. Pigem tekitaks see lähenemisviis uusi probleeme isikute võrdse kohtlemise tagamise seisukohalt. Majandus‑ ja Kommunikatsiooniministeeriumi eelarves on teatavasti olemas munitsipaalehitust soodustavad investeeringud ja munitsipaalehituse toetamist kavatseb Vabariigi Valitsus jätkata. Need toetussummad on aastate jooksul kasvanud. 2008. aasta eelarve eelnõus on selleks ette nähtud 30 miljonit krooni. Kohalikud omavalitsused on neid probleeme erinevalt lahendanud. Nõndanimetatud järelümberasujate probleemid on praegu enam kui 99%‑liselt Tallinnas lokaliseeritud probleemid. Teistes Eesti linnades on need probleemid saanud lahenduse. Aitäh!