Austatud juhataja! Head Riigikogu liikmed! Selle eelnõu üks tõukepunkt on olnud Riigikontrolli 2004. aasta kontrollaruandes väljatoodud ettepanekud ja õiguskantsleri korduvad tähelepanujuhtimised erihoolt või eritähelepanu nõudvate laste koolide ja kasvatusasutuste korrale. Eelnõu ettevalmistamisel on tuginetud lisaks uuringule "Alaealiste probleemkäitumine ja alaealiste komisjonide tegevus" ning ülevaates "Eesti alaealiste komisjonide tegevus aastatel 1999–2004" väljatoodud ettepanekutele alaealiste komisjonide töö tõhustamiseks.
Komisjonid on koht, kus arutatakse alaealiste noorte toimepandud tegusid ning rõhutatakse ühiskonnareeglite järgimise kohustust. Nende komisjonide otsuste rakendamise ja õpilaste reaalselt kooli jõudmise puhul, samuti juhtudel, kui õpilane lahkub koolist pärast ühepäevast või ‑tunnist seal viibimist ega täida alaealiste komisjonide korraldusi, on vaja täpsustavaid regulatsioone. Muidu ei rakendu – kaunis tihti on nii juhtunud – langetatud otsus sugugi mitte ellu.
Eelnõu kohaselt antakse mõjutusvahendite kohaldamiseks komisjonidele suurem otsustusõigus ning võimalus mõjutusvahendi kohaldamisse kaasata inimesi, kes probleemide lahendamisele saavad kaasa aidata või on kohustatud seda tegema. Kui varem võis juhtuda, et mõjutusvahendi kohaldaja ja järelevalve pidaja kavandatud tegevuste elluviimisel oli sama isik, siis eelnõuga on plaan sellist olukorda vältida.
Mõjutusvahendite kättesaadavuse suunamiseks ning ressursside planeerimiseks on vaja, et teave komisjonides tehtud otsuste kohta jõuaks võimalikult kiiresti otsustus‑ ja planeerimistasandile. Sellest tulenevalt on välja töötatud alaealiste komisjonide moodul Eesti hariduse infosüsteemis, kuhu koondatakse komisjonide tehtud otsused. Praktiliselt teeb mooduli käivitamine võimalikuks komisjonide tööst ja alaealiste õigusrikkumistega seonduvast olukorrast saada ülevaade kohe, kui mõjutusvahendi kohaldamiseks tehtud otsus kehtima hakkab. Ettevalmistused tehniliste lahenduste osas on tehtud. Arvestatud on ka asjaolu, et teavet alaealise kohta ei saa kasutada asjaga mitteseotud inimesed ehk väljaspool komisjoni andmetele ligipääsu kellelgi ei ole.
Oluline on teada sedagi, et andmed alaealise käitumise, mõjutusvahendi kohaldamise ja alaealise toimepandud teo kohta kustutatakse isiku täisealiseks saamisel. See tähendab, et kokkupuutest komisjoniga ei pea jääma inimesele eluaegset märki. See on noorele lisamotivatsioon õiguskuulekaks käitumiseks ja seadustest ning muudest ühiskonnanormidest kinnipidamiseks.
Eestis napib spetsialiste (või on nad tööga üle koormatud), kes oskavad olukordadele adekvaatselt reageerida ja eristada võimalikku tavaüleastumist sellisest, mis on tulevikus võib-olla ohtlik nii ühiskonnale kui ka üksikisikule endale, kui keegi kohe ei sekku. Teiselt poolt on oluline, et alaealine saaks toetust ja abi võimalikult elukoha lähedalt, eriti kui on vaja alaealise käitumist suunata mõjutusvahendeid kohaldades. See ei saa olla võõras mure, sest isegi erikooli suunatud pöörduvad enamikus tagasi sellesse kohalikku omavalitsusse, kust nad on sinna kooli saadetud, ja ka kooli, kust nad on erikooli saadetud. Seetõttu on kavandatud kohalikele omavalitsustele ühise komisjoni loomise võimalus. See tähendab, et kui napib inimesi, ei saa tööd tegemata jätta, vaid on võimalik komisjon moodustada mitme kohaliku omavalitsuse spetsialistidest. Muidugi tähendab see ka piirkondliku informatsiooni tervikuks kujundamist, sest nii nagu kõik inimesed, nii ka noored liiguvad piirkonnas laiemalt ja oma igapäevases käitumises ei arvesta alati omavalitsuse piire.
Seadus puudutab, nagu juba viidatud, kasvatuse eritingimusi vajavate õpilaste koolidega seotud regulatsioone. Erikoolidest on 2000. aastast alates läbi käinud üle 700 õpilase, mis on väga suur arv. Kuid kui mõelda, et ilma selle võimaluseta oleks suure tõenäosusega nende haridustee jäädavalt katkenud, siis on, ma loodan, enamik suunamiseks tehtud otsuseid olnud õiged.
Selleks et erikoolid oma ülesandeid täidaksid, et nad võimaldaksid jätkata noortel haridusteed ja et nad aitaksid noortel, kes ei ole leidnud rohkem seoseid ühiskonnas ja rohkem sõpru kui ainult piiratud kampades, neid seoseid luua, et nad saaksid korraldada muud õpilast korrektsele käitumisele suunavat tegevust, on oluline, et suunamine erikooli toimub õigel ajal ja et see otsus ka rakendatakse kohe. Ka tuleb tagada, et erikoolist ei lahkutaks omavoliliselt. Eelnõus kavandatud konkreetsed meetmed on järgmised. Kooli jõudmise tagamiseks või omavoliliselt lahkunud õpilaste tagasitoomiseks on loodud võimalus rakendada sundtoomist. Seda võimaldatakse nii siis, kui alaealine ei asu talle määratud ajaks erikoolis õppima, kui ka sellisel juhul, kui õpilane on koolist omavoliliselt lahkunud.
Teiseks, ennetamaks erikooli sisemisi probleeme õpilaste vahel, aga ka välismõjude ärahoidmiseks on erikoolidel võimalik alaealiselt ära võtta keelatud esemeid, mis on loetletud Vabariigi Valitsuse määruses. See on esemete ja ainete loetelu, mis ei või olla kasvatuse eritingimusi vajavate õpilaste kooli õpilase valduses. Mõeldakse kõikvõimalikke uimastavaid aineid ja enese või teiste vigastamist võimaldavaid ohtlikke esemeid, sidevahendeid ja muud sellist. Seni on kehtinud kord, et sisuliselt saab esemeid ära võtta siis, kui need esemed on käiku läinud. Mõnikord võib siis juba hilja olla ja tegemist on tagantjärele reageerimisega.
Kolmandaks, ohu korral enese või teiste elule või tervisele ehk agressiivsuse ja vägivallaohu korral on koolil võimalik alaealine lühiajaliselt paigutada eraldusruumi. Seejuures on vajalik koolitöötaja pidev järelevalve eraldusruumis toimuva üle. Siin on mitmeid lisaaspekte: kuidas tagada üheaegselt nii kontrolli kui ka privaatsust, samuti, kuidas tagada koolipersonali turvalisust.
Kuna alaealise arusaam komisjoni istungist ja määratud mõjutusvahendist on küllalt sageli selline, et tegu on tema karistamisega, siis on oluline, et alaealine ise ja tema seaduslik esindaja mõistaksid nii komisjoni protseduurireegleid, millest tuleb kinni pidada, kui ka seda, et määratud kohustust tuleb täitma asuda. Kõik osapooled, kes konkreetse juhtumiga tegelevad, peavad olema samaväärselt informeeritud oma kohustustest, õigustest ja komisjoni langetatud otsustest. Seetõttu pannakse eelnõu kohaselt komisjonidele kohustus teavitada kohalikku lastekaitsetöötajat ja ka seda isikut, kes alaealise asja arutelu komisjonis algatas.
Lõpetuseks paar aspekti, mis olid arutelul ühel või teisel tasemel jutuks ja olid ka eelnõu tekstis, kuid mis kooskõlastusringidel on eelnõust välja jäetud. Need puudutavad vanemate sanktsioneerimise võimalust, kui laps ei jõua määratud kooli. See võeti välja Sotsiaalministeeriumi soovil. Teiseks, alaealiste üldkasulikul tööl rakendamine ilma alaealise nõusolekuta. Seda pidasid peaaegu et põhiseadusega vastuolus olevaks õiguskantsler ning sotsiaal‑ ja justiitsminister. Kolmandaks, erikooli suunamine ilma kohtumääruseta, mida käsitles üks eelnõu eelnevatest versioonidest. Seda peeti vabaduse piiramiseks ilma kohtuta ja õiguskantsleri väide Justiitsministeeriumile oli, et vabaduse piiramine ilma kohtuta pole lubatav. Need muudatusettepanekud aktsepteeriti kooskõlastusringil. Ja veel, lõppkooskõlastusel jäi välja, et kasvatuse eritingimusi vajavate õpilaste koolis eraldusruumi paigutamine võiks toimuda peale endale ja teistele ohtlik olemise juhtude ka siis, kui õpilane rikub kooli sisekorda või takistab õppetööd. Ka see on praegu välja jäänud.
See näitab, et diskussioon selliste erikohtlevate haridusasutuste sisekorra ja üldse funktsionaalsuse üle ühiskonnas ning kindlasti valitsuse ja Riigikogu tasemel jätkub, kaasa arvatud arutelu, kuidas peaks olema korraldatud selliste erikoolide võrk. Ma arvan, et praegu me läbime ainult ühe etapi, st viime ellu mingi osa riigikontrolöri ja õiguskantsleri ettepanekutest. Aga teema juurde tuleb tagasi pöörduda.
See on minu poolt kõik.