Austatud juhataja! Austatud Riigikogu! Head külalised! Eesti on olnud Euroopa Liidu liige üle kolme aasta ja me ei kujuta enam ettegi, et see võis kunagi teistmoodi olla. Osalemine Euroopa Liidu tuleviku kujundamises on muutunud valitsuse ministrite ja teiste ametnike igapäevatöö lahutamatuks osaks.
Ka kõik Riigikogu liikmed puutuvad pidevalt kokku Euroopa Liidu algatuste suhtes Eesti seisukohtade kujundamisega ning seaduseelnõude menetlemisega, mille aluseks on Euroopa tasemel vastu võetud reeglid.
Euroopa Liidu edasiarendamine koostöös teiste liikmesriikide ja Euroopa Liidu institutsioonidega on Eesti välispoliitika absoluutses keskmes. Veelgi enam, järjest rohkem saab selgeks, et Euroopa Liit tähendab midagi enamat kui pelgalt välispoliitikat või lihtsalt osalust ühes rahvusvahelises organisatsioonis. See on kui ühe pere liikmeks olemine. See on täiendav tase meie riigisisesele otsuste tegemisele. See on järjest enam meie rahva identiteedi ja tulevikunägemuse lahutamatu osa. Euroopa Liit on meie ühine projekt ja edu nimel oleme töötanud koos 26 ülejäänud liikmesriigi ja Euroopa Liidu institutsioonidega.
Eesti on omandanud Euroopa-meelse ja konstruktiivse liikmesriigi maine. Mul on selle üle väga hea meel. Euroopa ehitamine on meeskonnamäng. Euroopa Liit vajab selliseid liikmesriike, kes suudavad aruteludes näha lahendusi Euroopa perspektiivist lähtudes. Eesti möödunud aasta suuremate saavutuste hulka kuulub just nimelt raskete vaidluste järel sõlmitud kokkulepete sünni juures antud konstruktiivne panus. Ma pean silmas nii reformilepingu mandaati kui ka energiaga seotud eesmärke.
See kõik ei tähenda, et algatusvõime oleks väheoluline. Ka see näitab hoolimist Euroopa tulevikust. Meie viimase aja initsiatiivide hulka kuuluvad lähimineviku kogemustest lähtuvad ettepanekud Euroopa küberjulgeolekualase õigusruumi ühtlustamiseks. Olles Euroopas üks pioneere digitaalse allkirja kasutamisel, on Eesti samuti teadvustanud vajadust ühtlustada reegleid selle piiriüleseks kasutamiseks lähitulevikus.
Me tegutseme järjepidevalt Euroopa Liidu naabrite, eriti Gruusia ja Moldova liidu tähelepanu keskmes hoidmise nimel. Me teeme kõik endast oleneva, et jätkuks Euroopa Liidu laienemise protsess.
See kõik, lisaks julgelt Euroopa-meelsele konstruktiivsusele, on minu arvates päris hea saldo. Aga me saame olla ja peame olema veelgi aktiivsemad. Samas tuleks meeles pidada, et meie Euroopa-poliitika edukuse mõõtühikuks ei tohi olla ekstravagantsete ettepanekute arv nädala või ruutkilomeetri kohta. Uute ideede esitamine ja kogu Euroopa-poliitika peab lähtuma sellest, et seda tehakse Eesti ja Euroopa Liidu huvides, mitte püüdest silma paista.
Eesti Euroopa-poliitika keskmes on soov jõuda senisest veelgi tugevama Euroopa Liiduni, mis põhineks liikmesriikide solidaarsusel. Nagu me oleme ise tundnud, see eesmärk on käega katsutav.
Arutades valitsuse uusi eesmärke Euroopa Liidu suunal, peame meenutama meie eelmist samasisulist poliitikadokumenti, mis koostati kolm aastat tagasi, nädalapäevad enne meie ühinemist Euroopa Liiduga. Tookord seatud eesmärgid on osutunud paljudes valdkondades väga asjakohaseks. Aga üldine toon oli kuidagi kartlik nagu esimest päeva lasteaeda mineval lapsel, kes pelgab nii kasvatajaid, rühmakaaslasi kui ka seda, et ema ja isa talle enam mitte kunagi järele ei tule.
Me kartsime Euroopa Liidu suuremat rolli välispoliitikas ja igasugust maksustamise sõna mainimist. Kodanikud tundsid muret keele ja kultuuri kadumise pärast, ettevõtjad küsisid, kas Euroopa Liit ei tähenda mitte sotsialismi naasmist majandusse. Liitumise järel kartsime üle meie pea tehtavaid otsuseid ja soovisime end iga hinna eest kehtestada.
Juba täna, kolm aastat pärast liitumist, on kõigile selge, et nendel kartustel polnud alust. Eesti elanike toetus kuulumisele Euroopa Liitu on järjest kasvanud, olles pidevalt märgatavalt kõrgemal tasemel kui liitumiseelsel rahvahääletusel. See näitab, et inimesed pole pidanud oma ootustes pettuma ja et meie suund tugevale ja solidaarsele Euroopale on õige.
Üks suure toetuse põhjus on minu arvates see, et meie, poliitikud oleme andnud võimaluse positiivse suhtumise kujundamiseks. Me ei süüdista ühe või teise valdkonna probleemides Brüsseli bürokraate. Seda kõike oleks väga lihtne teha, see kiusatus on kõigi 27 liikmesriigi valitsustel iga päev. Aga ma olen veendunud, et vaid nii käitudes on tugev Euroopa võimalik. Kordan veel kord: ma usun, et selline Euroopa-meelne kurss on meiesuguse väikeriigi huvidest lähtudes parim ja see on andnud ka selgeid tulemusi.
Eelöeldu ei tähenda, et me võime kaotada võime enesekriitikaks. Loomulikult saame ka oma esinemist parandada. Me ei suuda veel alati mõelda lisaks oma eesmärkidele ka Euroopa ühishuvidele. Meie esialgsete seisukohtade kujundamine võtab vahel liiga pikalt aega. Liiga sageli kuuleme, et ootame Euroopa arutelude tulemused ära, siis teame teiste seisukohti ja saame kujundada enda omad. Siis on paraku kaasarääkimiseks juba hilja.
Vahel tuleb nii poliitikute kui ametnike seas ette suhtumist, et Euroopa Liidu asjadega tegeleme siis, kui riigisisestest asjadest aega üle jääb. See on väär lähenemine mitmes mõttes. Ka selles mõttes, et Euroopa asjad puudutavad meie elu kõige otsesemal moel. Meie avalik Euroopa-debatt on kõikuva kvaliteediga ja sugugi mitte alati ei tekita see suurt huvi. Sellegipoolest tundub mulle oma kolmeaastase valitsuskogemuse järel, et tulemused lähevad paremaks, me tahame ja suudame rohkem kaasa rääkida.
Austatud Riigikogu liikmed! Tänase arutelu pearõhk on Euroopa Liidu edasistel arengutel ja Eesti seisukohtadel Euroopa tuleviku küsimuses. Mul on hea meel, et lisaks igapäevasele osalusele Euroopa Liidu töös jääb meil mahti mõelda ka üldisemate ja kaugemate eesmärkide peale.
Üks sellise sihi seadmise tulemus on valitsuse koostatud Euroopa Liidu poliitika järgmiseks neljaks aastaks. Riigikogu fraktsioonid, komisjonid ja mõned üksikliikmedki on teinud selle kohta oma ettepanekud, millest suure enamikuga on valitsus ka arvestanud. Ma tänan teid kaasa mõtlemast ja loodan, et see ettevõtmine muudab veel aktiivsemaks ka debatid üksikküsimustes.
Valitsus algatas Euroopa Liidu poliitika osas ka avaliku konsultatsiooni. Valitsuse konsulteerimine huvigruppide ja muude kodanikuühendustega erinevate Euroopa Liidus võetavate seisukohtade osas on kujunenud heaks tavaks, ehkki kaasalöömine on küll natuke kesiseks jäänud. Ma tänan neid, kes oma panuse andsid. Võib-olla veidi liiga sageli tuleb ette, et mingis valdkonnas mõjukas vabaühendus loobub mõnda olulist eelnõu või seisukohta kommenteerimast. Eks kõigil meil võiks olla rohkem aega, ent ma loodan, et kodanikuühenduste aktiivsus tulevikus suureneb. Valitsus omalt poolt annab selleks võimaluse.
Praegu on kõige olulisem Euroopa Liidu ees seisev küsimus saavutada kokkulepe reformilepingu sisu osas. Jõustumise järel kujuneb see leping Euroopa Liidu raamistikuks järgmiste aastate jooksul. Uus leping lisab kehtivale lepingule suurema osa varem põhiseaduse lepinguga kokku lepitud muudatustest. Leping annab meile 27 ja enama liikmesriigiga liidu toimimiseks vajaliku institutsionaalse struktuuri. Selle jõustumise järel peaks pikaks ajaks lõppema debatid Euroopa Liidu sisemise töökorralduse ja edasise laienemise võimatuse üle ja me saame keskenduda tegelikele probleemidele, nagu energeetika, kliimamuutused, majanduse areng jne.
Eriti peaks lepingu jõustumisel suurenema Euroopa Liidu suutlikkus ühise välis- ja julgeolekupoliitika valdkonnas, kus Euroopa saab endale kõrge esindaja, kes ühendab endas praeguse välispoliitika juhi rolli Euroopa Komisjonis ja Euroopa Liidu Nõukogus. Lisaks saab Euroopa Liit võimaluse luua endale tõhus välisteenistus.
Kui me tahame ühtset poliitikat, siis tuleb tagada ka selle ühtne elluviimine. Reformileping ei erine põhiseaduse lepingust ainult vormilt. Eesti jaoks on väga positiivne, et selles on aja vaimule vastavalt käsitletud ka uusi teemasid. Iseäranis oluline on meie jaoks suurema tähelepanu pööramine energiavaldkonnale ja liikmesriikidevahelise energiasolidaarsuse selgesõnaline sätestamine. Juhul kui ühe riigi energiavarustus on häiritud, tulevad teised sellele riigile appi.
Reformileping annab senisest veelgi suurema rolli riikide parlamentidele, kes saavad öelda oma sõna Euroopa Liidu otsuste kujundamisel. Samas jääb oma parlamendi kaasamise meetod iga riigi enda otsustada. Minu hinnangul on Eestis juba praegu hästi toimiv süsteem, mis võimaldab Riigikogul, eriti selle Euroopa Liidu asjade komisjonil riigi seisukohtade kujundamisel aktiivselt kaasa lüüa.
Lepingu loodetav allkirjastamine detsembris ei tähenda veel automaatselt lepingu jõustumist. Leping tuleb veel ratifitseerida 27 liikmesriigis. Enamasti toimub see riikide parlamentides, ehkki vähemalt ühes riigis leiab aset ka rahvahääletus. Parlamentaarne ratifitseerimine tähendab debatti, poolt- ja vastuargumentide esitamist. Alati jääb võimalus, et mõni riik lükab lepingu tagasi, ent ma loodan, et seda ei juhtu. Ma loodan, et kõik parlamendid, sealhulgas meie Riigikogu, leiavad, et reformileping aitab Euroopa Liidul edasi liikuda.
Samas on just see, et kõigi liikmesriikide kodanikud peavad olema edasiminemise poolt, Euroopa Liidu sisemise tugevuse allikas. Kui vähegi võimalik, peame vältima kellegi kõrvalejätmist.
Pikemaajaline debatt leiab aset energia teemadel. Nii iga riigi kui liidu ees tervikuna seisavad vältimatud küsimused, kuidas tagada kindel varustatus energiaga, kuidas samal ajal vältida liigset survet keskkonnale ning sõltuvust impordist ebastabiilsetest piirkondadest. Me oleme võtnud endale ambitsioonikad kohustused, nüüd on aeg hakata töötama nende elluviimise nimel. Kolm nädalat tagasi esitas Euroopa Komisjon ettepanekutepaketi, parandamaks energiasiseturu toimimist. Nende ettepanekute heakskiitmine võimaldaks meil tagada parema järelevalve turu toimimise üle. Samuti annab see Euroopa Liidule võimaluse kaitsta end paremini kolmandate riikide ettevõtete agressiivse käitumise eest jaotusvõrkude omandamisel, nõudes nendelt riikidelt samasugust ligipääsu nende energiainfrastruktuuridele.
Lisaks komisjoni ettepanekutes sisalduvale on Eestile tähtis tagada Euroopa Liidu varustatus elektrienergiaga lähtuvalt omaenda ressurssidest. See võimaldaks välistada tulevikus sunnitud vajaduse dumpinghinnaga elektri impordi järele, seda näiteks keskkonna arvel kokku hoides. Kindlasti ootab meid Euroopa Liidus ees terav debatt energiapoliitika tuleviku üle. Paljude esimene reaktsioon on olnud skeptiline. See on ehk mõistetavgi, ent siiski oleks vale heita kõrvale kogu ettepanekute kogum, kui selle mõni aspekt ei meeldi.
Lähema nelja aasta üheks keskseks teemaks Euroopa Liidus tõuseb eelarvereform. Kuidas ikkagi kulutada Euroopa Liidu maksumaksja raha kõige efektiivsemalt? Sellega seondub küsimus, millistes valdkondades ja millisel moel suudab Euroopa anda kõige enam lisandväärtust. Viimane küsimus pole mõistagi sugugi absoluutne.
Euroopa Liidu unikaalne koostöö on väärtus omaette, ent siiski peame analüüsima ka oma tegevust eri valdkondades. Meie jaoks on kõige olulisem, et Euroopa Liit säilitaks oma ambitsioonikuse ka pärast 2013. aastat ehk järgmisel eelarveperioodil. See tähendab, et Euroopa Liidul peab olema piisavalt vahendeid oma eesmärkide saavutamiseks.
Kindlasti peame Euroopa hääle maailmas veel enam kuuldavale toomiseks suurendama kulutusi välistegevusele. See on põhiline valdkond, kus praegu raha puudu jääb. Kui me tahame reageerida maailmas toimuvale ja veel enam, kriise ära hoida, siis me peame saama selleks kasutada piisavalt raha. Peame kaaluma võimalusi suurendada eelarvet energia ja infrastruktuuri arendamiseks ning teadus- ja arendustegevuse rahastamiseks. Nendes mõlemas valdkonnas on ülioluline erasektori tegevus, ent ka Euroopa Liit saab anda senisest suurema panuse.
Samal ajal võimaldavad reformid põllumajanduspoliitikas ja maailmaturu positiivsed arengud vähendada Euroopa Liidu põllumajanduskulutuste osakaalu. Kaugemas perspektiivis peame püüdlema selle poole, et põllumajandustootmine saaks taas turupõhisemaks. Ma usun, et meie põllumehed on selleks valmis.
Eesti elanike jaoks on järgmine käegakatsutav Euroopa Liiduga seotud muudatus piirikontrollide kadumine maismaapiiridel ja sadamates alates detsembri lõpust ning lennujaamades alates järgmise aasta märtsi lõpust. Liitumine Schengeni lepinguga võimaldab meil säästa minuteid piirikontrollis, ent veelgi enam sümboliseerib see meie kasvavat lõimumist ülejäänud Euroopa Liiduga. Siinkohal peab meenutama, et Schengeni alaga liitumine ei tähenda ainult piirikontrolli kadumist, see tähendab ka elektroonilise andmevahetussüsteemiga liitumist ning politsei- ja piirivalveametnike lähedasemat koostööd teiste liikmesriikide kolleegidega, mis tagab selle, et kontrolli kadumisega ei halvene riigi ja kodanike turvalisus.
Peamine valdkond, kus me oleme täielikust integratsioonist veel kahetsusväärselt kaugel, on ühisraha euro. Ma kinnitan teile, et eurotsooniga liitumine esimesel võimalusel on valitsuse ja tegelikult kogu Eesti majanduse jaoks väga oluline. Samas ei sõltu meie inflatsioonimäär kuigi palju valitsuse tegevusest. Valitsus on esitanud Riigikogule riigieelarve projekti eelnõu, kus on ette nähtud seni suurim, 1,3 %-ne eelarve ülejääk. Me oleme kokku leppinud aktsiisimaksude ennaktempos tõstmises. See peaks võimaldama eurole ülemineku järgmise kümnendi alguses. Paraku ei saa majandusnäitajaid nii pika aja peale kuigi täpselt prognoosida, mistõttu pole mul võimalik lubada teile täpset kuupäeva.
Euroopa Liidus on endiselt tähtsal kohal majanduse konkurentsivõime. Ma kinnitan teile, et kuuldused Lissaboni protsessi surmast on mõnevõrra liialdatud. Vastupidi, just nüüd on liikmesriikide reformid hakanud esimesi vilju kandma. Selle taga on ühiselt kokkulepitud eesmärgid ja liikmesriikideni jõudnud arusaam, et just nemad peavad reforme läbi viima, mitte Brüssel.
Alles eelmisel nädalal kiitis valitsus heaks järjekordse majanduskasvu ja tööhõive strateegia elluviimise aruande. Sellest selgub, et me saame seatud eesmärkide täitmisega väga hästi hakkama. Eestit puudutavalt tasub mainida kahte valdkonda.
Esiteks on mul hea meel, et tänu Lissaboni protsessi käigus seatud eesmärkidele oleme ka meie pööranud enam tähelepanu teadus- ja arendustegevusele, kui me seda muidu oleks teinud. Aastail 2001–2005 kasvasid meie teadus- ja arendustegevuse kulutused absoluutmahus keskmiselt 21% aastas. Veel olulisem on, et valitsusest kiirem on olnud erasektori investeeringute kasv, moodustades 31% aastas. Eesti selle valdkonna investeeringute kasv on olnud Euroopa Liidu kiireim.
Teine nn Lissaboni teema on tööhõive. Just tööhõive kasvatamise kaudu saame kõige paremini kaasa aidata nii majanduse kui ka inimeste heaolu kasvule. Eesti on jõudnud olukorda, kus meil on tööturul hõivatud 69% tööealisest elanikkonnast. Seega oleme nende liikmesriikide seas, kes on saavutanud 2010. aastaks seatud eesmärgi või vähemalt sellele väga lähedal.
Loomulikult saab ka selles valdkonnas minna veel paremaks. Me peame muutma töösuhted veel paindlikumaks, selleks on valitsusel plaanis esitada Riigikogule peatselt uus töölepingu seaduse eelnõu. Meil tuleb propageerida ja lihtsustada osaajalist töötamist ning tuua senisest veel enam tööturule vanemaealisi inimesi.
Lugupeetud Riigikogu liikmed! Mul on hea meel tõdeda, et Euroopa Liit läheneb järjekindlalt nende eesmärkide saavutamisele, millest ma eespool kõnelesin. Kindlasti võib öelda, et nendes arengutes peegeldub ka meie panus. Viimase aasta jooksul on kiirenenud Euroopa majanduskasv, ent veelgi olulisem on uue hoo sisse saanud Euroopa Liidu poliitiline areng.
Juunis toimunud ülemkogul leppisime kokku valitsustevahelise konverentsi mandaadis, mille alusel töötatakse välja uue reformilepingu eelnõu, mis asendab varasema põhiseaduse lepingu. Ma loodan, et me jõuame järgmisel nädalal toimuval ülemkogu mitteametlikul tippkohtumisel kokkuleppele lepingu muudatuste lõpliku sisu osas. See võimaldaks meil kirjutada lepingule alla enne käesoleva aasta lõppu.
Möödunud aasta jooksul on Euroopa Liit näidanud üles suuremat ühtsust välispoliitikas kui kunagi varem. Seda on näidanud muu hulgas Euroopa Liidu tippkohtumised kolmandate riikidega. Samuti peab tõstma esile Euroopa Liidu arenguid energiapoliitikas ja kliimamuutuste ohjamisel. Mäletatavasti seadsime märtsis toimunud ülemkogul pikaajalised eesmärgid kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamiseks, energiasäästu saavutamiseks ning taastuvate energiaallikate ja biokütuse osakaalu suurendamiseks.
Austatud Riigikogu liikmed! Lõpetuseks pean veel meenutama kõigile niigi teada olevat, aga see tasub siiski üle korrata. Ehkki viimasel ajal räägitakse palju maandumisest, on Eesti majanduskasv olnud viimase kolme aasta jooksul Euroopa kiiremaid. Ka praegu on meie majanduse areng endiselt väga kiire. Selles on oma osa olnud meie enda tublidusel ja ettevõtlikkusel, ent tähtsat rolli on mänginud ka see, et oleme Euroopa Liidu liikmed. See on andnud nii meile endile kui välisinvestoritele kindlust Eesti tuleviku suhtes. Kindlus on aga majandusedu hädavajalik eeldus.
Juba nüüdseks on meie majandusedule oluliselt kaasa aidanud Euroopa Liidu tõukerahastud, ent usutavasti on nende pikaajaline mõju veelgi suurem. Tänu kiirele arengule jõuame aasta lõpuks oma ostujõu poolest 71,6% tasemele Euroopa Liidu keskmisest. See on tase, millest me veel viis aastat tagasi ei osanud unistadagi, aga nüüdseks on see iseendastmõistetavaks muutunud. See näitab veel kord, et ambitsioonikate sihtide seadmine on õigustatud.
Euroopast lähtuv kindlus pole ainult majanduslik, meil tasub tagasi mõelda möödunud kevadele, mil meile keerulisel ajal näitasid kõik teised liikmesriigid üles solidaarsust Eestiga. See solidaarsus ei tulnud meile niisama, selle aluseks on meie enda pühendumus tugevama Euroopa ehitamisele. Selle aluseks on meie enda igapäevane töö, mõistmaks probleeme, mis seisavad teiste liikmesriikide ja kogu Euroopa ees.
Valitsus jätkab Euroopas senisel konstruktiivsel kursil. See on parim garantii nii meie kui ka kogu Euroopa majanduse arengule, meie ühisele julgeolekule ja turvatundele ning tugevama Euroopa Liidu ehitamisele. Tänan teid tähelepanu eest!