13:00 Infotund
Esimees Ene Ergma
Tere päevast, lugupeetud Riigikogu liikmed! Alustame infotundi. Palun teeme kõigepealt kohaloleku kontrolli!
Kohaloleku kontroll.
Kohalolijaks registreerus 47 Riigikogu liiget, puudub 54. Tänases infotunnis osalevad järgmised valitsusliikmed: peaminister Andrus Ansip, siseminister Jüri Pihl ja sotsiaalminister Maret Maripuu.
13:01 Info liikumine
Alustame küsimustele vastamist. Esimene küsimus on kolleeg Karel Rüütlilt peaminister Andrus Ansipile.
Karel Rüütli
Aitäh, austatud eesistuja! Lugupeetud peaminister! Möödunud nädalal, enne valitsuse ametliku seisukoha avaldamist lekkis ajakirjandusse Kaitseministeeriumi kiri Välisministeeriumile, kuhu oli peale märgitud "Ametkondlikuks kasutamiseks" ja kus Kaitseministeerium teatas, et neil ei ole Eesti majandusvööndis mereuuringute tegemise taotluse kohta vastuväiteid. Kaitseminister Jaak Aaviksoo seisukoht oli selline: "Ma ei taha seda juhtumit liialt dramatiseerida, samuti ei saa ega tohi seda dokumenti võrdsustada riigisaladusega, kuid iseenesest on selline praktika, kus piiratud ligipääsuga dokumendid kas "lekivad" või "lekitatakse" poliitiliste hetkehuvide ajel meediasse, äärmiselt vilets." Minu küsimus: kas te peate normaalseks, et sisepoliitiliste eesmärkide saavutamiseks lekivad riigiasutustest sellised dokumendid, mis on ette nähtud ainult ametkondlikuks kasutamiseks?
Peaminister Andrus Ansip
Aitäh! Vastus on eitav. Ei, ma ei pea seda normaalseks. Kuid ma nõustun ka kaitseministri seisukohaga, et kahjuks on Eesti riigis olnud juba pikka aega selline ebameeldiv praktika. Eriti on ametkondlikuks kasutuseks mõeldud dokumendid lekkinud eelarve koostamise ajal. Praktiliselt mitte ühtegi kabinetinõupidamist ei ole varasematel aastatel õnnestunud teha nii, et kabinetinõupidamisele märkega "AK" esitatud materjalid ei oleks juba eelnevalt jõudnud ajakirjandusse. Selle kirja teekond on tuvastatav ainult algfaasis. Kõigepealt, kiri koostati Kaitseministeeriumis, seal pandi talle märge "AK", sealt läks ta Välisministeeriumisse, Välisministeeriumist saadeti Riigikantseleisse, Riigikantseleis pandi ta kabinetinõupidamiste materjalide hulka ja nii oli ligipääs sellele kirjale 200 inimesel. Kustkohast täpselt jõudis see kiri ajakirjandusse, on mulle teadmata. Kui Kaitseministeerium soovib algatada selles küsimuses menetlust, siis peab ta initsiatiivi üles näitama ja küllap siis Andmekaitse Inspektsioon ka tegevusse asub.
Esimees Ene Ergma
Palun, kolleeg Karel Rüütli, esimene täpsustav küsimus!
Karel Rüütli
Aitäh! Välisministeeriumi on pikka aega juhtinud Reformierakonna ministrid. Avalikkuses on justkui ette heidetud, et ka see kiri ikkagi eelkõige lekkis Välisministeeriumist, kust on ka varem päris palju kirju lekkinud. Kas valitsus kavatseb midagi ette võtta, et selliseid olukordi meil enam ei tekiks?
Peaminister Andrus Ansip
Ma kindlasti ei nõustu teie vihjega, justkui oleks kiri lekkinud Välisministeeriumist. Kui ei ole täpselt teada fakte, siis ei ole ei Riigikogu liikmetel ega kindlasti ammugi mitte peaministril mõistlik tegelda oletustega, tegelda näpuga näitamisega.
Esimees Ene Ergma
Palun, kolleeg Karel Rüütli, teine täpsustav küsimus!
Karel Rüütli
Aitäh! Minu järgmine küsimus on ajendatud sellest, kas on üldse võimalik saavutada seda garantiid, et meil enam ei lekiks selliseid kirju, ja kuidas see mõjub Eesti riigi usaldusväärsusele ja eelkõige meie koostööpartneritele, näiteks kas või NATO‑le, kui meil sellised lekked toimuvad. Kuidas siis suhtuvad välispartnerid meisse kui koostööpartnerisse?
Peaminister Andrus Ansip
Aitäh! Jälle kord saan ma nõustuda kaitseministriga, kes on öelnud, et tegemist pole riigisaladusega. Tegemist on ametkondlikuks kasutamiseks mõeldud materjaliga ja see ei sisalda kindlasti mitte mingisugust saladust. On hea komme enne otsuse langetamist kõiki seisukohti ja argumente mitte avada. See on ka põhjus, miks see konkreetne kiri märget "AK" kandis. Iseenesest selles kirjas pärast seda, kui otsus langetatud on, mitte mingisugust saladust ei ole. Loomulikult ei ole lekkinud riigisaladusi ega saa rääkida ka mingisugusest maine kahjustamisest.
Esimees Ene Ergma
Head kolleegid! Nüüd ma luban esitada kolm kohapeal registreeritud küsimust. Palun esimesena kolleeg Ain Seppik!
Ain Seppik
Aitäh, lugupeetud juhataja! Lugupeetud peaminister! Me kuulsime teie võrdlemisi nutust olukorrakirjeldust valitsuse haldussuutmatusest, aga ma tuletan meelde, et eelmise valitsuse ajal lekkisid samasugused dokumendid Välisministeeriumist, mida te ei taha siin eriti tunnistada. Ma ikkagi ei kuulnud, mida teie kui täitevvõimu juht kavatsete ette võtta, et sellised asjad ei korduks. Kas tõepoolest on nii, et kui Kaitseministeerium tahab, siis ta uurib, kui ei taha, siis ta ei uuri, ja kõik läheb ligadi-logadi edasi?
Peaminister Andrus Ansip
Teie järeldus valitsuse ja Eesti riigi haldussuutmatuse kohta ühe kirja sisu avaldamise põhjal on väga meelevaldne ja ilmselgelt ebaproportsionaalne. Sellist järeldust kindlasti teha ei saa. Andmekaitse Inspektsioonil on õigus ka iseseisvalt menetlust alustada, ilma et keegi Andmekaitse Inspektsiooni poole pöörduks, kuid initsiatiiv peaks eelduslikult olema selle isiku käes, selle institutsiooni käes, kes vastava märke, vastava piirangu dokumendile on peale pannud.
Esimees Ene Ergma
Palun, kolleeg Igor Gräzin, kohapeal registreeritud küsimus!
Igor Gräzin
Ma pean natuke küsimust muutma. Kolleeg Seppiku väga nutune küsimus motiveerib minu n‑ö uut küsimust. Teatavasti on teoses "Jah, härra peaminister" märgitud, et riigilaev on ainukene, mis lekib ülevaltpoolt. Seoses sellega, kuna jutt oli Eesti riigi mainest, tahtsin ma küsida, kas teistes NATO ja Euroopa Liidu liikmesriikides selline ametisiseste dokumentide ilmumine aeg-ajalt ajakirjanduses jne on midagi outrageously unusual ...
Esimees Ene Ergma
Palun Riigikogu saalis kasutada eesti keelt!
Igor Gräzin
... ehk kõrvulukustavalt ebatavalist. Või juhtub seal ka mõnikord, et mõni sihuke ametisisene paber läheb kogemata ajalehte, või ei ole seda kunagi olnud?
Peaminister Andrus Ansip
Aitäh! Küllap on seda juhtunud igal pool. Sinu väga säravas küsimuses oli ka väga selge hinnang ja vastus juba olemas. Kuid ma nii optimistlikult ei suhtuks. Kui mingitele dokumentidele on kehtestatud ligipääsupiirang ja see piirang on kehtestatud mitte lähtudes dokumendis sisalduda võivast saladusest, vaid lihtsalt heast tavast, et enne debatti osapooled avalikkusele oma argumente ei eksponeeriks, ei võtaks kõigepealt teatud positsioone sisse, vaid et kõigepealt kaalutaks kõiki võimalikke argumente, tutvutaks nende argumentidega, seejärel kaalutaks neid ja siis langetataks kaalutletud otsus, siis kui enne väitlust esitada väga tugevad positsioonid, siis argumenteeritud väitlust ei pruugi üleüldse järgneda. See on see põhjus, miks sellistel puhkudel enne otsuste langetamist ei taheta ega peeta heaks kombeks selliseid positsioone avalikkuses publitseerida.
Esimees Ene Ergma
Palun, kolleeg Aleksei Lotman, kohapeal registeeritud küsimus!
Aleksei Lotman
Aitäh, auväärt Riigikogu eesistuja! Lugupeetud peaminister! Nimetasite head tava. Kahtlemata on hea tava, et kui omavahel suheldakse, siis suheldakse tõesti omavahel, ja seda ei ole mõtet teha ajakirjanduse kaudu. Kuid kas teile ei tundu, et nende "ametkondlikuks kasutamiseks" ja muude selliste kasutuspiirangute märkimine dokumentidele, mis ei sisalda mitte mingit saladust ja mida nagunii ei suudeta hoida lekkimast, ei ole pigem mingi rumal kirbutsirkus? Kas ei oleks aeg see lihtsalt ära lõpetada? Hea tava on see, et seda lihtsalt ei saadeta ajakirjandusele, vaid saadetakse otse adressaadile. Aga milleks see kasutuspiirang, mida nagunii ei suudeta täita?
Peaminister Andrus Ansip
Aitäh! Olen ka ise korduvalt mõelnud teie praegu tehtud ettepanekule. Iseenesest ei ole ühe või teise ettepaneku tegemises mitte mingisugust saladust. Kuid me võime üleüldse elava debati suretada, kui varajases staadiumis esitatud väited publitseeritakse ja seejärel kohe naeruvääristatakse. See võib osutuda debati surmaks. Ma olen tuline läbipaistvuse suurendamise pooldaja, kuid teatud piirid peavad olema kõikide mõtete publitseerimisel, mis üleüldse kellegi peas on tekkinud ja paberile jõudnud. See on tüüpiline optimeerimisülesanne, saame rohkem läbipaistvust, mille tagajärjel võib olla vähem argumenteeritud otsus.
Esimees Ene Ergma
Aitäh, härra peaminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise.