Riigikogu
Riigikogu
Riigikogu
Jäta navigatsioon vahele

Riigikogu

header-logo

10:00 Istungi rakendamine

Esimees Ene Ergma

Tere! Ilusat kevadhommikut, lugupeetud kolleegid! Alustame Riigikogu täiskogu I istungjärgu seitsmenda töönädala teisipäevast istungit. Kas head kolleegid soovivad üle anda eelnõusid ja arupärimisi? Palun, kolleeg Marko Pomerants!

Marko Pomerants

Tere hommikust! Hea esimees! Lugupeetud kolleegid! Keskkonnakomisjoni nimel esitan  Riigikogu otsuse "Riigimetsa Majandamise Keskuse nõukogu liikmete nimetamine" eelnõu, ettekandjaks olen mina. Ja veel üks keskkonnakomisjoni koostatud  Riigikogu otsuse eelnõu: see on "Keskkonnakasutusest riigieelarvesse laekuva raha kasutamiseks asutatud sihtasutuse nõukogu liikmete nimetamine". Maakeeli on tegu KIK-i nõukogu liikmete nimetamise otsuse eelnõuga, ettekandja olen mina. Aitäh!

Esimees Ene Ergma

Aitäh! Juhatuse nimel olen vastu võtnud kaks otsuse eelnõu, juhatus otsustab nende menetluse vastavalt kodukorraseadusele.
Head kolleegid! Nüüd järgmised teated. Riigikogu juhatus on menetlusse võtnud järgmised eelnõud ja määranud neile juhtivkomisjonid. Esiteks, Eesti Keskerakonna fraktsiooni k.a 28. mail algatatud okupatsioonirežiimide poolt represseeritud isiku seaduse § 8 muutmise seaduse eelnõu, juhtivkomisjon on põhiseaduskomisjon. Teiseks, Eesti Keskerakonna fraktsiooni, Eesti Reformierakonna fraktsiooni, Eestimaa Rahvaliidu fraktsiooni, Eestimaa Roheliste fraktsiooni, Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsiooni ja Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni k.a 28. mail algatatud Riigikogu liikme staatuse seaduse eelnõu, juhtivkomisjon on põhiseaduskomisjon. Riigikogu juhatus on määranud Eesti Keskerakonna fraktsiooni k.a 12. aprillil algatatud korrakaitseseaduse eelnõu (5 SE) uueks juhtivkomisjoniks õiguskomisjoni.
Head kolleegid, palun nüüd kohaloleku kontroll!
Kohaloleku kontroll.
Kohalolijaks registreerus 84 Riigikogu liiget, puudub 17.
Nüüd täpsustame päevakorda. Tänase päevakorra esimese punkti, otsuse eelnõu 40 esimesel lugemisel teeb juhtivkomisjoni ettekande rahanduskomisjoni aseesimees Tarmo Mänd.


1. 10:03 Otsuse "Hasartmängumaksust toetuste määramise nõukogu moodustamine" eelnõu (40 OE) esimene lugemine

Esimees Ene Ergma

Tänase päevakorra esimene punkt on rahanduskomisjoni esitatud Riigikogu otsuse "Hasartmängumaksust toetuste määramise nõukogu moodustamine" eelnõu esimene lugemine. Palun ettekandeks kõnetooli rahanduskomisjoni aseesimehe kolleeg Tarmo Männi. Palun!

Tarmo Mänd

Austatud juhataja! Head kolleegid! Lähtuvalt hasartmängumaksu seaduse § 7 lõikest 4 esitas rahanduskomisjon 14. mail k.a otsuse "Hasartmängumaksust toetuste määramise nõukogu moodustamine" eelnõu. Nimetatud seaduse § 7 lõike 2 punkt 4 sätestab, et riigieelarvesse laekunud hasartmängumaksu summast 37,4% eraldatakse spordi-, teadus-, haridus-, kultuuri-, laste-, noorte-, pere-, meditsiini-, hoolekandeprojektide ja vanurite ning puuetega inimeste projektide toetamiseks. Nendest laekumistest toetuse saamiseks esitatud taotlused vaatab läbi ja toetuse andmise ning selle suuruse otsustab Riigikogu moodustatud nõukogu, millesse kuulub kuus Riigikogu liiget ning üks Haridus- ja Teadusministeeriumi, üks Kultuuriministeeriumi ja üks Sotsiaalministeeriumi esindaja. Kõnealuse otsusega moodustatava nõukogu liikmete kandidaadid Riigikogu liikmete hulgast on eelnõus esitatud Riigikogu fraktsioonide ettepanekute alusel, ministeeriumide esindajad lähtuvalt ministeeriumide ettepanekutest. Komisjoni määratud muudatusettepanekute esitamise tähtajaks, 17. maiks ettepanekuid ei laekunud ning komisjoni ettepanek on panna eelnõu lõpphääletusele. Tänan!

Esimees Ene Ergma

Aitäh, kolleeg Tarmo Mänd! Kas on küsimusi ettekandjale? Küsimusi ei ole. Veel kord suur tänu! Palun, kas fraktsioonide volitatud esindajad soovivad avada läbirääkimisi? Kõnesoove ei ole, läbirääkimisi ei avata. Muudatusettepanekuid ka ei ole ja me võime minna lõpphääletuse juurde.
Head kolleegid, panen lõpphääletusele rahanduskomisjoni esitatud Riigikogu otsuse "Hasartmängumaksust toetuste määramise nõukogu moodustamine" eelnõu 40. Palun hääletada!
Hääletustulemused.
Poolt hääletas 79 Riigikogu liiget, vastu ei olnud keegi, erapooletuid oli 1. Eelnõu on otsusena vastu võetud.


2. 10:07 Politseiseaduse muutmise seaduse eelnõu (26 SE) esimene lugemine

Esimees Ene Ergma

Alustame Vabariigi Valitsuse algatatud politseiseaduse muutmise seaduse eelnõu  esimest lugemist. Palun ettekandeks kõnetooli siseminister Jüri Pihli!

Jüri Pihl

Lugupeetud Riigikogu esimees! Lugupeetud parlamendiliikmed! Politseiseaduse muutmise seadust on tarvis selleks, et Eesti saaks liituda Schengeni õigusruumiga.  Selleks on vaja luua siseriiklik infosüsteem ehk Schengeni infosüsteemi riiklik register. See eeldab politseiseaduse täiendamist klausliga, et politsei osaleb rahvusvahelises koostöös. Siiani on see olnud ainult Keskkriminaalpolitsei ülesanne, nüüd hakkab see eelnõu kohaselt olema kogu politsei funktsioon. Seadust täiendatakse ka §-ga 121, mis annab aluse Schengeni infosüsteemi riikliku registri loomiseks ja annab ka Vabariigi Valitsusele volitusnormi, kuidas seda seadustada. Nii lühike see eelnõu on ja ma ei oskagi sellest rohkem rääkida. Aga see on koostatud selleks, et me saaksime Schengeni infosüsteemiga liituda tänavu 31. detsembril.

Esimees Ene Ergma

Aitäh, härra siseminister! Kas ettekandjale on küsimusi? Ei ole. Veel kord suur tänu! Nüüd kutsun ettekandeks kõnetooli õiguskomisjoni aseesimehe Kalle Laaneti. Palun!

Kalle Laanet

Austatud juhataja! Head kolleegid! Siseminister kandis eelnõu sisu teile ette, ma ei hakka seda üle kordama. Tuliseid diskussioone teema õiguskomisjonis ei tõstatanud, kuna kõik saavad selle olulisusest aru. Õiguskomisjon otsustas suunata Vabariigi Valitsuse algatatud politseiseaduse muutmise seaduse eelnõu Riigikogu täiskogu istungi päevakorda esimesele lugemisele teisipäeval ehk täna, 29. mail ja teha ettepaneku eelnõu esimene lugemine lõpetada. Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks otsustati määrata reede, 1. juuni kell 16.45. Ka otsustati jätkata eelnõu menetlemist õiguskomisjonis esmaspäeval, 4. juunil ja teha Riigikogu juhatusele ettepanek panna eelnõu Riigikogu täiskogu istungi päevakorda teisele lugemisele kolmapäeval, 6. juunil ja kolmandale lugemisele neljapäeval, 7. juunil. Õiguskomisjoni nimel ettekandjaks otsustati määrata mind. Aitäh!

Esimees Ene Ergma

Aitäh, kolleeg Kalle Laanet! Kas on küsimusi? Ei ole. Veel kord suur tänu! Kas fraktsioonide volitatud esindajad soovivad avada läbirääkimisi? Kõnesoove ei ole, läbirääkimisi ei avata. Määran eelnõu 26 muudatusettepanekute esitamise tähtajaks 1. juuni kell 16.45. Eelnõu 26 esimene lugemine on lõpetatud.


3. 10:10 Politseiseaduse, Vabariigi Valitsuse seaduse, narkootiliste ja psühhotroopsete ainete ning nende lähteainete seaduse, politseiteenistuse seaduse ja kohtuekspertiisiseaduse muutmise seaduse eelnõu (37 SE) esimene lugemine

Esimees Ene Ergma

Alustame politseiseaduse, Vabariigi Valitsuse seaduse, narkootiliste ja psühhotroopsete ainete ning nende lähteainete seaduse, politseiteenistuse seaduse ja kohtuekspertiisiseaduse muutmise seaduse eelnõu esimest lugemist. Palun ettekandeks kõnetooli justiitsminister Rein Langi!

Rein Lang

Väga austatud juhataja! Armas parlament! Jälle üks väga hea eelnõu! Selle eesmärk on luua õiguslik alus kahe praegu veel erinevas haldusalas oleva ekspertiisiasutuse ülesannete ühendamiseks ühte asutusse. Lühidalt öeldes käib jutt Eesti Kohtuarstliku Ekspertiisibüroo (lühendatult EKEB), mis on Justiitsministeeriumi hallata, ja Kohtuekspertiisi ja Kriminalistika Keskuse (lühendalt KEKK), mis on Politseiameti hallata, ühendamisest.
Teie ees oleva eelnõuga tehakse selleks muudatusi viies seaduses. Valitsuskabineti istungil 26. oktoobril 2006 kiideti heaks justiitsministri ja siseministri ühine ettepanek ühendada sama ülesannet täitvad ja samadel põhimõtetel töötavad asutused. Esialgse kava kohaselt oli plaan ühendada ekspertiisiasutused 1. jaanuariks 2009. Arutelude käigus jõuti küll arusaamale, et ühendamine tuleks läbi viia plaanitust varem ehk siis juba 1. jaanuariks 2008.
Nende kahe asutuse ühendamise peamine eesmärk on parema teenuse osutamine politseile, prokuratuurile ja kohtule tõendusliku baasi loomiseks ja selle kasutamiseks süütegude avastamisel. Pädevuse koondumisel ühte kohta saab menetleja ühe ühtse partneri ning kohtuekspertiisi süsteem ja kogu edasine areng ühtlustub. Ühendatud ekspertiisiasutuse kaudu on kohtuekspertiiside tegemisega seonduvaid küsimusi, sealhulgas riigieelarve raha kasutamist võimalik paremini juhtida.
Uuele loodavale ekspertiisiasutusele ei anta üle politseiasutuste varustamist ja nende kriminalistikategevuse ja fototeenuste korraldamist. Need funktsioonid antakse üle Politseiametile.
Ühtne riiklik ekspertiisiasutus hakkab olema Justiitsministeeriumi alluvuses, praeguse kava kohaselt peaks hoone ekspertiisiasutuse jaoks valmima 2010. aasta esimeses kvartalis. Ühendatud ekspertiisiasutuse nimi ei ole veel otsustatud, aga see määratakse kindlaks uue põhimäärusega, mille kehtestamise kohustus on justiitsministril.
Korraldusliku poole pealt väärib äramärkimist ka see, et üldjuhul tehakse kõik ekspertiisid tulevikus ühendatud ekspertiisiasutuses, kuid politseiteenistuse seadust muudetakse selliselt, et erijuhtudel, näiteks kui tegu on kapo koosseisu kuuluvate spetsialistidega, menetluse või töökorralduse erivajadusel ja muudel sarnastel juhtudel, saaksid politseiametnikud teenistuskoha asutuse juhi loal teha ekspertiisi ühendatud riiklikus ekspertiisiasutuses selle töötajatena.
Lugupeetud Riigikogu! Algataja ja valitsuse esindajana toetan õiguskomisjoni ettepanekut eelnõu esimene lugemine täna lõpetada. Aitäh!

Esimees Ene Ergma

Suur tänu, härra minister! Teile on ka küsimusi. Palun, kolleeg Väino Linde!

Väino Linde

Ega ma ei kahtle selle eelnõu headuses, aga mul on ettekandjale üks küsimus. Kui  vaadata selle eelnõu seletuskirja, siis nähtub tõesti, et eelmise aasta oktoobris on kiidetud heaks Kohtuekspertiisi ja Kriminalistika Keskuse ning Eesti Kohtuarstliku Ekspertiisibüroo ühendamine. Ja ka ettekandja väitis, et kaks asutust ühendatakse. Aga kui nüüd vaadata selle eelnõu teksti, siis selle § 5, mis käsitleb ka kohtuekspertiisiseaduse § 301, ütleb niimoodi, et Kohtuekspertiisi ja Kriminalistika Keskuse tegevus lõpetatakse ning selle ülesanded ja õigused antakse üle Eesti Kohtuarstlikule Ekspertiisibüroole. Miks see ühendamine toimub ühe asutuse likvideerimise kaudu? See võib tegelikult viia selleni, et tuleb töötajatele maksta likvideerimisrahad jne, jne. Miks räägitakse ühendamisest, kui samas on tegelikult mindud likvideerimise teed? 

Rein Lang

Teie küsimus on väga asjakohane. Me räägime ikkagi kahe asutuse ühendamisest. Me ei kavatse mingil juhul likvideerimismenetluse kaudu maksta ühe asutuse töötajatele koondamistasusid.

Esimees Ene Ergma

Rohkem küsimusi ei ole. Suur tänu, härra justiitsminister! Nüüd palun ettekandeks kõnetooli õiguskomisjoni liikme Hanno Pevkuri!

Hanno Pevkur

Austatud Riigikogu esimees! Head kolleegid! Õiguskomisjon arutas teemat 14. mail ja otsustati üsna üksmeelselt suunata politseiseaduse, Vabariigi Valitsuse seaduse, narkootiliste ja psühhotroopsete ainete ning nende lähteainete seaduse, politseiteenistuse seaduse ja kohtuekspertiisiseaduse muutmise seaduse eelnõu nr 37 täiskogu istungi päevakorda esimesele lugemisele tänaseks ja määrata muudatusettepanekute esitamise tähtajaks kolm tööpäeva ehk reede kell 16.45. Ja kuna pole mõtet küsimuse arutamiseks meie kallist aega väga pikalt kulutada, siis on ettepanek teine lugemine teha järgmise nädala kolmapäeval ja kolmas lugemine järgmise nädala neljapäeval. Aitäh!

Esimees Ene Ergma

Suur tänu, kolleeg Hanno Pevkur! Palun küsimusi! Kolleeg Väino Linde!

Väino Linde

Hea ettekandja! Ma esitan ka sulle küsimuse selle eelnõu seletuskirjast lähtudes. Selle punkt 6 ütleb, et seaduse rakendamisega kaasnevad personalikulud, kuna Kohtuekspertiisi ja Kriminalistika Keskuse teenistujad tuleb ametiasutuse likvideerimise tõttu avalikust teenistusest vabastada. Kummaga on tegemist: kas ühendamisega või likvideerimisega?  See peaks meil üheselt arusaadav olema.

Hanno Pevkur

Ma täna hommikul vestlesin ühendamist läbiviiva komisjoni esimehega ja tema kinnitas mulle, et vestlused KEKK-i töötajatega peavad lõppema 22. juuniks. Ja siis selgub iga inimese soov, kas ta tuleb üle või soovib sellest asutusest lahkuda. Eks selleks ajaks on selge, millised on konkreetsed tagajärjed igaühele personaalselt. Kui keegi soovib sellest asutusest lahkuda ja ta ei soovi uues asutuses tööd teha, siis eeldatavalt tuleb need koondamisrahad välja maksta. Aga siis peab inimene arvestama, et ta ei saa uues asutuses töötada. Kui inimene tuleb uude asutusse üle, siis mingeid koondamisrahasid ei maksta.

Esimees Ene Ergma

Rohkem küsimusi ei ole. Suur tänu, kolleeg Hanno Pevkur! Kas fraktsioonide volitatud esindajad soovivad avada läbirääkimisi? Kõnesoove ei ole, läbirääkimisi ei avata. Määran eelnõu 37 kohta muudatusettepanekute esitamise tähtajaks 1. juuni s.a, kell 16.45. Eelnõu 37 esimene lugemine on lõpetatud.
Lugupeetud kolleegid! Mul on teile öelda veel üks teade. Pärast täiskogu istungi lõppu algab Eesti-Serbia parlamendirühma asutamiskoosolek siinsamas saalis.
Head kolleegid! Istung on lõppenud.

Istungi lõpp 10.18.

Lossi plats 1a, 15165 Tallinn, tel +372 631 6331, faks +372 631 6334
riigikogu@riigikogu.ee