Infotund
Esimees T. Varek
Tere päevast, austatud Riigikogu! Tere päevast, lugupeetud ministrid! Alustame tänast, kolmapäevast infotundi. Palun, head kolleegid, teeme kõigepealt kohaoleku kontrolli! Kohalolijaks registreerus 34 Riigikogu liiget, puudub 67. Tänases infotunnis osalevad siseminister Kalle Laanet, majandus- ja kommunikatsiooniminister Edgar Savisaar ning põllumajandusminister Ester Tuiksoo. Läheme tänaste teemade juurde. Esimene küsimus on põllumajandusministrile. Palun, kolleeg Eiki Nestor!
E. Nestor
Aitäh! Tere, proua minister! Ma saan aru küll, et uue asja tegemine on keeruline. Põllumajandusministeeriumis sündinud juhendite järgi põllumeestele makstavad toetused, kas või näiteks rannakarjamaade puhul, on saanud erineva tõlgenduse põllumeestelt, maaharijatelt ja neid kontrollivatelt ametnikelt. On teada, et nende peal on nõue 26 miljoni krooni ulatuses. Milline on põllumajandusministri seisukoht ja käitumine? Mis sellest asjast saab?
Esimees T. Varek
Palun, proua minister!
E. Tuiksoo
Aitäh, austatud küsija! Tõepoolest on selline probleem üleval, eriti neljas maakonnas, kui te vihjate rannakarjamaade tingimustele. Seal on olnud erinevaid tõlgendusi nii taotlejate kui võib-olla ka ametnike poolt. Selle piirkonnaga, julgen öelda, on viimasel ajal tehtud väga tõsist tööd ja on kaubeldud välja erisus, 50%-line liituvus, mis tähendab, et kui puuvõra langeb n-ö maapinnale, siis ümber selle võra peaks olema põllumaa. Loomulikult on taotlejal olemas omavastutus, ta peab garanteerima, et taotletav pind oleks heas põllumajanduslikus korras, et oleks visuaalselt tõestatav selle pinna hooldamine, niitmine, ka kündmine ja muud tegevused. Julgen teile väita, et ka praegu tegeldakse sellega. Tulemas on veel erapooletu audit selle olukorra kohta, mis puudutab just nelja läänepoolset maakonda.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Eiki Nestor, täpsustav küsimus!
E. Nestor
Täpsustav küsimus on selline. Kuna ka neid juhtnööre on mitu korda ümber tehtud, mis takistab Põllumajandusministeeriumil siis ausalt ütlemast, et selle uue asja sisseviimine on olnud keeruline, asjaga ei ole saadud kõige paremal kombel hakkama, ning lihtsalt võtta kätte ja tasuda need kulud riigi muudest tuludest ära, mitte väänata vaest põllumeest? Kui füüsiliselt sellel rannakarjamaal seista, siis ei suuda ei teie, ei mina, ei keegi teine mõistusega inimene ära seletada, miks ei ole paberi järgi, nii nagu välja tuleb, tegu karjamaaga, kui seal näiteks loomad söövad? Miks Põllumajandusministeerium lihtsalt ei või tunnistada, et ei läinud kõige paremini ja me maksame selle raha mujalt kinni ja katsume tulevikus olla hoolikamad?
E. Tuiksoo
Tänan küsimast! Ma ei saa nõustuda sellega, et tingimusi on vahepeal muudetud. Tingimused on olnud kogu aeg ühesugused, küll aga on vahepeal nendele piirkondadele Euroopast kaubeldud erisus, mis hakkas kehtima tagasiulatuvalt. Nii et sellega on tegeldud. Kui ma vihjasin eelmises vastuses auditile, siis loomulikult ongi tarvis erapooletu auditi hinnangut sellele, kus siis täpsemalt on vead tekkinud. Seda ma ütlen ka, et kindlasti on osa selliseid vigu, mille on tekitanud PRIA ametnikud, need on ka heastatud. Selles mõttes ei ole taotlejat keegi süüdistanud. Aga tegemist on tõesti äärmiselt keeruka olukorraga, millele lahendus kindlasti tuleb ja kindlasti tuleb õiglane lahendus. Tahan veel kord öelda, et loomulikult on heausksetel taotlejatel õigus saada neile sobiv lahendus, aga kindlasti tuleb auditi käigus välja selekteerida need, kes on asjale püüdnud valelikult läheneda. Sellepärast me ootame erapooletu auditi tulemust ja see peaks tulema veebruari alguses.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Eiki Nestor, teine täpsustav küsimus!
E. Nestor
Nii et teie olete veendunud, et süüdi on kas taotleja või kontrollija, mitte see juhendmaterjal, mis Põllumajandusministeeriumis välja töötati?
E. Tuiksoo
Aitäh! Täna ei saa ma olla veendunud milleski. Ma ootan ära auditi, õigemini, vaheauditi tulemuse ja me kindlasti selgitame välja, kuidas olukord on. Seda olen ma ka varem rõhutanud, et igale taotlejale tuleb vaidluse korral läheneda individuaalselt. Seda PRIA teebki.
Esimees T. Varek
Aitäh! Selle teema kohta kaks viimast, kohapeal registreeritud küsimust. Palun, kolleeg Mark Soosaar!
M. Soosaar
Lugupeetud põllumajandusminister! Kõigepealt lubage õnnitleda geniaalse idee puhul korraldada alternatiivne pingviinide paraad Tallinnas! Aga teemaga edasi minnes tahan pärida, milline võiks olla rannakarjamaade tulevik. Me teame, et ajalooliselt olid rannakarjamaad küll mereäärsetes rannakülades, küll saartel just see paik, kus kogukond oma karja ühiselt karjatas. Kahe maailmasõja vahel need rannakarjamaad formaalselt krunditi, kuid tegelikult neid rannakarjamaid mitte kunagi eraldi ei kasutatud. Nii oli see ka kolhoosiajal. Nüüd, kui osale inimestest on maad tagastatud, osale mitte ja osa on juba rannakarjamaad edasi müünud, on see pilt väga killustatud ja tegelikult enam seda ühismaad, mis rannarahvast ja ka saarte rahvast koos hoiaks, ei ole. Milline on teie nägemuses rannakarjamaade tulevik?
E. Tuiksoo
Aitäh kõigepealt õnnitluse eest! Ma palun teil tutvuda täpsustavate materjalidega, mitte juhinduda kollasest ajakirjandusest! Vastuseks teie küsimusele ütlen, et rannakarjamaid peame me väga oluliseks, need on nii keskkonnaliselt kui ka lähtuvalt ühtsest põllumajanduspoliitikast olulised piirkonnad ja nendega Põllumajandusministeerium koos keskkonnaspetsialistidega tegeleb. Just nimelt selle aasta alguses otsime sobivaid lahendusi, sest tegemist on eriliste piirkondadega, mitte ainult Eestis, vaid ka Euroopa Liidus. Nii et milline on nägemus, ka see selgub Põllumajandusministeeriumi poolt. Igal juhul väärivad nad õiget hooldamist ja loomulikult ka toetamist.
Esimees T. Varek
Aitäh! Selle teema kohta viimane küsimus, palun, kolleeg Ivari Padar!
I. Padar
Aitäh! Lugupeetud proua minister! Avalikkusele jääb mulje, et Põllumajandusministeerium tegeleb pidevalt teise- ja kolmandajärguliste probleemidega - sellised tõusiklikud ja pompoossed ministri vastuvõtud Estonias, kokaraamatud - ja ministeerium on muutunud justkui köögi- ja vastuvõtuministeeriumiks, lahendamata neid probleeme, mis kas või täna meil siin üles tulevad. Pikk teema on rannakarjamaad, millega on tegeldud poolteist aastat. Proua minister! Kas teile ei tundu, et oma tegevusega te kahjustate maaelu mainet?
E. Tuiksoo
Tänan, austatud küsija! Ma ei tea, kas te tahtsite oma pika sissejuhatusega väita, et vabariigi aastapäeva ei peaks tähistama ning põllumajandus- ja maaelusektorit ei peaks selle sündmuse puhul n-ö tänama ja vastu võtma. Mis puutub teie etteheitesse, siis julgen väita, et Põllumajandusministeerium on siiani tegelnud ja tegeleb ka edasi vajalike tegevustega.
Esimees T. Varek
Aitäh, proua põllumajandusminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Läheme järgmise teema juurde. Järgmine vastaja on majandus- ja kommunikatsiooniminister. Palun, kolleeg Juhan Parts!
J. Parts
Aitäh, lugupeetud eesistuja! Lugupeetud minister! Tahtsin küll käsitleda palju põhimõttelisemaid valitsuse tööd käsitlevaid küsimusi, aga me ei saa üle ega ümber eelmisel nädalal Eesti Televisioonis avalikustatud miljoni euro skandaalist. Reformierakond on väidetavasti küsinud üks miljon eurot selle toetuse eest, et teie soov, raudtee tagasiostmine, saaks teoks. Teie esimene reaktsioon oli, et te olete jahmunud, mis oli mõistetav. Te nõudsite selgitusi, teie ja teie erakond, oma koalitsioonipartnerilt ja pidite need saama esmaspäeval toimunud koalitsiooni koosolekul. Minu küsimus ongi: kas te saite need selgitused? Palun jagada neid selgitusi ka Riigikogule ja Eesti avalikkusele! Me kõik ootame, et selles küsimuses saabuks mingisugunegi lootus tõele.
Esimees T. Varek
Palun, härra majandus- ja kommunikatsiooniminister!
E. Savisaar
Suur tänu, austatud Riigikogu esimees! Lugupeetud küsija! Kõigepealt, mis puutub sellesse Burkhardti skandaali või kuidas seda nimetada, siis mul ei ole selle kohta selgeid ja kindlaid fakte ja ma ei taha ka emotsioonidest tulenevaid hinnanguid anda. Esmaspäevasel koalitsiooni nõupidamisel oli see teema tõepoolest üleval ja selle kohta ka meie koalitsioonipartnerid selgitusi andsid. Millisel määral need kedagi rahuldasid, see on juba igaühe enda otsustada. Aga ma tahan öelda, et ma tahaksin meie koalitsioonipartnereid kaitsta, sest minu ettekujutuses see, mis praegu Reformierakonna ümber seoses selle skandaaliga toimub, meenutab mulle omaaegse Rüütli lapselastega seotud skandaali ülespuhumist. Isegi tehnika on sama ja detailid on samad, kattumine on ka nüanssides: "Pealtnägija" alustas, Eesti Ekspress võimendas jne. Teiste sõnadega: ma ei arva, et selles asjas oleks kõik selge ja üheselt mõistetav ka nüüd, kui Reformierakond on esimesi selgitusi jaganud, aga ma tahaksin neid põhimõtteliselt kaitsta.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Juhan Parts, täpsustav küsimus!
J. Parts
Aitäh! Teie vastus üllatas mind natuke, te tahate kaitsta ja eks teid on ka kaitstud. Aga ma tulen nüüd natuke laiemasse konteksti. Reedene The Economist, üks maailma juhtivaid poliitika- ja majandusajakirju, andis Eestis toimuvale viimase kümne aasta jooksul esmakordselt üsna kriitilise hinnangu. Seal olid märksõnad "kahtlased raudtee tagasiostu tehingud", "ohjeldamatu korruptsioon Eesti valitsuses", "naeruväärne lühinägelik erakondade poliitika" jne. See on The Economisti arvamus, The Economisti toimetuse hinnang Eestile. See ajakiri on Eesti arengut alati üsna positiivselt kajastanud. See on Eesti maine jaoks väga tõsine küsimus ja need n-ö vastastikused kaitsmised, asjade selgeksrääkimata jätmine kahjustavad Eesti mainet.
Esimees T. Varek
Küsimus!
J. Parts
Küsimus: kuidas te kommenteerite The Economistis öeldut ja mida teie valitsusliikmena kavatsete teha, et Eesti maine allakäik ei jätkuks?
E. Savisaar
Suur tänu, lugupeetud küsija! See artikkel on kindlasti väga huvitav, aga sellessamas The Economistis on veel üks teine artikkel, mida minu teada eesti keelde tõlgitud ei ole ja mis võib meie maine seisukohalt olla isegi olulisem. Nimelt, kui te selle läbi loete, siis te avastate, et seal on kirjutatud, et proportsionaalne tulumaks, kõigile võrdne tulumaks on Ida-Euroopas taandumas, on aru saadud, et see toob kaasa ainult kahju ja see eksperiment ei ole ennast õigustanud. Niisiis, peale selle, et seal antakse hinnang raudteeküsimustele, antakse seal hinnang ka meie maksusüsteemile, aga millegipärast, kui üks on vähemalt eesti keelde tõlgitud, siis teisest on vaikitud. Ma kutsun üles mitte lugema seda ajakirja valikuliselt, vaid võtma ette kõik küsimused, mis seal on esile toodud. Mis puutub nendesse küsimustesse, mis seal on raudtee kohta toodud, siis me sammume ühes rivis Suurbritanniaga, me sammume ühes rivis Uus-Meremaaga, kes samuti ostsid raudtee tagasi, kes peavad seda õigeks ja, nagu te näete, mõlemal juhul on see ennast õigustanud. Ma ei kahtlegi, et see õigustab ennast ka Eesti puhul, isegi kui see mõnes endises investoris tekitab kibedust ja soovi kuidagi kätte maksta selle eest, mis on toimunud. Väga kahju, kui asjadesse nii suhtutakse ja sellega isegi The Economistini välja jõutakse.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Juhan Parts, teine täpsustav küsimus!
J. Parts
Aitäh! Mina isiklikult olen lugenud ka neid teisi artikleid, millele te viitate, aga ma ei küsinud ju nende kohta. Minu küsimus käib tegelikult ka meie valitsuse osa (sealhulgas on teie ja teie erakonna osa üsna oluline) selgeksrääkimise kohta selles ühe miljoni euro skandaalis. Ma ei taha öelda, et see võib-olla ei olegi skandaal, aga selgeksrääkimine on kindlasti oluline selleks, et meie maine enam allapoole ei läheks. Minu küsimus ongi pigem selle kohta, mida te veel kavatsete teha, et Eesti avalikkus ja kõik need, kes jälgivad, mis Eestis toimub, saaksid usutava, tõepärase vastuse, mis toimus, kas küsiti raha poliitilise otsuse eest või mitte.
E. Savisaar
Aitäh! Te panite tähele, et ma olin oma väljendustes küllalt ettevaatlik. Sellel oli tegelikult lihtne põhjus, nimelt, ma ei olnud sellel koalitsiooninõukogu istungil, seal olid minu erakonnakaaslased ja nemad said ka selgitusi ja arutasid seda teemat. Aga kahtlemata tahan ma oma teadmisi selles valdkonnas täiendada. Ma tahan öelda nende küsimuste kohta, mis on üles tõstetud, järgmist. Vaadake, see, et küsiti annetust, on ilmselt selge. Kuidas seda tõlgendada, selle kohta peaksid ilmselt selgitusi andma teised inimesed, mitte mina siin teie ees. Kuigi, muidugi, see on meile tähtis küsimus ja kui meie käest on päritud, miks me kohe sõna võtsime ja olime üsna kriitilised, siis see on ka selge. Me oleme see erakond, kes aasta-poolteist on tegelnud raudtee tagasiostmise küsimustega. See on läinud väga raskelt ja võib-olla isegi keerulisemalt, kui väljapoole paistab. Meile on eriti tähtis, et sellele tehingule ei langeks ühtegi varju. Ma tahan öelda ka selle kohta, et te tarvitasite mõistet, et see oli minu soov - raudtee tagasi osta. Jah, see oli ka minu soov ja ma ei ole seda kunagi varjanud, aga ka väga paljude teiste poliitikute soov, mida kinnitas see häälte hulk, mis Riigikogus anti selle otsuse poolt. Nii et sõltumata ühe või teise poliitiku konkreetsest käitumisest ja sellest, kas see muutis poliitikat või ei muutnud, otsus tehti siin Riigikogu saalis ja täiesti avalikult.
Esimees T. Varek
Aitäh! Selle teema kohta kaks viimast, kohapeal registreeritud küsimust. Palun, kolleeg Ken-Marti Vaher!
K.-M. Vaher
Aitäh, härra juhataja! Härra minister! Ma jätkan sealt, kus Juhan Parts lõpetas. Te väitsite esimesele küsimusele vastates, et te sooviksite kaitsta oma koalitsioonipartnerit Reformierakonda selles n-ö väljapressimise juhtumis, tõenäolises väljapressimise juhtumis. Aga te ei täpsustanud, milliste argumentidega te tahaksite kaitsta. Eelmisele küsimusele vastates te ütlesite, et annetus ilmselt tehti vahetult enne poliitilist otsust, milleks oli taasriigistamine. Nagu me teame, Reformierakond oli aastaid tagasi erastamise üks vedajaid, nüüd olid nad aga taasriigistamise n-ö kaasajooksikud. Kas te võite põhjendada oma kaitseargumente?
E. Savisaar
Aitäh! Kui ma rääkisin sellest, et ma tahaksin oma koalitsioonikaaslasi kaitsta, siis kõigepealt juhin ma tähelepanu sellele, et kui rääkida, et tõenäoliselt toimus niisugune annetus, siis mina seda sõna "tõenäoliselt" ei tarvitanud. Ma tahan öelda, et annetusel ja pistisel on kindlasti suur vahe, ja ma arvan, et oluline olekski selgeks saada, mida siis õieti taheti, kas jutt oli ühest või jutt oli teisest. Ma mõistan, et jutt oli ikkagi annetusest.
Esimees T. Varek
Selle teema kohta viimane küsimus, palun, kolleeg Liina Tõnisson!
L. Tõnisson
Tänan, härra eesistuja! Olukorrast riigis. Eile hommikul võtsite te, lugupeetud majandusminister, siin saalis üsna tavatul kombel tagasi valitsuse esitatud reklaamiseaduse eelnõu. Rõhutan: valitsuse esitatud. Oma kõnes te desinformeerisite üldsust, öeldes, et sellega te kaitsete n-ö alkoholireklaamituru laienemist. Vastupidi, selle sammuga andsite te alkoholi reklaamimiseks jällegi suured vabadused. Ma pean silmas, et seaduse tagasivõtmisega läks kaduma regulatsioon, mille järgi kõikide haridusasutuste sees ja ümbruses, spordirajatiste sees ja ümbruses on reklaamid keelatud. Sealt läks kaduma see teade alkoholireklaamis, et alkohol võib kahjustada tervist jne. Öelge, palun, kas teil selle kõne pidamise hetkel oli olemas valitsuse otsus. Teatavasti esitab siia saali eelnõusid valitsus. Sel juhul öelge, palun, miks ei esinenud siin meie ees tavaliselt ...
Esimees T. Varek
Aeg on läbi.
E. Savisaar
Aitäh! Ei olnud see minu samm tavatu midagi, ka varem on ministrid eelnõusid siin saalis tagasi võtnud. Ma saan aru, et see teid väga riivas ja riivas mitmeid teisi, kes püüavad saavutada alkoholile paremaid väljavaateid Eesti reklaamiturul. Te ütlesite, et üht-teist läks kaduma. Jah, aga rohkem oleks läinud kaduma siis, kui see seadus oleks vastu võetud. Kui see seadus oleks vastu võetud, siis oleksid Eesti noored, õpilased, lapsed sel ajal, kui nad kõige rohkem telerite ees istuvad, saanud selle portsjoni alkoholipropagandat, millega ma muidugi ei saanud nõustuda. Selle peale võib vastu väita, et nad saavad selle portsjoni ka praegu. Vahe on, muide, siiski olemas. Kui me oleksime selle seaduse vastu võtnud, siis, andke mulle andeks, kolmeks-neljaks järgnevaks aastaks oleks olnud üsna hooletu, et see kõik jääb kehtima ega tule mingeid muudatusi ja telekas käiab ikka edasi seda propagandat viina kasuks ja viina poolt. Nüüd, kui see seaduseprojekt on tagasi võetud, ma loodan, et järgmise valitsuse ajal ja järgmise parlamendikoosseisu ajal on palju paremad väljavaated sellega uuesti parlamenti tulla ja lahendada asi sellisel viisil, et ka alkoholivastase propaganda huvid oleks realiseeritud.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra majandus- ja kommunikatsiooniminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on siseministrile. Palun, kolleeg Helir-Valdor Seeder!
H.-V. Seeder
Aitäh! Austatud siseminister! Detsembri keskel peksis raevunud mees ligikaudu poole tunni vältel maakonnakeskuse ühe käidavaima tänava ääres naist ja last, ilma et korravalvurid teda tõkestama oleksid jõudnud. Inimesed helistasid tol õhtul abi saamiseks politseisse, aga sealt said nad vastuseks, et ühtegi vaba patrulli ei ole. Kolm aastat tagasi, kui Eestis likvideeriti maakondades politseiprefektuurid ja moodustati neli suurt prefektuuri, siis politseijuhid kuni kõige kõrgema tasemeni ja siseminister lubasid (ma tsiteerin), et seni töös olnud kahe patrulli asemel hakkab maakonnas väljas käima neli politseinike meeskonda, kaks maakonnakeskuses ja kaks mujal. Tol päeval oli kahjuks kogu maakonna peale üks patrull.
Esimees T. Varek
Küsimus, palun!
H.-V. Seeder
Öelge, palun, miks oli üks patrull, kuhu need patrullid on kadunud ja mis üldse on nelja prefektuuri moodustamise järel maakonna inimese jaoks paremaks muutunud.
K. Laanet
Austatud Riigikogu esimees! Hea küsija! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Kui me vaatame politsei isikkoosseisu, siis 2007. aasta 1. jaanuari seisuga töötas politseis kokku 4391 ametnikku, kellest 3239 olid politseiametnikud, neist 1767 korrakaitsepolitseiametnikud ja 1192 kriminaalpolitseiametnikud. Vaadates üldse politseiorganisatsiooni isikkoosseisu, siis 2003. aastal oli politseiorganisatsioonis 3553 politseinikku, 2006. aastal 3239. See näitab politseinike arvu vähenemist. On väga palju objektiivseid ja loomulikult subjektiivseid põhjusi, miks see olukord praegu on selline, nagu ta on kujunenud. Politsei eesmärk on tõesti võimalikult palju politseiametnikke tänavatele tuua. Selleks on politseitöö ümber korraldatud ka politseiorganisatsioonisiseselt. Ehk kui varem politseiametnikud istusid korrapidamisteenistuses, võttes vastu telefoni, siis praegu täidavad neid ülesandeid politseiasutustes teenistujad ehk mitte politseiametnikud, seda just nimelt eesmärgiga politseiametnikke tänavatele viia. Mul on küll kahju praegu öelda, et ma ei oska seda fakti konkreetsemalt kommenteerida, kuid ma olen valmis selle endale selgeks tegema ja teile vastuse andma, miks tollel päeval, tollel hetkel ei jõutud reageerida nii kiiresti, kui oleks tegelikult vaja olnud.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Helir-Valdor Seeder, täpsustav küsimus!
H.-V. Seeder
Aitäh! Enne prefektuuride liitmist oli Viljandimaal kaks alaliselt tegutsevat patrulli, lubati nelja, tänaseks on järele jäänud üks. Nendest muredest, millest te rääkisite, oleme me tegelikult korduvalt kuulnud, aga lahendusi me tänaseni kuulnud ei ole. Ma kuulsin vanemkomissari kommentaari, kes ütles, et kogu maakonna peale on neil igal õhtul keskmiselt üks tavaline ja üks liikluspatrull. Seekord, pühapäeva õhtul polnud neil eraldi liiklusautot väljas. Lisajõude kasutab politsei reede- ja laupäevaõhtuti, siis on mõned konstaablid väljas omast vabast ajast, aga rohkem neid kasutada ei saa. Tundub, et politsei on muutunud juba n-ö vabatahtlikuks organisatsiooniks ja me ei suuda enam maakonnakeskuses elementaarset korda garanteerida, kusjuures kahest patrullist, ma rõhutan, on alles jäänud üks, neid ei ole mitte neli. Minu teada toimetati juurdlust ja leiti, et operatiivtegevuses ei olnud mingeid puudusi, vaid viga on süsteemis. Kes vastutab, kui aastaid on viga süsteemis?
K. Laanet
Aitäh küsimuse eest! Eks me peaksime kõik peeglisse vaatama, sest politsei aastatepikkune alarahastamine ongi need jäljed jätnud. Muuta aastaga totaalselt organisatsiooni, isikute hulka ei ole võimalik, seda tean mina ja teate täpselt samamoodi ka teie. Organisatsiooni maine, organisatsiooni kultuur, süsteem on vaja tegelikult uuesti üles ehitada. Miks peaksid noored inimesed minema tööle politseiorganisatsiooni, kui seal ei maksta piisavalt palka, kui seal ei ole tollel hetkel ka korralikke töötingimusi? Neid ei saa muuta üleöö. Kui me vaatame 2006. aasta lisaeelarvet, lisapalgaraha, ja kui me vaatame 2007. aasta kasve, siis ma olen veendunud, et politseiorganisatsioon astub suure sammu edasi ja selliseid juhtumeid jääb järjest vähemaks.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Helir-Valdor Seeder, teine täpsustav küsimus!
H.-V. Seeder
Aitäh! Ma loodan samuti nagu teiegi, et olukord tulevikus paraneb. Küsin rahaliste võimaluste kohta, millele te ka viitasite, et politseinike madalad palgad ei võimalda politseid täies ja soovitud mahus komplekteerida. Aga tuletan siinkohal kohe meelde, et Eesti riigieelarve kasvab enneolematu kiirusega, Vabariigi Valitsus esitas Riigikogule eelarve ja Riigikogu kiitis selle heaks enam kui miljardikroonise ülejäägiga ehk me ei kasutanud seda raha jooksvateks kuludeks, ei palkadeks ega muuks, leidsime, et seda raha ei ole vaja suunata nendeks kulutusteks. Siit minu küsimus: politseinike palka, politseiametnike palka sellel aastal minu teada tõsteti, aga kuidas on lood mittemundrikandjatega? Kas vastab tõele, et nende palgatõusuks tegelikult raha ei olnud, et vastavalt palgaastmestikule, mis heaks kiideti, tõsteti miinimumpalka ja lisatasude vähendamisega tõusis palgaastmestik, aga mitte reaalne palk?
K. Laanet
Aitäh küsimuse eest! Jah, politseiametnike palk kasvas keskeltläbi 30%. Möödunud nädala Vabariigi Valitsuse istungil kinnitati riigiametnike palgamäärad. Sellega tõusis kogu riigis ka nendel teenistujatel, kes töötavad politseiorganisatsioonis, keskmiselt 40% mitte ainult palgamäär, vaid kogu sissetulek.
Esimees T. Varek
Aitäh! Selle teema kohta kaks viimast küsimust. Palun, kolleeg Ken-Marti Vaher!
K.-M. Vaher
Aitäh, härra juhataja! Härra minister! Kriminaalmenetlusregistri andmed näitavad hämmastaval kombel seda, et eelmisel aastal vähenes politsei uuritavate korruptsioonijuhtumite arv. Kui 2005. aastal alustati peaaegu 200 pistise või altkäemaksuga seotud võimaliku kuriteo uurimist, siis 2006. aasta 11 kuuga tehti seda alla 100 juhtumi puhul. Sama puudutab n-ö kohtuotsuse kätte saanud kuritegusid ja süüdimõistetud persoone. Tegelikult on need andmed vastupidised sellele, mida teie olete avalikkuses öelnud. Minu küsimus on väga lihtne: kuidas te põhjendate, härra minister, seda, et korruptsioonijuhtumite uurimine on selle valitsuse ajal tegelikult oluliselt aeglustunud? Üks palve ainult, härra minister: ärge palun vastake, et korruptsioon selle valitsuse ajal on lihtsalt vähenenud!
K. Laanet
Aitäh küsimuse eest! Ma arvan, et ma ei vasta selle vastusega, mida te minult eeldasite. 2006. aastal registreeris politsei 472 korruptsiooniga seotud kuritegu, mis näitab 15% kasvu, võrreldes 2005. aastaga. Minu andmetel registreeriti kõige rohkem (173 fakti) ametialast võltsimist. Nii et jah, kusagil andmetes on väikene lõtk sees, sest minu andmed näitavad hoopis teistsuguseid arve. Kui 13% ja 15% on kasv, siis see näitab kasvu, mitte kahanemist.
Esimees T. Varek
Aitäh! Viimane küsimus, palun, kolleeg Mark Soosaar!
M. Soosaar
Lugupeetud siseminister! Teatavasti on valimiskampaania aktiivne periood alanud. Tahan teie käest küsida, kuidas te hindate olukorda Pärnumaal, kus teie erakonnakaaslased eesotsas Pärnu linnapea Mart Viisitammega ilmuvad väga kummalises olukorras rahvaga kohtuma. Pärast Pärnu-Jaagupi kohtumist räägitakse Halinga vallas juba, et linnapea on ilmunud rahva ette relvastatult, pärast kohtumist Kilingi-Nõmmel tulevad kaebused, et on palgatud eraturvafirma ja sorteeritakse inimesi nende poliitiliste veendumuste põhjal, keda lasta saali, keda mitte. Mis siis tulekul on? Kas tulekul on kodusõda või hoopis midagi muud? Kuidas teie hindate seda olukorda, mis tasapisi tekkima hakkab?
K. Laanet
Aitäh küsimuse eest! Tõesti, ka mina kandideerin Pärnumaal, Keskerakonna nimekirjas esinumbrina ja mul küll puudub selline informatsioon, mida te praegu esitasite. Kommenteerides Mart Viisitamme ja relvakandmist, siis tean ka mina meediast, et tal on relvakandmisõigus. Iga inimene otsustab ise, kas ta kannab oma relva ja kus ta kannab, kui talle selleks õigus on antud. Mul on väga raske seda kommenteerida, kuna mul see informatsioon puudub.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra siseminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on põllumajandusministrile. Palun, kolleeg Jarno Laur!
J. Laur
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Aulik põllumajandusminister! On mõistetav, et kõigi nende toitlustusprogrammide ja vastuvõttude korraldamine ei jäta just palju aega muu ja vähem tähtsa jaoks, aga põllumehi vaevab vastu kevadet üks küsimus. Nimelt, mis saab reformimata riigimaast? Väga täpne küsimuse sõnastus on selline: kes otsustab praegu riigiomandis oleva maa, sealhulgas reformimata riigimaa ajutisse põllumajanduslikku kasutusse andmise?
Esimees T. Varek
Palun, proua põllumajandusminister!
E. Tuiksoo
Aitäh, austatud küsija! Kindlasti tegelevad selle küsimusega nii kohalikud omavalitsused, Keskkonnaministeeriumi haldusala ametid kui ka Põllumajandusministeerium. See on samamoodi jätkuprobleem ja nendel maadel, mis praegu on renditud põllumajandusmaad, on vastavad lepingud olemas.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Jarno Laur, täpsustav küsimus!
J. Laur
Vaadake, proua minister, asi on nimelt selles, et eelmise aasta 17. augustil tunnistas Vabariigi Valitsus kehtetuks ühe määruse, mis oli kehtinud juba 1993. aastast ja mis reguleeris reformimata riigimaa ajutisse kasutusse andmise, ta andis sellekohase voli kohalikele omavalitsustele. Praegu puudub kohalikel omavalitsustel võimalus sellesse protsessi sekkuda või mingeid otsuseid langetada. Te väitsite, et sellega tegelevad Keskkonnaministeerium ja Põllumajandusministeerium. Ma tahan küsida: mida peab tegema üks põllumees, kelle poole Keskkonna- või Põllumajandusministeeriumis pöörduma, kui ta tahab reformimata riigimaad ajutisse põllumajanduslikku kasutusse saada?
E. Tuiksoo
Tänan, austatud küsija! Kõigepealt peab ta ikkagi pöörduma kohaliku omavalitsuse poole. Neid küsimusi me oleme lahendanud koostöös omavalitsustega, kui ma õigesti mäletan, ka sellel sügisel. Eelkõige tuleb selles küsimuses pöörduda kohalikku omavalitsusse, kui ollakse huvitatud kõne all olevast maast.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Jarno Laur, teine täpsustav küsimus!
J. Laur
Aitäh! On tõepoolest üllatav kuulda, et need asjad on liikunud edasi ka pärast 17. augustit, kui see kord kehtetuks muudeti. Võib-olla te valgustate seda saali ja põllumehi, millise õiguse alusel ja mida need kohalikud omavalitsused saavad otsustada ja peavad otsustama seoses nende taotlustega.
E. Tuiksoo
Tänan väga! Kindlasti vajab see kord täpsemalt meeldetuletamist, aga ütlen veel kord, et kohalikul omavalitsusel on ülevaade sellest, millised need reformimata maad parasjagu selles piirkonnas on.
Esimees T. Varek
Aitäh! Selle teema kohta kaks viimast küsimust. Palun, kolleeg Igor Gräzin!
I. Gräzin
Põllumajandusministeerium jagab 300 000 krooni eest puhvaikasid, eesti keeles jopesid. Kellele, mille eest, kuidas, mis rahaga? Niisiis, puhvaikad - millised, mis rahaga, kellele ja miks Põllumajandusministeerium, kas see on teie tegevus või äri?
E. Tuiksoo
Tänan, austatud küsija! Ma arvan, et te peate silmas Euroopa Liidu rahastatava maaelu arengukava tehnilise abi vahendeid ja selle eest tellitud reklaamivahendeid. Kui te neid mõtlete, siis selline fakt on tõepoolest olnud. Minule teadaolevalt on neid jagatud nii põllumajanduse arengu nõukogu liikmetele kui ka maaelu arengukavaga üldiselt seotud inimestele, et propageerida Euroopa Liidu ühtset põllumajanduspoliitikat.
Esimees T. Varek
Aitäh! Selle teema kohta viimane küsimus, palun, kolleeg Mark Soosaar!
M. Soosaar
Lugupeetud põllumajandusminister! Vaadake, mina ei saa ühest asjast aru. Rahvaliidu valitseda on kaks ministeeriumi: Põllumajandusministeerium ja Keskkonnaministeerium. Mõlema ministeeriumi silmaringis ja valitsemisalas on ju tegelikult need reformimata riigimaad. Ja mis me näeme? Me näeme seda, et ümber linnade ehitatakse väga väärtuslikud põllumaad maju täis ja samal ajal ei anta linnades reformimata riigimaad linna käsutusse. Räägime konkreetselt. Tallinnas on reformimata riigimaad umbes 40% ulatuses, teistes linnades vähem. Näiteks Pärnuski on lausa karjuv vajadus, et rannaparki planeeritav hiiglaslik kortermaja ehitataks rahva survel ja üldsuse arvamuse põhjal reformimata riigimaale, kuid millegipärast asjad ei liigu. Kas teil omavahel, kahe ministeeriumi vahel siis koostööd ei ole, et reformimata riigimaa saaks lõpuks omaniku?
E. Tuiksoo
Tänan teid küsimuse eest! See kuulub siiski kohaliku omavalitsuse pädevusse. See, mida on vaja Põllumajandus- ja Keskkonnaministeeriumi koostööks, on olemas olnud.
Esimees T. Varek
Aitäh, proua põllumajandusminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Võtame järgmise teema. Vastaja on majandus- ja kommunikatsiooniminister. Palun, kolleeg Ken-Marti Vaher!
K.-M. Vaher
Aitäh, härra juhataja! Härra minister! Te olete poolteist aastat olnud Eesti Raudtee taasriigistamise n-ö läbisuruja ja vedaja. See teil ka valitsuserakondade, eelkõige verevenna Reformierakonna toel õnnestus. Nüüd on selgunud, eelmisel nädalal tuli see ootamatult avalikuks, et taasriigistamise toetamise ajendiks oli Reformierakonna jaoks tegelikult hoopis muu. Reformierakond on alati olnud erastamise suur toetaja, ärastamiste suur toetaja, nüüd aga oli nende ajendiks teenida päris hulk eurosid selle tehinguga, üritades vahetult enne taasriigistamist saada raha raudtee omanikelt. Minu küsimus on lihtne. Härra minister! Kuidas teie suhtute sellesse, et teie valitsuspartner üritas selle suure otsuse, riigi jaoks väga kalli otsuse pöörata oma kasuks?
Esimees T. Varek
Palun, härra majandus- ja kommunikatsiooniminister!
E. Savisaar
Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Austatud küsija! Ma tahan kõigepealt tunnustust avaldada. Reformierakonnal nii nagu teistelgi parlamendierakondadel oli kindlasti suur osa selles, et Eesti Raudtee sai taas riigi omandisse. Aga ma siiski ühegi partei, ka mitte Keskerakonna üksikpanust ei tähtsustaks üle, sest peamine otsus, mis tehti, tehti ikkagi siin saalis ja tehti suure häälteenamusega. Absoluutne enamus siin saalis oli selle poolt, et raudtee tagasi osta. Mis puutub sellesse, et Reformierakond muutis oma poliitikat, siis ma tahan täpsustuseks öelda, et Reformierakonnas oli nende vaidluste käigus inimesi, kes olid algusest peale tagasiostmise poolt ja kaitsesid seda seisukohta. Mul on näiteks meeles Igor Gräzini esinemised sel teemal majanduskomisjonis. Oli ka inimesi, kes olid algusest peale tagasiostmise vastu või vähemalt esitasid tingimusi, mida tundus, et ei ole võimalik täita, nagu näiteks Rein Lang. Nii et ma ei ütleks, et kõigi poliitika oleks siin muutunud. Poliitikat oli ilmselt sama erinevat, nagu on inimesigi. Ma tahan veel kord rõhutada, et minu meelest ei ole tõestatud ju midagi. On esitatud süüdistusi, nende paikapidavuse või mittepaikapidavuse peaks aeg välja selgitama. Nagu ma ütlesin, ma ei tahaks, et me Reformierakonnale annaksime hinnanguid, omamata selgeid ja kindlaid fakte.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Ken-Marti Vaher, täpsustav küsimus!
K.-M. Vaher
Härra minister! Ma tahan saada teie hinnangut, nii nagu mitmeid hinnanguid siin infotunnis on erinevate Keskerakonnaga seotud afääride kohta jaganud peaminister Ansip. Eelmisel nädalal selgus, et vahetult enne ühe olulise riikliku otsuse tegemist käis Reformierakonna esindaja küsimas raha Eesti Raudtee omanikelt. Eesti Raudtee üks omanik on seda nimetanud avalikult väljapressimiseks, teine omanik on esialgu neid sõnu kinnitanud, igal juhul on ta kinnitanud, et raha küsiti ja raha küsiti vahetult enne taasriigistamise otsuse tegemist. Taasriigistamise otsuse suhtes oli otsustav Reformierakonna hääl siin Riigikogus. Millise hinnangu te annaksite ministri ja poliitikuna sellele käitumisele? Millega tegemist on?
E. Savisaar
Ma tahan selle kohta öelda niimoodi, et kui ei oleks olnud seda omaaegset raudtee mahamüümist, pärast mida kolm parteid said silmatorkavalt toetuseks BRS-i käest ligikaudu kümme miljonit krooni, kui mul ei oleks seda fakti, siis ma ütleksin praegu väga selgelt, et midagi niisugust Eesti poliitikas ei saa olla. Paraku, korra on olnud. Praegusel juhul seda väidet, et tegu oli väljapressimisega, ma arvan, peaks selgitama pigem Reformierakond, aga minu arvates on selle väite esitaja juures silmatorkav ikkagi tema kibestumus ja see, et ta on tegelikult meid kõiki süüdistanud. Ta on meid kõiki süüdistanud selles, et me saame kuskilt mujalt mingeid juhtnööre, me ei ole oma tegevuses vabad jne. Saadikute absoluutset enamust on selles süüdistatud. Me teame, et me talitasime oma parema äranägemise järgi, soovides head Eesti riigile ja Eesti rahvale ning raudtee tagasiostmisega me seda ka saavutasime. Mis puutub miljonisse eurosse (küsimus oli ka euro tuleku kohta), siis see on muidugi suur raha. Miljoni euro eest saaksid Tartu ja Võru koolilapsed tasuta koolitoidu kätte. Miljonist eurost tuleks iga Tallinna pensionäri kohta 160 krooni. Nii et selle rahaga võiks Eesti majanduse ja eriti sotsiaalelu arendamiseks palju ära teha.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Ken-Marti Vaher, teine täpsustav küsimus!
K.-M. Vaher
Aitäh, härra juhataja! Härra minister! Vaadates seda intervjuud, mida "Pealtnägija" üle kandis ja mis on ka Internetis kõikidele kättesaadav, ei nimetaks ma seda küll Burkhardti skandaaliks. Minu arust oli see tehtud väga siiralt ja inimese poolt, kes ei mõtle välja. Aga eks hinnanguid ole tõenäoliselt erinevaid. Selles Eesti Ekspressi artiklis olid tõesti veel mõned huvitavad väited ära toodud. Üks nendest, härra Burkhardtile kuuluv, oli see: "Oli spekulatsioone, et me pidanuks maksma erinevatele erakondadele, nagu Vene transiidifirma Severstaltrans tegi." Severstaltransi juht on teatavasti kurikuulus Andrei Filatov. Filatov oli ka öelnud Burkhardtile eelmise aasta lõpul, et võtku aga see pakkumine vastu, mis neile oli esitatud, kuna asjad lähevad nende jaoks ainult hullemaks. Minu lihtne küsimus on: kas Filatovi poolt nimetatu võis puudutada mingit konkreetset persooni või konkreetset erakonda?
E. Savisaar
Aitäh! Ma arvan, et härra Burkhardtile ongi omane see, et ta ütleb enne, kui mõtleb, mida ta just ütleb. Ka varem on esinenud juhtumeid, kus ta on öelnud seda, millest ta hiljem peab ühel või teisel viisil taanduma. Ma arvan, et see sobib ka teie küsimuse teisele poolele vastuseks.
Esimees T. Varek
Selle teema kohta kaks viimast küsimust. Palun, kolleeg Marko Pomerants!
M. Pomerants
Aitüma, lugupeetud eesistuja! Hea minister! Eurode tulek on meie teema. Eurod saab vahetada kroonideks ja kroonide eest saab osta näiteks alkoholireklaami. Siin saalis on kolleeg Liina Tõnisson veidikene erutunud ja seda põhjendatult. Tema arvab, et te valetate, mina ütlen tagasihoidlikult, et te moonutate oluliselt tõde, kui te räägite, et te olete asunud reklaamiseadust tagasi võttes Eesti rahva tervise kaitsele. Sellepärast, et see olukord, mis praegu seal seaduses on, jääb kehtima ja, nagu te prognoosite, kolmeks-neljaks aastaks võib-olla. Riigikogus oli olemas võimalus, et raadios ja televisioonis lubatud reklaamiaega vähendada. Milles siis teie rahva tervise kaitse seisneb, härra Savisaar?
E. Savisaar
Vaadake, me mõtleme proua Tõnissoniga, kellele te viitasite, erineval viisil. Tema mõtleb sellele, kuidas alkoholireklaami televisioonis säilitada, mina mõtlen näiteks palgareformist. Ma olen väga uhke selle üle, et palgareform on juba algatatud. Selle üle, et politseinike palgad tõusevad sel aastal 30%, tervishoius tõusevad palgad 25%, kui see nii kokku lepitakse, õpetajatel ligi 20% jne. Ma arvan, et see on palju tähtsam kui küsimus sellest, et televisioonis oleks viina- ja muu alkoholi reklaam, mille pärast mõned siin muidugi väga südant valutavad ja ma mõistan seda. Kui ma läksin praegu natuke teemast kõrvale, siis kindlasti mitte rohkem kui selle küsimuse esitaja.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kolleeg Liina Tõnisson, kas protseduuriline küsimus? Küsimuse esitamiseks on aega üks minut.
L. Tõnisson
Lugupeetud härra majandusminister! Mis õigusega teie väljendate minu mõtteid? Teie peas ei ole minu mõtteid. Ma ei ole mitte kusagil väljendanud soovi laiendada alkoholireklaami. Kogu seaduse mõte oli suunatud alkoholireklaami korrastamisele. Kui siin saalis oleks otsustatud valitud saadikute poolt, millal algab alkoholireklaam, siis oleks see olnud nende saadikute otsus, aga mitte Liina Tõnissoni otsus. Nii et, palun, ma ootan vabandust minu mõtete väljendamise eest siin saalis!
Esimees T. Varek
Aitäh! Selle teema kohta viimane küsimus, palun, kolleeg Igor Gräzin!
I. Gräzin
Ma saan aru, et härra Burkhardtil on tõerääkimisega olnud probleeme ja need probleemid kahtlemata ei kao. Oleks narr, kui ma ütleksin, et Ken-Marti Vaher petab või valetab, ta lihtsalt räägib nii nagu Burkhardt. Sellepärast ma tahan küsida, aidates ka kolleeg Ken-Marti Vaherit. Õieti on see jah-ei-küsimus. Kas Burkhardti süüdistuste taga on olemas ... Mis süüdistused? Ühesõnaga, kas selle Burkhardti lobisemise taga on ka mingeid fakte? Jah või ei. Ja Ken-Marti ei ole milleski süüdi, ta lihtsalt loeb, mida Burkhardt räägib, ja arvab, et see on tõsi.
E. Savisaar
Aitäh! Minu heal tuttaval härra Burkhardtil ja minu heal vanal sõbrataril Liina Tõnissonil on üks ühine joon: mõlemad saavad asjadest sageli valesti aru. Ma tahan proua Tõnissoni repliigi peale öelda, et hoidku jumal selle eest, et mina oleksin tema mõtteid väljendanud. Sellele, et tegu oli temaga, viitas ka härra Pomerants ja ma pidin sellele vastama, nii nagu meie kodukord ette näeb. Mis puutub faktidesse, siis minul ei ole mitte ühtegi fakti selle jutu tõestamiseks või ümberlükkamiseks, mida rääkis härra Burkhardt, aga ilmselt ei kuulu ka minu kohustuste hulka neid siin esitada. Igatahes saame kõik aru, et valimisteni on poolteist kuud ja seetõttu soovitaksin mis tahes skandaalide ülespuhumisega siin saalis olla tagasihoidlik, sest, uskuge mind, need ei lähe lihtsalt praegu väga peale.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kolleeg Ken-Marti Vaher, kas protseduuriline küsimus?
K.-M. Vaher
Jah, kuna minu nime nimetati.
Esimees T. Vare
See ei kehti. Nime nimetamine ei kehti infotunnis, see kehtib läbirääkimistel. Proua Ela Tomson, kas protseduuriline küsimus? Palun!
E. Tomson
Jah, härra juhataja! Mul ongi teile protseduuriline küsimus. Kas te peate loomulikuks, et kui Riigikogu liige küsib ministrilt reklaamiseaduse kohta, siis minister vastab talle oma mõtetest palkade tõstmise kohta? Kas te ei peaks siin sekkuma? See ei ole ju vastus sellele küsimusele.
Esimees T. Varek
Aitäh! Nii küsija kui ka vastaja valivad ise teema ja väljundi, kuidas nad küsivad ja vastavad. Läheme edasi. Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on siseministrile. Palun, kolleeg Kadi Pärnits!
K. Pärnits
Aitäh! Härra minister! Ma väga loodan, et teie vastate küsimusele, mille ma praegu esitan. Te terve eelmise aasta rääkisite, et päästjate miinimumpalk peaks olema 7500 krooni. Härra minister! Tänaseks on läbirääkimised riigitöötajate ametiühingutega kindlasti jõudnud sinnamaani, et te võite meile öelda, milliseks kujuneb sellel aastal päästjate miinimumpalk tegelikult. Olge hea, ärge rääkige protsentidest ega keskmisest palgast, vaid sellest palgast, mis garanteeritult pakutakse päästjatele sellel aastal minimaalselt!
Esimees T. Varek
Palun, härra siseminister!
K. Laanet
Aitäh küsimuse eest! Kui päästeametnike või päästjate palkasid üldse taotleti, siis oli kogu sisejulgeolekuvaldkonnas tõesti meie eesmärk, et kõikide alampalk hakkaks seitsmest ja poolest tuhandest kroonist. Praeguseks on kujunenud olukord, kus päästjate palgad on jagatud kolme gruppi, lähtuvalt sellest, kui intensiivne on nende töö, ehk lähtuvalt väljasõitude arvust, elanike arvust väljasõidupiirkonnas ja piirkonna riskidest. Praegu on Päästeameti andmete järgi keskmine tulu kuus alates 1. oktoobrist esimese kategooria päästjal 7245 krooni, teise kategooria päästjal 8400 krooni ja kolmanda kategooria päästjal 9946 krooni. Palgatõus kõige madalamal astmel, esimesel kategoorial on 762 krooni, teisel kategoorial 1358 krooni ja kolmandal kategoorial 2125 krooni.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Kadi Pärnits, täpsustav küsimus!
K. Pärnits
Aitäh! Täpsustada on tõesti vaja. Härra minister! Te ei vastanud mu küsimusele, kui suur on päästjate minimaalne palk sellel aastal, miinimumpalk. Küsimus veel selle kohta, kas te olete ametiühingutega läbirääkimisi pidanud, kas teil on ka miinimumpalgalepe ametiühingutega sõlmimisel ja millal see sõlmitakse.
K. Laanet
Päästja miinimumpalk oli 2006. aastal 4000 krooni ja praegu on see 5000 krooni. Kuid me räägime sissetulekust. Ja sissetuleku ma teile just ette lugesin.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Kadi Pärnits, teine täpsustav küsimus!
K. Pärnits
Aitäh! See on küll kahetsusväärne, et kui me terve aasta räägime ja pingutame selle nimel, et päästjate miinimumpalk hakkaks 1500 kroonist, siis sellel aastal on see 5000 krooni. Härra siseminister! Kuidas te sellise palgaga hoiate neidki päästjaid Eestis tööl, kes meil veel siin seda tööd teevad, ja kuidas te saavutate selle, et me saaksime täitmata kohad täidetud?
K. Laanet
Aitäh küsimuse eest! Ma täpsustan: miinimumpalk ei ole 1500 krooni, see oli 4000 krooni ja tõuseb 5000 kroonini. Praegu töötab päästeteenistuses 2673 inimest ja 2007. aastal on planeeritud täita veel 24 ametikohta. Loomulikult ei ole see olukord rahuldav, kuid otsuseid tehakse valitsuses konsensuse alusel ja otsustab just nimelt ka see saal.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra siseminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Infotunni aeg on läbi. Kolleeg Helir-Valdor Seeder, milles küsimus?
H.-V. Seeder
Lugupeetud juhataja! Mul on tõesti protseduuriline küsimus. On väga oluline teada, kas ma sain teist õigesti aru, et infotunnis vastav minister valib ise teema ega peagi esitatud küsimusele vastama.
Esimees T. Varek
Ma arvan, et te ei saanud õigesti aru. Aitäh, lugupeetud valitsusliikmed, infotunnis osalemise eest! Aitäh, lugupeetud kolleegid, küsimuste esitamise eest!