Infotund
Esimees T. Varek
Tere päevast, austatud Riigikogu! Tere päevast, lugupeetud Vabariigi Valitsuse liikmed! Alustame tänast, kolmapäevast infotundi. Head kolleegid! Palun kohaloleku kontroll! Kohalolijaks registreerus 28 Riigikogu liiget, puudub 73. Tänases infotunnis osalevad härra majandus- ja kommunikatsiooniminister, härra kaitseminister ja härra minister Paul-Eerik Rummo. Eelnevalt on registreeritud viis küsimust. Alustame esimese teemaga, ohtlikud veosed. Küsimus on härra majandus- ja kommunikatsiooniministrile. Palun, kolleeg Andres Herkel!
A. Herkel
Aitäh, härra esimees! Austatud minister! Käesoleva aasta juunikuus esitas õiguskantsler teile ühe märgukirja, mis koosneb õige mitmest ettepanekust ja puudutab ohtlike raudteeveoste puudulikku regulatsiooni ning vajadust töötada välja vastavad seaduseelnõud. Õiguskantsler viitas ka oma aastaülevaates sellele ja nentis, et midagi olulist ei ole tehtud. Me oleme Riigikogus esitanud ka vastavaid otsuse eelnõusid, need on tagasi lükatud. Minu küsimus on, miks te ei ole selle probleemiga tegelnud? Õiguskantsler viitab siin lausa põhiseaduslikule riivele. Tegemist on ohuga inimeste põhiseaduslikele väärtustele, elule, tervisele, keskkonnale jne. Aitäh!
Esimees T. Varek
Palun, härra majandus- ja kommunikatsiooniminister!
E. Savisaar
Suur tänu, härra Herkel, sellise asjasse süüviva küsimuse eest! Ma tahaksin öelda seda, et valitsuse ning Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi ja ka valitsuse kriisikomisjoni töö selles valdkonnas on olnud küllalt oluline ja sellest tööst on teavitatud ka õiguskantslerit. Ma tuletan meelde, et 2005. aasta teisel poolel moodustati kriisikomisjoni ettepanekul ametkondadevaheline komisjon ohtlike raudteeveoste olukorra hindamiseks ja ka ametkondadevahelise koostöö korra planeerimiseks, et ohtusid vähendada. Sellesse komisjoni kuuluvad MKM-i, Raudteeinspektsiooni, Tallinna Sadama, Veeteede Ameti, Eesti Raudtee, Tallinna Linnavalitsuse ja Siseministeeriumi esindajad. Vastavalt selles komisjonis saavutatud kokkulepetele saatis MKM 2005. aasta novembris ülevaateraporti meetmetest, millised peaksid olema järgmised sammud. Vastuskirjades on ametkonnad kinnitanud, et need küsimused lülitatakse tööplaanidesse. Välja on töötatud mitu õigusakti eelnõu ja rakendatud muid meetmeid. Näiteks järgmise nädala kolmapäeval tuleb lugemisele raudteeseaduse ja teeseaduse muutmise seaduse eelnõu ning see sätestab täiendavad nõuded raudtee-ettevõtjatele just ohutusvaldkonnas. Ohutusjuhtimissüsteemi hulka kuuluva kohta võiks tuua veel palju näiteid.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Andres Herkel, täpsustav küsimus!
A. Herkel
Aitäh, härra minister! Ausalt öeldes oleme me neid seadusi oodanud juba päris pikka aega ja see komisjon, mis alustas tööd hulk aega enne seda, kui õiguskantsler nendele seadusandlikele puudustele tähelepanu juhtis, ei ole suutnud neid pika aja jooksul lahendada. Nii et nüüd ma saan aru, et ühe seaduseelnõuga, mida me täna menetleme, püütakse see asi lükata järgmise valitsuse kaela. Küsimus on ikkagi see, miks teie valitsusel ei ole olnud tulemust. Ja mulle tuleb meelde, et kui majandusministeeriumi esindajad käisid majanduskomisjonis, siis vastus oli umbes niisugune: me ei saa õiguskantsleri ettepanekuid lahendada, kuna osaliselt ei puuduta see Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi haldusala. Siin on ilmselt väga suur ka horisontaalse koostöö probleem, millele on juhtinud tähelepanu riigikontrolör. Miks need asjad ikkagi siiamaani tegemata on? Ma saan aru, et komisjonid käivad koos ja nad võivad lõpmatult koos käia.
E. Savisaar
Suur tänu! Ma siiski söandaksin teid julgustada. Vaadake, meil on kaks põhimist tegevussuunda, üks on seadusandlik keskkond, et ohutusmeetmeid oleks efektiivsemalt, ja teine on sanktsioonid. Mõlema puhul on selle valitsuse ajal olnud selge edasiminek. Aga ma lisaksin siia, et selle seaduseelnõuga, millest ma rääkisin ja mis on järgmisel nädalal esimesel lugemisel, on Raudteeinspektsioonile antud suuremad volitused järelevalve teostamiseks. Sanktsioonide osa on minu arvates sellega suurendatud. Edasi, alates 1. juulist 2007 tühistatakse - sellest päevast hakkab see kehtima - ohtlike veoste rahvusvahelisest kokkuleppest erinevate normide rakendamine Eesti Raudtee infrastruktuuris, kuna seni kehtisid seal 1990. aastatel sõlmitud Venemaa ja Balti riikide erikokkuleppe alusel sätestatud normid. Edasi, jaanuaris planeerib MKM tuua valitsusse otsuse eelnõu raudtee ümbersõidu vajalikkuse ja kolme trassi valiku strateegilise keskkonnamõju hinnangu kohta. Ma lisaksin sellele, et kui küsida, mis on toimunud, siis esiteks see, et käesoleva aasta veebruarist ei ole enam veetud läbi Tallinna linna Paldiski Põhjasadamasse ammooniumnitraati. Teiseks see, et Ülemiste ja Kopli jaamas on juurutatud täiendavaid turvalisusmeetmeid. Kolmandaks see, et Paljassaare sadamas on lõpetamisel ohtlike väetiste käitlemine ning perspektiivis lõpetatakse sadamas kaupade töötlemine tervikuna. Ma võiksin seda loetelu jätkata, aga kuna aeg on otsas, siis sellega ma piirduksin. Ma tahan öelda, et väga selgeid praktilisi samme on astutud.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Andres Herkel, teine täpsustav küsimus!
A. Herkel
Aitäh, härra minister! Jah, neid praktilisi samme, mis ammooniumnitraadi käitlemist puudutab, on astunud siin Eesti Raudtee. Aga te nimetasite ka Raudteeinspektsiooni ja infrastruktuuri. Siit ma läheksin ühe järgmise olulise küsimuse juurde - Eesti infrastruktuuri kasutustasud. Teatavasti on 24,3 krooni rongkilomeetri kohta oluliselt madalam kui Lätis ja Leedus ning väga palju madalam kui Venemaal. Raivo Vare on viidanud, et kohati on nad isegi seitse korda madalamad kui Venemaal. Miks riik Eesti Raudteed niiviisi nöögib? Kas see on fooni tekitamiseks raudtee taasriigistamisele või on siin veel mingisugused motiivid? Kes sellest kasu saab? Mulle tundub, et raudteeohutus ja raudteeinfrastruktuur kindlasti mitte, see kannatab selle all.
E. Savisaar
Suur tänu! Aga teil ei ole õigus. Tegelikult on ju pilt niisugune, et raudteeinfrastruktuuri kasutustasud sõltuvad sellest, kui palju investeeringuid on tehtud. Ja teatavasti ei ole Eesti Raudtee veel praegused omanikud kahjuks kiirustanud investeeringutega raudteesse. Seal on kasutatud seda raha, mida raudtee ise on teeninud, aga mitte omanike investeeringuid. Ja teine moment, ma juhiksin teie tähelepanu sellele, et infrastruktuuritasude küsimus ja metoodika küsimus, mis selleks rakendati, oli pärast härra Burkhardti taotlusi spetsiaalselt läbivaatamisel Euroopa Liidu vastavates institutsioonides ja seal nenditi, et see metoodika, mida Eesti kasutab, ja need järeldused, kuhu infrastruktuuritasude osas on jõutud, vastavad Euroopa raudteeõigusele ja on selles mõttes asjakohased.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kolleeg Andres Herkel, teine täpsustav küsimus, õigemini kolmas täpsustav küsimus.
A. Herkel
Aitäh! See on kolmas täpsustav küsimus. Ma ei saanud aru sellest vastuse loogikast, et mispärast on üldse niisugune arusaam, et Euroopa Liit peaks kuidagi reguleerima neid infrastruktuuritasusid, mis on Eesti sisepädevuse küsimus. Et siin mingisugust vastuolu ei ole, see võib olla enesestmõistetav, ja samuti ei saanud ma sugugi mitte aru sellest, kas Eesti Raudtee olukord on investeeringute mõttes nii oluliselt halvem kui meie naabritel. Juhul kui ta on halvem, peaks seda enam investeerima ning selleks võimalusi leidma. Siin ei ole nagu sellist arusaamist. Kuhu ikkagi läheb see raha, mis infrastruktuuritasudeks Eestis ei kulu? Kaupa üle ju veetakse ja veetakse tunduvalt odavamalt kui meie naaberriikides.
E. Savisaar
Aitäh! Euroopa Liidu positsioon selles küsimuses oli oluline juba kas või sellepärast, et, nagu ma ütlesin, BRS pöördus just nimelt Euroopa Liidu poole, Euroopa Liidu vastavate institutsioonide poole, püüdes vaidlustada Eesti Raudteeinspektsiooni otsuseid. Teine moment, mingeid vastuolusid ma siin ei näe. Raudteeõigus on Euroopa Liidus ikkagi ühtne ja kahtlemata peab Eesti Euroopa Liidu liikmesriigina sellega arvestama, mida ta teebki.
Esimees T. Varek
Aitäh! Ja selle teema kohta viimane, kohapeal registreeritud küsimus. Palun, kolleeg Tarmo Leinatamm!
T. Leinatamm
Aitäh, hea juhataja! Lugupeetud minister! Teadupärast kerkib nende hädasolevate linnade ehk siis Tartu, Jõgeva, Tallinna ümbrusse pidevalt asumeid ja varsti on küllaltki võimatu vist isegi raudteid asumitest mööda viia, siis nad ilmselt peavad sõitma mitte enam Eestimaal. Kas teie haldusalas, ministeeriumis on ette nähtud mingisugused koridorid n-ö säilitamaks võimalike ohtlike ainete ümbervedu suurtest linnadest, nagu Tartu, Tallinn, Narva, Valga?
E. Savisaar
Aitäh! Kahtlemata on see probleem, millega me puutusime tihedamalt kokku ka seoses trassi valikutega või, õigemini valikuvariantidega Tallinna ümbersõidutee korraldamisel. Ütleme, kui me vaatame Paldiski-Saue ja Männiku-Kulli lõiku, siis kahtlemata on seal mitmeid niisuguseid alasid, kus omavalitsuste huvid ja riigi huvid ei lange kokku, kus ilmselt maatükkide muretsemisel, mis jäävad selle trassi alla, tuleb suuri vaidlusi, võib-olla kerkib isegi üles sundvõõrandamise teema, kuigi ma praegu ei tahaks sellele viidata. Mis puutub sellesse, millistes tiheasustatud piirkondades probleemid on, siis teatavasti kõige suuremad linnad, mida see puudutab, on Tallinn, Narva, Tapa, Tartu, Valga, Keila. Ohtlikud veosed liiguvad mööda raudteed sinna, kus on nende järele nõudlus ja kus asuvad sadamad. Tähendab, need on kontsentreeritud Muugale, Maardusse, Paldiskisse, aga ka Paljassaarele, kuigi selle viimase puhul on märgata vähenemise tendentsi. Nii et kui nüüd härra Leinatamme küsimusest lähtuda, siis praegu just nimelt töötataksegi välja küsimust nendest koridoridest. On kolm erinevat varianti. Ütleme siis lihtsalt, et esimene on olemasoleva trassi parendamine. See on muide ainus trass, mis kasutab ära olemasolevat raudteetrassi täies pikkuses ja kus kohalikud omavalitsused ka aktsepteerivad raudteed selles asukohas.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra majandus- ja kommunikatsiooniminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine teema on ühistranspordi dotatsioonid, küsimus on samuti härra majandus- ja kommunikatsiooniministrile. Palun, kolleeg Eiki Nestor!
E. Nestor
Härra minister! Ma arvan, et te teate sama hästi kui minagi, et ühistransport elab väga keerulistes tingimustes. Kütusehinnad tõusevad ja riigi poolt kaetav toetus, ka dotatsiooni suurenemine järgmiseks aastaks aitab sisuliselt ainult neid tõusnud kütusehindu kinni maksta. Palgatõusuks ja investeeringuteks sisuliselt raha ei jätku, bussid on 16-18 aastat vanad. Osa liine on juba kinni pandud ja ilmselt jätkub sama suundumus ka järgmisel aastal. Kui meil aastaks 2007 puhtpõhimõtteliselt on nagu riigi raha poolega lihtsam toimetada, siis miks ainult 25 miljonit krooni tuli reisijateveole ühistranspordis juurde? Miks me ei oleks võinud suurendada seda summat sel määral, et oleks vähemalt palgamured ära katnud ja oleks oodanud paremaid aegu ka investeeringute jaoks? Miks maanteetranspordi dotatsioon nii väike on?
Esimees T. Varek
Palun, härra majandus- ja kommunikatsiooniminister!
E. Savisaar
Aitäh, härra Nestor! Ma tänan teid selle küsimuse eest, mis puudutab tõepoolest väga olulist teemade ringi. Aga ma olen siiski paremal arvamusel asjade seisust kui teie. Nimelt on 2007. aasta eelarves kavandatud vahendeid nn bussidotatsiooniks kokku 220 miljonit krooni, mis on läbi aegade suurim summa ja ka absoluutne arv. Varem ei ole kunagi sellist saavutatud. Vahendite planeerimise aluseks on võetud transpordi arengukava, selle kohaselt katab riik vähemalt 50% maakonnaliinide keskmisest kulubaasist ja see on ka aluseks võetud. Samal ajal lisan siia juurde, et vastavalt ühistranspordiseadusele võib avalikku liinivedu toetada mitte ainult riigi poolt, vaid ka kohalike omavalitsuste eelarvetest, mida paljudes punktides tehakse. Nii et põhimõtteline vastus on niisugune, et toetused bussivedudele on kasvanud kiiremas tempos kui liiniveo kulud ehk toetuste osatähtsus kulude katmisel lähenebki juba 50%-le. Ma üldse ei välista, et kui ka järgmisel aastal läheb majandusel normaalselt ja me võime jälle rääkida lisaeelarvetest, siis ka see tõuseb 50%-le, praegu on arvestatud 48. Toetused on viimastel aastatel suurenenud rohkem, kui on muide kasvanud üks peamisi kulukomponente - kütus, ja seda olukorras, kus liiniveo maht on samal ajal vähenenud.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Eiki Nestor, täpsustav küsimus!
E. Nestor
Ma ju küsisingi, miks nii vähe kasvab, meil on selle aasta riigieelarve 55 miljardit, järgmisel aastal on 74 miljardit, nii et see 20 miljonit juurde on ikka väga vähe. Minu teine küsimus on seotud järgmise asjaoluga. Me doteerime praegu riigieelarvest maakondlikke liine. Samal ajal on riigil vaja, on reisijatel vaja ja mitmed liinid ka nii sõidavad, mille kohta võiks öelda, et nad on mitme maakonna liinid. Neil on palju peatusi, aga nad sõidavad läbi mitme maakonna. Neid liine riik praegu ei toeta. Kas on kavas läbi vaadata doteerimise kord selles mõttes, et inimeste ja majanduse arengu jaoks elutähtsad liinid saaksid riigi toetust, sõltumata sellest, kas nad on ühes maakonnas, mitmes või isegi rohkemas kui näiteks kaks.
E. Savisaar
Aitäh, härra Nestor, küsimuse eest! Teie püüdsite minu käest küsida, miks nii vähe, mina vastan veel kord, et tegelikult kasvab rohkem, kui kunagi varem on kasvanud, ei kasva vähe. Mis puutub sellesse, kas see kasv annab võimalusi kulutada ka palkade tõstmiseks, siis me arvestame niimoodi, et kui ettevõtte kulustruktuuris jämedalt arvestada 30% tööjõukulu, 30 kütuse ja 40 muu peale ning eeldada, et riigi toetus kasvab 50%-ni kulude kasvust, siis peaks tänu nendele kasvavatele toetustele olema vahendeid palkade tõstmiseks suurusjärgus 15%. Juhul kui aga järgmisel aastal kasvavad kõik muud kulud peale palkade 10%, s.o enam kui kaks korda üle keskmise elukalliduse suurenemise, siis see tähendab, et tööjõu peale ja palkade peale me võiksime kulutada sellise arvestusega, et palgad isegi tõuseksid 20%. Ja kui me lisame siia kolmanda stsenaariumi, kui kütuse hind peaks jääma selle aasta tasemele ja muud kulud kasvavad 10%, siis on võimalik palku suurendada peaaegu kolmandiku võrra. Nii et enne, kui ma ütleksin, et riigi dotatsioonid kasvavad selles valdkonnas ühistranspordile liiga vähe, ütleksin ma, et tuleb ära kasutada olemasolevad võimalused. Muide, ega mul ei ole mingeid etteheiteid, ma väidan, et neid võimalusi kasutataksegi. Praegu on ikkagi näha juba esimesi märke bussiliikluse kvaliteedi tõusust, näiteks veeremipargi uuenemine on kiirenenud jne. Aga kahjuks on bussiliikluse pikaajaline alarahastatus muidugi jätnud oma jälje ja seetõttu tulemused tulevad visalt. Kui te küsite üle nende maakondadevaheliste liinide kohta, siis ma heameelega jõuan oma vastuses ka selle juurde.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Eiki Nestor, teine täpsustav küsimus!
E. Nestor
Ei, rohkem ma ei saagi täpsustada, aga mu viimane küsimus läheb küll teise asja peale. Nende avalike konkursside puhul, mida maavalitsused nüüd maakonnaliinide asjus läbi viivad, on minu meelest palju tõsiseid probleeme. Ühistranspordiseaduse arutelul parlamendis mitme aasta vältel olen näiteks mina püüdnud sisse viia ausaid mängureegleid, et konkursil osalejad võiksid olla ettevõtted, kes vastaksid teatud tingimustele, kas või selles osas, et neil on korralik kaader, et neil on uued bussid, et need bussid oleksid pestud ja et me usuksime, et need bussijuhid, kes rooli taha istuvad, on terved. Neid reegleid ei ole siiamaani kuidagi õnnestunud ühistranspordiseadusesse sisse kirjutada. Praegu toimub seal n-ö vaba konkurents ja konkursi võib võita ka see, kes lihtsalt valetab näiteks oma busside vanuse kohta, kui ta konkursil osaleb. Kas on kavas neid reegleid muuta?
E. Savisaar
Aitäh! Ma tahaksin kõigepealt härra Nestorile kinnitada, et vaba konkurents ei ole ju mitte halb. See ongi ju turumajandus, millest me räägime ja mille eest võitlejateks me nii valitsuses kui siin parlamendis peaksime olema. Selles suhtes, et ausad mängureeglid ei kehti, on muidugi kaebusi. Muidugi on kaebusi ja eks see mõnes mõttes näitab ka seda, et konkurents on tihe ja need firmad, kes seal osalevad, püüavad kasutada igasuguseid vahendeid, et näidata ennast paremas valguses ja oma partnereid mitte kõige paremast küljest. Need vaidlused käivad, me oleme mõnikord pidanud olema ka arbiitri rollis just nimelt selles mõttes, et nendest ausatest mängureeglitest kinni peetaks. Aga ma väidan, et need mängureeglid on ikkagi olemas, ja ma usun, et eks see turg aja jooksul samuti selgineb.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust teema kohta. Palun, kolleeg Helir-Valdor Seeder!
H.-V. Seeder
Aitäh! Austatud minister! Minu küsimus puudutab õpilastransporti. Kohalikud omavalitsused on seda teemat aastate jooksul korduvalt tõstatanud ja nagu me teame, toimiv ühistranspordi liinivõrk ei rahulda tegelikult õpilasteveo vajadusi. Paljud kohalikud omavalitsused on ka ise eriliinid käima pannud ja mõnel pool on leitud teine lahendus, sõlmitud lepinguid isegi lastevanematega, kes siis veavad. See pilt on üle Eesti väga erinev. Miks ei ole riik seni toetanud õpilastransporti riigieelarvest ja kas see on tulevikus võimalik? Kohalikud omavalitsused on rääkinud esialgu suurusjärgust umbes 200 miljonit krooni.
E. Savisaar
Aitäh! Ma arvan, et see on väga hea teema ja ma tahaksin seda küsimuse asetust kõigiti toetada. Ma tean, et siin on mitmeid vaidluskohti alates sellest, kellele kuuluvad bussid. Osa neist kuulub kohalikule omavalitsusele. Teine osa kuulub eraettevõtjatele ja kolmandal juhul on seda püütud maakonna poolt organiseerida. Nii et siin on mitmeid võimalusi ja ilmselt ei ole riik tahtnud omavalitsuste tegevusse väga sekkuda. Valitsuses tegeleb selle küsimusega Haridus- ja Teadusministeerium. Mina omalt poolt võin teile kinnitada, et ma olen ligilähedaselt samal positsioonil, nagu olete teie, ja pean samuti õigeks, et riik õpilastransporti ühel või teisel viisil rohkem toetaks. Küsimus on selles, millisel viisil. Lugupeetud Riigikogu liikmed on välja käinud ka selle idee, et võib-olla peaks riik ostma õpilastranspordi jaoks bussid ja kinkima need omavalitsustele või koolidele. Sellel ideel on olnud nii toetajaid kui ka vastasseisu. Selle peale on ka vastatud, et aga omavalitsused ise ei tegele selle veoga, nad tellivad seda teenust erafirmadelt. Nii et siin on mitmeid variante. Aga põhimõtteliselt on minu lähenemine sellele küll positiivne.
Esimees T. Varek
Aitäh! Viimane küsimus teema kohta. Palun, kolleeg Marika Tuus!
M. Tuus
Suur tänu, härra esimees! Lugupeetud härra minister! Kui me vaatame ühistranspordi arenguprogrammi aastateks 2006-2010, siis seal on kirjas vägagi lennukad ideed. Näiteks on võetud eesmärgiks katta riigieelarvest vähemalt 50% maakonnaliinide keskmisest tulubaasist. Kui reaalseks te seda üldse peate ja milline on teie nägemus probleemist?
E. Savisaar
Aitäh! Üldiselt on toetused bussivedudele viimastel aastatel kasvanud kiiremas tempos kui liiniveokulud ja toetuste osatähtsus kulude katmisel läheneb juba praegu 50%-le. Kui vaadata, missugune see trend on, toetuse maksumuse suhet, siis aastal 2003 olid toetused 42%. Aastal 2004 olid 45% ja aastal 2005 48%. Ma arvan, et me tegelikult isegi mitte aastaks 2010, aga võib-olla umbes aasta-kaks varem suudame jõuda ühistranspordi arengukavas esitatud mõõdikuni.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra majandus- ja kommunikatsiooniminister! Lõpetan küsimuse käsitlemise. Järgmine teema on ohuhinnang ja kaitsetahe, küsimus on härra kaitseministrile. Palun, kolleeg Trivimi Velliste!
T. Velliste
Aitäh, härra esimees! Lugupeetud härra minister! Nagu te teate, külastas Eestit hiljuti USA nimekas riigikaitse asjatundja ja sealse kaitseministri kunagine nõunik härra Edward Luttwak. Kui te lubate, osundan ma sellega seoses lühidalt Postimeest: "Tunnustatud Ameerika julgeolekuanalüütik Edward Luttwak soovitab Venemaa naabruses oleval Eestil ehitada oma riigikaitse üles Soome eeskujul, sest NATO kaitseb vaid neid, kes ennast ise kaitsevad". Palju õnne Soomele tema sünnipäeval! Luttwak aga jätkab: "Täielikult kutselist armeed saavad endale lubada riigid, kes on suured või kellel puuduvad autoritaarsed naabrid." Olge nii kena, härra minister, ja öelge, kas eelöeldu valguses klammerdute te endiselt oma unistusse Eesti palgaarmeest?
Esimees T. Varek
Palun, härra kaitseminister!
J. Ligi
Aitäh! Ma ei arva, et ma klammerdun mingite ideede külge ja et tegemist oleks minu unistusega. Minu unistused on palju mitmekesisemad kui üks sõjaväekorraldus. Aga see, et kaasaja kaitsevägi peab olema professionaalne, on minu kindel veendumus ja seda kinnitavad kõik tendentsid, mis NATO riikides praegu toimuvad. Kirjutage endale üles, aga NATO 26 liikmesriigist tean mina tänaseks viit, kes veel säilitavad ajateenistust. Nendest riikidest, kes on pehmemalt või tugevamalt NATO-ga liitumise soovi väljendanud. Need riigid, kellega mina kursis olen, on kõik ajateenistusest loobumise otsuse teinud. Seal on selliseid riike nagu Gruusia, Ukraina, Horvaatia, Albaania. Tähendab, ega see pole mingisugune ühe inimese kinnisidee, vaid see on elementaarne tendents. See, et me leiame maailmast igale seisukohale kusagilt eksperdi seda kaitsma, ei tähenda, et me peaksime kinnisilmi toimima esimese kätte juhtuva intervjuu alusel.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Trivimi Velliste, täpsustav küsimus!
T. Velliste
Ma tänan, härra minister, selle vastuse eest, aga ma juhin tähelepanu, et härra Luttwaki näol on tegemist väga nimeka, NATO kõige suurema riigi nõustajaga, Ameerika kaitseministri endise nõustajaga. Ja ma juhin tähelepanu, et nii tema kui ka paljud teised on soovitanud heita pilk Euroopa kaardile ja vaadata, kus Eesti asub. Te nimetasite terve rea riike, kes asuvad vanajumala selja taga. Need riigid võivad teha, mida nad tahavad, aga meie peame vaatama, kus kohas Eesti asub. Kuid ma küsiksin teie käest hoopis järgmist. Tänavu on kaitseväest lahkunud 34 ohvitseri. Härra kindral Laaneots, kes eile ametisse astus, ütles, et iga kindral on kulda väärt. Kas väeosi sulgedes, nagu te olete otsustanud Pärnus teha, kavatsete te endiselt soosida seda, et ohvitserid lahkuvad Eesti kaitseväest?
J. Ligi
Aitäh! Mis puudutab ikkagi seda härra Luttwaki, siis ta on tõepoolest endine nõunik, eriti endistelt nõunikelt leiame me palju selliseid huvitavaid mõtteid. Ma ikkagi tahaksin näha seda inimjõudu, mis Eestil tekib, kui võtta sada protsenti poisse ajateenistusse. Kas me sellega saame vastu ühele suurriigile? Kas see on efektiivne vastus sellele ohule, mida teie siin väljendate? See, kas ohvitserid tulevad või lähevad, ei ole ühe aasta tegevuse tulemus. Mina olin kaitseministritest omateada esimene, kes palgateema teravalt üles tõstis. Keskmiselt 15%-ne palgatõus oli meile praegu jõukohane. Järgmiseks aastaks läheb kahjuks 10% palgafondist eelmise kaitseväe juhtkonna tekitatud eelarveaukude täitmiseks ja 10% läheb just nimelt koosseisude suurendamise suunas. Väeosade sulgemine või mittesulgemine on hoopis teine teema. Kui te riigikaitsekomisjoni liikmena võib-olla tunnete huvi, siis kõige konkreetsem etteheide, mida NATO on meile teinud, on see, et liiga palju on väeosi, liiga ebaefektiivseid väeosi. See ebaefektiivsus tähendab muu hulgas ka inimese kasutamise efektiivsust. Kui ei ole väljaõppetingimusi, kui ei ole olmetingimusi, siis ei ole mõtet puistata ka inimesi laiali paljudesse kohtadesse. See on väga selge signaal, mis on meile NATO-st antud. Liiga palju väeosi, liiga palju investeeringuid betooni.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Trivimi Velliste, teine täpsustav küsimus!
T. Velliste
Aitäh! Aitäh, härra minister, selle vastuse eest! Kui järgida teie loogikat, siis oleks kõige lihtsam viia kõik Eesti sõjaväeosad kokku näiteks Tapale, siis oleks ka üks supitaldrik kõige odavam ja kõik muud asjad oleksid kõige paremad. Siis see muutub üheks suureks sihtmärgiks, meil oleks üks koht, kus on Eesti sõjavägi, nii nagu lätlastel praegu on. Aga mu küsimus on ajateenijate sissetuleku kohta. Teie kava kohaselt hakkavad ajateenijad saama õige varsti suuremat sissetulekut kui nooremad allohvitserid, kes peavad üleval pidama oma perekondi, ajateenijate puhul on aga jutt ainult taskurahast. See kahtlemata on tegur, mis veelgi suurendaks ka nooremate allohvitseride, kaadriallohvitseride ja kaadrisõdurite lahkumist kaitseväest. Kas te ei leia, et ajateenijate taskuraha võiks küll suurendada, aga pisut mõõdukamalt?
J. Ligi
Aitäh! Kui lubate, siis ma oma loogikat defineerin ise. Minu loogika on see, et Eestis on otstarbekas arendada kolme väeosa, kuigi meile on needsamad Ameerika päritolu eksperdid, keda te siin tsiteerite, sama päritolu eksperdid öelnud, et meile aitab tegelikult ühest. Ma arvan, et see on liiga palju mune ühes korvis, et me seda teed ei lähe ja on ka mingi regionaalne aspekt, miks me hoiame Võru, Tapa ja Jõhvi väeosasid nendena, kuhu lähevad investeeringud. Küsimus oli ajateenijate tasust. Teil on vale informatsioon, teil on täiesti vale informatsioon. Aga võtke endale see ikkagi pähe, et ajateenija on ka inimene, ka temal võib olla pere, korter, tal võivad olla võlad. Ei ole normaalne, et emad-isad saadavad rahakaarte ajateenijatele. Ei ole normaalne, et ta lahkub väeteenistusest tühjade taskutega. Ei ole normaalne, et inimene, kes on ametis seitse päeva nädalas, 24 tundi ööpäevas, ilma seda ise valimata, saab sisuliselt ainult käepigistuse selle eest. See on väga väike vähemus inimestest, kes meie eest seda kaitseväeteenistust teevad, meie julgeolekut sedapidi tagavad, nii hea kui see süsteem ka ei ole. Nemad on need, kes seda teevad ilma oma valikuta. Me peame olema neile tänulikud, me peame austama ka materiaalselt, me ei tohi tekitada neile majanduslikku kaost. Kaitseressursside Ameti andmetel on põhiline põhjus, miks üritatakse kaitseväest vabastusi saada, just nimelt majanduslik. Nendel poistel on tihti oma vanemad, lähedased, mõnel on pere, mõnel on laen, mõnel on korter, neil on isiklikud hügieenivajadused, mis iganes. Aga see, et nad peavad elu täiesti nullist alustama, kui nad kaitseväest lahkuvad, ei ole normaalne.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust teema kohta. Palun, kolleeg Tarmo Leinatamm!
T. Leinatamm
Aitäh, juhataja! Lugupeetud minister! Kõigepealt ma tahaksin öelda riigikaitsekomisjoni aseesimehele, et ärgem kasutagem terminit "palgaarmee", mis tähendab rahvusvaheliselt hoopis teist asja. Me räägime ikkagi kutselisest kaitseväest ja eriti teie võiksite seda siin saalis teada ja seda terminit ka levitada. Kuid see selleks. Ma tuleksin ajateenistuse pikkuse küsimuse juurde. Teadupärast on uus kaitseväe juhataja viimased aastad tegutsenud pedagoogilise asutuse juhina ja tal on kindlasti ka ülevaade, missuguse aja vältel saab optimaalsemalt vajaliku teadmistepagasiga sõjamehe välja koolitada. Kas praegune 8 ja 11 kuud on optimaalne, kas see pikkus on vajalik, kas see on pikk või lühike aeg, kas see on arutlusel olnud ja mis on teie enda arvamus?
J. Ligi
Seda teemat me arutasime Ants Laaneotsaga eile, tema visioon, ma pean tunnistama, tundub mõistlik ja seda olen arvanud ka õigeks, et ajateenistuse aeg peaks olema diferentseeritud, 6, 9 ja 12 kuud. Ka 12-kuuline võimalus on nendel, kes tõsiselt hakkavad pühenduma sõjalisele karjäärile. Kuid mingil määral on seda süsteemi juba praegu kaitseväeteenistuse seaduses arvestatud. Need, kes sõlmivad kutselise kaitseväelase lepingu näiteks Scoutspataljoniga, vabanevad ajateenistusest kuue kuu järel. Siin ei ole ühtegi kompromissi tehtud, siin on lihtsalt tõdemus, et kuue kuuga saadakse põhiväljaõpe tegelikult kätte. See, mida reamees pärast kuut kuud teeb, on palju tõhusam siis, kui ta teeb seda näiteks Scoutspataljonis, väljaõppele tuleb see väga kasuks. Need viimased kaks kuud reamehena ei ole kindlasti kõige tõhusamad ja kõige motiveerivamad. Ma arvan, et see on hea idee, ja loodan, et Riigikogu seda toetab.
Esimees T. Varek
Aitäh! Viimane kohapeal registreeritud küsimus teema kohta. Palun, kolleeg Tiit Tammsaar!
T. Tammsaar
Tänan, härra juhataja! Lugupeetud minister! Kõigepealt soovitaksin teile ikkagi tungivalt julgeolekuanalüütiku Edward Luttwaki töödega tutvuda. Mind te mingil juhul ümber ei veena, mina arvan ka, et Soome kaitsemudel on kõige parem mudel. Ma olen kaheksa aastat selle asjaga tutvunud. Jälgisin tähelepanelikult ka teie etteastet Vikerraadios. Te väitsite, et jah, kui me suundume enam professionaalse armee poole, siis suur töö jääb teha Kaitseliidul. Kaitseliit ei ole teie väidete kohaselt oma ülesannetega hakkama saanud, Kaitseliitu tuleks järele aidata. Samal ajal tegi Kaitseliidu vanematekogu ettepaneku paarikümne miljoni võrra nende eelarvet suurendada, kuna Kaitseministeeriumi eelarve tõuseb 38% Kaitseliidu 16% vastu. Te keeldusite kategooriliselt. Miks teie sõnad ja teod lahku lähevad?
J. Ligi
Aitäh! Te pole ainus, kes on selle ohver, et ta on tutvunud ainult ühe kaitsemudeliga. See, et paljud inimesed usuvad riigikaitse eeskuju olevat meil üle lahe, on olnud Eesti riigikaitse õnnetus. Erinevus on selles, et meie oleme NATO liikmed, nemad ei ole. Erinevus on selles, et meie ressursside suurus on tohutult erinev. Meie territooriumi suurus on tohutult erinev, Soome saab endale lubada ka sellist kaitsemudelit. Kuigi kaitseministri viimase seisukohavõtu järgi ei ole see mudel ka nendel jätkusuutlik. Võib öelda, et Soome on sõjaliselt tugev riik ka otseselt NATO-sse kuulumata ja NATO-ga lihtsalt koostööd tehes. Kas mu sõnad ja teod lähevad kokku või lahku? Nad lähevad kokku ja meie ühine arvamus Ants Laaneotsaga on see, et Kaitseliidule on pandud liiga suured sõjalised ülesanded. See tähendab, et struktuuride osas on nendele panustatud liiga palju. Kuid Kaitseliidule tuleb panustada, nendelt oodata teistpidi jällegi rohkem kui seni. Neile tuleb lihtsalt ülesandeid teisiti defineerida, neid tuleb palju paremini finantseerida. Kuid ma olen kategooriliselt selle vastu, et Riigikogus tekib selline kaitse-eelarvete ümbertegemine, et virutame mingi maja katusele, nagu täpselt teie ettepanek oli, näiteks 20 miljonit. Seda, kuidas kaitseraha jagada, on väga pikka aega kaalutud. Kaitseliidu probleemid saavad rahaliselt tugeva leevenduse siis, kui Kaitseliidu reform on tehtud. Seniks võib lihtsalt tõdeda, et nende probleem ei ole mitte mingite hoonete ja maade vähesus. Nende probleem on see, et neid on liiga palju, et nad ei jõua neid hallata. Minu tugev soovitus neile on olnud: müüge seniks ülearust kas või nende vajalike investeeringute katteks, kui te tõesti arvate, et see üks katus nii oluline on.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra kaitseminister! Lõpetan küsimuse käsitlemise. Järgmine teema on rahvusvahelisest koostööst. Küsimus on härra majandus- ja kommunikatsiooniministrile. Palun, kolleeg Urmas Reinsalu!
U. Reinsalu
Austatud Riigikogu esimees! Austatud härra minister! Minu küsimus puudutab teie erakonna ja Venemaa poliitilise erakonna Ühtne Venemaa koostööprotokolli, mis sõlmiti 11. detsembril 2004. aastal ja mida Keskerakond on oma koordineeritud tegevuses erakonnaga Ühtne Venemaa täitnud. Viimasel ajal on tugevamaks muutunud just nimelt erakonna Ühtne Venemaa kui partei tehtud rünnakud Eesti vastu. Ma nimetaksin siin 10. oktoobril kohtumisel OSCE juhtkonnaga erakonna Ühtne Venemaa esimehe väljendatud süüdistusi diskrimineerimise kohta Eestis, hiljutist Ühtse Venemaa parlamendifraktsiooni algatatud Riigiduuma avaldust fa_istlike meeleolude vastu Eestis ja nõnda edasi. Ajal, kui te sõlmisite selle koostööleppe, põhjendasite te seda sõnadega, et see koostöölepe on Eestile kasulik, annab Eestile palju juurde. Kas te olete ka jätkuvalt sellel seisukohal?
Esimees T. Varek
Palun, härra majandus- ja kommunikatsiooniminister!
E. Savisaar
Suur tänu! Ma olen natuke kimbatuses, härra Riigikogu esimees, kuidas ma peaksin toimima, kuna see küsimus ei ole mitte kuidagi seotud minu tööga ministrina. See on seotud parteidevaheliste suhete arendamisega ja seetõttu ma ei ole päris kindel, kas sellele küsimusele vastamise järel ei hakata mind süüdistama, et ma olen siin kasutanud Riigikogu austusväärset kõnepulti Keskerakonna propagandaks või midagi veel koledamat. Nii et ma paluksin siin kõigepealt selgitust Riigikogu esimehelt, kuidas sellesse küsimusse protseduuriliselt suhtuda.
Esimees T. Varek
Ma arvan, et tuleb lähtuda oma ametipositsioonilt, majandus- ja kommunikatsiooniministri positsioonilt.
E. Savisaar
Väga hea. Aitäh! Kui ma lähtun majandus- ja kommunikatsiooniministri positsioonilt, siis ma ütleksin niimoodi, et meenutades Marko Mihkelsoni hiljutisi kohtumisi Moskvas, mis tal seal toimusid Ühtse Venemaa ühe tuntuma välispoliitikaasjatundja Konstantin Kossat_oviga ja teistega, oleme me, ma usun, Mihkelsoniga suhteliselt lähedastel positsioonidel nendes küsimustes. Nii et ma arvan, et sellega ma olen teie uudishimu püüdnud rahuldada. Ma lisaksin majandusministrina juurde seda, et ilmselt pakuvad teile huvi ka niisugused asjad nagu rahvusvaheline autoveokokkulepe, mis on Vabariigi Valitsuse ja Vene Föderatsiooni valitsuse vahel sõlmitud, ja lennuühenduse kokkulepe jne. Praegu on ettevalmistamisel raudteetranspordialase koostöö kokkulepe. Sel suvel, kui minister Levitin oli Eestis, kirjutati alla mõned olulised protokollid, mida ma lahkesti olen valmis teile kirjeldama. Sellel kahtlemata on meie välispoliitikale oma tähendus.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Urmas Reinsalu, täpsustav küsimus!
U. Reinsalu
Aitäh segase vastuse eest, härra minister! Minu küsimus puudutab Ühtse Venemaa poliitikat ja selle peegeldumist teistpidi Eesti poliitilises tegevuses. Viimase aasta jooksul on hämmastaval kombel neid poliitilisi seisukohti, mida Ühtne Venemaa on väljendanud näiteks soome-ugri rahvaste olukorra kohta Marimaal, aga ka olukorra kohta Valgevenes, peegeldanud Eesti meedias Keskerakonna poliitikud. Üheks viimaseks - ma usun, et te võite väita, et see on juhuslik - on üsna sarnase valimisloosungi kattuvus. Nimelt ajal, kui teie olete rääkinud palgatõusust 25 000 kroonini, räägib Ühtne Venemaa palgatõusust 25 000 rublani. Kas need sarnased poliitikad ja poliitikate sarnaseks muutumine, ühtseks muutumine on juhuslik või koostööprotokolli alusel aset leidev tegevus?
E. Savisaar
Aitäh! Ega sellepärast, et Res Publica toetab proportsionaalset tulumaksu, ja et see küsimus on püstitatud ka Venemaal ja kasutatakse samuti kõigile ühetaolise maksumääraga tulumaksu, me ei ütle, et Res Publica toetab Ühtse Venemaa maksupoliitikat. Või on see nii? Ma tahaksin aga kinnitada, et kui te küsisite Ühtse Venemaa poliitika kohta, siis ma arvan, et ma ei ole parim vastaja sellele küsimusele. Ma viitasin juba Marko Mihkelsoni kohtumistele Moskvas Ühtse Venemaa juhtivpoliitiku Kossat_oviga. Ma ei kahtle, et teie oma erakonnakaaslane Marko Mihkelson saaks teile anda palju paremaid vastuseid. Peale selle tahaksin ma öelda, et kui vaadata Ühtse Venemaa eelmiste valimiste loosungeid, siis, hea küll, "Kord majja!" ei olnud nende hulgas esikohal, aga ta oli seal igatahes olemas. Ma tõesti ei tahaks küsida, kas selle loosungi võttis Res Publica Ühtse Venemaa käest või siis Ühtne Venemaa Res Publicalt, aga te olete teinud kindlasti tublit koostööd, mida tuleb tunnustada.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Urmas Reinsalu, teine täpsustav küsimus!
U. Reinsalu
Aitäh! Austatud majandus- ja kommunikatsiooniminister, kes valitsusse kuulub kui Keskerakonna esindaja, Keskerakonna esimees! Kui vaadata seda koostöölepet Ühtse Venemaaga, millega te deklareerite oma ühesugust nägemust riikidevahelistest suhetest, siis ma mõistan teie kimbatust olukorras, kus see koostöölepe ei ole tegelikult mitte funktsioneerinud. Mu meel tõrgub ette kujutamast, et selle koostööleppe alusel leiavad aset selle partei initsieeritud rünnakud Eesti vastu. Pigem on küll tegemist apsu või väärsammuga. Aga te rääkisite sellest, pigem omal ajal tõite selgituseks, et need on sõlmitud ka paljudel teistel erakondadel. Ma vaatasin nüüd Ühtse Venemaa kongressi, pigem ma leidsin seal osalemas Viktor Janukovit_i, Mongoolia rahvarevolutsioonilise partei esindaja, Eesti Keskerakonna esindaja. Millised n-ö muud ja laiemad poliitilised jõud on koostööd tegemas Ühtse Venemaaga, äkki te esitate ka omapoolse ülevaate sellest?
E. Savisaar
Aitäh! Tahan kinnitada, härra Reinsalu, et kimbatuseks ei ole mul vähimatki põhjust. Ma olen ikka sellisel seisukohal, et ega naabreid ei saa valida, naabritega tuleb läbi saada. Ma arvan, et see on õige poliitika ja sellest me lähtusime ka Ühtse Venemaaga koostööleppe tegemisel. Dialoog on alati ja igal juhul õigem kui omaette nurgas istuda ja tigedalt naabrite poole põrnitseda. Ma usun, et sellest on aru saanud ka härra Marko Mihkelson, kui ta korraldas oma kohtumisi Ühtse Venemaa juhtivtegelastega.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust teema kohta. Palun, kolleeg Andres Herkel!
A. Herkel
Aitäh, härra esimees! Austatud minister! Ma arvan, et ka majandus- ja kommunikatsiooniminister peab Vabariigi Valitsuse liikmena orienteeruma välispoliitilistes väärtushinnangutes. See inimõiguste olukord, mis Venemaal on kujunenud ja mis on väga halb, ja mitmed muud demokraatiale vastanduvad tendentsid on tegelikult tekitanud olukorra, kus leping, mille kohta küsiti, on nonsenss algusest peale. Aga neid vastuolusid on veel. Teie erakonna ajaleht ja teie erakonna liikmed on andnud väga kummalisi hinnanguid Valgevene olukorra kohta. Viimati nädal aega tagasi lugesin ma Kesknädalast lausa ühest juhtkirjast, et Gruusia, Georgia ei tohiks üldse olla meie välispoliitiline prioriteet, et meie prioriteedid on mujal, me ei peaks seal demokraatiat toetama või seda demokraatiat kirjutaja meelest just nagu pole olemaski. Minu küsimus on: miks te esindate läänelikule väärtussüsteemile vastanduvat väärtussüsteemi?
E. Savisaar
Suur tänu! Keskerakond esindab demokraatlikku ja turumajanduslikku väärtussüsteemi. Kes tahavad sellest aru saada, need ka saavad sellest aru. Teile teeb muidugi au, et te kuulute Kesknädala tublide lugejate hulka. Lisaks sellele, et te kuulute selle lugejate hulka, ma kutsun teid üles, hakake sinna ka kirjutama ja püüdke siis oma väärtussüsteemi seal tutvustada, kui see erineb Keskerakonna omast, milles ma mõnevõrra kahtlen.
Esimees T. Varek
Viimane kohapeal registreeritud küsimus teema kohta. Palun, kolleeg Elmar-Johannes Truu!
E.-J. Truu
Aitäh! Kui me räägime rahvusvahelisest koostööst, nagu praegu meil see teema on, siis peab rõõmustavalt mainima, et pärast liitumist Euroopa Liidu ja NATO-ga on Eesti rahvusvaheline koostöö laienenud märgatavalt. Ja see koostöö on palju kaasa aidanud meie majanduse arengule ja edusammudele. Käesoleval aastal on tekkinud üsna uus koostööpartner Jordaania, millest me siiski teame vähe. Härra majandus- ja kommunikatsiooniminister, palun rääkige rahvusvahelisest koostööst Jordaaniaga.
E. Savisaar
Aitäh! Ma tänan selle küsimuse eest! Ma tahaksin kõigepealt öelda seda, et tegelikult ka majandusministeeriumi töös kahtlemata järjest suureneb rahvusvahelise koostöö osakaal. Kui me vaatame kas või selle aasta suundi, siis te näete, et ühelt poolt on need Soome suunas, teiselt poolt teiste Balti riikide suunas, nii Ignalina tuumajaama küsimused kui ka äsja avatud Estlinki küsimus. Aga kui me läheme edasi, siis ka Eesti ja Kasahstani ühisettevõtte avamine oktoobrikuus, mis oli muide Eesti jaoks esimene otseinvesteering Kasahstani. Muidugi, üks olulisemaid on olnud ka bilateraalne koostöö Jordaaniaga, st küsimus põlevkiviõlist. Sel vastastikuse mõistmise memorandumil põlevkivi- ja energiaressursside alase koostöö kohta, mille kirjutasid alla Eesti Vabariigi Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium ning Jordaania Kuningriigi energeetika- ja maavarade ministeerium, on kahtlemata oluline tähendus. See on esiteks küsimus sellest, et me oleme esimest korda riiklikul tasemel lasknud Eesti know-how´d käiku, kusjuures ka väljaspool Euroopa Liidu riikide tasandit. See on minu arvates suur võimalus meile, sest põlevkiviõli tootmisel, põlevkivi töötlemisel on meie kogemus märksa suurem kui mis tahes piirkonnas maailmas. Ja ma väidan, et põlevkiviriigina ja põlevkiviõliriigina on meil seoses naftasaaduste hindade tõusuga tulevikuks suuri võimalusi. Mul on heameel, et tänu Eesti Energia ja MKM-i initsiatiivile läksime me esimest korda nüüd ka julgelt nende võimaluste kasutamise teed mööda. Ma usun, et see on tubli samm.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra majandus- ja kommunikatsiooniminister! Lõpetan küsimuse käsitlemise. Järgmine teema on soojusenergia käibemaks. Küsimus on härra majandus- ja kommunikatsiooniministrile. Palun, kolleeg Kadi Pärnits!
K. Pärnits
Aitäh, austatud juhataja! Ma ei ole tõsiselt rahul sellega, et te juhtisite täna küsimustele vastamist siin selliselt, et nii oluline küsimus saab nii vähe aega selle päevakorrapunkti lõpus. Austatud majandusminister! 1. juulist tõuseb soojusenergia käibemaks 5%-lt 18%-le ja sügisel saavad meie inimesed tunda väga suurt soojahinna tõusu. Eriti probleemne on see kindlasti meie vähekindlustatud peredele. Härra majandusminister! Miks te ei teinud riigieelarvesse selle probleemi lahendamiseks mitte ühtegi ettepanekut?
E. Savisaar
Suur tänu! Ma arvan, et Keskerakond on siin saalis üks neid parteisid, kes võib-olla kõige rohkem on valmis koos teiega ühispositsiooni jagama. Kui ma annaksin formaalse vastuse, siis ma ütleksin, et see käibemaksu suurendamine 5%-lt 18%-le on juba aastaid teada. Sellega tuleb arvestada. Näiteks Rahandusministeerium on sellega arvestanud, juba järgmise aasta inflatsiooni prognoosis on ta seda arvesse võtnud. Jah, sellel on oma mõju eelarvele. Arvestatakse, et järgmisel aastal toob see riigile 160 miljonit sisse. Tõsi küll, kuna ta hakkab kehtima poole aasta pealt, siis ei ole see veel täissumma. Kas me võiksime selles suhtes erandit taotleda? Võiksime minu arvates küll. Kui liikmesriik peab otstarbekaks, siis vähemalt taotleda ta seda erandit saab. Miks me seda ei ole teinud? Selline on Eesti Vabariigi fiskaalpoliitiline seisukoht olnud pikka aega, et ollakse käibemaksu erisuste vastu üldse. Selline fiskaalpoliitiline seisukoht on tekkinud õige mitmeid valitsusi tagasi ja mulle tundub, et ajal, mil ka sotsiaaldemokraadid olid selle valitsuse koosseisus. Sest vaadake, selles on oma loogika. Kui näiteks minna selle peale, et soojusenergia käibemaks oleks ikka 5% peal, siis ma küsiksin, miks on ta lastekaupadel 18%? Siis tuleks üldse terve rea valdkondade suhtes käibemaksu erisused sisse viia. Ma ütlesin, et ma arvan, et meie fraktsioon on üks neid, kes tuleks selle ideega kaasa, ainult et see oleks selges vastuolus nende pühade vandetõotustega, et me ei muuda oma fiskaalpoliitikat.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra minister! Urmas Reinsalu, kas protseduuriline küsimus? Palun!
U. Reinsalu
Austatud istungi juhataja! Te ütlesite, et härra Savisaar peab siin vastama kui majandus- ja kommunikatsiooniminister. Ta rääkis küll mitmuse esimeses pöördes, ma ei saanud aru, kes on see "meie", aga pigem ta viitas pidevalt Keskerakonna ja sotsiaaldemokraatide vastandamisele. Kas ta vastas praegu teie hinnangul kui majandusminister või kui Keskerakonna poliitik?
Esimees T. Varek
Aitäh! Majandusminister vastab kui majandus- ja kommunikatsiooniminister. Palun täpsustav küsimus, kolleeg Kadi Pärnits!
K. Pärnits
Aitäh! Härra minister! Kõik see on kena jutt, aga praegu on valitsuse kohus sel teemal tegutseda. Mina küll ei kujuta ette, kuidas inimesed sügisel selle hinnatõusu üle elavad. Mu küsimus teile on: miks me ei võiks lihtsalt riigieelarve abil soojatootmist doteerida? Ja kui te ütlesite, et Keskerakond on sotsiaaldemokraatidega siin ühel meelel, siis miks Keskerakond seda sotsiaaldemokraatide ettepanekut ei toetanud?
E. Savisaar
Aitäh! Ma tahaksin öelda seda, et vaadake, me oleme teiega tõesti, ma arvan, et ühel meelel selles asjas, ainult et ma tahaksin teie tähelepanu juhtida sellele, et peale kaugkütte on tekkinud ka palju muid kütteliike. Need kütteliigid on 18%-liselt maksustatud ehk teiste sõnadega, kui me taotleme erisusi ühe suhtes, siis me peaksime taotlema erisusi kütteliikide suhtes üldse, mis tähendab fiskaalpoliitika olulist muudatust. Kui see saal siin oleks valmis sellist muudatust sisse viima, siis ilmselt ei jääks sellise ettepaneku tegemine Keskerakonna ja võib-olla isegi sotsiaaldemokraatide taha. Aga minul küll ei ole mingit veendumust, et see saal siin oleks nõus niisugust muudatust rahanduspoliitikas kavandama. Võib-olla on pärast valimisi seis parem.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra majandus- ja kommunikatsiooniminister! Meil on infotunni aeg läbi. Aitäh Riigikogu liikmetele, kes küsisid küsimusi! Aitäh valitsusliikmetele, kes osalesid infotunnis! Teile kena päeva jätku! Me jätkame siin oma istungi tööd.