Infotund
T. Varek
Tere päevast, austatud Riigikogu! Tere päevast, austatud Vabariigi Valitsuse liikmed! Alustame tänast infotundi. Head kolleegid! Palun kohaloleku kontroll! Kohalolijaks registreerus 29 Riigikogu liiget, puudub 72. Tänases infotunnis osalevad haridus- ja teadusminister Mailis Reps, põllumajandusminister Ester Tuiksoo ja regionaalminister Jaan Õunapuu. Eelnevalt on registreeritud kuus teemat ja kuus küsijat. Alustame esimese teemaga, mis on eesti keele kaitse. Küsimus on proua haridus- ja teadusministrile. Palun, kolleeg Andres Herkel!
A. Herkel
Aitäh, härra esimees! Austatud minister! Kui te viimati ministriks saite, siis esimene samm, mille te kibekiiresti astusite, oli see, et tulite Riigikogu ette ja võtsite tagasi tollal menetluses olnud keeleseaduse muutmise seaduse eelnõu, mis võimaldanuks muuta seaduses tervet rida sätteid, mille puudulikkusele on õiguskantsler osutanud. Eeskätt tähendab see Keeleinspektsiooni järelevalve täpsustamist. Praegu on menetluses analoogiline eelnõu, Isamaaliidu fraktsioon on selle koos Res Publicaga esitanud, Keskerakonna fraktsioon, ilmselt teie näpunäidete järgi, on selle menetlemist pidurdanud. Miks see nii on ja millal me saame need sätted vastu võtta? Miks on see töö tegemata? Aitäh!
Esimees T. Varek
Palun, proua haridus- ja teadusminister!
M. Reps
Aitäh! Hea küsija! Lugupeetud Riigikogu! Keeleseaduse üle oleme me juba mitu korda mõtteid vahetanud ja siinkohal täpsustuseks, et kui eelmine valitsus esitas Riigikogule keeleseaduse muutmise seaduse eelnõu, siis väga mitmele seda välja töötanud sihtrühmale öeldi, et eelnõu on kindlasti vaja Riigikokku esitada, kuigi kohe nenditi, et seal on veel vajakajäämisi. Aga lubati, et need vajakajäämised saavad Riigikogus lahendatud. Menetluse käigus tuli kultuurikomisjonis selgelt välja, et on mitmeid küsimusi. Eriti suur oli pettumus meie viipekeele eest võitlejate seas, kellele on korduvalt lubatud, et viipekeel saab eesti keelega võrdse staatuse. See oli ka põhjus, miks me keeleseaduse muutmise seaduse eelnõu tagasi võtsime. Ja nii kaua on see olnud menetluses sellepärast, et on mitmeid vaidlusi, eriti Rahandusministeeriumiga seoses viipekeelega ja Justiitsministeeriumiga seoses täpsustustega Keeleinspektsiooni kohta. Nimelt on meil olnud teemadeks näiteks küsimused seoses sellega, kuidas on keeleseadus kooskõlas Euroopa teiste direktiividega, seonduvalt Euroopa teiste kodanike õigustega Eestis. On olnud mitmeid küsimusi ka sellest, et me esialgses versioonis võeti Keeleinspektsiooni praegu reguleeriv määrus ja toodi seaduse tasandile. Küll aga on Justiitsministeeriumil olnud kümneid märkusi. Nendega ongi tegevus toimunud.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Andres Herkel, täpsustav küsimus!
A. Herkel
Aitäh! Austatud minister! Need põhjendused on küll väga kunstlikud ja kõlavad umbes nii, et ei saa nööpi ette õmmelda sellepärast, et krae on must. See asi ei peaks mitte niiviisi olema. Mul on teile väga selge küsimus. Mitu korda on õiguskantsler nende konkreetsete sätete pärast viimaste aastate jooksul teie poole pöördunud ning kes konkreetselt vastutab selle eest, et need sätted on seadusesse sisse viimata? Viipekeele ja kõige muuga võime me siin lõpmatuseni tegelda ja kunstlikke argumente leida.
M. Reps
Aitäh, hea küsija! Õiguskantsleriga oleme kirjavahetuses olnud, nii nagu te Eesti meedia kaudu väga hästi kursis olete, kolmel korral. Teemaks on olnud just see, et praegu reguleerib Keeleinspektsiooni määrus, mitte seaduse tasandil, korrektselt siis reguleeritud keeleseaduse tasandil. Samuti puudub korralik seadusandlik viide, et sellise määruse alusel saaks läbi viia kontrollmeetmeid. Nii nagu te ka väga hästi teate, hea küsija, on see juriidiliselt tõepoolest tõsine küsimus. Reaalselt ei ole Keeleinspektsiooni töö olnud siiamaani sellest tulenevalt pärsitud, kuigi vastastikust informatsiooni on tahetud anda. Keeleinspektsioon töötab täiesti tavaliselt, küll aga on õiguskantsleril õigus, et loomulikult ei ole ta juriidiliselt korrektne. Juriidilisele ebakorrektsusele on õiguskantsler viidanud nii Riigikogu kui ministri poole pöördudes, nii selle kui eelmise ministri poole pöördudes. Nagu ma ka ütlesin, tõepoolest, vähemalt viimane poolteist aastat on tõsiselt seaduseelnõuga tegeldud. Nagu Haridus- ja Teadusministeerium eelmisel nädalal väitis, vastab tõele, et täna on Justiitsministeeriumil viimased täpsustused, ta on sellel teisel kooskõlastusringil ning pärast kõigi ministeeriumide ja huvigruppide arvamuste esitamist tuleb ta uuesti viia Justiitsministeeriumile. Kohe, kui ta sealt saabub, esitatakse ta Vabariigi Valitsusele ja sealjuures loomulikult kiiresti ka Riigikogule.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Andres Herkel, teine täpsustav küsimus!
A. Herkel
Aitäh, proua minister! Selles küsimuses oleme me küll täiesti eriarvamusel ja räägime teineteisest mööda. See eelnõu, mis on Riigikogu menetluses ning mille on esitanud Isamaaliit ja Res Publica, on vastuvõtmiseks küps ja siin puudub ainult koalitsiooni tahe. Aga minu teine küsimus puudutab teist aspekti. Eile üllitas ministeerium ühe propagandalehe Rahaleht. Ma tegelikult eeldan, et kuna tegemist on tõelise propagandalehega, siis Keskerakond ministeeriumile need kulud kompenseerib. Seal on ka väga kummalised arvutused eesti keele toetamise kohta riigieelarvest. Aga minu küsimus on, miks riiklikku programmi ,,Eesti keel ja rahvuslik mälu" toetatakse tuleva aasta eelarves ainult 7,6 miljoni krooniga, kui varasemalt on kokku lepitud 9,8 miljonit krooni?
M. Reps
Hea küsija! Kõigepealt, mis puutub propagandasse, siis tõenäoliselt on meil tõepoolest erinevad arvamused selle kohta. Nii ministeeriumidel kui ka kõigil hallatavatel asutustel on kohustus oma tegevusi tutvustada. Kuna rahastamise kohta on olnud väga palju küsimusi, eriti üldhariduse puhul, siis meil selline kohustus ka tõepoolest on. Mis puudutab eesti keele toetamist, siis siin oli väga palju müra, väga palju erinevat informatsiooni. Seetõttu pidasime oma kohuseks ministeeriumi poolt tõepoolest tutvustada, millised on järgmise aasta eelarve numbrid ja seal ei ole midagi kummastavat. Täpselt sellised need numbrid on. Nii nagu te Riigikogu menetluses olevast eelnõust väga hästi ka teate. Nüüd, mis puudutab ,,Eesti keele ja rahvusliku mälu" ümber toimuvat, siis on sellest olnud ka korduvalt juttu härra Sutropiga. Tekkis kahjuks tavapärane juhtum Eestis, kus inimesed ei olnud omavahel enne rääkinud, kui emotsioonid väga kõrgele tõusid. Nimelt lepiti töörühma tasandil kokku, et kuna on välja töötatud eraldi eesti keele tehnoloogiline programm, siis siiamaani tehnoloogiaprogrammile eraldatud kaks miljonit, mis oli ,,Eesti keele ja rahvusliku mälu" üks osa, tõstetakse ümber uuele programmile ja ,,Eesti keele ja rahvusliku mälu" alajaotuse tehnoloogiaprogramm tõuseb nüüd seitsmele miljonile. Nii et mitte ei vähendatud programmi kahe miljoni ulatuses, vaid kahest miljonist sai järgmise aasta eelnõus 7,5 miljonit ning see oli ka kokku lepitud. Ainuke probleem oli selles, et teavitustöö jäi meie keeleosakonnas tõenäoliselt kehvaks ja kõik osapooled ei olnud selle töörühma otsusega kursis.
Esimees T. Varek
Aitäh! Selle teema kohta kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust. Palun, kolleeg Mark Soosaar!
M. Soosaar
Lugupeetud juhataja! Austatud minister! Kindlasti olete kursis, et 86 Riigikogu liiget tegid ettepaneku lisada põhiseaduse preambulisse ka eesti keel, et Eesti riik on loodud eesti keele ja eesti kultuuri kaitseks. Ega riik ju ei räägi seda keelt, ega riik ei saa ka keelt kuidagimoodi kaitsta, kui selle riigi kodanikud seda keelt ei räägi või ei taha rääkida. Kas teile ei tundu, et üks auk haigutab konkreetse keeleseaduse ja preambuli vahel, juhul kui sinna lisataksegi see eesti keele kohta? Kas teile ei tundu, et regulatiivosas, kus on kodaniku õigused ja kohustused, tuleks ka mainida eesti keelt, sest selles regulatiivosas näiteks kodanike õigus ja kohustus Eesti loodusressursse hoida ja kaitsta on, kuid keele kohta ei ole midagi?
M. Reps
Aitäh! Kõigepealt preambuli muutmise suhtes esitas Haridus- ja Teadusministeerium loomulikult väga hea meelega ka oma tunnustuse Riigikogu initsiatiivile. Me toetame seda igati, sest ka ministrit nõustav keelenõukogu arvas tegelikult juba paari aasta eest, et selline muudatus oleks hädavajalik. Miks seda on preambuli tasandil siiski väärt teha, nagu te oma küsimuse sõnastasite, et võib-olla ta ei olegi nii oluline. Ma siiski arvan, et on, sest preambulis tuuakse välja meie eesmärgid, meie suured ideaalid ja meie kõik ülejäänud põhiseadust mõjutavad ideoloogilised kujundid, millest lähtudes tuleb vaadata kogu ülejäänud põhiseadust. Sellest tulenevalt oleks kindlasti ülioluline tuua eesti keel preambulis välja. Mis puudutab teisi osi põhiseaduses, siis ühinen teie arvamusega, et kindlasti, kas nüüd õiguste ja kohustuste osas või mõnes muus valdkonnas, tuleks veel täpsustusi sisse viia. Aga nii nagu ka näiteks üsna tuntud õigusteadlane härra Merusk on öelnud, tuleks siis tõenäoliselt kirjutada päris uus põhiseadus, kus täpsustatakse lisaks keeleküsimustele väga palju muid nüansse, mille üle on pikalt vaieldud seoses liitumisega Euroopa Liiduga, et kui kaugele annab tõlgendada ja kui täpselt peaksid olema ühed või teised aspektid kirjas. Tõenäoliselt see Riigikogu koosseis põhiseadusse täpsustusi sisse viia ei jõua, aga arutelu selle ümber on kindlasti väga teretulnud.
Esimees T. Varek
Aitäh! Ja viimane küsimus teema kohta. Palun, kolleeg Trivimi Velliste!
T. Velliste
Aitäh, härra esimees! Austatud proua minister! Eesti keele oskuse paranemine sõltub väga mitmest tegurist. Üks oluline tegur on kahtlemata õiguslik alus, õiguslik raamistik. Kuid sugugi mitte vähem tähtsaks ei tule pidada hoiakuid ja isiklikku eeskuju ühiskonnas. Me võime tuua palju näiteid igapäevaelust, näiteks intervjuude andmine, kus on võimalik valida, kas antakse usutlus eesti või vene keeles, või kuidas koolijuht igapäevaolukordades keeleliselt käitub. Väga oluline on see sõnum, mille kõrgemad ametnikud, poliitikud, aga ka koolijuhid annavad oma igapäevase keelelise käitumisega. Kas te võite lühidalt kirjeldada, mida olete teie või ministeerium teinud just nende hoiakute ja isikliku eeskuju osas, et inimesed, mitte-eestlased meelsamini räägiksid eesti keelt, et nad saaksid aru, et see sõnum on tõsiseltvõetav, et eesti keelt tuleb õppida?
M. Reps
Aitäh, hea küsija! Kui Haridus- ja Teadusministeeriumi otsestest tegevustest rääkida, siis on kaks suurt eraldi valdkonda. Üks, millele te ka oma küsimuses viitate ja millest on väga palju siin infotunnis vestlusi olnud, on venekeelse elanikkonna eesti keele tugevdamine, eesti keele õppimise motiveerimine. Aga Haridus- ja Teadusministeerium tegeleb ka väga olulises osas eesti keele tugevdamisega, eesti teaduskeele oskussõnavara arendamisega, ka eesti keele järjepidevuse arendamisega. Selle näiteks on meil järgmisest aastast täiesti uus initsiatiiv, Eesti kõrgkooliõpikute programm, sest üks tõsine probleem on meil just see, et ka meie eesti emakeelega noored ei kasuta enam korrektset eesti keelt, eriti kui nad lähevad ülikooli, sest lihtsalt ei ole piisavalt õpikuid, õppevara. Ka õppejõud kasutavad tihti väga palju eriti ingliskeelseid termineid. Nii et kindlasti ei tähtsustaks ma vähem seda arendustegevust. Samuti kogu tegevus terminoloogiate ümber, uue õigekeelsussõnaraamatu väljaandmine. Need on kõik sammud, mida ma peaksin ka ülimalt oluliseks. Venekeelse elanikkonna puhul on üks motivatsioon kindlasti vaadata tulevikku, vaadata 2007. aastale järgnevat perioodi, kus õpetajatel ja ka koolijuhtidel on selge motivatsioon ja vajadus osata keelt. See teadlikkus tuleb tegelikult väga selgelt esile, kui kohtuda venekeelsete kooliõpetajate ja lapsevanematega, et vajadus eesti keelt osata on suurenenud. Selles suhtes on kindlasti ka ministeeriumide panus olnud väga suur. Isikliku panusena püüavad loomulikult kõik ametnikud võimalikult korrektselt eesti keelt rääkida ja meie keeleosakond teeb selles osas väga tublit tööd.
Esimees T. Varek
Aitäh! Lõpetan küsimuse käsitlemise. Head kolleegid! Ma palun vabandust! Juhatajana ma eksisin, kui ütlesin, et on registreeritud kuus teemat. Üheksa Riigikogu liiget on registreerinud oma küsimuse teema ja ma loodan, et koostöös ehk jõuame ka üheksanda küsimuseni. Aga jätkame. Järgmine teema on olukorrast regioonides, küsimus on härra regionaalministrile. Palun, kolleeg Eiki Nestor!
E. Nestor
Härra minister! Minu küsimus on kahe regiooni kohta. Need on Narva piiripunkti lähedal ja Luhamaa piiripunkti lähedal. Olukord on teile tuttav ja kõik ka lehest loevad seda. Küsimus on selline, et mismoodi käituda või mida peaks tegema, et riigivõim aru saaks, et need inimesed, kes seal järjekorras on, on ka inimesed, kellel on mitmeid muresid, kuidas oma igapäevaeluga toime tulla? Me reageerime nendele asjadele kuidagi väga kaua.
Esimees T. Varek
Palun, härra regionaalminister!
J. Õunapuu
Aitäh, hea küsija! Austatud juhataja! Riigikogu liikmed! Tõepoolest, Siseministeeriumile teeb väga sügavat muret see olukord, mis on praegu Eesti-Vene piiripunktides välja kujunenud. Ei saa öelda, et me oleksime käed rüpes seda olukorda pealt vaatamas. Teadaolevalt mõned kuud tagasi, kui see teema järjekordselt aktuaalselt üles kerkis, tegeles Siseministeerium oma struktuuriüksuste kaudu, ma mõtlen kõigepealt piirivalvet ja eri maavalitsusi, selle teemaga aktiivselt. Eks me siis nende sanitaartingimustega, mida autojuhtidele oli piiriäärsetes Eestimaa paikades tee ääres vaja tagada, ka tegelesime. Selle kahetsusväärse võimaliku 500 auto järjekorra, mis on praegu Narvas, lõppu ei oska mina siin saalis kindlasti ennustada. Ma oskan öelda seda, et see, mida koostööna on praegu saadud teha, on tehtud. Eile saatsin kõigile kolmele maavanemale, need on siis Ida-Viru, Võru ja Põlva maavanemad, kirja, mille kohaselt nad peaksid mulle homme lõunaks esitama omapoolse tegevuskava, kuidas oleks võimalik neid probleeme lahendada. See ei ole mitte ainult tualettide küsimus, millele ma tahan nende vastust saada, vaid ka see, kuidas oleks võimalik lahendada seisuplatside küsimus.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Eiki Nestor, täpsustav küsimus!
E. Nestor
Need järjekorrad ei ole ju tekkinud üleöö, nad on ikka jälle tulnud. Miks me ei tee sinna nii autojuhtide olme kui ka liiklusohutuse huvides midagi suuremat, statsionaarsemat, mis oleks kogu aeg valmis selleks ajaks, kui Vene tollil jälle mõni mõte pähe tuleb?
J. Õunapuu
Aitäh! Jah, loomulikult seda võiks ja kõigi eelduste kohaselt ka tuleks teha, kuid nagu te, hea küsija, ka ise võite aru saada, ei ole need kõige väiksemad investeeringud. Kui ma rääkisin eile õhtul Ida-Viru maavanemaga, siis ta ütles ka seda, et jah, kõik on väga suurepärane, me paneme tualetid praegu sinna püsti, aga mis saab siis, kui tulevad miinuskraadid, kas neid tualette saab ka siis kasutada, selles võib väga sügavalt kahelda. Kui ma rääkisin enne nendest võimalikest seisuplatsidest, siis see olemasolev, Narvas olev plats võimaldab võib-olla veel saja auto vastuvõtmist praegusele sajale lisaks. Nagu ma enne ütlesin ja nagu teiegi olete kursis, on neid autosid praegu 500 ringis. See ei lahenda olukorda. Ma tean ka eraettevõtjaid, kel on Sillamäe ja Narva vahel teatud maid, nad oleksid ka nõus riigi või kohaliku omavalitsusega, sel juhul siis Vaivara vallaga, läbi rääkima nende maade loovutamise üle. Aga sel juhul peab välja ehitama, selle investeeringu tegema riik. Praegu ongi minu küsimus maavanematele ajendatud paljuski sellest, mida nemad näeksid ja õigeks peaksid selle probleemi lahendamiseks. Kas me hakkame praegu ehitama killustikuga neid seisuplatse, sest enne talve ilmselt asfalti ei jõua sinna panna, ja siis sellega seoses püüda maksimaalselt ära lahendada ka pesemisvõimalused ja tualettide probleemi.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Eiki Nestor, teine täpsustav küsimus!
E. Nestor
Ma arvan, et päris loomulik on, kui riik ehitaks sinna ühed korralikud parklad, kuhu saab auto maantee pealt kõrvale juhtida ja kus on ka korralik olme. Keegi teine seda nagunii ju tegema ei hakka. Aga kas üks põhjus ei ole nagu see, mida me siin lehest võisime lugeda, et meie ametkonnad pigem näitavad praegu kõik näpuga teise peale ja ütlevad, et ei, et see ei ole meie mure? Kuna on kogu aeg leitud, et see on võõras mure, siis sellepärast ongi need investeeringud siiamaani tegemata. Ega see ei ole ju esimene kord, kus meil on Narvas 500 autot järjekorras.
J. Õunapuu
Aitäh! Ma arvan, et see ei ole päris nii, nagu teie väidate, et loobitakse palli ühest riigistruktuurist teise. Pigem ei ole meil olnud viimastel aastatel nii pikki järjekordi, mitte viiesaja autoga järjekordi. Minu üks eesmärkidest ka eile maavanemate poole pöördudes oli see, et saaks selle tegevuskava paika. Ma tean, et Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium toetab ideed viia see teema valitsuse kabinetiistungile, kus valitsus saaks kompleksselt selle küsimuse ära lahendada, kaasa arvatud uute parklate ehitamine.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust teema kohta. Palun, kolleeg Jarno Laur!
J. Laur
Aitäh, härra juhataja! Lugupeetud minister! Minu küsimus tuleb sellisest regioonist nagu Harjumaa. Nimelt pöördusite mitte just väga ammu kaitsepolitsei poole palvega uurida, kas Värner Lootsmanni järelevalve Loksa volikogu tegevuse üle, mille tulemusena sai linnapeaks maavanema abikaasa, on vastuolus korruptsioonivastase seadusega. Täna teame, et KAPO viis uurimise läbi, leidis rikkumise ja karistas Värner Lootsmanni 4000-kroonise trahviga. Minu küsimus on, millal te vabastate korruptsioonivastase seaduse vastu eksinud maavanema ametist?
J. Õunapuu
Aitäh, hea küsija! Kui te lubate, siis ma võtan õiguse parandada teid trahvisumma osas. See summa ei olnud mitte 4000, vaid 3000 Eesti krooni. Kuid sellele küsimusele vastates saan mina lähtuda sellest, et kõik Eesti riigi kodanikud, kaasa arvatud ka kõik Eesti riigis ametis olevad 15 maavanemat, on kohustatud täitma Eesti Vabariigi seadusi. Ja ma saan ka öelda seda, et süü tuleb tõestada vastavalt Eesti Vabariigis kehtivatele seadustele. See lahend jõustub, kui edasikaebamise tähtaeg on möödunud või kui isik on ise loobunud edasikaebamisest. Otsuse edasikaebamise tähtaeg lõppes 21. novembril ehk eile. Minu informatsiooni järgi on härra Lootsmann trahviotsuse edasi kaevanud. See tähendab, et praegu ei ole otsus jõustunud.
Esimees T. Varek
Aitäh! Viimane küsimus teema kohta. Palun, kolleeg Tiit Niilo!
T. Niilo
Aitäh, lugupeetud juhataja! Austatud regionaalminister! Üks teie konkreetne regioonidega tegelemise roll on Setumaa asjatundjate komisjoni esimehe roll. 10. mail käesoleval aastal oli see komisjon koos ja otsustas, et sel aastal koguneb komisjon veel kahel korral, arutamaks teemasid, mis selles regioonis on vastuseta. Detsembrikuu on kohe käes, teie selle komisjoni esimehena peaksite tegelema selle kokkuvõtmisega. Kas põhjused, miks te seda teinud pole, peituvad selles, et eelmise komisjoni otsused on täitmata või on mõned teised põhjused? Ja kas te sel aastal kutsute veel komisjoni kokku?
J. Õunapuu
Aitäh, austatud küsija! Ei, see ei tähenda seda, et need otsused oleksid täitmata. Vabariigi Valitsus on viimastel aastatel pööranud väga tugevat tähelepanu selle piirkonna probleemidele. Selleks on spetsiaalselt algatatud Setumaa programm, mis jätkub ka aastal 2007. Mõlemal aastal on eelarvenumber viis miljonit krooni. Minu meelest on see küllaltki hästi käima läinud. Samuti on toetatud eelarvest kohalikke teid, mis on Setumaa ajaloolistes, praegu meile kuuluvate alade piirides. Samuti oleme püüdnud lahendada viisadega seotud küsimusi. Mõni kuu tagasi oli mul aruanne just Setumaa asjatundjate komisjoni tööst valitsuses. Me oleme ka järgmise aasta eelarves arvestanud ühe miljoni krooniga, et maksta veel natuke kinni viisasid nendele inimestele, kes elavad teatud kaugemates piirkondades ja kes on tegelikult oma juurtega seotud Setumaaga ja piiritaguse Setumaaga. Põhiline põhjus, miks komisjon ei ole praegu, selle aasta sügisel koos käinud, on see, et väga paljud komisjoni liikmed on vahetunud. Ma andsin veel täna hommikul kirjaliku korralduse vaadata veel kord üle võimalikud liikmed ministeeriumidest, et need uued nimed saada. Kui Vabariigi Valitsus suudab sel aastal nii operatiivselt tegutseda, et me saame need võimalikud uued komisjoni liikmed, siis me jõuame ka selle komisjoni kokku kutsuda, aga ma ei saa teile seda siin kõnepuldis praegu lubada.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra regionaalminister! Lõpetan küsimuse käsitlemise. Järgmine teema on maaelu arengukavast, küsimus on proua põllumajandusministrile. Palun, kolleeg Tiit Niilo! Palun vajutada klahvile ,,sõna"!
T. Niilo
Aitäh! Lugupeetud minister! Maaelu arengukava on kohe kaante vahele saamas ja te käisite seda tutvustamas ka Euroopa Komisjonile. Teatavasti ei saanudki te Euroopa Komisjonis kiita. Kui, siis ehk selle eest, et olete olnud ajagraafikus. Ja mis teile siis ette heideti, oli see, et konkreetsetele taotlejatele pole kinnitatud toetuse lage. Kas teil on see praegu plaanis ja millise summaga te seda siin Riigikogu ees kirjeldaksite?
Esimees T. Varek
Palun, proua põllumajandusminister!
E. Tuiksoo
Tänan väga, austatud küsija! Väga huvitav informatsioon, maaelu arengukava on meil läinud ministeeriumide kooskõlastusringile. Ja tõepoolest, töögruppides on sellest juttu olnud erinevatel teemadel. Nii et ma praegu ei tea, millisele informatsioonile te tuginete. Maaelu arengukava on ju väga põhjalikult läbi arutatud meil Põllumajanduse ja Maaelu Arengu Nõukogus, arvesse on võetud igasuguseid sotsiaalpartnerite soove ja soovitusi ning väga palju ettepanekuid on arvestatud. Ma hindan seda koostööd väga kõrgeks ja maksimaalne toetussumma mikroettevõtetele on 1,5 miljonit krooni. Nii et see on kõigile teada olnud.
Esimees T. Varek
Aitäh. Palun, kolleeg Tiit Niilo, täpsustav küsimus!
T. Niilo
Aitäh! Lugupeetud minister! Tegelikult ei ole see ju teada olnud. See, et te praegu selle summa välja ütlesite, on tore ja see on põhimõtteliselt, ma loodan, vastuvõetav ja veel arutletav põllumeeste hulgas. Te teate, et meil on põllumajandusest elatuvaid üksusi, talusid, ettevõtteid 7000 ringis ja kui tootjate ajakohastamise meetmesse on planeeritud kolm miljardit krooni, siis kui me sooviksime aidata nendest 50%, võiks ülempiiriks olla miljon krooni. Kas see oleks teile vastuvõetav variant, et neid üksusi, keda me toetame, on rohkem kui praeguses eelnõus, mille te olete küll juba kooskõlastamisele saatnud?
E. Tuiksoo
Tänan väga! Kindlasti ei pea piirama ja ma arvan, et ettevalmistatud maaelu arengukava annab väga palju võimalusi igasugustele taotlejatele, kes vähegi soovivad, kes on seotud põllumajandustootmisega, kui ka sellele lähedal olevad taotlejad või maaettevõtjad või ühendused. Arvan, et siin on kõik läinud igati plaanipäraselt ja maaelu arengukava on avatud nii sektorile kui sektorile lähedal olijatele.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Tiit Niilo, teine täpsustav küsimus!
T. Niilo
Aitäh! Austatud minister! Me ju kõik teame, et tööhõive põllumajanduses väheneb mõne aasta jooksul 3%-ni, mis tähendab seda, et suur osa tööhõivest saab olema väljaspool põllumajandust, mis tagaks maaelu jätkusuutlikkuse. Hetkel lõppes maaelu mitmekesistamise toetuse taotluste vastuvõtuvoor. Teatavasti teie eelmise määruse tõttu piirati põhjendamatult väiketaotlejate võimalust osaleda selles voorus. Kas te olete nõus pikendama nende taotluste vastuvõtu aega selle aasta lõpuni, eeldusel, et te muudate määrust ja see raha, mis on kasutamata, kasutatakse mitmekesistamise eesmärgil?
E. Tuiksoo
Aitäh, austatud küsija! Minu andmetel on sellele meetmele esitatud 155 taotlust ja kokku üle 45 miljonile kroonile. Siin on tõepoolest sektoriga kokku lepitud nii baaskriteeriumid kui ka paremusjärjestuse kriteeriumid ja neid on arutatud ka mitme sotsiaalpartneriga. Kui te nüüd tõepoolest vihjate ühele kirjale, mis mulle tuli eilsel kuupäeval, siis kahjuks on seal tegemist kas vähese süvenemise või ka arusaamatustega, aga selle kirja teemal arutelu nende esindajatega veel jätkub. Põhiline muudatus, mis tehti, oli üleminek esitamise järjekorra põhimõttelt taotluse hindamise põhimõttele ja sellega olid ka eilse kirja autorid nõus suvel, kui seda arutati. Nii et ma arvan, et seda on tarvis natuke selgitada, aga selleks oleme me valmis.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust teema kohta. Palun, kolleeg Imre Sooäär!
I. Sooäär
Aitäh, härra juhataja! Jätkan Tiit Niilo alustatud teemaga. Tõepoolest, nagu te mainisite, tähtaegu on kaks korda pikendatud ja sellegipoolest on veel suur hulk investeeringuraha saadaval. Aga paljud maaettevõtted kurdavad, et ministri kehtestatud määruses on nõuded üliranged. Võrreldes näiteks põllumajandustootjate meetme 3.1 alt taotlenutega, oli nõudeid maaettevõtjatele tõesti tunduvalt karmistatud. Aga Euroopa Liidus kehtib võrdse kohtlemise printsiip, mis laieneb ka maaelu arengukava ja riikliku arengukava põhjal taotlejatele. Miks siis teie juhitav ministeerium kehtestas tunduvalt rangemad nõuded maaelu mitmekesistajatele, kes selletõttu peavad praegu ukse taha jääma?
E. Tuiksoo
Aitäh, austatud küsija! Ma ei saa nõustuda sellega, et kellelegi on tehtud rangemad nõuded kui mõnele teisele taotlejategrupile. Nagu ma juba rõhutasin, on see väga selgelt ja õigel ajal läbi arutatud asjaosalistega, kes on nendest meetmetest huvitatud olnud. Siin ei saa olla mingisugustki ebavõrdset kohtlemist. Nii et sellega olen ma täiesti nõus, et võrdsed võimalused peavad olema kõigile.
Esimees T. Varek
Aitäh! Viimane küsimus selle teema kohta. Palun, kolleeg Jaanus Männik!
J. Männik
Aitäh, härra esimees! Austatud proua minister! Seda maaelu arengukava on pikalt tehtud ja seda on teinud asjatundjad, põllumehed ise ja muud maaettevõtjad ja sihtasutused. Valitsevad poliitikud ei ole siin sekkunud, alati on n-ö lokku löönud opositsiooni esindajad. Praeguseks on see kava hästi ja mõistlikult koostatud. Mis proua minister arvab, kas on ülepea võimalik niisugust kava teha, millega opositsioonipoliitikud, siin eelkõnelenud kolleegid üldse kunagi rahule jääksid või ei ole seda võimalik teha?
E. Tuiksoo
Aitäh, austatud küsija! Põllumajandusministeeriumi tegevus on olnud avatud nii opositsioonipoliitikutele kui koalitsioonipoliitikutele ja võimaluse korral on ka ettepanekuid arvestatud. Mis puudutab maaelu arengukava, siis üle 50% ettepanekutest on ka arvesse võetud selle koostamisel. Aga kindlasti tuleb ettepanekute puhul leida soovide ja võimaluste kompromiss. Nii et siit poolt ma tänan, kui see on õnnestunud. Aga kahjuks ei saa kõiki soove alati arvestada, sest elul on ka oma reeglid.
Esimees T. Varek
Aitäh, proua põllumajandusminister! Lõpetan küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on proua haridus- ja teadusministrile. Palun, kolleeg Peeter Kreitzberg!
P. Kreitzberg
Tänan! Lugupeetud minister! Lubage ka mul natuke lokku lüüa, nii nagu Jaanus Männik siin äsja mainis. Teemaks oleks Eesti kõrghariduse strateegia aastateks 2006-2015. Aastal 2007 avaneb kindlasti suurepärane võimalus alustada selle strateegia elluviimist. Paraku on mitmed rektorid märkinud, et ei leia nagu eelarvest seda rahalist katet, millega strateegia elluviimine oleks käivitunud. Kuidas te ise kommenteeriksite seda, kuidas on see strateegia alustanud oma elu järgmise aasta eelarves?
Esimees T. Varek
Palun, proua haridus- ja teadusminister!
M. Reps
Aitäh, hea küsija! Nii nagu ka paljude teie kolleegidega sai arutletud Valge saali foorumil selle ümber, oli strateegia sündimine tõepoolest väga suurte kompromisside ja kokkulepete koht. Mul on siiralt hea meel, et selline dokument on saanud ka Riigikogu toetuse. Küll aga üks väga selge eesmärk, mida ülikooli rektorid oma strateegilise hariduse rahastamise töörühmas kokku leppisid, oli alustada investeeringukomponendi ehk 10% investeeringu- või amortisatsioonikulu lisamist ja soovitavalt siis järgmise aasta eelarvest. Selle ettepanekuga pöördus haridusministeerium, nii nagu ikka kombeks, Rahandusministeeriumi poole ja samasuguseid läbirääkimisi pidasid ka rektorid ise. Tagasiside oli kahetine. Esiteks, väga selgelt oli probleemiks ja on ka praegu probleemiks, et Rahandusministeerium soovis, et me selgitaksime täpsemalt, mida tähendab investeeringukomponent, arvestades seda, et ülikoolidel on väga erinev varanduslik seis, väga erinev remondivajadus - kas see tähendab lihtremonti, kas see tähendab liisingu tagasimakseid, kas tuleb arvestada olemasoleva vara olukorda jne. Lihtsalt 10% lisamist tuleks nimetada baasmaksumuse tõstmiseks. Teiselt poolt, väga selgelt oli ka vastuolu sellega, et ei olnud täpselt kokku lepitud, kuidas ja millises ulatuses kuuluvad sellesse gruppi rakenduskõrgkoolid. Nende kahe probleemi ülevaloleku tõttu ta 2007. aasta eelarvesse ei jõudnud.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Peeter Kreitzberg, täpsustav küsimus!
P. Kreitzberg
Tänan! Jääb mulje, et Rahandusministeerium ei osalenud korralikult selle dokumendi ettevalmistamisel, kui ta alles rahastamise käigus avastas, et see ei ole elluviidav. Aga siin on üks väga konkreetne punkt: viiakse läbi erasektori finantseeritavate hariduskulude analüüs ning töötatakse 2006. aasta jooksul välja erakapitali suuremat kaasamist tagavad ettepanekud. Millised need ettepanekud on? 2006. aasta saab õige pea otsa?
M. Reps
Aitäh, hea küsija! On kokku lepitud, et kaks töörühma tegelevad tõsiselt edasi meetmetega, mis on kokku lepitud. Esimene oli siis rahvusvahelistumine. Kuna üldjuhul on kõrghariduses, nii nagu ka teistes sektorites, inimressurss üsna piiratud, siis lepiti kokku, et kõigepealt lõpetatakse ära rahvusvahelistumise osa, eriti ühisdiplomite osa. Nagu te väga hästi teate, on sellega väga kiire. Ja siis tullakse teise teema juurde. Rahvusvahelistumise strateegia ettepanekud on haridusministrile esitatud eelmise nädala seisuga. Ja nüüd on ka kokku lepitud, et kohe minnakse edasi rahastamise töörühmana. 2006. aasta 31. detsembriks tõenäoliselt ei suudeta kõiki neid vastuseid esitada.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Peeter Kreitzberg, teine täpsustav küsimus!
P. Kreitzberg
Tänan! Mulle jääb ka mulje, et siin on päris mitmeid asju, mida vist ei ole võimalik ellu viia. Aga mind huvitab üks teine asi veel: edendada kõrghariduse sotsiaalset dimensiooni. Kas on nüüd midagi muutunud õppurite sotsiaalsete garantiide suhtes? Ma mõtlen rahastamise skaalal.
M. Reps
Aitäh, hea küsija! 2007. aasta eelarves on küll suurendatud nii sõidusoodustuste kui õppetoetuste osa, aga peamiselt seetõttu, et õppurite ringi on veidi laiendatud, 0,3-lt 0,4-le. Summade üldsuuruses üliõpilase kohta ei ole summa oluliselt tõusnud ja põhjus on kahetine. Esiteks ei ole kokku lepitud, millises suunas minnakse, kas laienemise või summade suurendamise suunas ja teiseks on üliõpilastega kokku lepitud, et tõenäoliselt tuleb kogu see süsteem põhjalikult läbi analüüsida, sest sotsiaalset meedet see praegu ju piisavalt ei kata. Need noored, kes ei saa rahalistel põhjustel kõrgharidusse suunduda, õppetoetuste tõttu sellist otsust ikkagi ei julge teha, sest seda kindlust ju ei ole. Nii et tõenäoliselt on võimalik, et ka veel see Riigikogu, aga kindlasti järgmine on väga tõsiselt silmitsi nende sotsiaalsete meetmetega.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust teema kohta. Palun, kolleeg Avo Üprus!
A. Üprus
Aitäh, lugupeetud juhataja! Lugupeetud minister! Minu käes olev kõrgharidusstrateegia on suhteliselt abstraktne ja üldine dokument, nii nagu ta olema peab, aga selletõttu peangi ma küsima mõningaid konkreetsemaid asju seoses edasiste kavadega. Üks neist puudutab kalanduse eriala ja teine teoloogiat. Nad on küll teineteisest kauged teemad, aga siiski mõlemad huvipakkuvad. Kas on kavas hakata teoloogiateaduskondadelt tellima - seoses ka religiooniõpetuse laienemisega - rohkem seda õppeainet õpetavaid õpetajaid? Ja teiseks, te vastasite siin ühele minu küsimusele Orissaare Internaatkooli kohta mõne nädala eest, et on võetud uus juhtkond, kes peab ennast tõestama lähema poole aasta jooksul ja siis räägime edasi, kas Orissaare kool on jätkusuutlik ja kas ta jätkab. Aga nädalapäevad tagasi helistas mulle kohaliku ajalehe toimetaja, kes küsis, miks Orissaare kool suletakse ja profileeritakse ümber kalanduserialale. Kas te oskate seda kuidagimoodi kommenteerida?
M. Reps
Aitäh! Kõigepealt, hea küsija, Orissaare kohta ei ole tehtud kindlat otsust. Ka mina tutvusin Meie Maa artikliga, kus seda väideti. Kontrollisin üle meie koolivõrgu büroo peadirektorite käest, sellist otsust, et Orissaare kool kinni panna, ei ole. Küll aga on loomulikult selge, et selliselt jätkata ei saa. Me peame kas sinna tõsise investeeringu tegema, mida ma eelmine kord nimetasin, praegune pakkumine oli 52 miljonit, tõenäoliselt on see summa veidi tõusnud, või otsustavalt suunama need investeeringud kas Vastseliina või mujale, ütleme siis erivajadustega laste koolidesse või erikoolidesse. Seega ei oska rohkem täpsustada. Tõenäoliselt, nii nagu te ka väga hästi teate, peab 1. märtsiks ministeerium selle otsuse kujundama. Selline kokkulepe majas ka on, et härra Ants Eglon, kes erikoolide ja riigikoolidega tegeleb, on võtnud selle oma esimeseks prioriteediks otsustada ja osapooltega kokku leppida. Mis puudutab merekooli, siis loomulikult on merendus Orissaares olnud pretsedenditult tugev, ta on väga heal tasemel, on arutatud merendusklassi laiendamist ja võib-olla ka sellise kutseõppe arendamist, toetudes Mereakadeemiale ja Merekoolile. Küll aga ei asenda ta Orissaaret, nii et see on lihtsalt olnud paralleelselt jutuks. Võimalik, et kohalikud on elanud juba edasi oma elu, aga see ei ole ministeeriumi poolt suunatud. Teoloogia osas on olnud koolitustellimus, nii nagu osapooltega on kokku lepitud, praegu ei ole religiooniõpetuse laiendamise pärast planeeritud koolitustellimuse olulist suurendamist, sest religiooniõpetuse puhul oleme me pigem näinud täiendkoolituse vajadust.
Esimees T. Varek
Aitäh! Viimane küsimus selle teema kohta. Palun, kolleeg Mihhail Lotman!
M. Lotman
Aitäh, härra eesistuja! Austatud proua minister! Kuulan ja imestan aina rohkem. Nagu te teate, olin ma ainuke Riigikogu liige, kes hääletas selle strateegia vastu, sest minu meelest ei ole see Eesti kõrghariduse arengu strateegia, vaid kõrghariduse stagneerumise, ma ei tea, strateegia või mingi tagatis. Minu küsimustele, miks selle strateegia eesmärgid on nii hambutud ja miks kõrghariduse plaanides puudub igasugune ambitsioonikus - meie valitsus tahab viia Eesti Euroopa viie kõige jõukama rahva hulka, aga mina tahaksin, et üks Eesti ülikool oleks Euroopa 50 parema ülikooli seas, mida ei ole ette nähtud -, oli vastus umbes selline, et ei ole raha. Nüüd ma näen, et ka selle programmi jaoks ei ole raha. Kuidas see siis koostati?
M. Reps
Aitäh, hea küsija! Ma siiski ei tahaks teiega nõustuda, et meil ei ole raha kõrgharidusele. Mis puudutab kinnisvarakomponenti, siis ma pidasin vajalikuks selgitada, miks seda ei ole 2007. aasta eelarves. Peamiselt oli põhjus selles, et meid ei olnud piisavalt ette valmistatud ja ei põhjendatud piisavalt, Rahandusministeeriumis ei oldud ka võib-olla piisavalt veenvad ja võimalik, et oli veel muid põhjusi. Aga samal ajal tõuseb kõrghariduse enda rahastamine üle 17% ja sealhulgas on üsna märkimisväärsed summad ka teadusesse eriti lisaeelarvega suunatud. Nii et ma ei oleks küll nõus, et me seda sektorit ei toeta. Vestlus teiega kõrgharidusstrateegiast puudutas pigem seda, et miks ei ole me välja toonud SKT protsenti. SKT protsenti ei toonud me välja sellepärast, et mitmed sotsiaalsed partnerid, sealhulgas ka tööandjad, leidsid, et sellise protsendi väljatoomine seaks kõrghariduse eelisseisundisse, erinevalt teistest sektoritest. Ja Rahandusministeerium arvas, et igasugune protsentide sidumine ei oleks aus Riigikogu suhtes, sest sellisel juhul ei ole Riigikogul hiljem ju enam mõtet eelarvet arutada, kui kõik sektorid on protsentuaalselt seotud. Need olid põhjendused, miks me võtsime välja protsendi, mis ei tähenda sugugi, et Haridus- ja Teadusministeerium oleks loobunud eesmärgist ikkagi seada needsamad protsenditõusud järgmiste aastate eelarves oma eesmärgiks.
Esimees T. Varek
Aitäh, proua haridus- ja teadusminister! Lõpetan küsimuse käsitlemise. Järgmine teema on meil seotud Weroliga, vastab proua põllumajandusminister. Palun, kolleeg Urmas Reinsalu!
U. Reinsalu
Austatud Riigikogu esimees! Austatud proua põllumajandusminister! Tahaksin teilt küsida seoses Weroli ümber toimuvaga. Me teame, et mitmete Weroli juhtide suhtes on esitatud süüdistus korruptsioonikuriteos. Ma ei teagi, kas nad viibivad vahi all või milline see protsessuaalne seis praegu on. Te olete oma isikliku poliitikureputatsiooniga andnud viimasel aastal Werolis toimuva kaitsmisel üsna tõsise veksli välja või pannud oma reputatsiooni panti. Te ütlesite, et Riigikogu liige, kes suvel neile probleemidele viitas, valetab. On huvitav, et ka Põllumajandusministeeriumi kodulehel on toodud ära teie ministeeriumi ametlik hinnang, et riigitehase osalemise eesmärk on olulises osas täidetud, ja antud ka hinnang Werolile teie valitsemise ajal. Kas te olete jätkuvalt sellel seisukohal, n-ö kaitsepositsioonis, et Werolis toimunu väärib teie kõrget ja positiivset hinnangut?
Esimees T. Varek
Palun, proua põllumajandusminister!
E. Tuiksoo
Aitäh! Tänan, austatud küsija! Ma püüan teid mõista, kuna see teema teile meeldib ja teile meeldib seda käsitleda. Põllumajandusministeerium müüs tõepoolest 31.juulil k.a AS-i Werol Tehased. As-i Werol Tehased ümber toimuv on olnud Eesti rahvale ja kõigile üsnagi kättesaadav materjal, isegi kui ettevõtte laost sai tooraine otsa, siis seda teadis kogu Eesti rahvas, mis on muidugi väga hea näitaja olnud. Ja see, mis AS-i Werol Tehased ümber praegu toimub, on loomulikult tagajärg ja kahetsusväärne tagajärg. See, mida Põllumajandusministeerium on teinud ettevõtte müümisel, on olnud parim võimalikust, ja riik on saanud sealt turuhinna, mis see sel hetkel oli. Mul ei olegi teile rohkem lisada.
Esimees T. Varek
Palun, kolleeg Urmas Reinsalu, täpsustav küsimus!
U. Reinsalu
Aitäh! Proua minister! Ma arvan, et üks asi, milles teid kindlasti süüdistada ei saa, on hea ja inimlik iseloom, ka inimestele toetuse pakkumisel raskel hetkel. Nimelt kui 2004. aasta lõpul Weroli praegu vahi all viibiv endine juhatuse esimees vabastati ametist, siis määrati talle ka sadadesse tuhandetesse kroonidesse ulatuv lahkumishüvitis. Ma tsiteerin ajalehte: ,,Ministeerium on lubanud sadadesse tuhandetesse ulatunud lahkumishüvitise maksmise õiguspärasuse küll üle vaadata, kuid ei ole seda veel tagasi nõudnud, sest nimetatud juhtimisvigu pole tõestatud". Äkki te, proua minister, tuletate meelde, kui suur see lahkumishüvitis oli ja milliste teenete eest see anti. Kas see oli pool miljonit, 200 000 või kolmveerand miljonit krooni? Kahjuks ei selgu artiklist selle suurus.
E. Tuiksoo
Tänan, austatud küsija! Kõigepealt ma muidugi tänan teid komplimendi eest. Sel hetkel, kui vabastati AS-i Werol Tehased juhatuse liige, tugineti kahtlustele seoses tehase juhtimisega. Nõukogul tekkis usaldamatus juhatuse liikme vastu ja sellest tulenevalt ta ka vabastati. Ja mul on heameel, et praegu, kui peaaegu kaks aastat on möödunud, on uurimisorganid lõpuks jõudnud välja selgitada, milliseid kahtlustusi võis esineda seoses tookordse juhtimisega ja juhatuse liikme tööga. Ka mina olen vahepeal püüdnud huvi tunda selle vastu, miks sellega on nii kaua aega läinud, aga ju on selleks olnud erinevad põhjused. Aga vähemalt praegu on teatav materjal koos ja saab teostada edasisi toiminguid. Mis puutub lahkumishüvitisse, siis ma peast seda ei mäleta, tõenäoliselt oli see üle 200 000 ja see tulenes sel hetkel lepingust. Aga oleme ka väitnud, et kui uurimine tuvastab puudused, siis tuleb see lahkumishüvitis riigile tagasi maksta, kuid seekord tehti otsus tulenevalt töölepingust.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Urmas Reinsalu, teine täpsustav küsimus!
U. Reinsalu
Aitäh! Nagu ma ütlesin, on see iseenesest positiivne poliitika, kui kahtlustuse eest saab nii ulatusliku kingituse. Jõulud on tulemas ja ma loodan, et teie mind veidike kahtlustate ja mulle ilusa jõulukingituse teete. Aga aprillikuus tegi Riigikontroll teile, proua põllumajandusminister, ettepaneku otsustada kooskõlastatult rahandusministriga Werol Tehased nõukogu liikmete vastutusele võtmine äriühingu juhatuse tegevuse üle ebapiisava järelevalve tegemise eest. Pool aastat on mööda läinud, politsei on hakanud asja uurima, ma ei teagi, mitu juhatuse liiget või kes õigupoolest on võetud kas vahi alla või on esitatud süüdistus, kahtlustus. Teil on kindlasti parem informatsioon. Aprillikuus te keeldusite oma allkirjaga nõukogu liikmete vastutusele võtmisest ja lükkasite Riigikontrolli ettepaneku tagasi. Kas te olete jätkuvalt sellel seisukohal, et te talitasite toona õigesti?
E. Tuiksoo
Tänan! Kui te viitate Riigikontrolli auditile ,,Riigi tegevus rapsi ja biokütusega seotud küsimuste käsitlemisel", siis ministeerium tõepoolest tellis advokaadibüroolt Laus ja Partnerid vastava õigusliku analüüsi, kust ilmnes, et nõukogu liikmed ei ole oma hoolsuskohustust rikkunud. Seoses AS-i Werol Tehased juhtkonna vastu algatatud kriminaalasjaga on ilmnenud uued asjaolud, mis viitavad nõukogu tegematajätmistele, seega tuleb ka vastavalt käituda. Kahjuks puudub mul täna ülejäänud informatsioon, millele te võite siin vihjata.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust. Palun, kolleeg Jaanus Männik!
J. Männik
Aitäh, härra juhataja! Austatud proua minister! Werol on olnud kaasaegne ettevõte ja tema positiivne roll on olnud eeskätt selles, et ta on võimaldanud Eesti rapsitootjatele turu ja tarbijatele korraliku õli. Ajaloo jooksul on seal olnud muidugi palju probleeme. Kõige suuremad probleemid on muidugi Hüvitusfondi aegsest tegutsemisest. Pärast seda oli siis see aeg, millele kolleegid vihjasid, kui nõukogus olid just Res Publica esindajad esindatud. Tõsi, nad pärast vahetasid küll parteid. Aga et see on nagu politiseeritud ja seda on nimetatud Rahvaliidu nõukoguks, see ei vasta tõele, sest tol ajal ei olnud seal üldse Rahvaliidu liikmeid. Proua president, miks on opositsioonierakondadel praegu selline tahtmine seda teemat politiseerida, milles on asi, mis neil viga on?
Esimees T. Varek
Palun vastata, proua põllumajandusminister!
E. Tuiksoo
Tänan! Ma olen tõepoolest põllumajandusminister. Aitäh küsimuse eest! Aga mis seal ikka, kui opositsioonipoliitikutel on jätkuvalt huvi AS-i Werol Tehased teemadel küsida, siis loomulikult olen ma nõus ka vastama. Teinekord on kordamine ka hea tarkuse ema. Nii et kui siiamaani ei ole paljud asjad selgeks saanud, siis võib ju veel lisateavet jagada. Tõepoolest, As Werol Tehased on sektori jaoks praegu olemas ja tuletan meelde, et tookordne, enne müügitehingut olnud nõukogu esimees jätkab täna ka erasektori käes oleva tehase nõukogu esimehena. Nii et minu andmetel rapsi varumine ja töötlemine praegu AS-is Werol Tehased jätkub.
Esimees T. Varek
Aitäh! Viimane küsimus teema kohta. Palun, kolleeg Janno Reiljan!
J. Reiljan
Aitäh! Mul on tunne, et härra Reinsalu ei saa aru, kes on juhatuse liikmed ja nõukogu liikmed, aga jätame selle kõrvale. See ongi juristile liiga keeruline. Võib-olla tuletate härra Reinsalule meelde, mis hinda Weroli eest pakuti ja mis hinnaga ta müüdi, et saada aru, kas see ettevõte oli pankrotis või on ta kasumlik ettevõte?
E. Tuiksoo
Aitäh, austatud küsija! Tõepoolest, kui Põllumajandusministeerium alustas Vabariigi Valitsuses ettepanekuga AS-i Werol Tehased aktsiad müüa, siis arvas nii mõnigi, et kas ikka keegi ühe krooni eest seda ettevõtet tahab. Lõpuks müüdi see ettevõte 31. juulil k.a 32 miljoniga. Nii et niisugused on olnud arengud.
Esimees T. Varek
Aitäh, proua põllumajandusminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine teema on rannarahva ja saarte elanike tulevikust, küsimus on härra regionaalministrile. Palun, kolleeg Mark Soosaar!
M. Soosaar
Lugupeetud minister! Meie väikesaartel elab, võrreldes Eesti üldise rahvaarvuga, väga vähe inimesi, võib-olla on neid tuhatkond täiskasvanut. Kui aastal 2004 hakkas toimima väikesaarte seadus, siis ta oli deklaratiivne. Nüüd on paari-kolme aasta jooksul valitsuskomisjon, mille nimeks on väikesaarte komisjon, töötanud selle seaduse täiustamise kallal, muutes seda konkreetsemaks ja töökõlbulikuks. Öelge mulle palun, kui kaugel on see seadus ja millal kavatseb valitsus ta Riigikogusse saata, sest seda seadust oodatakse väikesaartel väga. Möödunud talv näitas, et mitmelt väikesaarelt tulid inimesed kohale selleks, et oma ettepanekuid teha ja komisjon on oma aktsepti andnud. Nii et esimene küsimus: kui kaugel seadus on?
Esimees T. Varek
Palun, härra regionaalminister! Aega vastamiseks on 40 sekundit.
J. Õunapuu
Aitäh! Austatud küsija! 2004. aastal vastu võetud väikesaarte seadus on toiminud minu hinnangul hästi. Ma julgen seda väita sel lihtsal põhjusel, et need tegevused, mis seadusega olid määratud, on paljuski hoogu juurde saanud. Kindlasti ei ole riigi ja kohaliku omavalitsuse abi seal olemata. Selle aasta lisaeelarves, mille, ma loodan, Riigikogu täna vastu võtab, oleme planeerinud 10 miljonit lisakrooni investeeringuteks. Mis puudutab seadust ja seaduse täiendust, siis 14. detsembril tuleb kokku väikesaarte komisjon, kus me arutame selle veel läbi ja kui kõik komisjoni liikmed on nõus, siis paneme kooskõlastusringile ja ma loodan, et järgmise aasta alguses saame selle asjaga konkreetselt edasi minna.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra regionaalminister! Lõpetan küsimuse käsitlemise, kuna meie infotunni aeg on läbi. Infotund on lõppenud. Aitäh Vabariigi Valitsuse liikmetele! Aitäh küsijatele!