Austatud istungi juhataja! Head kolleegid! Tere jälle! Eelnõu, mille on esitanud Riigikogu neli fraktsiooni, kannab nimetust sõjahaudade kaitse seaduse eelnõu. Peab ütlema, et praeguse ajani ei ole meil vastu võetud ühtegi seadust ega muud rakendusakti, mis reguleeriks sõjahaudade kaitsega seonduvaid küsimusi. Sellest tulenevalt on esinenud ažiotaažijuhtumeid. Selleks, et niisuguse seaduse puudumist likvideerida, ongi eelnõu autorid esitanud eelnõu, mis määrab kindlaks sõjategevuse tagajärjel surnud isikute haudade õigusliku kaitse korra ja alused, samuti kaitse tagamiseks vajaliku sõjategevuse tagajärjel surnud isikute ümbermatmise korra ja alused, kui see osutub vajalikuks. Millistel põhjustel täpselt, sellel peatun veidi hiljem. Küll aga on sõjahaudade kaitse tagamise kohustuse Eesti Vabariik võtnud enda kanda juba hea tükk aega tagasi, 24. augustil 1992, mil ühinesime 1949. aasta 12. augusti Genfi konventsiooniga ja selle konventsiooni lisaprotokolliga 8. juunist 1977. Mida eelnõu reguleerib? Reguleerib selliste säilmete ümbermatmist ja sellega koos hauamonumentide ja -tähiste teisaldamist juhul, kui need hauad, sõjahauad, asuvad ebasobivas kohas või kui säilmete ümbermatmine on muul põhjusel avalikes huvides vajalik. Viidatud Genfi konventsiooni protokollist tulenebki kohustus sõjahaudade kohaseks tähistamiseks ja austamiseks ning sõjahaudades olevate säilmete austamiseks. Võib juhtuda, et sellest tingitult tuleb säilmed ümber matta, kui sõjahauad asuvad kohas, mis ei võimalda piisavalt tulemuslikult nende säilmete väärikat kohtlemist või seda ei saa käsitleda väärika ja sobiliku viimse rahupaigana. Sõjahaudades asuvate säilmete ümbermatmise võib tingida ka ühiskondlike rajatiste ehitamine või laiendamine sõjahaudade vahetus läheduses, loodusnähtustest põhjustatud oht sõjahaudade säilimisele ja, miks ka mitte, julgeolekukaalutlused või tervisekaitsekaalutlused. Igal juhul soovivad eelnõu autorid anda eelnõuga Vabariigi Valitsusele õiguse sellistel juhtudel anda korraldus säilmete ümbermatmiseks. Kui rääkida eelnõust veidi lähemalt, siis § 1 sätestab seaduse reguleerimisala, milleks on Eestis asuvate sõjahaudade õiguslik kaitse, nagu ma juba ütlesin, avalik ligipääs nendele ning sõjahaudade tähistamise kord, samuti käesolevas seaduses sätestatud Eestis asuvatest sõjahaudadest säilmete kalmistutele ümbermatmise alused ja kord. Teiste riikide relvajõududesse kuulunud isikute ja riikide kodanike sõjahaudadele kohaldatakse käesolevat eelnõu, kui see saab seaduseks, üksnes niivõrd, kuivõrd välisleping ei näe ette teisiti. Praegu on sellised välislepingud sõlmitud Soome ja Saksa riigiga. Eelnõus on avatud ka sõjalise tegevuse tagajärjel hukkunud isikute ja sõjahaua mõiste. See on vajalik, sest ilma neid mõisteid haaramata ei oleks selge, millised juhtumid on sõjategevusega seostatavad ja millised mitte. Ka kalmistu mõiste on vajalik. Peab ütlema, et praeguse seisuga meie riigis üldist kalmistuseadust ei ole. Küll aga on mulle teadaolevalt sellest eelnõust saanud innustust regionaalminister, kes on asunud sellist üldist eelnõu välja töötama. Kindlasti ei saa kalmistutena käsitleda eri kohtadesse rajatud sõjategevuse tagajärjel surnud isikute ühishaudu, need on siiski teistsuguse kompaktse rajatisena käsitletavad. Selleks, et tagada sõjahaudade kaitse ning avalik ligipääs neile ja et me saaksime täita oma rahvusvahelist kohustust vastavalt Genfi konventsioonile, millele ma eelnevalt eelnõu esitajate esindajana viitasin, näeb eelnõu ette, et sõjahaudade kohta peab arvestust Kaitseministeerium. Volitustega ministeerium olekski kõige sõjahaudadega seonduva osas Kaitseministeerium. Eelnõu menetlemisel õiguskomisjonis juba tekkis küsimus, et ilmselt oleks vaja anda ka täiendav delegatsiooninorm Kaitseministeeriumile sõjahaudade küsimustega seonduvas probleemistikus. Kindlasti ei saa ma eelnõu autorite esindajana ka sellist lähenemist välistada, eelnõu tuleb tõepoolest selles osas täiendada. Paragrahv 5 sätestab sõjahaudade kaitse alla võtmise korra. Selle kohaselt otsustab kaitseminister sõjahaudade nimekirja kandmise. Seda on päris oluline teada. Paragrahv 6 näeb ette sõjahaudade tähistamise ja hooldamise kohustuse. Praegu on seal märge, et sõjahaua tähisele tuleb kanda sinna maetud isikute nimed. Tegelikult on see ju õige ja nii see peabki olema. Aga võib tõepoolest juhtuda ka niiviisi, et kõigi sellesse sõjahauda maetud isikute nimesid ei ole võimalik teada saada. Võib-olla kunagi hiljem on neid võimalik täpsemalt teada saada. Sellest tulenevalt on tarvis seda eelnõu ilmselt muuta niiviisi, et see ei oleks obligatoorne nõue, vaid just nimelt nii, et sinna kantakse nende sellesse sõjahauda maetud isikute nimed, kes on teada. Paragrahv 8 sätestab säilmete ümbermatmise alused. Siinkohal on kaks selgelt eristuvat aluste gruppi. Esimene on see, et ümbermatmine on vajalik seetõttu, et sõjahaudade praegune asupaik ei taga sõjahaudadele piisavalt austamist ja väärikust, ja teine on see, et ümbermatmine on vajalik, lähtudes avalikest huvidest. Eelnõuga seondub, ma vist päris mitmendat korda siin kasutan seda sõna, väärikus. Hinnangu andmine seondub eelkõige haudade kohtlemisega kultuurilisest aspektist lähtuvalt. Ka seda üritab see eelnõu kätkeda. Eelnõu annab Vabariigi Valitsusele pädevuse otsustada, millal on ümbermatmine vajalik avalikes huvides muul põhjusel kui see, et praegune haudade asupaik ei ole sobiv. Kindlasti, head kolleegid, te tunnete huvi, mis see avalik huvi võiks selle seaduse tähenduses olla. Selline avalik huvi on näiteks ühiskondlike rajatiste ehitamine või laiendamine sõjahaudade vahetus läheduses, võib olla ka loodusnähtustest põhjustatud ohte sõjahaudadele, võivad olla ka julgeolekukaalutlused. Neid võib veel päris mitmeid olla. Igal juhul oleme teinud selles eelnõus ettepaneku, et niisuguste asjaolude esinemise üle otsustaks Vabariigi Valitsus, et just tema oleks pädev niisuguse otsuse vastuvõtmiseks. Genfi konventsioonist ma mõnevõrra juba rääkisin ja sellel ma täpsemalt ei peatu. Kõigil huvilistel on võimalik see tekst kätte saada. Igal juhul on selle lisaprotokolli kohaselt sõjategevuse tagajärjel surnud isikute ümbermatmine võimalik siis, kui on sõlmitud kokkulepe riikide vahel või see on vältimatu avalikes huvides. Nii et kaks alust on ära toodud ja need tulenevad sellest Genfi konventsioonist. Me oleme need sellesse eelnõusse loomulikult lisanud. Eelnõu kohaselt kuuluvad koos säilmete ümbermatmisega uude matmispaika, kui selline vajadus tekib, teisaldamisele ka senised hauamonumendid ja hauatähised. Haudade austamise kohustusega ei ole ühitatav olukord, kus säilmete ümbermatmisel jääksid hauamonumendid sinna, kus nad varem olid. Tuleb siiski viia kõik uude matmispaika. Arvestades asjaolu, et säilmed maetakse kalmistule, võib osutuda vajalikuks ka suuremõõtmeliste monumentide kohandamine kalmistule sobiva suuruseni. Aga ka siin on antud otsuse tegemise võimalus kaitseministrile, sõjahaudade komisjonile, mis luuakse selle eelnõu alusel. Nii et selles eelnõus on üpris asjalikult ära mainitud, kuidas niisuguste otsuste tegemine sünnib, kuidas selle eest vastutus võetakse, kuidas vastutust kantakse. Väga oluline on see, et eelnõu § 10 lõige 4 sätestab kohustuse tagada ümbermatmise protseduuri käigus säilmete austamine ja tuleb tagada ka selle austamise kohustuse täitmine. See on lausa mitu korda ülekirjutatud, mis näitab seda, kui väärikalt tuleb suhtuda sõjahaudades olevatesse säilmetesse. Eelnõu § 11 lõikes 1 sätestatakse, et sõjahauda, hauamonumente ja nende tähiseid ei loeta kinnisasja oluliseks osaks. Seega on eelnõu autorid seisukohal, et me välistame olukorra, et kinnisasja omanik saaks väita, et tema omand ulatub ka hauale ja sellele kuuluvatele tähistele, ning hakkaks keelama säilmete ümbermatmist või hauamonumentide teisaldamist, viimist kalmistule. Ka niisugust olukorda tuleb meil kindlasti ette näha. Vajaduse korral on tarvis läbi rääkida Muinsuskaitseametiga, saada Muinsuskaitseametist load. Ma arvan, et eelnõu edasisel menetlemisel võib olla tarvilik eelnõu täpsustada küsimustes, mis käsitlevad Muinsuskaitseametiga seonduvat. Aga eelnõu autorid on seisukohal, et seda kõike on võimalik eelnõu edasisel menetlemisel teha. Mis siis lõpuks veel, head kolleegid, enne kui tänane istung lõpeb? Selle seaduse rakendamisega tagatakse Eesti poolt võetud rahvusvaheliste kohustuste täitmine sõjahaudade ja sõjategevuse tagajärjel surnud isikute säilmete austamisel ja kaitsmisel. Eelnõu autorite arvates aitab see eelnõu tagada ka kultuuril ja tavadel põhinevate surnutega ja surnute matmispaiga kui viimase väärika rahupaigaga seotud hoiakute ja väärtustega arvestamist meie riigis. Sellest tulenevalt on meie arvates selle eelnõu puhul tegemist eelkõige sotsiaalse eelnõuga. Eelnõu autorite esindajana ütlen sedagi, et me toetame igati õiguskomisjoni ettepanekut esimene lugemine täna lõpetada. Kindlasti kõik vajalikud muudatused, mida head kolleegid edaspidi vajalikuks peavad, on ka eelnõu autorite arvates selle eelnõu edasisel menetlemisel igal juhul teretulnud. Aitäh teile!