Infotund
Esimees T. Varek
Tere päevast, austatud Riigikogu! Tere päevast, austatud peaminister, austatud ministrid! Alustame tänast infotundi. Kuid, head kolleegid, alguses teeme, palun, kohaloleku kontrolli! Kohalolijaks registreerus 46 Riigikogu liiget, puudub 55. Tänases infotunnis osalevad peaminister Andrus Ansip, kultuuriminister Raivo Palmaru ja minister Paul-Eerik Rummo. Eelnevalt on registreeritud kaheksa küsimust. Alustame esimese küsimuse ja teemaga, milleks on olukord raudteel. Küsimus on peaministrile. Palun, kolleeg Andres Herkel!
A. Herkel
Aitäh! Austatud peaminister! Juba pikka aega on Eestis üleval olnud ohtlike raudteeveoste probleem. Seda on tõstatatud Riigikogus, eri omavalitsustes ja viimasel ajal on selle probleemi väga teravalt üles tõstnud ka õiguskantsler. Terve hulga ettepanekutega, mis puudutavad ohtlikke veoseid laiemalt, aga ka raudteeveoseid, on ta pöördunud majandus- ja kommunikatsiooniministri poole. Me oleme saanud informatsiooni, et sellele märgukirjale ei ole järgnenud adekvaatset vastust, osa probleeme läheb ühe ministeeriumi haldusalast välja, aga valitsus selle probleemiga süsteemselt ei tegele. Küsimus on mul järgmine: miks majandusminister ei tegele raudtee ja raudteeohutuse probleemidega piisavalt tõsiselt ning miks raudteeseaduse, kemikaaliseaduse ja võib-olla ka teiste seaduste muudatused viibivad?
Esimees T. Varek
Palun, härra peaminister!
A. Ansip
Aitäh! Ma usun, et majandus- ja kommunikatsiooniminister tegeleb raudteeohutuse küsimustega tõsiselt.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Andres Herkel, täpsustav küsimus!
A. Herkel
Aitäh! Härra peaminister! See ei olnud küll vastus küsimusele. Küsimus puudutas ka konkreetsete seaduste väljatöötamist ja õiguskantsleri märgukirjale selgete vastuste andmist. Aga ka mõned Riigikogu liikmed on esitanud müüte, just nagu sõltuks raudteeohutus raudtee omandivormist ja niipea, kui raudtee on taasriigistatud, oleksid probleemid nagu lahendatud. Kuna te esimesele küsimusele ei vastanud, siis minu teine küsimus puudutab raudteeinfrastruktuuri kasutamise tasusid, mis Eestis on teatavasti peaaegu suurusjärgu võrra väiksemad kui Venemaal ja on väiksemad ka nendest tasudest, mis on Lätis või Leedus. Kuidas niisuguses olukorras on üldse võimalik raudteeohutust tagada? Miks Vabariigi Valitsus teeb sisuliselt kingitusi Vene transiidile? Kas infrastruktuuritasude tõstmine sõltub raudtee omandivormist?
A. Ansip
Aitäh! Kindlasti ei sõltu kasutustasude määr omandivormist. Kasutustasude määr sõltub kulutustest, mis on vajalikud infrastruktuuri korrashoidmiseks. Kindlasti ei sõltu kasutustasud omandivormist. Praegu on kasutustasud määranud sõltumatu inspektor, Raudteeinspektsioon. Kõigile on ju teada ka see, et need tasud on kooskõlas Euroopa Liidu õigusega. Kuid ma ei välista sugugi seda, et tulevikus, sõltumata sellest, kes on Eesti Raudtee aktsiate omanik või ka selle 66% osa omanik Eesti Raudteest, kasutustasud ilmselt tõusevad. Ma ei näe ette seda, et nad võiksid langeda.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Andres Herkel, teine täpsustav küsimus!
A. Herkel
Aitäh! Härra peaminister! Vabariigi Valitsus keeldus andmast seisukohta Isamaaliidu ja Res Publica algatatud eelnõu kohta, mis käsitles ohtlike vedudega seotud seaduste väljatöötamist. Lõpuks lükkas koalitsioon selle eelnõu tagasi. Riigikogu menetluses on veel eelnõusid, mille kohta Vabariigi Valitsus on sisuliselt keeldunud oma seisukohta andmast. See on minu arusaamist mööda enneolematu. Minu küsimus on: miks Vabariigi Valitsus on loobunud niisugustest seisukohtadest, põhimõttelisest poliitilisest positsioonist ja ka vastutusest paljudes küsimustes ning milline Vabariigi Valitsuse liige tuleb Riigikogu ette seoses raudtee taasriigistamise eelnõuga?
A. Ansip
Kõigepealt ei räägiks ma paljudest eelnõudest, mille puhul Vabariigi Valitsus on loobunud seisukoha andmisest (mitte keeldunud seisukohta andmast, aga loobunud seisukoha andmisest). See õigus Vabariigi Valitsusel on: mitte anda teatud küsimustes oma seisukohta. Vabariigi Valitsus ei anna Riigikogule seisukohta nendes küsimustes, mis puudutavad Riigikogu enda tööd, kodukorda. Vabariigi Valitsus loobub sellistes küsimustes alati oma arvamuse andmisest. Kuid on ka teised põhjused, miks Vabariigi Valitsus aeg-ajalt loobub seisukoha andmisest. See põhjus on lihtne - ühtne seisukoht mingis küsimuses Vabariigi Valitsusel puudub. On teada, et viimane selline juhtum oli seotud nn monumentide eelnõuga. Kas aeg on täis?
Esimees T. Varek
On veel 45 sekundit. Palun!
A. Ansip
Mis see küsimus oli? (Naer.)
Esimees T. Varek
Palun vajutage klahvile "Sõna", kolleeg Andres Herkel!
A. Herkel
Aitäh! Küsimus oli see: milline Vabariigi Valitsuse minister tuleb Riigikogu ette eelnõuga, et raudtee tõesti taasriigistatakse?
A. Ansip
Ma ei räägiks taasriigistamisest, ma räägin 66% aktsiate riigi omandisse minekust, mitte taasriigistamisest, sest taasriigistada ei saa seda, mis on juba riigi käes. Mis riigi käes ei ole, seda on võimalik taas riigi omandisse saada. Kuid see minister peab kindlasti olema majandus- ja kommunikatsiooniminister. On täiesti selge, et selles nii olulises küsimuses ei saa otsuseid langetada lihtsalt eelarve muudatuse kaudu, vaid see vajab eraldiseisvat sisulist arutelu. Ma olen vaadanud ka eile või üleeile üleantud arupärimist ja ma ei saa nõustuda sellega, mida seal väidetakse, justkui oleksid lepingud, mis on praeguseks parafeeritud, saladuseks ka Riigikogu liikmetele. Seda kindlasti mitte. Seal on isegi eraldi punktis ära nimetatud, et kõikidele Riigikogu liikmetele, juba enne seda, kui lepingud allkirjastatakse ja nad jõustuvad, on lepingute sisu kättesaadav. See ei ole kuidagi mingisuguse konfidentsiaalsusklausliga kaitstud.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kolleeg Andres Herkel, loodan, et viimane täpsustav küsimus. Palun!
A. Herkel
Aitäh! See on viimane täpsustav küsimus. Ma tahan peaministrit tänada esimese selge sõnumi eest, mille ma sain, et majandus- ja kommunikatsiooniminister meie ette tuleb. Ma igaks juhuks küsin üle. Kas te olete samal arusaamisel rahandusministri ja rahanduskomisjoni esimehega, kes riigi lisaeelarve esimesel lugemisel selgelt kinnitasid, et raudtee aktsiate tagasiostmise ja 2006. aasta lisaeelarve vahel ei ole mingit seost ega teki mingit seost?
A. Ansip
Ei, ma ei saa seda sõnaselgelt kinnitada. See seos võib tekkida. Kuid mitte mingil juhul ei saa me kiirustada 66% Eesti Raudtee aktsiate tagasi riigi kätte tulemist eelarve muudatustega. Kuna eelarveprotsess käib teatud rütmis, siis me peaksime justkui kiirustama ka selle 2,35- või 2,5-miljardilise tehinguga. See on põhimõtteline küsimus. Kuna tegemist on väga suurte summadega, siis selle otsuse langetamiseks peab kõigil olema piisavalt aega, peab olema piisavalt võimalusi kõikide asjaoludega tutvuda, et väga argumenteeritult oma seisukohad kujundada. Ma ei seoks seda eelarve menetlemise protsessiga. Kuid samas ma ka ei välista, et see side võib tekkida.
Esimees T. Varek
Aitäh! Selle teema kohta viimane, kohapeal registreeritud küsimus, palun, kolleeg Mark Soosaar!
M. Soosaar
Lugupeetud juhataja! Austatud peaminister! Ega rahvast ju tegelikult eriti ei huvita, kellele raudtee kuulub. Rahvas tahaks raudteed mööda kiiresti sõita itta ja lõunasse ja Euroopasse. Ma arvan, et nii teid kui ka väga paljusid Eestimaa inimesi häirib järgmine asi. Üleriigilise planeeringuga, valitsuse otsusega juba aastal 2000 määrati magistraaliks, mis Euroopasse viib, raudtee, mis läheb läbi Kilingi-Nõmme, Mõisaküla ja Pärnu. Miks vahepeal on hakatud hämama, hoolimata sellest strateegilisest dokumendist, mingist võimalusest viia raudtee läbi Tartu või läbi Viljandi jne? Kui kaugel ikkagi selle Rail Balticaga lood on ja millal on lootust, et saaks otse, kiiresti, mugavalt ja ohutult Euroopasse sõita?
A. Ansip
See lootus on olemas, aga see on lähiaegadel küllalt pisikene, võib-olla mõnel inimesel on ta suurem, aga see lootus ei ole mitte millegi väga suurega põhjendatud. Ei ole otsustatud, kas see, võib-olla kunagi Euroopasse viiv raudtee, läheb läbi Pärnu või läbi Tartu. Mingeid majanduslikke põhjendusi praegu mitte kellelgi esitada ei ole. Teada on, et riikidevahelised raudteeühendused tasuvad ära siis, kui rongides on reisijaid. Tavaline praktika on selline, et reisijaid peab olema ka riigisiseselt. Ma praegustes tingimustes, kui odavlennufirmad pakuvad imeodavaid reise, ei kujuta ette, kuidas need kümmekond või isegi peaaegu 100 inimest, kes sooviksid ühel päeval Tallinnast Varssavisse sõita, võiksid selle raudtee tasuvaks muuta. Raudtee tasuvusega on ilmselt tõsiseid probleeme ja kõiki võimalusi seda projekti tasuvamaks muuta tuleb kindlasti arvesse võtta. Ma olen päris kindel, et kui see raudtee kunagi ehitatakse, siis hakkab see Riiga minema läbi Tartu, sest Tartu ja Tallinna vaheline liiklus on märksa tihedam, kui võiks olla Tallinna ja Pärnu vaheline liiklus.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra peaminister! Lõpetan selle teema käsitlemise. Järgmine teema on samuti Eesti Raudtee ja küsimus on peaministrile. Palun, kolleeg Juhan Parts!
J. Parts
Aitäh, lugupeetud esimees! Austatud peaminister! Sissejuhatavalt tahan kõigepealt tunnustada seda, mida te ütlesite, et Eesti Raudtee tagasiostmine on põhimõtteline küsimus ja sellega ei tohi kiirustada. Ma arvan, et see valitsusjuhi lähenemine süstib teatud optimismi. Aga ometi võiksime alustada selle küsimuse selgeksrääkimist nii Eesti rahvale kui ka siin parlamendis. Minu esimene küsimus on teie kui Reformierakonna esimehe põhjenduste kohta. Miks üldse peaks raudtee tagasi ostma, arvestades, et kunagi on olnud ka Reformierakonna väga sügav poliitiline seisukoht, et eraomanik, arvestades Eesti Raudtee eripära, saab paremini hakkama? Miks on see nüüd vajalik ning kui on mingid koostööprobleemid, kas on riigil olemas mingeid odavamaid võimalusi, et Eesti Raudtee pikaajaline tegevus oleks tagatud?
A. Ansip
Aitäh! Ma olen nõus väitega, et riigile pole oluline, kes on raudteeinfrastruktuuri omanik. Oluline on see, et see infrastruktuur laitmatult toimiks. Selline on põhimõtteline lähenemine. Kuid praktikas selgub siiski, et omanik on oluline. Kui praegu on 66% raudteest eraomanike käes ja 34% riigi käes, siis me ei ole raudteeinfrastruktuuri tehnilise seisukorraga sugugi rahul. Me näeme, et rongid liiguvad aeglaselt, raudtee ääres elavad inimesed kurdavad ülenormatiivse müra pärast, ja me ei näe, et tehnilise infrastruktuuri olukord paraneks. Meil on erastamislepingust tulenevaid etteheiteid investoritele. Need etteheited on nii suured, et valitsus on kaalunud ka erastamislepingu lõpetamise menetluse ühepoolset alustamist. Samal ajal on teada, et eraaktsionärid soovivad oma osalust võõrandada. Küsimus pole selles, kas seda osalust tahab omandada just nimelt riik, vaid küsimus on selles, et teine pool soovib aktsiaid võõrandada. Siin ma ütlen küll, et meil ei ole päris ükskõik, kes raudtee 66% aktsiate omanikuks saab. Kui meil on valida, kas ostab näiteks Prominvestors või Eesti Vabariik, siis mina eelistan viimast.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Juhan Parts, täpsustav küsimus!
J. Parts
Aitäh selle vastuse eest! Ma lähen nüüd edasi tulenevalt teie vastuse põhisisust. Ma sain aru, et valitsust on pannud selle küsimusega tegelema asjaolu, et eraomanik tahab võõrandada. Millegipärast väitsid needsamad eraomanikud Eesti ajakirjandusele nädal aega tagasi üsna selgelt ja ühemõtteliselt, et nad ei taha võõrandada. Nende võõrandamise soov on tulnud sellest, et riik, praegusel juhul majandusministeeriumi kaudu, on neid üsna kõvasti seganud. Seda esiteks. Teiseks, ma olen nõus, et raudteeinfrastruktuur vajab arendamist. Ma ei ole nõus, justkui eraomanik ei oleks huvitatud infrastruktuuri arengust. Aga see selleks. Kui te ütlete, et riik sellepärast ostab tagasi, et infrastruktuuri paremini arendada, siis milline on praegu valitsuse kinnitatav Eesti Raudtee äriplaan, kui palju lähiaastatel ja millistest allikatest Eesti Raudtee infrastruktuuri investeeritakse?
A. Ansip
On täiesti selge, et raudteeinfrastruktuuri investeeringud peavad tulema veotariifidest. Nendest veotariifidest ka praegu Raudteeinspektsiooni kooskõlastatud tariifide järgi peab piisama selleks, et raudteeinfrastruktuur paraneks. Mitte mingisugust riigipoolset doteerimist mina ette ei kujuta. Kõik kulud tuleb katta raudteevedudest saadavate tuludega.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Juhan Parts, teine täpsustav küsimus!
J. Parts
Aitäh! Ma praegu selle koha peal diskussiooni katkestan. Võtan selle taasriigistamise teise väga olulise aspekti, see on raha hulk, mida riik on valmis välja käima raudtee aktsiate omandamiseks. Praegu on ajakirjandusest läbi käinud, et jutt käib 2,35 miljardist lisaks praegustele raudtee omanikele makstavale täiendavale dividendile ca 150 miljonit. Te olete alati rõhutanud, et kõne alla saab asi tulla ainult siis, kui tegemist on õiglase hinnaga. Minu küsimus on järgmine. Milline on praegu 66% raudtee aktsiate õiglane hind, mille üle valitsus läbirääkimisi pidas? Kes selle hinnangu valitsusele on teinud ja miks majandusministeerium pole sellest hinnangust läbirääkimistel kinni pidanud?
A. Ansip
Aitäh! Hinnanguid on mitmesuguseid. Põhiliselt on hindamisel kasutatud diskonteeritud rahavoogude meetodit, kuid seda meetodit kasutades on oluline, missuguseid diskontomäärasid kasutatakse. Samuti on oluline, missuguseks on hinnatud varade väärtus, sealt tuleb ka amortisatsioonimäär ja varade taastamisväärtus välja. Nii et hinnanguid on olnud erinevaid. Kui vara ümber mitte hinnata, siis võiks öelda puhtmehaaniliselt, et kõige väiksema diskontomääraga võiks raudtee hind olla 1,3 miljardit krooni. Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium on pakkunud 66% raudtee aktsiate (ma rääkisin ka enne 66% aktsiate hinnast) hinnaks 1,84-2,48 miljardit krooni. Teised analüütikud ja audiitorid on pakkunud summaks 3,49 miljardit krooni. BRS-i aktsionärid on andnud oma hinnangu ja öelnud, et need aktsiad on väärt vähemalt kolm kuni neli miljardit krooni. Nii et hinnanguid on olnud küllalt erinevaid. Kui soetada need aktsiad 2,35 miljardi krooniga, siis eelduslikult peaks see investeering tasuma ära 14 aastaga.
Esimees T. Varek
Aitäh! Selle teema kohta viimane ja ma loodan, et täpsustav küsimus. Palun, kolleeg Juhan Parts!
J. Parts
Aitäh! Minu informatsiooni põhjal on riik praegu parafeerinud lepingu ja me maksame täiesti ilmaasjata pool miljardit krooni. Ei ole midagi teha, mulle tulevad paratamatult meelde kõik muud viimastel aegadel välja tulnud tehingud. Me oleme tegelikult valitsuses sellise hoiakuga, et riigil on raha väga palju, me võime kulutada mille peale tahes, ükskõik mis idee peale või millistel motiividel. Ma kordan seda hinnaküsimust: milline hind teie kui peaministri jaoks on n-ö aktsepteeritav ja millele te siiski tuginete? Jutt käib praegu sadadest miljonitest maksumaksja kroonidest.
A. Ansip
Ma tuginen erinevatele audiitorhinnangutele, mille on kokku võtnud Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium. Ma tuginen ka erinevatele konsultatsioonidele, millest nähtub, et teisedki ostjad on nõus nimetatud hinnaga või sellest kõrgema hinnaga neid aktsiaid soetama. Kuid loomulikult peavad hind ja kaup olema vastavuses. Kaup peab olema hinda väärt. Valitsuskabinetis me oleme seda teemat arutanud juba kahel istungil. Homsel istungil arutame seda veel ja ma usun, et ka Riigikogu saab seda küsimust väga põhjalikult arutada. Hind ei tohi kindlasti olla määratud lihtsalt oletuste baasil, ei saa öelda, et mulle tundub, et makstakse 500 miljonit rohkem. See peab põhinema arvutustel, prognoosidel. Praegune hind just nimelt nendel arvutustel põhinebki.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra peaminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine teema on kultuuripärandi kaitse, küsimus on kultuuriministrile. Palun, kolleeg Mark Soosaar!
M. Soosaar
Lugupeetud juhataja! Hea kultuuriminister! Ei saa kuidagi üle ega ümber sellest kõige kuumemast teemast. Nimelt, Tallinna südalinnas on väga auväärne ehitusmälestiste kolmnurk, kus on kontsentreerunud 20. sajandi tipparhitektide looming. Ma pean silmas Estonia teatrit (Soome arhitekt Armas Lindgren), Maapanga hoonet (Läti arhitekt August Reinberg) ja Sakala keskust (Eesti arhitekt Raine Karp). Öelge mulle, miks Kultuuriministeerium sallib seda, et kellegi tahtel võetakse sellest kuldsest kolmainsusest, sellest kolmest pärlist koosnevast ansamblist üks, kistakse välja ja lammutatakse.
Esimees T. Varek
Palun, härra kultuuriminister!
R. Palmaru
Sa jätsid nimetamata neljanda ja võib-olla kõige suurepärasema hoone, Kultuuriministeeriumi hoone, mis teatavasti asub Suur-Karja ja Pärnu maantee nurgal, Eliel Saarineni projekteeritud. See on üks väheseid hooneid Tallinnas, mille on projekteerinud maailmanimega arhitekt. Jah, see, mis praegu Sakala ümber toimub, on kahetsusväärne. On öeldud, et ajaloosündmused toimuvad kaks korda. Esimest korda tragöödiana ja teist korda farsina. Tragöödia oli siis, kui Kultuuriministeeriumi hoone maha müüdi, seejuures jäeti tähelepanuta selles hoones asuv raamatupood ja kunstigalerii. Tekkinud skandaali käigus süüdistati vahendajaid, märkamata jäi aga teo tegija, kelleks oli Kultuuriministeeriumi tollane kantsler Margus Allikmaa. Nüüdne Sakala keskuse skandaal on sellega väga sarnane. Jutt on 2003. aastal korraldatud hoonestusõiguse konkursist ja selle tulemusena 11. juulil 2003 erakätesse antud Sakala keskusest. Konkursi tingimused ja hoonestusõiguse lepingu tingimused on sellised, et neid ei ole võimalik täita ilma hoonet lõhkumata.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Mark Soosaar, täpsustav küsimus!
M. Soosaar
Lugupeetud minister! Ma ikkagi ei saa ühest asjast aru. Eile õhtul vaatasin televiisorit, kõik kanalid andsid üht infot. Sinu erakonnakaaslane Tallinna linnapea ütles, et linn lammutusluba välja anda ei saa, sest omanik on riik. Sina ütlesid telekanalites, et riik on selle objekti üle andnud. Sellist tehingut nagu üleandmine tegelikult meie seadusruumis ei ole, on kas võõrandamine või hoonestusõiguse seadmine või nii edasi. Ma tahan esiteks teada, kes ikkagi on Sakala keskuse omanik. Teiseks tahan meelde tuletada, et ükski omanik ei saa anda välja lammutusluba. Lammutusluba on vastavalt ehitusseadusele ehitustoiming ja seda saab välja anda omavalitsus ehk Tallinna linn.
R. Palmaru
Täpselt nii. See hoone, nagu ma ütlesin, on hoonestusõiguse lepingu alusel antud 55 aastaks AS-i Uus Sakala kasutusse. Loomulikult saab lammutusluba anda ainult omavalitsus ja seda luba on Uus Sakala ka taotlenud.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Mark Soosaar, teine täpsustav küsimus!
M. Soosaar
Läheme nüüd natuke Eestimaal edasi, elatakse lõpuks ka väljaspool Tallinna ja mured on mujalgi. Õigel ajal sai rahanduskomisjonile üle antud taotlus, et selle aasta lisaeelarvest, mida me siin kohe paari tunni pärast arutama hakkame, oleks tagatud rahastamine, enne kui sügav lumi maha tuleb, ja mõned ehitusmälestised Viljandimaal, Pärnumaal ja Läänemaal (Jõgeva kõrts Kullamaa lähistel, Voltveti kõrts Tihemetsa lähistel ja Meleski klaasivabrik Viljandimaal) saaksid püsti jääda. Oleme palunud nendele lisaeelarvest avariilist toetust. Kas Kultuuriministeerium põhimõtteliselt peab õigeks, et need ehitusmälestised, millest osa on juba kokku varisenud ja teised on varisemise ääre peal, tuleks esmajärjekorras taastada?
R. Palmaru
Kultuuriministeerium on seisukohal, et me peame tegema kõik, et kultuurimälestised säilitada. Ka järgmise aasta eelarve üks prioriteete, nagu teada, ongi just mälestised. Tõsi, seal on raskuspunkt mõisakoolimajadel ja sakraalhoonetel. Aga kõikide selliste probleemide lahendused on muidugi raha taga.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kohapeal registreeritud küsimus, palun, kolleeg Trivimi Velliste!
T. Velliste
Aitäh, härra esimees! Lugupeetud härra minister! Ma haaran kinni teie vastusest eelmisele küsimusele ja küsin ühe mälestiste kaitse põhialuse kohta. See on rahastamine. Kui me arvutame välja kulu ühe mälestise kohta (meil on teatavasti 5000 kinnismälestist), siis läbi aastate on olnud see kulu umbes 3000 krooni ühe mälestise kohta. Minu küsimus on teie põhimõttelise hinnangu kohta. On küll tõsi, et rahastamine on igal aastal pisut kasvanud, aga ainult pisut. Kas see suurusjärk, millest me praegu räägime, on piisav selleks, et eesti kultuuripärand läbi aegade säiliks?
R. Palmaru
Auväärt Riigikogu liige! Ma ei söanda kinnitada, et see on piisav. Küll aga ütlen julgelt, et need summad, mis lähevad järgmisel aastal mälestistele ja, muide, ka muinsuskaitsele (ma unustasin selle enne ära), on märkimisväärselt suuremad kui näiteks sellel aastal või varasematel aastatel. See näitab ministeeriumi eelistusi.
Esimees T. Varek
Aitäh! Selle teema kohta viimane kohapeal registreeritud küsimus, palun, kolleeg Ela Tomson!
E. Tomson
Suur tänu, härra juhataja! Lugupeetud härra kultuuriminister! Ma tahan küsida lihtsalt ühe inimliku küsimuse. Me oleme seda epopöad Sakala keskuse ümber ajakirjandusest üsna täpselt lugenud ja teame, mis aastal ja millal see rendile anti, missugused olid siis tingimused. Aga ma küsin teie käest, võib-olla isegi mitte kui kultuuriministri käest, aga kui Raivo Palmaru käest: mis te arvate, kas terve talupojamõistus kiidab heaks seda, et üks täiesti korras olev kesklinna maja lihtsalt maha lammutatakse, ja kas me oleme nii rikkad, et seda nii kergel käel endale lubada?
R. Palmaru
See on küsimus, millele ma enda jaoks otsisin vastust poolteist kuud selle aasta alguses, jaanuarist märtsini. Ma korraldasin kõikvõimalikke kohtumisi, kohtusin korduvalt Kultuuriministeeriumis arhitektidega, kultuuriinimestega, advokaatidega, sain kultuuriinimeste pöördumisi. Ma sain aru, et olukord selle majaga on keeruline. Keeruline selles mõttes, et tegelikult esimene saatuslik otsus tehti septembri lõpus 1999, kui sellest majast eraldati auditooriumide korpus, mis tähendas, et tegelikult jäi järele saalipool, mis ennast ise ära ei majandanud. Pärast seda riik tegelikult ei pannud sinna raha sisse ja siis langetati otsus, et tehakse kultuurikeskus (mis on tegelikult positiivne otsus), kaasates erakapitali. Küsimus on selles, et need tingimused, mis on seatud (ma kinnitan seda, sest ma olen lepinguid lugenud), on tõesti halvad. On küsimus, mida edasi teha. Kui panna asi seisma, siis majale on praegu funktsiooni leida väga raske. Selles majas toimus 2005. aastal 12 üritust, neist kuus saalis, aga selle maja halduskulud on miljonites kroonides. Nii et valikud on hästi rasked.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra kultuuriminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Läheme järgmise teema juurde, milleks on tehingud riigivaraga. Küsimus on peaministrile. Palun, kolleeg Helir-Valdor Seeder!
H.-V. Seeder
Aitäh! Lugupeetud peaminister! Riigi viljareservi varguse järel ei võetud ühtegi Eesti Viljasalve nõukogu liiget vastutusele. Werol Tehastes toimunu järel ei ole võetud ühtegi Weroli nõukogu liiget vastutusele. Maatehingud, mis hiljuti on selgunud, on tekitanud riigile sadadesse miljonitesse kroonidesse ulatuva kahju. Nagu me ajakirjanduse vahendusel teame, Keskkonnaministeeriumi juurdlus Maa-ametis kuritarvitusi ei leidnud ja kõik on justkui juriidiliselt korrektne. Riigikontrolör on juhtinud oma ülevaates tähelepanu, et mitmed ametkonnad, ministeeriumid, on võtnud tulevaste perioodide jaoks seadusvastaselt kohustusi kümnete miljonite kroonide ulatuses, mida seadus tegelikult ei võimalda. Olukord on ammu väljunud ühe ametkonna või ministeeriumi raamidest. Mida te peaministrina olete ette võtnud või peate vajalikuks ette võtta olukorra normaliseerimiseks?
Esimees T. Varek
Palun, härra peaminister!
A. Ansip
Ma pean olukorda järjest paranevaks ja normaalseks. See, et aeg-ajalt keegi paneb toime kuritegusid, on paraku kurb tõde. Ma ei pea teie väiteid põhjendamatute kohustuste võtmise kohta tulevasteks perioodideks väga tõsiseks. Ma pean paljasõnaliseks ka väiteid, et riigile on tekitatud sadadesse miljonitesse kroonidesse ulatuv kahju. Seega on mul raske kommenteerida nii üldsõnalist ja laialivalguvat küsimust. Äkki te täpsustate oma küsimust?
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Helir-Valdor Seeder, täpsustav küsimus!
H.-V. Seeder
Aitäh! Austatud peaminister! Minu küsimus oli tegelikult piisavalt täpne. Mida teie isiklikult olete ette võtnud või peate vajalikuks valitsusjuhina ette võtta olukorra normaliseerimiseks? Aga ma siiski täpsustan. Tõepoolest, kuritegusid pannakse kahjuks toime. Kuid see, et keegi ei vastuta, on minu arvates ebanormaalne ja küsimus ongi eelkõige sinna suunatud. Kes vastutab ja kas keegi peaks selle eest vastutama? Aga ma küsin siis täpsemalt. Riigikontrolör on pidanud vajalikuks, et näiteks Werol Tehastes toimunu eest võetaks vastutusele ka Werol Tehaste nõukogu liikmeid. Ta on selle välja öelnud ja sellise ettepaneku teinud. Põllumajandusminister ei ole seda vajalikuks pidanud. Milline on selles küsimuses teie seisukoht?
A. Ansip
Aitäh! Viljasalve puhul me teame, et minister võttis poliitilise vastutuse ja astus tagasi. Otse loomulikult, need, kes on pannud toime kuriteo, peavad karistust kandma. Minu meelest viljasalve puhul ei peaks rohkem küsimusi enam vastutuse kohta olema. Nüüd Weroli temaatika. Weroli küsimuses on asja uurimine praegu pooleli. Me teame, et on olemas inimesed, keda kahtlustatakse kuritegude toimepanemises, ja me teame, milles on nende kahtlustuste sisu. Kuid neid inimesi pole praeguseks süüdi mõistetud ja kahtlustuste sisu ehk süüdistus on meile teada kaudselt, ajakirjanduse vahendusel. Ka minul ei ole konkreetseid andmeid konkreetse uurimismaterjali kohta. Kui kuriteod leiavad tõendamist, siis kahtlemata tekib küsimus ka nõukogu vastutusest. Nõukogu langetab oma otsuseid usus, et juhatus edastab talle täieliku ja tõese informatsiooni. Kuid nõukogul on ka järelevalvekohustus. Kui me teame, missugused on olnud konkreetsed rikkumised, siis me saame langetada nõukogu liikmete kohta otsuse, kas järelevalvekohustust on täidetud piisava hoolikusega või ei ole järelevalve olnud piisav.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Helir-Valdor Seeder, teine täpsustav küsimus!
H.-V. Seeder
Aitäh! Austatud peaminister! Me oleme ilmselt ühte meelt, et riigi äriühingute nõukogude üks olulisi rolle on pidada järelevalvet. Minule isiklikult tundub küll kummaline, et nõukogudes riiki esindavad isikud ei ole midagi märganud ega kanna mitte mingisugust vastutust, kuigi neid juhtumeid on eri äriühingutes olnud juba küllalt palju. Sel juhul peaks valitsusjuht ja ma usun, et peaksime ka meie siin parlamendis väga tõsiselt mõtlema, et on vaja muuta seadusi, on vaja muuta kogu süsteemi, et kindlustada ja tagada riigivara heaperemehelik kasutamine. Aga mul on ka konkreetne küsimus. Riigikogu menetluses on praegu eelnõu seoses maatehingutega ilmnenud kuritarvitustega, kus soovitakse moodustada Riigikogu uurimiskomisjon. Kas valitsus toetab sellist uurimist või ei? Palun põhjendage oma seisukohta!
A. Ansip
Valitsus ei ole teie eelnõu veel arutanud ega seisukohta kujundanud.
Esimees T. Varek
Aitäh! Selle teema kohta kaks viimast, kohapeal registreeritud küsimust. Palun, kolleeg Ken-Marti Vaher!
K.-M. Vaher
Aitäh, härra juhataja! Härra peaminister! Te esinesite oma vastuses üllatava väitega, mis siin saalis tekitas teatud elevust, et olukord läheb aina paremaks. Ma hea meelega tahan anda teile võimaluse selgitada Riigikogu liikmetele täpsemalt, mida te nende sõnade all mõtlesite. Praegune olukord avalikkuse silme läbi on selline, et vaadates selle valitsuse poolteise aasta pikkust karjääri, meenuvad pigem sellised märksõnad: Keila-Joa, Werol, kurikuulsad maatehingud, kindlasti juriidiliselt väga korrektne K-kohuke ja paljud muud juhtumid. Kas te võite avada oma väga optimistliku ja positiivse hinnangu tagamaid selle n-ö JOKK-valitsuse juhina ja võite anda meile ka täpsemaid selgitusi, milline võiks olla järgmiste kuude areng, eelkõige nende teemade puhul, mida Helir-Valdor Seeder tõstatas?
A. Ansip
Selle valitsuse keskkonnaminister astus tagasi, kui ilmnesid korralagedused või väidetavad seadusrikkumised seoses maatehingutega. Kui ma ütlen, et olukord on läinud paremaks, siis ma nii ka mõtlen. Selle valitsuse ajal ei ole olnud mitte mingisuguseid Diveci-taolisi juhtumeid, pole juhtunud seda, et rahandusminister, kelle maksuasja uurib maksuamet, kangutab ametist lahti maksuameti peadirektorit. See valitsus midagi sellist endale ei ole lubanud ega luba ka.
Esimees T. Varek
Aitäh! Selle teema kohta viimane kohapeal registreeritud küsimus, palun, kolleeg Jarno Laur!
J. Laur
Aitäh! Lugupeetud peaminister! Olukord muutub tõesti üha normaalsemaks, selles on teil õigus. Küsimus on selles, millega me järgmine kord peame oma üllatuseks kokku puutuma. Ma tulen oma küsimusega täpsemalt Maa-ameti enda siseauditi juurde, mis pidi kontrollima, kuidas said sellised asjad juhtuda. Normaalne on minu meelest see, kui sellise auditi tulemusena, kuna kuritarvitusi oli ja prokuratuur uurib, siiski mingeid puudujääke leitakse. Me teame, et see audit ütles, et asi on korras, suurepärane ja mingeid muudatusi sisemises asjaajamises vaja ei ole. Kas te jagate seda seisukohta?
A. Ansip
Kui kuritarvitused on olnud, siis kindlasti tuleb süsteemi muuta. Süsteemi on asunud muutma praeguseks juba ka Riigikogu. Sellised asjad juhtuvad igal pool maailmas. Enroni lugu juhtus Ameerika Ühendriikides, vaatamata sellele, et see on väga vana demokraatia. Asjade juhtumist ei saa ära hoida. Kuid kui asjad juhtuvad, siis valitsus ja Riigikogu peavad juhtunule kohaselt reageerima ja parandama süsteemi nii, et need asjad enam korduda ei saaks.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra peaminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine teema on liiklusohutus ja teedeehitus. Küsimus on peaministrile. Palun, kolleeg Sven Mikser!
S. Mikser
Aitäh! Austatud härra peaminister! Alustan algusest, liiklusohutusest. Mõne aasta eest vastu võetud riiklikus liiklusohutusprogrammis oli seatud ilusaks ja õilsaks eesmärgiks vähendada lähemate aastate jooksul liikluses hukkunute arvu arvuni 100. Kindlasti on 100 hukkunut liiga palju, aga siiski on see märgatavalt parem kui senine olukord. Praegu näib, et see aasta tuleb liikluses hukkunute arvu poolest üsna nukker. Spetsialistid kahtlevad, kas me lähema kolme-nelja aasta jooksul oleme suutelised jõudma arvuni 100. Me võime küll olla rõõmsad selle üle, et meie olukord on pisut parem kui Lätis ja Leedus. Aga see ei ole kindlasti lohutus. Me ei ole viie Euroopa edukama seas, ka mitte 15 Euroopa parema seas. Mida valitsus saab teha, et me jõuaksime arvuni 100? Ja mida valitsus on jätnud tegemata, et me sellest graafikust tundume päris tublisti maas olevat?
A. Ansip
Aitäh! Ma ei hakkaks diskuteerima selle üle, kas me oleme 15 edukama hulgas Euroopa Liidus või mitte. Ma väidan, et oleme, sest me oleme Ida-Euroopa riikidest kõige edukamad ja ka Portugal on meist tagapool. Aga võib-olla on teil õigus, me oleme seal kuskil piiri peal. Mida saab teha? Ma olen nõus täna Postimehes kirjutanud Peeter Ojaga, et kõigepealt peaksime muutma mõttelaadi, me peaksime pöörama enam tähelepanu selgitustööle. Inimesed käituvad ennasthävitavalt ja ennasthävitavalt käitudes tapetakse ka teisi. See on üks väga suur probleem. Me tahame tavaliselt rehkendada kogu liiklusohutuse temaatika mingitesse uutesse maanteekilomeetritesse. Eestis juhtunud õnnetustest tubli kolmandik juhtub Tallinnas. On täiesti seletamatu, miks Tallinnas juhtub surmaga lõppevaid liiklusõnnetusi ja inimvigastustega liiklusõnnetusi koguni neli kuni viis korda rohkem kui siinsamas lähedal Helsingis, kus autosid on ju sama palju või veelgi rohkem kui meil siin Tallinnas. 37% kõikidest Tallinnas juhtunud liiklusõnnetustest on jalakäijaga juhtunud õnnetused ehk süütu inimene sõidetakse lihtsalt surnuks. Ei ole ainult nii, et paneme veel miljardi kuskile maanteejuppi ja siis tunneme, et me oleme teinud kõik selleks, et liiklus oleks ohutu. Eelkõige peab muutuma inimeste mõttelaad.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Sven Mikser, täpsustav küsimus!
S. Mikser
Aitäh! Härra peaminister! Teie sõnavõtt on kaunis ja seetõttu ma jätkan liiklusohutuse teemal. Kui kõige suurem vajakajäämine, mis segab meil jõuda endale seatud eesmärkideni liikluses hukkunute arvu vähendamisel, on inimeste mõttelaadi muutmises, siis ma küsingi: mida valitsus on teinud, saab teha ja kavatseb teha ning mida on ta jätnud tegemata, et vajakajäämine inimeste mõttelaadis on sedavõrd suur? Te kirjeldate siin küll, et Eesti riigis kõik läheb paremaks, kõik on normaalne, korrektne. Mis on siiski jäänud tegemata, et kogu selle elu normaliseerumise juures on inimeste mõttelaad liikumas sedavõrd ennasthävitavas ja paljudele inimestele surma ja vigastusi toovas suunas?
A. Ansip
Ilmselt ma ühele põhjusele juba viitasin. Kui me räägime liiklusohutusest, siis me hakkame kohe rääkima miljarditest kroonidest. See on olnud viga, et me oleme kogu aeg rääkinud sellest, et nende kroonidega on võimalik olukorda kardinaalselt muuta. Sõitsin möödunud aastal Rootsis Vasaloppetile. Ees sõitis umbes viiest autost koosnev kolonn ja kiirus oli 80-85 kilomeetrit tunnis, ehkki lubatud oli 90 kilomeetrit tunnis. Küsisin autojuhi käest, miks ta mööda ei sõida. Ta ütles, et see ei ole siin kombeks. Esiteks, kombed ei luba, teiseks, kui üritada möödasõitu, siis keegi sellest kolonnist sõidaks ette ega laseks mööda sõita, kolmandaks, kui ka õnnestuks mööda sõita, siis keegi nendest tilistaks kindlasti kuhu vaja ja ütleks, et tekitati liiklusohtlik olukord. Kui tuleb juba kolm sellist kaebust, siis on psühholoogiliste nõustajatega väga raske hakkama saada, parem on sõita aeglaselt. Meil kahjuks on teedel kiirused iga aastaga järjest kasvanud. Kõigile on teada, et kiirused ja õnnetused on omavahel väga tugevas korrelatsioonis. Näiteks Tartu maanteel andis varjatud kiirusemõõtmine juba 2003. aastal tulemuseks, et kui lubatud oli 110 kilomeetrit tunnis, siis keskmine kiirus oli 114 kilomeetrit tunnis. Keskmine kiirus on aasta-aastalt järjest kasvanud ja kui keskmine kiirus ületab maksimaalselt lubatut, siis see tähendab, et need maksimalistid seal suisa tuiskavad, ja kõik inimesed, kes maanteedel sõidavad, näevad, et järelevalvega ei ole meil asjad korras. Me peaksime ilmselt rakendama täiesti uusi programme, aga sellest järgmise küsimuse juures.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Sven Mikser, teine täpsustav küsimus!
S. Mikser
Aitäh! Härra peaminister! Ma lähen oma viimases küsimuses teede juurde. Me teame, et eelnevates küsimustes mainitud raudteel on üks probleem see, et kasumlik nafta ja kiiret liikumist vajavad inimesed liiguvad mööda sama rööpapaari, mis teeb kiire pääsemise punktist A punkti B üsna raskeks. Sama olukord on ka meie n-ö üheniidilistel maanteedel, kus liikluskoormus oluliselt kasvab, seal liiguvad suured kaubaautod, liinibussid, koguni traktorid. Paljud inimesed on väitnud, et nad sõidaksid paremate teeolude ja mitmerealise tee puhul ühtlasemas, mõõdukamas tempos. Praegune olukord, kus üha tuleb takerduda ummikutesse linnadesse sisse- ja väljasõidul ning samamoodi väga pikalt n-ö ukerdada tee peal aeglaselt liikuvate liiklusvahendite järel, kuna möödasõiduvõimalust lihtsalt ei ole, tegelikult sunnib inimesi n-ö vabal teelõigul ennasthävitavalt gaasipedaalile vajutama. Kas te olete selle tõlgendusega nõus ja kas siin ei ole siiski üks lahendus teede infrastruktuuri väga oluline parandamine?
A. Ansip
Kindlasti tuleb jätkata teede infrastruktuuri parandamist, kuid maksimaalse lubatud kiiruse ületamine on meil tavapärane, see on reegel ja seda ei vaadelda ega tunnetata kui väga selget õigusrikkumist. Me teame, et on olnud ka ministreid, kes on väga vaprad kiiruse ületamisel olnud. See on väga halb eeskuju, mille vilju me praegu siin kõik iga päev näeme. Kiirusele tuleb piirid peale saada. See programm, millele ma viitasin, võiks olla Soome eeskujul teostatud ka Eestis. Soomes saadi kiirused kontrolli alla siis, kui paigutati, eriti Helsingi lähedale, maanteedele videokaamerad, mis fikseerisid kiiruse ületajad, kes ületasid kiirust enam kui kümme kilomeetrit tunnis, ja sellise täpsusega, et on tuvastatav nii autojuht kui ka autonumber. Maanteede ehitust peame kindlasti jätkama. Kõige ohtlikumad teelõigud surmasaanute arvult Eestis on praegu Tallinna-Tartu-Võru-Luhamaa maantee Järvamaal ja täpselt sama ohtlik numbrite järgi on Tallinna-Narva maantee Ida-Viru maakonnas. Need on need esimesed lõigud, kuhu tuleb kindlasti investeerida, et paremini tagada liiklusohutus.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kaks viimast, kohapeal registreeritud küsimust. Palun, kolleeg Jarno Laur!
J. Laur
Aitäh! Teate, härra peaminister, investeeringutega teede infrastruktuuri saab vältida näiteks laupkokkupõrkeid, kui ehitada eraldatud sõidusuundadega teed. Nii et põhimõtteliselt aitab raha paigutamine infrastruktuuri ja selle parendamine liiklusohutust suurendada. Aga mitte sellest ei tahtnud ma rääkida. Te räägite väga ilusasti ja ilmselt võiksite töötada ka mõne jutluskiriku pastorina. See kõik on jumala õige, mis te räägite. Aga te ei ole mitte jutluskiriku pastor, vaid riigi peaminister. Kas peale selle musta lindi aktsiooni on teil veel meenutada mõnda ettevõtmist, mida te olete liikluskultuuri parendamiseks teinud? Kas te olete T_ehhi eeskujul arutanud punktisüsteemi, kas te olete Põhjamaade eeskujul arutanud neidsamu automaatseid kaameraid ja miks ei ole midagi juhtunud?
A. Ansip
Tähelepanelik inimene märkab, et juhtunud on ja juhtub iga päev. Arutatud on teede ehitusega seonduvat, arutatud on ka liikluskultuuri parandamisega seonduvat. Liikluseeskirja muudatusi on menetletud siin Riigikogus. Juhtuma peab ka tulevikus. Nendesamade videokaamerate paigutamine, millest ma rääkisin, peab kindlasti teoks saama.
Esimees T. Varek
Aitäh! Selle teema kohta viimane kohapeal registreeritud küsimus, palun, kolleeg Mark Soosaar!
M. Soosaar
Lugupeetud peaminister! Mulle väga meeldib teie mõttekäik, et on vaja muuta mõttelaadi. Aga ma tahan juhtida tähelepanu täna infotunnis teie vastustes kõlanud mitmele mõttelaadiaugule. Esiteks, kogu Euroopa töötab selles suunas, et parandada ja moderniseerida ühistransporti. Kui te väitsite infotunni alguses, et reisijavedu peab olema isetasuv, siis mina küll ei tea Euroopas mitte ühtegi riiki, kus reisijavedu raudteel oleks isetasuv. Kõik riigid doteerivad seda. Mis puutub maanteedesse, siis te jätsite targu mainimata need protsendid, kui palju inimesi hukkub laupkokkupõrgetes inimliku eksituse või tehnilise rikke tõttu või mõnel muul põhjusel, mis ei sõltu üldse mõttelaadist. Need inimesed, kes hukkusid möödunud nädalavahetusel, ei hukkunud mitte kiiruse pärast, vaid mingitel teistel põhjustel. Nad elaksid, kui sõidurajad oleksid eraldatud. Minu küsimus kõlab: kui on vaja mõttelaadi muuta, kas ei oleks õige mõttelaadi muutmist alustada valitsuse mõttelaadi muutmisest?
A. Ansip
Sellise üleskutsega me jälle pisendame probleemi ja ütleme, et meie liikluskultuur on suurepärane, kogu probleem on ainult selles, et valitsuse mõttelaad ei ole selline, nagu peaks olema, või et valitsus oma pahast tahtest ei investeeri niipalju, kui ta peaks investeerima. Ma ei ole nõus selle väitega, mille te esitasite, et ma ütlesin, et reisijavedu peab olema isetasuv. Eesti oludes ei muutu reisijavedu raudteel mitte kunagi isetasuvaks. See on raskesti äratasuv ka nendes piirkondades, kus asustustihedus on kümnetes kordades suurem kui meil siin Eestis. Reisijavedu doteeriti enne seda, kui Eesti Raudtee aktsiad olid 100% riigi omanduses, Eesti Raudtee poolt. Viimastel aegadel on reisijavedu doteeritud riigieelarvest, nii tehakse seda praegu ja nii tehakse seda ka tulevikus.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra peaminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine teema on kultuuriobjektidega seotud parteistamine. Küsimus on kultuuriministrile. Palun, kolleeg Raivo Järvi!
R. Järvi
Suur tänu! Austatud minister! Alustades oma küsimust, meenutan ma aega, mil tegelikult kunstiinimene ei saanud juhtida mitte ühtegi kultuuriobjekti, olemata partei liige. Mäletan, et omal ajal põgenesin kirjastusest, et hakata vabakunstnikuks, sest muidu oleks säärane taak minu kaela langenud. Nüüd me ühtäkki näeme, et siin on väga selged traagelniidid seoses sellega, kuidas hakatakse arendama kultuuriobjekte, näiteks seesama kurikuulus Sakala keskus ja samuti, miks ka mitte, Kalevipoja monument. Küsimus viib viimaste kaasuste juurde, kui nii Peeter Rebane kui ka skulptor Tauno Kangro on ühtäkki astunud erakonna liikmeks ja vanker on hakanud veerema. Tean, et Tauno Kangro parteistamise puhul kasutati üpriski drakoonilisi meetmeid. Minu küsimus on: kuidas te kommenteerite seda, et kultuuriobjektide arendamine toimub ainult siis, kui inimesed on teatud erakonna liikmed?
Esimees T. Varek
Aitäh! Härra kultuuriminister, palun lühikest vastust!
R. Palmaru
Enne kui hakata rääkima Peeter Rebase parteilisuse ja Sakala keskuse seosest, tuleks ära seletada, kuidas tema astumine Keskerakonda 18. septembril 2006 mõjutas hoonestusõiguse lepingu sõlmimist 2003. aastal või lepingu pikendamist selle aasta märtsis. Need asjad ei ole omavahel seotud. Mis puutub kultuuriasutuste nn parteistamisse, siis kui sa oled tähele pannud, siis tegelikult on nende asutuste nõukogude eesotsas üha rohkem spetsialiste, näiteks Estonias, näiteks Eesti Draamateatris jne.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra kultuuriminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise, sest infotund on läbi. Aitäh, lugupeetud peaminister! Aitäh, ministrid!