Infotund
Esimees T. Varek
Tere päevast, austatud Riigikogu! Tere päevast, austatud Vabariigi Valitsuse liikmed! Alustame tänast infotundi. Head kolleegid! Palun kohaloleku kontroll! Kohalolijaks registreerus 34 Riigikogu liiget, puudub 67. Tänases infotunnis osalevad härra peaminister Andrus Ansip, härra majandus- ja kommunikatsiooniminister Edgar Savisaar, härra välisminister Urmas Paet. Lugupeetud kolleegid! Te olete eelnevalt registreerunud kümne küsimusega. Esimene küsimus on härra peaministrile. Palun, kolleeg Tõnis Lukas!
T. Lukas
Aitäh, austatud juhataja! Lugupeetud peaminister! Eile te kõnelesite Riigikogu ees suundadest teadus- ja arendustegevuses ja lubasite, et täna, st siis eile, teeb valitsus otsuse Eesti Arengufondi seaduse kohta ja et Riigikogu hakkab seda ka kohe, esimesel võimalusel menetlema. Eile ma saingi sõnumi, et valitsus on tõepoolest selle teemaga tegelnud, ja õnnitlen, et te suutsite sellest vasturääkivuste müürist läbi murda, kuigi kahetsusväärselt on Eesti Arengufondi eelnõu väljatöötamine valitsuses, vaatamata sellele, et on olnud erinevaid lubadusi, siiski veninud ja üle igasuguste tähtaegade läinud. Millised on olnud need põhilised erimeelsused teie ning majandus- ja kommunikatsiooniministri vahel, et pole varem kokkuleppele jõutud?
Esimees T. Varek
Palun, härra peaminister!
A. Ansip
Aitäh! Minu ning majandus- ja kommunikatsiooniministri vahel ei ole arengufondi küsimuses erimeelsusi olnud. Arengufondi loomise eelnõu oli Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumis valmis juba sel ajal, kui mina olin majandus- ja kommunikatsiooniminister, kuid tollases valitsuses see eelnõu toetust ei leidnud. Eelnõu on täiustatud, tema kallal on tublisti tööd tehtud. Ma olen veendunud, et praegu on ta veel parem, kui ta oli siis, kui mina olin minister. Kuid erimeelsusi on olnud, mitte küll minu ja praeguse ministri vahel, vaid valitsuskabineti liikmete vahel, ja erimeelsused on olnud ühes küsimuses, kas asutada arengufond avalik-õigusliku isikuna või eraõigusliku isikuna. See on olnud diskussiooni koht.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Tõnis Lukas, täpsustav küsimus!
T. Lukas
Aitäh! Isamaaliit on viimase aasta jooksul kaks korda esitanud Eesti Arengufondi seaduse eelnõu Riigikogu menetlusse. Esimesel korral hääletas koalitsioon selle menetlusest välja, teisel korral läbis see esimese lugemise ja on praegu töös majanduskomisjonis. Isamaaliidu eelnõus on nähtud ette Eesti Arengufondi loomine avalik-õigusliku juriidilise isikuna ja finantseerimismudelis moodustatakse põhikapital peamiselt Eesti Telekomi riigi käes olevate aktsiate baasil. Kuidas need kaks küsimust - juriidiline, õiguslik staatus ja finantseerimismudel on lahendatud valitsuskoalitsiooni kokkuleppes ja teie eelnõus?
A. Ansip
Aitäh! Samamoodi põhimõtteliselt nagu teie eelnõus.
Esimees T. Varek
Palun, kolleeg Tõnis Lukas, teine täpsustav küsimus!
T. Lukas
Aitäh, austatud juhataja! Lugupeetud peaminister! Sellisel juhul usun ma tõesti, et eelnõuga on võimalik ka Riigikogus mõistliku ajaga edasi liikuda. Millal te näete võimaliku olevat, et valitsus vastava otsuse ka vormiliselt ära teeb ja eelnõu Riigikogu poole saadab, ning kas te peate võimalikuks kahe erineva, Isamaaliidu ja valitsuspoolse Eesti Arengufondi seaduse eelnõu ühendamist Riigikogus menetlemise käigus?
A. Ansip
Aitäh! Vormiline otsus tehti eile. Ma loodan, et see antakse homme üle Riigikogule. Põhimõtteliselt on ühendamise küsimus Riigikogu pädevuses ja ma näen heameelega seda, et sellele ideele, arengufondi ideele, on hästi suur toetus Riigikogus.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra peaminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on samuti härra peaministrile. Palun, kolleeg Tiit Niilo! Palun vajutada klahvile "Sõna"! Aitäh!
T. Niilo
Aitüma, lugupeetud juhataja! Austatud peaminister! Regionaalministri arusaamatutest avaldustest ja tagasihoidlikust käitumisest valitsuse tegevuskava suhtes Setumaa probleemide lahendamisel saime kinnitust eelmisel kolmapäeval, seepärast pöördun sel teemal teie poole. Kas te olete tegelikult võtnud selle tegevuskava realiseerimisele ja kui jah, siis miks on üksjagu tegevuskava tegevustest realiseerimata?
A. Ansip
Aitäh! Tegevuskava realiseerimisele on asutud, kuid on ilmselge, et tegevuskavas ettenähtud tegevused ei ole tehtavad mingil väga lühikesel ajaperioodil.
Esimees T. Varek
Palun, kolleeg Tiit Niilo, täpsustav küsimus!
T. Niilo
Aitäh! Lugupeetud peaminister! Setumaa asjatundjate komisjon kogunes 10. mail. Teile on kindlasti teada sealne otsus, mis olulisima probleemina näeb just nimelt selleks aastaks planeeritud tegevuste mitterahastamist. Olulisimana loen teile konkreetsuse mõttes ette sellesama otsuse, kus on kirjas järgmine: "Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumil tagada Setumaal asuvate riigiteede korrastamiseks 2006. aastal puudu olevad 12 miljonit krooni Maanteeameti lisaeelarve kaudu". Ja teiseks: samal ministeeriumil kavandada 2007. aasta riigieelarvesse 20 miljonit krooni riigiteede korrastamiseks ja 10 miljonit krooni kohalike teede korrastamiseks. Lugupeetud peaminister! Need on olulisimad read. Teised on sama _nitiga võetavad.
A. Ansip
Aitäh! Setumaa teedesse ja vastavalt sellele tegevuskavale investeeritakse nii sel kui järgmisel aastal väga märkimisväärsed summad. Kääpa-Obinitsa-Võmmorski-Koidula-Saatse teel Koidula-Saatse lõik 14 kilomeetrit - maksumus umbes kaks miljonit krooni. See sisaldab planeeringut, trassi valikut, maa ostu, projekteerimist. See raha on olemas. Vastseliina-Meremäe-Kliima-Orava tee Meremäe-Obinitsa-Piusa-Orava lõik 18 kilomeetrit. Töö sisu on mustkatte alla viimine. Valga-Petseri raudtee Piusa viadukti uuring ning suurtele bussidele läbitavaks muutmise projekteerimine ja ehitamine, maksumus ca 18-22 miljonit krooni ja see on kavandamisel lisaeelarvesse. Lisaks võib loetleda järgmisi teelõike, mille üle ilmselt vaidlust ei käi. Kääpa-Obinitsa-Võmmorski-Koidula-Saatse Koidula-Saatse tee ehitus 14 kilomeetrit, 14 miljonit krooni, Orava raudteejaam - Soe, mustkatte alla viimine, 6 miljonit krooni. See on 2007. aasta plaanis. 2008. aastal Kääpa-Obinitsa-Võmmorski Obinitsa-Võmmorski lõigu mustkatte alla viimine, 7 kilomeetrit, 8 miljonit krooni. Orava-Lepassaare lõigu mustkatte alla viimine on ka 2008. aasta töö, 10,9 kilomeetrit ja 16,5 miljonit krooni. Nii võib seda loetelu jätkata, aga ma arvan, et küsijale on need kavad sama hästi teada kui vastajale.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Tiit Niilo, teine täpsustav küsimus!
T. Niilo
Aitüma! Lugupeetud peaminister! Te märkisite täiesti õigesti, et vastused nendele küsimustele on juba tõepoolest tulnud vastavatelt ministeeriumidelt, ent põhimõtteline küsimus, milles tahame selgust, on see, kas te olete seda meelt, et lubadus, mis te andsite möödunud suvel siin Riigikogu ees, ja tegevuskava, mis te olete Vabariigi Valitsuse kabinetiistungil vastu võtnud, läheb täitmisse? Need teed, mis te loetlete, on tõepoolest kirjas, ent 12 miljonit on sel aastal puudu. See on fakt. Ja sama probleem kummitab järgmisi aastaid ehk tegelikult need loetletud teed, teelõigud, summad ei vasta sellele, mis on tegevuskavas lubatud.
A. Ansip
Aitäh! Ma juba ütlesin ühele teie küsimusele vastates, et lisaeelarvesse on kavandamisel 18-22 miljonit krooni, mitte 12 miljonit krooni.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra peaminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on härra majandus- ja kommunikatsiooniministrile. Palun, kolleeg Jüri Tamm!
J. Tamm
Aitäh, lugupeetud juhataja! Austatud majandus- ja kommunikatsiooniminister! Eile siin Riigikogu ees esinedes rääkis peaminister sellest, kuidas tulevikuarengutesse kaasata rohkem Riigikogu ja arengukavade kooskõlastamisel ära kasutada poliitilist potentsiaali, mis siin majas on. Teie olete nüüd esmakordselt kasutanud seda võimalust. Transpordi ja ühistranspordi arengukava on jõudnud valitsuse istungile eelnevalt majanduskomisjoni, rahanduskomisjoni arutelule. Minu küsimus on, milline on selle arengukava edaspidine saatus, kas see Riigikokku toomine oli formaalne või planeeritakse neid ettepanekuid, mis komisjonist tulevad, ka sisuliselt arvesse võtta?
Esimees T. Varek
Palun, härra majandus- ja kommunikatsiooniminister!
E. Savisaar
Suur tänu! Ma tahaksin kindlasti toetada härra Tamme selles suhtes, et kaasata Riigikogu potentsiaali arengukavade ja arenguprogrammide väljatöötamisele, ning tahaksin kinnitada, et nii ka tehakse. See, et me teiega koos arutasime majanduskomisjonis transpordi arengukava aastateks 2006-2013, oli minu arvates just konkreetne samm selles suunas. Tahaksin kinnitada, et sellest arutelust on nii ametlikult kui kuluaaride kaudu tulnud mitmeid ettepanekuid, mida me tõsiselt arvestame ja läbi töötame. Ma ütleksin seda, et eks parimad ideed tulevad ikkagi ühisest tööst ja sellest aju hallollusest, mis meil kellelgi on. Me ei saa käsitleda, et need arutelud komisjonis on näiteks formaalsed, sest siis ei ole meil mõtet neid üldse korraldada, kuna kõigil on niigi piisavalt tihe ajakava. Aga kindlasti ei saa öelda, et me kõik automaatselt üle võtame, sest ühed ideed toetavad üht asja, teised, vastupidi, midagi muud. Loomulikult töötatakse nad kõik läbi, aga nendega kindlasti arvestatakse. Tahaksin öelda, et transpordi arengukava kui siiski mitmes mõttes põhimõtteliselt uue dokumendi puhul on niisugune ühine läbitöötamine eriti tähtis.
Esimees T. Varek
Aitäh! Palun, kolleeg Jüri Tamm, täpsustav küsimus!
J. Tamm
Aitäh! Küsin siis veel kord üle. Kas ma saan härra ministri käest kinnituse, et arengukava, mis on praegu, ütleme niimoodi, poolel teel, saab jätku sügisel, eelkõige majanduskomisjoni esitatult?
E. Savisaar
Suur tänu! Kui te peate oma küsimusega silmas seda, kas neid ettepanekuid, mis majanduskomisjonist on tulnud ja tõenäoliselt tuleb veel, arvestatakse, siis jah, muidugi neid arvestatakse. Ma püüdsin ka seda väljendada, et me ei saa neid asju käsitleda formaalselt, sest siis ei oleks sel mõtet. Aga ma ei saa ka öelda, et me automaatselt kõik ja sajaprotsendiliselt realiseerime, sest nende ettepanekute hulgas on selliseidki, mille üle tuleb vaielda, mille kohta on teisi arvamusi Maanteeameti asjatundjatel ja teistel, kes meil transpordiküsimustega tegelevad, ning need lihtsalt nõuavad omavahelist läbiarutamist ja argumentide väljatoomist. Selles mõttes tahaksin öelda, et transpordi arengukava on ikkagi elav dokument ja muutuv dokument. Me peame arvestama sellega, et ta on ikkagi katusdokument. Osa üksikute sektorite alaprogrammidest, mis on detailsemad, on olemas, nagu liiklusohutusprogramm, ühistranspordi arengu programm ja jäämurdmise arengukava, aga terve rida niisuguseid programme on tegemisel ja nende loomise käigus võivad tekkida korrektiivid ka üldisesse transpordi arengukavasse.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust. Palun, kolleeg Henn Pärn!
H. Pärn
Aitäh, lugupeetud esimees! Lugupeetud härra minister! Ma tahaksin ka kiita teid selle eest, et te tulite majanduskomisjoni selle arengukavaga. Tahaksin teid informeerida, et juba paar aastat on töötanud ühistranspordi ümarlaud, kuhu on kaasatud poliitikud kõikidest erakondadest, ettevõtjad, ministeeriumiametnikud, ja me oleme teinud seal üpris olulisi täiendusi ning andnud julgustust ministeeriumile. Aga väga teravalt on jäänud üles üks küsimus, millest me oleme teiega vist korra rääkinud. On raudteeküsimus ja leping Edelaraudteega, mis lõpeb 2008. aasta lõpus. Selles suhtes oleks juba vaja anda teatud indikatsioone, sest tegemist on suure ettevõttega, ja seda, millisel moel, kui suures ulatuses me seda lepingut võiksime tulevikus jätkata, peaks hakkama juba praegu ette valmistama. Milline on teie seisukoht selles küsimuses?
E. Savisaar
Suur tänu! Ma tahaksin nii teile kui ka eelmisele kõnelejale kõigepealt kinnitada, et tegelikult ei ole ju potentsiaali ärakasutamine või vastastikune rakendamine esmakordne. Loomulikult toob see, et me majanduskomisjonis ja rahanduses need asjad läbi vaatasime, uusi mõtteid juurde. Ma tuletaksin meelde, et väga mitmetesse majandusministeeriumi komisjonidesse on palutud ju Riigikogu liikmeid osalema, olgu transiidikomisjoni või Saaremaa püsiühenduse komisjoni või mitmesse teise, nii et minu meelest ei ole see selline unikaalne juhtum, et te mind selle eest nii väga kiidate, vaid nii meie valitsus kui ka eelnevad valitsused on sellist koostööd päris ilusasti teinud. Mis puutub Edelaraudteesse ja lepingu jätkamisse, siis need tööd on praegu järje peal, neid jätkatakse, on rida küsimusi, alates uute raudteekoosseisude sisseostmisest, mille üle peetakse läbirääkimisi, ja siin on mitmeid variante, sest praegused koosseisud on paljuski juba oma aja ära elanud, amortiseerunud. On küsimus teatud raudteeliikluse laiendamisest. Kui te vaatasite, siis Tallinna-Tartu täiendava rongiliini avasime me ju umbes kuu aega tagasi ja me kaalume tõsiselt seda, et leida Kagu-Eestis võimalusi rongiliikluse tihendamiseks, sest seal on selles suhtes probleem ja mitte igale poole ei pääse bussiga ligi. Aga need küsimused on kõik töös. Praegu tundub, et me oleme leidnud lahendusi ja kindlasti informeerime neist ka Riigikogu.
Esimees T. Varek
Aitäh! Ja viimane selle teema kohta kohapeal registreeritud küsimus. Palun, kolleeg Helir-Valdor Seeder!
H.-V. Seeder
Aitäh! Austatud minister! Ka minu küsimus puudutab Eesti Raudteed. Nimelt, kas te kommenteeriksite, milline seis on praegu Rail Balticaga, kas ja millal on võimalik Eesti Raudtee võrk Euroopaga ühendada? Ma saan aru, et see sõltub ka meie naabrite Läti ja Leedu otsustest ja tegevuskavast. Ma tean ka, et mingisugused läbirääkimised käivad. Aga millal võiks jõuda otsusteni ja millal see võiks muutuda ja kas üldse võiks muutuda reaalsuseks? Millal võiks tulla selgus trassi valiku kohta Eestis, kas see toimub läbi Tartu, läbi Pärnu või hoopis mingil muul marsruudil?
E. Savisaar
Aitäh! Mina pean Rail Baltica projekti väga tulevikuhõnguliseks selles mõttes, et tal on perspektiivi. Kui te räägite otsustest, siis esimese põhimõttelise otsuse tegid vastava ala viis ministrit ligikaudu kuu-poolteist tagasi Brüsselis koos Euroopa Komisjoni esindajatega. Need olid siis Poola, Leedu, Läti, Eesti ja Soome vastava ala ministrid. Selle ühisdeklaratsiooni sisu oligi nimelt, et võetakse kurss Rail Baltica rajamisele. Praegu põhilised tööd käivad just nimelt trassi valiku ja tasuvusanalüüsi tegemisel. Meil on põhiliselt olnud valida kahe trassi vahel, üks, mis on Kesk-Eestist, ja teine Lääne-Eestist Pärnumaalt. Eks ta sõltub ka sellest, milline on Läti lõplik otsus, eks ta sõltub nendest valikutest, mida Euroopa Komisjon praegu teeb. Muidugi, kuna Eesti on tegelikult kõige viimane, kelleni see raudtee jõuab, pean ma ütlema, et teatud etapil pakkusin ma küll välja, et alustada raudtee-ehitust mõlemast otsast, aga on juba varasemad otsused, mille kohaselt on kavas alustada seda ikkagi Poola-Leedu suunast ja selle juurde on ka jäädud. Euroopa Komisjon ei ole lõpuni läbi vaadanud rahastamisküsimusi ja siin on veel mitmeid variante, millel ma teine kord heameelega ka peatun.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra majandus- ja kommunikatsiooniminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on härra peaministrile. Palun, kolleeg Andres Herkel!
A. Herkel
Aitäh! Austatud peaminister! Minu küsimus on kultuurivaldkonnast. Kuivõrd kultuuriministrile seda praegu esitada ei saa, siis esitan selle teile, ja ilmselt pole meil siin mõtet alustada dialoogi või diskussiooni selle üle, kas endine valuutapood Tartu maanteel on muinsusväärtusega või ei ole. Minu küsimus on protseduuriline. Kuidas te kommenteerite sellist olukorda, kus ministril on üks ekspertnõukogu eksperdiarvamust eeldavate küsimuste lahendamiseks, ta ise on selle nõukogu ka kokku kutsunud, aga samal ajal ta leiab, et on ise kõige targem ega võta ekspertnõukogu arvamust kuulda? Millest võiks minister sellisel juhul juhinduda, kas on need mingid erakonnahuvid, rahahuvid, jumal teab? Ja ausalt öeldes, niisugust teist juhtumit Palmaru versus muinsuskaitse nõukogu, ei tulegi mulle meelde. Palun teie kommentaari!
Esimees T. Varek
Palun, härra peaminister!
A. Ansip
Aitäh! Ekspertnõukogud, kõik head nõustajad, kes kallist nõu annavad, teevad loomulikult tänuväärset tööd, kuid otsuse langetamine on otsustaja pädevuses ja kas otsustaja nõu kuulda võtab või ei võta, see on otsustaja otsustada. Kindlasti ei saa ma nõustuda sellega, et otsustaja peabki nõustajate nõu heaks kiitma. Praeguseks ma tean, et konkreetses juhtumis on kokkulepe saavutatud, kuid nii nagu teie, nii ei taha ka mina alustada diskussiooni teemal, kas konkreetne hoone peaks olema kaitsealune hoone või mitte. Ma ei pea ennast sel puhul eksperdiks ja mina ei ole head nõu saanud.
Esimees T. Varek
Palun, kolleeg Andres Herkel, täpsustav küsimus!
A. Herkel
Aitäh! Austatud peaminister! Konkreetses küsimuses siiski, nagu tänastest lehtedest lugeda võib, päris ühist arusaama saavutatud ei ole. Kuid sellel küsimusel on ka väljund meediasse ja minister on süüdistanud ühte meediakäsitlust isegi isiklikus kättemaksus. Ma näen, et probleem on siin laiem ja taas kultuuripoliitiline. Teie koalitsioonipartneri ajalehest võime viimasel ajal lugeda pealkirju, nagu "Seltsimehelik kohus arutas Samosti ja Jaaksoni personaalküsimust" - jutt on Eesti Raadio ja Eesti Televisiooni ajakirjanikest, "Kultuurilehe nõukogu tõmbab Kaarel Tarandi liistule", ja minister Palmaru on ka isiklikult kritiseerinud selliseid ajakirjanduslikke käsitlusi. Ma annaksin teile hea meelega tribüüni, et te saaksite vastata, ega ometi Ansipi valitsus ei kavatse tõsiselt kriitilisi ajakirjanikke kas ringhäälingunõukogu või mõne muu nõukogu kaudu kasvatama hakata. Kas see on ministri soolo või on siin valitsuse laiem arusaam taga?
A. Ansip
Aitäh! Kindlasti ei ole siin tegemist valitsuse seisukohtadega. Ma pean küll kahjuks ütlema, et ma ei ole oma koalitsioonipartneri ajalehe aktiivne lugeja, ma ei ole kursis nende artiklitega, millele teie viitate. Ma püüan olla tulevikus hoolikam ja selle lehe sama aktiivne lugeja nagu teie. Aga ma ei usu, et mul selleks väga palju aega jätkub. Kindlasti ei pea ma õigeks administratiivset sekkumist ajakirjandusvabadusse. Kui ei nõustuta ajakirjanike seisukohtadega, siis on võimalik kasutada ajakirjandust selleks, et oma mittenõustumisest häälekalt kogu Eesti rahvale teada anda.
Esimees T. Varek
Aitäh! Ja kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust. Palun, kolleeg Mark Soosaar!
M. Soosaar
Lugupeetud peaminister! Andres Herkeli küsimus kultuuripoliitikast on alateemaga arhitektuuripoliitikast. Me näeme, et neid kaasusi ei ole mitte ainult Tallinnas, vaid ka teistes linnades, kus kunagi koostatud ja kehtestatud detailplaneeringute alusel on investoritel tekkinud õigustatud ootus, et nad võivad ehitada just sellise hoone, nagu nendel aastail 2006-2007 majanduslikult kõige kasulikum on. Kuid situatsioon on oluliselt muutunud. Võtame kas või Tallinna kõrghoonete piirkonna. Sinna kõrghoonete vahele jäävad tõsiselt võetavad arhitektuurimälestised. Mis siis ikkagi peaks kaalutlemise alusel väärtuslikum olema, kas hoida neid väärtusi või lähtuda sellest, et kunagi kehtestatud planeeringu alusel peab igal juhul saama seda, mida firma tahab? Ja mida te ootate valitsuselt ja Riigikogult, kas me ei peaks olema siin natuke paindlikumad ja vaatama mõned seadused veel üle, näiteks muinsuskaitseseaduse, planeerimisseaduse, ja mitte laskma kivistuda mõnedel vanadel planeeringutel?
A. Ansip
Aitäh! Meie planeerimisprotsess on üksjagu aeglane ja see aeglus on eelkõige tingitud tema põhjalikkusest. Meil on alati kiire ja eriti kiire on kinnisvaraarendajatel, kuid demokraatia jaoks peame me aega leidma ja minu meelest on detailplaneerimise protsess kohaliku omavalitsuse tasandil väga demokraatlik. Riigil peab olema või peab säilima võimalus sekkuda ka planeerimisprotsessi, detailplaneeringu protsessi, kuid väga piiratud juhtumitel. Kui ühe planeeringu kehtestamise tagajärjel satub ohtu kultuuriväärtuse, muistise säilimine, siis põhimõtteliselt peab riigil olema sekkumise võimalus. See on nii enamasti igal pool Euroopas ja minu arusaamise järgi on see nii ka praegu Eestis. Kui meil on mingid reguleerimata alad, kus riigil selline sekkumise võimalus puudub, siis tuleks seadusi kindlasti täiendada. Ma praegu ei oska konkreetseid puudujääke küll nimetada.
Esimees T. Varek
Aitäh! Viimane kohapeal registreeritud küsimus selle teema kohta. Palun, kolleeg Ken-Marti Vaher!
K.-M. Vaher
Aitäh, härra juhataja! Härra peaminister! Umbes kaks kuud tagasi kirjutas üks Eesti tuntud ajakirjanikke valitsuskabinetis arutatud kavast, mis puudutas seda, et politiseerida täiel määral ringhäälingunõukogu. Teie siis infotunnis väitsite, et te ei tea sellest plaanist midagi ja kindlasti ei vasta see tõele. Viimaste nädalate jooksul on tõesti kuulda, et teatud ringkondades on teatud poliitikud arutanud ja tõstatanud ka n-ö ebameeldivate ajakirjanike probleemi, millele siin ka ennist küsimusega viidati. Kas te võite peaministrina kinnitada, et valitsuskabinetis ei ole te arutanud n-ö ebameeldivate meediaväljaannete ajakirjanike küsimust? Ja kui ei ole, siis - see probleem on praegu endiselt õhus, eri meediaväljaannetes räägitakse sellest, - kas te peate peaministrina, ühe erakonna esimehena, vajalikuks selle probleemi lahendamist ehk siis n-ö mahavõtmist mingil kujul, arutades seda oma koalitsioonipartnerite või ka muude koalitsioonipoliitikutega?
A. Ansip
Kindlasti ei ole mingit ebameeldivate ajakirjanike probleemi valitsuses arutatud. Ma väidan, et seda probleemi valitsuse jaoks ei eksisteeri. Kui mõnele poliitikule mõni ajakirjanik tundub ebameeldivana, siis tema ebameeldivate väidetega on sellel poliitikul võimalus väidelda ajakirjanduse vahendusel. Ma austan sügavalt ajakirjandusvabadust.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra peaminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on härra majandus- ja kommunikatsiooniministrile. Palun, kolleeg Kadi Pärnits!
K. Pärnits
Aitäh! Austatud minister! 5. juunil toimus teie juhitav välistööjõu ümarlaud. Sellel ümarlaual tehti ettepanek lihtsustada elamis- ja töötamislubade taotlemisega seotud protseduure. Mul oleks teile, härra minister, küsimus seoses võõrtööjõuga. Seda probleemi ja teemat on Eestis tõsiselt arutatud. Kas teie olete seda meelt, et Eestisse peaks tooma rohkem võõrtööjõudu sisse?
Esimees T. Varek
Palun, härra majandus- ja kommunikatsiooniminister!
E. Savisaar
Ma arvan, lugupeetud proua Pärnits, et võõrtööjõudu tuleks sisse tuua nii vähe kui võimalik ja nii palju kui vajalik. 5. juunil toimus Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi initsiatiivil tõepoolest ümarlaud välistööjõu liikumise arutamiseks, kus osalesid Tööturuameti, Sotsiaalministeeriumi, Siseministeeriumi, Kodakondsus- ja Migratsiooniameti, Rahandusministeeriumi, mitmete firmade, nagu Skype'i ja Tolarami, Haridus- ja Teadusministeeriumi jne esindajad. Arutati küsimust, kuidas saavutada tööjõu mobiilsuse ja stabiilsuse vaheline tasakaal. Püüti määratleda, millistel juhtudel on välistööjõu sissetoomine põhjendatud ja millal mitte, millal ta ennast õigustab ja millal mitte. Me leidsime, et ta võib ennast õigustada juhul, kui on tegemist kohalikku tööturgu täiendavate töötajatega, näiteks ajutiste töötajate kasutamisega ühekordsete projektide puhul. Pidasime vajalikuks infosüsteemi loomist, mis kiirendaks ametkondadevahelist selleteemalise info vahetamist ja võimaldaks saada paremat ülevaadet töötajate liikumisest. Pidasime tähtsaks ka vähendada nõutavate dokumentide hulka ja lühendada dokumentide menetlustähtaegu, sest praegu võtab lühiajalise registreeringu saamine aega kaks kuud ja tähtajalise töötamisloa saamisel selle küsimuse menetlemine 8-9 kuud, mis ettevõtjate hinnangul on tõepoolest arusaamatult pikk. Palun vabandust, et aeg läks üle!
Esimees T. Varek
Aitäh! Kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust. Palun, kolleeg Toomas Alatalu!
T. Alatalu
Aitäh, lugupeetud juhataja! Lugupeetud härra minister! Seoses migratsioonipoliitikaga on ju teada, et viimastel kuudel on Euroopa riikide valitsused radikaalselt muutnud oma senist migratsioonipoliitikat. See puudutab nii isikute kvalifikatsiooni, keeleoskust, selle riigi eluolu tundmist jne. Ja need on need riigid, kes, muide, omal ajal jagasid meile usinalt soovitusi ja nüüd ise kehtestavad vastupidiseid reegleid. Siit ka minu küsimus. Kas teil ministeeriumis on mingi töögrupp, kes tegeleb nüüd nende radikaalsete muutuste jälgimisega Euroopa riikide seadusandluses, ja kas on teada, et ka mõni rahvusvaheline organisatsioon juba selle üldistustööga tegeleb?
E. Savisaar
Aitäh, härra Alatalu! Ma kõigepealt ei esitaks asja nii, et on toimunud radikaalsed muutused. Jah, retoorikas võib-olla küll, aga ma ei ütleks, et suuri sisulisi muudatusi seni toimunud on. Mis puutub meisse, siis seoses sellesama ümarlaua koosolemisega ja selleks materjalide ettevalmistamisega muidugi niisugune töörühm meie ja Sotsiaalministeeriumi poolt loodi. Aga ma tahaksin öelda seda, et meie jaoks on põhimine või, ütleme, selline esmane küsimus seoses sellega, et tõepoolest pöörduvad ettevõtted üha laiemas mahus ministeeriumi poole, et saada toetuskirju nii lühiajaliseks töötamiseks kui ka tähtajaliseks töötamiseks. Me oleme osal juhtudel keeldunud seda toetuskirja andmast, osal juhtudel ka sellega nõustunud, kui me oleme jõudnud seisukohale, et välistööjõu sissetoomine on põhjendatud. Aga üldiselt ma tahaksin öelda, et siiski on inimestele elamisloa andmine Eestis töötamiseks suhteliselt tagasihoidlik ja on läinud pigem tagasi, teiste sõnadega, keeldutud on isegi rohkem. Kui näiteks 2004. aastal sai Eestis töötamiseks elamisloa 1231 inimest, siis 2005. aastal 1216 inimest. Muide, kõige suurem osakaal nende hulgas oli Soome kodanikel, neile järgnesid ukrainlased.
Esimees T. Varek
Aitäh! Järgnevalt, palun, kolleeg Kadi Pärnits kui teema tõstataja, täpsustav küsimus!
K. Pärnits
Aitäh! Austatud härra minister! Öelge, palun, konkreetselt, kui suures ulatuses või kui palju te planeerite võõrtööjõudu sisse tuua.
E. Savisaar
Aitäh! Ütlen konkreetselt: kindlasti ei planeeri majandusministeerium võõrtööjõu sissetoomist. Praeguses poliitikas seda kavandatud ei ole. Aga ma võin teile tuua näiteks Euroopa riike, kus seda tõesti tehakse. Näiteks olin ma hiljuti Iirimaal ja nemad küll planeerivad, nemad planeerivad iga aasta ca 50 000 inimest võõrtööjõudu sisse tuua ja nad leiavad, et ilma selleta ei ole neil võimalik Iiri majanduse vajadusi rahuldada.
Esimees T. Varek
Aitäh! Ja viimane kohapeal registreeritud küsimus. Palun, kolleeg Katrin Saks!
K. Saks
Aitäh! See tuli nüüd pisut üllatusena, et te selle võimaluse andsite. Tegelikult oli mul sama küsimus, et kas see sissetoomine on planeeritud, kuna paljudes maades on need plaanid konkreetselt olemas, aga härra minister juba selgitas seda. Aga ma küsiksin siis ikkagi täiendavalt veel. Te ütlesite, et on surve ettevõtete poolt. Millised on need ettevõtted, millised on need valdkonnad ja milliste töötajate sissetoomiseks on see surve praegu kõige suurem?
E. Savisaar
Aitäh! Eeskätt on tegu ikkagi kvalifitseeritud tööjõuga, oskustöölistega mitmesugustel erialadel, aga ma tooksin välja kaks põhilist erialade liiki, need on mitmesugused laevaehituse ja -remondiga seotud valdkonnad. Tulenevalt sellest, mille peale on tellimused, võib nende tellimuste täitmine muidugi nõuda täiendava tööjõu otsimist. Ma nimetaksin vähemalt kolme firmat, kes kindlasti ei ole ainsad. Aga ma nimetaksin Balti Laevaremonditehast, ma nimetaksin Taani firma Odense poolt Loksal kiiresti laiendatavat, samuti laevaehituse ja -remondiga tegelevat tehast, ma nimetaksin SRC tankerite ehitamist. Kui ma õigesti mäletan, siis Norraga on sõlmitud leping viie tankeri ehitamiseks, mis samuti nõudis täiendavat tööjõudu. Tähendab, ühest küljest me võime tunda uhkust, et eestlaste osa laevaehitajana, laevaremontijana kasvab minu arvates praegu päris kiiresti, aga teiselt poolt nõuab see ka täiendavat tööjõudu, ta nõuab meie oma kutseharidussüsteemi ümberorienteerimist, mida on ka tehtud, näiteks Tallinnas Koplis ametikooli väljaehitamine, suunates selle paljuski just nimelt Balti Laevaremonditehase vajaduste rahuldamisele. See on just üks näide, kus me püüame oma tööjõudu nendele aladele suunata. Tähendab, üks valdkond on laevaremont ja -ehitus, teine on kindlasti ehitus. Ehitusettevõtjad on praegu sageli esitanud tööjõu sissetoomise taotlusi.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra majandus- ja kommunikatsiooniminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on härra peaministrile. Palun, kolleeg Helir-Valdor Seeder!
H.-V. Seeder
Aitäh! Austatud peaminister! Eestis on viimasel ajal olnud kahetsusväärselt palju erinevaid õnnetusi, tulekahjudest oleme kuulnud, on olnud väga mitmeid merereostusi. Viimasest merereostusest saime teada paar päeva tagasi ja selle avastajateks olid meie naabrid rootslased ja norralased. Öelge, palun, millal saabub Eesti Vabariigis aeg, mil me ise suudame piisavalt seiret teha ja ise avastada reostuse oma rannikuvetes?
Esimees T. Varek
Palun, härra peaminister!
A. Ansip
Aitäh! Enamasti me avastame reostused oma rannikuvetes siiski ise. Aga seda aega, kus vahendeid oleks piisavalt nii seireks kui ka reostuse tõrjeks, ei ole ilmselt oodata mitte üheski riigis. Sõltumata sellest, kas riik on vaene või rikas, pole vahendeid tõrjeks ja seireks kunagi piisavalt. Aga täiuse poole tuleb püüelda ja sellel teel me oleme.
Esimees T. Varek
Palun, kolleeg Helir-Valdor Seeder, täpsustav küsimus!
H.-V. Seeder
Aitäh! Loomulikult saab sellega nõustuda, et ükski riik ilmselt ei saa päriselt üksi hakkama keskkonnaküsimustes ja eriti, mis puudutab suuri katastroofe. Veel vähem niisugune väike riik nagu Eesti. Kuid ma tuleksin ikkagi tagasi selle merereostuse juurde. Me teame, et talvise merereostuse ajal, mis meid tabas, ei olnud me praktiliselt üldse võimelised seal tegutsema. Äsja valmis saanud rekonstrueeritud laev ei olnud nendes oludes võimeline reostust likvideerima ja saadeti sealt ära. Ma küsiksin ikkagi, millal saabub siis aeg, kus me olulisel määral oleme võimelised ka ise reostustõrjes kaasa rääkima, mitte ainult naabrite abile lootma, vaid ka reaalselt ise suutma reostust tõrjuda.
A. Ansip
Aitäh! Reostus, millele teie viitasite, oli väga komplitseeritud ja tõe huvides olgu öeldud, et ka naabrid ei olnud võimelised selles piirkonnas reostust efektiivselt likvideerima. Täpselt samamoodi oleks võinud ka meie konkreetne laev EVA-316 seda reostust üritada likvideerida, kuid paksu jää seest ei ole ka EVA-316 võimeline reostust ära korjama, nii nagu tegelikult ei olnud naabrite laevad võimelised seda tegema. Praegu, seoses EVA-316 lisandumisega meie reostustõrjevõimekuste hulka, on meie positsioon oluliselt paranenud ja ka see laev on võimeline jääsupist õli koristama, kuid mitte selliste paksude jääpankade vahelt, nagu olid teie viidatud reostusõnnetuse puhul.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust. Palun, kolleeg Tarmo Leinatamm!
T. Leinatamm
Aitäh, hea juhataja! Lugupeetud peaminister! Kas on ka mingisugust initsiatiivi ühiste võimekuste loomiseks näiteks Soome, Läti, Rootsi või Venemaaga, sest eraldi kõigi võimalike looduskatastroofide vastu võimekust omada läheb ilmselt kalliks ka sellistel riikidel nagu Soome ja Rootsi? Kas on olnud mingisuguseid läbirääkimisi, mingisuguseid jutuajamisi sel teemal?
A. Ansip
Aitäh! Me tegeleme muidugi oma võimekuste suurendamisega. Teatavasti on kavas kahe uue multifunktsionaalse jäämurdja ehitamine, mis on üksjagu kallis projekt ja mis peaks ka meie reostustõrje võimekust oluliselt parandama. Me mitte ainult ei kavanda koostööd oma naabritega, vaid see koostöö on juba reaalsus. Ka eelmine küsimus viitas sellele, et koostöö, toimiv koostöö on olemas ja see koostöö on meil hea nii Soome kui Rootsiga. Ka see, et satelliidiinformatsiooni vahendusel saadi teada kergest reostusest Hiiumaa lähistel, viitab sellele, et see koostöö toimib. Alati on võimalik koostööd paremaks muuta, kuid koostöö naabritega on praegu väga hea. Ma meenutaksin siin näiteks GOFREP-i süsteemi, see on Soome lahe laevade raporteerimissüsteem, mis käivitus kaks aastat tagasi ja mis on väga hea näide Venemaa, Soome ja Eesti vahelisest mereohutusalasest koostööst. Selline koostöö on meil hea ka kahepoolselt Soomega ja kahepoolselt Rootsiga.
Esimees T. Varek
Aitäh! Viimane selle teema kohta kohapeal registreeritud küsimus. Palun, kolleeg Ken-Marti Vaher!
K.-M. Vaher
Aitäh, härra juhataja! Härra peaminister! Kasutades võimalust küsida selle teema all sisejulgeoleku kohta, oleks mul teile järgmine küsimus, mis puudutab teie head kolleegi justiitsminister Langi. Teie erakonnakaaslane on viimase aasta jooksul esinenud meedias ja tekitanud päris palju segadust ja n-ö vastukaja erinevate sõnavõttudega, mis puudutavad kinnipeetavaid Eesti Vabariigis. Näiteks tema aastatagune seisukohavõtt, et kinnipeetavaid on liiga palju, neid tuleks kindlasti vähendada, vabastades mingi aja jooksul kuni tuhat vangi. Lisaks viimase aja mõttevälgatused kuni 80% kinnipeetavate ennetähtaegsest vabastamisest jne. Nendest väljaütlemistest lähtudes oleks teile kui peaministrile ja Reformierakonna esimehele küsimus, kas te põhimõtteliselt jagate neid teie kolleegi väljaöeldud seisukohti ja kas see on teie põhimõtteline seisukoht poliitikuna, et see on praegusel hetkel meie Eesti ühiskonna turvalisuse põhiprobleem või olete te mingil teisel seisukohal?
A. Ansip
Aitäh! Selleks et mõista seda, et Eestis on kinnipeetavate hulk väga suur, ei pea olema väga terava silmavaatega. Kui vaadata Euroopa Liidu statistikat, siis sealt paistab väga ühemõtteliselt välja see, et kinnipeetavate osatähtsus kogu rahvastikust on Eesti Vabariigis pretsedenditult kõige suurem. Me ei saa öelda, et tänu sellele, et meil on kinnipeetavate, vanglas olevate inimeste arvu osatähtsus rahvastikus kõige suurem, on Eestis kriminogeensus Euroopa Liidus kõige madalam. Seda väita oleks täiesti kohatu. Ma olen päris veendunud selles, et teie poolt Rein Langile omistatud väited ei ole tõesed, need ei pea paika. Mingit lausalist vangide vabastamist ei ole minu arusaamist mööda Rein Lang kindlasti kavandanud, ei ole ta seda ka propageerinud. See vangide suur arv ei ole mitte ainult vangide ennetähtaegselt vanglast vabastamise küsimus, vaid see on kogu laiem karistuspoliitikaalane küsimus. Kui me vaatame ka keskmist vangistusaega, siis erinevused näiteks Eesti keskmise vangistusaja ja Soome keskmise vangistusaja vahel on tohutud ja see ei ole lihtsate argumentidega põhjendatav. Kui sinna lisada juurde veel see, et suuresti need inimesed, kes on vanglasse sattunud, satuvad sinna uuesti tagasi, siis on selline massilise pikaaegse vangistuse põhjendatus veelgi enam küsitav.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra peaminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on samuti härra peaministrile. Palun, kolleeg Indrek Raudne!
I. Raudne
Aitäh, härra juhataja! Ma küll ei tahaks sellist vastust, nagu anti eelmisele küsimusele, et kui Eestis on probleem, et kuritegevus on suur, meil on palju kurjategijaid ka statistiliste näitude järgi, siis räägitakse vangide arvu vähendamisest kui lahendusest. Ma loodan, et riigivara ja selle heaperemeheliku kasutamise puhul ei ole lahendus see, et müüme siis kogu riigivara maha. Aga minu küsimus on järgmine. Meil on üks halb pretsedent riigivaraga, see on Weroli ümber toimuv ja Erki Aavik, kes oli seal eelmine juhatuse esimees, kelle nõukogu ametist vabastas ja keda teie valitsuse põllumajandusminister on süüdistanud selle ettevõtte põhjalaskmises. Ja nüüd, 2005. aasta juunis on ta teie valitsuse rahandusministri ettepanekul nimetatud järelevaatajaks ühe teise riigivara üle ehk AS-i Eesti Loots nõukogusse. Minu küsimus on lihtne: kas te arvate, et Erki Aavik, lähtudes kõigest sellest, mis Weroli ümber on toimunud ja mis praeguseks on teada, on see kompetentne isik, kes peaks olema riigivara järelevaataja AS-is Eesti Loots?
Esimees T. Varek
Palun, härra peaminister!
A. Ansip
Aitäh küsimuse eest! Ma ei nõustu väitega, et meie riigis on üks halb pretsedent, mis on seotud riigivaraga. Neid on olnud kahetsusväärselt rohkem. Kuid see konkreetne küsimus Weroli endise juhataja kohta ja tema praeguse kuulumise kohta riigile kuuluva aktsiaseltsi nõukogusse on väga kohane. Ma leian, et inimene on süüdi siis, kui ta on süüdi mõistetud. Kuid sellistel ametikohtadel töötamine eeldab ka väga suurt usaldusväärsust ja kui on esitatud süüdistused, siis tuleb nendele süüdistustele ka kohaselt reageerida. Ma rääkisin praegu siin teie silme all majandus- ja kommunikatsiooniministriga ja me mõlemad leiame, et Erki Aavik tuleb Eesti Lootsi nõukogust tagasi kutsuda.
Esimees T. Varek
Palun, kolleeg Indrek Raudne, täpsustav küsimus!
I. Raudne
Aitäh! Mul on kindlasti selle üle väga hea meel, sest see on üle pika aja väga positiivne uudis, et on aru saadud ka sellest, et kõiki asju ei saa lahendada väljendiga "juriidiliselt on kõik korrektne", vaid on ka teised kriteeriumid, sealhulgas usalduskriteeriumid. Mul on küsimus siiski teie hinnangu kohta. Weroli saaga lõppes sellega, et nii valitsuse otsuse kui põllumajandusministri korralduse järgi viidi seal läbi erastamiskonkurss. Millise hinnangu annate te sellele erastamiskonkursile? Kas teile tundub see nagu mullegi, fiktiivsena, et igal juhul, mis tulevik ka toob, kui isegi kohtulahendid lõpevad ja selgub see pool, kes tõesti saab sõlmida ostu-müügilepingu, siis tulenevalt selle konkursi väga halbadest tingimustest ja sellest, et igal pakkujal on võimalik sealt taanduda, niikuinii keegi ei sõlmi ostu-müügilepingut? Kas te olete selle hinnanguga nõus või te arvate, et see erastamiskonkurss on läbi viidud hästi ja kindlasti Werol leiab selle erastamiskonkursi kaudu endale ostja?
A. Ansip
Aitäh! Ma loodan, et selle konkursiga vahetavad Weroli aktsiad omanikku ja riik saab nende aktsiate eest õiglase tasu. Ma ei saa praegu, mil konkurss on alles algusjärgus ning võitja väljakuulutamine ja vara üleminek, aktsiate üleminek uuele omanikule on alles määramatuses, kogu sellele protsessile hinnangut anda. Kuid hästi oleks see erastamine, aktsiate müümine korraldatud siis, kui vaidlusi ei teki, kui müügitingimused on väga ühetähenduslikud. Ent samas ei saa öelda ka seda, et kui vaidlusi pole tekkinud, siis tulemused riigivara võõrandamisel on riigile alati olnud kõige kasulikumad ja paremad. Võib-olla see vaidlus selgitabki kõige parema tulemuse.
Esimees T. Varek
Palun, kolleeg Indrek Raudne, teine täpsustav küsimus!
I. Raudne
Aitäh! Aga kui, härra peaminister, peaks juhtuma niimoodi, et siiski on õigus minul ja minu spekulatsioonil või arvamusel, et halvasti korraldatud töö tõttu Weroli nõukogus ja juhtimises, väga vildakalt läbiviidud erastamiskonkursi tõttu ja selle probleemi tõttu, mis seal praegu on, leiab Werol siiski omaniku ainult pankrotiprotsessi kaudu ja riik n-ö ei saa sealt mitte mingisugust hinda, kes kannab siis selle eest poliitilist vastutust, kas see on põllumajandusminister või on see peaminister? Kuidas poliitiline vastutus sellisel juhul väljendub?
A. Ansip
Aitäh! Ma eeldan, et austatud küsija teab ka ise, et see pankrotihõnguline olukord Werolis ei ole tingitud mitte hästi või halvasti läbiviidud aktsiate võõrandamise protsessist. Inimesed, kes on kursis Weroli ajalooga, peaksid teadma, et idee on algusest peale olnud päris hea, aga ideele pole algusest peale olnud piisavat rahalist katet. Minu meelest on see probleemide pundar, mis praegu Werolis on, sündinud aastate jooksul, alates selle aktsiaseltsi asutamisest alakapitaliseerituna ja lõpetades praeguste võlausaldajate vahelise debatiga, kelle võlad on kaalukamad, kelle võlad on nii kaalukad, et nende eest võiks saada Weroli aktsiate ostueesõiguse.
Esimees T. Varek
Aitäh! Kohapeal registreeritud küsimus. Palun, kolleeg Ken-Marti Vaher! Palun esitada küllaltki lühike küsimus ja palun ka lühikest vastust!
K.-M. Vaher
Aitäh, härra juhataja! Härra peaminister! Minu küsimus on väga lühike. Te just mainisite oma vastuses, et teie hinnangul algasid Weroli probleemid alakapitaliseeritusest. Pigem võiks viimaste aastate probleemid siiski kokku võtta juhatuse, ma arvan, pehmelt öeldes, ebaotstarbekast ja ebamõistlikust juhtimisstiilist kui mitte isegi enamast lähtudes. Kas te olete seda probleemi arutanud ka kabinetiistungil? Ja milline on teie arusaam selle probleemi olemusest riigivara kasutamise seisukohalt?
A. Ansip
Nagu ma juba siin Riigikogu saalis olen ka öelnud, konkreetse juhtumi menetlus on praegu politsei pädevuses ja loomulikult ei aruta me pooleliolevaid kriminaalasju oma kabinetiistungitel. Weroli temaatika on komplitseeritud. Alates sellest ajast, kui see äriühing asutati, on sellega olnud seotud probleemid, mis on käinud läbi võlausaldajate, märkigem siin Hüvitusfondi, kelle kaudu üleüldse see äriühing on suures osas riigi omandusse tulnud. Probleemid on jätkunud ka hiljem, kui ta on olnud juba Põllumajandusministeeriumi haldusalas. Ja nagu ma juba eile ütlesin, või oli see üleeile, ilmselt on juhatuse esimees võtnud äriühingule põhjendamatult suuri riske.
Esimees T. Varek
Aitäh, härra peaminister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Infotund on lõppenud, infotunni aeg on läbi saanud. Aitäh, härra peaminister, aitäh, härra majandus- ja kommunikatsiooniminister, infotunnis osalemise eest!