Austatud Riigikogu esimees! Austatud Riigikogu ja head arupärijad! Küsimusi on palju, aega läheb palju ka vastamisega. Esimene küsimus: "Millistele argumentidele tuginedes otsustas riik mitte kasutada võimalust Eesti Raudtee tagasi osta?" Riik ei ole otsustanud mitte kasutada võimalust Eesti Raudtee tagasi osta. Teine küsimus: "Palun avalikustada dokumentatsioon, milles avaldub riigi seisukoht Eesti Raudtee võimaliku õigustatud ostuhinna osas ning et selguks, millisele informatsioonile ja kelle arvamusele riik oma pakkumishinna kujundamisel toetus." Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium esitas 2. veebruaril 2006. aastal kabinetinõupidamisele raudteeraporti, milles kajastub ka ministeeriumi seisukoht AS Eesti Raudtee 66% aktsiate õigustatud ostuhinna kohta. Kuna materjal on tunnistatud asutusesiseseks kasutamiseks mõeldud teabeks, siis ei ole võimalik seda avalikustada. Aga selle dokumendiga on austatud Riigikogu liikmetel võimalik tutvuda Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumis. Ostupakkumise analüüsi tegemisel osalesid Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi ametnikud, Tallinna Sadama esindajad ja Rahandusministeeriumi ametnikud. Kaasatud olid ka advokaadibürood Lextal ja Raidla & Partnerid ning Advokaadibüroo Paul Varul ning Luxembourg Finance Service'i konsultandid. Kolmas küsimus: "Kas kinnitate majandusministri seisukohta, et Eesti riigile ei pakutud sama hinda, millega täna teised turuosalised on valmis Eesti Raudtee BRS-ilt ära ostma?" Vabariigi Valitsusel puudub informatsioon, millise hinnaga on võimalikud ostjad täna nõus Eesti Raudtee aktsiaid BRS-ilt ära ostma ja millise hinnaga neid aktsiaid müüakse. Neljas küsimus: "Kas teie ja Eesti Vabariigi valitsus on asunud seisukohale, et kaitsepolitsei raportis sisalduvale tuginedes takistate olemasolevate meetmetega Eesti Raudtee müüki Vene päritolu kapitalil põhinevatele ettevõtetele?" Kaitsepolitseiameti raport ja Baltic Rail Service OÜ saadetud erastamislepingu lõpetamise hoiatus ei ole omavahel seotud. Lepingu lõpetamise hoiatus on tingitud sellest, et lepingu teine osapool ei ole juba pikema aja vältel täitnud oma kohustusi. Viies küsimus: "Millist mõju Eesti investeerimiskliima usaldusväärsusele valitsuse senised sammud Eesti Raudtee ja teiste osanikega suhtlemisel omavad? Kas valitsus on uurinud, millistel seisukohtadel asuvad Eesti ettevõtluse esindusorganisatsioonid ning Eestis resideerivaid välisinvestoreid ja -ettevõtjaid esindavad organisatsioonid?" Vabariigi Valitsuse sammud näitavad riigi kindlat seisukohta, et lepinguga võetud kohustusi ja iseseisvas riigis kehtivaid õigusakte tuleb täita, sõltumata sellest, kas tegu on kohaliku või välisinvestoriga. Kuues küsimus: "Kuidas suhtute Eesti riigi nimel Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumist esitatud seisukohtadesse, nagu ei oleks ühelgi välisinvestoril soovitav omandada Eesti Raudtee BRS-i osalust enne riigiga kokkuleppimist? Kas peate sellist looritamata ähvardust demokraatlikus ning põhivabadusi austavas riigis normaalseks?" Ma ei jaga teie arvamust, nagu oleks tegu ähvardusega. Me ei saa üle ega ümber asjaolust, et raudtee on osa strateegilisest infrastruktuurist, mis on riigile tähtis nii majanduslikult kui ka riigikaitselisest seisukohast. Loogiline on, et sellise tähtsa infrastruktuuri puudutava ostu puhul konsulteerib ostja enne riigiga. Seitsmes küsimus: "Palume teil avalikustada Eesti Raudtee taasriigistamiseni viivad ametlikud valitsuse otsused ning nende põhjendused?" Tegemist ei ole päris kindlasti taasriigistamisega. BRS-ile on saadetud küll erastamislepingu lõpetamise hoiatus, kuid riigil on heameel, kui BRS kõrvaldab osutatud rikkumised või esitab kava nende rikkumiste kõrvaldamiseks. Kaheksas küsimus: "Teie ja teie valitsuse majandusminister on väitnud, et Eesti Raudtee pole suutnud tähtajaliselt täita endale erastamislepingus võetud investeerimiskohustusi. Palun avalikustada kõik riigi ja Eesti Raudtee vahelised senised kokkulepped investeeringukohustuste täitmiseks, kokkulepitud kohustuste tähtajad ja ametlikud ning kinnitatud aruanded nende täitmise kohta. Palun loetleda need dokumendid ning osundada, kus on Riigikogu liikmetel võimalik nendega tutvuda." Kõik investeerimiskohustusi puudutavad dokumendid on seotud Eesti Raudtee erastamislepinguga ning erastamislepingu täitmise üle teostab järelevalvet Rahandusministeerium, kus Riigikogu liikmetel on võimalik nende dokumentidega ka tutvuda. Juhin teie tähelepanu asjaolule, et erastamisleping on konfidentsiaalne, välja arvatud erastamisseaduse § 27 lõikes 2 sätestatud ulatuses, samuti on erastamisseaduse § 27 lõike 3 alusel asutusesiseseks kasutamiseks mõeldud teabeks tunnistatud erastamislepingu täitmist puudutav kirjavahetus. Üheksas küsimus: "Teie ja teie valitsuse majandusminister on väitnud, et investeerimiskohustuste mittetäitmise tõttu on Eesti Raudteele kuuluv raudtee infrastruktuur halvas olukorras. Palun avalikustage ametlikud auditid ning järelevalveaktid, mis teiepoolsete drastiliste ning drakooniliste sammudeni viinud puudused ja nende õigeaegse likvideerimise esile toovad. Palun loetleda need dokumendid ning osundada, kus on Riigikogu liikmetel võimalik nendega tutvuda." Vastavalt raudteeseaduse § 72 lõikele 1 on Raudteeinspektsiooni pädevus riikliku järelevalve teostamisel järgmine: 1) ohutustunnistuse väljaandmise ja ohutustunnistuse kehtivuse pikendamise otsustamine; 2) raudteeinfrastruktuuri ja raudteeliikluse korralduse nõuetele vastavuse kontrollimise aruannete ning raudtee tehnokasutuseeskirjas ja teistes õigusaktides raudteeinfrastruktuuri valdajatele kehtestatud nõuete täitmise kontrollimine; 3) raudteerajatiste ehitusprojekti aluseks olevate detailplaneeringu või projekteerimistingimuste kooskõlastamine ja raudtee-ehituse üle riikliku järelevalve teostamine; 4) raudtee-ehituse ehitusloa, kirjaliku nõusoleku ja kasutusloa väljaandmise ning ehitusloa, kirjaliku nõusoleku ja kasutusloa kehtetuks tunnistamise otsustamine. Raudteeinspektsiooni põhimääruse järgi on inspektsiooni põhifunktsioonid seadusega sätestatud ülesannete ulatuses riikliku järelevalve teostamine ning seadusega ettenähtud alustel riikliku sunni kohaldamine raudteevaldkonnas. Raudteeinspektsioon on õigusaktides kehtestatud nõuete täitmise kontrolli käigus AS Eesti Raudtee infrastruktuuri kohta koostanud viimastel aastatel kokku 41 protokolli, millest 35 on päädinud ettekirjutusega. Nende näol on tegemist dokumentaalsete tõenditega, milles on fikseeritud konkreetsete raudteeinfrastruktuuri rajatiste ja hoonete tehniline seisukord. Riikliku järelevalve käigus koostatud 41 protokollis on toodud kokku 728 puudust eri aspektides. Nendest puudustest 103 osutusid nii tõsiseks, et nõudsid raudteeliikluse sulgemist. Riikliku järelevalve dokumentidega (protokollid, ettekirjutused) on võimalik tutvuda Raudteeinspektsioonis kohapeal. Kümnes küsimus: "Teie valitsuse liige Edgar Savisaar väitis oma 13.06.06 artiklis "Kriminaalne tehing Eesti Raudteega II", et BRS on jätnud tegemata hulgaliselt vajalikke investeeringuid raudteeinfrastruktuuri. Selle väite esitamisel oli ta väidetavalt aluseks võtnud Raudteeinspektsiooni analüüsid." Küsimustes on osa tähti puudu, aga need küsimused on täpselt copy/paste esitatud küsimustest. "Palume need analüüsid, kui nad olemas on, Riigikogu liikmetele avalikustada. Palun loetleda need dokumendid ning osundada, kus on Riigikogu liikmetel võimalik nendega tutvuda." Raudteeinspektsioon ei anna hinnanguid AS Eesti Raudtee investeerimiskohustuste täitmise kohta, kuna see ei kuulu tema pädevusse. Investeerimiskohustuste alatäitmine tuleb välja BRS-i poolt Rahandusministeeriumile esitatud erastamislepingu täitmise aruannetest. Küll aga annab Raudteeinspektsioon järelevalvetegevuse tulemusena hinnanguid raudteeinfrastruktuuri olukorra kohta. Neid tulemusi on kirjeldatud eelmises vastuses ning kirjeldatakse ka allpool. 11. küsimus: "Kas Raudteeinspektsioon on üldse analüüsinud oma igapäevases järelevalvetegevuses kogutud andmete põhjal Eesti Raudtee raudteeinfrastruktuuri olukorda, ja kui on, siis palume need analüüsid avalikustada. Palun loetleda need dokumendid ning osundada, kus on Riigikogu liikmetel võimalik nendega tutvuda." Juhin veel kord tähelepanu, et raudteeinfrastruktuuri olukorra analüüsimine on üks Raudteeinspektsiooni põhitegevusi. Lisaks üle-eelmises vastuses toodud järelevalvereidide tulemustele on Raudteeinspektsioon analüüsinud Eesti Raudtee raudteeinfrastruktuuri hetkeolukorda muu hulgas rongidele kehtestatud kiirusepiirangute järgi. Maksimaalne lubatud liikumiskiirus on raudteeinfrastruktuuri peamine kvaliteedi parameeter, sest peaaegu kõik infrastruktuuri tehnilise seisukorraga seotud probleemid kajastuvad kehtestatud kiirusepiirangutes. Vastavalt teede- ja sideministri 9. juuli 1999. aasta määruse nr 39 "Raudtee tehnokasutuseeskiri" punktile 8 peavad raudtee ehitised ja seadmed "vastama nõuetele, mis tagavad rongide ohutu liiklemise suurima kehtestatud kiirusega (edaspidi piirkiirus). Raudteeliinidel, mis on lülitatud rahvusvaheliste transpordikoridoride võrku, peab olema tagatud rongide liiklemine järgmiste piirkiirustega: reisirongid - 120 km/h, tühjade kaubavagunitega rongid - 100 km/h ja laaditud kaubavagunitega rongid - 90 km/h." Juhime tähelepanu sellele, et AS Eesti Raudtee ise on ettevõtte infrastruktuuridirektori 20. detsembri 2004. aasta korraldusega nr 9-1/23 kehtestanud rongide lubatavad piirkiirused, mis lõiguti ei vasta teede- ja sideministri 9. juuli 1999. aasta määruse nr 39 "Raudtee tehnokasutuseeskiri" punktist 8 tulenevatele nõuetele. Näiteks reisirongidele on seatud järgmised piirkiirused: Riisipere-Vasalemma 40 km/h, Pääsküla-Tallinn 70 km/h, Keila-Klooga 40-60 km/h, Klooga-Paldiski 60-100 km/h, Tartu-Elva 60-80 km/h, Sangaste-Valga 60 km/h, Ülemiste-Aegviidu 80 km/h jne. Seda võib pidada ettevõtja enda hinnanguks oma infrastruktuuri tehnilisele seisukorrale. Kuna AS Eesti Raudtee infrastruktuuril on nõutavast madalama liikumiskiirusega lõikude osakaal suur, siis võib järeldada, et infrastruktuuriettevõtja ise ei hinda oma raudteevõrgu seisukorda kuigi heaks. Analüüsi käigus on selgunud, et 2005. aasta seisuga ei ole ligikaudu 70% AS Eesti Raudtee peateedel tagatud määruses nõutud reisi- ja kaubarongide piirkiirused. AS Eesti Raudtee kehtestatud piirkiirustega on võimalik tutvuda Raudteeinspektsioonis kohapeal või AS Eesti Raudtee kodulehel www.evr.ee. 12. küsimus: "Valitsuse tänaseid seisukohti kaitstes on korduvalt väidetud, et Eesti Raudtee pole raudteeinfrastruktuuri hooldamiseks suutnud teha vajalikke investeeringuid. Kui Eesti Raudtee raudteeinfrastruktuur on ohtlik, siis kuidas on võimalik, et Raudteeinspektsioon on väljastanud Eesti Raudteele kui raudteeinfrastruktuuriettevõtjale ohutustunnistuse, mis kinnitab tema raudteeinfrastruktuuri ohutust?" Raudteeinspektsiooni raudteeinfrastruktuuri järelevalvega seotud põhitegevuste hulka kuulub raudtee-ettevõtjale raudteeinfrastruktuuri majandamise ohutustunnistuse väljastamine. AS Eesti Raudtee raudteeinfrastruktuuri majandamise ohutustunnistus on välja antud 2001. aastal. Vastavalt raudteeseaduse § 20 lõikele 4 kehtib ohutustunnistus viis aastat ning enne nimetatud tähtaja möödumist tuleb ohutustunnistuse kehtivust pikendada. Seega kehtib AS Eesti Raudtee raudteeinfrastruktuuri majandamise ohutustunnistus 2006. aasta 18. juunini. Käesolevaks hetkeks on AS Eesti Raudtee esitanud Raudteeinspektsioonile taotluse raudteeinfrastruktuuri majandamise ohutustunnistuse kehtivust pikendada. Asjaomane dokumentatsioon on menetluses ning otsus taotluse kohta võetakse vastu enne 18. juunit 2006. Samas tuleb märkida, et raudteeinfrastruktuuri majandamise ohutustunnistus ei iseloomusta otseselt infrastruktuuri seisukorda, vaid infrastruktuuriettevõtja suutlikkust raudteed ohutult majandada. Vajalike investeeringute tegemata jätmine iseenesest ei tähenda, et raudteeinfrastruktuur oleks ohtlik, sest kehvemas olukorras olevale infrastruktuurile seatakse ohutust tagavad kiiruspiirangud. Investeeringute tegemist ja raudteeinfrastruktuuri ohutust hinnatakse eraldi, kuid investeeringute hulk kahtlemata mõjutab raudteeinfrastruktuuri olukorda.