Austatud istungi juhataja! Head parlamendiliikmed! Põhiseaduskomisjon arutas nimetatud eelnõu kahe lugemise vahel ja käsitles muudatusettepanekuid oma kahel istungil, 3. ja 20. aprillil. Kohal olid lisaks komisjoni liikmetele ka valimiskomisjoni eksperdid ja valimiskomisjoni juht härra Sibul. Ma peatuksin kahe sõnaga kõigepealt eelmisel lugemisel esitatud küsimustel ja annaksin lühidalt paar vastust. Ma andsin selle lubaduse, küsiti mitmete konkreetsete ja tõsiste probleemide kohta. Härra Tootsen küsis eelmine kord, kas viimastel kohaliku omavalitsuse valimistel oli ka e-hääletuse kohta proteste. Juriidiline seis on selline, et ühtegi protesti ei esitatud. Teine küsimus. Härra Alatalu tundis huvi, kas kohalikel valimistel tulid inimesed pärast elektroonilist hääletamist valimispäeval traditsiooniliselt hääletama, st mitte häält muutma, vaid tulid teist korda hääletama, kas sellist käitumist ka protokolliti ja milline on hinnang sellisele käitumisele. Võib öelda, et esines paar juhtumit, kus ekslikult lubati pühapäeval hääletama inimesed, kes olid juba e-hääletanud. Valimispäeval toimunud ülehääletamisest teavitati Vabariigi Valimiskomisjoni ning esitati e-hääle tühistamise avaldused. Valimiskomisjon tühistas nende valijate e-hääled ja igal valijal jäi kehtima üks hääl. Härra Männik tundis huvi e-hääletuse häälte ostmise või hääletamise mõjutamise ilmsiks tuleku võimaluste kohta, kui hääletamise salajasus ja selle tagamine ei ole kontrollitavad. Vastusena sellele leidsid eksperdid, et teoreetilist häälte ostmise korraldajat distsiplineerib just nimelt see, et on võimalik e-häält muuta. Näiteks võis inimene juba enne e-hääletamise üritust, teoreetiliselt siis hääle ostmise katset anda kodujaoskonnas pabersedelil hääle, mis läheb niikuinii arvesse. Tunti huvi, kui palju vaatlejaid jälgis e-hääletamise protseduuri ennast arvuti taga hääletamise hetkel. See on õige ja tõsine probleem. Nimelt ei ole niisugust protseduuri või juhendit rahvusvaheliselt valimissoovitustena kehtestatud. Euroopa Nõukogu juures on moodustatud üks töörühm, kes panebki praegu kokku juhendit, kuidas elektroonilist hääletamist vaadelda. Tunti huvi valimisvaatlejate vastu, kui palju neid osales ja millised nendest riikidest kavatsevad lähiajal e-hääletust kasutada. Huvi oli väga suur, spetsialiste oli Austriast, Ameerika Ühendriikidest, Prantsusmaalt, Soomest, Norrast, Taanist, Lätist, Leedust, Venemaalt ja Bahreinist. Lähiminevikus on valimistel või rahvahääletustel Interneti kaudu hääletamist Euroopas kasutanud Holland ja _veits. Suuremaid ja väiksemaid pilootprojekte on olnud Hispaanias, Austrias, Suurbritannias, Prantsusmaal, Saksamaal ja mujalgi. Tunti huvi, kas eksisteeris kollektiivse hääletamise ilminguid. Siin saab vastata ainult sellises mahus, nagu on informatsiooni. Algatatud ei ole ühtegi vastavasisulist ehk siis valimispettuse või häälte ostmise pettuse uurimise menetlust selle kohta, et pettus oleks säherdusel moel aset leidnud. Tunti huvi, kas e-hääletus on mõjutanud ID-kaartide muretsemise statistikat. Vastus on, et ID-kaartide muretsemises tegelikult hüpet ei olnud, kuid reaalselt juhtus nõnda, et e-hääletus mõjutas ID-kaartide elektroonilise kasutamise laienemist. Nimelt kasutas 60% e-hääletanuist esmakordselt kaarti digitaalallkirja andmiseks. See oli lühike ülevaade esilekerkinud huvipakkuvatest probleemidest. Muudatusettepanekud, mis on laekunud, jagunevad kahte masti. Selle seaduseelnõu eesmärk on muuta valimisprotseduure. Eelnõu algatamisel ei seadnud põhiseaduskomisjon eesmärgiks, et mingisugusel poliitilisel kaalutlusel muudetakse ka valimisreegleid või siis valijate tahte avalduse arvestamise või tuvastamise korda. See on valimistehniline seaduseelnõu. Aga siiski laekus kolmelt fraktsioonilt - Reformierakonna, Eesti Keskerakonna ja Eestimaa Rahvaliidu fraktsioonilt - üks pakett muudatusettepanekuid, kus on selgelt sees poliitiline valik ja mille mõte on muuta Euroopa Parlamendi valimise seadust nõnda, et praegu kehtiva nn avatud nimekirja süsteemi asemel tuleks kinnine nimekiri. Mis tähendab, et valija ei avaldaks oma tahet, hääletades konkreetset kandidaati, nii et kandidaadid reastuksid vastavalt saadud häältele nimekirja sees, vaid hääletataks konkreetse erakonna valimisnimekirja. Teine pakett muudatusettepanekuid tuli Res Publica fraktsioonilt. Esimese paketi kohta kujundas komisjon oma arvamuse ja toetas häälteenamusega neid Euroopa Parlamendi valimise seaduse muudatusi, st nende fraktsioonide esindajad, kes olid muudatusettepanekud esitanud, olid poolt, ülejäänud komisjoni liikmed olid vastu. Teise, Res Publica esitatud paketi kohta, mis käsitles valimisprotseduuri probleeme ja algataja seletusel eelkõige esilekerkinud küsimusi, kuidas muuta valimisi tehniliste menetluste täpsustamisega ausamaks ja selliseks, et valimistulemust ei oleks võimalik seadusvastaselt või seadusväliselt mõjutada, võin kohe sissejuhatavalt öelda, et osa asju komisjon toetas, osa ei toetanud ja mõnedes asjades telliti Riigikogu õiguskomisjonilt, Justiitsministeeriumilt ja õiguskantslerilt suisa ekspertiis. Need asjad töötati põhjalikult läbi. Ma tutvustan neid muudatusettepanekuid ka lähemalt. Res Publica fraktsiooni esitatud muudatusettepanekus nr 2 oli tehtud ettepanek võtta kasutusele ühekordsed läbipaistvad hääletuskastid. Algataja viide sellele probleemile oli, et on esinenud juhtumeid, kus kast on tõepoolest pealt pitseeritud, aga samas on ilmselge, et näiteks kasti põhja võib eemaldada. Et tagada valimiste usaldusväärsus, oleks siis ettepanek kehtestada üks kastistandard ja kastid võiksid olla läbipaistvad. Valimiskomisjoni esindaja rääkis oma tähelepanekutest ja selgus, et valimiskomisjonis on seda teemat ka arutatud. Valimiskomisjoni esimees andis lubaduse, et tulevastel Riigikogu valimistel katsetatakse pilootprojekti, kus eelhääletamise päevadel võetakse kasutusele mitmekordseks kasutamiseks mõeldud ühtlustatud parameetritega läbipaistmatud piimklaasiga plastkastid. Need kastid on vastavalt rahvusvaheliselt heakskiidetud standarditele pitseeritavad nn siilriba meetodil. Kastiseinad on seetõttu läbipaistmatud, et ei oleks võimalik tuvastada valimissedelile kantud hääletuseelistust. Mis puudutab küsimust, kas praegune pitseerimisstiil või -juhend vastab rahvusvahelistele standarditele, siis võib väita, et rahvusvaheliste standardite miinimumile, Veneetsia komisjoni juhendi järgsele miinimumtasemele see kleebis koos pitsatijäljendiga vastab. Kahtlemata oleks see siilribade mudel aga valimisreeglite või rahvusvaheliste soovituste kohaldamisel samm edasi valimiste usaldusväärsuse suunas. Nii et valimiskomisjoni soovitus oli seda ettepanekut mitte toetada põhjendusel, et see ei ole seaduse tasemel küsimus, vaid seda tuleks reguleerida seadusest madalamal seisva aktiga. Valimiskomisjoni esindajate hinnangul katsetatakse järgmistel Riigikogu valimistel pilootprojekti, ja kui see osutub õnnestunuks, siis rakendatakse seda juba ülejärgmistel valimistel ühetaoliselt kõigis jaoskondades. Kolmas muudatusettepanek teie muudatusettepanekute nimistus on esitatud põhiseaduskomisjoni nimel, kuid seda on Res Publica ettepanekul sisuliselt veidike muudetud. Nimelt ei ole praegu üllatuslikult keelatud valimissedeli hääletamisruumist väljaviimine. Kohe tekib küsimus, millistel kavatsustel või kaalutlustel inimene võiks seda teha. Me teame mitme inimese ütluste järgi, ka Ida-Virumaa kandist pärit ütluste järgi, et sedeli väljaviimine on kasutusel nn karusselli-tüüpi valimispettuses, kus üks inimene viib sedeli välja ja saab vastu teise sedeli, mis on juba täidetud häälte ostja eelistatud isikut toetades. Nõnda on häälte ostjal võimalik reaalselt tuvastada, kas häälte ostmises osalevate isikute hääletuseelistus on ka tegelikult selline, nagu tehingus kokku lepitud. Komisjon arutas seda ja hääletustulemusega 6 poolt, vastu 3, erapooletuid 1 viidi see keeld sisse. Muudatusettepaneku 7 all on ette nähtud ka sanktsioon selle keelu rikkumise eest, et vältida ahelpettusi. Neljanda, Res Publica muudatusettepaneku kohaselt hoitaks hääletamiskasti valimisjaoskonnas suletud ruumis, mille sissepääsu jaoskonnakomisjon pitseerib. Valimiskomisjoni esimees selgitas vastusena sellele ettepanekule, et sellise normi täitmist on praktikas väga raske tagada, igal pool ei olegi nõuetele vastavaid ruume võtta. Me mäletame viimastest kohalikest valimistest, et ühes koolis oli valimiskast, kus pärast avastati, et kasti pitserid olid avatud, kast oli lahti. Pärast uurimine tuvastas, otsekui oleksid mingisugused poisid mänginud valimiskasti ümber palli ja siis olevatki juhtunud nõnda, et valimiskasti nõudeid oli rikutud. Komisjon ei toetanud Res Publica ettepanekut, hääletustulemus poolt 3, vastu 5, erapooletuid 2. Viies muudatusettepanek piirab esmapilgul inimeste hääletusvõimalust sel moel, et eelhääletamise päevadel on võimalik hääletada väljaspool oma elukohaks olevat kohaliku omavalitsuse üksust üksnes valla- või linnavalitsuse määratud ühes valimisjaoskonnas. Selle mõte seisneb tegelikult selles, et valimispettuste puhul, millele algataja viitas, on häälte ostjatel lihtsam koondada inimesed kokku ühte jaoskonda, kus teoreetiliselt võib aset leida ka kokkumäng jaoskonnakomisjoni liikmetega, et nii on võimalus pettust või häälte ostmist lihtsamalt läbi viia. Ettepaneku vastu rääkis asjaolu, et see võtab ka ausalt hääletavatelt inimestelt ära ühe lisavõimaluse või mugavuse hääletamises osaleda. Kuuenda muudatusettepaneku oli algselt esitanud Res Publica fraktsioon. Põhiseaduskomisjon veidike muutis seda, säilitades ettepaneku algse mõtte. Mõte on seotud kodus hääletamisega, et kodus hääletamist korraldavad jaoskonnakomisjoni liikmed ei tohiks olla sama erakonna liikmed või sama erakonna ettepanekul jaoskonnakomisjoni liikmeteks nimetatud. Üldpõhimõttena on seaduseelnõus siis ka sätestatud, et jaoskonnakomisjoni liikmeid peab nimetama poliitilise tasakaalustatuse põhimõtte järgi. Me teame möödunud kohalikest valimistest juhtumeid, jällegi eelkõige Ida-Virumaalt, kus valimiskomisjonid, jaoskonnakomisjonid koosnesid ühe poliitilise jõu eelistatud isikutest. See muudatus peaks aitama seda vältida. Üks oluline mõte on muudatusettepanekus nr 22. See kehtestab häälte ostmise kuriteona, praegu on see väärtegu. Mis selle vahe on? Kui kehtiva seaduse järgi tuvastatakse, et üks inimene on ostnud hääli, kohtuotsus on olemas ja ta saab trahvi, siis tema mandaat säilib. See tähendab, et tegelikult ta säilitab oma koha valitud esindusorganis. Kui see on kuritegu, siis jõustunud süüdimõistva kohtuotsusega kaotab süüdimõistetud inimene oma koha esindusorganis. Seda toetati konsensuslikult, poolt 9, vastuolijaid ega erapooletuid ei olnud. Ühe muudatusettepaneku võttis Res Publica tagasi, nimelt selle, et keelata valimiskampaanias avalike vahendite, näiteks kohaliku omavalitsuse ajalehtede kasutamine, või teha muul moel kampaaniat maksumaksja raha eest. Komisjon arutas seda, küsis selle kohta arvamusi. Oli arvamus, et seda küsimust tuleb õiguslikult täpselt formuleerida. Komisjon leidis konsensuslikult, et see on küsimus, millega tuleb tegelda, ja ütles, et nõunikel tuleks töötada välja seaduseelnõu, kuidas välistada avalike vahendite kasutamine valimiskampaanias nimetatud moel. See on ülevaade praegusest eelnõu menetlemisest. Aitäh!