Infotund
Aseesimees T. Veskimägi
Tere päevast, lugupeetud kolleegid ja austatud ministrid! Alustame tänast Riigikogu infotundi. Kõigepealt kohaloleku kontroll. Kohalolijaks registreeris ennast 37 Riigikogu liiget, puudub 64. Tänases Riigikogu infotunnis osalevad järgmised valitsusliikmed: keskkonnaminister Villu Reiljan, siseminister Kalle Laanet ja välisminister Urmas Paet. Küsimuste järjekord on teile kõigile, nii nagu ikka, välja jaotatud. Lähemegi küsimuste juurde. Tõnis Lukas, küsimus keskkonnaminister Villu Reiljanile, palun!
T. Lukas
Aitäh, austatud juhataja! Lugupeetud minister! Ma õnnitlen teid kõigepealt kõrge riikliku autasu puhul, mille te olete presidendilt saanud ja saanud keskkonnakaitse edendajana. Ma loodan, et pärast sellist keskkonnakatastroofi ja riigi suhteliselt küsitavat võimekust keskkonnakatastroofi likvideerimisel jätkub teil ikkagi mehisust see autasu vastu võtta. Aga nüüd küsimuse juurde. Mis te arvate, kust võttis peaminister Andrus Ansip informatsiooni selle kohta, et võimalik saastaja on just nimelt see Libeeria lipu all sõitev laev? Ja miks noomis ta teid avalikult pressikonverentsil enne seda, kui hakati üldse asjaolusid selgitama?
V. Reiljan
Aitäh, härra Lukas! Teilegi õnnitlused. Teie küsimus puudutab seda, miks ja kust Andrus Ansip andmed sai. Ta ütles, et ta sai need eravestluses. See puudutab faksi laevalt Flawless. Tõsi on see, et tänaseks on selle faksi elu juba nädal aega kestnud. Kuid kust ta sai andmed, et just see laev süüdi on? Ma ei tea seda. Tõsi on, et Flawless on üks laev kahtlustatavate rivis, tänaseks vajunud ilmselt juba rivi lõppu. Peaministri muret informatsiooni liikumise pärast üritan ma mõista. Hinnangute osas annab vastused aeg.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Tõnis Lukas, esimene kohapeal registreeritud küsimus.
T. Lukas
Aitäh, austatud juhataja! Lugupeetud minister! Ma saan aru, et esimese löögi alla lähevad Siseministeeriumi valitsemisala ametnikud ja teid päästab sellest löögist ainult see, et mõned Keskkonnainspektsiooni ja teie valitsemisala olulised ametnikud kuuluvad Reformierakonda. Aga samas on peaminister oma vastuses mulle, Res Publica esimehele Taavi Veskimäele ja sotsiaaldemokraatide esimehele Ivari Padarile märkinud, et see, millisel määral kellelegi valitsuses jagub poliitilist vastutust, selgub pärast juurdluse lõppu. Kas praegu käib mõni juurdlus poliitilise vastutuse määra üle ja millal see juurdlus võiks teie andmetel tulemusi anda?
V. Reiljan
Aitäh! Poliitiline juurdlemine käib just praegu siin ka. Selles mõttes ei ole valitsus erand, kuid võib öelda, et vastutus on jagatud. 2000. aasta 20. septembril peaminister Mart Laari, siseminister Tarmo Looduse ja riigisekretär Aino Lepik von Wireni allkirjaga on see muudatus tehtud. Ma loen sulle, hea kolleeg, selle ette, sest sa olid ise siis valitsuses, kui merereostuse avastamise ja likvideerimise ülesande täitmise korrastamiseks kehtestati piirivalveseaduse § 4 lõike 21 alusel määrus. Määruse järgi antakse Keskkonnaministeeriumi valitsemisalas oleva Keskkonnainspektsiooni õigused ja kohustused merereostuse avastamisel ja likvideerimisel sise- ja territoriaalmeres, majandusvööndis, Peipsi, Lämmi- ja Pihkva järvel üle Siseministeeriumi valitsemisalas olevale Piirivalveametile. Sellest otsusest tulenevalt on ka tööjaotus. Keskkonnainspektsioon asub tööle siis, kui ta on saanud andmed laialdase merereostuse kohta. Keskkonnainspektsioon sai reostusteate 28-ndal kell 13.08. Kõigist neist faktidest lähtub kahtlemata nii juriidiline kui ka poliitiline vastutus.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Tõnis Lukas, teine ja viimane kohapeal registreeritud täpsustav küsimus, palun!
T. Lukas
Aitäh, austatud juhataja! Lugupeetud minister! Muu hulgas tuletan teile meelde, et valitsus, mida juhtis Juhan Parts ja kuhu ka teie juhtumisi kuulusite, täpsustas eelmise aasta kevadel vastutusalasid ja määras keskkonnajärelevalve alal vastutajaks just nimelt keskkonnaministri. Selle kohta on ka dokument. Meil on kindlasti palju küsimusi. Kuidas praegune valitsus on neid konkreetseid suuniseid ellu viinud? Millistest vahenditest võetakse kahjutasu raha, kui juhtub, et on süüdistatud vale laeva ja kui seda on tehtud lausa peaministri tasemel? Kui ikkagi selgub, et ka valitsusel on mingi poliitiline vastutus, kuigi püütakse ametnikke teha kõigi asjade eest vastutajaks, siis lähtub see ikkagi peaministri initsiatiivist. Kui pärast seda öeldakse, et valitsuses on asjad korras nagu Norras, kuidas siis Norras talitataks peaministriga, kes on valesüüdistuse esitanud?
Aseesimees T. Veskimägi
Tõnis Lukas, aeg.
V. Reiljan
Aitäh! Härra Lukas! Te ajasite nüüd kõik maailma asjad segi. Tõepoolest, Juhan Partsi valitsusele tuleb teha selles mõttes kummardus, et Helsingi konventsiooni täitmise osas võeti otsused vastu 31. märtsil 2005. Järelevalveküsimus on Keskkonnaministeeriumi pädevuses, see on ka tõsi. Selle toimingu tegemiseks, uurimiseks, kahjude kokkuhindamiseks ja väljanõudmiseks on olemas Keskkonnainspektsioon, kes pärast informatsiooni saamist on sellega ka tegelema hakanud. Mis puutub teie ülejäänud seisukohtadesse, et kes vastutab selle eest, kui nimetatakse süüdlaseks seda, kes ei ole süüdi, siis ma ei sooviks enne juurdluse lõppu kuidagi selliste asjade üle spekuleerida. Selge see, et keskkonnaministrina, kes jälgib Helsingi konventsiooni nõuete täitmist, on meie kõigi ülesanne ühiselt suurendada võimekust nii reostuse avastamisel kui ka tõrjumisel. Ma kutsun kõiki üles aitama Siseministeeriumi, et me selle ühise eesmärgi saavutamisel jõuaksime sellisele tasemele, et me vastame konventsiooni nõuetele ja suudame tundlikku mereala väärikalt kaitsta.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Võtame käsitlemisele kolm kohapeal registreeritud küsimust. Heimar Lenk, palun!
H. Lenk
Aitäh! Lugupeetud minister! Te juba puudutasite eelmise valitsuse tööd. Kui palju üleüldse varasemad valed otsused on mõjutanud praegu kriisiolukorra tekitamist? Võib-olla te nimetate mõne varasematel aastatel tehtud vale otsuse, mis on meile praegu saatuslikuks saanud.
V. Reiljan
Aitäh! Väga raske on poliitilisi otsuseid nimetada valeks või õigeks. Vastavalt keskkonnastrateegiale oleks jäänud asjad ilmselt nii, nagu nad 1999. aastal lõppesid. Siis tuli uus valitsus, tulid uued otsused. Esimene otsus on jaanuarist 2000, kui otsustati Mereinspektsioon ehk teiste sõnadega merepolitsei kaotada ja ühendada Keskkonnainspektsiooniga. Iseendast ei pea ma õigeks asuda seda fakti kui sellist siin kritiseerima. See on üks otsus, kus merealased prioriteedid võivad minna veidikene hõredamaks, kuid ei tarvitse. Teine otsus, mis tähendas sisuliselt merereostuse avastamise ja tõrje viimist Keskkonnainspektsiooni alt Piirivalveametile, võib olla euroopalikult täiesti modernne samm, kuid sellele oleks kahtlemata pidanud järgnema tõsised finantsotsused. Anti üle inventar, kuid kas anti kõik üle, kui palju uut võimekust suudeti luua, selle kohta ei saa ma kolleegi eest rääkida. Siiski 2003, 2004 ja 2005 tegeldi väga tõsiselt EVA-316 ümberehitamisega, kuhu on pandud 1 miljon Taani abi, 2,3 miljonit Soome abi ja umbes 102 miljonit krooni Eesti riigi abi. See laev, mis võimekust suurendab, on just nüüd valmimas. On tehtud tööd, kuid tempot tuleb lisada.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Mart Nutt, palun!
M. Nutt
Aitäh, härra juhataja! Lugupeetud härra keskkonnaminister! Ma tulen korra tagasi kahjunõude teema juurde. Ma olen kaugel sellest, et küsida võimalikke oletusi, kes võib olla selle reostuse tekitanud. Mingit põhjust ei ole loomulikult tekitada olukorda, kus meile võib veel mõni kahjunõue kaela sadada. Aga üks kahjunõue on siiski õhus. Ma küsin lihtsalt seda, milline on teie hinnang, millisest eelarvest peaks see kahjunõue olema tasutud, kui selline asi meile esitatakse, kas Keskkonnaministeeriumi rahast, Siseministeeriumi rahast, valitsuse reservfondist või kuskilt mujalt.
V. Reiljan
Aitäh, härra Nutt! Ma ei hakka ennustamisega tegelema, sest sellist nõuet ei ole praegu esitatud ja ka juurdlus on lõppemata, mistõttu võib öelda, et kõige tähtsam on, et reostaja kätte saadaks ja et reostaja kannaks täit vastutust. See peaks olema meie kõige tähtsam eesmärk. Keskkonnainspektsiooni algatatud toimingud on üle antud prokuratuurile ja Keskkriminaalpolitseile. Koostöös rahvusvaheliste jõududega käib intensiivne töö, millest on ülevaateid andma kutsutud ja seatud prokuratuur, kes on seda ka teinud. Me võime ütelda, et jah, laevade ring kitseneb ja üritatakse läheneda eesmärgile.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Viimane kohapeal registreeritud küsimus, Toomas Alatalu, palun!
T. Alatalu
Aitäh, lugupeetud juhataja! Lugupeetud härra minister! Kas ma lugesin su näost õigesti välja, et sulle tuli paraja üllatusena kolleeg Lukase katse siduda ministeeriumi tegevust sellega, millisesse erakonda üks või teine ministeeriumiametnik kuulub? Kuna sa oled ministri koha peal olnud kaua, siis võib-olla oleks hea kuulda, kas tõesti on meil ministeeriumiametnike tegevuse puhul määravaks saanud nende parteiline kuuluvus või on ikkagi esikohal oma eriala tundmine.
V. Reiljan
Aitäh! Jah, ma lugesin küll härra Lukase lausest sellise mõtte välja. Kuid ma kutsun üles väga suurele vastutustundlikkusele selles küsimuses. Kui me keskkonnaprobleemidest teeme päevapoliitilised ja parteipoliitilised probleemid, siis halvame väga tõsiselt oma võimalusi efektiivselt töötada ja häid tulemusi saavutada. Keskkonnaministeeriumis ja allasutustes on tööl kõigi erakondade esindajaid, alates Isamaaliidust ja lõpetades Rahvaliiduga. Ma väidan, et võib alustada Reformierakonnast, võib alustada Rahvaliidust, võib alustada Res Publicast - kõik nad on meil esindatud. Ütlen nii: see on hea, sest kui meri on reostatud, siis on see reostatud kõigi jaoks, see on meie kõigi ühine kahju. Kui süütud linnud surevad kas kellegi tahtluse või tahtmatu kuriteo tõttu, hooletuse tõttu, siis on elu lõppemise nägemine masendav. See on masendav. Ma ei pea seda täna kuidagi poliitiliseks probleemiks. Me oleme oma sisejuurdluses väga tõsiselt uurimas ka Keskkonnainspektsiooni iga toimingut, iga minutit, iga kõnet, iga meili. Meil ei ole neile väga suuri etteheiteid, kuid kuna õnnetus on suur, siis me oleksime tahtnud näha otsustavamat ja loovamat käitumist, kuigi andmeid oli napilt.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Võtame käsitlemisele Eiki Nestori küsimuse siseminister Kalle Laanetile. Palun!
E. Nestor
Härra minister! Palun rääkige meile alustuseks, millised on teie ja teie ministeeriumi allasutuste kohustused keskkonnareostuse avastamisel ja tõrjel!
K. Laanet
Tere päevast, lugupeetud Riigikogu! Aitäh küsimuse eest! Siseministeerium vastutab Piirivalveameti tegevuse kaudu merereostusseire eest. Avastades merereostuse, on piirivalve kohustatud alustama merereostuse likvideerimist merel. Kui merereostus on jõudnud rannikule, siis on Päästeamet koos kohaliku omavalitsusega kohustatud alustama reostuse likvideerimist rannikul. Sellised on Siseministeeriumi valitsemisala kohustused.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Esimene täpsustav küsimus, Eiki Nestor, palun!
E. Nestor
Vabariigi Valitsus on täpsustanud neid kohustusi oma eelmise aasta 31. märtsi otsusega. Seal on Siseministeeriumil mitmeid ülesandeid, kaasa arvatud eelmise aasta detsembriks riikliku reostustõrjeplaani koostamine. Kas see tõrjeplaan on juba koostatud, kas see on heaks kiidetud, kuidas käib selle rahastamine, millised finantsid on selle aasta riigieelarves selle plaani täitmiseks?
K. Laanet
Aitäh küsimuse eest! Piirivalveametil on olemas taktikaline plaan reostustõrjeks merel. Riiklik reostustõrjeplaan on riiklikul tasandil, see tähendab, et see plaan tuleb Siseministeeriumil koostada ühistööna Keskkonnaministeeriumiga. Tänaseks päevaks kahjuks riiklikku reostustõrjeplaani veel ei ole, kuid olen veendunud, et lähiajal saab see olema.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Eiki Nestor, teine ja viimane täpsustav küsimus.
E. Nestor
Riiklikku reostustõrjeplaani ei ole, informatsioon ei liigu, Piirivalveametil ja Päästeametil pole õieti ei vahendeid ega võimalusi reostuse avastamiseks ega likvideerimiseks. Arvuti või pliiatsiga laua taga midagi ei leia ja mitte midagi ka ei likvideeri. Miks te olete arvamusel, et te ei kanna poliitilist vastutust selle korralageduse eest, kui ülesanded on täitmata?
K. Laanet
Loomulikult vastutan ma Siseministeeriumis toimunu eest, kuid küsimused ei ole päris nii lihtsad, kui nad võib-olla esialgu paistavad. Sest kõik need taotlused, mis on esitatud eelnevatele valitsustele, on jäänud suures osas rahastamata. Millistel põhjustel, seda on mul väga raske öelda. Tõesti, praegu on reostusseire, nagu te ka mainisite, väga nõrk. Piirivalvelennukil, mis teeb merereostusseiret, puuduvad täielikult tehnilised vahendid. Seire toimub praegu visuaalselt ehk piirivalvurid vaatavad silmaga, kas on kusagil reostust. Kui reostus on olemas, siis nad loomulikult fikseerivad selle. Praegune olukord kindlasti ei vasta sellele, mida meilt tegelikult oodatakse konventsioonide põhjal. Kuid ma rõhutan ka seda, et Siseministeeriumi valdkonda kuuluvad väga paljud muud ülesanded, eelkõige Eesti inimese turvalisus, inimeste päästmine ja kõik sellega kaasnev.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Võtame käsitlemisele ka kolm kohapeal registreeritud küsimust. Urmas Reinsalu, palun!
U. Reinsalu
Aitäh, austatud ettekandja! Austatud siseminister! Küsin teilt sellise põhimõttelise küsimuse, millele on võimalik anda lihtne ja konkreetne vastus. Esitage oma käsitlus, millisel juhul valitsuse liige poliitiliselt vastutab tekkinud probleemi eest oma valitsemisalas ja milline on see vastutuse määr, et valitsusliige peaks ametist lahkuma.
K. Laanet
Aitäh küsimuse eest! Ma olen avaldanud oma arvamust ka pressile. Minu seisukoht on, et minister vastutab kõige selle eest, mis toimub tema valitsemisalas. Kuid minu arvates tuleb arvestada kõike, mis on toimunud varasemalt. Ministrite pidev ja kiire vahetumine, iga poole aasta või aasta tagant vahetub minister, ja mingit stabiilset arengut, stabiilsete plaanide elluviimist on väga raske eeldada, sest selleks, et olla kursis toimuvaga, läheb aega. Kui me vaatame ka seda, et pärast Euroopa Liiduga ühinemist on meie funktsioonid totaalselt erinevad, kui nad olid enne, siis meie ametkonnad ei ole jõudnud veel sellele tasandile, et töötada ühesuguse tasemega Euroopa Liidu suunas ja samal ajal siseriiklikult.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Olev Laanjärv, palun!
O. Laanjärv
Aitäh, härra juhataja! Lugupeetud siseminister! Ma mõistan väga hästi teie ebamugavust ja ka vastutust. Aga Piirivalveamet oli, on ja jääb, siseministrid tulevad ja lähevad. Piirivalveametit ei saa süüdistada ka selles, et seal oleksid väga erinevate erakondade esindajad. Kui Piirivalveamet on selle ülesande saanud, kas on ta teinud kõik selleks, et tõestada poliitikutele, mida tähendab sisejulgeolek, mida see maksma läheb? Ma tuletan meelde Alambrat. Kas pärast seda on suhtumine muutunud? On olemas sisejulgeoleku nõukoda. Kas Keskkonnaministeeriumist on ka keegi selles nõukojas, sest ...
Aseesimees T. Veskimägi
Aeg, kolleeg Laanjärv. Teie aeg on läbi.
O. Laanjärv
... keskkonnaprobleemid on ühed suuremad sisejulgeolekuprobleemid?
K. Laanet
Aitäh küsimuse eest! Ma tean, et Piirivalveamet on Siseministeeriumi kaudu eelnevate aastate jooksul esitanud väga palju taotlusi just nimelt merereostustõrje vahendite soetamiseks. Enamikul juhtudel on need taotlused jäänud rahuldamata. Mis põhjustel, seda on minul praegu väga raske hinnata. Selge on, et valdkond, mis puudutab merd ja merereostust, on Eesti jaoks kindlasti väga oluline. Kui me räägime sisejulgeoleku nõukojast, siis praegu ei ole tõesti seal keskkonnaspetsialisti. Kuid nõukoja liikmete hulk on muutuv. Me peame tõsiselt selle üle mõtlema.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Viimane kohapeal registreeritud küsimus, Marko Pomerants, palun!
M. Pomerants
Aitäh! Lugupeetud minister! Te olete olnud selle ameti peal nüüd juba üle kümne kuu ja see riiklik plaan, mida teil ei ole, peaks olema valmis eelmise aasta lõpust. Mul on kaks küsimust. Millal te saite teada, et teil selline ülesanne on, kas see langes kuidagi kokku selle õnnetu reostushetkega ja mis on takistanud selle plaani valmimist? Üks asi on ressurssidega kaetus, eks ole, teine asi on see plaan ise, mida ta oma mahult, vastutusalalt ja ülesannetelt kellele kuidas kujutab. Miks seda ei ole?
K. Laanet
Aitäh küsimuse eest! Minule isiklikult teatas ametkond sellisest ülesandest möödunud aasta lõpul, jään vastuse võlgu, oli see november või detsember, kui me arutasime, kuidas on võimalik riiklikku reostustõrjeplaani koostada. Meie seisukoht oli, et see peab toimuma tihedas koostöös Keskkonnaministeeriumiga. Meil oli plaan see teema üles võtta, kuid kahjuks jäime hiljaks.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Võtame käsitlemisele Urmas Reinsalu küsimuse keskkonnaminister Villu Reiljanile.
U. Reinsalu
Aitäh, austatud ettekandja! Austatud härra minister! Vabariigi Valitsuse seaduse järgi vastutab minister oma valitsemisala eest. Seaduse § 61 ütleb, et Keskkonnaministeeriumi valitsemisalas on keskkonna- ja looduskaitse. Parlament on oma tahet ministri vastutuse kohta väljendanud. Teie sisemised kokkulepped valitsuse sees siseministriga selle vastutuse pihustamiseks ei ole täna küsimus parlamendile. Nende kokkulepete seaduslikkus vajab veel hindamist. Küsimus on selles (ma tahan teilt ühest ja lihtsat vastust), kas te vastutate Eesti riigis ministrina keskkonna- ja looduskaitse eest ja milles seisneb teie vastutus oma valitsemisalas toimuva eest. Kuidas te seda ise mõistate?
V. Reiljan
Aitäh, härra Reinsalu! Loomulikult vastutan, olen küllalt pikalt vastutanud ja vastutan just nende õigusaktide, seaduste ja Vabariigi Valitsuse määruste piires, nagu on töö jaotatud. Muuseas, ka Helsingi konventsioon ütleb, et kõikidel riikidel on õigus oma siseriikliku õigusloomega vastutust jagada. Ma tahan ütelda, et katastroof on toimunud ja mõtlemist jätkub siin meile kõigile. Aga ma ei taha kuidagi visata kivi ainult naabrimehe kapsaaeda. Sellest, et meie merereostuse avastamise võimalused, tõrjevõimalused ja mitmed võimekused, mis puudutavad ka keskkonnavaldkonda, on vähesed, olen ma kirjutanud peaministrile ja rahandusministrile kirja. Selles andsin ma ülevaate olukorrast Euroopa Liiduga liitumise lepingu täitmisel, kus me oleme võtnud väga konkreetsed kohustused selleks, et aastaks 2010 puhastataks üle 2000 elanikuga asulas reoveed. Kõik need tegevused vajavad investeeringuid, siis me saame oma lubadusi täita. Nii et ma kutsun keskkonnaküsimustes palju laiemale vastutusele. Ma olen kahtlemata üks vastutaja.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Urmas Reinsalu, esimene täpsustav küsimus, palun!
U. Reinsalu
Aitäh! Härra minister! Eestis on ministeeriumide valitsemisalades tegemist personaalse vastutuse printsiibiga. Keskkonnakaitse või looduskaitse eest vastutab Eestis üks inimene, poliitilist vastutust kandev minister. Te mainisite katastroofi. Keskkonnaministeeriumi pressiesindaja on ajakirjandusele öelnud, et Keskkonnaministeerium ei käsitle situatsiooni kui kriisiseisundit. Ornitoloog Andres Kuresoo sõnul võib rehkendada, et hukkunud on iga kümnes Eestis talvituv aul. Me teame, et väidetavalt on hukkunud kümned tuhanded linnud. Mida Keskkonnaministeerium üldse käsitleb kriisina looduskaitsealal kui mitte sellist katastroofi?
V. Reiljan
Aitäh! Kui te jälgisite tähelepanelikult selle protsessi kulgu, siis tõepoolest oli pärast 28-ndat kohe suhteliselt raske võtta väga selgeid seisukohti, kuna andmeid oli ebapiisavalt. Ma võin teile öelda, et kriisikomisjoni ma käivitasin ja see töötab edukalt. Ka ametkondade koostöö on olnud edukas. Mis puudutab seda, et mingil momendil informatsiooni ebapiisavuse tõttu öeldakse, et ei ole katastroofi, siis kui on surnud 20 lindu, siis ei ole katastroofi, aga kui 200, siis hakkab katastroof kahtlemata pihta. Ma ei pea seda hinnangut õigeks.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Urmas Reinsalu, teine ja viimane täpsustav küsimus.
U. Reinsalu
Aitäh, härra minister! Ma juhin tähelepanu, et selleks ajaks, kui ministeeriumi esindaja sellise avalduse tegi, oli vähemalt esitatud väide, et hukkunud on tuhandeid linde. Aga jäägu see seisukoht teie südametunnistusele. Riigikontroll leidis 2004. aasta sügisel auditis, et vaatamata sellele, et naftatankeri ulatusliku mõjuga avarii toimumise tõenäosus Eesti vetes on suur, ei ole riik võimeline reostust õigel ajal avastama ega seda omal jõul likvideerima, pannes ohtu kogu Läänemere. Selles on valdavalt süüdi Keskkonnaministeerium, kes ei suuda täita talle Vabariigi Valitsuse seadusega pandud ülesandeid ega pole astunud samme, et täita Helsingi Läänemere piirkonna merekeskkonna kaitse konventsioonist tulenevaid ülesandeid. On see Riigikontrolli väide relevantne?
V. Reiljan
Aitäh! Vaadake, Riigikontroll saigi Helsingi konventsiooni täitmise võimekuse kohta andmed meie käest. Sellele karmile tõele, et merereostuse avastamiseks meil võimekust ei ole, kuigi see on Piirivalveameti asi, olen ma tähelepanu juhtinud. Me viisime selle probleemi valitsusse, valitsus astus teatud samme. Aga praegu on lahendused tõepoolest just finantseerimises ja finantseerimise juurde tuleb meil edaspidigi väga tihti tagasi tulla. Kui me räägime konkreetsest vastutusest, mis puudutab Helsingi konventsiooni, siis seda Keskkonnaministeerium jälgibki, et seda täidetaks. Me oleme seda teinud, meil on inimesed, kes ei ole reostusprobleemidega tegelnud mitte kolm aastat, vaid 33 aastat ja kes on väga väljapaistvad selle ala spetsialistid. Neid probleeme, nagu väitis ka kolleeg Laanet, ei saa lahendada sõnadega. Neid saab lahendada investeeringute, finantside, õpetamise, koolitamise ja koordineeritud tegevusega.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Võtame käsitlemisele ka kolm kohapeal registreeritud küsimust. Marika Tuus, palun!
M. Tuus
Aitäh! Lugupeetud minister! Teatavasti andis Piirivalveamet sellest reostusest Keskkonnainspektsioonile teada enam-vähem kohe. Mis te arvate, kui palju ja kas takistas ka näiteks ressursside puudus inspektsioonil neid asju kiiremini seal lahendamast?
V. Reiljan
Aitäh! Proua Tuus! Teie ei ole asjast suurt midagi aru saanud, kahjuks. Asi on nimelt selles, et Keskkonnainspektsioonile saabusid esimesed teated reostusest 28. jaanuaril kell 13.08. Enne seda ei olnud ühtegi teadet reostuse kohta. Kui te mõtlete seda kuulsat Flawlessi faksi, mida kõik tahavad tsiteerida ja seda saatuslikuks faksiks nimetada, siis seal ei ole ühtegi sõna sellest, et merre oleks sattunud reostusaineid. See on kapteni teade intsidendist ümberpumpamisel, ta väidab, et 23-ndal kell 7 on tal poolteist tonni õli sattunud ahtriteki ühte poordi. Seal ei ole informatsiooni reostuse kohta ja meil ei ole täna informatsiooni, et see reostus oleks seotud selle laevaga.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Imre Sooäär, palun!
I. Sooäär
Aitäh, härra juhataja! Austatud keskkonnaminister! Ilma mingi kahtluseta on täna teie ministrikarjääri kõige raskem infotund. Seetõttu küsin ma väga lihtsa küsimuse. Võite vastata ei- või jaa-vormis ja selleks ei ole vaja ilmtingimata juurdluse tulemusi ära oodata. Kas üks Eesti Vabariigi valitsuse liige, ükskõik milline, üldse saab poliitilist vastutust alluvate ametnike peale veeretada? Kui jaa, siis kas selline teguviis on eetiline?
V. Reiljan
Aitäh! Probleem ei ole kellelegi veeretamises. Eesti riik on taas iseseisev olnud ligi 15 aastat ja see riik ei ole valmis. Võimekust, professionaalsust tuleb pidevalt arendada, sellesse tuleb investeerida ja seda tööd tuleb jätkata. See, et see on kahtlemata minu poliitikas oleku ajal üks kõige kahetsusväärsem juhtum keskkonnasfääris, on tõsi. Ma veel kord ütlen, et ma kutsun selle väga kahetsusväärse juhtumi valguses riiki arendama, neid võimekusi arendama ja koostööd tegema. Kas poliitiline vastutus lahendatakse ühel või teisel viisil, ka see on arutluse objekt.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Ants Pauls, viimane kohapeal registreeritud küsimus, palun!
A. Pauls
Lugupeetud minister! Rahvas seob keskkonnaprobleeme tavaliselt ikka Keskkonnaministeeriumiga, sest see on lihtsam ja mõistetavam. Kui teie kolleeg ministrina väitis, et siseministrid tihti vahetuvad ja see võiks olla üks põhjus, miks riikliku reostustõrjeplaani koostamine on longanud ega ole ka ressursse eraldatud, siis miks ei ole teie kui selle valdkonna eest põhivastutaja (Siseministeerium on siin ikka allhankija) seda probleemi tõstatanud valitsuses või võib-olla ka parlamendis? Rahvale on tõenäoliselt arusaamatu, et me kurdame rahapuuduse üle, aga samal ajal on riigireservis miljardeid kroone.
V. Reiljan
Aitäh! Loomulikult on valitsus seda arutanud, loomulikult töötab valitsus vastavalt kokkulepitud tööjaotusele. Ma olen alati toetanud seda, et sellesse võimekusse on vaja investeerida. Ma loodan, et see valitsus, järgmised valitsused ja ka Riigikogu koosseisud teevad sellest puudujäägist väga õiglased ja poliitikaülesed otsused.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmisena võtame käsitlemisele Liina Tõnissoni küsimuse siseminister Kalle Laanetile. Palun!
L. Tõnisson
Suur tänu, härra eesistuja! Lugupeetud härra minister! Kõigepealt soovin ma teid õnnitleda kõrge autasu puhul, mille teile andis meie president politsei arendamise ja reformide läbiviimise eest. Aga paraku tahan ma rääkida teile vähem edu toonud Siseministeeriumi valdkonnast, sest mitte üksi politsei ei ole oluline, vaid kogu meie siseelu sõltub teie tegevusest. Ma tahan natuke täpsemalt peatuda eelmise valitsuse poolt 31. märtsil 2005 vastu võetud merekeskkonna kaitse parema korraldamise tegevuskaval aastateks 2005-2007. Siin on 12 punkti. Nendest 12 punktist on täidetud kaks. On moodustatud kaks komisjoni, millest ühe koosseis on salastatud, see ei ole teie alluvuses. Teid otseselt puudutavad neli küsimust on kõik täitmata. Öelge, palun, mismoodi ministrite vahetus võis segada teid, kui te tulite puhta lehena, asudes realiseerima programmi, oma suva kohaselt ...
Aseesimees T. Veskimägi
Aeg, Liina Tõnisson. Teie aeg on läbi.
L. Tõnisson
... täitmast neid ülesandeid aastal 2005.
Aseesimees T. Veskimägi
Vastus, siseminister Kalle Laanet, palun!
K. Laanet
Aitäh, lugupeetud küsija! Tänan teid õnnitluste eest! Nagu te mainisite, on Siseministeeriumil väga palju valdkondi ja need valdkonnad on tõesti väga erinevad. Kui me räägime 31. märtsi 2005. aasta valitsuse otsusest, siis see oli eelmise valitsuse tehtud otsus. Siseministeerium ei ole siin päris nõus. Siseministeeriumil puudub reaalne kompetents, et olla eestvedaja ministeerium merereostusküsimustes, mis puudutab merereostuse ennetust, mis puudutab igapäevaseid tegevusi merereostusega võitlemiseks. Nagu ma ka enne mainisin, toodi minu ette see küsimus sügisel. Minu eesmärk oli Keskkonnaministeeriumi esindajate ja kolleeg Reiljaniga maha istuda, arutada läbi, kuidas on meil võimalik täita neid ülesandeid, mis meie ette on pandud.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Kolleeg Liina Tõnisson! Palun jääge küsimuse esitamisel ettenähtud aja piiridesse!
L. Tõnisson
Suur tänu! Lugupeetud härra siseminister! Selles kavas on neli punkti, mis kõik on täitmata, kõikide tähtaeg oli septembris. Te ütlesite ühes varasemas vastuses, et novembris-detsembris te arutasite probleemi. Andke andeks, aga kas te üldse ei tea, mis teie ministeeriumis toimub, et te siis, kui kõik tähtajad on möödas, asute neid asju arutama? Kas ka sel juhul ei tunne te ennast vastutavana, et piirivalvel ei ole tehnilist baasi selliste ohtlike reostuste likvideerimiseks?
K. Laanet
Aitäh küsimuse eest! Nagu me teame, on Eesti riigis väga tavapärane, et probleemidele hakatakse lahendust otsima siis, kui probleem on käes. Nagu te teate, ei olnud 2005. aasta teps mitte ilma probleemideta. Kõigepealt lahendati neid probleeme, mis olid tol hetkel primaarsed ja vajasid kohest lahendamist. Nagu ma enne mainisin, jäid meie tegevused kahjuks hiljaks, olen sellega päri. Kuid tollel hetkel, kui ma sain teada sellest täitmatajätmisest (tegelikult esitatakse sellised asjad ministrile, nagu te ka ise teate, ametnike kaudu), oli minu eesmärk see, et kõigepealt tuleb probleemid ja teemad läbi rääkida ametnikkonna tasandil. Kui nemad ei suuda läbi rääkida, on järgmine tasand ministri tasand ehk ministrid lepivad omavahel kokku.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Liina Tõnisson, palun teine ja viimane täpsustav küsimus!
L. Tõnisson
Suur tänu ausameelse ülestunnistuse eest! Mul on siiski järgmine küsimus veel. Hästi, te saite ministrina liiga hilja teada. Ma loodan, et te pöördusite kohe peaministri poole palvega lülitada 2006. aasta eelarvesse kõik vajalikud finantseeringud Piirivalveameti tehnilise baasi loomiseks. Kui see oli nii, siis milline oli peaministri vastus?
K. Laanet
Aitäh küsimuse eest! 2006. aasta eelarves oli Siseministeeriumi vajadus orienteerivalt 700 miljonit krooni. 2006. aasta eelarvesse sai Siseministeerium orienteerivalt 50 miljonit krooni, ülejäänud raha, mis eelarves on kajastatud, tuleb Siseministeeriumi varade müügist 2006. aastal. See peegeldab väga selgelt, millised võimalused on Siseministeeriumil, ja see peaks andma ka vastuse nendele küsimustele.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Võtame käsitlemisele kolm kohapeal registreeritud küsimust. Kolleeg Peeter Kreitzberg, palun!
P. Kreitzberg
Tänan! Lugupeetud minister! Te räägite põhiliselt kahest põhjusest. Esiteks, ministrid vahetuvad kole kiiresti, ja teiseks te väidate, et ei ole piisavalt eelarveraha eraldatud, et tehniliselt valmis olla. Vastusest Liina Tõnissoni küsimusele tuli välja, et te küsisite 700 miljonit, saite 50 miljonit. Kes selles süüdi on, mille tõttu seda raha nii vähe on eraldatud? Kas nüüd on midagi plaanis ette võtta, et tehnika oleks olemas ja oleks piisavalt raha, kui järgmine selline juhtum peaks meid ähvardama?
K. Laanet
Aitäh küsimuse eest! Kes on süüdi, et Siseministeeriumil eelarves nii vähe raha on? Eks me peame kõik peeglisse vaatama, ma arvan. Sisejulgeolek, nagu ma olen kogu aeg maininud, on olnud alarahastatud pikka aega ja on seda jätkuvalt. See on minu seisukoht. Mis puudutab konkreetselt õlireostuste avastamist, siis eile istusime keskkonnaministri ja Rahandusministeeriumi kantsleriga koos, et arutada kiireid lahendeid. Me leppisime kokku, et reostuse avastamiseks, seireseadmete ostmiseks on vaja kiiremas korras leida umbes 60 miljonit krooni, et piirivalvelennuk saaks SLAR-süsteemi ja samamoodi infrapunakaamera peale, et oleks võimalik avastada reostusi merel. Nende tehniliste vahendite soetamine võiks tulla eri allikatest. Sisemised ressursid ja lisaeelarve on kaks põhilist allikat, kust see võiks tulla.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Katrin Saks, palun!
K. Saks
Aitäh! Austatud siseminister! Minu küsimus on millestki hoopis lihtsamast kui poliitilisest vastutusest. Nimelt, mis saab edasi? Täna on rannikul tänu päikesele ja äsja sadanud lumele pilt ilus. Aga mis saab siis, kui tuleb sula? Nõva päästekompaniil ei ole ei tehnikat, millega randa pääseb, ei kühvleid, millega õli kokku korjata, isegi kummipükse ei ole. Niipalju kui sellest humanitaarabist, mis sinna on toodud, soomlaste toodud ülikondadest, on järele jäänud, niipalju on. Millal jõuavad sinna vajalik tehnika ja vahendid, et saaks hakata edasi likvideerima pärast suurt sula, mis kunagi ikkagi tuleb?
K. Laanet
Aitäh küsimuse eest! Me eilsel nõupidamisel leppisime keskkonnaministriga kokku ka sellise asja, et me jätkame koos reostuse likvideerimist niikaua, kuni see on täielikult likvideeritud. Kuid ma arvan, et teil on natukene väär informatsioon, et töövahendid täielikult puuduvad. Ma isiklikult rääkisin päästetööde juhiga möödunud kolmapäeval telefoni teel. Küsisin tema käest, kas tal on vaja inimtööjõudu, kas tal on vaja tehnilisi vahendeid, kas tal on vaja riideid. Tema vastus minule oli, et ei ole vaja. Tean, et Päästeameti peadirektor on ostnud erinevaid tõrjevahendeid, samamoodi ka riietusesemeid. Minul puudub informatsioon, et olukord oleks selline, nagu te praegu mainisite.
Aseesimees T. Veskimägi
Palun, ärgem kohapeal debatti avagem, jäägem siiski kodukorraseaduse raamidesse! Kas te olete lõpetanud? Võtame käsitlemisele viimase kohapeal registreeritud küsimuse. Kaarel Pürg, palun!
K. Pürg
Aitäh, austatud eesistuja! Lugupeetud minister! Kümme kuud ametis olnuna tuleb teil tõrjuda süüdistusi selle eest, mis praegu toimub, ja vastutada tegelikult eelnevate valitsuste tegematajätmiste eest, kusjuures küsimuste esitamine pakub erilist rõõmu praegustele staažikatele opositsiooniesindajatele, kes võimul olles pole kahjuks probleemi tõsiselt võtnud ja võiksid praegu tagasihoidlikult vaikida. Ehk te täpsustate: on meil endal praegu üldse ressursse selliste katastroofidega võitlemiseks ja kas oli õige vajaliku ettevalmistusega päästekomandode laialisaatmine ning kelle valitsus küll sellega hakkama sai?
K. Laanet
Aitäh küsimuse eest! Väga raske on konkreetselt öelda, kas varasemad otsused olid õiged või valed, kuid igapäevaselt tuleb välja, et näiteks ka päästekomandode likvideerimine on olnud selles mõttes võib-olla ennatlik otsus, et kui tekivad kriisisituatsioonid, kas või metsatulekahjud või õlireostus, siis oleks see olnud üsna tõsine tugi, et probleeme lahendada. Kuid kindlasti peame vaatama ettepoole ehk me peame lahendama neid probleeme, mis on tekkinud, ja me peame tõsiselt vaatama nende vigade peale, mida on varem tehtud, et tulevikus neid mitte teha. Mina olen küll seda meelt, et väga lihtne on kellelegi näpuga näidata, tunduvalt raskem on ise teha. Olen seda meelt, et parem probleeme lahendada kui kellelegi näpuga näidata.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmisena võtame käsitlemisele Jarno Lauri küsimuse keskkonnaminister Villu Reiljanile. Palun!
J. Laur
Aitäh, lugupeetud juhataja! Auväärt minister! Täna on väga palju juttu vastutuse piiridest. Mul on teile palve, et te kirjeldaksite oma haldusala ametkonna vastutust merereostuse avastamisel, tõrjumisel ja likvideerimisel ja annaksite äsja toimunud õlireostuse valguses hinnangu nende ametkondade tööle.
V. Reiljan
Aitäh! Nii nagu ma esimesele küsimusele vastates ütlesin, otsustati 20. septembril 2000. aastal merereostuse avastamise ja likvideerimise ülesannete osa viia Keskkonnainspektsiooni alt nii õiguste kui ka kohustuste osas Siseministeeriumi valitsemisalas oleva Piirivalveameti ülesannete hulka. Neid Piirivalveameti ülesandeid täpsustab 23. juuli 2002. aasta valitsuse määrus, mistõttu nii merereostuse avastamisel kui ka selle reostuse tõrjumisel Keskkonnaministeeriumil vastutust ei ole. Keskkonnaministeeriumi asutus Keskkonnainspektsioon hakkab tegutsema, kui talle antakse teada ulatuslikust merereostusest või mõnest teisest keskkonnale tekitatud kahjust. Keskkonnainspektsioon toimetab juurdluse, valmistab materjalid ette, andes need üle juba politseile ja prokuratuurile. Nii on see toimunud ka selle merereostuse puhul, on algatatud ulatuslik kriminaalasi ja pädevad organid koostöös rahvusvaheliste jõududega üritavad süüdlast leida.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Jarno Laur, esimene täpsustav küsimus, palun!
J. Laur
Aitäh, lugupeetud minister, selle vastuse eest! Teine küsimus on võib-olla natukene üldisem. Te olete ise väitnud ka täna siin, et Eesti võimekus merereostusega tegelda on väike. Põhimõtteliselt samale tulemusele jõudis ka Riigikontroll oma auditis 2004. aastal. Keskkonnaministeerium, nagu võib näha auditile lisatud seisukohast, põhimõtteliselt nõustus nende järeldustega. Teie olete Eesti keskkonnaminister olnud pidevalt 2003. aastast. Kuivõrd efektiivseks või edukaks te hindate selles valguses oma tegevust Vabariigi Valitsuse liikmena ja keskkonnaprobleemide tõstatajana kui valitsuse liige ja kui koalitsiooni ühe osapoole esimees?
V. Reiljan
Aitäh! Kuna ma olen olnud keskkonnaminister ka 1995-1999, siis võib isegi pikemaid tagasivaateid teha. Mis ma võin sulle, hea noor kolleeg, öelda? Eesti võimekust on kõikides liinides kasvatatud. Kui ma võrdlen riiki 2004 või 2006 riigiga 1997 või 1998, siis ma kinnitan teile, et edasiminek on olnud kiire. Seda on põhjustanud kõikide valitsuste püüdlused, siin on kõikide tegijate panust. Liikumine on olnud arvestatav ka aastatel 2003-2006. Tahan teile meelde tuletada, et enne selle Riigikontrolli akti ilmnemist tegid nii härra Atonen, härra Parts, härra Reiljan kui ka rahandusminister Veskimägi viljakat koostööd EVA-316 ehitamisel. Seda investeeringut, mille suurus on umbes 150 miljonit, kokku panna ei ole nii lihtne, kuid riik, välisabi ja Keskkonnainvesteeringute Keskuse otsused võimaldasid seda teha ja see on pikk samm edasi. Mis on minu sõnum? Sõnum on see, et rahavajadus on olnud selgelt suurem ja ilmselt peame tegema suuremaid investeeringuid, et liikuda edasi. Aga töö on kõikides suundades edenenud.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Jarno Laur, teine täpsustav küsimus, palun!
J. Laur
Aitäh! Tänan selle vastuse eest! Sellest võis aru saada, et me täna ei tegele ainult valitsuse liikmete n-ö poliitilise tagakiusamisega, vaid siiski eksisteerib mingeid probleeme, mille puhul me võiksime edasi liikuda ja neid lahendada. Minu viimane küsimus on selline. Tõepoolest, ressursipuudus on näiteks pärssinud Piirivalveameti lennukile seadmete soetamist. Kas vastab tõele, et Piirivalveamet on taotlusega rahastada sellise seadme ostu pöördunud Keskkonnainvesteeringute Keskuse poole, ja kui on, siis millise vastuse on nad teilt saanud?
V. Reiljan
Aitäh! Palusin Keskkonnainvesteeringute Keskuse juhatajal Kalev Aunal vaadata läbi kõik annaalid selle seiresüsteemi projekti suhtes. Ta vastas mulle, et sellist taotlust ei ole. Ma palusin tal ühendust võtta Piirivalveameti ja Siseministeeriumi spetsialistidega, et nad tuleksid, kui neil on selletaolised projektid, Keskkonnainvesteeringute Keskusesse ja neid dokumente võrreldaks. Täna väita, et sellised dokumendid on olemas, ma ei julge. Tõsi on küll see, et investeeringuid, millest me ka eile rääkisime, on 50 ja rohkem miljonit ning seal sellist alaprogrammi, kuhu see vastavalt seadustele sobiks, ei ole. Sellest tulenevalt, et meil merelt keskkonnatasusid ei laeku ja potentsiaalsed reostajad ei maksa ei fondidesse ega riigieelarvesse raha, ongi Keskkonnaministeerium vastavalt sellelesamale Vabariigi Valitsuse otsusele tulnud välja õlifondi ideega, mis on tüki maad vanem kui selle reostuse ajalugu. See on pärit juba eelmisest aastast. Me adume koos Rahandusministeeriumi ja Siseministeeriumiga, et nende probleemide lahendamiseks on vaja raha leida. Ma arvan, et homme olen ma võimeline sulle täpselt vastama, kas Keskkonnainvesteeringute Keskusest on küsitud. Tänane seis on, et neid projekte ei ole.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Me jõuame võtta käsitlemisele ka ühe kohapeal registreeritud küsimuse. Palun nii küsijalt kiiret küsimust kui ka ministrilt kiiret vastust! Palun, Marko Pomerants!
M. Pomerants
Aitäh! Keskkonnaminister olite aastal 1995-1999 ja 2003 ja ei tea, kui kaua veel. Me oleme aru saanud, et õlitõrjeseadmeid teil küll oma haldusalas vaja ei ole, aga segane on olnud, kas Euroopa Liidu vahenditest saaks neid hankida või mitte. Te olete väitnud, et sellist võimalust ei ole. Olge hea, kinnitage või lükake ümber.
V. Reiljan
Kinnitan, et ei ole. See on iga riigi enda vastutusel arendatav võimekus.
Aseesimees T. Veskimägi
Aitäh! Seoses aja lõppemisega lõpetan nii selle küsimuse käsitlemise kui ka tänase infotunni. Infotund on lõppenud. Mõne hetke pärast alustame Riigikogu istungit. Aitäh, lugupeetud ministrid!