Infotund
Aseesimees T. Varek
Tere päevast! Alustame 15. juuni infotundi. Palun kohaloleku kontroll! Kohalolijaks registreerus 32 Riigikogu liiget. Valitsuse liikmetest on täna infotunnis rahandusminister härra Aivar Sõerd, välisminister härra Urmas Paet ja minister härra Jaan Õunapuu. Täna on infotunniks registreeritud viis küsijat. Alustame esimese teemaga. Palun, kolleeg Helir-Valdor Seeder!
H.-V. Seeder
Aitäh! Austatud minister! 18. mail sõlmitud piirilepingu kohaselt hakkab piir tulevikus kulgema mööda Narva jõe telge, mis tähendab seda, et Venemaa saab ühepoolselt reguleerida veetaset Narva veehoidlas ja veetaseme alandamisega ka ühepoolselt lõpetada elektritootmise Narva elektrijaamades. Kas Eesti ja Venemaa vahel on praegu olemas mingisugune riikidevaheline kokkulepe, kuidas säilitada Narva veehoidlas veetaset ja kuidas ühiselt kasutada tammi? Kui ei ole, siis kuidas kavatsetakse seda olukorda reguleerida nii, et Eesti poole huvid, ja ma rõhutaksin - strateegilised huvid -, oleksid kaitstud, sest 90% kogu Eesti elektrist toodetakse just nimelt Narvas?
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Palun, härra välisminister!
U. Paet
Aitäh küsimuse eest! Kindlasti tuleb siin lähitulevikus täpsustada neid asjaolusid, mis puudutavad Narva veehoidla veetaset ja nii Narva elektrijaamade kui ka Venemaa pool asuva hüdroelektrijaama veega varustamist, selleks et need ettevõtted saaksid toimida. Seni on see koostöö ka nüüd toimunud tõrgeteta ehk see, milles seni on kokku lepitud, on ilma tõrgeteta vett pidanud, kõik on toiminud. Aga kindlasti tuleb lähiajal, kui piirilepped jõustuvad, üle vaadata need tehnilised nüansid, mis puudutavad mõlemal pool asuvaid elektrijaamu, nende veega varustamise tagamist.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Täpsustav küsimus, palun, kolleeg Helir-Valdor Seeder.
H.-V. Seeder
Aitäh! Ma sain vastusest aru, et sellist riikidevahelist kokkulepet ei ole olemas, ja te ise viitasite ka hüdroelektrijaamale, mis asub Narva jõel. Vastavalt rahvusvahelisele tavale jagatakse piiriveekogudel asuvate hüdroelektrijaamade toodang valgala suurusele, mis tähendaks, et umbes 40% Narva hüdroelektrijaamas toodetavast elektrienergiast peaks nagu saama Eesti Vabariik. Kui valgala ei ole võimalik määrata, siis 50 ja 50. Minu andmetel ei saa me praegu sealt hüdroelektrijaamast mitte midagi. See küsimus ei ole normaalselt toiminud ilma lepinguteta. Milline on valitsuse seisukoht, kas me peaksime ka nendes küsimustes kokku leppima ja osa hüdroelektrijaama toodangust saama, või ei pea te seda oluliseks ja vajalikuks?
U. Paet
Aitäh küsimuse eest! Et lõplikult ja põhjalikult sellele küsimusele vastata, tuleks loomulikult teha ära eeltöö, käesoleval juhul Eesti puhul ennekõike majandusministeeriumis, milline võiks olla ikkagi õigustus elektritoodangut sealt ka Eestisse saada, ning samas ka, milline on selle majanduslik taust ja alus, kas see on majanduslikult efektiivne. Nii et selle küsimuse juurde saab tulla pärast seda, kui need analüüsid on majandusministeeriumis tehtud.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Teine täpsustav küsimus, Helir-Valdor Seeder, palun!
H.-V. Seeder
Aitäh! Enam kui kümme aastat tagasi sõlmiti Eesti ja Venemaa vahel sotsiaalkindlustusleping, mis sätestab vastastikku pensionide maksmise kohustusi. Eesti pool on selle ratifitseerinud, aga Venemaa pool ei ole enam kui kümne aasta jooksul leidnud aega ega pidanud vajalikuks seda lepingut ratifitseerida. Nüüd hakkab Eesti Vabariigi Riigikogu täna ühepoolselt arutama piirileppe ratifitseerimist. Milles seisneb teie kindel veendumus ja usaldus partneri, Venemaa suhtes, et me praegu jällegi seda lepingut mitte ühepoolselt ei ratifitseeri, vaid et see on kahepoolne akt ja et see leping jõustuks nendel tingimustel, mis sõlmitakse? Senine suhtumine Venemaa poolt seda küll ei eelda. Kas teil on andmeid, millal kavatsetakse see sotsiaalkindlustusleping Venemaa poolt ükskord ratifitseerida?
U. Paet
Aitäh küsimuse eest! Mis puudutab piirilepete ratifitseerimist, siis Vene pool on väljendanud selget soovi selle aasta jooksul piirilepped ka Vene Riigiduumas ratifitseerida, et nad veel enne selle aasta lõppu saaksid jõusse asuda. Nii et mul ei saa olla selles suhtes mingisuguseid eelarvamusi, kui lähtuda sellest, mida Vene pool on erinevatel kohtumistel öelnud. Mis puudutab sotsiaalvaldkonna kokkuleppeid, näiteks pensionikindlustuse alase koostöö kokkulepet, siis see oli koos teiste meie vahel veel sõlmimata ja eri ettevalmistusstaadiumis olevate lepingutega ka 18. mail kõneks. Vene pool oli vähemalt sellel kohtumisel küll konstruktiivne, et need lepingud, mis praegu on eri staadiumis kuidagi toppama jäänud ka Vene poole pealt, tuleks võimalikult ruttu jõustada. See leping, mis puudutab erinevaid sotsiaalküsimusi, on ju selgelt ka Vene kodanike huvides, kellele lepingu jõustumisel tehtaks näiteks muudatusi pensionistaaži arvestuses nende kasuks. Nii et minu lootus on, et nii see kui teised lepingud, mis siin on aastate jooksul seisma jäänud, ikkagi saavad jõusse võimalikult ruttu.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Kohapeal on registreeritud ka kaks küsimust, mida ma pean viimasteks täpsustavateks küsimusteks. Esiteks kolleeg Tarmo Leinatamm, palun!
T. Leinatamm
Aitäh, hea juhataja! Hea minister! Kas ja kui palju erineb praegune kontrolljoon piirilepingujärgsest piirist? Kui ta erineb, siis kas need maaomanikud ja majapidamised on nendest võimalikest muudatustest teadlikud, kui juhtumisi nii Eesti Vabariigi Riigikogu kui ka Venemaa peaksid ratifitseerima piirilepingu, ehk teisisõnu, kas on ka selliseid situatsioone sees nagu praegu piltlikult öeldes, et magamistuba on ühes riigis ja köök teises riigis?
U. Paet
Aitäh! Nii-öelda maade vahetust tuleb mõningal määral ette pärast seda, kui piirilepped jõustuvad, ja seda nii veepiiril kui ka maismaapiiril. Mis puudutab maismaapiiri, siis teatavasti parafeeriti piirilepped viimati juba 1999. aastal. See tähendab, et kõigil maaomanikel on olnud võimalus Välisministeeriumi kodulehel oleva piirikirjelduse järgi selle vastu huvi tunda. Selge on see, et maade vahetus ei puuduta mitte kellegi eluaset. Nii et sellist olukorda, kus näiteks kellegi eluase võiks osutuda teises riigis asuvaks, ei ole. See puudutab ikkagi mõningaid inimasustuseta territooriume, mis vahetamisele lähevad.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Viimane täpsustav küsimus. Kolleeg Henn Pärn, palun!
H. Pärn
Aitäh, lugupeetud eesistuja! Lugupeetud minister! Ma tahaksin veel kord küsida Narva tammi ja veehoidla kohta. Kas on üldse olemas mingisugune dokument, mille alusel praegu seda n-ö ühisvaldust kasutatakse või ei ole meil mitte midagi, on lihtsalt tava, et nii me oleme teinud ja selle peal praegu asi püsibki?
U. Paet
Aitäh küsimuse eest! Et teile sajaprotsendiliselt täisvastus anda, peaksin ma asja täpsustama. Samas on Eesti ettevõtete juhid, kes Narva veehoidla teenuseid, kui nii võib öelda, kasutavad, väitnud, et kõik on korras ja mingeid probleeme ei ole esinenud. Konkreetsete dokumentide loetelu, mis seda reguleerib, edastan ma teile hiljem.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgnevalt palun, kolleeg Jarno Laur, küsimus härra rahandusministrile!
J. Laur
Aitäh, lugupeetud juhataja! Aulik rahandusminister! Te olete viimasel ajal öelnud avalikkusele välja seisukoha, et järgmisel aastal toimub teatud aktsiiside tõus, mis puudutab kütust, alkoholi ja tubakat. Peaministri avaldused on olnud vähem ühesed, küll on nad kord seda seisukohta kinnitanud ja kord rääkinud midagi muud. Tahakski teie käest küsida, milline on Vabariigi Valitsuse seisukoht ja mis aktsiisid järgmisel aastal tõusevad, kui nad tõusevad.
A. Sõerd
Aitäh küsimuse eest! Austatud juhataja! Austatud Riigikogu liikmed! Aktsiisid tõusevad järgmisel aastal, 1. jaanuarist alkohol ja 1. juulist tubakas, ka kehtiva seaduse alusel ehk alkohol vastavalt 5% ja tubakas vastavalt kehtivale aktsiisiseadusele. Vabariigi Valitsus kiitis 26. mai kabinetiistungil heaks eelarvestrateegia aastateks 2006-2009, milles nähakse ette aktsiiside, sh ka kütuseaktsiisi, senisest kiirem tõus. Tegemist on koalitsioonileppe punkti täitmisega, kui nii võib öelda, mis ütleb, et maksukoormus jääb 2003. aasta tasemele. Peale aktsiiside on eelarvestrateegias veel kavandatud tõsta keskkonnatasusid ja sotsiaalmaksu miinimumsummat ehk seda maksupaketi muudatust tervikuna käsitledes jõuab maksukoormus 33,2% tasemele ehk isegi alla selle, mis on koalitsioonileppes kokku lepitud.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Palun täpsustav küsimus kolleeg Jarno Laurilt!
J. Laur
Aitäh! Täpsustakski kõigepealt seda, milline on kavandatud täiendav kütuseaktsiisi tõus ja kui palju need täiendavad aktsiisitõusud kergitavad prognoositavalt meie tarbijahinna indeksit.
A. Sõerd
Aitäh, küsija! Kõigepealt, kütuseaktsiisi kavandatav tõus 1. juulist 2006 tõstaks aktsiisimäära 4.50 liitri kohta või siis aktsiisijaotuses 4500 tuhande liitri kohta, kuni 5000 kroonini tuhande liitri kohta bensiini osas ehk see tõstaks hinda 50 senti, koos käibemaksuga 60 senti. Mõju inflatsioonile oleks 0,16 protsendipunkti. Alkoholiaktsiisi tõus 5%, kui see asendada 10%-lise tõusuga, avaldaks inflatsioonile mõju 0,2 protsendipunkti ja tubakas vastavalt samuti, kui senine tõus, mis on niikuinii seaduses, oleks tõstnud 0,2 protsendipunkti, siis pärast eelarvestrateegias kavandatud muudatust 0,23 protsendipunkti. Täiendav laekumine kütuseaktsiisist, kui neid määrasid aluseks võtta, oleks 130 miljonit krooni, millest 97,5 miljonit laekuks sihtotstarbeliselt teede korrashoiuks, ja alkoholi arvel 85 miljonit krooni täiendavalt ning tubaka arvel 40 miljonit, millest 1,4 miljonit laekuks Kultuurkapitalile sihtotstarbeliselt.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Viimane täpsustav küsimus, kolleeg Jarno Laur, palun!
J. Laur
Minu küsimus puudutab selle aktsiisitõusu seost meie võimaliku või soovitava eurole üleminekuga. Milline on arvestuslikult praegu see n-ö tarbijahinnaindeksi või inflatsiooni varu ja kuidas need prognoositavad aktsiisitõusust või täiendavast aktsiisitõusust tulenevad muutused seda mõjutavad, kas me jääme selle varu piiresse?
A. Sõerd
Aitäh! Arvestades, nagu metoodika ette näeb, viie kõige madalama Euroopa Liidu liikmesriigi inflatsiooni taset pluss 1,5 protsendipunkti ja prognoosides neid arenguid hindamisperioodil, võib öelda, et me oleme piiri peal. Sellest tulenevalt kordaksin ma siinkohal seda, mida ma olen ka varem öelnud, et kui prognoosid näitavad, et need riigipoolsed sammud ohustavad selle kriteeriumi täitmist, siis võib valitsus kaaluda aktsiisitõusudest loobumist. Seda juhul, kui see oht on tõesti ilmne.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! On ka kohapeal registreeritud küsimusi. Kolm viimast kohapeal registreeritud küsimust. Esiteks, palun, kolleeg Tarmo Leinatamm!
T. Leinatamm
Aitäh, hea juhataja! Hea minister! Nüüd ma olen hästi suures segaduses. Ma kuulasin viimast peaministri tundi avalik-õiguslikus raadios väga tähelepanelikult ja peaminister ütles seal küll, et mingisuguseid tõuse ei tule, kuna nendest aktsiisitõusudest saadav rahahulk on niivõrd väike, et see ei tasu, nagu ma aru sain, isegi rahva sellega ärritamist ära. Kas te võite nüüd öelda, kes valetab? Kas peaminister valetas raadios või teie vassite praegu siin? Kas need aktsiisitõusud tulevad või nad ei tule? Ja kui nad ei tule, siis kas te olete viimasel ajal n-ö tühja tööd teinud ja jooksnud paberitega Stenbocki majja ja teid on sealt tagurpidi tagasi saadetud ning kogu see vaevanägemine ja higivalamine on olnud ilmaasjata?
A. Sõerd
Aitäh küsimuse eest! Rahandusministeerium on tõesti väga palju vaeva näinud, et eelarvestrateegiat koostada, selle maht on 200 lehekülge. Aga see vaev on tänuväärt, eelarvestrateegias on eesmärk selline, et eelarve peab jääma tasakaalu sel perioodil ehk aastail 2006-2009, mis on Eesti riigi stabiilsele arengule ülioluline. Valitsus arutab praeguste plaanide kohaselt eelarveprojekti, mille üle läbirääkimised on praegu umbes poole peal, 30. juuni kabinetiistungil ja siis saabub ka selgus, kas näiteks tehakse otsus võtta kasutusele üks minu hinnangul päris kasulik meede, mis aitab Maksu- ja Tolliametil alkoholiaktsiisi paremini koguda, ehk maksumärkide kasutuselevõtmine. Need ei ole küll omavahel üksüheselt seotud, aga võidakse käsitleda ka meedet, mis kindlasti vähendab salaalkoholi turgu ja parandab aktsiisimaksu administreerimist.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Teine kohapeal registreeritud küsimus, kolleeg Kadi Pärnits, palun!
K. Pärnits
Aitäh! Austatud minister! Ma tuleksin selle kütuseaktsiisi juurde tagasi. See tõus, bensiiniliitri hinna tõus tulenevalt aktsiisi tõstmisest, on ikka küll väga tõsine tõus ja lööb inimese tasku pihta väga tugevalt. Kui te nüüd ütlete, et me võime kõikide nende hinnatõusudega siin jääda jänni ka Maastrichti kriteeriumide täitmisega ja kui peaminister on öelnud, et aktsiisid ei tõuse, siis, austatud rahandusminister, öelge nüüd päris tõsiselt, kui suur on meie võimalus nendest aktsiisitõusudest loobuda? Eeskätt ma küsiksin just selle kütuseaktsiisi tõusu kohta järgmise aasta 1. juulist, nagu te ütlesite.
A. Sõerd
Aitäh küsimuse eest! Ma olen sellega nõus, et igasugune muutus tõusu suunas on tarbijale oluline. Samas muidugi kütusehind kallines 50 senti kas või eelmisel nädalal ja käesoleval nädalal oli uus tõus 40 senti. Aga loomulikult oleks ka see aktsiisi mõju maksumaksjale, tarbijale kindlasti oluline. Mis puudutab inflatsioonikriteeriumi täitmist, siis valitsuspoolne mõju sellele on üks osa kogu inflatsioonile mõjuvatest teguritest ja mitte peamine osa. See on ka selge. Aga ma kordan siinkohal veel, et kui see risk on olemas, siis tuleks tõesti kaaluda nende aktsiisitõusude ärajätmist.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Viimane kohapeal registreeritud küsimus, kolleeg Henn Pärn, palun!
H. Pärn
Aitäh, lugupeetud eesistuja! Lugupeetud minister! Mina olen küll päris segaduses selle eurole ülemineku suhtes. Valitsus on andnud nii erinevaid signaale. Majandusminister ütleb, et inflatsiooninäitaja võib olla 3,5%, peaminister siin saalis ütles, et see võib olla 3%. Teie kirjutasite lehes ja teie erakonna esimees ütles, et selle kohta on vaja rahvahääletus korraldada. Kui ma siiamaani teadsin, et võetakse kolme kõige madalama tasemega riigi näitajad, siis teie ütlesite nüüd siin, et viie riigi näitajad võetakse aluseks. Ma küsin: kas valitsusel on üks selge seisukoht selles suhtes või on hoopis olemas plaan B, et me ei lähegi eurole üle? Öelge see ausalt välja.
A. Sõerd
Aitäh küsimuse eest! Kõigepealt, inflatsioonikriteeriumi täitmine ja Euroopa Komisjoni hinnang selle kohta, kas meie põhiseadus vastab Euroopa Liidu õigusaktidele, ning Eesti riigi käitumine selle probleemi lahendamisel ei ole omavahel seotud küsimused. Ma palun vabandust, ma eksisin - jah, aluseks võetakse tõesti kolme madalama inflatsioonitasemega riigi keskmine ja sellele lisatakse 1,5 protsendipunkti keskmise arvutamisel.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Palun, kolleeg Tõnis Lukas, küsimus härra ministrile!
T. Lukas
Aitäh, austatud juhataja! Lugupeetud minister! Isamaaliidu esimehena tunnustan ma teid kui istuva valitsuse ühte kõige julgemat ministrit. Te olete võtnud sõna Petseri 2. Keskkooli kohta ja Eesti Vabariigi regionaalministrina peate te ka kontrolljoone taga toimuvat Eesti regionaalministri sekkumist vajavaks. Ja see on õige. Tegemist on ju Eesti Vabariigi territooriumiga, vähemalt praegu veel. Vene poolelt on tulnud viimasel ajal kaks signaali. Üks, et Petseri 2. Keskkool eestikeelse koolina lõpetab vastuvõtu kolme aasta pärast, ja teine, et lõpetab tegevuse lausa käesoleval aastal. Teie olete väitnud, et see eestikeelne kool jääb ...
Aseesimees T. Varek
Küsimus?
T. Lukas
Millel teie optimism põhineb?
A. Sõerd
Aitäh küsimuse eest! Mis ...
Aseesimees T. Varek
Vastab härra regionaalminister. Palun!
J. Õunapuu
Lugupeetud juhataja! Austatud küsija! Riigikogu liikmed! Tõepoolest, Petseri 2. Keskkooli teemaga olen ma viimastel aegadel pidanud palju tegelema ja julgen väita, viidates kahele konkreetsele argumendile, et eesti kool Petseris ei kao. Esimene argument tuleneb eelmise aasta septembrist, kui ma külastasin Petseri eesti kooli ja minuga koos oli kohapeal ka Pihkva oblasti haridusvalitsuse juhataja, kes kinnitas, et nendel ei ole plaanis kooli tegevust lõpetada ja andis ka kindla lubaduse, et niikaua kui Eesti Vabariik peab oluliseks Petseri eestikeelse kooli olemasolu, niikaua ei tule nende poolt selle tegevuse suhtes mingeid takistusi. Teiseks tuleneb minupoolne julgus seda kinnitada selle aasta 11. märtsil allkirjastatud protokollist. Allkirjad on andnud meie Haridus- ja Teadusministeeriumi esindajad ühelt poolt ja teiselt poolt Pihkva oblasti haridusametnike kõrge delegatsioon ning protokollis on täpselt samamoodi fikseeritud kõik see, millest ma enne rääkisin.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Täpsustav küsimus, kolleeg Tõnis Lukas, palun!
T. Lukas
Aitäh, austatud juhataja! Lugupeetud minister! Mõnel viimasel aastal on Eesti riigi poolset toetust Petseri 2. Keskkoolile vähendatud. Ma küsiksin teilt kui valitsuse esindajalt, kuidas nüüd tingimustes, kus Eesti riik, ma saan aru, on valmis panustama oluliselt selle kooli püsimajäämiseks, lahendada õpetajate, kes on peamiselt pensioniealised, saamine sinna kooli, õppevahendite saatmine ja lõpuks, õpilaste vajadus, sest tegelikult peab hakkama seda kooli metoodiliselt täitma rohkem juba venekeelsetest perekondadest tulev kontingent. Kui palju raha panete sinna ja kuidas see programm on läbi mõeldud?
J. Õunapuu
Aitäh! See küsimus on küll pigem haridus- ja teadusministrile, aga ma oletasin, et te võite mulle selle valdkonna küsimuse esitada ja palusin välja võtta andmed viimase viie aasta rahasummade kohta, mis koolile on läinud. Kokkuvõtvalt võin öelda, et aastail 2001-2004 on kogusumma Eesti haridusministeeriumi poolt olnud 1 589 000 krooni. Sellest kolmandiku on moodustanud õpetajate palgad, koolihoone remondi ja sisustuse peale on läinud ligi 400 000 krooni, õppevara, trükiseid ja igasuguseid korralduskulusid on umbes 400 000 - 500 000 krooni ulatuses. Alates 2002/2003. õppeaastast töötab Petseri keskkoolis Eestist saadetud eesti keele ja kirjanduse ning kultuuri õpetaja. Ma tean, et haridusministeerium on teinud kooli juhtkonnale ettepaneku, et Eestist saadetakse veel teine eesti keele õpetaja Petserisse. Paraku ei ole kohapealt positiivset vastust tulnud. Eks ole ilmselt vaja veel läbi rääkida, miks ei tahetud seda teist eesti keele õpetajat, aga ma arvan, et see vajadus on Petseri koolis kindlasti olemas, sest eesti keele õppimise huvilisi selles piirkonnas on. Ja pärast seda, kui Pihkva oblastis korraldati ümber täiskasvanute täiendusõpe, kasutavad teadaolevalt ka täiskasvanud pealelõunasel ajal Petseri 2. Keskkooli õppimiseks.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Viimane täpsustav küsimus, kolleeg Tõnis Lukas, palun!
T. Lukas
Aitäh, austatud juhataja! Lugupeetud minister! Kohaliku administratsiooniga meeleolukaid koosviibimisi pidada on muidugi tore. Aga on täiesti selge, et see, kas eestikeelne kool kui kuraatikute pesa veel mõnda aega Petseris eksisteerib, sõltub väga palju Venemaa enda poliitikast. Nüüd, kui Venemaaga on piirilepe sõlmitud ja ratifitseeritakse, tuleb tõenäoliselt minna sama teed nagu Taani ja Saksamaa oma vastavalt teine teisel pool piiri elavate kaasmaalaste haridus- ja kultuuriprobleemide lahendamisel neid vastastikku rahastades. Tuleb teha konkreetne lepe. Kas selle leppe peale on mõeldud ja kas pärast piirilepete sõlmimist on Eestil võimalik jätkata tugevat riigipoolset finantseerimist ning otsustada ise selle kooli püsimajäämine seal kohapeal?
J. Õunapuu
Aitäh! Ma ei ole nõus selle teie väitega, et sellised lõbusad meeleolukad kokkusaamised kahe riigi delegatsioonide vahel toimuvad, tegelikult oli väga töine ja väga konstruktiivne kohtumine. Riigikogu liikmetele informatsiooniks niipalju, et praegu õpib keskkoolis 28 õpilast ning töötab 22 pedagoogi ja teenindavat töötajat. Mis puudutab edaspidist kooli õppetegevust ja ka Eesti esindamist laiemalt Petseris, siis 3. juunil toimunud setu komisjoni koosolekul ühe päevakorrapunktina otsustasime esitada Vabariigi Valitsusele 30. juunil otsustamiseks ka selle valdkonna temaatilised punktid. Alustada läbirääkimisi Eesti Vabariigi ja Vene Föderatsiooni vahel Eesti haridus- ja kultuurikeskuse rajamiseks Petseri 2. Keskkooli baasil. Oleks vaja ka välja töötada konkreetne keskuse struktuur, põhimõtted, kuidas ta peaks hakkama toimima, ja tuleks ka planeerida võimalikud rahastamisallikad riigieelarvest. Setu komisjon pidas vajalikuks läbirääkimisi Petseri 2. Keskkooli hoone omandiküsimuse üle Vene poolega ja võimalikke lahendusi, et hoone võiks kuuluda Eesti Vabariigile. Tuli ka jutuks investeeringute vajadus, nimelt kanalisatsioonisüsteemi renoveerimiseks, milleks Petseri administratsioon on ka koolile ettepaneku teinud, ja see summa võiks olla kuni miljon krooni.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust. Kolleeg Tiit Niilo, palun!
T. Niilo
Aitäh, lugupeetud juhataja! Austatud minister! Needsamad viimased ettepanekud, mis Setumaa asjatundjate komisjoni arutelul viimane kord olid, on meil praegu tegelikult ilmestamata ühe olulise faktiga. Nimelt sellega, et Eesti riigi ja Vene Föderatsiooni vahel on sõlmitud sisuliselt juba kokkulepe selle kooli tegevuse jätkumiseks eesti keele süvaõppega vene koolina. See tähendab seda, et nn seto paketi üks osa, mille te praegu ette kandsite, tegelikkuses väga tõsiselt võetav ei ole, kuigi teil on tegevuskavasse sisse kirjutatud, et alustada läbirääkimisi ja püüda leida vahendeid selleks. Kuidas kommenteerite seda alustamist ja vahendite otsimist, kui me tegelikult teame, et asi on teisiti minemas?
J. Õunapuu
Aitäh! Ma ei julgeks väita, et see otsus on ühe või teise suuna kohta lõplikult tehtud, loomulikult on see kahepoolsete läbirääkimiste teema ja loomulikult esitan ma valitsusele komisjonipoolsed ettepanekud. Meie valitsuse asi on teemat 30. juunil tõsiselt arutada, otsused vastu võtta ja loomulikult teise poolega läbirääkimisi alustada. Loomulikult tulevad sisse ka kõik need meetmed, millest ma eelnevas vastuses teile rääkisin.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Viimane küsimus, kolleeg Helir-Valdor Seeder, palun!
H.-V. Seeder
Aitäh! Väga palju on räägitud piirileppe järel tekkivast uuest olukorrast ja on kuulda olnud, et valitsusel on olemas mingisugune programm Setumaa jaoks, kuidas seal teedevõrku kohendada ja palju muid abinõusid tarvitusele võtta. Kas te oskate öelda, kas valitsus on arutanud ja heaks kiitnud mingisuguse abinõude plaani või programmi, mis on suunatud Setumaale, ja mis see maksab? Kas on olemas rahaline arvestus ja kas kavandatakse ka järgmise aasta riigieelarvesse neid vahendeid?
J. Õunapuu
Aitäh! Nagu ma ütlesin, valitsus arutab seda teemat 30. juunil, kuid pärast 3. juuni setu komisjoni istungit, nädalavahetusel panid peaministri büroo ja Siseministeerium kokku abinõude plaani, kuidas tuleks piirkonda abistada. Tegevustele olid määratud konkreetsed vastutajad, konkreetsed kuupäevad ja konkreetsed rahasummad. Ma arvan, et see on lai kondikava, mis tuleb ka 30. juunil valitsuses arutamisele. Aga ma saan teile küll kinnitada seda, et valitsusliikmed on ka eelnevalt seda teemat käsitledes olnud väga konstruktiivsed ja tahavad väga üheselt seda piirkonda aidata. Probleem on olemas, probleem tuleb lahendada.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Lõpetan selle küsimuse käsitluse. Järgnevalt palun, kolleeg Kadi Pärnits, küsimus härra rahandusministrile!
K. Pärnits
Aitäh! Austatud minister! Sügav ja tõsine rahapuudus tervishoius seab ohtu meie inimeste tervise. Plaanilist ravi lükatakse edasi, järjekorrad on pikenenud üle mõistuse ja ohus on palgaleppe täitmine praegu. Väga teravalt on ohus tervishoiutöötajate palgaleppe täitmine järgmisel aastal. Puudujääk ravikindlustuses sel aastal ja järgmisel aastal kokku on ligi 700 miljonit Eesti krooni. Austatud rahandusminister! Riigieelarve tegemine käib. Millise summa olete te planeerinud, millise ettepaneku teinud valitsusele ravikindlustuse kulude katmise kohta riigieelarvest?
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Palun, härra rahandusminister!
A. Sõerd
Aitäh küsimuse eest! Sotsiaalministeeriumi valitsemisalas on tervishoiuvahendeid eraldatud 2004. aastal vastavalt 6,8 miljardit krooni, 2005. aastal 7,3 miljardit krooni. 2006. aasta Sotsiaalministeeriumi eelarvetaotlus tervishoiukuludeks on kokku 8,7 miljardit krooni. Kindlasti ei ole seda taotlust kogumahus rahuldada võimalik, aga on määratletud esmased prioriteedid, järgmised prioriteedid ja lõplik number on võimalik välja öelda pärast seda, kui valitsus on selles suhtes põhimõtteliselt kokku leppinud. Aga ma ei saa täpseid numbreid praegu öelda, kuna eelarveprotsess on pooleli ja kabinet arutab seda esimest korda 30. juunil.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Kolleeg Kadi Pärnits, palun!
K. Pärnits
Aitäh! Austatud minister! Nii tõsise probleemi kohta oleks oodanud teilt küll põhjalikumat vastust. Ma jätkan oma küsimust sellega, et riigieelarve strateegias ei olnud tervishoiuprobleemi lahenduseks ühtegi meedet toodud. Veel kord, härra rahandusminister, kui te ei oska öelda täpseid arve, siis millises suurusjärgus tervishoid järgmisel aastal lisaraha saab?
A. Sõerd
Aitäh küsimuse eest! Ma vastasin, et taotlus on 8,7 miljardit, aga kogumahus seda rahuldada ei ole võimalik. Eelarvestrateegias on toodud Sotsiaalministeeriumi valitsemisala meetmed. Mis puudutab haigekassa 2006. aasta eelarvedefitsiiti 377 miljonit, siis käesolevaks hetkeks on seda lahendatud suurusjärgus 100 miljonit seoses sellega, et 1. jaanuarist 2006 tõuseb sotsiaalmaksu miinimumsumma kuus, mille tagajärjel täiendavalt laekuvast sotsiaalmaksust 13% laekub haigekassale. See toob täiendavat tulu 100 miljonit, millega võib vähendada seda 377 miljoni kroonist puudujääki. Ülejäänud puudujäägi suhtes tuleks eelkõige oodata ettepanekuid sotsiaalministrilt.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Viimane täpsustav küsimus, kolleeg Kadi Pärnits, palun!
K. Pärnits
Aitäh! Austatud minister! Sotsiaalminister on oma ettepanekud teinud, nendega me oleme kõik tutvunud ja ma küsingi siis oma viimase küsimuse. Öelge mulle, kas see 100 miljonit Eesti krooni on ainuke raha, mis riigieelarvest haigekassale probleemide lahendamiseks antakse?
A. Sõerd
Aitäh küsimuse eest! Haigekassa saab 2006. aastal sotsiaalmaksust 7 miljardit 350 miljonit, mis on kogu eelarve tuludest väiksem 377 miljoni võrra. Sellele lisandub minu mainitud meetme kohaselt 100 miljonit ehk see on meil hetkel, kus eelarve läbirääkimiste protsess on täpselt poole peal, see, mida mul on võimalik öelda.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Kaks viimast kohapeal registreeritud küsimust. Esiteks kolleeg Urmo Kööbi, palun!
U. Kööbi
Aitäh, juhataja! Lugupeetud minister! Me menetleme siin Riigikogus mitmesuguseid eelnõusid, mis pingestavad veelgi eelarve kulu poolt. Mõeldes nüüd selle tervishoiu rahapuuduse augu peale, kas te võiksite meile öelda, millega seda kõike tasakaalustatakse, milline on tulude pool eelarves, mis on juurde tulemas, ja kas see on kõik loogiline?
A. Sõerd
Aitäh! Eelarve perspektiivis, kus on võetud selge eesmärk, et jooksvad kulud jäävad jooksvate tuludega tasakaalustatuks, see eesmärk täidetakse ja eelarve tasakaalu numbrites haigekassa eelarve defitsiiti katab keskvalitsuse eelarve ülejääk, aga see on ainult tasakaalunumbrites, nagu ma ütlesin.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Viimane kohapeal registreeritud küsimus, kolleeg Mark Soosaar.
M. Soosaar
Lugupeetud juhataja! Austatud rahandusminister! Täna kell 12 öeldi Eesti Raadiost maha uudis, et Viljandi regionaalhaigla ei saa enam plaanilisi raviteenuseid osutada ja lükkab need edasi kuude kaupa. Inimesed ootavad järjekorras, et pääseda arsti juurde, ja need järjekorrad lähevad veel pikemaks. Rahvaliit ütles jaanuarikuus siinsamas saalis selgelt välja, et sotsiaalmajanduslike kriiside puhul võiks pöörduda riigi stabilisatsioonireservi poole. Öelge, palun, kas Viljandis ei ole praegu tegemist sotsiaalmajandusliku kriisiga ja kas ei saaks riigi stabilisatsioonireservist, kus on ligi viis miljardit krooni, praegu Viljandit aidata?
A. Sõerd
Aitäh küsimuse eest! Kuna selle näite puhul on tegemist riigi jooksvate kuludega, siis ma veidi kahtlen selles. See küsimus tuleb ja ma arvan, et on võimalik lahendada Sotsiaalministeeriumi olemasoleva eelarve piires.
Aseesimees T. Varek
Aitäh, härra minister! Sellega lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgnevalt palun, kolleeg Mark Soosaar, küsimus härra rahandusministrile!
M. Soosaar
Lugupeetud rahandusminister! Teie kolleeg kultuuriminister on avastanud, et kultuurieelarve on meil aasta-aastalt vähenenud ja moodustab riigieelarvest umbes 3,2%. Kas te peate võimalikuks seda protsenti riigieelarvest tulevikus suurendada ja juba järgmisel, 2006. aastal? Ühtlasi tahaksin küsida ka teise valdkonna, see on hariduse valdkonna riigieelarveosaluse suurendamise kohta. Kas te peate võimalikuks ka selle suurendamist, sest üks Eesti iseseisvuse esimesi toetajaid Taani riik on andnud üsna selgelt avalikult mõista, et meie hariduseelarve peaks vähemalt kahekordistuma?
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Palun, härra rahandusminister!
A. Sõerd
Aitäh küsimuse eest! Kultuuriministeerium on taotlenud 2006. aasta eelarvesse kultuuritegevusvaldkonnale 1 327 000 000 krooni, mida on 2005. aastaga võrreldes 135,9 miljonit krooni rohkem. Ma ei tahaks nüüd ette rutata, kuna eelarveläbirääkimised on pooleli ja Kultuuriministeeriumiga pole neid seni veel üldse toimunud. Aga ma võin kinnitada, et selles mahus ei ole taotlusi kindlasti võimalik rahuldada ja teadaolevalt on Vabariigi Valitsus teinud ka otsuse külmutada ministeeriumide tegevuskulud 2005. aasta mahus, s.o siis selline siht, mida ka eelarveläbirääkimiste puhul järgitakse.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Täpsustav küsimus, kolleeg Mark Soosaar, palun!
M. Soosaar
Lugupeetud minister! Minu küsimus ei puudutanud mitte ministeeriumi tegevuskulusid, vaid siiski valdkonda. Aga see selleks. Läheksime vast ehk täpsustava küsimusega konkreetsemaks ja rahvusvahelisemaks. Aastal 2002 esitas Vabariigi Valitsus UNESCO maailmanimekirja võtmiseks ka Kihnu kultuuriruumi ja seda esitades võttis Vabariigi Valitsus endale teatud kohustused toetada alustegevust, toetada haridust, kultuuri ja paljusid valdkondi, mis hoiavad elus seda väikest kultuurikooslust. Kas te peate võimalikuks, et ka Kihnu ja Manija saarel elavate inimeste jaoks töötatakse välja riiklik programm, nii nagu on töötatud välja vastav programm Lõuna-Eesti kultuuri ja keele, setu kultuuri ja keele toetamiseks? Kas te arvate, et seda võiks ka riigieelarvest rahastada?
A. Sõerd
Aitäh küsimuse eest! Mis puudutab neid konkreetseid tegevusi, siis on olemas väikesaarte arendamise programm. Mis puudutab Eesti riigi võetud kohustusi UNESCO ees ja muid lubadusi, siis nagu ma ütlesin, eelarveläbirääkimised ei ole veel lõppenud, et ma oleksin valmis vastama, millised on täpselt olemasolevate võimaluste piires Kultuuriministeeriumi valitsemisala täpsed prioriteedid. Kas nende eesmärkide täitmine 2006. aastal olemasolevate võimaluste raames on võimalik või mitte, sellele saab täpselt vastata pärast eelarveprojekti kokkupanemist.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Viimane täpsustav küsimus, kolleeg Mark Soosaar, palun!
M. Soosaar
Austatud minister! Ikkagi ei saanud ma vastust oma küsimusele, kas te peate põhimõtteliselt võimalikuks, et ka Kihnu kultuuri kohta analoogiline riiklik programm koostatakse. No läheme siis veel täpsemaks. Nimelt pöördusid Kihnu Vallavalitsus ja kaks sihtasutust, mis on loodud selleks, et Kihnu kultuuri toetada, jaanuarikuus 2005 vabariigi peaministri poole ettepanekuga moodustada seitsme ministeeriumi vaheline riiklik töörühm või komisjon, kes töötaks selle riikliku programmi välja. Nendes kirjades, mis on saadetud peaministrile, on ära nimetatud ka Rahandusministeerium. Öelge, palun, kas teie lauale on selline kiri ka jõudnud või mitte?
A. Sõerd
Aitäh küsimuse eest! Ma arvan, et ei ole otstarbekas iga üksiku saare jaoks eraldi programmi koostada. Kõik kirjad, mis on saadetud Rahandusministeeriumisse, vaadatakse läbi ja ükski ettepanek ei jää vastuseta.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! On ka kohapeal registreeritud küsimusi. Kaks viimast küsimust. Esiteks kolleeg Avo Üprus.
A. Üprus
Suur tänu, härra juhataja! Lugupeetud rahandusminister! Kuna jutt juba läks riiklikele programmidele, siis Kultuuriministeeriumi haldusalas on ka mõisakoolide programm ja pühakodade renoveerimise programm. Ega nende programmide maht ei vähene eeloleval rahandusaastal? Ja teiseks võib-olla see, et ega nende programmide mahu vähenemist või külmutamist ei või mingil määral esile kutsuda ka Norra finantsinstrumendi ümber puhkenud poleemika?
A. Sõerd
Aitäh küsimuse eest! Mis puudutab konkreetseid meetmeid ja nende rahastamist, mida tehakse Kultuuriministeeriumi eelarvest, siis enne tuleb läbirääkimised ära pidada ja prioriteedid kokku leppida. Eelkõige on oluline ikkagi, kuidas neid prioriteete määratleb kultuuriminister. Meil on läbirääkimised Kultuuriministeeriumiga planeeritud neljapäevaks ja valitsuskabinet arutab eelarvekava tervikuna 30. juunil. Ma ei saa täiesti mõistetavalt praegu öelda, millised programmid saavad esmaeelistuse ja kui suures mahus 2006. aastal. Küsimus oli ka Norra finantsmehhanismi kohta, ma paluksin seda osa küsimusest täpsustada.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Viimane küsimus, kolleeg Tarmo Leinatamm, palun!
T. Leinatamm
Aitäh, hea juhataja! Lugupeetud rahandusminister! Ma tuleksin oma eelmise teema juurde tagasi. Peaminister esines raadios küllaltki rahustava, ütleme siis, sellise arvamusavaldusega, et küll see riigieelarve meil täis tuleb, et I kvartalis oli majanduskasv olnud suisa 7%, mis on kindlasti kõikide eelnevate valitsuste ühine jõupingutus. Millegipärast on aga ministrid ja sellised pehme valdkonna ministrid hästi pessimistlikud. Ma pean silmas kultuuriministrit, kes ka siin Riigikogu ees on öelnud, et Kultuuriministeeriumi eelarve kasv on väga minimaalne. Mis te arvate, kust on pärit teiste ministrite, välja arvatud peaministri, selline pessimistlik hoiak järgmise aasta eelarve suhtes? Mis on selle põhjused, miks näiteks kultuuriminister pidi siin ütlema ja on ka kollektiivis öelnud, et kultuuritöötajate palgatõus jääb nüüd küll pikaks ajaks unistuseks?
A. Sõerd
Aitäh küsimuse eest! Ma olen selle hinnanguga nõus, et kõiki soove, mis on eri ministeeriumidel ja mis on esitatud peale koalitsioonileppes tehtud kokkulepete, on kindlasti mitu korda rohkem, kui on võimalik lahendada 2006. aasta eelarve võimaluste juures. Mis puudutab majanduskasvu, siis Statistikaameti andmed I kvartali 7% kohta on esialgsed. Siia võib tulla korrektsioon. Aga kahtlemata on Eesti majanduskasv hetkel viimaste aastate kõrgeim, kiireim ja sellistes tingimustes ei ole mõeldav, et koostatakse defitsiidiga eelarve.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Kuna meil on aega, siis Jarno Laur, palun, veel üks küsimus!
J. Laur
Aitäh, hea juhataja! Olles küll nõus selle rahandusministri väitega, et igale saarele ei ole mõtet riiklikku programmi teha, tahaksin lihtsalt anda rahandusministrile võimaluse ilmselt oma juhuslikult öeldud lauset korrigeerida, et Kihnu ei ole tõesti mitte üks suvaline saar, vaid just nimelt see eriline Kihnu.
Aseesimees T. Varek
Härra minister, palun!
A. Sõerd
Aitäh! Ma ei saa vastata, kuna mulle ei esitatud küsimust.
Aseesimees T. Varek
Kas see on vastus?
A. Sõerd
Mis puudutab konkreetselt Kihnut, siis ma eelnevalt väitsin seda, et ei ole ilmselt otstarbekas eraldi programmi selle kohta koostada.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Teema viimane küsimus, kolleeg Tõnis Lukas, palun!
T. Lukas
Aitäh, austatud esimees! Mina tahtsin tegelikult küsida hoopis välisministrilt. Ma üritasin siin leida tühja auku, mida ju tegelikult ajaliselt oleks.
Aseesimees T. Varek
Võtame siis vahele kolleeg Tarmo Leinatamme. Kolleeg Tarmo Leinatamm, palun!
T. Leinatamm
Tuhat tänu, teis on, hea juhataja, näha õiglast meest! Härra rahandusminister! Ma küsiksin ikkagi üle, kas ma saan õigesti aru, et peaminister on natuke kiirustanud oma prognoosidega nii majanduskasvu kui ka võimalike aktsiiside mittekehtestamise kohta? Kas peaminister käitub nii, nagu eelmises riigis oli usk rahvale oopiumiks, kas ta käitub samamoodi, et peaministri sõnad on Eesti rahvale oopiumiks, et nad siis uinuksid ega tõstaks lärmi võimalike hinnatõusude puhul? Kas peaministri sellised arvamusavaldused on olnud ennatlikud?
A. Sõerd
Aitäh küsimuse eest! See on hinnangu küsimus, kuidas neid avaldusi hinnata. Meie majanduskasv on käesoleval aastal selline, et eelarve koostamisel oli aluseks võetud 6%. Esimeses kvartalis küünib see 7%-ni. Järgmise aasta eelarve koostamisel on aluseks võetud seni tehtud veebruari prognoos, kus on majanduskasvuks arvestatud 6,2%.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Lõpetan küsimuse käsitlemise. Meil on võimalus küsida veel üks kiire küsimus ja anda kiire vastus. Kolleeg Tõnis Lukas, palun!
T. Lukas
Aitäh, austatud juhataja! Lugupeetud välisminister! Mõni aasta tagasi kutsuti kokku delegatsioonide nõupidamine n-ö kolmikpunkti äramärkimiseks Läti, Vene ja Eesti vahel. Need delegatsioonid peaksid ju praegugi jõus olemas. Kui nüüd Venemaa ja Läti vahel piirilepet pole sõlmitud, aga Eesti ja Vene vahel sõlmitakse see ära, mida me siis lätlastele ütleme? Kas nemad oma selle punkti suhtes, mis peaks olema ju meiega teatud määral ühine - see kolmikpunkti moment -, ei saagi kaasa rääkida? Meie Vene poolega teeme selle asja lihtsalt ära ja lätlastele jäävad tühjad pihud kaasarääkimise mõttes.
Aseesimees T. Varek
Härra välisminister, lühike vastus, palun!
U. Paet
Ei ole nii - see on lühike vastus -, sest kolmikpunkti kohta tuleb pärast piirilepete allakirjutamist nii Eesti ja Vene kui Läti ja Vene vahel sõlmida ka kolmepoolne leping, aga seda saab sõlmida ühise punkti kohta pärast seda kui ka Läti-Vene lepped on sõlmitud. Ma kordan seda, mida ma olen varem öelnud: me oleme loomulikult väga huvitatud sellest, et Läti ja Venemaa võimalikult ruttu piirilepped alla kirjutaksid.
Aseesimees T. Varek
Aitäh! Infotund on lõppenud. Tänan härrasid ministreid!