Infotund
Esimees E. Ergma
Tere päevast, lugupeetud Riigikogu liikmed! Alustame infotundi. Kõigepealt teeme kohaloleku kontrolli. Kohalolijaks registreerus 27 Riigikogu liiget. Tänases infotunnis osalevad järgmised valitsusliikmed: peaminister härra Andrus Ansip, põllumajandusminister proua Ester Tuiksoo ja sotsiaalminister härra Jaak Aab. Esimene küsimus on kolleeg Ivari Padarilt peaminister Andrus Ansipile. Palun!
I. Padar
Aitäh! Lugupeetud härra peaminister! Edu ja jaksu teile teie raskes töös! Suure rõõmuga võtsid põllumehed vastu uue valitsuse ja uue valitsuse koalitsioonilepingu, kus § 67 ütleb selgelt ja sirgelt, et otsetoetusi makstakse vastavalt Euroopa Liidu liitumislepingus sätestatud maksimaalmääradele. Kui te oma peaministrikõnes tutvustasite koalitsioonilepingut, sai seda ka õige mitu korda üle küsitud ja te vastasite väga selgelt, et jah, Põllumajandusministeeriumi eelarve tõesti suureneb enam kui 600 miljoni krooni võrra. Järgmise aasta riigieelarve menetlemise käik on aga andnud alust arvata, et midagi on nihu. Väidetavalt suureneb Põllumajandusministeeriumi eelarve ...
Esimees E. Ergma
Palun küsimus! Aeg on läbi.
I. Padar
... mitte rohkem kui 100 miljonit krooni. Milline on teie tänane seisukoht?
A. Ansip
Aitäh! Mul on rõõm, et põllumehed võtsid uue valitsuse vastu rõõmuga. Kui te esitasite mulle küsimusi valitsuse moodustamise aluste ärakuulamise järel, siis nimetasite teie numbrit 600 miljonit. Mina jäin selles suhtes reserveerituks, et mitte öelda eriarvamusele. Koalitsioonikõnelustel oleme me rääkinud numbrist 120 miljonit ja see number figureerib ka nendes eelarve kontrollarvudes, mida ajakirjandus on praegu kajastanud. Juba käesoleval aastal on baas olemas, see on enam kui 200 miljonit krooni, sinna juurde veel 120 miljonit krooni. See on päris suur abi põllumeestele.
Esimees E. Ergma
Palun, kolleeg Ivari Padar, täpsustav küsimus!
I. Padar
Lugupeetud härra peaminister! Kahetsustundega pean ma nentima, et koalitsioonilepingu sõlmimisel on teid ilmselt, kas tahes või tahtmata, desinformeeritud. Selge on see, et kõik need arvutused, mis meil on praegu olemas, näitavad seda, et n-ö top-up-i ehk maksimummäärades Euroopa Liidu toetuste kasutamine eeldaks riigieelarves järgmiseks aastaks lisaraha 588 miljonit krooni. Kas te võtate ette mingeid samme, et see pettus kuidagi ära lahendada?
A. Ansip
Aitäh! Pettust ei näe mina mitte kusagil. On selge, et valitsus kavatseb maksimumulatuses ära kasutada kõik Euroopa Liidust tulevad vahendid, kuid siseriiklikult lisatakse praegusele 200 miljonile kroonile ilmselt 120 miljonit krooni. Kui arvestada seda, et veel aasta tagasi ei olnud see summa mitte 200 miljonit, vaid pisut üle 80 miljoni, siis on kasv väga kiire. Ma ei pea põhimõtteliselt võimalikuks ülikiireid finantseerimisi, summade suurendamisi, sest tavaliselt tekib sel juhul raskusi nende summade administreerimisega. Kuid eelarvet praegu ju veel ei ole, ei saagi olla. Eelarvestrateegia kinnitab Vabariigi Valitsus 26. mail ja Riigikogule antakse eelarve üle alles septembris. Nii et seetõttu on praegu ennatlik kõnelda sellest, kui suureks need top-up-i summad lõplikult kujunevad.
Esimees E. Ergma
Palun, teine täpsustav küsimus, kolleeg Ivari Padar!
I. Padar
Küsimus on väga lihtne. Miks see koalitsioonileping siis petab ja valetab põllumeestele?
A. Ansip
Ei, koalitsioonileping ei peta ega valeta. Koalitsioonileping räägib selget keelt reaalsetest võimalustest. Teie mõtlesite sinna 67. punkti taha summa 600 miljonit. Need, kes selle lepingu sõlmisid, pidasid silmas väiksemat summat. Missuguseks see summa lõplikult kujuneb, ei saa mina praegu küll kinnitada.
Esimees E. Ergma
Palun, kohapeal registreeritud küsimus, kolleeg Jaanus Marrandi!
J. Marrandi
Tänan! Lugupeetud härra peaminister! Mul ei jää muud üle, kui tsiteerida koalitsioonilepingu punkti 67, kus on öeldud, et konkurentsitingimuste võrdsustamise eesmärgil maksab valitsusliit riigieelarvest täiendavaid otsetoetusi EL-i liitumislepingus sätestatud maksimaalmäärade järgi. Ja see on järgmise aasta eelarves kindlasti - liitumislepingus on ju tingimused olemas - 588 miljonit. Kui te räägite siin 100 või 150 miljonist, siis käesoleva aasta eelarves on nimelt selline summa puudu juba praegu, et oleks võimalik maksta toetuste maksimaalmäärasid. Siit nüüd tulebki minu küsimus. Te väidate, et teil olid kasutada teistsugused andmed. Missugused andmed teil üldse koalitsioonilepingu kokkupanemisel kasutada olid? Missugustest summadest räägiti ja kas teil olid siis üleüldse mingid konkreetsed andmed kasutada, sest praegusel juhul tuleb tõesti välja, et põllumehi petetakse?
A. Ansip
Aitäh! Koalitsioonilepingu sõlmimisel oli meile teada, et riigieelarvest eraldati selleks otstarbeks möödunud aastal, 2004. aastal 86,83 miljonit krooni. Ka oli meile teada, et 2005. aastal oli see summa 203,7 miljonit krooni. See oli eelkõige Rahvaliidu soov ja ettepanek suurendada seda summat veelgi, nemad tegid ettepaneku suurendada seda summat 120 miljoni krooni võrra.
Esimees E. Ergma
Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on kolleeg Andres Jalakult peaminister Andrus Ansipile.
A. Jalak
Aitäh! Austatud peaminister! Teie valitsuse rahandusminister on öelnud välja, et eelarveaukude lappimiseks tuleb kasutusele võtta mootorsõidukimaks. Rahva seas on ühed jõudnud selle juba ristida vajaduse maksuks, vajadusest lappida eelarveauke. Teised on jõudnud seda nimetada tulumaksu vähendamise maksuks jne. Tänasest Postimehest aga loeme, et teie erakonna aseesimees ja ühtlasi rahanduskomisjoni esimees härra Atonen välistab selle maksu kehtestamise. Mis on õige, kas see maks tuleb või ei tule?
A. Ansip
Aitäh! Valitsus pole seda küsimust arutanud ja selles küsimuses pole isegi diskussiooni käivitatud. Enne kui me ei ole seda küsimust arutanud, ei saa mina anda ka mingisugust valitsuse seisukohta, kas mootorsõidukimaks tuleb või mitte. Ma ei taha, et korduks seesama, mis haigekassa puhul on juba kord aset leidnud, et mingisugust diskussiooni ei ole tegelikult olnud, aga juba on rahvahääletuski läbi viidud.
Esimees E. Ergma
Palun, täpsustav küsimus, kolleeg Andres Jalak!
A. Jalak
Ma küsin nii. Isegi kui see maks tuleb, ega sellest ka veel ei piisa nende n-ö aukude lappimiseks. Kas valitsus on arutanud mõne teise maksu kehtestamist või teiste maksumäärade tõstmist, selleks et leida lahendusi?
A. Ansip
Aitäh! Olen täna siin juba öelnud, et eelarvet ei ole. Kui ei ole eelarvet, siis ei saa olla ka eelarveauke. Valitsus ei ole arutanud täiendavate maksude kehtestamist. Küll aga on meile kõigile teada see, et teatud kaudsed maksud tõusevad järgmiste aastate jooksul nagunii, pean silmas aktsiise, sealhulgas näiteks alkoholiaktsiise, mis tõusevad 5% aastas järgneva kolme aasta jooksul.
Esimees E. Ergma
Viimane täpsustav küsimus, palun, kolleeg Andres Jalak!
A. Jalak
Aitäh, juhataja! Ma usun siiski, et valitsus on arutanud maksukoormust. Milliseks see maksukoormus peaks siis jääma?
A. Ansip
Aitäh! Valitsus on arutanud maksukoormust ja ka koalitsiooni läbirääkimistel arutati maksukoormust ning otsustati, et maksukoormus peab jääma 2003. aasta tasemele, mis ühtlasi on tegelikult ka 2004. aasta tase.
Esimees E. Ergma
Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on kolleeg Andres Herkelilt proua põllumajandusminister Ester Tuiksoole.
A. Herkel
Aitäh! Austatud proua minister! See küsimus pole kuidagi varjatud mingisse ebamäärasesse sõnastusse. Ma palun teilt ülevaadet sellest, millises seisus me selle kahetsusväärse probleemiga, mis on suhkrutrahv, praegu oleme. Kui suur see üleliigse suhkru hulk lõpuks on? Me teame, et eelmisel kuul justkui leiti seda olulisel määral juurde. Kui suureks võib trahv kujuneda ja kas on veel mingisuguseid võimalusi midagi teha, et seda olukorda leevendada?
E. Tuiksoo
Aitäh! Tõepoolest, suhkru üleliigse laovaru osa on 91 464 tonni. Üldkogus ei ole tänase seisuga muutunud. Küll on aga Euroopa Komisjon teinud meile järeleandmisi, nii et meil on võimalik kõrvaldada veel turult suhkru üleliigseid laovarusid kuni 30. novembrini ehk täiendavalt kuue kuu vältel. Siis kujuneb lõplikult ka see kogus, mis Eestile üleliigse laovaruna jääb. Komisjon on andnud meile veel võimaluse tasuda seda Eesti riigile kujunenud trahvisummat nelja aasta jooksul. Midagi uuemat siia lisada ei ole, võib-olla ainult seda, et täna saabub Eestisse viieliikmeline delegatsioon Euroopa Komisjoni juurest, et kohtuda Maksu- ja Tolliameti, Statistikaameti ja Põllumajandusministeeriumi esindajatega. See oleks ülevaatlikult kõik.
Esimees E. Ergma
Palun, täpsustav küsimus, kolleeg Andres Herkel!
A. Herkel
Aitäh! Proua minister! Ma küsin nüüd teie kui võrdlemisi uue ministri käest, kuidas te ennast selles olukorras tunnete, kas teid jäetakse selle jamaga üksi, kuigi teil ei ole otsest sidet suhkrutrahvi põhjuste tekkimisega. Või tunnetate te ka mingit oma erakonna poliitilist vastutust, kes oli sellega tol ajal väga selgelt seotud? Samuti oli Reformierakond koalitsioonipartnerina tollases valitsuses ja lasi sündmustel kulgeda nii, et see probleem meie ette kerkis. Mida on valitsus sellest juhtumist õppinud?
E. Tuiksoo
Aitäh! Tõepoolest, täna on minul ja ka minu kolleegidel valitsuses võimalik tegelda tagajärgedega. Kahtlemata on see Eesti jaoks õppetund ja me ei peaks võib-olla praegu keskenduma süüdlaste otsimisele, vaid fokuseerima oma jõud suhtlemisele Euroopa Komisjoniga ja võib-olla ka kritiseerima ühendusepoolseid reegleid. Siin võiks lisada, et kui suhelda oma kolleegidega teistest riikidest, siis nad ütlevad, et Eesti jaoks on see alles esimene probleem, kus tuleb võib-olla pöörduda kohtu poole abi saamiseks, aga teistel riikidel on selliseid küsimusi mitmeid. Selliseks võibki meie elu tulevikus kujuneda.
Esimees E. Ergma
Palun, kolleeg Andres Herkel, teine täpsustav küsimus!
A. Herkel
Aitäh! Te ütlesite, et selles olukorras oleks muu hulgas justkui otstarbekas kritiseerida ühendusepoolseid reegleid. Ma juhin tähelepanu, et teie erakonnakaaslane härra Reiljan ütles eilsel Euroopa debatil siin kõnepuldis umbes niiviisi, et igal juhul tuleb austada selle kloostri kodukorda, kuhu me oleme astunud. Ja kui kahjud ja trahvid tekivad, siis tuleb käituda nii, et me ei oleks nagu indiaanlasi mängivad poisikesed, vaid need vastu võtta. Kuidas te kommenteerite seda seisukohavõttu?
E. Tuiksoo
Kahtlemata oli see väga hea vastus, aga igal riigil on õigus saada kohtulikku kaitset ja kindlasti on olemas ka erinevad nüansid, mille üle vaielda.
Esimees E. Ergma
Kaks kohapeal registreeritud küsimust. Palun, kolleeg Tarmo Leinatamm!
T. Leinatamm
Aitäh, hea juhataja! Lugupeetud minister! Eesti ühiskonnas on kahesed meeleolud. Ühed on need, mis on esindatud ka siin saalis, et me peame, saagu mis saab, süüdlased üles leidma, võib-olla need mõnedest kinnisvaradest välja ajama või koguni riigist eemaldama. Teised meeleolud on sellised, et ärgem otsigem süüdlasi. Teie huulilt juba tuli üks selline arglik lause, et võib-olla me ei peaks keskenduma süüdlaste otsimisele. Kumba ideoloogiat te esindate, kas klaperjahti võimalikele süüdlastele või selle asja n-ö summutamist, nagu ilmselt ka teie kõrval istuv peaminister soovitaks teha?
E. Tuiksoo
Aitäh! Kindlasti ei peaks midagi summutama, kindlasti peaks tegelema selgitamisega ja oma ajaloos tehtud vigade üles leidmisega. Kuid praegu on siiski see ajajärk, kus Eesti riik peaks keskenduma just nimelt sellele, et suhelda Euroopa Komisjoniga. Praegu jääb mõnikord selline tunne, et eestlased on ennast hävitav rahvas. Euroopa Komisjon arvabki, et ta käitubki õigesti, kui ta käsitleb niimoodi suhkruküsimust Eesti puhul.
Esimees E. Ergma
Palun, kohapeal registreeritud küsimus, kolleeg Ivari Padar!
I. Padar
Aitäh! Lugupeetud proua minister! Kas on mingeid andmeid teiste uute liikmesriikide kohta, kui palju on nad suutnud neid vaidlusaluseid teemasid alla kaubelda? Ma olen kuulnud mingit väidet, et lätlased on näiteks suutnud 40% seda nõuet allapoole tõmmata. Kas on sellist informatsiooni?
E. Tuiksoo
Tegelikult ei ole suhtlemisel Euroopa Komisjoniga kauplemist, vaid tuginetakse kindlatele faktidele. Nii et ma kahjuks ei oska kommenteerida seda juhtumit. Aga meil tuleb suhelda kindlasti arvudele ja faktidele tuginedes.
Esimees E. Ergma
Aitäh! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on kolleeg Kadi Pärnitsalt sotsiaalminister härra Jaak Aabile. Palun!
K. Pärnits
Aitäh! Austatud sotsiaalminister! Valitsus on teinud oma otsuse ja võtnud Riigikogu menetlusest tagasi töölepingu seaduse eelnõu. Põhjuseks on Reformierakonna seisukoht, et töölepingu põhimõtteid tuleb hakata liberaliseerima ja töösuhteid tuleks hakata reguleerima rohkem võlaõigusega. Austatud sotsiaalminister! Milline on teie seisukoht selles küsimuses?
J. Aab
Tänan küsimuse eest! Austatud juhataja! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Küsimus on aktuaalne ja Vabariigi Valitsuse seisukoht oli ühtne. Ma ei tooks siin eraldi välja Vabariigi Valitsuses esindatud koalitsioonipartnereid. Ma arvan, et küsija teab ka, et selle seadusega, mis oli siin Riigikogus menetluses, on endiselt üleval probleeme, on erinevaid seisukohti. Kindlasti on ka valitsus ja eri osapooled kokku leppinud selles, et sotsiaalministri juhtimisel tehakse edasi tööd töösuhete reguleerimisega. Küsimus pole päevakorralt maas. Esialgne lähenemine on selline, et seda tehakse eraldi leppega võlaõigusseaduses.
Esimees E. Ergma
Palun, täpsustav küsimus, kolleeg Kadi Pärnits!
K. Pärnits
Aitäh! Austatud sotsiaalminister! Et selle töölepingu seadusega tuleb tööd teha, seda me teame kõik. See ei olnud otsene vastus minu küsimusele. Mida mina teada tahtsin, oli see, et kas teie kui sotsiaalministri seisukoht on selline, et töösuhteid tuleb hakata reguleerima ainult võlaõigusega.
J. Aab
Tänan täpsustava küsimuse eest! Minu praegune seisukoht on see, et seda tuleb teha eraldi seadusega, mis reguleerib töösuhteid.
Esimees E. Ergma
Palun, kohapeal registreeritud küsimus, kolleeg Eiki Nestor!
E. Nestor
Aitäh! Kes siis saab selle eelnõu eestvedajaks valitsuses, kas see saab olema Sotsiaalministeerium või Justiitsministeerium?
J. Aab
Oleme kokku leppinud ka selles, et see on Sotsiaalministeerium ja lähiajal moodustatakse vastav töörühm.
Esimees E. Ergma
Palun, teine täpsustav küsimus, kolleeg Kadi Pärnits!
K. Pärnits
Aitäh! Ma küsiksin täpsustavalt veel kord üle, et õigesti aru saada. Teie ütlesite, et küsimus ei ole ainult ühes erakonnas, vaid terve valitsus on otsustanud hakata töösuhteid reguleerima teisiti. Teie ise ütlesite, et seda tehakse eraldi seadusega. Enne seda ütlesite, et te toetate töösuhete reguleerimist võlaõigusega. Milline on teie lõplik seisukoht?
J. Aab
Tänan küsimuse eest! Eks ma siis täpsustan. Mina pole öelnud, et seda reguleeritakse võlaõigusega. Ma ütlesin algusest peale, et me töötame eraldi seadusega, eraldi võlaõigusseadusest. Kindlasti on sellel seadusel võlaõigusega tihedad kokkupuuted ja seda teab ka küsija. Aga sellisel kujul, nagu ta oli Riigikogus menetluses, ei oleks me tõenäoliselt leidnud neid lahendusi eri osapoolte arvamuste vahel. Seda tõendavad need 400 muudatusettepanekut, mis tulid teise lugemise katkestamise järel.
Esimees E. Ergma
Palun, kolmas ja viimane täpsustav küsimus, kolleeg Kadi Pärnits!
K. Pärnits
Aitäh! Seaduseelnõu tagasivõtmise eesmärk oli hakata seda reguleerima võlaõiguses. Eraldiseisev seadus, töölepingu seadus, on ju või õigemini oli Riigikogus. Töögrupp oli kõik juba läbi arutanud, kõik need 200 muudatusettepanekut. Kui teie nüüd ütlete, et te jätkate eraldiseisva seaduse tegemist, siis esiteks ei ole arusaadav, miks toimus töölepingu seaduse tagasivõtmine, ja teiseks, kuulates, mida räägib teie erakonna ehk Keskerakonna esimees, räägite teie siin praegu teist juttu.
J. Aab
Tänan küsimuse eest! Kahjuks küsija ei täpsustanud, mida räägib minu erakonna esimees. Aga seisukoht on olnud valitsuskoalitsiooni sees, valitsuses üks. See eelnõu võeti tagasi sellepärast, et üritada leida kompromisse ja leida selline eelnõuvorm, mis oleks vastuvõetavam osapooltele ja kus ei oleks nii palju vastuolusid. Sellega me tegeleme. Kindlasti on minu sõnum olnud kogu aeg, et see on eraldi seadus võlaõigusseadusest.
Esimees E. Ergma
Kolleeg Kadi Pärnits, tõesti viimane täpsustav küsimus.
K. Pärnits
Aitäh! Täpsustav selles mõttes, et teie erakonna esimees ütles avalikkusele, et kui arutada seda, kas töölepingut reguleerida üksnes võlaõiguses, siis Keskerakond vaatab sellele probleemile tsentrist. Teie ütlesite siin selgelt, et te pooldate eraldi seisvat seadust, mis ei tähenda hoopiski seda, et seda probleemi vaadatakse tsentrist ja hakatakse lahendama võlaõigusega. Kuidas te seda erinevat arvamust kommenteerite?
J. Aab
Tänan küsimast! Kuidas küsija tõlgendab seda, kui küsimusele vaadatakse tsentrist, et seda peab reguleerima võlaõigusseadusega? Võlaõigusseadusega on kokkupuutepunktid olemas. Seda peabki koos vaatama, et ei oleks vastuolusid. Samas ütlesin mina küllaltki selgelt, et mina hakkan tööd tegema eraldi seadusega. Me võime seda tinglikult nimetada töölepingu seaduseks, kuna kõik on nii harjunud ütlema.
Esimees E. Ergma
Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Kuna järgmine küsija Tiit Niilo puudub saalist, siis on kolleeg Peeter Tulvistel võimalus esitada järgmine küsimus sotsiaalminister Jaak Aabile. Palun!
P. Tulviste
Hea juhataja! Härra minister! Oma praegusele ametikohale asudes te teadsite, et tervishoid on ala, kus meil on vähe raha ja palju rahulolematust. Olemasolevat raha tuleks kasutada niimoodi, et sellest inimeste tervisele võimalikult palju kasu ja võimalikult vähe kahju sünniks. Minu küsimus on, kas teie olete oma lahenduse ja oma prioriteedid selles asjas juba leidnud. Kas teie kolleegid valitsusest aktsepteerivad teie lahendust ja teie prioriteete?
J. Aab
Tänan küsimuse eest ja selle aktuaalse valdkonna tõstatamise eest ka siin infotunnis! Me oleme valitsuses kokku leppinud, et Sotsiaalministeerium ja sotsiaalminister teevad tööd selle probleemi kallal. Me ei lükka seda kuhugi kaugemale. On erinevad lahendusteed, erinevad meetmed, mis kindlustaksid tervishoiusüsteemi jätkusuutlikkuse ja ka selle, et sõlmitud kokkulepped oleksid täidetud. See küsimus on arutusel valitsuses või vähemalt valitsuse nõupidamisel veel maikuu lõpus. See on väga tundlik küsimus ja lahendusteid on rohkem kui üks. Mul on siin üks paber, kus neid on võimalik välja pakkuda näiteks kuni 14. Nii et ei usu ka mina, et ühe sellise lõikega me lahendame kõik probleemid, vaid tõenäoliselt tuleb rakendada terve kompleks meetmeid ja sellepärast ma ei tahaks välja tuua ühtegi eraldi lahendust enne, kui selles pole kokku lepitud.
Esimees E. Ergma
Palun, kohapeal registreeritud küsimus, kolleeg Urmo Kööbi!
U. Kööbi
Aitäh, juhataja! Lugupeetud minister! Eesti on HIV-positiivsete arvu suurenemise kiiruse poolest Euroopas juhtiv riik. Praegu on meil HIV-positiivseid 4500. Kui esialgu olid HIV-positiivsed põhiliselt narkomaanid, siis nüüd on see viirus liikunud mittenarkomaanide hulka. Teades tervishoiu rahastamise probleeme ja ohtu, et ennetustegevuse rahad võivad üle minna ravirahadeks, on minu küsimus järgmine. Kas HIV/aidsi ennetustegevuse ja ravi probleemid on Sotsiaalministeeriumil ja kogu valitsusel jätkuvalt prioriteetsed?
J. Aab
Ma tänan jälle küsijat aktuaalse teema tõstatamise eest! Siia infotundi tulin ma pressikonverentsilt, kus noorte esindajad oma algatusel, ca 20 kodanikuühendust ja organisatsiooni, pöördusid valitsuse poole just selle probleemiga, et HIV/aids on kiiresti levimas noorte hulgas. Probleem on tõsine. Seda, et valitsus pöörab sellele tähelepanu, näitab minu jaoks kinnitus koalitsioonilepingus, et see on üks prioriteete, ja valitsus on ka juba selle teemaga tegelnud. Minul oli ülesanne esitada aruanne HIV/aidsi ennetuskava täitmise kohta eelmisel neljapäeval kabinetinõupidamisel. Ma maalisin tondi korralikult dataprojektoriga seinale. Ma arvan, et valitsuskabineti liikmed said piisavalt selge pildi sellest, mis toimub ja millised on arengud, ning ka sellest, et kui me planeerime eelarvevahendeid, siis mida vähem me paneme ennetusse, seda rohkem me peame kunagi tegelema tagajärgedega. See on täiesti selgelt niimoodi püstitatud.
Esimees E. Ergma
Palun, kohapeal registreeritud küsimus, kolleeg Jarno Laur!
J. Laur
Aitäh! Lugupeetud minister! Ma tahaksin jätkata sama teemat, mille kergitas Peeter Tulviste. Loomulikult ei eeldagi me, et te annate meile väga täpse retsepti, kuidas ravikindlustuse eelarves kummitavat ca 400 miljoni kroonist auku täpselt katma hakatakse. Minu küsimus on pigem selline, et kui suures osas te näete katet sellele puudujäägile ravikindlustuse eelarve siseste ümberpaigutustega ja kui palju tuleks teie arvates leida vahendeid kusagilt mujalt.
J. Aab
Tänan küsimuse eest! Mina lähenen ressursipuudusele, mis on igavene ja jääv kõigis eluvaldkondades, alati kahelt poolt, nii nagu sellele tulebki läheneda. Üks pool on tulupool, teine kulupool ehk mõlemat poolt tuleb kaaluda ja tuleb rakendada erinevaid meetmeid. Nii nagu ma ütlesin, ei ole ma täna valmis hakkama neid ette lugema ja ütlema, et seda rakendatakse, teist rakendatakse või kolmandat rakendatakse. Selles suhtes peab valitsus enne kokkuleppele saama, sest kergeid lahendusi siin nii või teisiti ei ole. Mis puudutab seda auku, siis mindki hämmastab see žongleerimine arvudega. On olemas prognoos, on olemas haigekassa eelarve, seal on suhteliselt täpsed arvud prognooside järgi, aga prognoosid ka muutuvad. Mina ei tahaks praegu ennustada seda numbrit, mis on järgmise aasta eelarve defitsiit. Aga selge on see, et ükskõik kui suur ta ka ei ole, mingi defitsiit on olemas ja sellele tuleb reageerida võimalikult kiiresti ehk juba sel aastal ning meetmeid tuleb rakendada nii, et järgmisel aastal oleks sellest juba tulu.
Esimees E. Ergma
Palun, viimane kohapeal registreeritud küsimus, kolleeg Liina Tõnisson!
L. Tõnisson
Tänan, proua eesistuja! Lugupeetud härra minister! Ma teen komplimendi. Poliitiline retoorika on hästi kätte õpitud - küsi, mida tahad, vastust ei saa. Sellepärast püüan nüüd ka kuidagi ligi pääseda. Selle augu suurust ei saa me mitte kuidagi teada: prognoos on, prognoosid muutuvad, edaspidi näeme, praegu ei tea, asi on tähtis, jne. Need sõnad parlamenti muidugi rahustada ei saa. Ükskõik kui suur see auk ka ei ole, minu küsimus on järgmine. Ajakirjandusest on läbi jooksnud, et südame-veresoonkonna haiguste ja vähihaigete raviks kulutatavad summad tuleb kokku panna, et sealt mingisugust ökonoomiat saada. Minu küsimus on: mis ökonoomiat te loodate saada kahe Eestis kõige enam levinud haiguse raviks kulutatavate summade arvel? Palun öelge siiski suurusjärk!
J. Aab
Tänan mitme küsimuse eest! Ma üritan järjekorras vastata. Kõigepealt augu suurusest. Minu ees on vastavalt veebruari prognoosidele tehtud eelarved. Need räägivad väga selget keelt: puudujääk 2005. aastal 142 miljonit ehk tulude ja kulude vahe. Me ei arvesta reserve ja muid asju. Ja 2006. aastal on 377 miljonit. See on kingitus mulle eelmiselt koalitsioonilt. Mis puutub vähktõve ennetamise programmi, mis on nüüd jälle tohutult tähelepanu leidnud, siis on küsimus selles, et see ei puuduta mitte kuidagi ravikindlustuseelarvet. Need on eraldi rahad, need on eelarverahad. Neid programme on Sotsiaalministeeriumi eelarve planeerimisel kümneid, kui mitte sadu. Minu vastus ajakirjanikule oli, et kui kõigeks ja maksimaalselt raha ei jätku, siis me muidugi peame kaaluma, milliseid programme ja millises mahus me teeme. Küsijale on kindlasti teada, et suuri rahakotte kusagil nurgas ei ole.
Esimees E. Ergma
Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on kolleeg Eiki Nestorilt härra peaminister Andrus Ansipile. Palun!
E. Nestor
Tänan! Nagu me just teada saime, jättis eelmine valitsus minister Aabi värskete andmete alusel Andrus Ansipi valitsusele sel aastal 142 miljoni ja järgmiseks aastaks 377 miljoni ulatuses tervishoius lahendamata probleeme. Minu esimene küsimus on selline: mis on selle põhjus, et teil on otsustuskord natuke teistsugune, kui siiamaani on valitsustel tavaks olnud? Siiamaani on tavaks olnud, et sotsiaalminister pakub välja lahendusi ja siis peaminister ütleb oma mehesõna, kas ta on nendega nõus või mitte. Nüüd juhtus nii, et peaminister pakkus välja haigushüvitiste vähendamise ja sotsiaalminister ütles, et ta ei ole nendega kuidagi nõus. Mis selle põhjus on?
A. Ansip
Aitäh! Lahenduse pakkus välja erakonna esimees. Ja kui nüüd meenutada haigushüvitiste teema tekkimist, siis me jõuamegi koalitsiooniläbirääkimiste juurde. Ajakirjanikud küsisid, mida me võtame ette haigekassaga. Minu aus vastus oli selline, et me oleme arutanud koalitsiooniläbirääkimistel seda teemat, aga lahendust ei ole leidnud. Reformierakond on teinud ettepaneku vähendada haigushüvitiste määra 80%-lt 75%-le ja suurendada ravikindlustatu omavastutust ka selliselt, et kolm päeva hüvitist üldse ei makstaks. See on ka kõik, mida mina sel teemal olen üleüldse rääkinud. Vaatamata sellele, et ma ei ole üleüldse kunagi oma kommentaarides puudutanud näiteks haigete lastega kodus olevaid vanemaid, ilmutas üks Eesti nädalaleht koguni juhtkirja sel teemal, kus mind mõisteti hukka selle eest, mida ma ei ole mitte kunagi väitnud. Mul on küll kahju, et teema, mis kindlasti väärib diskussiooni, ei ole üldse leidnud käsitlust argumentide tasemel, vaid on lihtsalt emotsionaalselt asutud ühte probleemi eitama. Argumenteerida selles küsimuses on võimalik küll ja küll, aga ma teen seda pärast teie teist küsimust.
Esimees E. Ergma
Palun, kolleeg Eiki Nestor, täpsustav küsimus!
E. Nestor
See põhineb minu sügaval veendumusel, et haigushüvitised võiks rahumeeli nendest Jaak Aabi 14 ettepanekust kõrvale heita. Neid ei tohiks mingil juhul puutuda. See oli ettepanek Reformierakonna esimehele, ma saan aru, mitte peaministrile. Aga sellegipoolest küsiksin ma nii. Kas te peate vajalikuks lahendada kõigepealt meie tervishoiuteenuste hindade õigele tasemele viimise küsimus nii, et meie haiglad saaksid oma töö eest teenuste hinna kaudu õiget tasu? See on küllalt suur summa, mis selleks vaja läheb. Siis meil võib-olla ei olekski vaja tegelda haigushüvitistega ja ka Reformierakonna esimehel - mitte peaministril, vaid Reformierakonna esimehel -, ei oleks vaja vihastada inimesi haigushüvitiste mahakraapimisega?
A. Ansip
Aitäh! Kui keegi oskaks öelda kohe ja järsku, mis need õiglased hinnad ja õiged hinnad on, siis küllap nad oleksid juba kehtestatud. See ei ole ühekordse akti küsimus, see vajab ikkagi väga pikka tööd, et välja selgitada õiglased hinnad. Kuid mis puudutab ärritamist, siis ma jätkaksin ärritamist ka peaministrina. Ma leian, et haigushüvitiste määra teema ei ole pelgalt inimeste ärritamise teema, vaid see on väga sisuline küsimus. Haigushüvitiste määrast sõltub oluliselt ka inimeste tervisekäitumine. Neid riike, kus haigushüvitise määr oleks 80% palgast, on väga vähe. Ma tean nimetada ainult Rootsit. Ma tean nimetada ainult kahte riiki, kus määr on veelgi kõrgem, ehk 100% palgast makstakse haigushüvitisena ainult Norras ja Luksemburgis. Kui me vaatame kaugemaid maid, näiteks Prantsusmaad ja Austriat, siis kolm ootepäeva ei maksta üldse midagi ja hüvitise määr on 50%. Kui me vaatame üle lahe Soome, siis me näeme, et kõige madalama palga puhul saab haigushüvitist 70% oma palgast. Inimesed, kelle palk on 26 000 - 41 000 eurot aastas, saavad 40% ja need, kellel on üle 41 000 euro aastas, saavad ainult 25% oma palgast. Ehk Soomes ei saa peaminister kindlasti haigeks jääda, ta peab haigena tööle minema, sest nende sotsiaalhoolekandesüsteem ei võimalda inimesel koju jääda, kui parafraseerida seda, mis meie ajakirjanduses on haigushüvitistest kirjutatud.
Esimees E. Ergma
Palun, teine täpsustav küsimus, kolleeg Eiki Nestor!
E. Nestor
Jaa, tuleb ilmselt peaministriga nõustuda, et ka Eestis, kui keegi saab palka rohkem kui 30 000 eurot kuus, võiksid hüvitised väiksemad olla. Selles mõttes väga tähelepanuväärne ettepanek. Minu viimane täpsustav küsimus on selline. Tuleb tõesti teha kompliment, et eri riikide kogemused on teieni jõudnud ja et te olete need endale selgeks teinud. See on väga hea. Aga kas teil jätkus aega tegelda ka sellega, et reeglina jätkatakse nendes riikides palgamaksmist tööandja poolt, ja kas see oleks üheks lahenduseks, mida teie valitsus võiks välja pakkuda? Et haigushüvitisi haigekassa eelarvest makstaks vähem välja, aga tööandja jätkab palga maksmist ja sellega tekitame nendes huvi töötingimuste vastu, et tööl haigestumist vähendada.
A. Ansip
Aitäh! Selliseid riike, kus on määratud lagi hüvitistele, on küllalt palju. Islandil on ühetaoline haigushüvitis absoluutselt kõigile, sõltumata sellest, missugune on inimese sissetulek. Taanis on laeks 5000 krooni nädalas, kuus 20 000 krooni, ei ole väga palju. Belgias on umbes 400 krooni päevas. Nii et kindlasti on haigushüvitiste määr ja ka võimalike maksimumsuuruste kehtestamine teema, mille üle tuleks diskuteerida. Tööandja osalus. Ma väidan, et ka praegu on nii, vähemalt "valgekraede", kontoritöötajate puhul, et tööandjad maksavad nagunii palka inimestele, kes oma lühiajaliste terviserikete tõttu koju jäävad. See on normaalses tööõhkkonnas täiesti tavaline praktika. Kuid kindlasti ei puuduta see tehasetöötajaid ja ka mõnda teist töötajate gruppi. Näiteks oli suur probleem laevapere liikmetega, kes töötasid vahetustega, kaks nädalat merel, kaks nädalat maal. Kaks nädalat maal olles võtsid nad haiguslehe. Praeguseks on see normatiivaktidega välistatud, et inimesed, kes ei ole parasjagu laevas, võiksid võtta maaloleku aja eest haiguslehe. Ei saagi rohkem vastata.
Esimees E. Ergma
Nüüd, lugupeetud kolleegid, kolm kohapeal registreeritud küsimust. Palun, kõigepealt kolleeg Kadi Pärnits!
K. Pärnits
Aitäh! Austatud peaminister! Me oleme siin aru saanud, et te olete tuline haigushüvitiste kärpimise pooldaja. Aga ma ütleksin seda, et kui te hakkate tõepoolest kärpima haigushüvitisi ja plaanite maksta neid 80% asemel 70% palgast, siis te peaksite ikkagi jälgima meie palgastatistikat. 42% meie inimestest saavad palka alla 4500 krooni ja see on nende jaoks väga suur raha. Tegelikult oleks selline samm inimeste tervisele väga ohtlik. Mis puudutab seda teemat, et eri riikides on tõepoolest erinevad ooteajad ja kombineeritakse haigushüvitiste maksmist, siis siin peaks andma ka ikkagi sellise tervikliku ülevaate, et ...
Esimees E. Ergma
Palun, aeg! Kus on küsimus?
K. Pärnits
... need ooteajad on reguleeritud kollektiivlepingutega ja tööandjad maksavad seda haigushüvitist. Ma tahangi küsida selle kohta, mis te kolleeg Nestorile vastamata jätsite. Kas te pooldate seda, et tööandjad hakkaksid maksma esimesi n-ö ootepäevi, kas te toetate seda?
Esimees E. Ergma
Palun ikka aja piirides küsimus esitada!
A. Ansip
Aitäh! Ma ei tahaks avada diskussiooni teemal, kui tuline või leige haigushüvitiste vähendaja mina olen. Mina olen kindlasti tuliselt seda meelt, et probleemidele tuleb leida lahendus. Ma olen väga veendunud selles, et probleemide eitamine ei vii meid lahendustele lähemale. Ma olen ka tuliselt seda meelt, et diskuteerida tuleb argumenteeritult. See, mis on toimunud praegu haigushüvitiste ümber, on lihtsalt emotsionaalne eitus. Lõppkokkuvõttes tuleb ju tegelikult kõik need hüvitised kinni maksta maksumaksjatel. Ei ole võimalik kusagilt raha võtta, ei ole olemas abstraktset riiki, kes võiks midagi kinni maksta. Maksumaksjad on need, kes maksavad raha riigikassasse. Nüüd küsimus sellest, kas oleks õige jaotada koormus töötaja ja tööandja vahel. Ma ei tahaks seda diskussiooni siin ainuisikuliselt peaministrina pidama hakata. See oleks suur viga, sest üks kord on minu arvamusavaldus juba muutunud üldrahvalikuks diskussiooniks, mis on päädinud avaliku arvamuse küsitlusega, ilma et reaalset diskussiooni oleks olnud.
Esimees E. Ergma
Palun, kohapeal registreeritud küsimus, kolleeg Marika Tuus!
M. Tuus
Aitäh! Lugupeetud härra peaminister! Te mainisite, et Reformierakonna seisukoht on see, et me peaksime haigushüvitisi kärpima. Nagu me teame, koalitsioonilepingu tegemisel selles kokku ei lepitud. Kuid praegu ütles sotsiaaldemokraat Nestor, et haigushüvitisi ei tohiks puutuda. Öelge, palun, siiski, kelle idee see tegelikult on. Nagu mina mäletan, käis 2001. aastal, kui ravikindlustusseadus valmis, just minister Nestor selle punkti välja, et kolme esimest haiguspäeva ei peaks enam välja maksma. Kelle idee see siis rohkem on?
A. Ansip
Aitäh! Vaadake, mina ei julge küll seda ideed ainuüksi Eiki Nestorile omistada, kuid mul on väike kahtlus, et tema peas on ka selline idee kunagi keerelnud, et kolm esimest päeva ei peaks olema haigekassast väljamakstavad. Ühes eelnõus, mis kusagil ringles, oli ka, et mitte 75%-lise määraga, vaid kogunisti 70%-lise määraga, aga Riigikokku jõudis ta 80%-lise määraga. Mul on kusagil mälus midagi taolist meeles, et see oli teiste erakondade survel, see protsenditõus. Aga Eiki Nestor saab ise hulga täpsemaid kommentaare jagada, kui mina seda teha võin.
Esimees E. Ergma
Aitäh! Palun, viimane kohapeal registreeritud küsimus, kolleeg Sven Mikser!
S. Mikser
Austatud härra peaminister! Ma mäletan, kuidas enne eelmisi valimisi reklaamiti ühel telekanalil peaministri pöördumist rahva poole ja kui see pöördumine toimus, siis selle käigus said inimesed teada, et tegelikult on tegemist hoopis partei poolt makstud erakonna esimehe pöördumisega. Võib-olla oleks hea, kui need kaks ametikohta asuvad ühe inimese piires, et need inimesed lepiksid omavahel kokku ja esitaksid samasuguseid seisukohti nii ühes kui teises rollis. Teie olete teinud ettepaneku hoida kokku, mitte makstes kolme esimese haiguspäeva eest. Teie kõrval istuv sotsiaalminister Aab on südame-veresoonkonna haiguste ennetusprogrammi arvel piltlikult öeldes teinud ettepaneku hoida kokku raskete haigete n-ö kolme viimase haiguspäeva pealt, mis on minu arvates sügavalt küüniline. Te esitasite siin väga huvitavat statistikat Soome, Rootsi, Luksemburgi ja teiste riikide kohta. Kas teil on ka ülevaade ja kas te võiksite seda meiega jagada, milline on sellistesse rasketesse haigustesse haigestumise ja nendesse suremuse tase meil, võrreldes näiteks Soome, Rootsi ja Luksemburgiga?
A. Ansip
Austatud Riigikogu liige! Oleks minult küll väga palju tahta, et ma hakkaksin nüüd siit kõnepuldist suremuse statistikat ette lugema. Kuid mis puudutab erakonna esimehe ja peaministri rolli jaotust, siis see formuleering, mida ma kasutasin, oli täiesti täpne. Koalitsiooniläbirääkimisi ei pidanud ma peaministrina. Ma ei saanudki neid läbirääkimisi pidada peaministrina, sest ma ei olnud siis peaminister. Ajakirjandusele andsin ma kommentaare selle kohta, mis toimus koalitsiooniläbirääkimistel, missugune seisukoht oli Reformierakonnal ja missugune reaktsioon nendele seisukohtadele tuli koalitsioonipartneritelt. Koalitsioonipartnerite seisukoht oli eitav ja ka seda olen ma korduvalt ajakirjandusele kinnitanud.
Esimees E. Ergma
Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on kolleeg Marko Pomerantsilt härra sotsiaalminister Jaak Aabile. Palun!
M. Pomerants
Aitäh! Olen loomult optimist ja usult riigiusku ning ajalehe esikülg mul annab eluusku. Lugupeetud sotsiaalminister! Lugedes 5. mai Päevalehte ja ajakirjanik Sigrid Laeva intervjuud teiega, kus te ütlesite, et teatud aeg peaminister Sotsiaalministeeriumi juhtimisega ei tegele, tekkis mul küsimus "teatud aja" kohta. Härra minister! Kui palju aega andis peaminister Ansip teile endale sotsiaalministri ülesannetega tegelda ja millal jälle ja millest tulenevalt lubas peaminister Ansip juhtimise üle võtta?
J. Aab
Tänan küsimuse eest! Eriti huvitav oli see teema, mis minuni jõudis eile. Tänan, kolleeg, kui tohin sind ikka veel nii nimetada! Ma saan aru peaministrist, sest peaminister valitsusjuhina vastutab kõigi valdkondade eest. Ma arvan, et siin ei ole midagi imelikku, kui peaminister avaldab teatud arvamusi, ka selle kohta, mis võib-olla ei ole koalitsioonis nii täpselt kokku lepitud. Ja härra peaminister selgitas, kuidas ta neid arvamusi esitas. Mis puudutab aja kasutamist, siis oleme me kokku leppinud selles, millise graafikuga me selles küsimuses edasi läheme. See on valitsuse kokkulepe. Me oleme kokku leppinud, et me jõuame ettepanekute sõelumiseni mai lõpus ja seda siis valitsus teebki.
Esimees E. Ergma
Palun, kolleeg Marko Pomerants, täpsustav küsimus!
M. Pomerants
Aitäh! Minu arvates on see teatud aeg küll saabunud, aga jälle tsiteerides, seekord Päevalehte 9. maist, ja prioriteetide külmutamise teema kohta küsides, esitan ma küsimuse, mis alusel te rahvatervise prioriteete määratlete, kui see ei baseeru haiguste ja surmapõhjuste analüüsil. Jutt käib Eestis põhiliselt surma külvavatest haigustest, siin on tegemist südamehaiguste ja vähiga.
J. Aab
Tänan küsimuse eest! See püstitus Päevalehes ja selle väljahakkimine või väljatõmbamine terviklikust tekstist on arusaadav, kõik soovivad seda teha. Ma rääkisin kõigist nendest programmidest, mis ka ju minu austatud eelkäija ajal on välja töötatud ja mis nõuavad kõik piisavalt palju ressurssi. Mina ei ole valmis ütlema, et kõiki neid programme on võimalik täies mahus rakendada. Ma ei taha välja rebida ühte või teist programmi. Kahjuks on seda nüüd niimoodi tehtud. Ma ei öelnud nii, et me ei tegele üldse vähktõve programmiga, vaid seda tuleb hinnata prioriteetide alusel ja kindlasti on see üks prioriteete, ma ei eita seda. Aga nii nagu ma olen juba öelnud, see selgub siis, kui eelarve läbirääkimised on peetud. Siis me peame ka need prioriteedid nii või teisiti üle vaatama. Ma usun, et härra eksminister on seda samuti teinud oma töö ajal, sest teha saab seda, milleks on raha. Aga kindlasti on võimalusi, ressursse ka ministeeriumi sees, ikka tuleb neid vaadata ja siis saab otsustada, millises mahus milliseid programme on võimalik ellu viia.
Esimees E. Ergma
Palun, kolleeg Marko Pomerants, teine täpsustav küsimus!
M. Pomerants
Aitäh! Ma küll eeldasin vastust prioriteetide määratlemise metoodika kohta, aga see jäi mul saamata. Kolmas täpsustav küsimus: kas te ei arva, et te peaksite oma rahaotsingute suurusjärku suurendama vähemalt 10 miljoni krooniste tükkideni, sest muidu ei pruugi te otsimisega sügiseks valmis saada?
J. Aab
Tänan küsimuse eest! Need programmid rahaotsimise juures on teine teema kui ravikindlustuse raha, sellele ma juba vastasin. Ja mis puutub eelarverahadesse, siis nagu ma ütlesin, ega kõike nagunii ei saa. Me üritame võimalikult palju teha, aga kui palju saab teha, seda ei oska mina praegu öelda.
Esimees E. Ergma
Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on kolleeg Mart Laarilt peaminister Andrus Ansipile. Palun!
M. Laar
Aitäh! Lugupeetud härra peaminister! Edukas suhtlemine Euroopa Liiduga, eriti sellistes keerulistes küsimustes nagu suhkrutrahv, mida täna juba käsitleti ja mida te eile käsitlesite, eeldab Eesti-poolset korrektsust. Kuidas te sellisel taustal hindate seda, et Eesti esitas Euroopa Liidule valeandmeid suhkruküsimuses, ja milline on sellel taustal teie arvates Euroopa-poolne usaldus Eesti vastu pärast seda vahejuhtumit?
A. Ansip
Aitäh! Ma olen oma hinnangu varem andnud. See, mis juhtus andmete esitamisega, on piinlik. Ei ole kunagi esitatud teadvalt valeandmeid. Kui Euroopa Liidule öeldi, et Eestis on ettevõtete käes 29 000 tonni suhkrut, siis tugineti Põllumajandusministeeriumi ja Statistikaameti andmetele. Järelkontrolli tulemusena selgus, et ettevõtete käes on veel 20 000 tonni suhkrut. Järelkontrolli teostas Maksu- ja Tolliamet. Põllumajandusministeerium ei saanud mitte kuidagi järelkontrolli teostada. On kahetsusväärne, et ettevõtjate Põllumajandusministeeriumile deklareeritud andmed erinesid niivõrd palju tegelikust olukorrast.
Esimees E. Ergma
Palun, kolleeg Mart Laar, täpsustav küsimus!
M. Laar
Aitäh! Ma ei tahaks praegu kuidagi hakata tegelema sellega, et uurida, kes on süüdi ja kes mitte. Ma küsin teilt puhtpraktilisest vaatevinklist lähtudes, kuidas edenevad teie arvates edasised läbirääkimised Euroopa Liidu poolt vaadates, kui Euroopa Liit näeb läbirääkimiste laua taga samu inimesi, kes, kas teadlikult või teadmata, neid valeandmeid esitasid.
A. Ansip
Aitäh! Kindlasti on selline andmete lahknevus oluliselt kahjustanud Eesti delegatsiooni usaldusväärsust ja see ei ole mitte ainus koht, kus andmed on lahku läinud. Ka Eesti ja Leedu vahelise suhkrukäibe andmed on lahknenud ja lahknevus on olnud seitsmekordne. Ka see on ju kõigile üldiselt teada, mis põhjustel see kõik sündis. Toetuti Statistikaameti andmetele, kui Brüsselisse teatati, et Eestist on läinud Leetu 4000 tonni suhkrut. Leedu tolliameti andmetel saabus Eestist Leetu 28 000 tonni suhkrut. Kui selline lahknevus avastati, võrreldi Eesti Maksu- ja Tolliameti andmeid Leedu tolliameti andmetega ning saadi mõlemalt poolt täpselt sama number, 28 000 tonni. Kuid selline numbrite erinevus kindlasti ei suurendanud Eesti usaldusväärsust.
Esimees E. Ergma
Palun, viimane täpsustav küsimus, kolleeg Mart Laar!
M. Laar
Aitäh! Tänan selle vastuse eest! Ma arvan, härra peaminister, te tõdesite väga täpselt, et selline vahejuhtum, ükspuha, kes selles siis süüdi on, on kahandanud Eesti delegatsiooni usaldusväärsust. Minu küsimus on, kas te peaministrina kavatsete selle usaldusväärsuse taastamiseks midagi ka ette võtta.
A. Ansip
Usaldust on raske võita, kerge kaotada ja hoopis raske uuesti tagasi võita. Kuid me oleme püüdnud ja püüame ka edasi.
Esimees E. Ergma
Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Suur tänu, härra peaminister ja ministrid, küsimustele vastamise eest! Suur tänu, kolleegid, küsimuste esitamise eest! Infotund on lõppenud.