Lugupeetud proua Riigikogu esimees! Austatud küsija! Ma vastan teie esitatud arupärimisele. Kõigepealt sissejuhatuseks: ma olen teiega päri. Ma arvan, et see küsimus ei ole kindlasti jõudnud veel lõpliku lahenduseni, seetõttu on käesolev hetk päris sobiv, et rääkida üle mõned põhjused, siis oleks ka vähem vääritimõistmist. Ma ei hakka küsimust kordama, kuna see on ette loetud. Teie esimene küsimus puudutas seda, kuidas sai see üleliigne suhkruvaru tekkida. Ma kasutan võimalust rääkida selle küsimuse all natukene pikemalt taustast. Eestis aastate jooksul rakendatud väliskaubanduspoliitika võimaldas piiranguteta suhkruimporti ning eelseisvat ligikaudu kolmekordset hinnatõusu arvestades oli nõudlus suhkru järele enne Euroopa Liiduga ühinemist suur. Teistes riikides oli suhkru hind tootjatele suunatud hinnatoetuste ja tollimaksude tõttu kõrgem juba varem, pean silmas enne Euroopa Liiduga liitumist, ning see muutis suhkru kokkuostmise seal majanduslikult mittekasulikuks. Sellest ka suur erinevus Eesti ja teiste riikide laovarude vahel. Miks on Eesti erinevad valitsused siis niisugust kaubanduspoliitikat rakendanud? Esiteks, Eesti on koos Malta ja Küprosega üks kolmest Euroopa Liidu riigist, kus suhkrut ei toodeta. Kuna tolle rakendatakse ennekõike tootjate kaitseks, ei olnud nende kehtestamine enne Euroopa Liiduga liitumist majanduslikult otstarbekas. See oleks kaasa toonud lihtsalt varasema hinnatõusu tarbijatele ning tootmises, kus kasutatakse suhkrut, ettevõtete konkurentsivõime languse. See üldine sissejuhatus tähendab, et 2003. aasta kevadel ametisse astunud valitsusel olid vaid halvad ja, ütleksin, väga halvad valikud. Ükski teine lahendus ei oleks Eesti eripära ja traditsioonilise liberaalse väliskaubanduspoliitika tõttu töötanud või oleks võinud kaasa tuua veelgi suurema ja pikaajalisema majandusliku kahju. Annan teile ka ülevaate, millised variandid olid kaalumisel selle küsimuse lahendamisel, mis tähendas Eesti ühinemist siseturuga. Esimene võimalus, riigi väga jõuline sekkumine ning kõikide isikute karistamine üleliigse laovaru omamise eest, vastavalt kahju tekitamise suurusele kas haldus- või kriminaalmenetluse korras, alustades trahvidest ja lõpetades kuni kolmeaastase vangistusega. Arvan, et te nõustute, et see lahendus ei sobi õigusriigis kasutamiseks ja oleks olnud selgelt ebaproportsionaalne. Teine võimalus, tollide kehtestamine suhkrule ja ka teistele põllumajandustoodetele, mis kuuluvad sellesse nimistusse, mille osas tuli jälgida koguseid enne sisenemist Euroopa siseturule. Seda alternatiivi kaaluti tõsiselt ja peeti Euroopa Komisjoniga läbirääkimisi. Olukorras, kus 97% suhkrust jõudis Eesti turule Euroopa Liidu liikmesriikidest, ei olnud tollide kehtestamine võimalik. Euroopa Komisjon andis mõista, et liikmesriikide suhtes tollide kehtestamine tooks kaasa sanktsioonid kõikidele Eestist Euroopa Liidu turule eksporditavatele põllumajandustoodetele. Mida see oleks tähendanud? See oleks tähendanud oluliselt suuremat majanduslikku kahju Eesti majandusele kui võimalik n-ö suhkru kompensatsioonitasu. Euroopa Komisjon viitas ka sellele, et 1997. aastal, enne liitumisläbirääkimiste alustamist, soovitas Euroopa Komisjon meil tungivalt kehtestada tollid eri põllumajandustoodetele. Me peame arvestama, et oleme Maailma Kaubandusorganisatsiooniga läbirääkimistel kokku leppinud nullprotsendilised tollimaksumäärad ja see kokkulepe oleks tekitanud meile lisaprobleeme kaubavahetuses praktiliselt kõikide kolmandate riikidega. Samas ei oleks kolmandatele riikidele tolli kehtestamine andnud ka oodatud tulemust, sest me räägime siin väga väikestest kogustest. Niipalju siis tolli kehtestamise stsenaariumist. Kolmas variant. On räägitud, ka see oli valitsuses kaalumisel, aktsiisi kehtestamisest või, ma kasutaksin seda sõna, nn aktsiisi kehtestamisest suhkrule ja suhkrut sisaldavatele toodetele. Ka see variant ei oleks andnud oodatud tulemust, sest aktsiisi kehtestamine on pikk protsess ja seetõttu oleks suhkru kokkuostmine alanud varem ja seda vältida ei oleks õnnestunud. Samas oleks niisugune samm avaldanud väga selget mõju suhkrut sisaldavaid tooteid tootvatele ettevõtetele ning majanduslikud negatiivsed mõjud oleksid kujunenud suuremaks kui aktsiisist saadav kasu. Nüüd üleliigse laovaru suurusest. Ma ei saa kuidagi nõustuda sellega, et valitsus ei astunud samme üleliigse laovaru suuruse vähendamiseks. Vastupidi, nagu te aru saite, oleme me tegelnud selle küsimusega aktiivselt alates 2003. aasta hilissuvest. Odava suhkru tagavara soetamisest olid materiaalselt huvitatud nii ettevõtjad kui ka eratarbijad. Nagu te väga hästi teate, ei saa valitsus keelata tavapärast kaubandustegevust, milleks oli selgesti olemas turu surve. Seetõttu tegutsesime täpselt nendes piirides, mis on Eesti õiguskorrale omased ja vastavuses ka Euroopa Liidu õigusega. Olen veendunud, et me tegutsesime õigesti. Valitsuse valitud lahendus võimaldab saada ettevõtjatelt tagasi raha, mis on seotud otsese spekulatiivse tegevusega, ja ennekõike ei karista tavalisi inimesi. Loomulikult ei tea me praegu täpselt, missugune oleks olnud Eesti üleliigse laovaru suurus ilma valitsuse tegevuseta. Arvestades eri rahvusvaheliste ettevõtete huvi ladustada enne liitumist Eestisse väga suurtes kogustes nii suhkrut kui ka teisi põllumajandustooteid, võiksime sel juhul, kui valitsus oleks käed rüpes istunud, rääkida praegu kordades suuremast numbrist. Ma rõhutan, et täna saame rääkida vaid üleliigse laovaru suurusest, mitte trahvist. Kui üleliigse laovaru suuruses on kokku lepitud Euroopa Komisjoniga, Euroopa Komisjon on otsustanud, siis sellele järgneb võimalus suhkur turult kõrvaldada ning alles seejärel riigi või valitsuse volitatud asutuste poolt trahvisumma määramine ettevõtetele. Tänase seisuga läbirääkimised Euroopa Komisjoniga koguse küsimuses alles käivad. Te mainisite oma küsimuses ligikaudu 92 000 tonni. See on esialgne number. Valitsus ei ole läbirääkimistel Euroopa Komisjoniga sellega mingil juhul nõus. Ka mina peaministrina olen saatnud Euroopa Komisjoni presidendile märgukirja, milles tõin välja valitsuse argumendid üleliigse laovaru suurusega seoses. Me oleme seisukohal, et kui Euroopa Komisjon määrab Eestile üleliigse laovaru eest maksimaalse nn kompensatsioonimakse, siis on see vastuolus Euroopa Komisjoni enda nn suhkrumäärusega, aga ka Euroopa Liidu õiguse, Euroopa Kohtu praktika ning Euroopa Komisjoni poliitikaga eelnevate liitumiste puhul. Seetõttu tuleb üleliigse laovaru kogusest maha arvata eratarbimises olev suhkur, mis kahandaks meie varusid ligikaudu 2/3 võrra. Selle üle käivad praegu vaidlused või läbirääkimised. Eraldi tahan Riigikogu informeerida valitsuse peamistest argumentidest Eesti seisukoha toetuseks. Ka see on oluline, mõistmaks põhjusi, millele te olete siin viidanud, seoses sellega, mida oleks valitsus justkui pidanud ette võtma või oleks võinud meie õiguslikus raamistikus ette võtta. Esiteks, valitsus ei saanud minna vastuollu inim- ja omandiõigustega. Euroopa Komisjon ei saa eeldada, et liikmesriik keelab kodanikel osta legaalselt müügil olevaid kaupu. See ei ole kooskõlas põhiõigustega. Samuti, nagu ma eespool viitasin, on Eestil nn kohustuste konflikt. See puudutab Euroopa Komisjoniga peetud liitumisläbirääkimiste tulemusi ja tulemusi, mis saavutati seoses Eesti Maailma Kaubandusorganisatsiooniga liitumise tingimustega. Kui vaadata neid erinevaid kohustusi, mis Eestil olid, on tegemist nn kohustuste konfliktiga. Teiseks, Euroopa Komisjoni määruses on selgelt antud üleliigse laovaru definitsioon, mille kohaselt käsitletakse laovaruna ainult ettevõtjate valduses olevat suhkrut, mis on turul vabas ringluses ning ohustab konkurentsi Euroopa Liidu turul. Seega, meie inimeste käes olev suhkur sellele definitsioonile ei vasta. Samuti ei anna Eesti ja Euroopa Liidu ühinemisleping, mis kohustab liikmesriike likvideerima üleliigsed varud liikmesriigi kulul, alust eratarbijate käes oleva suhkru lisamiseks üleliigsete laovarude definitsiooni alla. Meie argumentidele lisab kaalu asjaolu, et ka eelnenud laienemiste puhul ei arvestatud tarbijate käes olevat suhkrut laovarude hulka. Ma usun, et Euroopa Komisjon, kes on nimetatud küsimuse teinud ka nn poliitilise arutelu objektiks, arvestab nende argumentidega ja reaalne laovaru kogus muutub väiksemaks. Komisjon peaks oma otsuse üleliigse laovaru suuruse kohta tegema tõenäoliselt aprilli keskpaigas. Kui see otsus laovarude suuruse kohta ei arvesta meie argumente, siis valitsus loomulikult kaalub oma õiguste kaitseks pöördumist Euroopa Kohtu poole. See oli vastus esimesele küsimusele, mis andis laiema ülevaate taustast. Teiseks küsite te, miks valitsus ei hoiatanud avalik-õigusliku tele- või raadiokanali kaudu elanikke suhkru massilise kokkuostmise eest, vaid vaatas massipsühhoosi, mida meedia efektselt kajastas ja isegi hoogustas, rahulikult pealt, kusjuures oma tegevusetusega soodustas valitsus suhkrut vahendanud firmade hiigelkäibe ja kasumi kujunemist. Esiteks ei saa ma kuidagi nõustuda väitega, et valitsus ei ole teemat avalikkusele piisavalt tutvustanud. Valitsus ja eri ministeeriumid hoiatasid avalikkust massilise kokkuostu eest. Samuti teavitati avalikkust, millised on nii riigi kui ka ettevõtjate võimalikud rahalised kohustused. Seda ei tehtud mitte paar päeva, vaid üle poole aasta enne Eesti Euroopa Liiduga liitumist kõikide Eesti suuremate päevalehtede ja elektrooniliste meediakanalite, aga ka maakonnalehtede kaudu. Rääkimata aruteludest ja teemadest, mida käsitleti kümnetes ja kümnetes ajaleheartiklites. Kolmas küsimus: miks valitsus ei hoiatanud avalikkust suhkru massilisest kokkuostmisest tuleneva Euroopa Liidu trahvisumma eest, liitumisleppe koostajail ja mitmetel ministritel pidi asi trahvide suhtes selge olema, kuid miks valitsus rahvast trahviohust ei teavitanud? Vastuseks kordan veel kord, et valitsus ei saanud peale info võimalikult laialdase jagamise teha midagi, et takistada inimesi suhkrut ostmast. Ma arvan, et ka teie aktsepteerite seda loomulikku seisundit. Küll aga oli meil võimalik reguleerida suhkruga toimetavate ettevõtete tegevust ja seda valitsus ka tegi. Valitsus valmistas ette üleliigse laovaru tasu seaduse, mis Riigikogus vastu võeti. Selle seaduse alusel on määratud ettevõtjate üleliigne laovaru 25 900 tonni ulatuses. Neil lasub kohustus see kogus suhkrut turult kõrvaldada või kui nad ettenähtud ajaks seda ei tee, siis tuleb neil maksta tasu, mis ulatub üheksa kroonini kilo kohta. Seadust valmistas ette Põllumajandusministeerium tihedas koostöös ettevõtjatega. Kõik huvitatud pooled said pidevalt informatsiooni vahetust allikast ning olid oma tegevuse tagajärgedest varakult teavitatud. Neljas küsimus. Riigi vahenditest Euroopa Liidule makstava hiigeltrahvi näol on küsija nägemust mööda tegemist riigivara raiskamisega. Küsimus on, kas peaministril on kavas süüdlased välja selgitada, nad ametist kõrvaldada ja hiljem ka kohtulikku karistust nõuda. Ma rõhutan veel kord, et me ei saa täna ennatlikult trahvisummast rääkida. Me oleme veendunud, et astutud sammud on olnud võimalikud ja õiged ...