Austatud Riigikogu esimees! Lugupeetud arupärijad! Kõrge kogu liikmed! Riigikogu liikmete arupärimine puudutab Riigikogu liikmete õigust ühineda fraktsioonidesse. Arupärimine koosneb kuuest küsimusest. Esimene küsimus. "Kas Riigikogu kodukorra seaduse §-s 40 nimetatud piirangud fraktsiooni moodustamiseks on vastuolus põhiseaduse §-ga 71, piirates Riigikogu liikmete õigust ühineda fraktsioonidesse?" Põhiseaduse § 71 järgi on Riigikogu liikmetel õigus ühineda fraktsioonidesse. Fraktsioonide moodustamise korra ning õigused sätestab Riigikogu kodukorra seadus. Riigikogu kodukorra seaduse § 40 näeb fraktsiooni moodustamise korra ette lühidalt järgmiselt: fraktsioonis peab olema vähemalt viis liiget, iga erakond saab moodustada vaid ühe fraktsiooni ning ühe erakonna nimekirjas Riigikokku valitud saadik ei saa kuuluda mõne teise erakonna fraktsiooni. Seega loob Riigikogu kodukorra seadus vahetu ja ühese seose erakonna ning fraktsiooni vahel. Olen seisukohal, et parlamendi töökorraldus ja struktuur peavad järgima demokraatia põhimõtet, tagama esindusorgani efektiivse töö ning arvestama valijalt saadud mandaadiga. Riigikogu valimistel osalevad üksikkandidaadid ja erakonnad. Erakonna esinduseks parlamendis on fraktsioon, mille kaudu erakond teostab rahvalt oma poliitilisele platvormile saadud mandaati ja usaldust. Seetõttu tuleb pidada põhjendatuks, et ühes erakonnas Riigikokku valitud saadikud saavad moodustada ühe ja ainult ühe fraktsiooni ning olla vaid selle fraktsiooni liikmed. Lähtudes põhiseaduse § 62 sissekirjutatud nn vaba mandaadi põhimõttest, ei saa side erakonna ja fraktsiooni vahel olla siiski absoluutselt jäik. Seda rõhutab eraldi ka eespool tsiteeritud § 71, mille järgi on fraktsiooni kuulumine mitte Riigikogu liikme kohustus, vaid Riigikogu liikme õigus. Seoses sellega ei saa Riigikogu liiget sundida oma erakonna fraktsiooni astuma ning talle tuleb anda võimalus soovi korral fraktsioonist välja astuda. Selle võimaluse Riigikogu kodukorra seaduse § 42 lõige 2 ka ette näeb. Siit järgmine samm edasi oleks lubada fraktsioonist väljaastunud või fraktsiooniga mitteühinenud Riigikogu liikmetel luua eraldi fraktsioone või ühineda koguni mõne teise erakonna fraktsiooniga. Varem kehtinud Riigikogu kodukorra seaduse regulatsioonid nägid taolisi võimalusi ühel või teisel kujul ka ette. Kui Riigikogu soovib sidet erakonna ja fraktsiooni vahel lõdvendada ja lubada moodustada fraktsioone teistelgi alustel kui valimistel erakondadele antud mandaadid, on see vastavalt põhiseaduse § 71 lõikele 3 Riigikogu pädevuses. Kuid see ei tähenda, et praegune süsteem, mis sisustab fraktsiooni just erakondlike valimistulemuste kaudu, oleks põhiseadusega välistatud. Tuleb siiski rõhutada, et kehtiva Riigikogu valimiste süsteemi kohaselt jagatakse enamik mandaate ringkonnamandaatide ja kompensatsioonimandaatidena just erakondade vahel. Samuti teenib erakondade ja fraktsiooni jäik sidumine poliitilise vastutuse ja parlamendi demokraatia stabiilsuse tagamise eesmärki. Lähtudes eeltoodust ei ole minu hinnangul põhiseadusega vastuolus Riigikogu kodukorra seaduse sätted, mille järgi saab ühe erakonna põhjal moodustada vaid ühe fraktsiooni ning ühe erakonna saadikud ei saa kuuluda teise erakonna fraktsiooni. Küll aga tuleb pidada probleemseks seaduse nõuet, mille järgi on fraktsiooni minimaalne liikmete arv piiratud viiega. On võimalik, et Riigikogu valimiste tulemusel kogub mõne erakonna nimekiri vähem mandaate kui viis. Kehtiv kodukord võtab neilt saadikutelt aga üldse ära põhiseaduse §-s 71 sätestatud võimaluse ühineda fraktsiooni. Olukorras, kus nn erakonnaväliseid või erakondadevahelisi fraktsioone moodustada ei ole võimalik, puudub fraktsiooni liikmete arvu piiramiseks igasugune praktiline vajadus, mistõttu soovitan Riigikogul see vastuolu enne võimaliku olukorra tekkimist seadusest kõrvaldada. Teine küsimus. "Millistel alustel oleks kõige otstarbekam ja õiglasem fraktsioone moodustada?" Põhiseadus räägib Riigikogu komisjonidest ja fraktsioonidest. Riigikogu kodukorra seadus näeb lisaks ette ka võimaluse moodustada Riigikogu liikmetest ja fraktsioonidest ühendusi. Kui Riigikogu komisjonid on moodustatud saadikute erialasest pädevusest tulenevalt, siis fraktsioonid peaksid olema moodustatud vastavalt poliitilistele vaadetele ehk erakondlikult. Saadikute ühendusi võib teha põhimõtteliselt igal muul alusel. Just nii toimib parlamendi sisemine struktuur traditsioonilises demokraatlikus riigikorralduses ning selline parlamentaarne tava on olemas ka Eestis. Kolmas küsimus. "Kas Riigikogu fraktsiooni mittekuuluvatele liikmetele seatud piirangud Riigikogu töös osalemiseks on kooskõlas põhiseadusega? Kas nimetatud piirangutega on tagatud kõikidele Riigikogu liikmetele võrdsed võimalused Riigikogu töös osalemiseks?" Ainus põhiseadusest fraktsioonile tulenev õigus on seaduste algatamise õigus vastavalt põhiseaduse § 103 lõike 1 punktile 2. See õigus on olemas igal Riigikogu liikmel üksikult. Kõik ülejäänud fraktsioonide või fraktsioonide esindajate õigused ei tulene mitte põhiseadusest, vaid Riigikogu kodukorra seadusest. Küll aga tuleneb põhiseadusest, täpsemalt § 71 lõikest 3 Riigikogule volitus kujundada fraktsioonidele kindel roll ning anda fraktsioonidele õigusi, mida Riigikogu üksikliikmetel ei pruugi olla. Teisisõnu on Riigikogu pädevuses sisustada fraktsiooni mõiste läbi tema moodustamise aluste ja ülesannete. On tõsi, et 17. märtsil 2003. aastal jõustunud uue Riigikogu kodukorra seaduse üks eesmärke oli komisjonide ja fraktsioonide rolli tugevdamine. Lugedes eelnõu seletuskirja ja Riigikogu stenogramme, selgub, et sooviti tõhustada täiskogu tööd ühes poliitilise arutelu elavdamisega. Eelnõuga püüti leida tasakaal Riigikogu üksikliikme, fraktsiooni ja komisjoni vahel. Riigikogu saalis avaldati arvamust, et üksikliikme õigused ja võimalused Riigikogu töös osalemiseks Eestis on ühed laiemad Euroopas. Kuid tõstatati ka küsimus, kas uus kodukord ei piira demokraatiat ja Riigikogu liikmete võõrandamatuid õigusi fraktsiooni õiguste kasuks. Olen seisukohal, et põhiseaduse § 71 alusel fraktsioonide moodustamise korda kujundades ja fraktsioonide õigusi sätestades peab Riigikogu ühelt poolt kaitsma üksikute rahvaesindajate õigusi, kuid teiselt poolt tuleb kujundada välja kindel roll ka fraktsioonidele kui ühendustele, mis on seatud ellu viima mitte üksikute Riigikogu liikmete huve, vaid valijate toetuse pälvinud erakondade programme. Riigikogu sisemise töökorralduse küsimused on põhiseadus jätnud suuresti just Riigikogu enese otsustada ja just nii see peabki olema. Kahtlemata on Riigikogu nagu iga teine parlament organ, mille tegevust mõjutavad lisaks seadustele ka parlamentaarsed tavad, traditsioonid, poliitiline vastutus ja eetika. Seda kõike ei ole võimalik alati õigusega reguleerida. Eesti põhiseadus räägib Riigikogust eeskätt kui kollegiaalorganist. Kuidas selle kollegiaalorgani sisemised protseduurid ühelt poolt demokraatlikult, kuid teiselt poolt ka tõhusalt sisustada, on Riigikogu kodukorra seaduse reguleerimise esemeks. Põhiseadus näeb samas ette rea õigusi igale Riigikogu liikmele personaalselt, näiteks õigus algatada seadusi, õigus esitada arupärimisi, õigus osaleda hääletamisel. Põhiseaduse seisukohast on siinkohal oluline silmas pidada, et põhiseadusega Riigikogu liikmetele antud õiguste kasutamise korda reguleerides ei moonutataks nende õiguste olemust, mille tulemusel need õigused sisuliselt lakkaksid olemast. Analüüsinud kehtivat Riigikogu kodukorra seadust, ei ole minu hinnangul neid nn võõrandamatuid Riigikogu liikmete õigusi fraktsioonide kasuks ülemäära piiratud. Õigused, mida Riigikogu kodukord annab vaid fraktsioonidele või fraktsioonide esindajatele, on enamjaolt menetluslikud ning seatud teenima eeskätt Riigikogu töö efektiivsuse eesmärki. Põhiseaduse § 104 lõike 1 kohaselt sätestab seaduste vastuvõtmise korra Riigikogu kodukorra seadus. Neljas küsimus. "Kas lähtudes võimalusest, et Riigikogu fraktsioonidesse mittekuuluvate liikmete arv suureneb oluliselt või et Riigikogu liikmed ei moodusta ühtegi fraktsiooni, tuleks Riigikogu töö tagamiseks Riigikogu kodukorra seadust muuta või täiendada?" Kui Riigikogu leiab, et Riigikogu kodukorra seadus ei taga Riigikogu põhiseaduslike ülesannete täitmist näiteks põhjusel, et fraktsioonide moodustamise reeglid on liiga jäigad, siis on Riigikogu pädevuses kahtlemata kodukorda muuta või täiendada. Nagu ma juba mainisin, ei välista põhiseadus fraktsioonide moodustamist ka teistsuguses korras või teistsugustel alustel, kui seda teeb kehtiv Riigikogu kodukorra seadus. Otsustamispädevus on siin Riigikogu käes. Viies küsimus. "Kas olukorda, kus fraktsioonidesse ühinenud Riigikogu liikmete teenindamine ja nõustamine on tunduvalt enam ja personaalsemalt tagatud kui Riigikogu fraktsioonidesse mitteühinenud liikmetel, võib käsitleda Riigikogu liikmete ebavõrdse teenindamise (näiteks abistamine ja asjaajamise korraldamine) ja nõustamisena tööülesannete täitmisel?" Vastavalt Riigikogu töökorra seaduse §-le 18 tagab Riigikogu, tema organite ja Riigikogu liikmete teenindamise Riigikogu Kantselei. Seaduse § 19 järgi on Riigikogu Kantselei ülesanneteks muu hulgas Riigikogu liikmete nõustamine õigusloome alal ning Riigikogu muude ülesannete täitmise küsimustes. Riigikogu juhatuse otsusega vastuvõetud Riigikogu Kantselei põhimäärus peab olema kahtlemata töökorraseadusega kooskõlas ning lähtuma põhimõttest, et kõigil Riigikogu liikmetel on õigus kantselei teenindusele ja nõustamisele. Analüüsides nimetatud põhimäärust, selgub, et Riigikogu Kantseleis on struktuuriüksusi, kes teenindavad kõiki Riigikogu liikmeid. Näiteks abistab juriidiline osakond Riigikogu liikmeid õigusaktide eelnõude koostamisel. Majandus- ja sotsiaalinfoosakond täidab Riigikogu liikmete tellimuse õigusaktide eelnõude menetlemisel ja muude Riigikogu töödega seotud küsimustes. Dokumendiosakond nõustab Riigikogu liikmeid keeleliselt jne. Samuti on Riigikogu juhatuse ja komisjonide käsutuses ametnikud, kelle ülesandeks on juhatuse liikmete nõustamine ning abistamine. Eeltoodud teenustele ja ametnikele on vähemasti paberil tagatud kõigi Riigikogu liikmete võrdne ligipääs, hoolimata nende kuulumisest fraktsiooni või mitte. Kuid lisaks neile näeb põhimäärus ette veel ka üksnes fraktsioone teenindavad kantselei teenistujad, kelle põhiülesandeks on fraktsiooni ja tema liikmete nõustamine, abistamine ning asjaajamise korraldamine. Kuna Riigikogu kodukorra seadus näeb fraktsioonidele ette õigusi ja ülesandeid, mida Riigikogu liikmetel üksikuna ei ole, siis ei saa sellise täiendava ressursi eraldamist fraktsioonide abistamiseks pidada põhjendamatuks. Samas on selge, et seeläbi ei tohi kannatada fraktsioonidesse mittekuuluvate Riigikogu liikmete teenindamine ja nõustamine. Õiguskantslerina ei ole ma kursis Riigikogu igapäevase töökorralduse ning tavadega. Seetõttu on mul raske hinnata, kuivõrd hästi või halvasti on tagatud fraktsiooniväliste saadikute teenindamine tegelikult. Kuid eeldades, et mulle seitsme Riigikogu liikme poolt esitatud arupärimine on ajendatud murest, et fraktsioonidesse kuuluvate liikmete teenindamine ja nõustamine on tagatud tunduvalt enam ja personaalsemalt, tuleb pidada ilmselt põhjendatuks põhimääruse ja Riigikogu Kantselei ressursside osalist ümbervaatamist, tagamaks ka fraktsioonidesse mittekuuluvatele liikmetele piisava teeninduse. Selle otsuse tegemine on Riigikogu juhatuse pädevuses. Kuues küsimus. "Kui kõik Riigikogu liikmed on oma mandaadi, ülesannete ja kohustuste poolest võrdsed, siis kas on õigustatud nende ebavõrdne teenindamine ja nõustamine tööülesannete täitmisel? Kas kõikidel Riigikogu liikmetel on võrdsed õigused?" Olen seisukohal, et Riigikogu liikmetele peab olema tagatud teenindamine, mis võimaldab neil oma ülesandeid efektiivselt täita. Küsimus Riigikogu liikmete õigustest taandub küsimusele Riigikogu liikmete ülesannetest. Näiteks näeb põhiseadus Riigikogu esimehele ette hulga täiendavaid ülesandeid nn lihtliikmega võrreldes. Kodukord näeb komisjonide ja fraktsioonide esimeestele ette jällegi teistsugused õigused ja kohustused, kui on nn lihtliikmetel. Seega ei ole kõik Riigikogu liikmed ülesannete, õiguste ja kohustuste poolest võrdsed, mis ei tähenda kindlasti seda, et mõnede liikmete teenindamine võiks olla talle antud ülesannete täitmiseks ebapiisav. Lubamatu on olukord, kus fraktsiooniga ühinemise põhjuseks on mitte valijatelt saadud mandaat ja poliitilised veendumused, vaid võimalus kasutada teatud hüvesid - ja seda vaatamata munitsipaalpoliitikas hiljuti juurduma hakanud tavadele -, olgu nendeks hüvedeks kantseleipoolne professionaalne ja personaalne nõustamine või tulus ametikoht mõnes ministeeriumis või reservfondide lisarahad. Leian, et Riigikogu juhatus peab tagama kõigile rahvaesindajatele töö tegemiseks vajalikud tingimused, hoolimata sellest, kas ja millisesse fraktsiooni keegi kuulub. Tänan tähelepanu eest! Austatud arupärijad, kõrge kogu liikmed, olen valmis vastama teie küsimustele.