Hea Riigikogu esimees! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Tahaksin nendele Riigikogu liikmetele, kes täna on veel saali jäänud, kõigepealt head sügisistungjärgu algust soovida. Ja vastaksin lugupeetud arupärijate esitatud kuuele küsimusele. Kõigepealt küsimus, mis puudutab Tallinna linna ja Tallinna elanike brutotulu suurust, ja kui palju sellest oleks 11,4%. Vastavalt esitatud tulu- ja sotsiaalmaksu deklaratsioonidele oli Tallinna elanikele 2004. aasta tuludelt välja makstud summa kokku 2004. aasta 30. augusti seisuga 10 186 919 203 krooni. Ehk siis 11,4% sellest on 1 161 308 789 krooni. Oluline on teada, et Maksu- ja Tolliamet saab kohalikele omavalitsustele seadusest tulenevalt üle kanda ainult nende tulu- ja sotsiaalmaksu deklaratsioonide alusel laekunud tulumaksu, mis on korrektselt täidetud. Kui kas või üks tulu- ja sotsiaalmaksu deklaratsiooni nõue on ebakorrektselt täidetud - kas ei ole korrektselt ettevõtja poolt tehtud kandeid või puudub antud tulumaksul üldse TSD, tulu- ja sotsiaalmaksu deklaratsioon - siis ei ole maksuhalduril võimalik seda tulumaksu kohalikele omavalitsustele üle kanda. Maksuhalduri kontole on sel aastal laekunud selliseid vahendeid, millel puudub konkreetne tulu- ja sotsiaalmaksu deklaratsioon, 129,2 miljonit krooni ja see 129,2 miljonit on siis tegelikult ka see raha, mis kantakse kohalikele omavalitsustele üle, kui tuleb vastav deklaratsioon või ettevõtjad parandavad oma deklaratsiooni ära. Tegelikult teostab Maksu- ja Tolliamet selliseid arveldusi tagasiulatuvalt kuni kolm aastat ehk see on selles mõttes pidev protsess. Teine küsimus: "Kui suur oli aadressita isikute brutotulu ja kuidas Maksuamet jagas sellele vastavat maksutulu valdade vahel ja millise osa sai sellest Tallinn?" Vastavalt esitatud tulu- ja sotsiaalmaksu deklaratsioonidele olid aadressita elanikele väljamakstud summad 2004. aasta 30. augusti seisuga kokku 256 726 921 krooni ja käesoleval aastal on siis proportsionaalse jaotuse alusel Tallinnale eraldatud ca 11,4 miljonit krooni. Kolmas küsimus: "Millega Te põhjendate nii suuri erinevusi 2003. ja 2004. aasta tulumaksu laekumistes erinevates valdades ja kas see ei tähenda seda, et üleminekul tulumaksu valdadele eraldamisele elanike brutotulu alusel koheldi valdu ebavõrdselt?" Mis puudutab reaalselt laekuvaid maksutulusid ning nende erinevust ja erinevat kasvu kohalike omavalitsuste lõikes, siis see tuli eelkõige sellest, et brutotulu valem, mis nüüd on kohalikule omavalitsusele aluseks tulumaksu arvestamisel, ei võta arvesse maksuvaba miinimumi ehk sisuliselt need kohalikud omavalitsused, kellel olid tagasimaksed varasema süsteemiga väga suured aastas ehk kellel oli kogutulult mahaarvamiste osakaal kõige suurem, võitsid suhteliselt kõige enam. Samas peab siin kindlasti ütlema, et aastaid on läbirääkimistel kohalike omavalitsuste koostöökoguga olnud just kohalike omavalitsuste enda soov ja tahtmine minna üle brutotulu valemile kohaliku omavalitsuse tulumaksu protsendi määramisel. Tahaksin kindlasti rõhutada, et see on ühekordne muudatus, mis kaasnes tulumaksureformiga, mis sai ka Omavalitsusliitude Koostöökoguga põhimõtteliselt struktuurina kokku lepitud, ja seda hälvet nüüd 2004-2005 enam ei teki. Nüüd muutub tulumaksust laekuv tulu juba korrelatsioonis elanike brutotuluga ja kindlasti pikas vaates võidavad sellest valemist kõige enam need kohalikud omavalitsused, sealhulgas ka Tallinn, kelle keskmine brutotulu elaniku kohta on kõige suurem. Kindlasti on oluline rõhutada seda, et kohalike omavalitsuste tulubaas kujuneb maksulaekumise ja tasandusfondi laekumise koosmõjus. Oleme palju analüüsinud ja üsna teadlikud nendest tulumaksu erinevatest laekumistest kohalike omavalitsuste valguses. Nägime seda tegelikult ka kevadel mõneti ette, kui jaotasime tasandusfondi 950 miljonit, mis kohalikele omavalitsustele oli mõeldud. 950 miljonist jätsime 50 miljonit reservi just tasandamaks neid üksikuid kohalike omavalitsuste alalaekumisi, nii et see 50 miljoni krooni jaotamine maksumuudatuste mõju kompenseerimiseks seisab veel sel aastal ees. Samuti on kavas kiita sel neljapäeval heaks ja saata siia Riigikogu poole teele lisaeelarve, kus on samamoodi veel täiendavalt 50 miljonit krooni kohalikele omavalitsustele ette nähtud, et tagada just üldine tulubaasi kasv 7-8%, mis eelmisel aastal omavalitsustega kokku sai lepitud selliselt, et need, kes on suhteliselt kaotanud kõige rohkem, saaksid just sellest ajast ka kõige enam. Samuti on aastaid Rahandusministeeriumi poolt tehtud analüüsid näidanud seda, et tegelikult ei ole väikevaldades, alla 1500 elanikuga valdades, põhimõtteliselt makromudeli alusel võimalik tulumaksu laekumist prognoosida, sest seal on üksikute tööandjate mõju niivõrd suur - kas lastakse inimesi lahti või võetakse tööle, milline on just antud ettevõtja konjunktuur näiteks monofunktsionaalsetes asulates. Ise tunnen üsna hästi Järvakandi valda ja seal see esineb. Järvakandi suurim tööandja Järvakandi Klaas on koondanud inimesi ja see on Järvakandi valla tulubaasile väga oluliselt mõju avaldanud. Neljas küsimus: "Kuidas Te seletate praeguse valitsuskoalitsiooni lubadust, et tulumaksureformi ei tehta kohalike omavalitsuste arvelt?" Tahan siin kindlasti kinnitada ja öelda seda, et septembri alguse seisuga on kohalikele omavalitsusüksustele uue tulumaksu jaotuse põhimõtete alusel käesoleva aasta veebruarist kuni augustini üle kantud 15,1% tulumaksu rohkem kui möödunud aasta samal perioodil, sh Tallinnale 6,7%, ja seejuures kasvas näiteks teise kvartali keskmine palk 2003. aastaga võrreldes vaid 7,3%. Tahan siin kinnitada seda, et valitsuskoalitsioon täidab selle lubaduse ja et kindlasti ei tohi ühegi kohaliku omavalitsuse tulubaas 2004. aastal jääda alla 2003. aasta nominaalset taset ning samamoodi tahame tagada kohalike omavalitsuste konsolideeritud eelarve tulubaasi kasvu, siis tasandusfond kui tulumaksu laekumine kokku, see 7-8%, mis eelmisel aastal ka Omavalitsusliitude Koostöökoguga sai kokku lepitud. Selleks, nii nagu ütlesin, kasutame 150 miljonit, mis on tasandusfondist reservi suunatud, pluss 50 miljonit, mille täiendavalt lisaeelarvega tasandusfondi juurde suuname. Loomulikult teeme ka selle sammu ära, et ilmselt juba järgmisest kuust hakkame me seda 100-miljonilist n-ö võlga, mis on praegu kinni Maksu- ja Tolliametis valesti täidetud või esitamata TSD-de alusel, avansiliste tulumaksu ettemaksetega kohalikele omavalitsustele likvideerima, et aasta lõpuks oleks sisuliselt kohalike omavalitsuste ja riigi vaheline n-ö seis null ehk me sisuliselt maksame kohalikele omavalitsustele avansiliselt selle raha ette, selle ca 100 miljonit, mis on praegu maksuhalduri juures, suurendades avansiliste maksete ülekandmise proportsiooni. Ja teine samm, mida me tahame kindlasti teha, on see, et kohalikele omavalitsustele kantakse ka avansiliselt üle FIE-de tulumaksumaksed, mida tegelikult peaks tegema alles järgmisel aastal, aga me teeme selle avansilise makse ära. Selles punktis tahaksin korrata, et see teema on valitsuse jaoks üsna oluliselt fookuses ja eelmise aasta kokkulepped siin peavad. Oleme juba aasta jooksul tulnud mitme muudatusega vastu. Rahandusministrina muutsin ma ise nii tasandusfondi kvartalijaotust kui ka proportsioone kohalikele omavalitsustele kuus - teatavasti kantakse tulusid üle neljal korral -, et see esimene makse, mis oleks 11. kuupäeval, oleks suurem, kuna me teame, et põhiliselt ka kohustused kohalikele omavalitsustele tulevad kuu alguses. Viies küsimus: "Kas vastab tõele, et aprilli lõpuks jäi riigi ja kohalike omavalitsusüksuste vahel jaotamata ligi 150 miljonit krooni laekunud tulumaksu?" Nii nagu eelnevalt rõhutasin, kui on maksudeklaratsioon olemas, siis kannab maksuhaldur ka tulumaksu üle. Need rahad, mille kohta maksudeklaratsiooni aluseks olemas ei ole, lähevad proportsionaalselt kohalike omavalitsuste vahel jaotamisele. Ja selle summa, mis praegu kusagil maksuhalduri juures kinni on, ca 100 miljonit, kanname me, nagu ma eelnevalt ütlesin, aasta lõpuks ka avansiliste tulumaksuülekannetega kohalikele omavalitsustele üle, vaatamata sellele, et need TSD-d ei ole korrektselt esitatud, siis juba aastast kogemust põhimõtteliselt omades, et meil on mingi arusaam tulumaksu laekumise dünaamikast, et n-ö avansilised maksed ei oleks liiga suured ja pärast ei oleks kinnipidamisel ka samamoodi liiga suured, kui kellelegi on saadud maksta liiga palju avansilisi makseid, et see ei ohustaks kohaliku omavalitsuse finantsilist jätkusuutlikkust. Ja kuues küsimus on seotud sellega, et seaduste alusel kohalikele omavalitsustele pandud kohustuste täitmise finantseerimiseks on vajalikud rahalised vahendid. Millal ja mis ulatuses kavatseb valitsus muuta omavalitsuste rahastamist, et riik täidaks kõik seadusest tulenevad kohustused? Teatavasti on koalitsioonilepingus kokku lepitud just see, et me madalamate haldustasandite erikaalu suurendades ka Eesti riigi valitsemist üritame tasakaalustada, mis tähendab seda, et eesmärk on anda üsna mitmed ülesanded kohalikele omavalitsustele üle, kuna usume, et kohalikud omavalitsused suudavad neid õigusi ja kohustusi ning sellega kaasnevat vastutust kõige paremini täita, eelkõige nende ülesannete puhul, mis puudutavad sotsiaalhoolekannet. Teatavasti on Riigikokku juba esitatud eelnõu, millega 2005. aastal antakse kohalikele omavalitsustele üle 18-aastaste ja vanemate puuetega inimeste hooldajatoetus. Hooldajatoetuse maht on käesoleval aastal riigieelarves 150 miljonit krooni. See eelnõu näeb sisuliselt kohalikele omavalitsustele seda ülesannet pannes ette järgmise finantseerimisskeemi: 50 miljoni krooniga kaetakse omavalitsuse tulumaksu osa suurendamine, tõstetakse 0,01 protsendipunkti võrra kohalikele omavalitsustele laekuvat tulumaksu osa ja ülejäänu suunatakse omavalitsustele tasandusfondi kaudu, kuna teatavasti see on suhteliselt solidaarne kohalike omavalitsuste osas, et puuetega inimesed ei asu mitte tulumaksu loogikat silmas pidades alati kohalikes omavalitsustes. Samuti on ka 2006. aasta 1. jaanuarist plaan anda toimetulekutoetus kohalikele omavalitsustele üle ja tagada samamoodi rahaline kate kohalikele omavalitsustele nende ülesannete täitmiseks. Aitäh!