Lugupeetud juhataja! Head kolleegid! Ma piirdun just selle punktiga, mis käsitleb võrdse kohtlemise printsiipi. Väga sageli on ka Riigikogu kõnepuldist kõlanud emotsionaalsed sõnavõtud elamuseaduse ja Eesti Vabariigi omandireformi aluste seaduse muutmise seaduse eelnõude üle, vastavalt sellele, kas on esindatud üürniku või omaniku seisukohti. Emotsioonid omandireformi tulemuste hindamisel tulenevad sellest, kuidas keegi õiglusest aru saab. Õigus ja õiglus ei ole identsed mõisted. Õiglus peaks olema õiguse eesmärk, nagu vanad roomlased ütlesid: "Õigus on õigluse, headuse kunst." Arusaam õigluse olemusest oleneb ühiskonna eri gruppide väärtushinnangutest, kui soovite, siis kõlbelistest tõekspidamistest. Ent eri gruppidel on erinevad hinnangud. Seadusandja, kehtestades õigusakti, ei saa õigusakti abil kunagi garanteerida kogu ühiskonnas absoluutset õigust. Õiglus ühiskonna suhete tasandil tuleb tagada seaduse rakendajatel igal konkreetsel juhul, pidades silmas just konkreetset olukorda. Et see saaks võimalikuks, peab seadusandja iga seaduse kehtestamisel kinni pidama üldistest õiguse põhimõtetest. Need on fikseeritud ka Eesti Vabariigi põhiseaduses. Nn õiguskindlus, õiguspärase ootuse printsiip on demokraatliku riigi, õigusriigi põhipostulaat. 1991. aastal võeti Eesti Vabariigi Ülemnõukogu otsusega selles samas saalis vastu omandireformi aluste seadus. Selle seaduse vastuvõtmine oli poliitiline otsus, mis käivitas Eesti Vabariigi omandireformi. Omandireform kehtestati eesmärgil taasluua Eestis eraomanike ring, et aidata kaasa eraõiguslike suhete tekkimisele. Eesmärk oli täiesti õigustatud ja vajalik, et luua alus üleminekuks sotsialistlikult majandusformatsioonilt eraõiguslikel ja eraomandlikel suhetel põhinevale ühiskonnamudelile. Eraõiguslike suhete regulatsioonil on omad iseärasused, kehtib võrdõiguslikkuse ja privaatautonoomia printsiip. Riik sekkub suhete reguleerimisse niivõrd, kui see on vajalik ühiskonna kui terviku huvides. Kui ühiskonnas kui tervikus puudub 100% võrdõiguslikkus, peab riik seadusandja õigusliku regulatsiooni abil kaitsma nõrgemat poolt ja enamuse huve. Seaduses on kirjas, et eraomandi tekkimisega ehk vara tagastamisega endistele omanikele või nende järeletulijatele ei tohi kahjustada teiste isikute seadusega kaitstud huve ega tekitada uut ülekohut. Seda kirjutas ka president. Omandireformi aluste seaduse vastuvõtmisel tekkis kaks poolt: omanikud ja üürnikud. Eesti Konjunktuuriinstituudi andmetel tagastati õigusjärgsetele omanikele või nende järeltulijatele ligi 3500 maja, nendes elas sel ajal üle 50 000 sundüürniku, kelle saatuse kohta me täna otsuse langetame, sest üüri piirmäär on sisuliselt ainuke kaitse, garantii üürnike õiguste tagamiseks. Sama seaduse vastuvõtmisel otsustati kõik vara tagastamisega seonduvad kulud võtta riigi kanda. Seda reguleerib erastamisest laekuva raha kasutamise seadus. Sellest tulenevalt esitasin ka täna peaministrile arupärimise. Teadupärast oli omandi tagastamine meie riigis totaalne, otsustati tagastada omand, kustutades algselt olnud võlad ja 50 aastaga tehtud parandused. Kui paljud teist on teadlikud, et algselt, 1991. aastal, pidid omanikud saama vara tagasi ainult siis, kui nad oleksid olnud nõus võtma üürilepingud üle samadel tingimustel, mis sel ajal kehtisid, st et üüri piirmäära reguleeriks kohalik omavalitsus ning üürileping oleks sisuliselt eluaegne või kehtiks selle ajani, kuni riik on üürnikule andnud uue elamispinna, võrdväärse sellega, mida ta kasutas enne, ning mida üürnik saaks erastada EVP-dega, nii nagu 98% Eestis elavatest inimestest? Samuti laiendati aastate jooksul maksimaalselt vara "tagasisaajate" ringi, vara tagastati isikutele, kes õigusjärgsete omanike pärijate hulka mitte kunagi ühegi seadusega poleks kuulunud. 13 aastat on riigi- ja kohalike omavalitsuste asutustes töötanud tuhanded inimesed selle nimel, et tagastada vara. Kui hakkame arvutama kokku kõiki neid töötasusid, majandamiskulusid, siis teeb see kokku miljoneid. See protsess kestab veel täna ja ka homme. Kõik selle on kinni maksnud ja maksab maksumaksja, kaasa arvatud seesama sundüürnik. Samas anti eluruumide erastamise seaduse alusel majaomanikele ning kõigile nende järeltulijatele õigus erastada kortereid, mida nad kasutasid, EVP-de eest, aga mitte enampakkumise teel. Selline on aastate jooksul olnud selle saali poliitiline tahe. Minu arvates on tähtsaim võrdse kohtlemise printsiip. Kui seadusega tagatakse võimalused ja eelistused suhte ühele poolele, tuleb anda vastavas suurusjärgus tagatised ja kaitse ka suhte teisele poolele. Selle ajani, kui riik ei ole täitnud oma kohustusi, ei saa me rääkida üüri piirmäära vabakslaskmisest. Loomulikult on see riigi suur tegematajätmine. Tähtsaim kaitsehoob on siin siiski piirmäära allesjätmine. Kahjuks ei ole riik täitnud oma kohustusi sundüürnike ees võrdsuse tagamisel. Isikud võeti arvele uue elamispinna saamiseks, kuid kuna riik ei eraldanud kohalikele omavalitsustele vahendeid, siis ei ole ka ehitatud, renoveeritud ega ostetud kortereid, et probleemi lahendada. Valitsus väidab, et kortereid on eraldatud muudele kategooriatele, kuid selles ei ole ju süüdi sundüürnikud, vaid, vastupidi, nad on järjekordselt kannatanud. Erastamisest laekuvat raha ei eraldatud piisavalt sundüürnike abistamiseks, vaid isegi muudeti seadust 12 korda, et mitte seda raha sihtotstarbeliselt kasutada. Raha kasutati muudeks otstarveteks, väites, et sundüürnikud ei ole tahtnud võtta laenu. Tuletame meelde, et inimesed seisid ööde kaupa pankade ukse taga. Analüüsides riigi käitumist omanike ja üürnike suhtes, lähtudes võrdse kohtlemise printsiibist, näeme, et omandireformi aluste seaduse seda printsiipi on täidetud tänaseni ainult omanike suhtes, eirates sundüürnikke. Omandireformi aluste seadus pole osutunud täiuslikuks. Veel kord, jättes kõrvale emotsioonid, peab seadusandja selle asemel, et tunnistada reform läbiviiduks, ausalt tunnistama tehtud vigu ja põhjustatud ülekohut. Nüüd väidavad mitmed Riigikogus esindatud erakonnad, et piisab vaid seaduse muutmisest ja kõik laabub. Asjatu ja põhjendamatu ootus. Majandusministeeriumi pakutav toetussüsteem ei lahenda probleemi, vaid tekitab uut ülekohut. Kui muuta ainuüksi seadust, siis saavad sotsiaaltoetusteks makstavatest summadest, miljonitest kroonidest, enam kasu ainult kinnisvarabürood, raha läheb ju tegelikult nende pangakontole, ka välismaal elavatele elanikele. Tegelikult arutame täna väikese grupi kinnisvaraärimeeste ärihuvisid. Selle asemel, et kulutada väidetavalt 30 miljonit kuni 40 miljonit krooni toimetulekutoetusteks, võiks suunata selle raha sundüürnikele elamute ehitamiseks või pangalaenude omafinantseeringu osa katmiseks. Seaduse uuesti vastuvõtmisel oleme lahendusest täpselt niisama kaugel, nagu oleme olnud kõik 13 omandireformi toimumise aastat. Head kolleegid! Teen ettepaneku seadust sellisel kujul mitte uuesti vastu võtta, vaid algatada kogu elamuseaduse ja Eesti Vabariigi omandireformi aluste seaduse põhjalik ja kompleksne analüüs. Tegemist on ju lõppude lõpuks siiski inimestega. Aitäh!