Infotund
Aseesimees T. Savi
Tere päevast, austatud kolleegid Riigikogust! Tere päevast, proua põllumajandusminister, härra kaitseminister! Me alustame Riigikogu infotundi. Lugupeetud kolleegid, palun kohaloleku kontroll! Kohalolijaks registreerus 26 Riigikogu liiget. Austatud kolleegid! Täna vastavad teie küsimustele, nagu juba öeldud, proua põllumajandusminister ja härra kaitseminister. Me ootame Riigikogu saali ka keskkonnaministrit. Registreeritud on kaks küsimust, küll aga ei tähenda see seda, et küsimusi ei saa esitada kohapeal registreerituna. Me alustame. Esimene küsimus on kolleeg Toomas Alatalult härra kaitseministrile. Palun!
T. Alatalu
Lugupeetud juhataja! Lugupeetud härra minister! Mul on ees kaks dokumenti, üks on küll veel projekti vormis, see on Eesti Vabariigi julgeolekupoliitika alused, aga teine on Ungari Vabariigi juba vastuvõetud analoogiline dokument. Kui nüüd, ütleme, kahe Ida-Euroopa riigi julgeolekukontseptsioone omavahel kõrvutada, siis pean ütlema, et erinevused on küllaltki suured ja küllaltki põhimõttelistes asjades. See on näiteks oma osa kirjeldamises NATO liikmena, Euroopa Liidu liikmena ja kahepoolsetes suhetes Ameerika Ühendriikidega. Siit ka minu küsimus. Millisel põhjendusel on Eesti julgeolekudoktriinis eraldi välja toodud ja rõhutatud eeskätt meie suhteid Ameerika Ühendriikidega, samal ajal kui teised Ida-Euroopa riigid seda ei tee?
Aseesimees T. Savi
Härra kaitseminister, palun!
M. Hanson
Aitäh! Tõepoolest, valitsus on saatnud Eesti julgeolekupoliitika alused Riigikokku arutamiseks. Ka enne seda valitsuse otsust on toimunud konsultatsioonid nii riigikaitse- kui ka väliskomisjonis ning tõenäoliselt veel sel kevadel hakkab Riigikogu suur saal seda dokumenti arutama. Selle dokumendi koostamisel osales Kaitseministeerium ainult ühe osa - 3. peatüki, mis käsitleb sõjalist riigikaitset, "Eesti sõjaline kaitsmine" on peatüki nimi - koostamisel. Need küsimused, mis puudutavad julgeolekukeskkonda üldisemalt, on Välisministeerium kokku pannud ja neid küsimusi saab esitada välisministrile nii selle dokumendi arutamise käigus kui ka näiteks välispoliitika arutamise käigus, mis tuleb järgmisel nädalal. Ma arvan, et selles dokumendis on Eesti julgeolekusituatsiooni küllaltki tasakaalustatult käsitletud, meie liikmelisus NATO-s ja Euroopa Liidus on esikohal. Välja on toodud ka meie suhted, n-ö bilateraalsed suhted riikidega, tõepoolest on toonitatud, et kõige tähtsama garantiina näeme me häid suhteid Ameerika Ühendriikidega.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Toomas Alatalu täpsustab, palun!
T. Alatalu
Aitäh täpsustuse eest! Ma kahtlemata esitan sama küsimuse proua välisministrile. Aga ma siiski tunneksin huvi, kuna tegemist on omamoodi ühe saatusega riikidega ja ühes piirkonnas asuvate riikidega, siis kellega konkreetselt - teisi riike silmas pidades - peab Eesti Kaitseministeerium oma kontseptsiooni ja nägemusi koostades konsultatsioone, mida säärastesse dokumentidesse sisse panna ja mida mitte? Kas see piirdub ainult Balti riikidega või ka lõunapoolsemate Ida-Euroopa riikidega?
M. Hanson
Aitäh! See dokument puudutab Eesti julgeolekupoliitika aluseid ja ehkki konsultatsioonid käivad küllaltki laial rindel kaitsepoliitika küsimustes üldisemalt ning kõiki neid seisukohti võetakse ka arvesse meie poliitikate kujundamisel, siis ma ütleksin, et me peame siiski lähtuma nendest huvidest ja tingimustest, mis on Eestil. Seetõttu nii NATO kui Euroopa Liidu liikmena, teades, et Ameerika Ühendriigid on taganud NATO kaudu Euroopas rahu juba varsti rohkem kui 60 aasta jooksul, oleme jätkuvalt seda meelt, et see on kõige kindlam garantii.
Aseesimees T. Savi
Härra minister, tänan! Kohapeal registreeritud küsimus Tiit Tammsaarelt. Palun!
T. Tammsaar
Tänan, härra juhataja! Lugupeetud kaitseminister! Teatavasti on ju Euroopa Liit julgeoleku- ja kaitsepoliitikaga, eriti viimastel aastatel, väga jõuliselt tegelema hakanud, vastavasisuline initsiatiiv - inimesed on tööle võetud - on ju täiesti olemas. Kas selliste rõhuasetuste fikseerimine ei või Euroopa partnerite seas tekitada ka küsitavusi?
M. Hanson
Aitäh! Euroopa julgeoleku- ja kaitsepoliitika edukus on tegelikult NATO edukuse üks nurgakividest. Tõepoolest, viimastel aastatel on Euroopa Liidu julgeoleku- ja kaitsepoliitika teatud edusamme teinud ja sellest tulenevalt on Euroopa Liit ka julgenud seada plaane tulevikuks. Kui Euroopa riigid ühiselt suudavad kollektiivkaitsesse pakkuda rohkem kui seni, on see ka NATO üldistes kaitsehuvides.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Toomas Alatalu, teine täpsustav küsimus. Palun!
T. Alatalu
Aitäh! Ma saan teist aru, et te viitate, et selle dokumendi põhikoostajaks on Välisministeerium, aga Kaitseministeeriumil kahtlemata on õigus oma arvamusele. Siit ka minu küsimus. Näiteks Eesti dokumendis on juttu säärastest rahvusvahelistest organisatsioonidest, millele Ungari ja teised riigid üldse tähelepanu ei pööra, ning vastupidi. Kas te olete Välisministeeriumile teinud ettepaneku, et kuidagi ühtlustada seda nägemust julgeoleku tagamisel Ida-Euroopas? Ei saa ju nii olla, et meiega samasugustes tingimustes oleva riigi nägemus küllaltki kardinaalselt meie omast erineb.
M. Hanson
Aitäh! Esmajärjekorras huvitab meid mõistagi Balti regiooni ja Põhjala julgeolek, selles mõttes Ungari Ida-Euroopa riigina on geograafiliselt natuke kaugemal. Ma arvan, et selles, et kahe riigi julgeolekupoliitika alused sõna-sõnalt teineteist ei kopeeri, ei ole mitte midagi hullu. See, mis on meie dokumendis, väljendab neid huvisid, mis on Eesti riigil.
Aseesimees T. Savi
Härra minister, tänan! Teen ettepaneku küsimuse käsitlemine lõpetada. Järgmine küsimus on kolleeg Trivimi Vellistelt ja seda samuti härra kaitseministrile. Palun!
T. Velliste
Suur tänu, härra juhataja! Lugupeetud härra minister! Küsimust Pärnu Üksik-jalaväepataljoni tuleviku kohta on arutatud korduvalt nii selles saalis kui ka riigikaitsekomisjonis. Kuna aga see teema on äratanud erakordselt suurt tähelepanu Pärnu linnas ja maakonnas, siis ma tuleksin selle küsimuse juurde veel kord tagasi. Esimeses järjekorras on Eesti noorte kaitsetahte arendamise aspektist rõhutatud just erilist seotust kodukohaga. Seotus kodukohaga mõjub harilikult väga oluliselt noorte arusaamisele, miks on vaja isamaad või kodumaad kaitsta. Ma küsingi nüüd, kuidas te, härra minister, hindaksite, missugune on Pärnu Üksik-jalaväepataljoni kaotamise moraalne mõju noorte kaitsetahtele?
M. Hanson
Aitäh! Kohustus kaitsta riiki on üldine ja sõltumata sellest, kas ühes või teises linnas on võimalik ajateenistust läbi viia, peab see kaitsetahe olema kõrge üle Eesti. Kui mõni aasta tagasi Kalevi pataljon suleti või Tartus väljaõpe lõppes, siis see ei tähenda, et Tartu noortel oleks nüüd märgatavalt väiksem kaitsetahe. Või et näiteks noortel Viljandis, kus ei olegi olnud väljaõppevõimalust, oleks see väiksem, kui Pärnu noortel tulevikus võiks olla. Väljaõppekohustus jätkub, seda viiakse läbi nendes väljaõppeüksustes, mis jäävad, näiteks Kuperjanovi ja Viru pataljonis, Tapal, ka Tallinnas. Selles suhtes kaitsetahe kindlasti ei kannata. Pigem aitab kaitsetahet tõsta riigikaitseõpetuse sisseviimine koolidesse. Ma tean, et Pärnumaal õpetatakse seda neljas koolis ja koolidega on plaani peetud seda tegevust laiendada. Ja kindlasti Kaitseliit. Kaitseliitlaste arv koos noorte- ja naisteorganisatsiooniga on Pärnumaal küllaltki kõrge, üle 1300, ja nemad on just need, kes kaitsetahet peaksid edendama.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Trivimi Velliste, palun, täpsustav küsimus!
T. Velliste
Aitäh, härra juhataja! Härra minister! Harilikult on olemas seos kodukohatunnetuse ja kaitsetahte vahel. Loomulikult ei ole meil võimalik väeosasid igasse maakonda luua. Aga seal, kus nad on olemas, mõjuvad nad harilikult väga soodsalt. See on Pärnumaa näitel väga hästi näha, et on väga hea koostöö Kaitseliidu, kohaliku maleva ja väeosa vahel. Samuti on see väga soodsalt mõjunud riigikaitseõpetuse arengule Pärnu maakonna koolides. Ma küsiksin arvestuste aluse kohta. Väidetavalt on ühe sõduri koolitamine Pärnus kallim kui teistes väeosades. Aga kas on mõistlik teha n-ö supikatla või supiportsu arvestusi ainult ministeeriumi eelarve raamides või tuleks arvestada ka ühiskonna seoseid laiemalt, palju see läheb tervikuna ühiskonnale maksma, kui me teatud võrgustiku seosed lõhume ja viime väeosa hoopis mujale koos ohvitseridega, nende perekondadega, lastega. Kas kogu see kulu ei ole äkki suurem kui see väike kokkuhoid ühe supiportsu pealt?
M. Hanson
Aitäh! Väga raske on mõistagi kõiki mõjutavaid tegureid rahaliselt väljendada. Tänasel päeval ei ole meil veel selget vastust, mis nendes hoonetes edaspidi, st alates 2007. aastast, mil praeguste kavade järgi peaks lõppema seal väljaõppekeskuse tegevus, võiks toimuda. Ei ole välistatud, et see tegevus, mis seal toimub, pakub täpselt samuti tööd nii tsivilistidele kui ka sõjaväelastele, et selle tegevuse mõju kaitsetahtele on sama suur või isegi suurem. Küll aga teame, et nende eesmärkide täitmiseks, mis meil on arengukavas aastani 2010, mis on olnud teatud määral eeltingimus NATO-ga liitumisele, ja just selle kaudu ka nende võimekuste väljaarendamise huvides oleks väljaõppekeskuste kontsentreerimine vajalik, ja mitte ainult selle rahalise mõõtme pärast, aga ka väljaõppe kvaliteedi ja kaitsejõudude kvaliteedi küsimuses.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Mark Soosaar, palun, kohapeal registreeritud küsimus!
M. Soosaar
Lugupeetud juhataja! Hea minister! Olen Pärnu Linnavolikogu planeerimiskomisjoni esimees selles piirkonnas ja me peame kogu aeg puutuma kokku teemaga, et Tammsaare tänava laiendamisel jäävad need sõjaväe kasarmud ette. Kas te olete Pärnu linnaga pidanud läbirääkimisi selleks - kui teie oma otsuse juurde jääte ja selle üksiku jalaväepataljoni mujale viite -, et saaks seda üht linna liiklusarterit edaspidi laiendada ja te loobuksite nende hoonete kasutamisest tulevikus?
M. Hanson
Aitäh! Minu teada selles võtmes vähemalt mingisuguseid memosid, mis oleksid näidanud, et on toimunud läbirääkimised, ei ole olnud, selles küsimuses minu teada ei ole läbirääkimisi peetud. Aga see on üks huvitav täiendav faktor, mis nüüd on lisandunud.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Toomas Alatalu, palun, kohapeal registreeritud küsimus!
T. Alatalu
Aitäh! Lugupeetud härra minister! Sõjaväeosa viibimisel suures linnas - Pärnu seda kahtlemata on - on juures ka niisugune psühholoogiline moment. Tähendab, rahval on oluline näha, et sõjavägi on olemas. Kas te olete seoses reformiga, mille käigus on sõjaväeosad siin-seal juba likvideeritud, ümber paigutatud, seda psühholoogilist momenti ka arvestanud või mitte? Või ongi niisugune üldine tendents, et me peame sõjaväe kuidagi nagu varjule viima?
M. Hanson
Ei, sõjaväge varjule viia ekstra ei ole vaja. Eks kaitsevägi on meie Eesti oma ja väga hea, kui me teda ka näeme ja tunnetame, et ta on olemas. Aga selleks, et tagada kvaliteeti, ja neid ressursse, mis on siiski piiratud, efektiivselt kasutada, peame tegema valikuid ja väljaõpet kontsentreerima. Praegu me oleme välja ehitamas Kuperjanovi pataljoni väljaõppekeskust 600-700 ajateenija tarvis. Viru Üksik-jalaväepataljon on saamas uued kasarmud, ka seal saame rohkem ajateenijaid ette valmistada. Kui meil veel eelmistes kavades oli selle kümnendi lõpuks ette nähtud ehk planeeritud ligikaudu 4000, võib-olla 3900 ajateenijat võtta, siis uute kavade järgi aastaks 2010 on planeeritud umbes 2500, mis tähendab, et me tegelikult ei vaja nii suurt arvu väljaõppekeskusi.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Kolleeg Sven Mikser, palun!
S. Mikser
Aitäh! Härra minister! Kolleeg Velliste tõi välja kõik need head küljed, mis kahtlemata on olemas sellel, kui noored mehed käivad kaitseväeteenistuses oma kodukoha või päritolupaiga lähedal. Kindlasti neid häid külgi on ja see ühelt poolt kaitsetahet soodustab, aga igal medalil on ka teine külg. Kas sellel, kui näiteks väga palju ajateenistuses olijaid on pärit samast linnast, kus asub see väljaõppekeskus, on ka mingisuguseid negatiivseid külgi? Kuidas see näiteks mõjub distsipliinile selles väeosas, ütleme, hüppes käimistele? Kas see toob kaasa mingisuguseid distsipliiniprobleeme, kui väga suur osa ajateenijatest on samast linnast pärit?
M. Hanson
Aitäh! Ei oskaks küll välja tuua, et oleks konkreetselt Pärnus olnud probleeme distsipliiniga. See on ikka selle üksuse juhtide ja ohvitseride professionaalsuse ja kasvatuse küsimus, kuidas nad asja ajavad. Ma möönan, et Pärnu poiste hulgas on Pärnus teenimine populaarne, kuid riigil on ka üldisemad huvid. Ja veel kord, piiratud ressursside tingimustes nende ülesannete täitmine, mis meie ees on seoses NATO-ga liitumisega ja nende plaanidega, mida meie kavad näitavad, on sellise suhteliselt väikese, samal ajal territoriaalselt piiratud ja laienemisvõimalusteta ... Ma ei hakka siin tsiteerima näiteks Surju Vallavalitsuse ja Pärnu Maavalitsuse kirju, kus me oleme Nursipalu harjutusväljaku detailplaneeringu algatamise käigus küsinud väljaõppetingimustele ja -nõuetele vastava harjutusala jaoks maad ja saanud eitavad vastused. Samuti ei ole võimalik Pärnus laieneda. Sellise väikese väljaõppekeskuse hoidmine on küllaltki suur luksus.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Trivimi Velliste, palun, teine täpsustav küsimus!
T. Velliste
Aitäh, härra juhataja! Härra minister, ma tänan vastuste eest eelmistele küsimustele! Aga ma esitaks siiski veel ühe täpsustava küsimuse, nimelt selle analüüsi aluste kohta. Missugust metoodikat te olete kasutanud selleks, et jõuda lõppjäreldusele, mis on lõppkokkuvõttes riigile ja ühiskonnale tervikuna kõige kasulikum? Ma täiesti möönan ja nõustun sellega, et riigil on üldised huvid ja maakondadel võivad olla oma erihuvid. Aga kuidas te olete vaaginud ja kaalunud, missuguse metoodika alusel te olete selle lõpptõeni jõudnud? Kui te veel ei ole, siis millal valitsus võiks jõuda selleni, et anda lõplik selgitus, mis saab nendest kasarmutest ja mis saab sellest pataljonist?
M. Hanson
Kuivõrd praeguste kavade järgi, nagu öeldud, peaks olema 1. jaanuarist 2007 nendes hoonetes mingi muu tegevus või funktsioon, kui seda on väljaõppekeskus, siis on veel kaks ja pool aastat aega. Ma arvan, et nende ettepanekute tegemiseks, mis seal võiks edaspidi olla, on veel aega ja on ka erinevaid variante juba arutatud, küll aga lõplikku otsust, mõistagi, veel tehtud ei ole. Mis puudutab üldiseid analüüse, siis meie saame tõesti tugineda ainult n-ö sõjalise võimekuse seisukohalt tehtavatele analüüsidele. Samas leian ka, et need hooned, see kinnistu, mis seal on, jätkab riigikaitselist, kas kitsamas või laiemas mõttes, funktsiooni. Mitte mingil moel ei ole keegi arutanud, et seda kinnistut võiks mingisse muusse käibesse, tsiviilkäibesse anda. See tegevus loob seal kindlasti ka riigi poolt töökohti, nii et ma arvan, et see sotsiaalse dimensiooni ületähtsustamine ehk ei ole siin praegu kohane.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Kolleeg Aivar Õun, palun!
A. Õun
Aitäh, lugupeetud juhataja! Lugupeetud kaitseminister! Pärnu Üksik-jalaväepataljonis käib praegu ehitus, seal kerkivad uued hooned ja seda tehakse kaitseväele eraldatud rahade eest. Kui - nagu te siin väljendasite - päris selgus puudub, mis sellest hoonete kompleksist edaspidi saab, siis on mul küsimus: milleks neid ehitusi seal siis tehakse?
M. Hanson
Aitäh! Lühike vastus oleks, et saaks need kakski aastat seal ajateenijaid välja õpetada, sellepärast et see laatsaret, mille ehitamine läheb kokku maksma natuke alla kümne miljoni krooni, oli praktiliselt kokku kukkumas. Me oleks pidanud selleks, et ajateenijad saaks seal need kaks aastat olla, selle niikuinii korda tegema. Samuti söökla. Söökla riigihange avati sellel nädalal ja üle seitsme miljoni krooni läheb siseruumide remont. Vastasel juhul ei saaks ajateenijaid toitlustada. Teisest küljest, need otsused on tehtud varem, kui see kava aastani 2010 kokku pandi. Te võite ju arvata, et ehitusprotsess on siiski natuke pikem kui mõnekuuline protsess. Nii et praegu need investeeringud on paratamatud, selleks et seal saaks jätkata niigi kaua, kui seal praeguste kavade järgi väljaõppekeskus on. Kuid näiteks sööklat on vaja ka mõnede muude funktsioonide täitmiseks, mis sinna võivad tulla.
Aseesimees T. Savi
Kolleeg Väino Linde, palun!
V. Linde
Aitäh! Lugupeetud minister! Kas te võiksite siin meile praegu lühidalt ja konkreetselt öelda, kelle esmane põhiinitsiatiiv ja idee see ikkagi on, et Pärnust kaitsevägi välja viia, kas see on Kaitseministeeriumi või Kaitsejõudude Peastaabi soov?
M. Hanson
Aitäh! Kaitsejõudude arengukava koostamine toimus alljärgnevalt: ministeerium pani paika üldised arengusuunad, andis üldised arengujuhised ja nende juhiste raames Kaitsejõudude Peastaap pakkus välja konkreetsed lahendused. Nende lahenduste pakkumise käigus esitati ka ettepanek Pärnu väljaõppekeskuse sulgemiseks.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Mark Soosaar, teine kohapeal registreeritud küsimus. Palun!
M. Soosaar
Lugupeetud minister! On tore, et tänu kolleeg Trivimi Vellistele on teema läinud veidi filosoofilisemaks ja laiemaks. Ma tahaks küsida teie käest seoses kodukoha lähedal teenimisega ja ühe tuntud fakti valguses. Nimelt oli Ruhnu saarel, Ruhnu vallal aastal 1920 sõlmitud Eesti riigiga kokkulepe, et Ruhnu poisid võivad teenida oma saarel oma sõjaväes ja valvata oma saare majakat. Kas praeguses olukorras, kus Eesti väikesaartest ainult 17 on asustatud, aga asustatud võiks olla neid paar-kolmkümmend, olete te mõelnud sellele, et seda traditsiooni kusagil siin-seal taastada ja võib-olla mõnel inimtühjal saarel lausa väike sõjaväeosa püsti panna?
M. Hanson
Aitäh! Sellele me mõelnud ei ole. Küll aga oleme mõelnud sellele, kuidas olla võrdväärne partner ja liitlane oma koostööpartneritele nendes organisatsioonides, millega me oleme äsja liitunud. Nii et me oleme oma eesmärgiks seadnud sõjalise kaitse võimekuse arendamise.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Kolleeg Jaanus Männik, palun!
J. Männik
Aitäh, härra juhataja! Austatud härra minister! Pärnu Üksik-jalaväepataljoni likvideerimise mõte on tulnud isegi sellele üksik-jalaväepataljonile endale täieliku ootamatusena. On teada, et Pärnu linn protestib selle vastu. On teada, et omavalitsusliit üksmeelselt protestib selle plaani vastu. Kuidas need asjad ikka käivad, kas Kaitseministeerium üldse peab vajalikuks niisuguseid põhimõttelisi küsimusi kooskõlastada kellegi teisega või tegutsete te ainult iseenese tarkusest?
M. Hanson
Aitäh! Kaitsevägi ei ole mõistagi riigist ega rahvast lahus, st et neid küsimusi teatud piirini arutatakse koos rahvaga. Kuid nagu korduvalt öeldud, esmajärjekorras oleme seadnud eesmärgiks kaitsevõimekuse arendamise nende piiratud ressursside tingimustes, mis meil on, ja teatud maalt jäävad otsused professionaalide teha nii või teisiti.
Aseesimees T. Savi
Aitäh! Kolleegid, ma teen ettepaneku esitada viimane küsimus härra kaitseministrile, sest oma järge ootavad ka proua põllumajandusminister ja härra keskkonnaminister. Tarmo Leinatamm, palun!
T. Leinatamm
Aitäh, lugupeetud juhataja! Lugupeetud ettekandja! Päris huvitav oli siin kuulata, et Riigikogu tahab veel ühe töö omale juurde saada ehk hakata siis sõdurpoisse mööda Eestimaad laiali paigutama. See oleks maavanemate kõrval kindlasti veel üks väga atraktiivne ala siin saalis, fraktsioonides ja komisjonides tegelemiseks. Kuid võib-olla tuletaksite Riigikogu liikmetele meelde, missugused on pädevused Kaitseministeeriumis ja Kaitseväe Peastaabis?
M. Hanson
Vabandust, ma ei kuulnud lõppu.
Aseesimees T. Savi
Palun uuesti mikrofon Tarmo Leinatammele. Ainult lõpuküsimus!
T. Leinatamm
Kelle pädevuses miski asi on Kaitseministeeriumis ja Kaitseväe Peastaabis? Kelle pädevuses on määrata, kus asuvad Eesti Vabariigis üksikud või hulgakesi sõjaväeüksused?
M. Hanson
Vabariigi Valitsus määrab üksuste loomise ja likvideerimise.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Jaanus Marrandi, palun! Küsimus kellele? Kaks korda ei ole vaja nupule vajutada.
J. Marrandi
Küsimus oleks suunatud proua põllumajandusministrile! Lugupeetud põllumajandusminister! Minu küsimus puudutab nn suhkrutrahve ehk üleliigset laovaru. Tänastest ajalehtedest võib lugeda, et Eestil on oodata nn suhkrutrahve 500 miljoni krooni ulatuses. Minu sellistel esialgsetel andmetel on teada ka, et tegelikult need summad võivad täpsustamisel küündida isegi kuni miljardi kroonini. Viimastel päevadel on räägitud, et Eestisse on sisenenud 40 vaguniga suhkrurong, kust Leedu ärimehed võivad võtta 500 miljonit krooni kasumit. On näha, et see üleliigse laovaru seadus ei toimi, ei deklareerita. Kas Põllumajandusministeerium on rakendanud mingisuguseid teistsuguseid abinõusid? Kas olid mingisugused võimalused efektiivsemaks süsteemide rakendamiseks, näiteks kaitsetollid? Kas valitsuses oli varem niimoodi küsimus püstitatud või ei olnud?
Aseesimees T. Savi
Proua minister, palun!
E. Tuiksoo
Aitäh! Põllumajandusministeeriumis praegu selle küsimusega tegeldakse. Nii et konkreetseid vastuseid selles küsimuses momendil anda ei saa.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Toivo Tootsen, palun!
T. Tootsen
Aitäh! Küsimus on härra keskkonnaministrile. Kuidas kulgeb kalandusvaldkonna üleandmine teie ministeeriumilt Põllumajandusministeeriumile, kas on ka probleeme või läheb kõik ladusalt ja millal see asi ühele poole saab?
V. Reiljan
Aitäh! Kõik läheb plaanipäraselt. On väga selged kokkulepped, et ressursipoolega jääb tegelema Keskkonnaministeerium, annab selle ressursi jagamise Põllumajandusministeeriumi kätte ja Põllumajandusministeerium tegeleb kogu selle ketiga edasi, ning Keskkonnainspektsioon jälgib, kas ressurssi kasutatakse viisipäraselt, seaduspäraselt ja säästlikult.
Aseesimees T. Savi
Ma palun vabandust! Tiit Tammsaar, palun!
T. Tammsaar
Aitäh! Vabandus on vastu võetud. Mul oleks küsimus härra keskkonnaministrile. Me käisime alles eelmisel nädalal kolleegidega Saaremaal. Teatavasti on Saaremaal niisugune Sotsiaalministeeriumi haldusalas olev asutus nagu 400-kohaline Sõmera hooldekodu. Ja uskumatu lugu, ligi aasta otsa voolab seal solk otse jõkke ja kõik, mis see 400 asukat seal toodab, läheb naturaalsel kujul otse loodusesse. Jättes kõrvale erakondlikud ja koalitsioonisuhted, mida keskkonnaminister sellisest lohakusest ikkagi arvab? Minu meelest on see täiesti ennekuulmatu.
V. Reiljan
Aitäh! Keskkonnaministeerium on informeeritud olukorrast riigis ja ka sellest olukorrast. Keskkonnaministeerium toetas eelmisel aastal 700 000 krooni eraldamist, et need probleemid lahendataks, aga paraku ei ole haldav ministeerium seda asja nii tõsiselt võtnud, nagu ta peaks seda võtma. Meil on selle pärast tõsine mure ja see on muuseas juba teine kord. Esimene kord Keskkonnaministeeriumi eestvõttel ja teatud abisid kasutades lahendati see aastal 1996. Vanad põllumehed ja metsamehed ütlesid ikka, et isegi suur kirves ja meisel tahavad hooldamist, samamoodi tahavad hooldamist kõik puhastusseadmed ja torustikud. Kui neid ei ekspluateerita korrapäraselt, siis võib sinna investeerida palju. Neid kliente, kes seal on, ei saa selle töö juurde lasta, seal peavad ikka olema targemad pead. Me üritasime seal silma peal pidada. Kui, ütleme niimoodi, raskustung sisehõõrde ületab, siis hakkab allamäge jooksma, see on õige.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Kolleeg Mark Soosaar, palun!
M. Soosaar
Lugupeetud põllumajandusminister Ester Tuiksoo! Põllumehed ikkagi kurdavad edasi, et väga palju pabereid on vaja täita ja väga raske on toetusi kätte saada. Ma saan aru, et see on igavene jutt ja te kindlasti vastate, et põllumehed peaks käima rohkem koolis ja võtma raamatupidajaid tööle jne, et see on Euroopa Liidu paratamatus. Aga tahaks teada, kas Põllumajandusministeerium ka midagi ette võtab, et paberimajandust lihtsustada, et talupidajal oleks edaspidi lihtsam saada toetusi?
E. Tuiksoo
Aitäh, lugupeetud küsija! See mure on täiesti mõistetav, eriti sellel aastal on tarvis põllumajanduse valdkonnas väga palju tegelda bürokraatiaga. Siin saab soovitada, et teabelevi süsteemis on meil olemas nõustajad, inimesed, kes aitavad taotlejatel pabereid täita. Ma arvan, et see on omamoodi ajamärk, et tuleb õppida pabereid täitma. Kahtlemata on ka täpsus väga oluline ja järelkontroll. Praegusel momendil sellest bürokraatiast ikkagi mööda ei saa.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Kolleeg Tiit Niilo, palun!
T. Niilo
Aitüma, härra juhataja! Proua minister! Teie olete sellise ministeeriumi eesotsas, kus liiguvad väga suured rahad. Riikliku arengukava investeeringuabi meetme raames on maikuus kahe nädala vältel võetud vastu taotlusi projektidele. Me teame, et sisuliselt on see meede täis kirjutatud kahe aasta mahus. Küsimus teile: kuidas praegu käitutakse, kas need, kes suutsid kiiresti reageerida, ongi need, kes kahe aasta vältel saavad sellest meepotist osa? Millised on teie arvamused ja kuidas käitub Eesti riik?
E. Tuiksoo
Aitäh! Tõepoolest, selle meetme maht on 503 miljonit krooni ja praegu on taotlusi tulnud mahus umbes 370 miljonit. Üks tähtaeg on veel välja pakutud, millal saab selle meetme taotlusi esitada. Me oleme arutanud seda teemat Põllumajandusministeeriumis, et kas peaks teemade kaupa suunama või soovitama, millele veel taotlusi esitada, kas rohkem masinatele, ehitusele või muule valdkonnale. Aga momendil on see arutelu veel Põllumajandusministeeriumis pooleli, nii et sellel nädalal tuleme selle teema aruteluks kokku.
Aseesimees T. Savi
Aitäh! Jaanus Marrandi, palun!
J. Marrandi
Tänan! Proua põllumajandusminister! Ma tuleksin ikkagi tagasi selle suhkru teema juurde, üleliigsete laovarude juurde. Ega ma tegelikult nii väga ei küsinudki seda, kas selle teemaga tegeldakse või mitte. Loomulikult, teie olete üsna lühikest aega olnud minister ega saagi kõike mäletada, aga küsimus teile kui ministrile, kui institutsioonile - selles mõttes ju järjepidevus on olemas. Ma tean, et Põllumajandusministeerium pöördus valitsuse poole suhkru tarbeks nn tollide sisseseadmisega. Ehk te valgustaksite natukene seda teemat, miks valitsus ei soostunud omal ajal suhkrule kui tundlikule kaubale tollide kehtestamisega, mis oleks vältinud juba ennetavalt seda olukorda, mis praegu on käes, kus võib juhtuda nii, et kõik needsamad eurotoetused kuluvad meil ilusasti Euroopa suhkrutrahvi maksmiseks ära?
E. Tuiksoo
Aitäh! Tegelikult ongi niimoodi, et see suhkru küsimus ei olnud veel n-ö minu ajal. Ma meeleldi jätkaksin selle teemaga järgmine kord ja vastaksin hiljem. Nii et ma jätan selle praegu kommenteerimata.
Aseesimees T. Savi
Anname nõusoleku. Aitäh! Tarmo Leinatamm, palun!
T. Leinatamm
Aitäh, lugupeetud juhataja! Mul on küsimus keskkonnaministrile härra Reiljanile. Ma kuulun nende õnnelike tallinlaste hulka, kes tänu mõnele tuule suunale näevad Tallinna Lennujaamas maanduvaid lennukeid altpoolt ja ka õhku tõusvaid lennukeid altpoolt. Ja mu koerad on seal Pääsküla kandis muutunud juba küllaltki närviliseks. Kas viimasel ajal on selline teema olnud ka aktuaalne, et Tallinna Lennujaama asukoht on niivõrd linna lähedal? Kas sellest on räägitud Tallinna linnaga, kas sellest on juttu olnud Keskkonnaministeeriumis, kas see mõte on koguni mõlkunud ka ministri peas?
V. Reiljan
Aitäh! Kui sellised suured ja väga tähtsad infrastruktuurid on linna lähedal, siis see on kindlasti probleem. Aga ma vastan teile lihtsalt. Ei ole olnud juttu linnaga, ei ole ministeeriumis olnud juttu. Minu peas on olnud neid mõtteid rohkem seoses lennukite maandumise ja tõusmisega üle Ülemiste järve. See on küll küsimus, mida on vaetud teatud määral.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Mark Soosaar, palun!
M. Soosaar
Lugupeetud keskkonnaminister Villu Reiljan! Veebruarikuus pöördusid 70 Kihnu kalurit peaministri poole, samuti pöördusid sihtasutuse Kihnu Kultuuriruum kõik liikmed oma kirjaga peaministri poole. Nad palusid Kihnu kaluritele taastada need kalapüügikvoodid, mis neil on aastakümneid olnud. See tähendab seda, et 60% kvoodist rannapüügile ja 40% traaliräimepüügile. Kahjuks on Vabariigi Valitsus käesolevaks aastaks kvoodi ringi vahetanud ja selle vastu kihnlased protestivad. Siiamaani ei ole nad vastust saanud. Nad on väga kurvad, et ei ole vastust saanud, sest Kihnu kaluritel ei ole valikuvõimalusi. Neil ei ole võimalik mingil teisel alal töötada, kas linnas bussijuhina või kusagil vabrikus tööd leida. Nende ainukene võimalus, kui nad tahavad saarel elada, on kala püüda. Tahaks kõigepealt küsida, kas see peaministrile suunatud kiri on üldse teieni jõudnud ja, juhul kui on, miks sellele ei ole vastatud?
V. Reiljan
Aitäh! Kõigepealt, me oleme muidugi kihnlaste olukorraga kursis ja kihnlastega on suheldud, konkreetselt Enno Kobakesega kalandusosakonnast, ja neid asju vaeti väga tõsiselt. Tegelikult on ju asi selles, et kvooti ei jaga ministeerium, vaid kvooti jagavad kalurite esinduses kalurid ise. Kuna see rong oli selleks kuuks ja kuupäevaks läinud, siis tuleb kihnlaste taotlusi nende ettevõtmistel ja ettepanekutel kaluritel omakeskis arutada järgmisel aastal, sest keegi ei olnud sellel aastal nõus neid uuesti üle vaatama. Küll kontrollisime olukorda tegelikkuses ja vähemalt kalandusosakond leidis, et - nii nagu ikka kõik kirjad on teatud mõttes emotsionaalsed - tegelikult oli seal nii tõtt kui ka emotsioone. Seetõttu tegeldakse sellega järgmine aasta. Aga need taotlused tuleb tõsta seal, kus nende tõstmise ja arutamise koht on. Ilmselt on meil küll väga tegus peaminister, aga ta ei saa kalakvoodi jagamist enda peale võtta ja seda ei jaga isegi keskkonnaminister. See on terve arenenud maailma asi, et kalandusorganisatsioonid isekeskis, tundes üksteist ja teineteist, teevad selgeks, kuidas see püügiõigus peab jagunema.
Aseesimees T. Savi
Jaanus Marrandi, palun!
J. Marrandi
Tänan! Ka see küsimus on suunatud proua põllumajandusministrile, sest infotunni aeg on hea selliseks väikeseks näpuharjutuseks. Küsimus puudutab koalitsioonilepingu täitmist põllumajanduse ja maaelu valdkonnas. Hiljaaegu tutvusin sellega ja minu tähelepanu köitis üks punkt, mis puudutab piimakvoote, mis on teatavasti meie jaoks üks kõige tundlikum koht Euroopa Liidu liitumislepingus põllumajanduse ja maaelu valdkonnas. Seal on üks niisugune sõnastus, kus öeldakse, et astutakse samme piimakvoodi suurendamiseks või kiireks ärakaotamiseks, juhul kui neid ei õnnestu suurendada. Minu küsimus ongi selle koalitsioonilepingu punkti valguses: kas on astutud mingeid samme piimakvoodi suurendamiseks või nende ärakaotamiseks ja kui on, siis missuguseid?
E. Tuiksoo
Aitäh! Momendil toimus niisugune "prooviaasta" ehk eelmise aasta analüüs, kuidas seda piimakvooti täideti. Analüüsist on näha, et see piimakvoot jäi paljuski täitmata. 1. juunist 1. juulini on võimalik nendel, kes soovivad piimakvooti suurendada, ka kvooti juurde taotleda. Nii et sellega tegeldakse.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Tarmo Leinatamm, palun!
T. Leinatamm
Aitäh! Jaanus Marrandi moodi mitte küll näpuharjutuseks, kuid enda vormis hoidmiseks keskkonnaministrile veel üks küsimus, mis puudutab Tallinna linna. Kõrvuti lennujaamaga on Tallinna linnas ka üks väga ohtlik pomm olemas, nimelt Kopli kaubajaam, millest on räägitud juba võib-olla 14-15 aastat. Tallinna linna enda suhtumine on olnud iga valitsuse aeg küllaltki loid, sulgudes lisatakse, et aga veel ei ole ju midagi juhtunud. Kui Tallinna linn ei soovi haarata initsiatiivi sellise vähkkasvaja likvideerimiseks, mis n-ö soodsatel tingimustel võib tuua mere siia meie meeste suitsuruumi akna alla, siis kas ei peaks Keskkonnaministeerium võtma siin jämeda otsa enda kätte ja tõesti likvideerima selle Eesti Vabariigi pealinna ühe suurima ohuallika siit linnast?
V. Reiljan
Aitäh! Asjalood sellised, et kogu maailm on häda täis ja Tallinna linnal on selline asutus nagu Säästva Arengu ja Planeerimise Amet. Aga ma tahaks vastuseks ütelda niimoodi: ega Keskkonnaministeerium ministri juhtimisel ei ole mingisugune Sonderkommando, kes lõikab mädapaised lõhki ja teeb need kahjutuks. Meie oleme poliitika väljatöötajad ja teie olete selle heakskiitjad, elu hakkab käima nende seaduste järgi, mida te õigeks peate. See käib Tallinna linna kohta ja kogu Eesti kohta. Kui Tallinna linnas rikutakse neid seadusi, mis keskkonnavaldkonda puudutavad, ja muid seadusi, siis selle jaoks on vastavad ametkonnad, kes korrale kutsuvad, algul manitsevad ja kui manitsemine ei aita, siis trahvivad. Selline see tööjaotus on. Aga üks seaduspärasus on küll, et kui hulga inimesi tuleb ühte punti kokku elama, siis on neid probleeme, millele te viitasite, ka hästi palju. Nad on teravad mitte ainult keskkonna-, vaid ka sotsiaal-, kultuuri- ja paljudes muudes valdkondades. See on nende suurte kogumite häda. Ma pean ka ütlema, et ma kahjuks ei kuulu kõige paremate Tallinna linna tundjate hulka, siin ma olen natukene nõrk partner teile.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Kolleeg Arnold Kimber, palun!
A. Kimber
Aitäh, lugupeetud juhataja! Austatud proua minister! Kui me siin omal ajal tõlkisime eurodirektiive ja töötasime välja oma toiduseaduse, siis me olime nii agarad, et lülitasime sinna sisse ka taimse toodangu ettevõtted ehk teravilja ümbertöötlejad, pagaritööstused, kondiitritööstused. Jätsime nad ilma SAPARD-i rahadest ja nõudsime sisuliselt ülearuste investeeringute tegemist. Kas riik on valmis kompenseerima neile ettevõtetele ülearu tehtud investeeringud?
E. Tuiksoo
Aitäh! Ma arvan, et ükski korrastamine ei ole siin ülearu tehtud. Selles mõttes ma loodan küll, et tänased pagaritööstused, mis on maastikule alles jäänud, on korras või siis kohe korda saamas. Nii et ma küll ei tea, kuidas selle kompensatsiooniga jääb, kuid arvan, et see oligi plaanipärane tegevus, mida oleks pidanud nagunii tegema.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Kolleeg Vello Tafenau, palun!
V. Tafenau
Aitäh! Lugupeetud põllumajandusminister! Teil on olnud kohtumisi ka põllumajandustootjatega. Kuidas need kohtumised on läinud ja kas te olete leidnud ka sellist positiivset maalt?
E. Tuiksoo
Aitäh! Tõepoolest, selle lühikese aja jooksul on olnud väga palju meeldivaid kohtumisi põllumajanduse valdkonnas. Kindlasti tasub siin esile tuua kohtumisi Lääne-Virumaa visiidil Maarahva Liiduga ja tutvumist Grossi ettevõtetega, mis küll rohkem kaldub tööstuse valdkonda. Nii et küsimused olid aktuaalsed ja kõik oli väga kenasti. Teine näide on loomulikult Saaremaalt, kus on üsnagi aktiivseid toetajaid.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Tiit Niilo, palun!
T. Niilo
Aitäh, härra juhataja! Taas kord küsimus proua põllumajandusministrile ja seekord puudutaks tulevikku ehk aastaid 2007-2013. Teatavasti ei ole meil tootjate esindused üleliia aktiivsed. Me räägime, et maaelu meetmete osatähtsus suureneb ja Eesti riik ise saab eelarveperioodil 2007-2013 seda suunata. Teatavasti saab ministeerium olla selle asja initsiaator. Kuidas teie initsieerite või kuidas te näete tulevikku, kuidas sellega peaks tegelema, et n-ö maaelu meetmed saaksid õigesti paika? Tegelikult on probleemiks see, et maaelu meetmete rakendamine 2004-2006 pole sisuliselt veel käivitunud, esimesed kogemused saame alles tuleval aastal. Me ei oska ju veel kogemuste valgusel tulevast eelarveperioodi mõjutada.
Aseesimees T. Savi
Proua minister, palun vabandust! Tiit Niilo, ma usun, et sa tead, et küsimuse esitamiseks on aega üks minut, sul läks praegu üks minut ja 30 sekundit.
E. Tuiksoo
Aitäh! Tõepoolest, tulevikku vaadates on Põllumajandusministeeriumi roll eelarve kujundamisel ja sektori arendamisel vaieldamatult suur. Kindlasti tuleb ka kolmanda sektoriga rohkem tegelda ehk loodame väga, et kolmanda sektori organisatsioonid tugevnevad. Juba praegu, ka eelmiste ministrite ajal, on loodud ümarlaudasid, on olemas põllumajanduse arengu nõukogu, kus sektor saab alati kaasa rääkida ja soovituslikult põllumajandusministrile ja ministeeriumi ametnikele oma mõtteid avaldada. Eelmisel kuul on loodud ka kalanduse arengu nõukogu ja plaanis on veel tööstuste ümarlauda laiendada. Selline tulevikku vaatav tegevus on Põllumajandusministeeriumis igal juhul alanud ja seda jätkatakse.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Tarmo Leinatamm, palun!
T. Leinatamm
Aitäh! Kuna on selline varajane pärastlõuna, siis ma kasutaksin juhust ja hoiaksin keskkonnaministrit soojas. Ma esitaks sellise küsimuse: mida arvab keskkonnaminister aatomienergia kasutamise võimalikkusest tulevikus? Kui Tiit Niilo puudutas enne tulevikku, siis ma puudutaks ka tulevikku. Olen kuulnud sahinaid - nüüd juba kuu aega Euroopa Liit siin -, et Eesti võiks olla teatud mõttes atraktiivne mõne tuumaenergial töötava elektrijaama installeerimiseks, ülesseadmiseks. Kui te Tallinna küsimuses arvasite, et ei ole mulle vääriline partner, siis võib-olla sellele küsimusele ikka oskate vastata. Mis on teie meel, mis on ministeeriumi meel selles küsimuses?
V. Reiljan
Aitäh! Ma ütleks Tallinna kohta, et Tallinna üksikküsimused ei saa ikka ministeeriumi küsimusteks saadagi, muidu läheb süsteem sassi. Aga mis puutub aatomienergeetikasse, siis Eestis kehtis pikka aega taasiseseisvumise ajal, nagu te teate, moratoorium, kus seda isegi ei arutatud. Nüüd on see moratooriumi aeg läbi ja arutamiseks on aeg küps. Ma siiski ütleks, et Keskkonnaministeerium suhtub aatomienergeetikasse eriti ettevaatlikult. Arvestades meie teiselaadseid võimalusi, ei näe ma küll lähemal viiel-kuuel aastal seda varianti, et siia aatomielektrijaam tuleb või ta tulemiseks suurt põhjust on. Täna on meil ressurssi tootmiseks. Põhiküsimus on loomulikult saasted, mis tulevad elektrijaamadest, kuid seal on meil arenguvõimalusi, kuna Kyoto protokoll meid otseselt ei pigista. Teiselt poolt on vaja taastuvatele energiatele minna, et oma kohustused täita, s.o 5,1% taastuvenergiat. Praegu tuleb nendega tegelda. Kõiksugustesse tuuma ja aatomiga seotud asjadesse suhtutakse kõikides keskkonda armastavates maades väga suure ettevaatusega. Samal ajal on Soomel küllalt selgelt häid kogemusi, nii et lausa seda, et mõte ei väärigi käsitlemist, ma ei väidaks.
Aseesimees T. Savi
Tänan! Arnold Kimber, palun!
A. Kimber
Aitäh, lugupeetud juhataja! Proua minister! Teatavasti Euroopa Liidus ei või enam pakendile märkida tootjamaad. Ma küsiks teie lapsukese kohta, kas see pääsukese märk jääb?
E. Tuiksoo
Aitäh! See oli väga ilus küsimus. Pääsukese märk jääb alles, muidugi teatud tingimustel. Seda peab kohandama Euroopa Liidu turu jaoks, aga pääsukese märk Eesti jaoks jääb.
Aseesimees T. Savi
Aitäh! Jaanus Männik, palun!
J. Männik
Aitäh! Mul on küsimus härra keskkonnaministrile. Tulenevalt tänasest diskussioonist paistis, et kolleeg Leinatammel on omapärane arusaam demokraatiast, ta arvas, et Riigikogu tuleks eemaldada riigikaitse strateegia väljatöötamisest ja usaldada see Kaitseministeeriumi ametnikele. Aga samas ma küsin, kuidas võiks hinnata tema järgnevaid küsimusi sulle, milles ta soovib Tallinna asjade korraldamist Keskkonnaministeeriumi juhtimisele allutada. Kuidas sa seda hindad?
V. Reiljan
Aitäh! Jaanus, ma sellele ka vastasin, et Keskkonnaministeerium tegeleb poliitika väljatöötamisega ja terve süsteemi arendamisega, et see poliitika ellu viia, ja nende seaduste, alamaktide väljatöötamisega, mis Riigikogu vastu võtab. Sellepärast ongi kohaliku elu korraldamine kohalike omavalitsuste peal, et nad tõepoolest selle töö oma peale võtaks. Selles mõttes ei kujunenud meil see diskussioon kolleeg Leinatammega võib-olla nii viljakaks, nagu me oleksime tahtnud. Aga on otstarbekas, et kohalikud omavalitsused oma ülesandeid täidavad ja keskkonnasfääris on neid ülesandeid palju. Paraku me näeme suhteliselt palju seda, kus kohalikud omavalitsused näiteks nõuavad Keskkonnaministeeriumilt prügimäe sulgemist, mille nad ise 20 aastaga teinud on. Me oleme nõus alati aitama, juhendama ja sekeldama, väljastpoolt appi tulema, aga niipea kui Keskkonnaministeerium hakkab n-ö ise prügi koristama, sealtmaalt on asja mõte läbi ja süsteem pankrotis. Selles mõttes, ma arvan, et sul, Jaanus, on õigus, on vaja taotleda järjekindlalt, et kõik institutsioonid oma ülesandeid täidavad, ning juhtnöörid ja seadused selleks annate teie.
Aseesimees T. Savi
Aitäh! Tiit Niilo, palun!
T. Niilo
Aitäh! Härra keskkonnaminister! Kuulsime teie meelsust tuumaenergeetikas. Roheline energia on meil igati heaks kiidetud, aga sellega seonduv otsene keskkonnaprobleem on näiteks hüdroenergeetikas, kus hüdrogeneraatori käivitamiseks on vaja paisutada või juhtida jõest kõrvale teatud veevood. Me teame, et Lõuna-Eestis Piusal on need probleemid, kus on ajalooliselt olnud tegu paisutamistega. Siinsamas Tallinna külje all tean aga, kus joast tahetakse vesi kõrvale juhtida, et hüdrogeneraatorit käivitada. Kuidas teie nendesse asjadesse suhtute, kui teada on, et näiteks meil Lõuna-Eesti volikogude tasandil on paisutamine just arutelul kui keelatud tegevus?
V. Reiljan
Aitäh! Ütlen teile ausalt, härra Niilo, et suhteliselt pessimistlikult suhtun. See roheline energia, mis sealt tuleb, on nii tonksukene ja need probleemid, mis nende üleujutamistega kipuvad tulema, on nii suured ja teravad. Ja ka nende paisutuste reguleerimine. Keskkonnaministeerium sellega küll tegeleb, et tõepoolest vee erikasutuslubades oleks täpselt kirjas, kui kõrgele võib paisutada. Sellepärast et kui ajas seda paisutust jälgida, siis vaid paaritunnine üleujutus võib korvamatut kahju teha. See kasu, mis sellest väga pisikesest elektronide voost tuleb, on tihtipeale suhteliselt väike. Nendest paisutustest on seni rohkem probleeme tulnud, kui seda tolku on olnud. See on minu arvamus. Ja teiseks, kui juba jugadest hakata midagi mööda juhtima, siis ma ütleks, et seda võiks kohe vältida.
Aseesimees T. Savi
Suur tänu, härrased ministrid, proua minister, vastuste eest, Riigikogu liikmetele küsimuste eest! Riigikogu infotund on lõppenud.