Infotund
Esimees E. Ergma
Tere päevast, head kolleegid! Tere päevast, austatud ministrid! Alustame infotundi. Palun teeme kõigepealt kohaloleku kontrolli! Hetkel on kohal 27 Riigikogu liiget, puudub 74. Tänases infotunnis osalevad järgmised valitsusliikmed: justiitsminister Ken-Marti Vaher, kultuuriminister Urmas Paet ja minister Paul-Eerik Rummo. Esimene küsimus on kolleeg Tõnis Lukaselt kultuuriminister Urmas Paetile.
T. Lukas
Aitäh, austatud juhataja! Väga austatud minister! Ajakirjandusest on olnud lugeda, et kuigi meil ei ole veel täpselt teada, kui palju sportlasi Ateena olümpiamängudele sõidab, on juba teada, et peaaegu kogu Eesti poliitiline juhtkond sõidab sinna. Ju siis Eesti Vabariik valmistub suureks läbilöögiks ja kullasajuks. Minu küsimus ei ole mitte niivõrd teie kui spordiministri osaluse kohta. Minu meelest sai eelmisel korral Sydney olümpiamängude ajal Signe Kivi asjata ja ebaõiglaselt pragada selle eest, et ta seal kohal käis. Selle valdkonna ministreid tõenäoliselt olümpiamängudel ikka liigub. Aga president, peaminister ja kõik on sinna minemas. Kui palju seal ikkagi tehakse riigitööd, kui palju seal on kohtumisi, kui asendamatu on see riikliku visiidina ja kui palju seal lihtsalt lustitakse?
U. Paet
Aitäh küsimuse eest! Esiteks, mis puudutab mind ja minu võimalikku sõitu Ateena olümpiamängudele, siis ilmselt oli ka selles ajaleheartiklis jutt ikka väga tinglik. Ma ei ole otsust, kas minna või mitte, teinud. See sõltub palju ka muust ajaplaanist. Kindlasti ka sellest, mida see lugu maksab. See summa peab kindlasti olema mõistlik. Mina ei saa ei presidendi, peaministri ega teiste inimeste eest öelda, kas ja kui palju kellelgi on kohtumisi ja kui kõrgelt neid hinnata tuleb, sest tegemist on ikka teiste inimeste valikuga. Mina ei tea praegu nende tegutsemisplaane seal, kui nad peaksid sinna minema.
Esimees E. Ergma
Palun, täpsustav küsimus, kolleeg Tõnis Lukas!
T. Lukas
Aitäh, lugupeetud juhataja! Austatud minister! Ateenas olemine ja tegutsemine on olümpiamängude ajal kindlasti kaunis kallis. Rõhutan, et nii esinduslikku plejaadi (ma ei tea, kuidas teie isiklikult otsustate, aga praegu paistab, et poliitilist juhtkonda läheb sinna hulganisti) ei ole tõenäoliselt varem olnud. Võib ju öelda, et Eesti riik on saanud normaalseks riigiks ja osaleb igal pool, meil on nüüd raha rohkem kui enne. Aga on see meie eelarve taustal ikkagi nii? Kas Eesti olümpiaatleetidel on ettevalmistusraha olümpiamängudeks piisavalt ja kui suure osa protsentuaalselt see suur kulu, näiteks presidendi, peaministri ja teie kaaskondadega osalemine, võiks kogu olümpia ettevalmistuse rahast moodustada?
U. Paet
Nagu ma eelmisele küsimusele vastates ütlesin, ei ole tehtud ühtki lõplikku otsust mineku kohta ega aja kohta, sest, nagu ma ütlesin, sõltub palju sellest, mis see lugu maksab. Loomulikult võib lehest lugeda igasuguseid huvitavaid numbreid, kui palju kuskil mingi hotellituba maksab, aga ma arvan, et see ei ole ka paraku tegelik elu. Mis puudutab olümpiaks ettevalmistuse summasid, siis juba viimased seitse aastat tuleb olümpiaks ettevalmistamise raha riigi poolt hasartmängumaksu nõukogu kaudu Olümpiakomiteele, kes selle summa jagab edasi alaliitudele. Sel aastal on seda 13 miljonit krooni. Niisama palju oli seda ka eelmisel aastal. Lisaks on selle aasta eelarves Olümpiakomiteele ette nähtud juba konkreetsel olümpial osalemiseks 4,5 miljonit krooni. Eelmisel aastal oli 2,5 miljonit. Pluss võimalikud sponsortoetused ja kõik muu. Need on numbrid, millest saab kindlasti rääkida. Kõik ülejäänu, küsimuse teine pool, on selles mõttes spekulatsioon, et ma olen päris kindel, et osavõtukulu, kui keegi riigi poliitilisest juhtkonnast peaks olümpiamängudel osalema, peaks kindlasti olema mõistlik. Need numbrid, mis ajalehes kirjas olid, on liiga suured.
Esimees E. Ergma
Palun teine täpsustav küsimus, kolleeg Tõnis Lukas!
T. Lukas
Aitäh, austatud juhataja! Austatud minister! Aga kui natuke uudishimutseda, mis alasid teie isiklikult kavatsete vaatama minna või sooviksite vaatama minna juhul, kui te otsustate olümpiamängudele ikkagi selle normaalse kuluga sõita?
U. Paet
Juhul kui, rõhutan, juhul kui, siis ilmselt ikkagi sel ajal, kui Eesti sportlased on võistlustules. Praeguse seisuga on tõenäoliselt kõige suuremad lootused kergejõustikul ja džuudol. Need on need alad, mis, ma arvan, võiksid kogu Eesti rahvale kõige suuremat pinget pakkuda, arvestades seisu, mis Eesti spordis praegu on.
Esimees E. Ergma
Palun, kohapeal registreeritud küsimus, kolleeg Katrin Saks!
K. Saks
Aitäh! Austatud minister! Minu küsimus puudutab ühte teist selle suve suursündmust, kus te, ma olen kindel, osalete. See on laulupidu. Kultuurikomisjonis lubasite te leida lahenduse lauljate ja tantsijate toitlustamise jaoks raha leidmiseks. Minu küsimus täna ongi, kas see lahendus on leitud ja kas täiskasvanud lauljad, tantsijad ...
Esimees E. Ergma
Vabandust, hea kolleeg Katrin Saks! Me räägime spordi rahastamisest. Peame ikka teemast kinni. Palun, teine kohapeal algatatud küsimus, kolleeg Toomas Alatalu!
T. Alatalu
Aitäh, lugupeetud juhataja! Lugupeetud härra minister! Minu probleem tekib sellest, et te siin korduvalt viitasite, et ei saa nagu midagi teha sellega, mida ajakirjandus kirjutab. Aga on ju olemas ka niisugune valdkond, nagu on riigi imago või ettekujutus sellest. Näiteks meie naaberriigis Lätis tegeldakse selle probleemiga tõsiselt. Siit minu küsimus. Kui te ei ole rahul, kuidas ajakirjandus serveerib minu poolest kas või spordi rahastamist, kas Kultuuriministeerium ei ole siis mõelnud mingile ajakirjanike jaoks korraldatavale üritusele, et seda riigi imago küsimust lahata?
U. Paet
Esiteks ütlen märkusena, et ma, vastates Tõnis Lukase küsimustele, kordagi ei öelnud, et ajakirjandus oleks midagi valesti kirjutanud. Minu mäletamist mööda tsiteeriti selles loos Olümpiakomitee ühe töötaja sõnu, kes luges ette mingeid Ateena hotellide hinnakirju. Seetõttu ei ole mul ajakirjandusele selles kontekstis etteheiteid. Kui kedagi intervjueeriti ja intervjueeritav midagi rääkis ja see lehte pandi, siis järelikult nii on. Aga eks ajakirjandusega suhtlemine toimub nii ministeeriumides kui ka kõigi teiste puhul, kellel on ajakirjandusega tahes-tahtmata vaja suhelda, ju iga päev. Oluline on ikka anda ajakirjandusele võimalikult adekvaatset informatsiooni, siis peaks ka muresid väärarusaamade pärast vähem olema. Aga mingit eraldi suurt propagandarünnakut ei pea ma küll kuidagi õigeks.
Esimees E. Ergma
Aitäh, härra minister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on kolleeg Toomas Alatalult minister Ken-Marti Vaherile.
T. Alatalu
Aitäh, lugupeetud juhataja! Lugupeetud härra minister! Teie pakute välja teatud uut poliitikat. Seetõttu puudutabki minu küsimus süü- ja väärtegudes süüdimõistetute nimede avalikustamist, silmas pidades seda, et veel enne teid langetati otsus paigutada teatud informatsioon ka Internetti, tähendab, igaüks saab seda pidevalt lugeda ja jälgida. Siit ka minu küsimus. Kas te natuke täpsustaksite, kui kaua niisugune informatsioon on Internetis üleval ja kas teil on kavatsus neid tähtaegu, mis siin ilmselt on olemas, muuta?
K.-M. Vaher
Tänan hea küsimuse eest! Alates 1. oktoobrist 2001 on tõesti tagatud, et Eestis on kohtulahendid avalikult väljas veebilehel. Pärast seda kuupäeva on kõik kohtuotsused, mis on langetatud ja jõustunud, avalikustatud. Enne 1. oktoobrit 2001 langetatud kohtuotsuseid on võimalik kätte saada vastavast esimese astme kohtust. Üldine printsiip vastavalt avaliku teabe seadusele on, et kohtuotsused on avalikud. Teie küsimus on selles mõttes päevakohane, et uue kriminaalmenetluse seadustikuga on tõesti sätestatud teatud piirangud, et teatud isikuandmeid oleks kohtuotsustes võimalik ka mitte avalikustada. Kriminaalmenetluse seadustiku eelnõu tuleb õige pea parlamendi menetlusse just rakendusseadusena. Me tahame seal isikuandmete kaitse põhjalikumalt avada. Aga aitäh küsimuse eest ja ka tähelepanu juhtimise eest sellele probleemile, mis tõesti on täiesti selgelt olemas!
Esimees E. Ergma
Palun, täpsustav küsimus, kolleeg Toomas Alatalu!
T. Alatalu
Aitäh! Lugupeetud minister! Ma läheksin siiski probleemiga edasi. On ju teada, et paljud inimesed n-ö väldivad kohtuistungit, isegi siis, kui on otsus tehtud, varjuvad jne. Võib ette kujutada kohtuasju, kus on mängus korraga näiteks kümme inimest, aga kaks nendest hiilivad kõrvale. Ülejäänud kannavad oma karistuse ära, kuid kaks on kadunud. Mida siis säärase kohtuotsusega tehakse? Kas avalikustatakse kaheksa inimese süüasi ja kahe puhul jääb see avalikustamata või millised lahendused on siin ette nähtud?
K.-M. Vaher
Iga kaasus on erinev. Praegu on raske üldistust teha, eriti juhtudel, kus teatud isikud on varjunud või ei ole neid võimalik olnud tabada ja süüalustest on kohtu all ainult mõni. See probleem on selles mõttes üldisem, et konkreetsete isikute suhtes, kelle süü on ka tuvastatud ja kelle suhtes on süüdimõistev kohtuotsus langetatud ehk kes on kohtuprotsessiga märgistatud kurjategijaks, kohtuotsused jõustuvad ja need avalikustatakse täies mahus. On loomulikult olemas teatud võimalused. Me võime tuua siin kriminaalmenetluses praegu kehtiva koodeksi teatud paragrahvid, kus me võime näha erandeid kohtuotsuse avalikuks kuulutamise osas. Näiteks poolte huvides, kui üheks pooleks on alaealine abielupool, kui kannatanu huvid võivad nõuda teisiti. Siis võib kohus teha selge otsuse, et sellised kohtuotsused avalikustamisele ei kuulu, sest siin võib tekkida teatud riive osapoolte suhtes. Kokkuvõtteks võib öelda, et kaasused on individuaalsed ja neid saab vaadelda (kui on konkreetne juhtum) ja lahendada ning anda vastuse individuaalselt.
Esimees E. Ergma
Palun, teine täpsustav küsimus, kolleeg Toomas Alatalu!
T. Alatalu
Aitäh! Lugupeetud minister! Sellesama lubatud uue poliitika ja karistuspoliitika raames on ka niisugune probleem. Kui toimub ränkade tagajärgedega autoavarii, siis pole raske näha, et teinekord on juba järgmisel päeval ajalehes süüdlase nimi kirjas, paljudel juhtudel on ainult initsiaalid. Kas siin on ette näha mingeid muutusi või mingite ühtsete reeglite kehtestamist?
K.-M. Vaher
Tänan! See puudutab küll pigem politseivaldkonda ja siseministri valitsemisala. Aga loomulikult puudutab see kindlasti ka informatsiooni andmist ja kogu kommunikeerumist, kommunikeerumise printsiipe, mida politsei on tavaks võtnud. Minul on raske kommenteerida, millised on erinevused. Teatud juhtudel võime tõesti näha, et on antud üsnagi palju informatsiooni selliste juhtumite kohta, kus tegelikult ei ole sisuliselt kedagi isegi kahtlustatavaks tunnistatud. Samal ajal on ajakirjandusse jõudnud informatsioon ja seda käsitletakse selliselt, nagu see isik konkreetselt oleks juba justkui süüdi ja kurjategija. Oleks mõistlik küsida Siseministeeriumist, kuidas on neil läbi mõeldud ühtse kommunikatsiooni põhimõtted, eelkõige minu hinnangul lähtuvalt kahest põhimõttest. Esiteks, lähtuvalt printsiibist, et me saame süüdimõistetuks lugeda ainult inimese, kelle suhtes on jõustunud süüdimõistev kohtuotsus. Teiseks, kuidas võimalikult palju avalikkusega suhelda, eelkõige kuritegude puhul, kus on vaja täpsemaid selgitusi konkreetse juhtumi kohta: mis juhtus, kes oli võimalik põhjustaja, mis asjaoludel kuritegu toime pandi. See sõltub jällegi väga palju Siseministeeriumi ühtsest kommunikatsioonistandardist. Ma tõesti soovitan küsida seda Siseministeeriumist või siseministri käest.
Esimees E. Ergma
Aitäh, härra minister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus, palun, kolleeg Mark Soosaarelt kultuuriminister Urmas Paetile!
M. Soosaar
Hea juhataja ja lugupeetud minister! Täna paistab Eesti filmirahvale ja kõigile filmisõpradele päike, sest täna avatakse väärtfilmikino Sõprus, kus hakkavad toimuma toredad esilinastused ja näidatakse palju kodumaist produktsiooni. Me teame, et ka teie olete siin kõvasti õla alla pannud. Aga millegipärast ei ole Rahandusministeerium tahtnud juba aastaid mõista, et kinopiletid tuleks võrdsustada teatri- ja kontserdipiletitega. Teatavasti maksustatakse teatris ja kontserdil käijaid 5% käibemaksuga, aga need, kes filme vaatavad, peavad maksma 18%. See on üks põhjus, mispärast meil kinokultuur riigis nagu hästi ei arene. On ebanormaalne, kui kinopiletid on peaaegu samas hinnas kui teatripiletid. Kui me vaatame seda mujal maailmas, siis seal on vahe suisa kümnekordne. Kino on ikkagi rahvalik kunst. Mida teie kavatsete ette võtta, et võrdsustada kino- ja teatripiletite käibemaksu?
U. Paet
Aitäh küsimuse eest! Mis puudutab kinopiletite käibemaksu, siis tõepoolest, kui käibemaksuseaduse eelnõu oli viimati Kultuuriministeeriumis kooskõlastamisel eelmisel aastal, siis kahel korral, nii mais kui ka möödunud sügisel, tegi Kultuuriministeerium ettepaneku kehtestada lisaks kehtivale etendusasutuste pääsmetele kehtestatud 5% käibemaksumäärale samasugune käibemaksumäär ka muuseumide, kunstinäituste, kino- ja spordiürituste pääsmetele. See taotlus jäi arvestamata. Nüüdseks on seadus sellisel kujul, ilma seda ettepanekut arvestamata, Riigikogus vastu võetud ja jõustub 1. maist 2004. Loomulikult, ega meie ministeerium seda seisukohta ei ole muutnud. Need minu loetletud kultuurivaldkonnad ja need piletihinnad võiksid ka olla maksustatud 5% käibemaksumääraga. Eks me seda tööd jätkame. On ju tõenäoline, et elu toob ikka ja jälle kaasa seaduste muutmise vajaduse. Nii et ilmselt ei ole ka käibemaksuseadus sellisel kujul igavene. Meie oma seisukohast ei ole taganenud. Eks me ürita jälle.
Esimees E. Ergma
Palun, kolleeg Mark Soosaar, täpsustav küsimus! Üks minut.
M. Soosaar
Euroopa Liidu kuues direktiiv lubab kultuuri- ja haridusvaldkonda maksustada rahvuskultuuri seisundist olenevalt igas riigis nii, nagu seda õigeks peetakse. Millal te kavatsete uuesti Res Publica juhitavale Rahandusministeeriumile saata ettepaneku käibemaksuseadust muuta?
U. Paet
Kuupäeva on raske öelda, aga ma arvan, et see on jälle selle poolaasta teema, et see oleks jätkuvalt päevakorral.
Esimees E. Ergma
Aitäh, härra minister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on kolleeg Katrin Saksalt Ken-Marti Vaherile.
K. Saks
Aitäh! Austatud justiitsminister! Ma palun teie hinnangut järgmisele tegevusele, mida ma kirjeldan. Ühe erakonna initsiatiivil eraldatakse riigieelarvest ühele mittetulundusühingule, ütleme, et selle nimi on näiteks Kägu, 1,6 miljonit. Mittetulundusühing korraldab suure show, mille käigus kingitakse see raha lastele. Mittetulundusühing kohustab selleks maavanemaid rahva kokku kutsuma, et ühe erakonna kunstikollektiiv, ikka sellesama, kes kogu selle protsessi initsieeris, saaks selle raha laiali jagada. Mis see on? Ma annan ka vastusevariandid ette: A - korruptsioon, B - tavaline normaalne heategevus, C - uus poliitika.
K.-M. Vaher
Aitäh küsimuse eest, proua Saks! Mul on raske vastata sellisele abstraktsele skeemile. Konkreetse kaasuse kirjeldamine on väga keeruline, sest tundub, et te esitate mulle provokatiivse iseloomuga küsimuse. Ma võin kommenteerida ainult seda, et ma sain aru, et see küsimus sai alguse riigieelarvest, sest oli viide riigieelarvele, kust raha eraldati. Poliitiline protsess selleks toimubki ja poliitikud otsustavad siin saalis kogu selle 47,2 miljardi üle, mis riigieelarve maht on. Loomulik on, et poliitikud esindavad oma valijate huve, kes on neile andnud selle jaoks mandaadi.
Esimees E. Ergma
Palun, täpsustav küsimus, kolleeg Katrin Saks!
K. Saks
Aitäh! Ma täpsustan, et küsimus ei oleks nii abstraktne, ja palun teie hinnangut raha eraldamisele MTuÜ-le Sinilind. See raha on Sotsiaalministeeriumi real ja seda raha jagatakse praegu just nimelt sel viisil, nagu ma kirjeldasin.
K.-M. Vaher
Tänan! Mul on keeruline anda hinnangut teise ministri valitsemisalas olevale küsimusele ja ma ei pea seda ka mingil juhul korrektseks.
Esimees E. Ergma
Palun, kohapeal registreeritud küsimus, kolleeg Eiki Nestor!
E. Nestor
Aitäh! Et vastust küsimusele kolme variandi suhtes ei tulnud, siis võib-olla ongi tegemist mingi uuendusega. Kas valitsusel on kavas uuendada ka muude sotsiaalvaldkonna toetuste vajajateni jõudmise logistikat, et näiteks rahvaliitlastest Riigikogu liikmed annavad mingit pensionilisa, käivad seda pensionärile välja maksmas, ja reformierakondlastest Riigikogu liikmed maksavad ettevõtluskeskustes mingi mittetulundusühingu kaudu toetusi ettevõtjatele? Võib-olla ongi see mingi uus riigijuhtimise moodus, kus mitte riigiasutused ei tee tööd, vaid meie täidame riiklikke ülesandeid mittetulundusühingute kaudu.
K.-M. Vaher
Aitäh küsimuse eest! Minule kättesaadava informatsiooni kohaselt on teie viidatud seosed korruptsiooniga siin selgelt ebakorrektsed. Ma saan aru, et te viitasite paljulapselistele peredele eraldatud rahale. Neid mittetulundusühinguid ja organisatsioone oli palju rohkem kui teie viidatud mittetulundusühing. Viidata siin mingisugusele korruptiivsele seosele riigieelarvest eraldatava raha kasutamise osas on minu hinnangul ilmne liialdus.
Esimees E. Ergma
Palun, kohapeal registreeritud küsimus, kolleeg Mark Soorsaar!
M. Soosaar
Hea juhataja! Lugupeetud minister! Te küll ei tahtnud võtta hoiakut sõsarministeeriumi suhtes, kuid neil päevil langetas Rahandusministeerium väga kummalise otsuse. Nende lastekodude, haiglate ja riiklike asutuste, kellele on annetatud raha aastal 2002, need jäägid külmutatakse ning need võetakse riigieelarvesse tagasi. Kas te peate õigeks, et annetatud raha, mis on mõeldud näiteks lasteaedade, koolide ja haridusasutuste jaoks, niimoodi ära kahmatakse?
K.-M. Vaher
Tänan küsimuse eest! Mul puudub selle kohta adekvaatne ja põhjalik informatsioon, et ma saaksin anda praegu teie viidatud küsimusele hinnangut.
Esimees E. Ergma
Viimane kohapeal registreeritud küsimus. Palun, kolleeg Eiki Nestor!
E. Nestor
Aitäh! Austatud härra minister! Riigieelarve suurendas oluliselt riigi toetust erakondadele. Kui me selle riigieelarve kulurea välja jätame, kas siis riigieelarveliste vahendite kasutamine erakondade poliitkampaaniateks on korruptsioon või ei ole? Kui see ei ole korruptsioon, mis see siis on?
K.-M. Vaher
Ma saan aru, et teie küsimus seondub eelnevate küsimustega. Sellega seonduvalt mulle tundub, et teie viide korruptsioonile on praegusel juhul ilmselt ebakorrektne ja siin ei ole tegemist ühe või teise erakonna poliitkampaaniaga, vaid riigieelarvest eraldatud rahaga, mis on suunatud väga selgelt ühe sotsiaalse probleemi lahendamiseks. See on seotud paljulapseliste peredega Eestis, kelle eest on vaja hoolt kanda. See valitsus on selgelt võtnud üheks oma prioriteediks selle, et just nimelt nendele peredele palju enam tähelepanu pöörata, kui seda on varem tehtud.
Esimees E. Ergma
Aitäh, härra minister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Järgmine küsimus on kolleeg Eldar Efendijevilt kultuuriminister Urmas Paetile.
E. Efendijev
Aitäh, proua eesistuja! Lugupeetud härra minister! Kindlasti on teile teada, et üle kümne aasta eksisteerib rahvusvaheline organisatsioon CMIABS, mis ühendab linnuseid-muuseume kümnest riigist, ning selle organisatsiooni asutajateks olid ka Eesti muuseumid. Nimetatud organisatsioon oli ja jääb ka tulevikus perspektiivseks koostegevuse vormiks kultuuri- ja integratsioonivaldkonnas Balti mere ümbruses. Eesti linnused-muuseumid püüavad maksimaalselt arendada koostegevust ja seda kinnitab kõrge hinnang välismaa kolleegide poolt. Samal ajal on linnustel rahastamisraskusi eesti ajaloo ja kultuuripärandi propageerimisel. Siit minu küsimus. Kas Kultuuriministeerium näeb riigi tasandil võimalust aidata linnuseid-muuseume selle organisatsiooni tegevuse kontekstis?
U. Paet
Aitäh küsimuse eest! Lühike vastus oleks jah, et nii linnuste-muuseumide kui ka linnuste ilma muuseumideta, mida Eestis on ju õnneks küllaltki palju säilinud, heakord, säilimine, muuseumide puhul ka ekspositsiooni arendamine on loomulikult teema, millega Kultuuriministeerium tahab ja peab vajalikuks tegelda. Võimaluste juurde tulles järjest enam. Sel aastal, kui me rahalise poole pealt räägime, saavad näiteks 12 nii linnust kui ka linnust-muuseumi avalikest fondidest oma tegevuse või renoveerimistööde jaoks raha. Aga selge on see, et nii mõnelgi puhul on lagunemisaste küllalt kõrge ja lisavahendeid oleks vaja kaasata suhteliselt kiires tempos ja suhteliselt suuremates summades. Lootused Euroopa Liidu struktuurifondidele ja koostööle ka omavalitsustega on kindlasti need, mis ehk aitavad neid probleeme kiiremas korras leevendada.
Esimees E. Ergma
Palun, täpsustav küsimus, kolleeg Eldar Efendijev!
E. Efendijev
Aitäh, proua eesistuja! Lugupeetud härra minister! Kindlasti on teile teada, et kolm aastat tagasi valmistati ette ja saadeti UNESCO-sse avaldus lülitada Narva linnuse ja Ivangorodi kindluse ansambel maailmapärandi nimekirja. See, et selle ansambli eri osad kuuluvad eri riikidele, takistas tol ajal organisatsiooniliselt avalduse arendamist. Lähemal ajal algab uuesti sellise avalduse vormistamine, et lülitada Narva linnuse ja Ivangorodi kindluse ansambel maailmapärandi nimekirja. Siit küsimus. Kas Kultuuriministeerium näeb võimalusi toetada ülalmainitud initsiatiivi ja võtta osa läbirääkimistest Venemaaga, sest kohaliku omavalitsuse tasemest, nagu näitab kogemus, ei piisa?
U. Paet
Jah, kui kohalikult tasandilt selline initsiatiiv tuleb, siis loomulikult saab seda ainult tervitada ja kindlasti tuleb võtta juurde ka muinsuskaitseeksperdid, kes peavad esitama oma seisukohad ja näpunäited. Kui need on kõik positiivsed, siis ei näe ma probleemi, miks riik ei võiks sel juhul Narva linnal aidata taotleda Narva linnuse võtmist UNESCO maailmapärandi nimekirja. Mis puudutab Ivangorodi, siis mul puudub täpne ülevaade selle linnuse olukorrast ja Vene poole plaanidest selle linnusega. Nagu Kuressaare kogemus näitab, ei vaata UNESCO ainult linnust selle praeguses olukorras, vaid tahab teada tulevikuperspektiive, arenguperspektiive, ka taustsüsteemi, seda, milline linnakeskkond näiteks seda konkreetset linnust ümbritseb. Minul Eesti kultuuriministrina Ivangorodi linnuse kohta see informatsioon puudub.
Esimees E. Ergma
Palun, kolleeg Eldar Efendijev, teine täpsustav küsimus!
E. Efendijev
Lugupeetud härra minister! Järgmine küsimus on konkreetsem. Narva linnus on Eesti Vabariigi muinsuskaitseobjektide nimekirjas ja ta on vabariikliku tähtsusega. Aga probleemiks on riigi toetus. Ühel aastal linnus võetakse RIP-i ja linnus saab rahalist toetust. Teisel aastal, ilma põhjendamata, linnust ei võeta RIP-i ja jälle ei ole mingit garantiid. On riskantne teha ka restaureerimisprojekte, sest need võivad vananeda kiiremini, kui eraldatakse raha. Nii juhtus ka käesoleva aasta eelarvega. Eelmises eelnõus oli ette nähtud Narva linnuse restaureerimistööde finantseerimine, tulemuseks aga null. Siit küsimus. Riiklike investeeringute programmis aastateks 2004-2007 on ette nähtud Narva linnuse restaureerimistööde finantseerimine riigi poolt. Kas see on kindel ja kas võib tegelda projekteerimistöödega?
U. Paet
Aitäh! Mis puudutab projekteerimistöid, siis ma ütleksin, et projekteerimistöödega tuleks Narva linnuse puhul kindlasti tegelda ja juba nüüd. Mis puudutab konkreetset rahalist mahtu, kui palju riik saab renoveerimistöödeks anda, siis selge on, et igal aastal tehakse uus eelarve ja see sõltub konkreetse aasta eelarve võimalustest. Aga vaadates Narva linnuse olukorda praegu, siis probleemid võib sisuliselt jagada laias laastus kolmeks ja kindlasti on seal hulgas probleeme, mis tegelikult vajavad väga kiiret lahendamist. Nii et kui te küsite, kas projekteerida, siis ma ütlen, et jah. Narva linnus on meil lähivaatlusel ja Narva Muuseumis on teatavasti nüüd ka uus direktor ametisse pandud, kes kindlasti võiks olla siin partner ja initsiatiivi üles näidata. Samal ajal on Narva linnuse praegune rahaline vajadus viie ja kümne miljoni krooni vahel, aga loomulikult saab seda täpsustada siis, kui on olemas muinsuskaitselised uuringud ja projektid. Nii et jah, projekte tuleks teha juba praegu.
Esimees E. Ergma
Palun, kohapeal registreeritud küsimus, kolleeg Mark Soosaar!
M. Soosaar
Lugupeetud minister! On tore, et te meenutasite Kuressaare piiskopilinnust, mis on UNESCO nominent. Kindlasti on teile teada ka probleemid. Otsus ei ole veel Pariisis langetatud ja otsus on juuksekarva otsas, sest Saaremaal on probleeme sellele piiskopilinnusele kaugvaadete kinniehitamisega näiteks lääne poolt. See jätkuv ehitamine võib küsimärgi alla seada sinna nimekirja saamise. Kuressaare piiskopilinnus on tõesti ainuke korrektselt tegutsev ja terviklikult säilinud linnus, aga mu küsimus on veidi teisest valdkonnast. Nimelt on meie linnused kõik kenasti (mitte piisavalt kenasti muidugi, kuid suhteliselt hästi) konserveeritud varemete, parkidena, kuid kui me läheme kas või näiteks Lätti, siis me näeme, et mõned linnused on seal üles ehitatud atraktiivseteks ja väga käidavateks kultuuriobjektideks. Kas te ei ole mõelnud sellele, et Eestis võiks mõne ajaloolise linnuse erakapitali ja MTuÜ-sid kaasates selliselt taastada?
U. Paet
Aitäh küsimuse eest! Muidugi oleme mõelnud. Aga vaadates linnuste ja üldse riikliku kaitse all olevate ajaloomälestiste olukorda, siis tegelikult on praegu kiirem töö meie arusaama järgi ennekõike ikkagi olemasoleva säilitamine, ja raha, mis muinsuskaitsevaldkonda läheb, tuleks sinna suunata. On ikkagi jätkuvalt veel päris palju neid objekte, kus tuleks teha elementaarseid konserveerimistöid. See on kõige kiirem lugu. Kui see etapp on tehtud, siis saab hakata mõtlema riiklike vahendite panemisest millegi uuesti ülesehitamisse. Küll aga, loomulikult, kui kas või mõne linnuse ülesehitamiseks või taastamiseks õnnestub saada vahendeid mujalt, väljastpoolt Eesti riigi eelarvet, siis oleks see kindlasti teretulnud. Ma tean, et näiteks Põltsamaal on juttu olnud sellest, et taastada Põltsamaa linnus ja tuua sinna tegevused uuesti sisse, aga see on muidugi päris kallis ettevõtmine. Nii et Eesti riigieelarvelise raha seisukohalt pean mina praegu õigemaks tagada säilitamine kõigi objektide puhul, siis saab minna teisele ringile ja vaadata, kus hakata midagi taastama. Aga kui enne seda õnnestub kuskilt mujalt vahendeid saada ja kui see muinsuskaitseliselt sobib, siis minugipoolest.
Esimees E. Ergma
Aitäh, härra minister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Palun, kolleeg Andres Herkel, küsimus minister Ken-Marti Vaherile!
A. Herkel
Aitäh, proua esimees! Austatud minister! "Vali kord!" ja "Võitlus narkokuritegudega" tulid inimestele kindlasti meelde, kui TV 3 paari viimase nädala jooksul käsitles üht juhtumit, kus politsei vahistas ühe isiku ja tema juurest leiti üle 70 narkodoosi ning kohtunik Lõõnik otsustas ta vabastada. Politsei vahistas ta kohe uuesti, mitte nõustudes kohtuniku otsusega. Tõenäoliselt kohendas politsei siis ka oma argumentatsiooni. Eks selliseid juhtumeid ole veelgi, kus politsei ja kohtunik pole päris üht meelt. Aga minu küsimus on: kui tüüpiline teie arvates säärane juhtum on ja mida teha, et politseinike ja kohtunike koostöö niisugustes küsimustes oleks sujuvam?
K.-M. Vaher
Tänan hea küsimuse eest! Peale politseiniku ja kohtuniku on ka prokurör üks väga oluline osaleja selles menetluses. Minu hinnangul muutub see koostöö iga päevaga paremaks. Ma toon teile üsna konkreetse näite. Kuskil sügisel avaldati ka ajakirjanduses informatsiooni umbes samasuguse teema kohta. See puudutas küll autovargusi ja väiteid, et politsei ja kohtute koostöö ei ole kõige parem, sest tõesti olid mitmed vahi alt vabastamised ja muud, mida konkreetses informatsioonis heideti kohtutele ette. Prokuratuur initsieeris kolmepoolse kokkusaamise just nimelt sellel konkreetsel teemal, mis puudutas autovargusi. Seal leiti üsna palju kokkupuutepunkte, lepiti kokku ka lahendustes, kuidas informatsioonivahetus ja koostöö oleks sujuvam just nimelt nende asutuste vahel. Ma arvan, et sellist praktikat tahaksin mina, kelle valitsemise alla prokuratuur kuulub, administratiivselt kuulub ka kohtusüsteem, mis küll sisuliselt on Eesti Vabariigis sõltumatu, igal juhul edaspidi üha rohkem ja rohkem praktiseerida, et eri osapooli kokku viia. Üks oluline muudatus on kriminaalmenetluse seadustiku jõustumine 1. juulist 2004, kus tegelikult ka kohtueelse menetluse juhiks saab prokurör ja sellest lähtuvalt on väga konkreetne vastutaja, kes peaks ka nimetatud juhtumites tagama ühtsuse.
Esimees E. Ergma
Palun, täpsustav küsimus, kolleeg Andres Herkel!
A. Herkel
Aitäh, härra minister, selle vastuse eest! Minu küsimuse teema on "Vali kord!". Seetõttu on minu teine täpsustav küsimus see, et kuidas te suhtute Avo Viioli vabastamisse, kas see vastab rahva õiglustundele ja on kooskõlas ülekutsega "Vali kord!" ning milliseid samme olete astunud, et sellised skandaalid nagu Kultuurkapitaliga ei saaks Eestis korduda.
K.-M. Vaher
Tänan! See vajaks tõesti põhjalikumat vastust. "Vali kord!" tähendab väga mitmeid printsiipe, mida me n-ö poliitikas oleme võtnud nõuks ellu viia. Ma räägin oma valdkonnast, milleks on eelkõige riigivalitsemine ja turvalisus. Ma pean keskseks sammuks, mis võeti ette eelmise aasta lõpul, Justiitsministeeriumi juurde struktuuriüksusena, kriminaalpoliitika osakonnana, ühtse kriminaalpoliitikakeskuse asutamist, mis peaks juhtima tervikuna kogu kriminaalpoliitilist tegevust riigis, eelkõige selles valdkonnas, mis puudutab Justiitsministeeriumi haldusala, peaks ühtlustama karistuspraktikat, tooma oluliselt rohkem kogu turvalisusvaldkonna käsitlemisse sisse teaduslikku analüütilisust ja põhjalikku läbitöötatust, eelkõige enne seda, kui me algatame mingeid seadusmuudatusi. Sellest lähtuvalt arvan, et see samm, eelkõige just kaugemas perspektiivis ja kindlasti juba selgi aastal, annab kvaliteetselt tunda kogu kriminaalpoliitika juhtimisel ja ka karistuspraktikas. Konkreetset kaasust ma kommenteerida ei tahaks, sest see oleks ebakorrektne, lähtuvalt just nimelt võimude lahususe põhimõttest. Iga kohtukaasus on erinev ja individuaalne. Seetõttu ei pea ma justiitsministrina korrektseks konkreetsete kaasuste kommenteerimist. Teen omalt poolt kõik selleks, et n-ö "Vali kord!" tagamine just nimelt seadusandluses, ka seaduste rakendamise teel, oleks süsteemne, põhineks väga selgelt teaduslikul argumendil. Te saate tutvuda Justiitsministeeriumi uue arengukavaga kuni aastani 2007, mis avaldati meie veebilehel kaks nädalat tagasi.
Esimees E. Ergma
Palun, teine täpsustav küsimus, kolleeg Andres Herkel!
A. Herkel
Aitäh! Austatud minister! Kas üleskutse "Vali kord!" leiab rakendamist teie juhitavas Justiitsministeeriumi haldusalas? Nimelt täna läheb Riigikogu eelnõu 197 puhul ilmselt seda teed, et kinnistamisavalduste menetlemise tähtajaks jääb üks kuu. Teie tahtsite minna kergema vastupanu teed ja seda tähtaega pikendada koguni kolme kuuni. Kas pärast Riigikogu selget seisukohavõttu selles küsimuses ka pannakse maksma "Vali kord!"?
K.-M. Vaher
Tänan! Täidesaatva võimu esindajana lähtun ma selgelt seadusandja otsustest. Minu ettepandud lahendusvariant Riigikogule oli minu hinnangul kõige ratsionaalsem ja selged põhjendused olid välja toodud. Seadusandja on otsustanud teie viidatud tähtaja kasuks ja sellest lähtuvalt on minu kohus seda rakendada nii hästi, kui see on võimalik nende ressurssidega, mis meil riigis praegu on kasutusel ja riigieelarvest eraldatud. Teen kõik minust oleneva, et see tähtaeg hakkaks olema jõus.
Esimees E. Ergma
Palun, kohapeal registreeritud küsimus, kolleeg Olev Laanjärv!
O. Laanjärv
Aitäh, proua juhataja! Austatud minister! Hea kolleeg Andres Herkeli küsimused algasid loosungist "Vali kord!" ja käsitlesid väga konkreetseid kaasusi. Minu küsimus on teile kui justiitsministrile ja vabariigi tippjuristile. Kuidas te defineeriksite mõistet "kord" Eesti õigusruumist lähtuvalt?
K.-M. Vaher
Tänan küsimuse eest! Korra mõisteid on väga erinevaid. Ma lähtun siin teatud märksõnadest, millega võiks seda sõna iseloomustada. Eelkõige kindlasti korrastatus, süsteemsus, distsipliin ja väga selge arusaam sellest, et tulemusi saavutame selliste lahendustega, mis on suunatud tulevikku ja mille eesmärk on selgelt tagada ühiskonna jätkusuutlikkus ja toimimine ning põhimõtte järgimine, et riigi ülesanne on tagada inimestele keskkond, kus nad saaksid areneda. Samas oleks riik väga selgelt see instants, mis kaitseb oma kodanikke ka võimalike rünnete eest, tagab turvalisuse ja korra.
Esimees E. Ergma
Palun, kohapeal registreeritud küsimus, Helir-Valdor Seeder!
H.-V. Seeder
Aitäh! Lugupeetud minister! Te andsite väga täpse ja kindlasti ammendava vastuse kolleeg Laanjärvele, mida mõiste "kord" õigusruumis ja juriidiliselt võiks tähendada. Enne valimisi oli Res Publica loosungiks "Vali kord!" ja see oli sel juhul kindlasti poliitiline loosung, poliitiline mõiste. Oskate te defineerida mõistet "kord" poliitilises mõttes?
K.-M. Vaher
"Vali kord!" võttis kõige paremini kokku selle poliitilise põhitelje, mida Res Publica esindas ja esindab praegu ja tulevikus. "Vali kord!" on väga selgelt lahti kirjutatud meie programmilistes alusdokumentides ja see on leidnud üsna suure kajastuse koalitsioonileppes, mis loomulikult on kolme partei omavaheline kokkulepe. Aga minu eesmärk eelkõige seda poliitilist ideoloogiat ellu viies on tagada just nimelt turvalisem ühiskond. Tagada see, et rohkem kuritegusid avastataks ja samal ajal kuritegevus tervikuna väheneks. Ma olen ka oma ministeeriumi arengukava aastani 2007 just nimelt selles võtmes lahti mõtestanud ja pidades oma valitsemisalas prioriteetseks just nimelt kriminaalpoliitikat, olen astunud ka samme, mida ma kirjeldasin härra Herkeli küsimusele vastates. Eelmise aasta lõpul viisime ellu mitmed karistuspraktika karmistamised, jätkame korruptsioonivastast võitlust, mille strateegia läheb homme valitsusse kinnitamisele, ja teeme seda mitmete teiste sammudega, mis kõik "Vali korda!" iseloomustavad ja mis on suunatud Res Publica programmi elluviimisele.
Esimees E. Ergma
Tänan, härra minister! Lõpetan selle küsimuse käsitlemise. Head kolleegid! Me jõudsime kõik küsimused läbi arutada. Kas on küsimusi rahvastikuministrile? Ta istub õnnetuna. Palun, härra Tõnis Lukas!
T. Lukas
Aitäh, austatud juhataja! Suurepärane võimalus. Mina vaatasin ka, et rahvastikuminister on kole nukker. Võib-olla on ta nukker ka sellepärast, et ta pidi kuulama ühte eelmist vastust. Ma küsin asja üle. See on kiiduväärt, et riigieelarves paljulapselisi peresid silmas peetakse. Jah, riigieelarvest raha eraldati. Teiseks anti maavalitsustele korraldus ette valmistada raha jõudmine nende paljulapseliste peredeni. Nii et justkui riiklik asi. Samal ajal tuleb välja, et n-ö rahakandmise vahepealse au võttis endale üks mittetulundusühing. Ma küsin teie kui rahvastikupoliitika kureerija käest. Kas me saame paljulapseliste perede toetamist vaadata siis mingi eraprojektina või on see riiklik tegevus või on see ainult projektipõhine ja ühekordne tähelepanu?
P.-E. Rummo
Aitäh! Ma kõigepealt ütlen, et ma kindlasti ei istu siin õnnetult. Mul on väga hea meel, et mulle ei ole küsimusi. See näitab, et ma olen töötanud avatult ja mõistetavalt. Kohapeal tekkinud küsimuses ühinen ma kolleeg Vaheri arvamusega, et ei ole võib-olla päris korrektne kommenteerida teise ministeeriumi, teise valitsusala toimetamisi. Kahtlemata see raha, mis riigieelarvest oli eraldatud, suunati Sotsiaalministeeriumi kaudu konkreetsel eesmärgil. See, missugune on logistika, mismoodi see raha riigikassast konkreetse eesmärgini jõuab, on, ma arvan, iga ministri enda otsustada. Mina omalt poolt tahan jätkuvalt seista selle eest, et see praegune ühekordne toetus paljulapselistele perekondadele muutuks kindlasti süsteemseks. Paljulapselisi perekondi ei ole Eestis ühelt poolt nii palju, et nende spetsiaalne toetamine käiks riigile üle jõu, aga teiselt poolt tuleb just nendest perekondadest juurde suur osa meie rahvastikulisele ressursile. Riigi tähelepanu just nendele perekondadele ei peaks olema ühekordsete aktsioonide, vaid süsteemse tegevuse teema.
Esimees E. Ergma
Aitäh! Palun, kolleeg Eiki Nestor, küsimus minister Paul-Eerik Rummole!
E. Nestor
Aitäh! Austatud härra minister! Kõigepealt väike märkus. Küsimuste vähesus võib tähendada ka täpselt vastupidist. Aga minu küsimus on sellelaadiline, et teatavasti mitte kogu see summa, mille üks mittetulundusühing sai, 1,6 miljonit krooni, ei jõua paljulapseliste peredeni. Miks on valitud seitsme ja rohkema lapsega pered, on ka mulle küsimärk. Näiteks arvan ma, et ka kuuelapselised pered oleksid saanud toetust, kui sellest 1,6 miljonist 0,4 ei läheks kuskile mujale. Kas te peate rahvastikuprobleemide eest vastutava ministrina õigeks, et kõrvuti juba toimiva riikliku administreerimissüsteemiga on loodud veel mingi süsteem mittetulundusühingu sees ja näiliselt õilsateks eesmärkideks ettenähtud raha kasutatakse ka millekski muuks kui sellel õilsal eesmärgil?
P.-E. Rummo
Aitäh! Mul puudub täpne ülevaade sellest, kas ja missugusel viisil selle konkreetse raha jõudmisel sihtpunktini on see tee pealt kuhugi kõrvale kadunud või mingiteks muudeks eesmärkideks kulunud. Me kõik teame, et mis tahes viisil mis tahes raha jõudmine mis tahes sihtpunkti sisaldab ka haldamis- ja administreerimiskulusid, mis paratamatult käivad sellega kaasas. Kas konkreetsel juhul need logistilised kulud olid ebakorrektselt suuremad kui tavaliselt, seda ei oska ma täna öelda.
Esimees E. Ergma
Palun veel viimased kaks küsimust härra ministrile! Palun, Katrin Saks!
K. Saks
Aitäh! Mul on küll kange kiusatus siit jätkata ja öelda, et kui see raha oleks ikkagi läinud näiteks kvartalitoetustele lisaks, siis oleks see võinud rahulikult kõik selleks minna ja mingeid lisahaldamiskulusid ei oleks olnud. Aga ma küsin, kui tohib, ikkagi oma ärajäänud või poolelijäänud küsimuse kultuuriministrilt laulupeo kohta. See puudutab neid kahte miljonit, mida on vaja, et täiskasvanud lauljad ja tantsijad saaksid laulupeo ajal süüa. Lugupeetud minister, kas te olete selle raha leidnud ja kas lauljatel ja tantsijatel saab kõht täis?
U. Paet
Nagu ma olen öelnud: mis on eesmärk? Eesmärk on see, et nii suured kui ka väikesed lauljad ja tantsijad saaksid Tallinnas tasuta majutatud (nende jaoks tasuta) ja tasuta söönuks. See eesmärk saab täidetud. Raha ümberpaigutamiseks või lisaressursi leidmiseks on vaja parlamendi heakskiitu lisaeelarve kaudu. Tava on ju olnud see, et kas ümbertõsteteks või täiendava ressursi jagamiseks on suveperioodil või suve algul olnud lisaeelarve. Nii et selle kaudu saab see küsimus lahendatud. Osaliselt on ka Kultuurkapital oma nõukogu näol juba avaldanud põhimõttelise otsuse, et osa sellest rahast on valmis eraldama Kultuurkapital. Nii et see puuduolev osa ei ole praeguste arvestuste järgi enam tegelikult kaks miljonit, mida te nimetasite, vaid see summa jääb poolteise miljoni kanti.
Esimees E. Ergma
Palun nüüd viimane küsimus, kolleeg Eldar Efendijev! Ainult kellele?
E. Efendijev
Härra Rummole. Austatud minister! Üle-eelmisel nädal olite te oma kolleegiga, haridus- ja teadusministriga Narvas ja seal oli keeleteemaga seotud kohtumine. Sellel kohtumisel tekkisid probleemid. Siit küsimus. Võite te nüüd esimesed punktid nendest probleemidest välja tuua ja nende probleemide lahendust sõnastada?
P.-E. Rummo
Aitäh! Ma ei ütleks, et sel kohtumisel oleks kohapeal tekkinud probleeme, mida me ei oleks varem teadnud. Eesmärk, miks ma haridus- ja teadusministriga Narva ja enne seda Sillamäele läksin, oli nende piirkondade vene koolides eesti keele õpetamise olukorra kontrollimine ja tutvustamine, missugused võimalused on eesti keele õpetamise intensiivsemaks ja paremaks muutmisel. Konkreetselt võtsin ma oma ülesandeks tutvustada Narvas, eelnevalt ka Sillamäel, aga eriti Narvas, seda, et Keelekümbluskeskus on pakkumas väga mitmele Narva koolile võimalust lülituda keelekümblusprojekti, mis on äärmiselt efektiivne keeleõpetamismeetod, nagu te teate. Ma püüdsin saada endale selgemat pilti, mis asjaoludel Narva ei ole seda väga head pakkumist piisavalt vastu võtnud. Ma sain asjadest enam-vähem selge pildi ja usun, et kohapeal õnnestus ellu kutsuda mitmepoolne töörühm Haridusministeeriumi, Keelekümbluskeskuse, Narva linnavõimude ja rahvastikuministri büroo esindajatest, kes selle teemaga edasi töötavad, et see meetod jõuaks väga kiiresti Narva koolidesse.
Esimees E. Ergma
Nii, hea kolleeg Katrin Saks, ma vist juba ütlesin, et viimane küsimus, aga üks küsimus võib veel olla. Ainult kellele?
K. Saks
Minister Rummole. Ma jätkan sedasama teemat. Oli tore kuulda, et te käisite Narvas keelekümblust propageerimas ja töörühma loomas, aga tegelikult on selline töörühm seal ju korduvalt koos käinud. Aasta tagasi kirjutati ka üks protokoll. Kümblust tutvustatud on. Milles on asi, kas asi on Narva koolides? Miks nad ei võta seda programmi vastu või kus te seda probleemi näete? Oleme ausad, küsimus ei ole selles, et narvakad ei teaks, mis asi on keelekümblus. Kõige vanemad keelekümbluslapsed peaksid praegu olema juba neljandas klassis ja see süsteem on seal väga efektiivselt töötanud.
P.-E. Rummo
Kui kolleeg Efendijev küsis, missugused probleemid seal esile kerkisid, siis tõepoolest oli see probleem mul ette teada, mida te nimetasite. Nimelt, et selline, kuidas öelda, ühiste huvide protokoll või koostööprotokoll on tõepoolest juba aasta tagasi, eelmise aasta veebruaris alla kirjutatud. See, mida ma selleks kohtumiseks valmistumisel pidin tõdema, oligi, et aasta otsa praktilisi samme tehtud ei ole. Ma ei taha olla väga kriitiline ja võib-olla ebaõiglane, aga siin on üsna selgelt märgata Narva linna passiivsust oma rolli täitmises selle koostööprotokolli elluviimisel. Mingisugune olukorra paranemine ilmnes siiski ka sellel koosviibimisel, mis Narvas oli. Nimelt, et keele õpetamine ja õpetajate ettevalmistamine on Narvas viimaste aastate jooksul siiski paranenud, aga tempo ei ole olnud piisav. Minu kindel seisukoht on, et kui me saame lülitada Narva keelekümbluse projekti, siis edasiliikumine intensiivistub. Kindlasti eeldab see Narva linnavõimude, kuna koolid on ju munitsipaalsed, suuremat aktiivsust ja vastuvõtlikkust.
Esimees E. Ergma
Head kolleegid! Ma lõpetan küsimuste käsitlemise. Nagu te näete, oli meil küllalt küsimusi ka Paul-Eerik Rummole. Aitäh, lugupeetud ministrid! Infotund on lõppenud.