Austatud juhataja! Austatud Riigikogu liikmed! Käesoleval suvel möödus 65 aastat Eesti Vabariigi õiguskantsleri institutsiooni asutamisest ja kümme aastat taasasutamisest. Lubage mul tänast ülevaadet alustada tagasipõikega aastasse 1940. Eesti Vabariigi esimene õiguskantsler Anton Palvadre sõnastas toona oma ülevaadet alustades õiguskantsleri ameti niimoodi: "Selleks, et riigivõim käiks seaduslikku teed ja voolaks seaduslikkuse kanalite kaudu, on nüüd ette nähtud eriline ametikandja õiguskantsleri nimetuse all." Lugedes õiguskantsleri ülevaadet aastast 1940, tundusid küsimused, millega tollane õiguskantsler igapäevaselt kokku puutus, kummaliselt tuttavlikud - seaduste vastavus põhiseadusele, seaduste ja määruste omavaheline kokkukõla, õigusaktide kehtivuse tingimused, õiguskeel, isikute põhiõiguste seadusvastane rikkumine. Rootsi ja Soome eeskujul kõrgeima õigusvalvuri loomine pole kindlasti Eesti geograafiline eripära. Olen arvamusel, et õiguskantsleri institutsiooni panustamine räägib eeskätt Eesti rahva sügavast usust õigusel, õiglusel ja demokraatial põhinevasse riigikorraldusse. Teiselt poolt on siia peidetud ka tubli annus talupojatarkust juhuks, kui riigivalitsejad hakkavad rahva huve eirates toimetama omasoodu. Nii on vägagi kaasaegne ka 65 aasta eest väljaöeldud põhimõte, mille kohaselt õiguskantsler peab olema riigi teistele võimudele kaaslaseks Eesti õigusliku korra süvendamise ja säilitamise ülesande teostamisel. On selge, et isikute põhiõiguste ja vabaduste kaitseks ning riigivõimu põhiseaduspäraseks toimimiseks on Riigikogu ja õiguskantsleri tõhus koostöö vältimatu. Austatud rahvaesindajad! Vastavalt õiguskantsleri seadusele peab õiguskantsler esitama Riigikogule igal aastal kaks ülevaadet. Täna on need kaks ülevaadet esmakordselt teie laual ühiste kaante vahel. Sellise uudse lähenemise, mis hägustab teadlikult põhiseaduslikkuse järelevalve ja halduskontrolli piire, on tinginud muutuv elu ja arenev õigusolustik. Kui Riigikogu otsustas 1999. aastal ühendada põhiseaduslikkuse järelevalve ja ombudsmani funktsioonid ühte kõrgesse põhiseaduse institutsiooni, valis Eesti maailmas unikaalse tee. Milline peaks olema õiguskantsleri institutsiooni tulevikuvisioon, et saaksin olla Riigikogule ühteaegu nii tugev partner kui ka konstruktiivne opositsionäär? Kindlasti on sellesse normikontrolli ja ombudsmani sümbioosi kätketud omajagu vastuolu, eeskätt just suhetes Riigikoguga. Vajab ju ombudsman haldusvõimu ohjamisel seadusandja usaldust ja toetust. Teiselt poolt ei saa aga ei õiguskantsler ega ka Riigikohus seaduste põhiseaduslikkuse üle otsustamisel omale kompromisse lubada. On tõsi, et õiguskantsleri töö tulemuslikkus sõltub suuresti ka Riigikogu tahtest ja julgusest rahva ees seisvatele probleemidele näkku vaadata. 1992. aastal vastuvõetud põhiseaduse alusel esitatav tänane ülevaade Riigikogule on järjekorras kümnes. Selle aja jooksul on õiguskantsler esitanud üle 400 ettepaneku erinevate õigustloovate aktide põhiseadusega kooskõlla viimiseks ning valdaval enamikul juhtudel on nende ettepanekutega arvestatud. Riigikohtusse on õiguskantsler seni pöördunud kokku 17 korral, millest kahel korral on Riigikohus jätnud õiguskantsleri taotluse rahuldamata. Kuna enim konstitutsioonikontrolli menetlusi viiakse Õiguskantsleri Kantseleis läbi just seaduste põhiseaduslikkuse osas ning ka vead madalamatel seisvates õigustloovates aktides saavad tihti alguse segastest ja lünklikest seadustest, siis ei tohi dialoogi Riigikogu ja õiguskantsleri vahel alahinnata. Olen seisukohal, et õiguskantsleri institutsiooni kahene olemus, millel eespool peatusin, aitab tõhustada põhiseaduse ja põhiõiguste kaitset ning anda ka laiema mõõtme õiguskantsleri koostööle Riigikoguga. Nüüd paari sõnaga täitevvõimu õigusloomest. Kasutan oma eelkäija Eerik-Juhan Truuvälja eeskujul regulaarselt õiguskantslerile põhiseadusega omistatud õigust võtta osa Vabariigi Valitsuse istungitest. Seeläbi on õnnestunud ära hoida nii mõnegi põhiseadusvastase normi teke nii seadustes kui ka määrusandlikul tasandil. Õiguskantsleri nõudmisel analüüsitakse ministeeriumides uute regulatsioonide õigusmõjusid, kaalutakse põhiõiguste piirangute kehtestamise vajalikkust ja alternatiivseid isiku õigusi vähem koormavaid teid. Eelnõude seletuskirjad kui olulised allikad õigusaktide hilisemal tõlgendamisel ja rakendamisel on läbi teinud kvalitatiivse hüppe. Eeltoodut arvesse võttes ei olegi üllatav, et seaduste ja kohalike omavalitsuste määrustega võrreldes on täitevvõimu aktide - pean siin silmas Vabariigi Valitsuse ja ministrite määrusi - peale esitatavate kaebuste hulk tunduvalt väiksem. Samuti olen täitevvõimule pidanud põhiseaduslikkuse järelevalve korras tegema kõige vähem ettepanekuid. Samas ei saa mööda vaadata tõsiasjast, et Riigikantselei andmetel on valitsusel ja ministritel täitmata üle 200 seadustest tuleneva volitusnormi määruste andmiseks. Teie laudadel olevas ülevaates toon näite, kus valitsus polnud kaheksa aasta jooksul andnud määrust, mistõttu ei saanud isikud realiseerida oma seaduslikke õigusi. Lisaks võimalusele rääkida eelkontrolli korras kaasa põhiseaduspärase õigusloome kujundamisel, peab õiguskantsler proaktiivselt tegutsema ka ombudsmani funktsioone täites. Olen seisukohal, et õiguskantsleri tegevus isikute põhiõiguste kaitsel ei saa piirduda vaid piltlikult öeldes tulekahju kustutamisega ehk reageerimisega alles siis, kui on valmis küpsenud riigipoolse väärtegevuse või tegevusetuse hapud viljad. Leian, et tulemuslik ombudsman peab hoidma ühiskonna valupunktide suhtes varakult silmad lahti. Kahjuks kutsus minu initsiatiiv koolivägivallaga tegelemiseks aastapäevad tagasi esile nii tollase peaministri kui ka mõnede Riigikogu liikmete poolsed süüdistused poliitikasse sekkumises. Pean selliseid süüdistusi teatud mõttes paratamatuks. Tänapäevase õigusmõtlemise kohaselt on loobutud õiguse ja poliitika vahelise piiri täpsest tõmbamisest. Põhiseadus on ühtlasi nii poliitiline deklaratsioon kui ka kõrgeima jõuga õigusakt. On tõsi, et õiguskantsleril ei ole ega saagi olla pädevust, et otsustada Riigikogu eest, milline lahendus on konkreetse probleemi jaoks sobivaim. Küll aga peab õiguskantsler kõigi tema käsutuses olevate vahenditega valvama, et riigivõimu väljapakutud lahendused oleksid kooskõlas ühiskondliku lepingu - põhiseadusega. Ning õiguskantsler peab lööma häirekella seni, kuni probleemid saavad põhiõigusi maksimaalselt kaitsval viisil lahendatud. Kuna õiguskantsleri ainus poliitika on kohustus sekkuda inimeste põhiõiguste ja vabaduste lubamatu piiramise korral, siis saab süüdistust poliitikasse sekkumises võtta vaid komplimendina. Õiguskantslerile esitati 2002. aastal 1543 avaldust, vastuvõtul käis 1228 inimest. Laekunud avaldustest taotleti 14% juhtudel õigustloovate aktide normikontrolli läbiviimist ning 20% juhtudest kaevati riigiasutuste ja -ametnike tegevuse peale. Ülejäänud avaldustes, mida on aga koguni 65% avalduste üldarvust, avalduse lahendamine õiguskantsleri pädevusse ei kuulunud. Enamasti paluti neil juhtudel õigusaktide tõlgendust või selgitust. See on märgiks, et õigusnormide teksti ning aktide vaheliste seoste mõistmine käib inimestele ilmselgelt üle jõu. Inimeste teadmine kehtivast õigusest on puudulik - kuidas muidu seletada asjaolu, et õiguskantsleril palutakse muuta kohtuotsuseid või kontrollida ühiskondliku kokkuleppe eelnõu põhiseaduspärasust. Õiguskantsleri 2004. aasta prioriteedid on veel seadmisel. Kindlasti aga plaanin tõhusamalt tegelda selliste teemadega nagu õigusabi korraldus, andmekaitse ja informatsiooniline enesemääramine, elatusmiinimum, hariduse ning tervishoiuteenuse kättesaadavus ja kvaliteet. Põhiseadusliku demokraatia tugevdamiseks vajab läbivaatamist erakonnaõiguse temaatika. Head Riigikogu liikmed! Ma ei hakka üle kordama kõike seda, mis on teie ees trükitud kujul kirjas. Peatun järgnevalt vaid kõige olulisematel Õiguskantsleri Kantseleis ülevaateperioodil põhjalikumat analüüsi leidnud ja kiiret otsustamist vajavatel küsimustel. Esiteks, erakondade rahastamine. Kuna ülevaateperioodi mahtusid nii kohalike volikogude kui ka Riigikogu valimised, siis on ka erakonnaõiguse ja erakondade rahastamisega seotud küsimused jätkuvalt aktuaalsed. Põhiseaduse kohaselt on Eesti iseseisev ja sõltumatu demokraatlik vabariik, kus kõrgeima riigivõimu kandja on rahvas. Kuidas tagada samaaegselt nii rahvast esindama seatud erakondade piisav rahastamine kui ka sõltumatus? Võtmesõnadeks peaksid siin olema poliitilise korruptsiooni vältimine ning rahastamise läbipaistvus. Soovin lühidalt välja tuua põhiseaduslikud ohud, mis võivad kaasneda Riigikogu ees seisva ülesandega muuta erakondade rahastamise regulatsioone. Toomaks erakonnad kodanike teenistusse, soovib koalitsioon keelata äriühingute annetused, suurendada eraldisi riigieelarvest, piirata valimisreklaami ning kehtestada tõhus väliskontroll. Pean vajalikuks märkida, et nagu ei ole juba seni tehtud piirangud kaotanud rahastamisskandaale, nii ei pruugi ka võimalikud edasised muudatused tuua kaasa kohest võluvitsa. Keelates äriühingute annetused või piirates kampaaniakulusid, võime kergesti saavutada olukorra, kus seni vähemalt näiliselt avalik annetamine muutub täiesti varjatuks ning poliitiliste ja ärihuvide seosed raskemini kontrollitavaks. Leian, et annetuste keelamise asemel tuleks pearõhk panna rahastamise läbipaistvusele ja kontrollile. Vastasel korral tuleb äriühingute annetuste piiramisest saadav efekt valusa bumerangihoobina tagasi - üksikud majandushuvid mõjutavad poliitilist tahet tulevikus endise jõuga, aga tunduvalt varjatumalt. Äriühingute annetuste keelamisega on otseselt seotud ka erakondade rahastamine riigieelarvest. Demokraatlik poliitiline süsteem peab olema avatud ja võimaldama uue poliitilise jõu teket, jäädes samas piisavalt stabiilseks. Et Eesti poliitiline maastik pole veel kaugeltki valmis ja suur osa rahvast vajab ikka n-ö värsket verd, näitasid ju kõige ilmekamalt viimased valimised. Erakonnaseadus annab õiguse saada eraldisi riigieelarvest vaid Riigikogus esindatud erakonnale, kusjuures eraldise suurus sõltub mandaatide arvust. Põhiseaduse seisukohalt on see murettekitav, kuna valimiskünnis avaldab siin kahekordset mõju - nii esinduskotta pääsemisel kui riigieelarvest rahastamisel. Olukorras, kus keelatakse äriühingute annetused, võimendub vastav oht veelgi. Üheks võimalikuks lahenduseks on seada erakonna jaoks riigieelarvest rahastamise künnis valimiskünnisest madalam. Seega on kaheldav, kas erakonnaõiguse piiramine selliselt, et keelatakse äriühingute annetused erakondadele ning erakondade põhiline rahastamine toimuks riigieelarvest, tagaks demokraatia aluspõhimõtete realiseerumise. Teiseks, korruptsioonivastane võitlus. On selge, et ametnike majanduslike huvide avalikustamine ning ranged töökoha- ja tegevuspiirangud riivavad ühtlasi ka igaühe põhiõigusi, näiteks õigust eraelu puutumatusele või õigust tegelda ettevõtlusega. Põhiõiguste piirangud on võimalikud ning korruptsioonivastase võitluse eesmärgil ilmselt ka otstarbekohased. Küll aga on murettekitav, et ajal, mil riik asub jõuliselt tõhustama korruptsioonivastast võitlust, on unustatud pea täielikult läbi analüüsimata korruptsioonivastases seaduses ettenähtud meetmete tegelik tõhusus. On tõendamata, kas näiteks majanduslike huvide deklaratsioonide esitamine ja nende kontrollsüsteem aitab kaasa korruptsiooni ennetamisele või avastamisele. Hoopis uurimata on ametiisikutele seatud töökoha- ja tegevuspiirangute negatiivsed mõjud. Aga ametiisiku mõiste on Eestis väga lai, ulatudes Vabariigi Presidendist linnaosa halduskogude liikmete ning isegi teatud äriühingute juhatuste liikmeteni. On kahetsusväärne, et Eesti seadused ning korruptsioonivastase võitlusega tegelevad ametkonnad ja kohati ka avalikkus näevad riigiametnikus eelduslikku korruptanti, kelle tegutsemisvabadust väljaspool tööaega on vaja juba eos piirata. Kas me ei sunni seeläbi aktiivseid ametnikke varimajanduse kasuks tankiste värbama ega muuda ühes sellega tegelike korruptiivsete suhete avastamist veelgi keerukamaks? Kehtivate korruptsioonivastase võitluse meetmete kui põhiõiguste piirangute põhiseaduspärasus konkreetses ajas ja ruumis sõltub otseselt nende meetmete tõhususest. Kui positiivsete eesmärkide saavutamise kohta puuduvad andmed, võib öelda, et põhiõiguste intensiivne piiramine ei ole põhjendatud. Korruptsioonivastane võitlus on koalitsiooni üks prioriteetidest. Loodan, et selles igati kiiduväärt töös vaadatakse kriitilise pilguga üle ka kehtiv normistik. Kolmandaks, õigusabi kättesaadavus. Õigusabi temaatikal on õiguskantsler peatunud pea igas aastaülevaates. Nii õiguslik regulatsioon kui ka praktikas elluviidavad meetmed ei taga vähekindlustatud inimeste põhiõiguste ja vabaduste piisavat kaitset. Õigusteenuse seadus on siiani vastu võtmata, mistõttu edasiminekust rääkida ei ole võimalik. Mainisin eespool, et ligikaudu pooltes kantseleisse tulevates avaldustes taotletakse sisuliselt õigusabi. Tõenäoliselt moodustavad minule esitatavad avaldused vaid murdosa inimeste tegelikest vajadustest. On selge, et mida segasemad on seadused, seda teravam on inimeste vajadus õigusabi järele. Õigusteenuse seaduse puudumise taustal on eriti kurb, et ka korrektne ja arusaadav õiguskeel on Eestis probleemiks, millele on paljud ministeeriumid vaadanud seni läbi sõrmede, seda nii Euroopa Liidu õiguse ja välislepingute tõlgete kui ka meie endi seaduste ja määruste osas. Küsimus, kas siin on peamiseks põhjuseks õigusselguse põhimõtte alaväärtustamine, ametnike lohakus ja saamatus või koguni kellegi kaval soov sogaselt sätestatud õigusvees kalu püüda, vajab täiendavat uurimist. Põhiseaduse järgi on igaühel õigus riigi ja seaduse kaitsele ning õiguste ja vabaduste tagamine on Eesti riigi kohus. Austatud rahvaesindajad! Panen teile veel kord südamele võtta õigusteenuse seaduse eelnõu lähiajal Riigikogu menetlusse ning lahendada see vähekindlustatud inimeste suhtes ääretult ebaõiglane olukord. Neljandaks, laste õiguste kaitse. Lapse õigusi kaitsma on Eesti Vabariigis seatud põhiseadus, lastekaitse seadus ja ÜRO lapse õiguste konventsioon. Paljuski pelgalt deklaratiivseks jäänud lastekaitse seadus vajab muutmist, sest puudulikult kirjeldatud rakendusprotsesside tulemusena jäävad näiteks sellised lapse õigused nagu õigus saada abi või avaldada arvamust realiseerimata. Suured lootused on pandud Vabariigi Valitsuse poolt ettevalmistatud lapse õiguste tagamise strateegiale. ÜRO lapse õiguste konventsioonis sätestatud õiguste kaitse kohta esitas Eesti Vabariik aruande ÜRO-le pea kümneaastase hilinemisega, mis näitab ilmekalt, kuivõrd tagaplaanil on lapse õiguste teadvustamine meil seni olnud. Eelmisel aastal siin Riigikogu ees esinedes heideti mulle seoses koolivägivallaprobleemi tõstatamisega ette oma pädevuse piirest väljumist. Sellise süüdistusega ei saa nõustuda - lapsed on põhiõiguste ja vabaduste kandjad nagu kõik teised ühiskonna liikmed, kelle kaitsmine on õiguskantsleri kui ombudsmani roll. Õigus haridusele on iga inimese põhiseaduslik õigus, mille teostamisel tuleb lapsele tagada ka õigus turvalisusele, väärikale kohtlemisele, abile või individuaalsele lähenemisele, mida võiks kõik kokku võtta sõnadega "turvaline ja hooliv koolikeskkond". Koolivägivalla ja kiusamise kõrval olen analüüsinud ka koolistressi laiemalt. Üheks valusamaks probleemiks on alaealiste enesetapud, mille läbi kaotab Eesti igal aastal 20 kooliealist last. Seda kurba statistikat silmas pidades on selge, et küsimus laste ja noorte vaimsest tervisest ja professionaalsest ning õigeaegsest psühholoogilisest abist on seni olnud alaväärtustatud. Kontrollkäikudel lasteasutustesse ja erikoolidesse ilmnes jätkuvalt riikliku järelevalve puudulikkus ja ühekülgsus. Näiteks kontrollitakse küll riigi eraldatud rahaliste vahendite kasutamist, kuid mitte laste põhiõiguste ja vabaduste tagamist. Mul on heameel, et hiljuti koolirahu välja kuulutades tegid Riigikogu esimees, haridus- ja teadusminister ning justiitsminister ühisavalduse, milles tunnistasid koolivägivalda väga tõsise probleemina. Samuti on koolivägivald erilise tähelepanu all sotsiaalministri juhtimisel koostatud riskilaste tegevuskavas. Samas soovitakse ühiskonnas ikkagi probleemi olemuse ja ulatuse ees silmi kinni pigistada. Austatud Riigikogu liikmed! Kutsun siinkohal Riigikogu koolikeskkonna turvalisuse temaatikat kui ühiskondlikult olulist küsimust arutama ning oma kindlaid seisukohti kujundama. Riigikogu selge sõnum saaks olla eeskujuks väärtushinnangute muutumisele kogu ühiskonnas. Tee togimisest ja narrimisest koolivägivallani on lühem, kui me arvata oskame, ja kuigi lapsed ei saa osaleda valimistel, on poliitilistel otsustajatel vastutus ka nende ees. Oma ettekande lõpetuseks soovin peatuda Riigikogu ja õiguskantsleri ees seisvatel valikutel seoses Euroopa Liiduga ühinemisega. Õiguskantsleri jaoks näen eeskätt kolme suuremat muudatust. Esiteks on õiguskantsler see põhiseaduslik institutsioon - võimalik, et Riigikogu kõrval -, kes peaks jälgima põhiseaduse täiendamise seaduse täitmist ning juhtima tähelepanu, kui mõne Euroopa Liidu õigusaktiga on mööda mindud põhiseaduse aluspõhimõtetest. Sel juhul tuleks õiguskantsleril Riigikohtus vaidlustada vastava akti kehtivus. Teiseks on tõsisasi, et liitumisel hakkab Eesti õiguskorras otse kehtima Euroopa Liidu kõrgemalseisev õigus, mistõttu õiguskantsleri ülesandeks normikontrolli teostamisel saab olema ka siseriikliku õiguse Euroopa Liidu õigusele vastavuse kontroll. Seetõttu saan prognoosida õiguskantsleri poolt läbiviidavate põhiseaduslikkuse järelevalve menetluste märgatavat kasvu. Kolmandaks tuleb tulevaste Euroopa Liidu kodanike õiguste tõhusaks kaitseks arendada veelgi tihedamat ja efektiivsemat koostööd Euroopa ombudsmaniga. Pole tähtsusetu, et Euroopa Liidu ombudsman Nikiforos Diamandouros väisas liitujariikidest esimesena just Eestit. Milliseks aga peaks kujunema Euroopa Liidu õigusloomes Riigikogu roll? On meeldiv märkida, et Euroopa Liidu põhiseadusliku lepingu projekt, mida te arutama asute, näeb liikmesriikide parlamentide osatähtsust senisest suuremana. Näiteks hakkab lepingu jõustumisel Euroopa Komisjon saatma kõikide õigusaktide ettepanekuid rahvusparlamentidele arvamuse avaldamiseks. Kuigi põhiseaduslik leping on alles eelnõu staadiumis, võib küsida, kas Riigikogu on selleks mahukaks tööks valmis. Juba täna vajab aga kiiret otsustamist - ja võimalik, et koguni eraldi seadusega - küsimus, kuidas hakkab Riigikogu teostama järelevalvet Vabariigi Valitsuse üle Euroopa Liidu õigusloome protsessis ning suunama Eesti ametlikke seisukohti Brüsselis. Euroopa Liidu tingimustes nihkub õigusloome juhtköis Riigikogult valitsusele ja ministeeriumidele. Seda olulisem on, et Riigikogu säilitaks nii initsiatiivi kui ka kindlad kontrollhoovad. Eesti seisukohtade läbiarutamine, mitte ainult Vabariigi Valitsuse tasandil, vaid ka Riigikogu komisjonides ja miks mitte ka suures saalis, võimaldab meil Euroopa õigusaktide eelnõud läbi vaielda ja ka hiljem Brüsselis oma positsioone paremini põhjendada ja kaitsta. Kas Eesti otsused teeb tulevikus Riigikogu kui Eesti rahva kõrgeim esindus või mõni ametnik oma kabinetivaikuses, on küsimus demokraatlikust riigist ja põhiseaduse aluspõhimõtetest. Eestile on antud ajalooline võimalus end Euroopas kuuldavaks teha. Nüüd on Eesti parlamendi ülesanne tagada, et Eesti hääl Euroopas oleks alati võimalikult lähedaselt tuletatav rahva tahtest. Austatud kõrge kogu liikmed! Tänase ülevaate järeldused kavatsen lähiajal läbi arutada Riigikogu komisjonides. Loodan, et aasta pärast on võimalik rääkida jõulisest läbimurdest ja konkreetsetest edusammudest. Tänan!