Infotund
Esimees T. Savi
Tere päevast, austatud Riigikogu! Tere päevast, härra peaminister ja ministrid! Alustame Riigikogu infotundi. Lugupeetud kolleegid, palun teeme kohaloleku kontrolli! Kohalolijaks registreerus 22 Riigikogu liiget. Austatud kolleegid! Täna vastavad teie küsimustele peaminister Mart Laar, kultuuriminister Signe Kivi ning teede- ja sideminister Toivo Jürgenson. Me alustame. Esimene küsimus on kolleeg Laine Tarviselt peaministrile.
L. Tarvis
Suur tänu! Lugupeetud peaminister! Mina kui Riigikogu rahanduskomisjoni liige olen viimase kolme nädala jooksul saanud ligi kümme Omavalitsusliitude Koostöökogu, omavalitsusjuhtide konverentsi, mitme maakonna omavalitsuste liidu ja teiste pöördumist, kes nagu ühest suust taunivad seda, et riigiorganid, sealhulgas valitsus, eiravad järjekindlalt Omavalitsusliitude Koostöökogu seisukohti, suhtuvad voluntaristlikult ega arvesta kokkuleppeid omavalitsustele riigieelarvest tehtavate eraldiste suuruse ja jaotuse kavandamisel. Kõik nad teevad ka oma ettepanekud, mida ja kuidas tuleks muuta kohalike eelarvete toetusfondi ja sihtotstarbeliste eraldiste osas ning nõuavad juurde ligi 300 miljonit krooni. Te olete kindlasti tuttav Omavalitsusliitude Koostöökogu ja valitsuse vaheliste läbirääkimiste tulemustega, olete saanud kindlasti needsamad pöördumised ja teate ka, et valitsus ei toeta opositsiooni vastavaid muudatusettepanekuid eelarve kohta. Milline on teie vastus omavalitsuste esindusorganite eelnimetatud taotlustele?
Esimees
Härra peaminister, palun!
M. Laar
Aitäh, lugupeetud härra esimees! Lugupeetud küsija! Tänan selle küsimuse eest, mis on terav, aga samal ajal kindlasti väga oluline. Kahtlemata on kõik see, mis puudutab kohalike omavalitsuste eelarve kujunemist, mille üle on peetud läbirääkimisi Vabariigi Valitsuse ministeeriumidevahelise komisjoni ja Omavalitsusliitude Koostöökogu vahel, olnud valitsuse jaoks eelarve eelnõu koostamisel üks murelapsi. Kui me võtame ette selle dokumendi, mis mulle peaministrina läbirääkimiste lõpus ametlikult üle anti ning kus võetakse kokku läbirääkimiste kulgemine ja tulemused, siis näeme seal punkte, milles teatavasti jõuti kokkuleppele, kuid osas punktides kokkuleppele ei jõutud. Praegu on probleem selles, et ka nendes punktides, kus jõuti kokkuleppele ja valitsus on kokkulepetest kinni pidanud, on mitmed omavalitsused jätkuvalt probleemi tõstatanud. Kuid ma tulen kõige valusama probleemi juurde: läbirääkimiste esimene osa, maksutulud, kus läbirääkimistel kokkuleppele ei jõutud. Siin on esitatud ettepanek täiendada eelarvet 331 miljoni krooni võrra. Me rääkisime omavalitsustega ja arutasime, millised on kõige prioriteetsemad vajadused, kus on kõige suuremad probleemid. Kui me võtame ette sellesama dokumendi, siis näeme, et Omavalitsusliitude Koostöökogu on kõige suuremat tähelepanu pööranud 3% kärpe olemasolule eelarves ja lugenud seda põhjendamatuks. Omavalitsused on toonud üsna palju põhjendusi, miks see nii on. Teatavasti on valitsuskoalitsioon ja Riigikogu nende põhjendustega praeguseks nõustunud ...
Esimees
Härra peaminister.
M. Laar
... ning muudatused ka riigieelarvesse sisse viinud.
Esimees
Tänan! Laine Tarvis jätkab, palun!
L. Tarvis
Suur tänu! Omavalitsusliitude Koostöökogu väidab ka, et Rahandusministeerium ei ole viimastel aastatel kordagi nõutavalt analüüsinud omavalitsusüksuste tegelikke tulusid ning prognoosib toetusfondi ilma eelnevate arvestusteta. Koostöökogu süüdistab ka valitsuse läbirääkijaid selles, et need läbirääkimised ei ole toimunud konstruktiivselt. Ta teeb ettepaneku, õigemini taotleb, et läbirääkimised toimuksid ministrite tasandil ja et need toimuksid enne, kui riigieelarve eelnõu üldse valmib. Kas te toetate neid omavalitsusliitude seisukohti?
M. Laar
Aitäh! Ka kohtumisel Omavalitsusliitude Koostöökoguga tõstatati neid küsimusi, mis on seotud esindatusega läbirääkimistel ja sellega, kuidas neid läbirääkimisi edasi viia. Me leppisime kokku, et ma viin need küsimused kindlasti enne järgmise aasta läbirääkimiste algust Vabariigi Valitsuse ette, et arutada tõsiselt, kas on võimalik ja vajalik sellele ettepanekule vastu tulla, mis tähendaks, et läbirääkimiste laua taga istuks rohkem ministreid või kui ka ministreid seal ei ole, siis vähemalt ministeeriumide ametnikud oleksid korralikult kohal. Omavalitsuste etteheited olid mõnel puhul suunatud sellele, et ka seda printsiipi ei olnud alati täidetud. Ma arvan, et see on ettepanek, mida me saame tõsiselt kaaluda. Ma ei näe siin mingit tohutut põhimõttelist vastuseisu. Valitsuse poolelt on soov pidada neid läbirääkimisi nii praktiliselt kui võimalik. Aga mis puudutab etteheidet Rahandusministeeriumi aadressil, mis on seotud nn tasandusfondi valemiga ja ka nende tuludega, mis omavalitsused on saanud, siis see oli üks punkt, milles jõuti läbirääkimistel omavalitsustega kokkuleppele. See kokkulepe on pidanud ja omavalitsused olid ka ise seisukohal, et mitte muuta 2002. aasta riigieelarve §-s 2 toodud tasandusfondi valemi põhimõtet. Samas me teame, et nüüdseks on avastatud mitmeid ebameeldivaid probleeme, mis näitavad, et kokkuleppe need punktid, mis rõhutavad, et see valem tuleks tegelikult üle vaadata, kuuluvad tulevikus võib-olla suhteliselt kiirele täitmisele.
Esimees
Tänan! Laine Tarvis jätkab.
L. Tarvis
Suur tänu! Te olete kindlasti kursis ka omavalitsusjuhtide 6. detsembril toimunud konverentsi pöördumisega, kus esitati päris raskekaalulisi ähvardusi, millel võivad minu meelest olla rasked tagajärjed. Seal ähvardati saavutada, et president jätab 2002. aasta riigieelarve välja kuulutamata, samuti teavitada Euroopa omavalitsusstruktuure ja osaliselt või täielikult katkestada ülesannete täitmine, mida ebapiisavalt rahastatakse. Kuidas teie arvates võiks mõjutada olukorda Euroopa Liiduga liitumisel see, kui info, et Eesti ei täida endale võetud rahvusvahelisi kohustusi, jõuab Euroopa Nõukogu kohalike ja regionaalsete omavalitsuste kongressini ja Euroopa Liidu Regioonide Komiteeni, nagu omavalitsused ähvardavad?
M. Laar
Aitäh! Ma ei arva, et Eesti riik jätaks mingid oma kohustused täitmata, seetõttu arvan, et infot selle kohta, et Eesti riik seda teeb, ei ole Euroopasse lihtsalt võimalik saata. Mis puutub sellesse, millised on ettepanekud ja soovid (need dokumendid on kahtlemata minuni jõudnud), siis pean veel kord ütlema, et kohtumisel Omavalitsusliitude Koostöökogu esindajaga sellised seisukohad küll kõlama ei jäänud. Probleem on lahkarvamuses, kui suured peaksid need summad olema. Samal ajal on ju selge, et Eesti riigieelarvel on omad piirid. Mis puudutab nende summade seesmist ümberjaotust, siis neid küsimusi omavalitsused küll sellel kohtumisel sellisel tasandil ei tõstatanud. Teiselt poolt, kõige suuremat vastuseisu põhjustanud ja kõige ebaõiglasemaks loetud probleem, nagu me ka seal tõdesime, on praeguseks tegelikult lahendatud. Siin on liigutud positiivses suunas. Kuidas edasi talitatakse, see sõltub kõikidest osapooltest. Mis puudutab Vabariigi Presidenti, siis ma olen veendunud, et Vabariigi President lähtub oma otsustes Eesti Vabariigi põhiseadusest ja ainult sellest.
Esimees
Laine Tarvis, kolmas täpsustav küsimus, palun!
L. Tarvis
Suur tänu! Nagu me teame, on üks problemaatiline kooslus Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus. Nagu me ajakirjandusest loeme, on erimeelsusi Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse nõukogu ja juhatuse vahel ning Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse raha jagamisel. Opositsioon tegi riigieelarve kohta ettepaneku, et tuua Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse realt välja regionaalprogrammid. Õli lisab tulle veel teadmatus, millistest allikatest rahastatakse Eesti maine projekti. Uute projektide tekkimine on riigi seisukohalt väga tähtis, kuid nende suurtes summades rahastamiseks tuleks leida sellised ressursid, mis ei kahjustaks nende projektide elluviimist, mille eesmärgid pole veel saavutatud. Miks valitsus ei toeta riigieelarves Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse real summade lahtikirjutamist ettevõtluse tugisüsteemi, regionaalprogrammide, maine kujundamise ja teiste sihtotstarvete kaupa? Ei ole ju loomulik, et ...
Esimees
Aitäh, Laine Tarvis! Härra peaminister, palun!
M. Laar
Aitäh küsimuse eest! Siiamaani on selliseid jaotusi otsustatud küll Vabariigi Valitsuse tasemel. Ma täpsustan neid kuulujutte või ka väärinfot, mis on ilmnenud. Ei ole võimalik käsitleda küsimust niimoodi, et ühte või teist projekti arendatakse mingi teise projekti arvel. Ma arvan, et kõik need tegevused, mis toimuvad Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuses, on üksteisega üsna tihedalt seotud. Väga täpset piiri näiteks selle vahel, kas ettevõtluse toetamise raha on regionaaltoetuse raha või vastupidi, on tegelikult väga raske tõmmata ja see piir oleks suhteliselt suvaline. Selles suhtes jään ma küll pooldama senist süsteemi, mis on siiani töötanud.
Esimees
Tänan! Härra peaminister, üks kohapeal registreeritud küsimus. Jaan Pöör, palun!
J. Pöör
Aitäh, härra esimees! Härra peaminister! Praeguste andmete järgi on välja arvestatud, millised on järgmisel aastal omavalitsuste tulubaasid. Tervelt 203 omavalitsusüksusel 247-st järgmisel aastal tulud vähenevad tänavuse aastaga võrreldes, kusjuures siia ei ole veel arvestatud üksikisiku tulumaksu väiksemat laekumist, mida riigieelarves vähendati 88 miljonit krooni ehk omavalitsuste jaoks üle 100 miljoni krooni, samuti tulumaksuvaba miinimumi tõstmist 1000 kroonile, mis tähendab omavalitsustele veel 200 miljonit krooni vähem tulusid. Kuidas te kommenteerite, arvestades üldist hinnatõusu, kohustusi, mis omavalitsustele järgmisel aastal langevad, kusjuures nende tulud tänavuse aastaga võrreldes vähenevad, kas see on normaalne ja kas valitsus tõesti toetab seda seisukohta?
M. Laar
Aitäh! See küsimus oli meil täna ühe punktina arutusel ka Haldusreformi Komitees, kus ma selle ise tõstatasin. Palusin rahandusministril võtta need numbrid kokku ning anda täpne pilt. Neid andmeid, mille on esitanud omavalitsused, on praeguseks minu palvel kontrollinud ka Siseministeerium. Kuigi seal on võib-olla kümmekonna omavalitsuse puhul teised arvutused, on pilt põhimõtteliselt küllalt lähedane sellele, mida te kirjeldasite. Probleem on jälle väga lihtne, see peitub sellessamas koostööleppes kirja pandud punktis, valemis. Praegu saavad selle valemi rakendamisel teatud tüüpi omavalitsused raha juurde. Ma arvan, et nendel ei ole järgmise aasta eelarvet vaadates küll mingisugust põhjust muretseda või pahandada. Küll aga saab rõhuv enamik maaomavalitsusi nende andmete põhjal, mis ka Siseministeeriumil on olemas, seda raha tõesti vähem. Pean tunnistama, et see pilt ei ole meeldiv. Kindlasti istume me valitsuses veel uuesti kokku, et seda pilti analüüsida ning vaadata, kuidas on selline olukord tekkinud. Nagu ma ütlesin, nendel läbirääkimistel, mis me Omavalitsusliitude Koostöökoguga pidasime, lahendusi või ettepanekuid nii konkreetselt ei esitatud. Siin on võib-olla küsimus selles, et osapooled ei olnud päris täpselt kõiki aspekte läbi kaalunud ja seetõttu on arutelu sellel teemal tekkinud alles nüüd, kui rong on kas juba ära sõitnud või ära sõitmas. Aga me püüame lähematel päevadel siin selgust tuua.
Esimees
Tänan, härra peaminister! Kolleegid, tänan teid aktiivsuse eest, aga teen ettepaneku küsimuse käsitlemine lõpetada. Kolleeg Toomas Varek, küsimus kultuuriministrile.
T. Varek
Aitäh, härra juhataja! Proua minister! Minu küsimus puudutab sihtasutust Virumaa Muuseumid. Nimelt moodustasid Rakvere Linnavalitsus, Vihula Vallavalitsus, Lääne-Viru Maavalitsus ja Kultuuriministeerium sihtasutuse Virumaa Muuseumid. Ta ei ole veel päriselt tööle hakanud, kahjuks on töölehakkamise periood veninud ja on tekkinud küllaltki palju probleeme, eelkõige just Rakvere Muuseumi töötajatega. Millest on tingitud, et sihtasutus Virumaa Muuseumid ei ole tööle hakanud nii, nagu oli alguses planeeritud? Milline on praegu Kultuuriministeeriumi seisukoht, kas Rakvere Muuseum likvideeritakse või reorganiseeritakse seoses sihtasutuse Virumaa Muuseumid asutamisega, töölerakendamisega?
Esimees
Tänan! Proua minister, palun!
S. Kivi
Suur aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees! Austatud küsija! Jah, ma pean tunnistama, et sihtasutuse Virumaa Muuseumid asutamine on veninud lubatust kauem. Mina näen siin eelkõige kahte põhjust. Kõigepealt, sihtasutusele üleantava vara hindamine on võtnud oodatust kauem aega. Pean kahjuks olema kriitiline oma kolleegi ja Keskkonnaministeeriumi suhtes, kes ei ole oma tööga siiamaani lõpule jõudnud. Nimelt on näiteks veninud Keskkonnaministeeriumile jääva kinnistu moodustamine. Teiseks, nagu te ka ise oma küsimuses mainisite, läbirääkimised kaasasutajatega on veninud. Nende otsus tulla sihtasutusse tehti küll varem, kuid otsused vara kohta saabusid novembri keskpaigaks. Praegu on detsember. Kinnitan veel kord, et Kultuuriministeerium on valmis kohe minema Vabariigi Valitsusse, et otsustada sihtasutuse moodustamine ja alustada seoses selle protsessiga töid.
Esimees
Tänan! Toomas Varek, palun!
T. Varek
Aitäh, härra juhataja! Proua minister! Minu küsimus puudutas seda, kas Rakvere Muuseum likvideeritakse või reorganiseeritakse. Sellele ma otsest vastust ei saanud. Töötajad on mures, kas Rakvere Muuseum jääb alles ja kas ta jääb tervikuna sihtasutusse. Ma jätkan küsimust. Te puudutasite ka varade poolt. On olnud juttu, et museaalid tahetakse anda üle Eesti Ajaloomuuseumile Tallinnas. Kas see põhimõte on jõus, on see arutusel olnud või on see kõik lihtsalt kuulujuttude tasemel?
S. Kivi
Suur aitäh! Kavandatav sihtasutus lõpetab senised töölepingud ja sõlmib uued. Me oleme teadlikud Rakvere Muuseumi töötajate murelikkusest. Ka see on seotud nimelt protsessi venimisega. Selge on, et kui inimestele tundub nende tulevik ebamäärane, siis see tekitab muret. Kuid Kultuuriministeerium on korduvalt selgitanud ja ma olen ka ise oma kirjas Eesti Kultuuritöötajate Ametiliidu esimehele Ago Tuulingule põhjalikult selgitanud, mis meil kavas on. Nimelt näeme me asutajatena selgelt ette, et lepingute lõpetamine ja uute sõlmimine toimub korraga. Meil on ka sihtasutuse Virumaa Muuseumid projektijuhi informatsioon selle kohta ja on öeldud välja, et me näeme enamiku töötajate edasitöötamise võimalust loodavas sihtasutuses. See on ka loomulik, sest tegemist on ju kõrgelt kvalifitseeritud muuseumitöötajatega, keda me vajame. Kogu see protsess toimub loomulikult seadustest lähtuvalt. Teie teine küsimus oli muuseumi vara kohta. Olen ka Riigikogu infotunnis selge sõnaga öelnud, et muuseumi kogud jäävad riigi omandisse ja nad antakse sihtasutusele kasutada lepingu alusel.
Esimees
Tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Jaanus Männik, küsimus teede- ja sideministrile.
J. Männik
Aitäh, härra juhataja! Härra minister! Strateegilise tähtsusega suurte infrastruktuuriettevõtete, Eesti Raudtee ja Narva Elektrijaamade erastamine on toimunud rahva tahte vastaselt ja, nagu opositsioon on järjekindlalt hoiatanud ja prognoosinud, see on lõppenud ebaõnnestumisega või jooksnud ummikusse. Eesti Raudtee enamusosalus on praeguseks justkui müüdud BRS-ile ja uus omanik on välja öelnud väga radikaalseid ning Eesti tööhõivele hukutavalt mõjuvaid kavasid. Siit küsimus. Millises seisus on BRS-i kava osta USA-st vanad, seal eelnevat ümberehitamist vajavad ja meie raudteetruupide kandevõimet ületavad vedurid? Millisel seisukohal on selle ostu kohta minister Jürgenson, kui Eesti Raudtee Eesti riigi poolne täievoliline vähemusaktsionär?
T. Jürgenson
Suur tänu! Lugupeetud esimees! Austatud arupärija! Kõigepealt, Eesti Raudtee äriplaan, mis praegu kehtib, tugineb erastamiskonkursil pakkumise teinud Baltic Rail Servicesi esitatud äriplaanile, nii nagu ka kõik need kohustused, mis Eesti Raudtee endale on võtnud, tuginevad kohustustele, mida pakkujad esitasid erastamiskonkursil ja mis fikseeriti Erastamisagentuuri ja BRS-i allakirjutatud vastavates dokumentides. Mis puudutab äriplaani seda osa, millele te viitasite - Eesti Raudtee ümberseadmestamine ja veduripargi väljavahetamine -, siis ka see tugineb äriplaanile. Eesti Raudtee on praegu kohustatud äriplaani täitma ja Erastamisagentuuri õigusjärglane, Rahandusministeerium, peab selle äriplaani täitmise üle järelevalvet. Iga aasta üks kord esitab Eesti Raudtee või BRS Rahandusministeeriumile aruande äriplaani täitmisest. Mis puudutab konkreetselt vedureid, siis need vedurid, mis Eesti raudteel sõidavad või ka tulevikus sõitma hakkavad, peavad vastama neile nõuetele, neile tingimustele, mis Eesti Vabariigis kehtivad. Selle üle peab järelevalvet Raudteeamet.
Esimees
Tänan! Jaanus Männik jätkab, palun!
J. Männik
Aitäh! Ma küsisin teie kui vähemusaktsionäri täievolilise esindaja ja vastutaja seisukohta, aga te põiklesite vastusest kõrvale. Ma küsin siis edasi. Kuna need vedurid ostetakse äriplaani kohaselt nähtavasti odavalt ja on mõeldud, et kuni vanarauaks minemiseni ekspluateeritakse neid suurema remondita, siis kaob sisuline vajadus Tapa kui raudteelinna järele, Tapa ja teiste linnade veduridepoode järele. Jutt on kuni 2000 töökoha kadumisest. Siit küsimus. Kui konkreetsed on kavad selles osas? Kas on BRS-iga konkreetseid kokkuleppeid ja mida kavatseb riik ette võtta näiteks Tapal tekkiva sotsiaalse katastroofi vältimiseks?
T. Jürgenson
Suur tänu! Vastavalt äriplaanile on Eesti Raudtee tõepoolest kohustunud viima vedurite remondi Tapalt üle Tallinna. Küll aga jääb Tapale alles nii vagunidepoo kui ka kogu Tapa raudteejaam nende funktsioonidega, mida ta täitis varem ning täidab ka tulevikus. Meie andmetel peavad ametiühingud Eesti Raudteega läbirääkimisi täiendava sotsiaalse kokkuleppe sõlmimiseks. Ma rõhutan just sõna "täiendava", sest Eesti Raudteel oli ja ka on kehtiv sotsiaalleping, mis on töötajatega sõlmitud. Läbirääkimiste seisust on informeeritud ka valitsust. Peaministri juures toimus arupidamine. Kõige viimane informatsioon on see, et ühe ametiühinguorganisatsiooniga, Vedurimeeste Ametiühinguliiduga on leping alla kirjutatud, Raudteelaste Ametiühinguga läbirääkimised veel käivad. Eesti Raudtee teatas sellel kohtumisel ametlikult, et nad on nõus sellega, et Tapa veduridepood järgmise aasta jooksul ei suleta. Ollakse ka kokku leppimas koondatavate arvu. Ma olen aru saanud, et osapooled on kokkuleppele ilmselt juba lähedal, kui nad ei ole seda tänaseks päevaks juba mitte sõlminud. Riik lülitub pärast selle kokkuleppe sõlmimist kolmanda osapoolena läbirääkimistesse, et fikseerida konkreetselt riigi roll, mis seondub eeskätt ümberõppe ja võib-olla ka muude probleemidega, mis esile kerkivad.
Esimees
Tänan! Jaanus Männik, teine täpsustav küsimus, palun!
J. Männik
Aitäh! Härra minister! Pean jällegi tunnistama, et teie kui otseselt vastutav ja selle asja korraldanud ning läbi viinud minister tundute olevat just nagu ÜRO vaatleja ja ainult ametiühingud peavad tegutsema. Ma küsin: kuidas teie oma rolli olete täitnud? Küsimus on ju selles, et peaks endale aru andma, mida tähendab veduriremondi Tapalt Tallinna viimine. Sisuliselt tähendab see remondi lõpetamist. Siia tuuakse n-ö oma ressursi lõppemise eelselt vedurid, millel lastakse vanarauaks andmiseni liikuda. Kahtlane, kas sisuliselt tekibki remondivajadust, seda enam, et ega remondiettevõte pole mingisugune lahtine heinaküün või sara, kus alustatakse kohe peente Ameerika vedurite remonti, tõenäoliselt hakkab see edaspidi toimuma kuskil välismaal. Kas minu ettekujutus vastab tõele, et sisuliselt kaob vedurite remont Eestist ülepea?
T. Jürgenson
Suur tänu! Valitsus ei ole siin mingisugune kõrvalt- või välisvaatleja. Vastupidi, valitsus jälgib väga rangelt ja täpselt, kuidas Eesti Raudtee endale võetud kohustusi täidab ja valitsusel on ka võimalus nende kohustuste mittetäitmise korral sanktsioone rakendada. Veel kord ütlen, et mis puudutab vedureid, siis nii minu kui ka valitsuse positsioon saab olla ainult üks: veduritele esitatavad tehnilised nõuded peavad vastama Eestis kehtivatele reeglitele. See vastutus on täielikult Eesti Raudteel ja kui Eesti Raudtee teeb valesid otsuseid, kannab seetõttu kahju, siis on see Eesti Raudtee probleem ning tal tekivad raskused oma äriplaani täitmisega. Praegu puudub minul informatsioon selle kohta, et Eesti Raudteel oleks äriplaani selle osa täitmisega raskusi tekkinud. Nõukogule antud informatsiooni järgi on ümberseadmestamise projekt Eesti Raudteel käivitunud. Meil puuduvad andmed, et seal oleks tekkinud mingisuguseid probleeme.
Esimees
Tänan! Härra minister, üks kohapeal registreeritud küsimus. Tiit Tammsaar, palun!
T. Tammsaar
Tänan, härra juhataja! Härra minister! Mis puutub valitsuse väga pingsasse jälgimisse, siis seda ei ole märgata, eriti raudtee puhul. Näiteks 25 miljonit andsite Rail Estoniale niisamuti ära. Kas see ongi teie arvates range jälgimine? Aga ma küsin järgmist. Kas te insenerina tõesti arvate, et Ameerika vanaraud on Eesti riigi raudtee peal parem kui mingisugune muu? Hirmus on kuulda, millised summad lähevad nende vedurite renoveerimisse, miljon dollarit üks vedur, see tähendab, et 74 miljonit dollarit läheb üksinda see renoveerimine maksma. Ma ei tea, kellele seda üldse vaja on. Kas te tõesti arvate, et Ameerika vanaraud on see kõige parem?
T. Jürgenson
Suur tänu! Ma ei hakka andma praegu mingit inseneriekspertiisi, küll aga võin kinnitada, et Raudteeametil on olemas kogu vajalik tehniline dokumentatsioon, mis puudutab neid vedureid ja nende tehnilisi näitajaid. Raudteeametil on piisavalt informatsiooni, et pidada järelevalvet nende otsuste üle, mis on seotud Eesti Raudtee tehnilise seadmestamisega, seda nii veeremi kui ka infrastruktuurile esitatavate nõuete ja ka nende nõuete täitmisega seoses. See puudutab nii koormusi, sildade kandevõimet, vedureid kui ka kõiki muid asju. Ma ütlen veel kord, et mis puudutab nende tingimuste täitmist, siis minul küll ei ole informatsiooni, et keegi oleks teinud märkuse, et Raudteeamet ja muud riigiinstitutsioonid on siin tegemas hinnaalandust.
Esimees
Tänan, härra minister! Kolleegid, leian, et küsimust on piisavalt käsitletud. Kolleeg Elmar Truu, küsimus peaministrile.
E. Truu
Aitäh, härra juhataja! Härra peaminister! Kaks nädalat tagasi avaldas suurärimees Aadu Luukas arvamust, et vaatamata Eesti kiirele majanduslikule arengule on paljud näitajad üsna murettekitavad. Ta leidis, et Eesti edasise arengu võtmeküsimus peitub selles, kas me suudame õppida rahvuslikku koostööd. Võimaliku lahendusena pakkus härra Luukas välja ühiskondlike jõudude omavahelist üldrahvalikku kokkulepet, milles osaleksid tööandjad, töövõtjad, erakonnad, mittetulundusühingud jne. Eestimaa Rahvaliidu arvates väärib idee arutamist. Päev hiljem esitasite teie, härra peaminister, omapoolse rahvusliku kokkuleppe projekti, kus olid välja toodud ka valitsuse kohustused. Siit minu küsimus. Mida kavatseb valitsus teha rahvusliku kokkuleppe saavutamiseks?
Esimees
Härra peaminister, palun!
M. Laar
Aitäh, härra Truu, selle äärmiselt hea küsimuse eest! Ma arvan, et selle teema käsitlemine ka siin Riigikogu kõnetoolis on väga positiivne. Jah, juba mõnda aega on Eesti ettevõtjad, Eesti erakonnad, eri pooled tõstatanud küsimust, milline peaks olema Eesti edasine areng. Eesti on oma arengus jõudnud üleminekuperioodi loogilise lõpuni. Kui me tahame edukat arengut jätkata, aga mitte sattuda probleemide ette, mida on mitmelt poolt ähvardavate tulevikuennustustena visandatud, siis on vaja üritada saavutada kokkulepped selles, millises suunas Eesti läheb, milline on see raamistik, mis tagaks Eesti arengule stabiilsuse ja tagaks positiivse edasiliikumise. On selge, et selliste kokkulepete saavutamine on raske. Samal ajal on Eesti areng viimase kümne aasta jooksul toimunud üsna stabiilsete põhimõtete alusel, kusjuures võimul on Eesti taasiseseisvumisest alates olnud praktiliselt kõik needsamad erakonnad, kes on praegu Riigikogu saalis esindatud, mõni lühemat, mõni pikemat aega. Samal ajal on paljudel aladel poliitika olnud väga järjepidev, nii et kirjutamata kujul on see rahvuslik kokkulepe mingil määral ka eksisteerinud. Praegu, kui on mitmelt poolt tulnud ettepanekuid hakata rahvusliku kokkuleppe sõlmimist tõsiselt kaaluma, tahan ma rõhutada ainult seda, et selles ei peaks poliitilise poole pealt osalema mitte sedavõrd valitsus ega Riigikogu, küll aga võiksid selles osaleda ja peaksid osalema Eesti erakonnad.
Esimees
Härra peaminister, aitäh! Elmar Truu, palun, täpsustav küsimus!
E. Truu
Aitäh, härra juhataja! Härra peaminister! Teie esitatud rahvusliku kokkuleppe projektis on valitsus võtnud endale viis ülesannet. Need ülesanded olid kirjas juba erakondade 1999. aasta Riigikogu valimiste eelsetes programmides ja kolmikliidu ühises koalitsioonilepingus. Tsiteerin Mart Laari sõnu 18. märtsist 1999: "Meil polnud raskusi neid väheseid lubadusi siia leppesse panna, seda enam, et meie eelistused olid väga sarnased - perekond ja haridus. Kolme jaoks oli üks ühine ja esimene - usalduse taastamine." Usalduse taastamise asemel on teil ja teie valitsusel kümne iseseisvusaasta kõige madalam reiting. Perekond, mida te nimetasite oma eelistusena, saab järgmisel aastal vaid tühised 75 krooni. Härra peaminister! Rahvas sõlmis teiega lepingu 1999. aasta Riigikogu valimistel. Millist kokkulepet te veel vajate?
M. Laar
Aitäh! Kui me räägime rahvuslikust kokkuleppest, siis rahvuslikul kokkuleppel on eri osapooled, mis tagavadki selle, et see kokkulepe jääb püsima ka järgmiste valitsuste ja järgmiste poliitiliste koalitsioonide jaoks. Küsimus pole mitte selles, et me peaksime järgmistelt valitsustelt kuidagi tegutsemisruumi ära võtma ja võtma erakondadelt ära võimaluse tegutseda oma ühe või teise põhimõtte teostamisel, vaid tegemist on ettepanekuga, mis loob üldise raamistiku, mille sisse ka erakondade ja eri valitsuste tegevuskavad peaksid ilusasti ära mahtuma. Need, mida ma olen oma ettepanekus visandanud valitsuse ülesandena, ongi need üldised põhimõtted, milles tuleks kokku leppida kõigi Eesti erakondade vahel, et sõltumata sellest, millises kombinatsioonis või kes võimutüüri juures on, lähtutaks nendest üldistest põhimõtetest. See ei takista erakondadel tegelikult oma suunast kinni pidamast, on see suund siis parem- või vasakpoolne, liberaalne või konservatiivne, lähtudes konkreetsetest otsustest. Ka valitsus saab näiteks koalitsioonilepet koostada oma programmidest, oma valimislubadustest lähtudes. Sellepärast ongi need natukene üldisemalt esitatud. Muidu võime me sattuda olukorda, et tehakse mingisugune kokkulepe ja pärast seda võib inimene küsida, miks ta valimistel käis, kui need lepped on niivõrd selgelt tehtud ja määratletud, et erakondadel ning nende kaudu valijatel ei jää tegelikult mingisugust otsustus- ega valikuõigust. Just seetõttu ongi need esitatud üldisemas vormis. Loomulikult võib nende üle vaielda. Valitsuse jaoks on kindlasti kõige keerulisem lubadus mitte suurendada maksukoormust, samal ajal on see just üks asi, mis kindlasti aitaks kaasa tööandjate kaasamisele sellesse leppesse.
Esimees
Aitäh! Elmar Truu, teine täpsustav küsimus, palun!
E. Truu
Aitäh, härra juhataja! Härra minister! Väga õigesti mainisite te maksukoormuse suurendamist. On ju valitsusleppes kirjas, et üldist maksukoormust ei suurendata, ja selles leppes, et maksukoormust ei tõsteta. Kuid mis on viimase aasta jooksul toimunud? Hinnatõus on rängim, mis on üldse Eesti rahvast tabanud. Ma teile juba ükskord ütlesin, et see on nagu terroriakt oma rahva rahakoti vastu. Te ei saa praegu enam sellist lepet sõlmida, teil puudub see mandaat, sest te ei suuda seda lepet täita. Kas rahvuslik kokkulepe saab olla see, et lastetoetuse määr on külmutatud, toimetulekupiir on külmutatud ja pensionid on viletsad? Kas te ei leia, härra peaminister, et rahva usalduse limiit on ammendunud, aga uue leppe sõlmimiseks rahvaga oleks vaja erakorralisi Riigikogu valimisi? Kuidas te suhtute erakorralistesse valimistesse?
M. Laar
Aitäh! Ma veel kord rõhutan, et küsimus ei ole leppes, millele saaks alla kirjutada Vabariigi Valitsus, ükspuha, kes on valitsuse eesotsas. Tegemist on ikkagi kokkuleppega, millele saavad alla kirjutada Eesti erakonnad, pannes enda jaoks teatud arengusuuna selgelt paika, lähtudes teatud üldistest põhimõtetest, mis on vajalikud ja kasulikud Eesti riigi arengule. See on see ettepanek. Me võime ironiseerida ja üksteisega pahandada, kuid mina kutsun kõiki Eesti erakondi tõsiselt neid ettepanekuid kaaluma. Ma ei julge väita, et need ettepanekud, mis on kahtlemata esitaja nägu ja mida erakondadest on praegu tõsiselt läbi vaadanud, arutanud ning oma esmaspäevasel juhatuse istungil toetanud Isamaaliit, oleksid sellised, mis peaksid olema A ja O ning kuuluma automaatselt vastuvõtmisele. Kuid meil ei ole midagi arutada, kui pole midagi esitatud. Lugupeetud erakonnad! Võtke need ettepanekud ette ja ärge ütelge nende kohta, et kõik, mis on esitatud, on halvasti, on pahasti, et see on rumalus. Te võite ka seda ütelda, kuid esitage siis oma ettepanek, mis on teie meelest hästi. Siis on meil võimalik üritada saavutada seda kokkulepet, mida, ma arvan, on kõik poliitilised jõud siinsamas saalis tegelikult tugevalt ja selgelt taotlenud. Oleme korduvalt sõnavõttudes sellest rääkinud. Üritame siis vaadata, kas me saame sellega hakkama. Ma ei oska ka ise ütelda, kas see on võimalik või mitte. Võib-olla olen ma selles küsimuses idealist, kuid minu meelest tasuks tõsiselt üritada. Kõik erakonnad võiksid võtta tõsiselt neid läbirääkimisi, mis toimuvad ka tööandjate organisatsioonidega, ettevõtjatega, et ühise ümmarguse laua ääres saada kokku nende põhimõtete paikapanekuks, mis tagavad Eestile hea ja stabiilse arengu.
Esimees
Tänan! Kolleegid, kas ei oleks aeg selle küsimuse arutelu lõpetada? Järgmine küsimus on kolleeg Peeter Kreitzbergilt peaministrile. Peeter Kreitzberg, palun!
P. Kreitzberg
Aitäh, härra esimees! Austatud peaminister! Minu küsimus puudutab riigi raha otstarbekat kasutamist. Valitsuse 1. märtsi 2001. aasta korraldusega nr 157-k otsustas Vabariigi Valitsus osta 22% ehk ligi 40 miljoni krooni võrra kallima Lockheed Martin Overseas Corporationi kolmedimensioonilise kaugvaatlusradari, mida NATO maades ei kasutata. Miks ei valitud odavamat ja samal ajal viies NATO liikmesriigis NATO ühtsesse õhuseiresüsteemi lülitatud Alenia Marconi Systemsi radarit? Ma loodan, et te ei poe oma vastuses riigisaladuse taha, sest tegemist on ikkagi eelarveraha kasutamisega. Ma loodan, et te saate seda põhjendada.
Esimees
Härra peaminister, palun!
M. Laar
Aitäh! Kui me jõuame konkreetsete otsusteni ja selleni, miks on üks või teine valik langetatud, siis tuleks kõigepealt vaadata, kuidas selle valikuni jõuti. Kindlasti on kolmedimensioonilise kaugvaatlusradari ostmine olnud üsna pikaajaline protsess, mille jooksul on tehtud mitmeid pakkumisi ja ka tühistatud vahepealsete pakkumiste tulemusi, selleks et olla tõesti väga korrektne, olla väga täpne. Kokkuvõttes jõuti selle protsessiga ka edukalt lõpule. Mulle tundub, et keegi on teid eksiteele viinud, sest need väited, mis äsja küsimuses kõlasid, ei vasta tõele. Pean tunnistama, et olen ise vastanud küsimustele nimetatud kolmedimensioonilise kaugvaatlusradari ostmise kohta ka NATO komitees, kus seda üsna põhjalikult käsitleti. See juba iseenesest näitab väga selgelt, et need väited, et tegemist on mingi NATO-kauge asjaga, mis NATO maade standarditele ei vasta, ei ole sugugi mitte õiged. Me võime loomulikult vaielda selle üle, milline on parem variant. Seda võistupakkumist on hinnanud väga erinevad eksperdid, lisaks Eesti ekspertidele kaasati Soome ja Taani eksperte, kes osutasid kogu hanke korraldamisel suurt abi. See otsus tehtigi nende arvamustele ja ettepanekutele tuginedes. Kui me tavaliselt ütleme, et naabrite asjad meid ei huvita, siis praegu pean teile teatama, et ka Läti on jõudnud Eesti eeskujul täpselt sama lahenduseni.
Esimees
Tänan! Peeter Kreitzberg, palun!
P. Kreitzberg
Tänan väga! Ma usun, et me saame kontrollida, mis on praegu NATO relvastuses ja mis mitte. Minu andmetel läks Läti just nimelt Itaalia radari ostmise teed. Minu küsimus teile on ikkagi sama, millele te ilmselt vastasite ka NATO nõupidamisel ja millele ei tohiks teil ka praegu olla raske vastata. Mis kaalus üles 43 miljonit krooni, miks ei valitud 43 miljoni krooni võrra odavamat radarit, mis töötab Norras, mis töötab Taanis ja mis oletatavasti ostetakse ka Lätisse? Mis kaalus selle üles?
M. Laar
Kõigepealt pean ma jälle kurvastusega tõdema, et keegi on teid, härra Kreitzberg, eksiteele viinud. Tundub, et te olete kohtunud nimetatud firma Marconi esindajatega, sest see informatsioon tundub sealt pärinevat. 1. juunil 2001 teatas Läti kaitseministeerium oma otsusest ühineda Eesti hankega ja osta endale firmalt Lockheed Martin sama radar, mis Eestigi. See on esimene selline ühendatud hange. Me oleme hankeprotsessi algusest peale võimaldanud Lätil selle käiguga tutvuda. Tegemist on suhteliselt positiivse ja hea sammuga selles mõttes, et me suudame niisuguseid asju koos teha. Selles suhtes ei vasta teie informatsioon tõele. Teiseks, mis puudutab tingimusi, siis eksperdid olid toonud välja väga palju erinevaid tingimusi, mis muudavad Lockheed Martini radari Eestile selle hanke tegemisel sobivamaks. Loomulikult on iga selline radarihange protsess, kus võistlevad rahvusvahelised suurfirmad. Nende taga seisavad tihtipeale ka valitsused. Debatt, kui me seda hanget tegime, oli suhteliselt aktiivne. Kuid ma olen veendunud, et Eesti tegi kõige parema valiku, mida näitab meie koostegevus Lätiga, kui me ka ise oma valikuid ei usu. Kuid pean tunnistama, et me tegime oma otsuse enne lätlasi, ja ma ei arva, et meil oleks mingit põhjust või vajadust seda kuidagiviisi uuesti läbi vaadata.
Esimees
Tänan! Peeter Kreitzberg jätkab.
P. Kreitzberg
Vaatamata teie veendumusele, üritan ma siiski saada argumenteeritud vastust. Miks osteti 43 miljonit krooni rohkem maksnud radar, kui odavam radar vastas Eesti seatud tingimustele?
M. Laar
Seegi teie esitatud väide ei vasta päris täpselt tõele. Ma arvan, et härra Kreitzberg võiks ühendust võtta Kaitseministeeriumi ekspertidega. Mul on kuri kahtlus, et selle küsimuse jaoks ei ole teile materjalid päris korralikult ette valmistatud, sest muidu te lihtsalt ei küsiks selliseid küsimusi. Igas sellises pakkumises on väga palju faktoreid, mis määravad hinna. Ühtedel radaritel olid tugevamad teatud küljed, kusjuures oli ka veel kallimaid pakkumisi. Samal ajal ei olnud neid testitud, need radarid ei olnud reaalses kasutuses. Teistel olid jälle teised küljed tugevamad, kaasa arvatud väljaarendamise võimalused, ülespaneku ja mahavõtmise kiiruse astmed ja nii edasi. Kõik need küsimused, kaasa arvatud raha, tuleb paigutada teatud tabelisse ja sealt valida välja optimaalne variant. Hakata seda tabelit siin praegu härra Kreitzbergile ette kandma ei ole ilmselt eriti mõttekas. Samal ajal rõhutan ma veel kord, et alati, kui selliseid küsimusi esitatakse, on mõtet küsimuse ettevalmistaja esitatud fakte üsna põhjalikult kontrollida.
Esimees
Tänan! Kohapeal registreeritud küsimus. Sven Mikser, palun!
S. Mikser
Aitäh, härra peaminister! Eelmise laupäeva Financial Timesis kirjutati, et praegu teeb Ameerika valitsus ligi 40% kõigist maailma sõjalistest kulutustest, mis on inimkonna ajaloo üks suuremaid imbalansse ühe riigi kasuks. Me teame, et mõni kuu tagasi sai Lockheed Martin Ameerika valitsuselt tellimuse uue põlvkonna lahingulennuki loomiseks. Summa, mis järgmiseks kümneks aastaks selleks eraldati, on praeguses mahus umbes 150 aasta Eesti riigi eelarve. Nii et kahtlemata vastab teie väide, et suurte korporatsioonide taga seisavad valitsused, tõele. Seetõttu ma küsingi järgmist. Kuna USA on kahtlemata üks NATO laienemise otsustajaid, siis kas sellelt korporatsiooni taga seisvalt valitsuselt jõudis teieni ka mingisuguseid signaale, et USA firma eelistamine sellel konkursil on oluline või võiks kuidagi mõjutada Eesti NATO-püüdlusi?
M. Laar
Aitäh! Ei, selliseid signaale meieni ei jõudnud ja selliseid signaale vaevalt ka niisugusel kujul saadetakse. Ei öelda, et ostke meie radar ja siis saate NATO-sse. Sellele isegi ei vihjata, sellisel kombel asjadele ei läheneta. Küll aga on selle kolmedimensioonilise kaugvaatlusradari projekti teostamine kui selline, sõltumata sellest, kust see ostetakse, oluline meie NATO-suunalises integratsioonis. Just see punkt oli see, mis äratas NATO komitees positiivset tähelepanu. Selle tehingu teostamine aitab meid kindlasti ühe reaalse sammuga NATO poole edasi.
Esimees
Tänan! Enn Tarto, ma palun võimalikult lühikest küsimust!
E. Tarto
Aitäh! Härra peaminister! Kuulates seda diskussiooni, saan ma aru, et küsija on tõesti asjadega vähe kursis. Minu küsimus on selline. Kas te ei võiks teha kaitseministrile ülesandeks, et ta kohtuks nende Riigikogu liikmetega, keda see asi huvitab, et selgitada kas või seda, et kõige odavamaid radareid, millest on ka ajakirjanduses juttu olnud, tegelikult ei olnud üldse olemaski, nad eksisteerisid paberil? Kas on see võimalik?
M. Laar
Aitäh! See on kindlasti võimalik ja ma pöördun vastava palvega kaitseministri poole. Võib-olla saab riigikaitsekomisjon näiteks need Riigikogu liikmed, kes sellest asjast sügavamalt huvitatud on, kokku koguda.
Esimees
Suur tänu! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Järgmine küsimus on Jaana Padrikult peaministrile. Palun!
J. Padrik
Suur tänu! Lugupeetud peaminister! ID-kaardi juurutamisel on meil tekkinud üsna palju vastamata küsimusi ja pingeid. Võimalik, et me vajame mingit terviklikku infopaketti, kus kõik need küsimused saaksid vastatud ja kõikvõimalikud riskid, kui neid riske on, selgitatud. Riigikontrolör Juhan Parts on hiljaaegu juhtinud tähelepanu sellele, et võimalik, et on vaja tellida terviklik riskianalüüs ID-kaardi kohta, sest inimese jaoks on tõesti vastamata kas või need küsimused, kui turvaline on ID-kaardi kasutamine ja kuidas need riskid maandatakse. Me vajame võib-olla prognoosi, kui palju inimesi üldse hakkab seda kaarti kasutama. Meil ei ole praegu vist päris ühest vastust ka sellele, kui täpselt kõiki seadusi järgides on sõlmitud kas või leping ID-kaardi valmistamiseks jne. Kõigest sellest lähtubki minu küsimus. Kuidas on kavas neid riske maandada ja kas on mõeldav tellida terviklik riskianalüüs ID-kaardi kohta?
M. Laar
Aitäh selle küsimuse eest, kuigi ma kardan, et isegi, kui ma kasutan ära kogu tänase infotunni lõpuni jäänud aja, oleks suhteliselt lootusetu anda selle aja jooksul ülevaade kõigist selle protsessiga seotud teguritest. Seetõttu teen ma väga lühidalt paar kokkuvõtet. Kõigepealt, tegemist on sedavõrd pikaajalise ja põhjalikult ettevalmistatud projektiga, et riskianalüüsi hakati tegema juba enne selle projekti sisulist rakendamist. Riskianalüüse on tehtud selle projekti kõikide osade kohta ja pidevalt, alates tervikprojekti kogukontseptsioonist, edasi konkreetselt ID-kaardi riskiastme kohta, siis konkreetselt ID-kaardi riskiastme kohta inimese jaoks ehk selle kohta, millised on inimesega seotud võimalikud probleemid, pluss veel eraldi selle kohta, mis on seotud turvalisusega konkreetse ID-kaardi puhul. Kõiki neid riske on kogu selle protsessi vältel eraldi ja järjepidevalt hinnatud. Kui vähegi aega on, siis ma tutvustan hea meelega, millega on tegeldud, millele on tähelepanu pööratud. Teiseks, mis puudutab protsessi kulgu, siis see on toimunud vastavuses kõigi seadustega. Kõik hanked on tehtud riigihangete seaduse kohaselt. See on selles suhtes olnud väga selge ja üsna järjepidev protsess. Siin ei tohiks probleeme olla. Eesti tegevus on äratanud rahvusvaheliselt suhteliselt suurt tähelepanu. Seda just seetõttu, et me oleme riske hinnanud, me oleme üsna põhjalikult võtnud vaatluse alla kõikide teiste riikide, väga eesrindlike riikide nii head kui ka halvad kogemused. Just nendele kogemustele ja nendele analüüsidele tuginedes ongi kogu Eesti ID-kaardi projekt ja kogu kontseptsioon käivitatud. Seetõttu, arvestades ...
Esimees
Härra peaminister!
M. Laar
... huvi selle asja vastu ja positiivset tähelepanu, on Eesti minu meelest tegemas väga positiivset ja olulist valikut.
Esimees
Tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Väino Linde, küsimus kultuuriministrile.
V. Linde
Tänan, lugupeetud eesistuja! Austatud proua kultuuriminister! Mõni päev tagasi, täpsemalt laupäeva lõuna ajal toimus Vabaõhumuuseumis tulekahju, seal hävis Kutsari talu peahoone. Ma arvan, et tegemist on tõsise kaotusega meie rahvuskultuuri säilimise osas. Kas te võiksite öelda, miks ja kuidas sai see võimalikuks?
S. Kivi
Lugupeetud Riigikogu esimees! Austatud küsija! Ma tänan selle küsimuse eest ja ütlen, et andsin eile ka valitsuskabineti nõupidamisel selle kohta informatsiooni, mis oli küll esialgne, sest, ma rõhutan, praegu on veel käimas professionaalne ja sõltumatu ekspertiis juhtunu kohta. Seega võin ma tänases vastuses viidata vaid Vabaõhumuuseumi direktori ülevaatele, mille ta mulle esmaspäeval saatis. Ütlen ka seda, et käisin pühapäeval seal kohal ja nägin sellist väga masendavat pilti, mida on mul juba kaks korda näha tulnud. Eelmine kord kõndisin Kihnu rahvamaja varemetel. Praeguseks on see küll selles mõttes läbitud etapp, et Kihnu on endale uue rahvamaja saanud. Aga ehkki te seda ei küsinud (ma loodan, et ka lisaküsimustele vastates on mul võimalik seda selgitada), tahan ma kasutada seda saali ja seda võimalust, et peatuda ühel olulisel aspektil, mida on avalikkuses kajastatud. Nimelt, põhjendada seda, miks riik ei ole hoolitsenud oma vara eest ja on jätnud Vabaõhumuuseumi hooned kindlustamata. Ma arvan, et on oluline teada, et niisugust kindlustamist selliste muuseumide puhul ei ole tehtud kuskil maailmas. Seda just nimelt põhjusel, et tegemist on erakordse ja hindamatu väärtusega. Pigem investeerivad kõik riigid, kõik muuseumid turvaseadmetesse, tuleohutussüsteemidesse, kui et kindlustavad seda vara.
Esimees
Tänan! Väino Linde jätkab.
V. Linde
Aitäh! Siit tulebki minu teine täpsustav küsimus. Kas te võite pärast vahetute kiireloomuliste andmete saamist selle tulekahju kohta öelda, millised on need meetmed, mida teie juhitav ministeerium on kavandanud, et selliseid õnnetusi ära hoida või vähemalt vähendada nende toimumise võimalikkust?
S. Kivi
Suur aitäh! Kõigepealt pöörame me muidugi palju rohkem tähelepanu sellele (meil on selleks ka palju suuremad võimalused), et muuseumidel oleksid korralikud turvasüsteemid. Ma võin praegu peatuda mõnel võimalikul põhjusel, miks muuseumis see kaos ja häving tekkis. Võimalik, et põhjuseks oli üks nendest või nende koosmõju. Mulle edastatud informatsioonis on mainitud, et võimalik võis olla süttimine ehitustehnilistest vigadest tulenevalt. Hoone ehitati üles aastatel 1994-1997. Võimalik, et see põleng on tekkinud ülekütmise tõttu, sest Eesti taludes ehitati ahjud suhteliselt lähedale puitseintele. Muide, võimalik on ka, et tulekahju sai alguse elektrisüsteemist. Nüüd kõige olulisem. On äärmiselt kahetsusväärne, et aastal 2000 lõplikult vastuvõetud automaatne tuletõrjesüsteem on senini töötanud väga hästi selles mõttes, et ta on väga tundlik. Ta on andnud nimelt korduvalt valesignaale ja andis ka sellel päeval signaale, kui tegelikult midagi veel lahti ei olnud. Seda käidi kontrollimas. Esialgses informatsioonis on rõhutatud, et paraku lülitati pärast kolmandat valesignaali selles hoones automaatne tuletõrjesignalisatsioonisüsteem välja. See fakt on leidnud kinnitust. Pean ütlema, et tuletõrje jõudis sel päeval kohale äärmiselt kiiresti, kuue minutiga, kuid hoone oli nähtavasti juba üleni leekides. Kui nähti suitsu ja kutsuti välja tuletõrje, siis oli hoone juba leekides ja täna teda enam ei ole.
Esimees
Tänan, proua minister! Kolleeg Ülo Tootsen, kohapeal registreeritud küsimus.
Ü. Tootsen
Aitäh, härra eesistuja! Proua minister! Minu tänane plaaniline küsimus oleks käsitlenud sama teemat, aga kuna ilmselt me sinnani ei jõua, siis kasutan praegu juhust, et esitada lisaküsimus. See on küllaltki lühike. Kuivõrd kaitstud või kaitsetud on üldse meie muuseumid Eesti Vabariigis, alustades Kunstimuuseumist ja lõpetades näiteks Setu Talumuuseumiga? Kuivõrd kaitstud või kaitsetud nad on?
S. Kivi
Suur aitäh! Võin öelda, et nad on päris hästi kaitstud. See puudutab eriti neid muuseume, mis on ehitatud või rekonstrueeritud viimasel ajal. Aga see ei tähenda, et teised muuseumid oleksid ministeeriumi tähelepanu alt välja jäänud. Tahan rõhutada, et väga palju oleneb selles töös muuseumi juhtkonnast. Näiteks Kadrioru loss, mille me avasime eelmisel aastal (ma pean lihtsalt võtma mingist musta värvi asjast kinni, et mitte paha esile kutsuda), on väga hästi kaitstud. Näiteks Niguliste muuseum-kontserdisaal, mille hõbedakambri me äsja avasime, on väga hästi kaitstud. Olen korduvalt neid probleeme muuseumi juhtkonnaga arutanud. Aga lõplikult ei ole me mitte kunagi päris kaitstud. Riik teeb praegu selleks kõik, aga, ma kordan, kahjuks on niisuguseid juhtumeid nagu Vabaõhumuuseumis üsna hiljuti olnud ka teistes muuseumides üle maailma.
Esimees
Tänan! Kas Arvo Sirendi jõuab veel küsida? Palun!
A. Sirendi
Jõuan küll. Suur tänu! Ma ei kujuta ette, millest tuleneb see mõte, et võis olla ülekütmine, kui väljas oli ainult kolm kraadi külma ja majas hoiti ainult paari vokki, kerilauda ja voodit. Aga räägitakse, et keegi kavatses seda üle kütta või asus seda üle kütma. Kuidas selline rumal mõte võib inimestel üldse pähe tulla?
S. Kivi
Suur aitäh! Ma usun, et te ei pahanda, kui ma ütlen, et ma ei naeruväärista ühtegi nendest võimalikest põhjustest, mida direktor oma esialgses ülevaates mulle esitas. Tuletagem meelde, et kuigi ilmad eelmisel nädalal soojenesid, oli Vabaõhumuuseum alustamas suurprojekti "Jõuluküla" ja ootas külla lapsi. Selle projekti üks kõige olulisemaid kohti oligi seesama Kutsari talu. See pidi olema soe, et lastel oleks seal hea jõule nautida. Aga rõhutan veel kord: need on ainult paar esialgset võimalikku põhjust, lõpliku ülevaate ja selgituse annab siiski professionaalne ekspertiis, mille tulemused ma ...
Esimees
Suur tänu, proua minister!
S. Kivi
... juhul kui te olete sellest huvitatud, kindlasti ka Riigikogu liikmetele edastan.
Esimees
Suur tänu küsijatele! Suur tänu, härra peaminister ja ministrid, vastamast! Riigikogu infotund on lõppenud.