Infotund
Esimees T. Savi
Tere päevast, austatud Riigikogu! Tere päevast, härrad ministrid! Me alustame Riigikogu infotundi. Lugupeetud kolleegid, palun kohaloleku kontroll! Kohalolijaks registreeris ennast 20 Riigikogu liiget. Lugupeetud kolleegid! Täna vastavad teie eelregistreeritud küsimustele rahandusminister Siim Kallas ja siseminister Tarmo Loodus. Me alustame. Esimene küsimus kolleeg Elmar Truult härra siseministrile, palun!
E. Truu
Aitäh, härra juhataja! Lugupeetud siseminister! 1999. aastal võimule tulles lubas kolmikliit teha haldusreformi. Siseminister haaras ohjad oma kätte ja 1. detsembriks 2000 pidi valmima reformi strateegia. See, mis valmis, ei olnud küll strateegia. Olid maakondade ettepanekud ja nende põhjal oli käesoleva aasta kevadeks meie Siseministeeriumil koondkava ja ettepanekud kohalike omavalitsuste sundliitmiseks, mille tulemusel pidi alles jääma 246-st 106. Seega oli haldusreformist saanud haldusterritoriaalne sundkorras liitmine. Eestimaa Rahvaliit oli algusest peale sellise vägivalla vastu. Hea, et ka Reformierakond meiega liitus ja asus toetama vabatahtlikku liitmist. Härra siseminister, mis saab haldusreformist edasi?
Esimees
Härra minister, palun!
T. Loodus
Aitäh, lugupeetud juhataja! Lugupeetud küsija! Riigikogu liikmed! Haldusreform jätkub.
Esimees
Tänan! Elmar Truu täpsustab.
E. Truu
On küll meeldiv, et te oskate lühidalt vastata, kuid kahjuks ei ole maakondades see jätkumine kuidagi arusaadav. Mismoodi ta siis jätkub? Ei Põlvamaal, ei Võrumaal ega mujal, kus ma olen kohtunud kohalike omavalitsuste juhtidega, saada sellest aru. Milles see jätkumine seisab? Ma olen teilt ja ka peaministrilt korduvalt Riigikogus pärinud, mismoodi te kavatsete haldusreformi teha? Kas on ka mingisugune teaduslik uuring, analüüs ja sellest tulenevad konkreetsed ettepanekud haldusreformi sotsiaal-majanduslikuks põhjendamiseks nii riigis tervikuna kui maakondade ja valdade lõikes? Te olite enesekindel, nii nagu praegu selle vastusega, ja jätkasite. Täna võime siiski öelda, et teie haldusreform on tupikus. Kuidas kavatsete korvata seda raha, mis te olete praegu juba kulutanud selle haldusreformi peale, ja jätkata siiski haldusreformi?
T. Loodus
Aitäh nende kuue küsimuse eest, mis te praegu esitasite, katsun neile kiiresti ühekaupa vastata. Esiteks, teaduslikku uurimist on tehtud piisavalt. Teie enda valitsus, kuhu te ka kuulusite, eesotsas regionaalminister Peep Aruga, sai valmis üsna põhjaliku töö sellest, miks Eestis on vaja haldusterritoriaalset reformi. Kasutasime selle targa töö ära, see oli aluseks, et haldusterritoriaalse reformi ettevalmistamisega edasi minna. Selle tulemusena võime öelda, et töö käigus on tehtud terve rida uuringuid ja kõigile Riigikogu liikmetele on elektroonsel teel saadetud ka üks viimastest uuringutest, mis räägib sellest, kuidas ühinenud omavalitsused tegelikult on pärast ühinemist kasu saanud oma ühinemisest. Lisaksin veel, et see jätkumine tähendabki seda, et tööd selleks, et omavalitsused tahaksid ühineda, jätkatakse. Eile arutas valitsuskabinet vastavalt sellele tegevuskavale, mis on valitsuse poolt heaks kiidetud, valdade ja linnade haldusterritoriaalse korralduse muutmise otsust, kuidas edasi minna. Selles on toodud kõik need meetmed, mis tuleb praegu võtta, et need omavalitsused, kes on avaldanud soovi ühineda, saaksid seda võimalikult mõistlikult teha. 30 omavalitsust on suhtunud positiivselt meie ettepanekutesse, 70 omavalitsust on öelnud jah-sõna tingimisi ehk teisiti öeldes, nad soovivad täpsustada, millised on need garantiid, et ühinemise järel oleks neil võimalik mõistlikult asju edasi ajada. Vastavalt sellele on praegu 11-punktiline tegevuskava olemas, see hõlmab nii rahastamist, see hõlmab reformi enda ühinemiskulude katmist, see hõlmab ka edasisi tegutsemisi eri ministeeriumide lõikes. Juhin veel kord tähelepanu sellele, et Siseministeerium tegeleb haldusterritoriaalse reformiga.
Esimees
Tänan! Elmar Truu, teine täpsustav küsimus, palun!
E. Truu
Aitäh, härra juhataja! Ka mina ei ole eitanud vajadust haldusreformi korraldada. Ma olen ikka rääkinud sellest, kuidas seda tehakse. Omavalitsuste sundkorras liitmise jätkamisel oleksite läinud vastuollu Euroopa kohaliku omavalitsuse hartaga, mis teatavasti nõuab rahvaküsitluse korraldamist, rahva arvamuse ärakuulamist. Haldusreform saab praegu jätkuda vaid kohalike omavalitsuste vabatahtliku liitumise korras, mis algas Mart Siimanni valitsemise ajal. Võrumaa omavalitsused ei kiitnud heaks teie pakutud haldusterritoriaalset reformi ja ootavad praegu teie ettepanekuid, kuidas te toetate neid materiaalselt. Ma mõtlen selle all kohalike omavalitsuste tulubaasi suurendamist, rahvaküsitluse korraldamist, materiaalset toetamist jne. Millised plaanid on selles suunas?
T. Loodus
Aitäh! Mul on heameel tõdeda, et me ühtepidi saame olukorrast aru ja ütleme välja selle, et haldusterritoriaalset reformi on vaja. Haldusterritoriaalne reform hõlmab vastavalt seadusele piiride, omavalitsuste suuruse küsimusi. Kui me räägime haldusreformist, siis me saame rääkida kõigest selle juurde kuuluvast. Mis puudutab hüvitamist, siis tuleb öelda nii, et oleme läbi arvutanud, läbi vaadanud kõik need hüvitamised, mis tänaseni ühinenud omavalitsused on teinud, millised olid nende vajadused, millised olid tegelikud kulud ühinemise käigus. Selle tulemusena võime öelda, et keskmiselt peaks ühinemiskulutused katma 300 krooni elaniku kohta. See on keskmiselt. Kui võtame arvesse Euroopa riikide kogemusi, siis tuleb öelda, et elatustasemete võrdluse juures on see täiesti arvestatav ja sarnane paljude teiste riikide kuludega. Teiseks tahaks öelda seda, et kõik need ühinemised ja ka valitsuse poolt ühendamised ei oleks olnud kuidagi vastuolus Euroopa kohaliku omavalitsuse hartaga, sest kõik need õigused, mida harta loetleb, oleks olnud ka uutel omavalitsustel. Ehk teisiti öeldes, kogukonnal, kes omavalitsuse moodustab, on võimalus kõiki Euroopa hartas loetletud õigusi kasutada. Siin ei ole mingit vastuolu. Sama küsimuse esitasin näiteks Saksamaa Liitvabariigi Brandenburgi Liidumaa siseministrile, kes täpselt samamoodi haldusterritoriaalset reformi ette valmistab. Ka nende tõlgendus Euroopa kohaliku omavalitsuse harta küsimustes on analoogne meie omaga. Nii et me võime öelda, et selline lähenemine ei ole Eesti väljamõeldis, vaid Euroopa tava.
Esimees
Tänan! Mõned kohapeal registreeritud küsimused. Jaan Pöör, palun esimesena!
J. Pöör
Aitäh, härra esimees! Härra minister! Haldusterritoriaalne reform on tihedalt seotud ka teiste kohaliku omavalitsuse haldusreformi teemadega, nagu funktsioonid ja rahastamine. Kahjuks on need üle antud Rahandusministeeriumile väljatöötamiseks ja ka härra Sarnet ütles, et Rahandusministeerium pole sellega siiamaani hakkama saanud. Kas te võite öelda, et teie kõrval istuv rahandusminister on need materjalid teile üle andnud või kavatseb lähimas tulevikus need teile üle anda või on hoopis loobunud sellest teemast?
T. Loodus
Aitäh! Rahandusministeeriumi, Siseministeeriumi, Sotsiaalministeeriumi ja Haridusministeeriumi koostöö haldusreformi ettevalmistamisel on olnud täiesti asjalik. On ju tänaseks kokku lepitud terve rida asju, mis omavalitsustele on täiendavalt üle antud, olgu näiteks sotsiaaltoetuste küsimustes, kus raha on jaotamiseks, põhimõtete väljatöötamiseks omavalitsustele juba antud. Nii et samm-sammult on edasi mindud. Samamoodi on ka pedagoogide palgaraha küsimus. Küll aga on just eilses otsuses kirjas veel punktid, mis räägivad näiteks sellest, et kui omavalitsused ühinevad, kuidas tagada siis pearaha säilimine ühinenud omavalitsuses, et seal ei toimuks kohest tagasiminekut, kuidas leida lahendus sellele küsimusele, et tulubaas, mis omavalitsustel täna on, säiliks ühinemise järel kindlasti samadel põhimõtetel. Need on küsimused, mis praegu on veel töös, aga kindlasti leiavad oma lahenduse. Teil on loomulikult võimalus rahandusministri enda käest neid asju küsida, mitte minu käest. Aga ma väidan veel kord seda, et põhimõtteliselt haldusterritoriaalse reformi puhul need küsimused ei ole kõige tähtsamad.
Esimees
Tänan! Jaanus Marrandi, palun!
J. Marrandi
Tänan, härra juhataja! Lugupeetud härra siseminister! Vaatamata oma praegusele optimismile haldusreformi jätkamisest rääkides, peate paratamatult tunnistama, et haldusreform on sisuliselt ikkagi jooksnud tupikusse. Mäletatavasti lubasite omal ajal ministri kohalt tagasi astuda, kui teie väljapakutud sisule ei järgne tegusid, ja paraku neid tegusid ju ei ole järgnenud. Seetõttu ma tahaksin teie käest küsida, et kus on see piir, millal te võtate omaks, et teie ideede järgi haldusreform ei ole teostunud, ja millal te võtate vastu otsuse siseministri kohalt tagasi astuda?
T. Loodus
Aitäh! Minu tagasiastumise teema omal ajal oli ajakirjanduslik liialdus, tookord siinsamas infotunnis ma teile täpselt niimoodi ka vastasin. Teiseks, eksite sügavalt, Siseministeeriumi väljatöötatud ja valitsuse heakskiidetud haldusterritoriaalse reformi ettevalmistuse kavadest ei ole Siseministeerium kordagi mööda vaadanud, neid on täpselt täidetud. Ja ka praegune hetk, kus valitsus peab uuesti omavalitsuste arvamuste põhjal järgmise sammu astuma, on õigel ajal kätte jõudnud. Siin ei ole mingeid kõrvalekaldumisi olnud. Mis puudutab aga taktikat - see küsimus, kas tehakse haldusterritoriaalne reform ehk omavalitsuste ühinemine või ühendamine ära 2002. aasta kohalike omavalitsuste valimisteks või võetakse pikem periood -, siis tuletan teilegi meelde, et 2000. aasta märtsis oli see põhidiskussiooni objekt, kui kiiresti miski asi ära teha. Kui me oleme tööd tehes targemaks saanud ja näeme, et nii kiiresti asju teha ei õnnestu, siis tuleb lihtsalt oma strateegia ümber hinnata ja võtta asjale lähenemiseks pikemalt aega. Nii on ilmselt praegu ka kujunemas, valitsus annab võimaluse ühineda 2002. aastaks kindlasti kõigile neile, kes selleks täna on ise soovi avaldanud, nõusoleku andnud. Nagu ma enne ütlesin, vaatame läbi ka selle teema rahalised küsimused ja 2005. aastaks töötatakse välja juba uued põhimõtted, kuidas ühendatakse. Kas see on nende seaduseelnõude paranduste sisseviimine olemasolevatesse seadustesse, mis selle ühendamise paremini võimalikuks teevad, või on see tulevikus haldusterritoriaalse reformi seaduse väljatöötamise kaudu, on ilmselt juba nii tänase kui ka järgmise valitsuse otsustada.
Esimees
Tänan! Ülo Tootsen, palun!
Ü. Tootsen
Aitäh, härra eesistuja! Lugupeetud minister! Kas te näete võimalust haldusreformi käigus kahetasandilise omavalitsussüsteemi ellukutsumiseks ja kuidas te sellisesse ideesse üldse suhtuksite?
T. Loodus
Aitäh! See on küsimus, mis on juba oma sisult väga huvitav. Tõepoolest, Eestis me oleme taasiseseisvumise ajal katsetanud kahetasandilist omavalitsust ja praegu oleme ühetasandilise omavalitsuse juures. Ma näen kahetasandilise omavalitsuse võimalust küll, aga ainult ühel juhul. Sel juhul me läheneksime asjale maakondlikult ehk ütleksime, et meie maakond on omavalitsus, ja kõik tänased vallad selles maakonnas on osavallad või nagu väga palju propageeritakse Saksa mudelit, kus on Amt`id. Ehk tegelikult on siis üks täitevvõim ja terve rida kohalikke volikogusid, kes n-ö on oma õigused ära andnud, delegeerinud sellele suurele võimule. See võimalus on põhimõtteliselt olemas ka täna, tänases õigusruumis on see võimalik. Vallad võivad selle otsuse vastu võtta. Küll aga ei näe ma mõistliku olevat just nimelt sellist varianti, kus tänased vallad ja linnad säilitavad nii täitevvõimuaparaadi kui volikogu ja siis moodustame veel ühe omavalitsusliku tasandi, kuhu me palkame ametnikud, kuhu me valime oma volinikud, ja arvame, et sellest väikesest rahast, mis omavalitsustel on, peaksime selle kõik ära majandama. Tuletan meelde, et omavalitsused saavad ju üle miljardi ümberjaotatavat raha, sest meie arengutasemed on väga erinevad. Taanlased, sakslased on teaduslikult välja arvestanud, et kui me tahame rääkida tugevast omavalitsusest, siis tegelikult on selle elanikkonna alampiir 5000 inimest. Sama arvutasid ju ka meie teadlased välja. Järelikult, ühinemiste aluseks võiks see number olla. Kui me selle järgi toimetaksime, siis me saaksime tugevad omavalitsused, mida Eesti riigile kindlasti väga vaja on.
Esimees
Tänan! Kas Tõnu Kauba suudab formuleerida lühikese küsimuse?
T. Kauba
Jah, aitäh! See plaan mul oligi. Härra minister! Haldusterritoriaalse reformi alguse suhtes on vaidlused, millal ta algas. Aga äkki teil on selge vastus küsimusele, millal see lõpetatakse, ükskõik, kas siis ajaliselt või tingimuslikult? Või mõlemad vastused.
T. Loodus
Aitäh! Te puudutasite küsimust, millel on igavikuline iseloom. Haldusterritoriaalset reformi ehk territooriumide ümberkorraldamist omavalitsuslikul eesmärgil on praktiseeritud juba sellest ajast peale, kui kogukonnad tekkisid. Ma usun, need teemad on üleval niikaua, kui kogukonnad eksisteerivad ehk inimestel on tahe kasutada oma põhiõigust ise oma eluküsimusi lahendada, niikaua need ümberjaotumised kindlasti ka toimuvad.
Esimees
Härra minister, tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Järgmine küsimus kolleeg Küllo Arjakaselt härra rahandusministrile, palun!
K. Arjakas
Aitäh, härra esimees! Härra rahandusminister! Suured mured teatavasti koosnevad paljudest väikestest muredest ja riigieelarvega seoses on suuri muresid teil ilmselt üsna palju. Vähemalt hetkel ei tahaks ma teha teie elu raskemaks ja puudutan täna vaid üht väiksemat muret ning väiksemat teemat ehk okupatsioonide repressiivpoliitika uurimise riikliku komisjoni teemat, millest oli varem ka juttu. Vaatasin, et komisjoni põhikiri annab väga üldsõnalise ülesande. Ja nagu öeldud, mulle teadaolevalt on jõutud üsna lõppetappi pärast mitmeid olulisi valikuid, et ikkagi see mitmeaastane töö jõuaks fini_isse. Johtuvalt sellest teemast küsimus. Kas vahepealsel ajal - nagu öeldud, teemat käsitleti ka eelarve eelnõu menetlemise ajal - on Rahandusministeerium kaalunud võimalusi otsida komisjoni finantseerimiseks teatavaid summasid vähemalt ühe aasta ulatuses ja kui ...
Esimees
Aitäh, härra Küllo Arjakas!
K. Arjakas
.... ja kui, siis mis võiks olla see summa suurusjärk? Aitäh!
Esimees
Härra minister, palun!
S. Kallas
Aitäh! Vastasin küsimusele, kui oli eelarve menetlemine. Küsitud summa suurusjärk oli, kui ma ei eksi, üle 600 000. Selle perioodi jooksul, mis on möödunud teise lugemise esimesest faasist tänaseni, ei ole me arutanud, kas seda summat taastada või mitte. Meie seisukoht on selline, et kui selline töö on olemas ja tõepoolest järgmisel aastal valmis saab, siis valitsus on kindlasti valmis selle töö eest maksma, st et me peaksime selle lahendama valitsuse reservi kaudu. Nii et siis sõltub juba kõik sellest, et see töö oleks valmis, ja me kindlasti finantseerime seda. Kindlasti tuleb möönda, et see komisjon on loodud, ja kui komisjoni töö saab lõpuks ühele poole, siis valitsus peab seda ka vajalikuks finantseerida.
Esimees
Tänan! Küllo Arjakas, palun, täpsustav küsimus!
K. Arjakas
Aitäh! Härra minister! Probleem tekkis suuresti sellest, et täpsustamata on jäänud lähteülesanne ja seoses sellega on üsna raske täpsustada ka lähteülesande täitmist. Komisjoni põhikiri formuleeris lähteülesandena okupatsioonide jooksul tekitatud kahjudest kokkuvõtte tegemise. See on suur ülesanne. Selle alla lähevad inimkaotused, looduse ja keskkonna kahjud, äraveetud varad jne. Nagu öeldud, täpsem ülesanne on jäänudki täpsustamata ja sellest küsimus, kes seda tüüpi komisjonide puhul, milline institutsioon või milline isik, peaks selle ülesande selgelt formuleerima, et Rahandusministeeriumil oleks alus jälgida, kuidas seda on täidetud ja milliste etappide lõikes?
S. Kallas
Aitäh! Esiteks ütleksin seda, et kahtlemata on tegemist riigieelarve kogumastaabis mitte just liiga suure summaga. Ma olen valmis neid põhjalikumaid käsitlusi kahe järgmise lugemise vahepeal ka läbi vaatama, sest ikka on mingeid otsi, mis tuleb veel enne viimaseid lugemisi kokku sõlmida. See on üks asi. Teine asi on see, et teoreetiliselt peaksid niisugused ülesanded olema kajastatud tegevuskavas, mille alusel kantakse riigieelarvest, kui ma ei eksi, artikli 59 all (sihtotstarbelised ülekanded vastavalt tegevuskavale) üle, siis kinnitatakse see tegevuskava. See on vastava ministri ja vastava tegevuskava täitja vaheline kokkulepe ning selle alusel saab jälgida, kuidas seda või teist tööd on tehtud. See komisjon töötab Riigikantselei alluvuses, nii et tegelikult peaks selle ülesande püstitama ja formuleerima riigisekretär koos vastava komisjoni endaga.
Esimees
Küllo Arjakas, palun!
K. Arjakas
Nagu te panite tähele, Riigikantselei esindaja vangutas pead seda vastust kuuldes, aga ma ei hakka sellest vastusest edasi minema. Me mööname ilmsesti üheskoos, et selle komisjoni töö on riiklik ülesanne, konkreetne ülesanne on jäänud formuleerimata ja enam ei ole vist mõtet arutleda, mis, kus ja mis põhjusel jäi tegemata. Aga kas teile ei tundu, et see ülesande formuleerimatus on tekkinud mingil põhjusel ja mingist ajast, kas see ei ole teie silmis teatav väikene toetusargument, et seda enam ikkagi leida see üsna väikene summa, nagu te formuleerisite?
S. Kallas
Aitäh! Nagu ma ütlesin, olen kindlasti valmis tõsiselt selle asjaga tutvuma ja lahendusvõimalusi otsima. Ma palun vabandust, et ma eksisin, see ei ole Riigikantselei all, vaid Riigikogu Kantselei all. Aga põhimõtteliselt peaks ikkagi olema nii, et täitevametkonna juht peaks selle asja kirja panema, mis just täpselt on vaja teha. Nii et järelikult tegeleme selle asjaga.
Esimees
Suur tänu! Küsimuse käsitlemine on kõiki pooli rahuldavalt lõpetatud. Kolleeg Urmas Laht, palun küsimus härra rahandusministrile!
U. Laht
Suur tänu, härra juhataja! Lugupeetud rahandusminister! Ka minu küsimused puudutavad eelarvet. Tooksin välja mõningad kokkulepped, mis Vabariigi Valitsuse ja põllumeeste ühenduste eksperdid on saavutanud järgmiseks aastaks. Et jätkata samas mahus toiduainete ehk põllumajandussaaduste tootmist, vajab Eesti põllumajandus ca 801 miljonit krooni. Riigieelarve projektis kajastub sellest summast umbes pool ehk ca 400 miljonit. Nüüd on teada, et te soovite riigieelarve mahtu vähendada umbes 500 miljoni krooni võrra ja siit minu küsimus. Kas Rahandusministeerium on teinud Vabariigi Valitsusele ettepaneku vähendada ka Põllumajandusministeeriumi eelarvet?
S. Kallas
Aitäh! Kõnealune muudatus, mis on praegu lõplikult formuleerimisel, püstitas kõikide ministeeriumide ette ülesande kärpida ülalpidamiskulusid, mida ka tehti. Nii et kindlasti on sees ka Põllumajandusministeeriumi kärbe, kuid seal ei ole sees põllumajandustoetuste kärpimist. Mida mina isiklikult sellest asjast arvan, jääb minu arvamuseks, aga põllumajandustoetuste 400 miljonit on päris kopsakas summa, seda ei kärbitud.
Esimees
Tänan! Urmas Laht täpsustab.
U. Laht
Suur tänu, härra minister! Suur tänu sellise hea vastuse eest, et põllumehed teavad, et vähemalt see 400 miljonit jõuab nendeni. Kuid ma küsiksin ühe täpsustava küsimuse. Kui Vabariigi Valitsuse ja toetajate eksperdid on arvutanud, et 800 miljonit on vajaminev summa, et jätkata samas mahus toidutoorme ehk põllumajandussaaduste tootmist, kas valitsus ehk Rahandusministeerium on arutanud, kui palju väheneb järgmisel aastal põllumajandustootmine, kui me anname vajamineva 800 miljoni asemel 400 miljonit toetust?
S. Kallas
Aitäh! Ma pean homme esinema põllumajandusliku kallakuga üritusel ja tutvusin just sellega seoses põllumajandusliku tootmise ülevaatega. Praegu näitavad kõik kliendid tõusutrende. Nii et kindlasti ei saa öelda, et järgmisel aastal põllumajandustootmine väheneb. Ja minu sügav veendumus on, et ei saagi loota tootmise kasvule toetuste abil. Lõppude lõpuks on toetused võimalikud ainult ajutiselt - aga see on filosoofiline küsimus -, selleks et mingist üleminekuetapist üle aidata. Aga konkurentsivõimele mõjuvad kõik toetused kahjulikult. See on minu isiklik arvamus. Niisugust arvutust ei ole põhjust teha, et toetuste vähenemine tähendaks ka tootmise langust. Peale selle tahaksin ma veel kord öelda, kui te vaatate seletuskirja kõige paksemat osa, siis te näete, et Põllumajandusministeeriumi kasvutempod on nii ilma välisabita kui koos välisabiga tunduvalt kiiremad kui teiste ministeeriumide kasvutempod ja eelarve kasvutempo keskmiselt ning see tendents jääb paigale ka pärast muudatust. Järelikult ei saa kuidagiviisi öelda, et selle eelarvega teeksime põllumeestele liiga, võrreldes teistega.
Esimees
Tänan! Urmas Laht, teine täpsustav küsimus.
U. Laht
Suur tänu, härra juhataja! Ma niivõrd ei täpsusta, kuivõrd ütleks vastuargumendi. Tõesti, Põllumajandusministeeriumi eelarvelised eraldised suurenevad, kuid need ei suurene põllumajandustootjate otsetoetustele, vaid need suurenevad eelkõige struktuuride ülalpidamisele ja juhtimiskulutustele. Mis puudutab otsetoetusi, siis need on vähenenud 1998. aastaga võrreldes ca 300 miljonit. Aga ma ei oota sellele vastust.
Esimees
Palun, härra minister!
S. Kallas
Väitlus on huvitav ja sisukas, kindlasti on seda võimalik jätkata. Ma ütleksin vastuargumendina, et need summad, mis on ette nähtud teatud struktuuride toetamiseks ehk igasuguste järelevalvete ja kvaliteedinõudeid jälgivate institutsioonide toetuseks, tegelikult ju ka toetavad põllumajanduse konkurentsivõime kasvu. Nii et ei tahaks kuidagi öelda seda, et ainult otsetoetused on need, mis põllumajanduse konkurentsivõimet toetavad.
Esimees
Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Järgmine küsimus kolleeg Koit Pikarolt härra siseministrile, palun!
K. Pikaro
Tänan, härra esimees! Härra siseminister! Mul on hea tsiteerida teie esinemist ministrite reklaamiüritusel 14. detsembril, kus te ütlesite, et uus eelarve ja eriti Siseministeeriumi eelarve aitab kaasa kodanike turvalisusele. Minu küsimus on kaudselt seotud turvalisusega. Selle aasta novembri alguses jõustus politseiteenistuse seaduse ja politseiseaduse muutmise seadus, mis näeb ette politseinike eripensioni. Teie olete andnud korduvaid lubadusi, et see raha leitakse 2002. aastal. Rahandusminister on öelnud, et see raha tuleb leida Siseministeeriumi enda eelarvest. Kuna eilsest on olemas valitsuskabineti otsus kärbete kohta, siis minu küsimus on kahes osas. Kas selline raha leitakse ja milliste kärbetega millistelt Siseministeeriumi eelarve ridadelt?
Esimees
Härra minister, palun!
T. Loodus
Aitäh! Jätkuvalt on mul hea vastata teile, et kuna Riigikogu on ühe otsuse vastu võtnud, siis on see meile kõigile täitmiseks. Lahendusi praegu alles otsime koos Rahandusministeeriumiga ning me loodame, et sellel hetkel, kui eelarve vastu võetakse, on see küsimus lahendatud.
Esimees
Tänan! Koit Pikaro, täpsustav küsimus, palun!
K. Pikaro
Tänan, härra esimees! Härra siseminister! Mind siiski huvitab, kui suur see summa on, mis leitakse 2002. aastaks politseinikele eripensioni maksmiseks. Miks ma seda täpsustan? Sellepärast et on juttu olnud vähemalt kolmest erinevast summast. Riigikogu õiguskomisjonis oli juttu 27 miljonist, Politseiameti esindajad on nimetanud 35 miljonit ja üleeile nimetasid Politseiameti ametnikud juba üle 50 miljoni krooni ulatuvat summat. Kui suur see summa on, mille te koos härra rahandusministriga siiski leiate?
T. Loodus
Aitäh! Kuna tegemist on paljuski prognoosimisega, sest et me ei tea täpselt, kui palju inimesi soovib seda õigust kohe kasutada, siis me praegu arvestame 20 miljoni krooniga. Kuna aga tegemist on summaga, mida võib tõlgendada kui arvestuslikku, selles mõttes, et me ei oska prognoosida selle täpset vajadust, siis kindlasti on võimalikud ka teised lähenemised, kui prognoosid hakkavad tegelikkuseks saama. Me hakkame saama ümbervormistusavaldusi, nende järgi saab kõiki neid ümberarvestusi toimetada ja vastavalt seadusele ka tegutseda.
Esimees
Tänan! Koit Pikaro, teine täpsustav küsimus, palun!
K. Pikaro
Tänan, härra esimees! Härra siseminister! Ma ei ole teiega päris nõus, et tegemist on ainult prognoosimisega, kuna teile alluvast ministeeriumist on tulnud Riigikogule, täpsemalt, õiguskomisjonile konkreetsed tabelid, kus on ära näidatud ühe isiku täpsusega, kui palju on neid politseinikke, kes töötavad ja soovivad minna sellele pensionile, ja vastupidi, kes juba saavad väljateenitud aastate pensioni ja soovivad ümbervormistamist. Seal ei ole tõepoolest isegi ümardamist kümne isiku täpsuseni. Küsimus on veel lihtsam. Oleme lugenud mitut ETA teadet selle kohta, et valitsus on väga õiglaselt keeldunud Siseministeeriumile eraldamast raha nn sideohvitseri töö ja tegevuse tasustamiseks Peterburis. Ma saan aru, et see on siseministri impeeriumi möödalaskmine, et seda summat ei planeeritud selle aasta eelarveks. Kas järgmiseks aastaks on see ette nähtud?
T. Loodus
Aitäh! Kui te soovite midagi nimetada möödalaskmisteks, vigadeks, siis teil on selleks kindlasti oma põhjus olemas. Ainult tahan lisada asjade kohta, mida võib teoreetiliselt välja arvutada. Näiteks me võtame statistilised andmed, vaatame, kui palju selles vanuses inimesi meil kuskil süsteemis töötab, ja oletame, et nad kõik lähevad kohe seaduse jõustumise järel oma õigust realiseerima 100%-liselt. Siis saame tõesti ühe tulemuse. Kuid absoluutselt niimoodi tavaliselt kunagi ei käituta, seda enam, et selliseid avaldusi - kui palju sooviks mida teha - ei ole võetud. Nii et see oli arvestuslik, mis teile õiguskomisjoni toodi, näidates maksimaalset vajadust, mis selle seaduse jõustumisel võib tekkida. Mis puudutab meie diplomaatilist töötajat Peterburis, siis ka tema tööle asumine oli lahtine kuni aprillikuuni sellel aastal ja eraldi reana sellist kulu Politseiameti ega Siseministeeriumi eelarves ei planeeritud. Nüüd on ta seal töötanud, tema kulud on kõik kaetud. Järgmise aasta eelarves kasvab Politseiameti töötasufond, võrreldes teiste Siseministeeriumi haldusala ametitega, kõige enam ja need küsimused saavad lahendatud. Samamoodi tuleb ära lahendada järgmisel aastal juba eelarveliselt Haagi mineva politseiohvitseri küsimus, kes hakkab Eestit esindama Europoli juures. Need on asjad, mis lahendatakse paljuski eelarvesiseselt, ilma et me selleks küsiksime lisavahendeid. Oluline on praegu see, et eelarvekärbete tõttu ei ole me loobunud politseinike, päästjate palgatõusu põhimõttest.
Esimees
Tänan! Koit Pikaro, kolmas täpsustav küsimus, palun!
K. Pikaro
Tänan, härra esimees! Härra siseminister! Mul ei ole mitte midagi selle vastu, et diplomaadid või politseinikud esindavad Eesti riiki välisriikides. Ainult ma tahan juhtida teie tähelepanu, et näiteks Soome Vabariigist kutsuti Eesti politsei esindaja, kes oli seal aastaid töötanud, tagasi just nimelt rahalistel põhjustel. Küsin väga lühidalt. Palun motiveerige, miks on selleks järgmiseks eelarveaastaks tulemusjuhtimise rakendamiseks Siseministeeriumis planeeritud 29 (või isegi veidi rohkem) miljonit krooni. Ma ei taha öelda, et selle aasta summa oli 1,1 miljonit, aga ma tahan teada, miks selline tohutu suur summa on selleks planeeritud.
T. Loodus
Aitäh! Täpsustan teie märkust Soomes olnud sideohvitseri kohta ja ütlen teile teadmiseks, ta ei kutsutud tagasi ainult rahalistel põhjustel, seal oli ka teisi probleeme. Tahaksin veel rõhutada, et alati ei ole sideohvitseri kohalolek esmane, et oma koostööd parandada. Soomega koostööks on moodustatud meie ja Soome politseiohvitseridest koostöömeeskond nn Taskforce FinEst, nagu teda lühendatult kutsutakse, mis tegeleb organiseeritud kuritegevuse vastase võitluse küsimustega. Ma pean tunnistama, et selle üksuse tegutsemine on ilmselt efektiivsem kui ühe ohvitseri asumine Soomes. Oleme seda korduvalt Soome siseministriga arutanud ja tõdenud, et selline lahendus on praegu ilmselt piisav. Mis puudutab aga tervet eelarvet ja tulemusjuhtimise palgafondi, siis juhiksin teie tähelepanu sellele, et käesoleval aastal rakendas Siseministeerium tulemusjuhtimise printsiipi ainult ministeeriumis, kuna ametites tänu pingelisele eelarvele ei olnud vabu vahendeid, et sellist fondi moodustada. Küll aga on politseis ja päästealal rakendatud sellel aastal pilootprojekte koos oma heade partneritega välismaal, et see tulemusjuhtimise teema kompleksselt lahendada, saada kogemus ja asuda seda rakendama. Selles 30 miljonis kroonis sisuliselt ongi juures 3% politsei ja 2% päästeala palgafondist, mis neile on ette nähtud, mida ei ole kusagilt mujalt võetud, vaid see on palgafondi vähendamise arvel sinna kokku pandud teadmisega, et seda saab kasutada tulemusjuhtimiseks.
Esimees
Tänan! Härra minister, Riigikogu liikmetel on ka kohapeal registreeritud küsimus. Elmar Truu, palun!
E. Truu
Aitäh, härra juhataja! Vastates minu esimesele küsimusele, ütlesite, et haldusreform jätkub. Iga reform vajab teatud kulutusi, raha. Reformi jätkamine nõuab teatud raha. Ma küsingi: kui palju on haldusreformile kulutatud raha sel aastal ja eelmisel aastal ning kui suured on kavatsused kulutada järgmisel aastal?
T. Loodus
Aitäh! Kahjuks ei pea me eraldi arvestust, kui palju meie töötajad oma tööajast kulutavad haldusterritoriaalse reformi ettevalmistamiseks, kui palju teiste kohalike elu küsimuste lahendamiseks. Ma tahan öelda seda, et vaatamata haldusterritoriaalse reformi ettevalmistamisele ei ole Siseministeerium oma üksuste inimeste arvu suurendanud, nii nagu oli enne, on ka täna. Osal inimestel on otsene ülesanne sellega tegelda. Lisaks sellele on sellel aastal 1,2 miljoni krooni eest tehtud trükiseid, on tehtud uuringuid. Ka see viimane, mis teie kätte tuli, on selle raha eest tehtud. Osa uuringuid on ostetud, näiteks seesama inimeste tõmbekeskuste väljaselgitamise uuring, sealt on osa informatsiooni ostetud, nii nagu meil on seda oma tööks vaja olnud. Järgmisel aastal on omavalitsuse ja regionaalarengu osakonnale planeeritud erinevate teenuste ostmiseks kaks miljonit krooni ehk see on raha, millest meil tuleb nii regionaalpoliitilisi kui omavalitsuslikke küsimusi lahendada. Haldusterritoriaalse reformi jaoks oleme teinud ettepaneku, et me peaksime selle raha väljamaksmisel arvestama põhimõtet, et 1/3 toetusrahadest makstakse välja ühinemisaastal ja 2/3 sellele järgneval aastal. Seda praktiseeritakse ka näiteks Soomes, Rootsis, Saksamaal, sest ühinemised üldjuhul ei ole planeeritavad, aga toetuste väljamaksmiseks on raha vaja, siis ei koormata mitte jooksvat aastat, vaid sellele järgnevat aastat. Meil on rahandusministriga veel vaidlemisel järgmiseks aastaks 10 miljoni reserveerimine.
Esimees
Härra minister, tänan! Toivo Tootsen, palun!
T. Tootsen
Aitäh, härra esimees! Lugupeetud härra minister! Juba mitmendat korda ei saa siin saalis vastust selle kohta, kui palju tegelikult läheks tarvis raha eripensionide jaoks. Mul tekib küll kahtlus teie töö tulemuslikkuses ja juhtimise tulemuslikkuses, kui te isegi omaenda süsteemi sees ei saa järele uurida nii lihtsalt asja nagu see, kui paljud teie inimesed kavatsevad kasutada eripensioni saamise võimalust.
T. Loodus
Aitäh! Saab küll, aga ei ole pidanud mõistlikuks ega vajalikuks kuulata kõigi nende inimeste kohta üksikasjalikult järele: palun, mida te kavatsete teha pärast seda, kui Eesti Vabariigis võetakse vastu seadusmuudatused ja te saate võimaluse minna eripensionile? Me ei ole seda teinud, me peame seda inimese enda tahte avalduseks, mitte sunnivahendiks. Me ei ütle politseinikule, kes on pensionieas ja töötab hästi, et nüüd on sul aeg ära minna. Me näeme seda pigem vastupidi. Kui te mäletate, me ju sätestasime ka selle, et inimene, kes tahab politseis edasi töötada pärast pensioniea saabumist, saaks seal edasi töötada. Pigem on meil teistpidine tendents, kui need inimesed, kes on ametikohtadel, mis ei nõua väga tugevat füüsilist vormi, on valmis edasi töötama. Meil on selle üle heameel, et meie uurijaid ei ole massiliselt pensionile minemas. Mis puudutab aga meie haldussuutlikkust, siis ma muidugi vaidleksin teile vastu sellel lihtsal põhjusel, et me oleme siiamaani kõik seadused, mis on olnud seotud inimestega, täitmiseks võtnud ega ole kellelegi ka midagi kompenseerimata jäänud, inimesed on vastavalt seadustele saanud ka palgad kätte. See on seaduste täitmine ja selles on arvestus täiesti korralikult olemas. Samamoodi, nagu te minu käest küsite, võiks ju küsida ka teie käest, et millal me kõik kavatseme ükskord pensionile minna.
Esimees
Härra minister, tänan! Toivo Tootsen, ma palun vabandust, teen ettepaneku küsimuse käsitlemine lõpetada. Kolleeg Tõnu Kauba, küsimus härra rahandusministrile.
T. Kauba
Aitäh, härra esimees! Lugupeetud rahandusminister härra Kallas! Ma küsin sama, mida ma olen teilt ükskord juba küsinud, aga ma loodan, et teil on nüüd aega ja võib-olla ka juba rohkem kogemusi sellele küsimusele vastamiseks, kuna tegemist on üldise küsimusega, millele vastamine võis esimene kord lihtsalt kiirustades ebaõnnestuda. Nimelt on tulemas väga suur eelarve kärbe, st valitsuse otsus rahad, vaatamata esialgu esitatud eelarvele, teistmoodi ümber jagada. Meie küsimus siit saalist on eeskätt selline. Millises ulatuses te peate seda toimuvat või toimunut eetiliseks, ausaks Eesti riigi ja valijate suhtes, kui praktiliselt on Riigikogu tervikuna, aga muidugi eriti opositsioon, jäetud kõrvale eelarve menetlemise nii olulisel etapil, s.o sellise suure kärpe tegemisest?
Esimees
Härra minister, palun!
S. Kallas
Aitäh! Eelarveprotsess on alati olnud täpselt ühesugune. Kõikidel aastatel on üht või teist tulnud eelarve menetlemise käigus muuta. See aasta ei ole selles mõttes eriline. Nii on neid parandusettepanekuid alati käsitletud. Praegu on tegemist reageerimisega majanduses toimunud muutustele, mis on olnud oodatust tõsisemad. Järelikult neid ei saanud arvesse võtta siis, kui eelarve eelnõu valmis. Nii et ma ei näe siin absoluutselt mitte midagi ebanormaalset, et valitsusel on oma ettepanekud, kuidas teatud kulusid kärpida. Suurusjärk on ümmarguselt 500 miljonit ja need ettepanekud laekuvad Riigikogusse arutamiseks, nii nagu kõik teisedki ettepanekud. Ma ei näe, et oleks kuidagiviisi menetletud erinevalt kogu muust eelarveprotsessist.
Esimees
Tänan! Tõnu Kauba, täpsustav küsimus, palun!
T. Kauba
Aitäh, härra esimees! Härra minister! Selle aasta eelarve menetlus on siiski oluliselt erinev näiteks sellest, mis oli 3, 4, 5, 6 aastat tagasi. Me ei aruta siin väga täpselt, kuidas meil üldse eelarve menetlus on muutunud, aga rõhutame just seda, et esitatav kärbe oma mahus on silmatorkavalt suur ja täiesti põhjendatult küsivad väga paljud inimesed, ka need inimesed, kes olid eile Lossi platsil oma rahulolematust väljendamas valitsuskoalitsiooni sotsiaalpoliitika suhtes või tegelikult selle sotsiaalpoliitika puudumise suhtes, kas seda raha või samas suuruses raha ei oleks siiski võimalik leida väga paljude lahendamata sotsiaalprobleemide leevendamiseks, lahendamisest võib-olla isegi ei saa rääkida. Ehk teisiti öeldes, kas ei oleks pidanud eelarve kokkukirjutamise ajal, see on põhiliselt käesoleva aasta kevadel, pidanud arvestama ...
Esimees
Tõnu Kauba!
T. Kauba
... neid sotsiaalprobleeme, mis on täna reaalselt näha?
S. Kallas
Aitäh! Eelarve tervikuna, nii nagu teie kolleeg on välja arvutanud, et seal on 80 000 numbrit, koosneb keerulistest seostest, see on üks tervik, see tervik lähtub sellest, et majandus annab oma parameetrid, millest lähtudes eelarve koostatakse, valitsuse ülesanne on nendes parameetrites valikud teha ja need valikud on tehtud. Need valikud on teile esitatud, nendest valikutest rõhuv enamik on niisugused, mida kõiki ei saa rahuldada. Ei ole kusagil maailmas niisugust eelarvet, mis kõiki rahuldaks, kas siis neid, kes sealt raha saavad, või neid, kes raha ei saa. Nii et selline on see eelarve, mis on välja pakutud. Mis puutub sellesse kärpesse, siis ma tahaksin vastu küsida: kas te peate õigeks, et me ei teeks seda kärbet? Kes sellisel juhul vastab adekvaatselt ka avalikkusele, kas Eesti riik suhtub tõsiselt nendesse viimase aja muutustesse majanduses või mitte? See valik on loomulikult ka olemas. Meie arvamus on, et nendele muutustele tuleb reageerida, mingisuguse kärpe tegemine ei ole mingisugune rõõmus asi või meeldiv ülesanne, parema meelega seda ei tee. Kuid me leidsime, et just nii on tegelikult ausam ja õiglasem ka ühiskonnale öelda, kuidas me riigi rahadega ümber käime.
Esimees
Tõnu Kauba, teine täpsustav küsimus, palun!
T. Kauba
Aitäh! Ma saan vastata esitatud küsimusele. See on muidugi uus vorm sellises infotunnis. Ei, sellisel kombel toimunut ma kindlasti ei pea õigeks. Aga ma tahan küsida väga lihtsa kas-küsimuse. Kas see menetluskord, nii nagu see käesoleval aastal on ja mõnevõrra oli ka eelmisel aastal, teie arvates peaks jääma reegliks, kas sellisel kombel peaks alati Eestis edaspidi riigieelarvet menetlema või tuleks seda korda muuta?
S. Kallas
Aitäh! Ma tõlgendaksin küsimust. Kui te puudutate seda võimaliku majanduskasvu prognoosi muutust ja sellest tulenevat parandust, siis ma loodan väga, et see jääb ainuerandiks ja mitte kunagi enam niisugust vajadust ei teki. See kindlasti ei ole hea, et niisuguseid muudatusi tuleb eelarveprotsessis teha. Mis puutub muusse protsessi, siis see võiks enam-vähem nii kulgeda, nagu ta praegu kulgeb. Rohkem ei oska midagi vastata.
Esimees
Suur tänu! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Laine Tarvis, palun küsimus härra rahandusministrile!
L. Tarvis
Suur tänu! Austatud minister! Minu strateegilise juhtimise küsimus puudutab samuti riigieelarvet. Riiklike investeeringute programm ei täida talle pandud ülesandeid pikaajalise investeerimisplaanina, kuna seda muudetakse pidevalt. 2000. aasta riigivara kasutamise ja säilimise aruande järgi olid Haridusministeeriumi ja Kultuuriministeeriumi real ainult mõned objektid sellised, mis maksumuselt ja ajagraafikult erinevatel järjestikustel perioodidel kokku läksid, seega tundub, et ministeeriumid teevad, mida nad tahavad. Riigieelarve seaduse muutmise seaduses on RIP-i kohta kirjutatud, et valitsus kinnitab, mitte Riigikogu. Nüüd on mul küsimus: milliste vahenditega saavutatakse RIP-i järjepidevus? Ei ole ju loogiline, et seda kirjutatakse ainult moepärast.
S. Kallas
Aitäh! See on väga tõsine küsimus ja sellega on tegelnud kõik Eesti valitsused, niipalju kui mina seda tean. Paraku ei ole me kaugemale jõudnud sellest, et nn riiklike investeeringute programm on üks eelarve seletuskirja osa ja see seletuskirja osa siiski üldjoontes kajastab neid objekte, mille ehitamist ühe või teise perioodi jooksul riigieelarvest finantseeritakse. Ka meie oleme seda analüüsi teinud. Aga see, et seal konkreetsed summad muutuvad ja tehakse otsus, lähtudes konkreetse aasta eelarvest, on olnud tõepoolest mõnes mõttes paratamatu. Peaksin õigeks seda praktikat selles suunas korrigeerida, et investeeringute programm oleks jäigem, kuid teistpidi mõistan ka neid ministreid, kes on paratamatute valikute ees konkreetse aasta eelarves ja teevad siis seal vastavalt oma äranägemistele ja põhjendustele korrektiive. Nii et probleem on olemas. Ei oska praegu öelda, kuidas seda oleks võimalik nii lahendada, et paindlikkus üht- või teistpidi ära ei kaoks. Kuid ma arvan, et see on laiem, riigi kui terviku strateegia planeerimise küsimus ja selle sees peaks olema ka investeeringute strateegia. Strateegiliste plaanide väljatöötamine on suur ja keeruline töö.
Esimees
Tänan! Laine Tarvis, palun!
L. Tarvis
Suur tänu! Praegu oli kord, et ministeeriumi valitsemisala eelarveprojekt koos tegevus- ja majandusarengu kavaga esitatakse Rahandusministeeriumile, kus see läbi vaadatakse. 2000. aasta riigivara kasutamise ja säilimise aruanne väidab, et enamikus riigielu valdkondades puudus strateegiline dokument, et ainult 37% oli kaetud. Mul jääb selline arusaamine, et Rahandusministeeriumis nende tegevuskavade läbivaatamisse tõsiselt ei suhtutud. Riigieelarve seaduse muutmise seaduse järgi on eelarveprojekti läbirääkimised Rahandusministeeriumis muudetud ähmasemaks ja samal ajal on juurde tulnud üks aruanne, mida ministeerium esitab oma strateegiliste arengukavade täitmise kohta. Nüüd on mul küsimus: kuidas garanteeritakse, et ministeeriumil oleks terviklik dokumentatsioon, mis kajastaks tegevust programmist poliitikani, ja kes hakkab kontrollima enne valitsusele esitamist, mida ja kuidas see ministeerium on tegelikult täitnud oma programmid?
S. Kallas
Aitäh! Tegevus- ja majandusarengu kava on riigieelarve eelnõu seletuskirja üks osa, mille maht on tänavu umbes kolm korda suurem, kui oli eelmisel aastal. See peaks olema see dokument, mis on ministeeriumide valitsemisala kohta tervikuna. Kindlasti on seal väga palju, mida täiustada ja parandada. Kuid selline dokument on nüüd teist korda koostatud ja järgmise aasta aprillis me hakkame esimest korda analüüsima tõsiselt seda, kuidas seda plaani on täidetud. Mis puudutab strateegiliste dokumentide katvust, siis ma ei oska öelda, mille kohta see nüüd täpselt käis, sest strateegilisi dokumente on väga suur hulk ja eri valdkondades on neid koostatud erinevalt. Kõikide asjade kohta ei ole strateegiaid. Mina isiklikult kindlasti pürgin selle poole, et see süsteem ühtlustuks ja korrastuks, et oleks üks strateegiate hierarhia, mis siis peaks olema ka jälgitav ja kontrollitav, ning loomulikult on nende tegevus- ja majandusarengu kavade jälgimine Rahandusministeeriumi peal. Nii et meie ilmselt teeme selle täitmisest valitsusele kokkuvõtte, et siis ühiselt seda analüüsida.
Esimees
Tänan! Laine Tarvis, teine täpsustav küsimus, palun!
L. Tarvis
Suur tänu! Jutt oli ministeeriumide strateegilistest arengukavadest. Aga mul on veel küsimus. Riigikogu otsus "Eesti Vabariigi julgeolekupoliitika aluste heakskiitmine" ütleb, et Eesti majanduspoliitika baasdokumendid on riiklik arengukava, Eesti majanduse arengukava, eelarvestrateegia, IMF-i majanduspoliitiline memorandum ja Eesti Vabariigi Valitsuse tegevuskava Euroopa Liitu integreerumiseks, ja nende dokumentide õiguslikuks kehtestamiseks julgeolekupoliitika alused põhjust ei anna. Riigieelarve seaduse muutmise seadus kehtestab eelarvestrateegia, säästva arengu seadus räägib mitmesugustest keskkonda muutvate rahvamajandusharude arengukavadest. Aga millised seadused kehtestavad ülejäänud arengukavade esitamise?
S. Kallas
Väga tõsine küsimus, võin ainult jagada teie arvamust selle kohta, et siin valitseb meil suur segadus. Niisugust seadust, mis kehtestaks strateegiliste arengukavade koostamise põhimõtted ja nende omavahelise seotuse, ei ole olemas. Riigieelarve seaduses on üks volitusnorm, on öeldud, et riiklik arengukava peab olema kooskõlas riigieelarvega, mida ta enam-vähem ka on. Kindlasti leiab mõningaid detaile, mis ei ole just nii täpselt kajastatud, kuid üldiselt meie suund on olnud see, et see riiklik majanduse arengukava - mida nimetatakse ka keskmiktegevuskavaks ja mis igal juhul koostatakse igal aastal kolmeks järgnevaks aastaks - on seotud eelarvega. Selleks annab uus riigieelarve baasseadus ka volitusnormi. Aga need arengukavad ei ole ükski seaduse jõuga. Tegelikult ikkagi ütleb eelarve baasseadus, kuidas seda peab koostama, ja kõik need arengukavad on mingil moel poliitilised otsused. Nende alusel tehakse seadused, on see siis eelarve seadus või on see mõni välissuhtlemisega seotud seadus. Nii et niisugust seadust ei eksisteeri, mis otseselt ütleb, kuidas arengukava peaks välja nägema ja kuidas tema otsused jõustuvad. Ma ei kujuta ka ette, kas niisugust on päris võimalik ja mõistlik teha.
Esimees
Tänan! Arvo Sirendi, kohapeal registreeritud küsimus, palun!
A. Sirendi
Suur tänu! Mul on küsimus haiglate ehitamise kohta. Aeg-ajalt tuleb mõni rootslane või muu välismaalane ja ajab kõik senised plaanid segi ning siis hakatakse kuidagimoodi jälle seda asja korraldama. Nüüd on hulk aastaid mööda läinud, kui Pärnu haigla pidi valmis saama, aga ei ole tänaseni valmis. Samal ajal juba räägitakse mingisuguse haigla ehitamisest Tartusse. Kas see on lihtsalt jutt ja unelmad, millest räägitakse riigis, või on ka valitsus oma seisukohaga selles osas püüdnud kaasa rääkida?
S. Kallas
Aitäh! Eksisteerib tervishoiuasutuste arengu kava, mida nimetatakse erinevate nimedega, kus on sees nii Pärnu haigla ehitus kui ka Tartu uue haigla ehitus. Seal on uuendatavate ning rekonstrueeritavate haiglatena kirjas 13 haiglat. Nii et Pärnu haigla ei ole kusagile välja kukkunud. Aga selline plaan tõepoolest eksisteerib. Seal on tõesti kasutatud ka välismaiseid eksperte, aga see on siiski Eesti enda tervishoiuvõrgu arengu kava.
Esimees
Suur tänu! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Lugupeetud kolleegid! Teie ette on ilmunud ka minister Katrin Saks. Ma tänan teda armastusväärse tuleku eest! Teil on võimalik esitada kohapeal registreeritud küsimusi loomulikult nii temale kui ka teistele ministritele. Kui seda soovi ei ole - ekraan on tühi -, siis tänan teid küsimuste esitamise eest, ministreid ja Katrin Saksa lahke kohaloleku eest! Riigikogu infotund on lõppenud.