Lugupeetud Riigikogu esimees! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Austatud arupärijad! Ma jätkan küsimustega ja püüan neile esitamise järjekorras vastata. Kõigepealt arupärijate esimene küsimus. "Kas Te peate seda normaalseks ja riigi huvides toimunud tegevuseks, et erastades suurt infrastruktuuri, ei sisalda lepingud mingeid sotsiaalprogramme ega tööhõivekohustust uuele omanikule?" Riigi huvides on, et Eestis tegutsevad ettevõtted, kuulugu nad siis riigi- või erakapitalile, oleksid majanduslikult edukad. Edukad on ettevõtted, mis tegutsevad efektiivselt. Efektiivsuse suurendamise huvides on Eesti Raudtee töötajate arvu pidevalt vähendatud. Kui näiteks 1993. aastal töötas seal 9300 inimest, siis praegu on ettevõttes palgal 4200 inimest. Ettevõtte töötajate arv vähenes aasta-aastalt ka siis, kui tegemist oli riikliku omandivormiga, pärast erastamist see tendents tõenäoliselt jätkub. See jätkuks ka siis, kui raudtee kuuluks veel praegugi täielikult riigile. Kuigi raudteelaste arv on viimastel aastatel vähenenud tuhandete võrra, ei saa rääkida suurtest sotsiaalsetest tagajärgedest raudtee kontekstis. Seda seetõttu, et tööjõu optimeerimine on toimunud järk-järgult ning Eesti Raudtee on samal ajal rakendanud ka sotsiaalprogrammi. Sotsiaalprogrammist on rahastatud koondatud töötajate ümberõppekulusid ja muud sellist. Selliseid kohustusi ei tulnud sisse kirjutada erastamislepingusse. Neid põhimõtteid on arvestatud raudteelastega sõlmitud kollektiivlepingus, mille sõlmimisel kaitsevad töötajate huve ametiühingud. Kollektiivlepingu lisana on Eesti Raudtee ja ametiühingute vahel sõlmitud ka spetsiaalne sotsiaalprogramm. Tööhõive parandamiseks tuleb luua uusi töökohti, kus inimesed toodavad lisaväärtust. Vale oleks tööhõive taseme säilitamiseks hoida kunstlikult alles töökohti, mida pole majanduslikult mõtet pidada. Niimoodi paneksime äriühingute õlule sotsiaalsete probleemide lahendamise ja nõrgestaksime Eesti ettevõtete konkurentsivõimet. Ma ütleksin, et jutt on kahest eraldi tasandi küsimusest. Esiteks, Eesti Raudtee erastamine, mille eesmärk oli suurendada ettevõtte efektiivsust, ning, teiseks, tööhõiveküsimus, riik peab looma eeldusi uute töökohtade tekkeks. Seda küsimust ei lahendata üksikute ettevõtete kaupa ega erastamistehingute abil, vaid arvestades kogu Eesti tööealist elanikkonda ning luues soodsa majanduskeskkonna, kujundades haridussüsteemi, korraldades täiendus- ja ümberõppeprogramme, finantseerides jms. Näiteks, Eesti Raudtee erastamisest laekunud rahast läks arvestatav summa Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse käsutusse. See asutus tegeleb otseselt uute perspektiivikate äriprojektide toetamisega nende algstaadiumis. Kui need projektid edukalt tööle hakkavad, tekivad ka uued töökohad. "2. Millisena näete väljenduvat enda poliitilist vm vastutust Erastamisagentuuri Nõukogu liikmena ja selle erastamise eest vastutava ministrina?" Poliitikuna vastutan ma selle eest, et minu töö aitaks täita valitsuskoalitsiooni tegevuse aluseks võetud koalitsioonilepet. See on dokument, kus kajastuvad need programmilised seisukohad, mida kolmikliidu poliitikud Riigikogu valimiste ajal ja valitsust moodustades valijatele lubasid. Oma lubadusi tuleb täita. Üks tollal antud lubadustest oli ka Eesti Raudtee erastamine. Teede- ja sideministrina ning Erastamisagentuuri Nõukogu liikmena kandsin vastutust ka selle eest, et Riigikogu 25. veebruari 1999. aasta otsust "AS Eesti Raudtee ümberkujundamine ja erastamine" oleks vastavalt Riigikogu tahtele täidetud erastamisseaduses sätestatud korras. Erastamisnimekirja kantud ettevõtte erastamist korraldab vastavalt erastamisseaduse §-le 7 Erastamisagentuur. Ta on selles küsimuses ainupädev ja sõlmib riigi nimel erastatava riigivara ostu-müügilepingu. Leian, et kõnealuse Riigikogu otsusega Erastamisagentuurile pandud ülesanne on täidetud. "3. Millega põhjendate seda, et erastamislepped BRS-iga ei sisalda mingeid garantiisid töövõtjatele ümberõppe, uute töökohtade jm tööhõive ja sotsiaalsete tagatiste osas?" Erastamisagentuur lähtus Eesti Raudtee erastamise menetluse korraldamisel seadustes sätestatust. Eesti Raudtee uus omanik on võtnud enesele lepingulise kohustuse täita eranditeta kõiki Eesti Vabariigi seadusi ja ka Euroopa Liidu direktiivide sätteid, mis on juba Eestile kohustuslikud. Vastav säte Eesti Raudtee ostu-müügilepingus annab täieliku kindluse garantiide, ümberõppe, töökohtade ja muu sellise, samuti tööhõive ja sotsiaalsete tagatiste osas, selles ulatuses, mis on sätestatud seadustes. "4. Kas tööhõiveküsimuste teadlik kõrvalejätmine oli seotud kuidagi sellega, et Teile oli juba varem teada, kes on aktsiate tegelikud omanikud ja et sellist "tülikat" kohustust tuleb sel juhul täitma hakata Eesti enda ärimeestel?" Vastus on ei. "5. Millega põhjendate Raudteeameti juhi Oleg Epneri selgitusi 10. septembri Äripäevas: "Kuna Eestis puudub raudtee katsepolügoon, oleks katsetuste nõudmisel tegemist ettevõtluse seadusvastase kitsendamisega"?" Eestis puudub tõepoolest raudtee katsepolügoon. Raudteeseadus nõuab Eestis esmakordselt kasutusele võetava raudteeveeremi katsetamist, kuid katsetused ei pea toimuma Eesti Vabariigi territooriumil. Eesti Raudtee kavandab Ameerika päritolu vedurite ostmist ja Eesti Raudtee ning Raudteeamet on kokku leppinud, et enne vedurite kasutuselevõttu toimub nende testimine USA-s, kus polügoon on olemas. Testimise juures viibivad Raudteeameti tehnilised eksperdid, kes jälgivad, et vedurid vastaksid Eestis kehtestatud ohutusnõuetele. Kontrollitakse, kas vedurite juhtimis-, side- ja turvasüsteemid vastavad nõuetele, kas vedurid suudavad startida, vedada, pidurdada jne. Raudteeamet suhtub uute vedurite kasutuselevõttu Eesti Raudtee infrastruktuuril väga tõsiselt. Seetõttu valmistatakse ette lisatestimist Eesti Raudteele kuuluval infrastruktuuril, kus vedurid tegelikult sõitma hakkavad. Kuna meil polügoon puudub, siis tuleb kõne alla mõne raudteelõigu sulgemine testimise ajaks. Vastavalt tehnokontrolli eeskirjas sätestatud nõudele esitab AS Eesti Raudtee veeremi omanikuna Raudteeametile kooskõlastamiseks vedurite katsetamise metoodika. Lisaks sellele on Eesti Raudtee kohustatud USA päritoluga vedurid registreerima riiklikus raudteeveeremi registris. Enne registreerimist kontrollivad Raudteeameti riikliku järelevalve inspektorid vedurite vastavust tehnilistele nõuetele. Ka on Raudteeametil igal ajal õigus kontrollida raudteeliikluse ohutust ja raudteeveeremi vastavust kehtestatud nõuetele. "6. Milliseid samme kavandate omalt poolt astuda, et Tapal ja mitmetes teistes linnades, mida suurkoondamine puudutab, lahendada tööhõiveprobleeme?" Teede- ja Sideministeerium on teadlik, et Eesti Raudtee uuel juhtkonnal on kavas rakendada uusi tehnoloogilisi lahendusi, millega võib kaasneda töökohtade vähenemine. Siiski ei ole raudteel veel koondamisteateid laiali jagatud. Ka ei ole teatatud Tapa veduridepoo sulgemisest. Täna ei saa nimetada täpset koondatavate arvu, see lihtsalt ei ole veel üheselt selge. Spekulatiivselt on mainitud erinevaid numbreid. Need numbrid tulenevad BRS-i äriplaani analüüsimisest, mitte raudtee uue omaniku konkreetsetest väljaütlemistest. Analüüsi tulemusena on mainitud kuni 1800 inimese koondamist. Samas on planeeritud, et koondamine toimub pika aja jooksul. Kõne all on viieaastane periood. Pealegi oleks koondatavate hulgas suhteliselt palju, kuni 700 kontoritöötajat, kes leiavad kindlasti rakendust ka väljaspool raudteesüsteemi. Kuna koondamised ei toimu mitte korraga, vaid etapiti, mitme aasta jooksul, siis saame võimaluse lahendada tekkivaid tööhõiveprobleeme pikema perioodi jooksul. Nii ei ole ümberkorraldused tööjõuturul nii drastilised. Praegu Eesti Raudtee uus juhtkond alles selgitab, milliseid muutusi ettevõtte isikkoosseisus peetakse vajalikuks, seejärel selgub probleemi suurus ning vajadus riigi abi järele. Eesti Raudtee juhid on kinnitanud, et lisaks seadusest tulenevatele kompensatsioonidele, mis tuleb koondamiste puhul tagada, püüavad nad kindlustada ka koondatavate töötajate tulevikku. Samas suunas mõtleb ja tegutseb ka Tööturuamet: otsitakse kontakte ettevõtjatega, kes võiksid vajada seni raudteel töötanud kvalifitseeritud tööjõudu. Samuti on võimalik, et paljude raudteelaste oskusi rakendatakse ka edaspidi samas ettevõttes, ainult mõnes teises asulas, näiteks Tapa asemel Tallinnas. Lahenduste otsimisel käib tihe koostöö raudteelasi ühendavate organisatsioonide Eesti Raudteelaste Ametiühingu ja Eesti Vedurimeeste Ametiühinguliiduga. Eesti Raudtee ja ametiühingute poolt tööhõivet ja sotsiaalküsimusi käsitleva kokkuleppe sõlmimiseks moodustatud töögrupi juures tegutsevad nii Sotsiaalministeeriumi kui ka Teede- ja Sideministeeriumi esindajad, kelle ülesanne on välja selgitada vajadus riigi abi järele ja asuda seejärel seda abi korraldama. Kuid enne seda peab jõudma selgusele, mil määral lahendab probleemid ettevõtte ja ametiühingute vahel sõlmitav kokkulepe. Mul on põhjust arvata, et sellest tuleb väga põhjalik dokument, mis hõlmab koondamishüvitiste ja lisatoetuste maksmise, Eesti Raudtee abi uute töökohtade leidmiseks, ümberõppe finantseerimise, psühholoogilise nõustamise jne. Kuni kokkuleppe sõlmimiseni on raudtee juhtkond lubanud koondamistest hoiduda. Kui ma enne ütlesin, et numbrid koondatavate arvu kohta on spekulatiivsed, siis nüüd lisaksin veel paar lauset, mis puudutavad tööhõive olukorda Tapal. Nagu ma mainisin, ei ole ametlikku teadet Tapa veduridepoo sulgemise kohta. Mul on andmeid, et ettevõtte juhtkond otsib depoo ...