Austatud Riigikogu esimees! Austatud arupärija härra Savisaar! Lugupeetud Riigikogu liikmed! Ma olen saanud AS Eesti Raudtee erastamist puudutava arupärimise, mis sisaldab kokku seitse erastamislepingut ja selle sõlmimisele eelnenud erastamisprotsessi puudutavat küsimust. Nagu arupärija märkis, oleme algatanud kontrollimise, mis puudutab enam-vähem samu küsimusi ja mis on pealkirjastatud "AS Eesti Raudtee erastamislepingu õiguspärasuse hindamine". Praeguse kava kohaselt peaks nimetatud kontrollimist puudutav aruanne, peakontrolöri otsus, valmima juuli alguses, seetõttu ei saa ma hetkel mitmele küsimusele sisulist vastust anda. Ja mitte vabandusena, vaid puhtalt kompetentsusest tulenevalt viitan siin ka rahvusvahelistele auditeerimise standarditele. Niisiis loodan, et need küsimused, kus ma viitan hilisemale vastusele, saavad piisavalt kajastatud loodetavasti juuli alguses avalikustatavas aruandes. Tulen nüüd küsimuste juurde, ma loen ette küsimuse ja annan siis vastuse. "Kas BRS-iga (mõeldud on ettevõtet, kes on sõlminud vastavad lepingud Eesti riigiga - J. P.) AS Eesti Raudtee 66% aktsiate erastamise lepingu sõlmimine oli seaduslik ja põhjendatud ajal, mil kehtis Tallinna Halduskohtu 17. jaanuari 2001. aasta määrus?" See määrus puudutas Erastamisagentuuri Nõukogu 13. detsembri otsust nr 10 täitmise peatamise kohta ning oli tehtud Tallinna Halduskohtu 16. aprilli 2001. aasta otsuse punkti 1 tühistamise kohta. Süvenemata siinkohal kõigisse üksikasjadesse - olen arupärijale ka kirjalikult pikemalt vastanud -, toon küsimuses nimetatud kohtulahendi puhul välja olulisimad asjaolud. Esiteks, lepingu sõlmimise ajal ei olnud jõus kohtu määrust, millega oleks selgesõnaliselt peatatud Erastamisagentuuri Nõukogu 13. detsembri 2000. aasta otsuse punkti 2 täitmine. See punkt nägi ette BRS-i pakkumise paremuselt teiseks tunnistamist. Vastavasisuline keeld tulenes küll halduskohtu 17. jaanuari määrusest, kuid kohus ise tühistas selle 1. märtsil. Teine oluline asjaolu on, et Tallinna Halduskohtu 16. aprillil tehtud otsusest on küll välja loetav seisukoht, et erastamislepingu sõlmimiseks on vältimatult vajalik Erastamisagentuuri Nõukogu uue otsuse tegemine, kuid erastamislepingu sõlmimise hetke silmas pidades tuleb arvestada, et selleks hetkeks ei olnud nimetatud kohtuotsus jõustunud ega otsusest tulenevad õiguslikud tagajärjed seega tekkinud. Kokkuvõttes leiame, et Erastamisagentuur ei ole 30. aprillil 2001. aastal BRS-iga erastamislepingut sõlmides toiminud haldusasjas nr 3-644 tehtud kohtumääruste vastaselt. Küll aga on Erastamisagentuuri poolt lepingu sõlmimine sisulises vastuolus 16. aprilli 2001. aastal tehtud kohtuotsuses väljendatud kohtu seisukohtadega. Kuna aga lepingu sõlmimise ajal ei olnud kõnealune kohtuotsus jõustunud, siis ei ole Erastamisagentuur eiranud jõustunud kohtuotsust. Mis sellest kõigest siis tuleneb? Saame praegu teha vaid ühe järelduse ja see kõlab nii: Erastamisagentuur on seda erastamislepingut sõlmides võtnud suure riski, sest erastamislepingu sõlmimine on vastuolus juba tehtud, kuid veel jõustumata kohtuotsusega. Erastamisagentuuril on oma käitumise õiguspärasuse tõendamiseks võimalus vaid juhul, kui ta saavutab halduskohtu otsuse muutmise edasises kohtumenetluses. Selle järelduse tegemisel tahan rõhutada, et me ei ole oma hinnangu kujundamisel lähtunud halduskohtu tehtud kohtulahenditest ega ole võtnud endale pädevust hinnata sisuliselt kohtumenetluses olevas asjas võetud kohtu seisukohti. Teine küsimus. "Kas 30. aprillil 2001. aastal sõlmitud Eesti Raudtee 66% aktsiate erastamise leping on täies ulatuses kooskõlas erastamise tingimuste, BRS-i poolt esitatud lõplike erastamise pakkumise tingimustega ning kõigi kehtivate õigusaktidega, sh erastamisseaduse, raudteeseaduse ja teistega?" Kuna tõepoolest on tegemist väga komplitseeritud tingimuste kompleksiga, siis ma usun, et arupärija, samuti Riigikogu mõistab, et sedavõrd lühikese ajaga ei ole võimalik lõplikke seisukohti kujundada, mistõttu see on küsimus, millele ma annaksin heameelega sisulise vastuse juba oma lõplikus aruandes. Kolmas küsimus. "Kas Erastamisagentuuri peadirektori kohusetäitja Jaak Liiviku poolt erastamislepingu allakirjutamine lepingu sisu läbi lugemata ning Erastamisagentuuri Nõukogu seisukohta saamata oli kooskõlas Eesti Vabariigi huvidega ning Jaak Liiviku kui ametiisiku ning tema tegevusele esitatavate nõuetega?" Küsimusel on kaks poolt, millest esimene on seotud asjaoluga, kas Erastamisagentuuri peadirektori kohusetäitja kirjutas erastamislepingule alla lepingu sisu läbi lugemata, ja teine sellega, kas enne lepingu sõlmimist pidanuks lepingu suhtes seisukoha võtma Erastamisagentuuri Nõukogu. Küsimuse esimese poolega seoses pöördusime peadirektor Liiviku poole küsimusega, kas ajakirjanduses esinenud väited vastavad tõele, samuti tutvusime Erastamisagentuuri Nõukogu vastava istungi protokolliga. Saame öelda, et nii Erastamisagentuuri Nõukogule antud suulises selgituses kui ka meile esitatud kirjalikus vastuses on härra Liivik lükanud ümber ajakirjanduses justkui tema seisukohana kajastatu, nagu oleks ta kirjutanud erastamislepingule alla seda läbi lugemata. Pean tunnistama, et hetkel ei ole meil alust kahelda Jaak Liiviku selles küsimuses antud seletuste õigsuses. Küsimuse teise poolega, kas enne lepingu sõlmimist pidanuks lepingu suhtes seisukoha võtma Erastamisagentuuri Nõukogu, tegeleme erastamislepingu õiguspärasuse kontrolli käigus. Me ei ole oma lõplikku seisukohta kujundanud ja lõplik seisukoht sõltub kahtlemata sellest, kas me oleme ammendavalt ja õiglaselt kajastanud kõiki lepingust tulenevaid kohustusi. Ütlen vaid etteruttavalt, et juhul kui tegemist oleks tavalise erastamislepinguga, ei oleks Erastamisagentuuri Nõukogu täiendavat seisukohta vaja olnud. Neljas küsimus. "Kas AS Eesti Raudtee 66% aktsiate erastamise lepingu sõlmimisega võeti Eesti Vabariigile varalisi kohustusi või muid siduvaid kohustusi või loodi olukord, eeldused taoliste kohustuste tekkimiseks tulevikus?" Esiteks, iga riigi sõlmitud erastamisleping toob riigile kaasa varalisi kohustusi, sest sisu poolest on erastamisleping eeskätt erastatava vara ostu-müügi leping ja selle alusel tekivad poolte vahel paratamatult vastastikused varalised õigused ja kohustused. Kõigist lepinguga riigile võetud kohustustest ülevaate andmine oleks seega lepingu mahukuse tõttu liialt aeganõudev. Seetõttu annan üksnes ülevaate erastamislepinguga või selle lisaks olevate aktsionäride lepinguga Baltic Rail Services OÜ või AS Eesti Raudtee antud garantiidest, mille realiseerumise korral väheneb riigi poolt erastamise tulemusena saadav tulu. Annan selle loetelu numereeritult. 1. Kui Maksuamet nõuab AS-ilt Eesti Raudtee tulumaksu tasumist enne aktsiate BRS-ile üleminekut vagunite ühise kasutamise lepingute alusel välisriikide raudteeorganisatsioonidele tehtud maksetelt, peab riik maksuna tasutava summa AS-ile Eesti Raudtee hüvitama. 2. Riik kohustub AS-ile Eesti Raudtee hüvitama töötajate kutsehaigustest või tööõnnetustest tingitud nõuded juhul, kui kutsehaigus on alguse saanud või tööõnnetus toimunud enne aktsiate ostjale üleminekut. 3. Riik kohustub hüvitama AS Eesti Raudtee juhatuse või nõukogu liikmete nõuded, mis põhinevad riigile ja erastajale mitte teadaolevatel lepingutel, juhul kui sellised nõuded peaksid ilmnema. Selle garantii maksimumsumma on viis miljonit krooni. 4. Riik annab erastamislepinguga garantii AS Eesti Raudtee sõlmitud viie veduri ostu ja liisinglepingutega seoses tekkida võivate otseste kahjude hüvitamiseks. Selliseks kahjuks võib lepingu kohaselt olla näiteks veduri ostu- ja müügihinna erinevus. Selle garantiiga seoses tuleb riigi pangakontol kuni seitse aastat säilitada 50 miljonit krooni, millest tuleb lihtsustatud korras katta selle garantiiga seotud kahjusid. Kokku on selle garantii maksimumsumma 100 miljonit krooni. 5. Kui AS Eesti Raudtee maksab riigile 2000. aasta majandusaasta eest dividende rohkem kui 7,5% kasumist, peab riik Eesti Raudteele hüvitama nimetatud määrast rohkem makstud summa. 6. Riik on kohustatud hüvitama AS Eesti Raudtee vastu esitatavad nõuded, mis on seotud AS Eesti Raudtee poolt AS Elektriraudtee osaluse omamise ja AS Eesti Raudtee varadest osa AS Elektriraudtee asutamiseks eraldamisega. 7. Erastamislepingu lisaks olev aktsionäride leping annab BRS-ile lepingus kindlaksmääratud tingimustel riigipoolse garantii seoses AS Eesti Raudtee keskkonnakohustustega, eeskätt enne aktsiate ostjale üleminekut Eesti Raudtee poolt põhjustatud keskkonnakahjude eest. Lisaks nimetatud seitsmele garantiile, tagatisele, kuidas me seda nimetame, on erastamislepingu kohaselt võimalik anda riigi garantii juhul, kui BRS tuvastab AS Valga Külmvagunite Depooga seotud kohtuasjade ja pankrotimenetlust puudutavate materjalidega tutvumise järel uusi, oluliselt Eesti Raudtee väärtust mõjutavaid riske, mida ei olnud võimalik hinnata erastamislepingu sõlmimise ajal. Küsimus lahendatakse vajaduse korral erastaja ja riigi täiendava kokkuleppega hiljemalt käesoleva aasta 29. juuniks. Viies küsimus. "Kas erastamisprogramm ning muud AS Eesti Raudtee 66% aktsiate erastamist reguleerivad õigusaktid näevad ette võimaluse võtta erastamislepinguga Eesti Vabariigile varalisi või muid kohustusi?" Nagu eespool juba nimetatud, toob erastamisleping paratamatult riigile kaasa varalisi kohustusi. Seega taandub küsimus sellele, kas erastamist reguleerivad õigusaktid ja erastamisprogramm võimaldasid võtta just selliseid kohustusi, nagu lepinguga võeti. Ka sellele küsimusele ei saa ma hetkel vastata, sest küsimust selgitatakse nimetatud kontrollimise käigus. Kuues küsimus. "Kas Erastamisagentuuri peadirektori kohusetäitjal Jaak Liivikul oli 30. aprillil 2001. aastal volitused Eesti Vabariigi nimel Eesti Vabariigi varaliste kohustuste võtmiseks erastamislepinguga?" Jään samuti praegu vastuse arupärijale võlgu. Seitsmes küsimus. "Kas BRS-i investori kohta esitatud andmed, registriväljavõtted ja muud dokumendid, mis võimaldavad tuvastada välismaise investori õigusvõimet, ja tema esindajate volikirjad vastasid nõuetele, mis on kehtestatud Eesti Vabariigi õigusaktidega välisriigis väljaantud dokumentidele, sh dokumentide legaliseerimise nõue?" Oleme asjasse puutuvate dokumentidega tutvunud, oleme palunud ka seletusi ja nende kohaselt tuli Baltic Rail Services OÜ aktsionäride kohta informatsiooni esitamisel lähtuda peadirektori käskkirjaga kinnitatud teise etapi pakkumise kutsedokumentide nõuetest. Erastamisagentuur on ise ja samuti nende õigusnõustaja advokaadibüroo Tark ja Co. on kontrollinud Baltic Rail Services OÜ poolt AS Eesti Raudtee erastamiskonkursi käigus esitatud dokumentide vastavust nendele nõuetele ning nimetatud seletuste kohaselt on nii Erastamisagentuur kui ka Erastamisagentuuri Nõukogu hinnanud pakkumise vastavust ja nende arvamuse kohaselt vastavad Baltic Rail Services'i aktsionäride kohta esitatud dokumendid nõuetele. Me selgitame seda küsimust samuti jätkuvalt ning juhul, kui tuvastatakse kõrvalekalded õigusaktidest, loomulikult avalikustame need. Need olid vastused seitsmele küsimusele. Veel kord loodan, et te mõistate, et mõnele küsimusele ei olnud võimalik anda lõplikke hinnanguid. Kuid luban, et need ei jää meie poolt andmata. Aitäh!