Infotund
Esimees T. Savi
Tere päevast, austatud kolleegid! Tere päevast, proua minister ja härrased ministrid! Alustame Riigikogu infotundi. Lugupeetud kolleegid, palun teeme kohaloleku kontrolli! Kohal on hetkel 27 Riigikogu liiget. Austatud kolleegid, täna vastavad teie küsimustele kultuuriminister Signe Kivi, haridusminister Tõnis Lukas ja majandusminister Mihkel Pärnoja. Me alustame. Esimene küsimus tuleb kolleeg Mihhail Stalnuhhinilt härra majandusministrile. Palun!
M. Stalnuhhin
Härra esimees! Lugupeetud härra minister! Lühikeses preambulis lubage mul teile ja Vabariigi Valitsusele Kirde-Eestilt edasi anda mõned tänusõnad. Kaheaastase töö tulemusena valmis teil Ida-Virumaa riiklik tööhõiveprogramm, mille üks osa on näiteks eesti keele õpetamine üldhariduskoolides, mida selle programmita poleks vist tehtudki. Ülimalt efektiivne on muidugi ka kolme nõustaja töökoha loomine 192 000 Ida-Virumaa elaniku kohta. Riigieelarvest heldekäeliselt eraldatud umbes 3,5 miljonit krooni on kindlasti faktor, mis muudab järsult situatsiooni regioonis, kus ametlikult on 22%-line tööpuudus ehk 21 000 töötut. Aga see selleks. Küsimus, millele palun vastata, on selline. Ida-Virumaa riiklikus tööhõiveprogrammis pole õigupoolest ühtegi sätet, mille sisuks oleks põlevkivitööstuses kasvava tööpuuduse likvideerimine.
Esimees
Mihhail Stalnuhhin, palun lühemalt!
M. Stalnuhhin
Kuidas sai see võimalikuks olukorras, kus oli ette teada, et tänavu ligi 500 kaevurit jääb tööta? Aitäh!
Esimees
Härra minister, palun!
M. Pärnoja
Härra juhataja! Lugupeetud küsija! Ida-Virumaa riiklik tööhõiveprogramm on valminud varasema eeltöö tulemusena ja seejärel valitsusele esitatud, kes selle heaks kiitis. Eeltöö algas juba 1999. aastal, mil eelmine valitsus eraldas selleks vahendid. Koostati sotsiaalplaan ja valmistati ette tööturupakt. Seejärel tegi uuringu ja esitas vastavad ettepanekud Maailmapanga missioon. Nendele dokumentidele tuginedes ongi valminud Ida-Virumaa riiklik tööhõiveprogramm, mille põhieesmärk säärasel kujul, nagu Vabariigi Valitsus selle heaks kiitis, oli juba rakendatavate meetmete koordineerimine kolme ministeeriumi -Majandusministeeriumi, Haridusministeeriumi ja Sotsiaalministeeriumi - osavõtul. Olukorrast lähtuvalt on koostatud meetmete loetelu. Eesti Põlevkivi tööhõiveprobleemid moodustavad programmis ühe osa sellest, mida me Ida-Virumaal näeme mitte ainult põlevkivienergeetikas, vaid ka mujal, kus suurtööstusel on tellijad kadunud. Sellest tulenevalt on programmi eesmärk käsitleda küsimusi üldisemalt. Samal ajal on põlevkivienergeetikas toimuvate muudatustega kaasnevate tööhõiveprobleemide leevendamiseks välja töötatud mitmesugused sotsiaalsed meetmed nii AS-i Narva Elektrijaamad kui AS-i Eesti Põlevkivi jaoks. Eesti Põlevkivi on ette valmistanud ja esitab käesoleval nädalal oma nõukogule heakskiitmiseks sotsiaalplaani. Ida-Virumaa riiklikul tööhõiveprogrammil on põlevkivikaevurite sotsiaalprobleemide lahendamisel toetav roll. Aitäh!
Esimees
Tänan! Mihhail Stalnuhhin täpsustab. Palun!
M. Stalnuhhin
Aitäh, härra esimees! Lugupeetud härra minister! Vaevalt hakkab keegi vaidlustama väidet, et toetusi maksta ning katastroofiliselt suurenevast tööpuudusest tulenevaid sotsiaalseid probleeme, selliseid nagu narkomaania, kuritegevuse ja nakkushaiguste kiire kasv, lahendada on palju raskem, kui loobuda ettevõtete, kõnealusel juhul kaevanduste sulgemisest. Kuidas te kommenteerite ideed kuulutada Ida-Virumaal mõneks aastaks välja ettevõtete sulgemise moratoorium?
M. Pärnoja
Aitäh! Kui silmas peetakse põlevkivienergeetika restruktureerimise ja ettevõtete majanduslikele alustele viimise peatamist, siis minu arvates ei annaks selline tegevus positiivseid tulemusi tööhõive seisukohalt, sest kõik teised ettevõtjad saaksid signaali, et Ida-Virumaal ei ole võimalik ettevõtlust arendada. Pigem takistaks see tööhõiveprobleemide lahendamist. Samal ajal tekitab see täiendava koormuse ettevõtjatele, kes kannavad selle üle tootjahinnale, mis tuleb nii või naa kinni maksta tarbijatel üle Eesti. Seetõttu ei pea ma otstarbekaks säärast lähenemisviisi toetada.
Esimees
Tänan! Mihhail Stalnuhhin, teine täpsustav küsimus, palun!
M. Stalnuhhin
Aitäh, härra esimees! Lugupeetud härra minister! Kaevurid palusid küsida teie käest, miks te ei tulnud hiljuti Jõhvis toimunud kaevurite miitingule, kuhu teid kutsuti ning kus teil oleks olnud suurepärane võimalus Ida-Virumaa riikliku tööhõiveprogrammiga inimesi rahustada, seletades neile, kuidas selle programmi elluviimisega tekib neil võimalus oma peresid toita pärast seda, kui kaevandused suletakse.
M. Pärnoja
Aitäh! Ministri ajakava ei võimalda lühiaegse etteteatamise järel oma plaane muuta. Pärast seda miitingut olen ma kohtunud Eesti Põlevkivi juhtkonnaga, täpsemalt öeldes juhatuse esimehe Mati Jostoviga, samuti põlevkivitootjate ametiühinguliidri Maido Aguri ja Ahtme kaevanduse ametiühingujuhiga. Me oleme neid küsimusi arutanud üsna konstruktiivses vaimus. Minu arvates me leiame olukorrale lahenduse lähtuvalt nii Ida-Virumaa riiklikust tööhõiveprogrammist kui ka nendest meetmetest, mida kavatseb rakendada Eesti Põlevkivi. Esialgu on vaja leida lahendusi, mis leevendavad olukorda, ja pärast juba pikemaajaliste meetmete rakendamisega jõuda selleni, et nii kaevurid kui muude elukutsetega inimesed, kelle hulgas Ida-Virumaal on töötuid märksa rohkem, leiavad endale jõukohase töö.
Esimees
Tänan, härra minister! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Järgmine küsimus on kolleeg Mai Treialilt haridusminister Tõnis Lukasele. Palun!
M. Treial
Härra juhataja! Lugupeetud haridusminister! Päris pikka aega peeti läbirääkimisi Haridusministeeriumi ja ülikoolide vahel koolitustellimuse küsimuses ja alles aprilli keskel, seega kahjuks küll väga hilja, lepingud ülikoolidega sõlmiti. Nende kohaselt pääseb tänavu algaval õppeaastal riigi kulul ülikooli 500 noort vähem, kui pääses eelmisel aastal. 27. aprillil oli Riigikogu teabepäev Palamusel. Gümnaasiumiõpilased tundsid riigikogulastega kohtudes sügavat muret riikliku koolitustellimuse vähenemise pärast. Minu küsimus on: millistest analüüsidest või prognoosidest lähtus Haridusministeerium omapoolse koolitustellimuse esitamisel või oli see lihtsalt poliitiline otsustus, mis analüüsidele ei tuginenudki? Aitäh!
Esimees
Härra minister, palun!
T. Lukas
Lugupeetud juhataja! Hea küsija! Nendest põhimõtetest, mille järgi või põhjal on riiklik koolitustellimus esitatud, on peamine see, et riigi poolt kinnimakstud üliõpilaskohad peavad jääma. See on selge otsustus ja sellest tulenevad ka järgmised otsustused. Kolm aastat on riikliku koolitustellimuse lepingud sõlmitud nii, et riik on ise tellimuse kujundanud. Selleks on kokku kutsutud spetsiaalsed komisjonid ja asi põhjalikult läbi analüüsitud. Kunagi ei ole tellimust alla kirjutatud nii vara kui tänavu. Me oleme ülikoolidega kokku leppinud, et järgmist tellimust katsume tulevaks aastaks kujundada - niipalju kui see ülikoolidel võimalik on - juba käesoleva aasta numbri sees. Nii et aasta lõpuks on Haridusministeerium valmis tellimust esitama ja siis ülikoolid ütlevad, kas see neile sobib või mitte. Sellel aastal on kõrgematesse õppeasutustesse tellitud 5648 diplomi- või bakalaureuseõppe kohta. Kui arvestada, et kokku on ligikaudu 9000 gümnaasiumilõpetajat, siis võib öelda, et 100 gümnaasiumilõpetaja kohta on kõrgkoolides umbes 63 riiklikult finantseeritud õppekohta. Kunagi ei ole neid Eestis olnud nii palju. Lisaks sellele on muidugi vanemate aastakäikude jaoks tellitud ka magistri- ja doktoriprogramme. Aitäh!
Esimees
Tänan! Mai Treial, täpsustav küsimus, palun!
M. Treial
Aitäh, härra juhataja! Lugupeetud minister! Kuid ikkagi on nii, et kinnimakstud kohtade arv väheneb, ehkki te ütlete, et need kohad peavad jääma. Mina julgen küll väita, et tegelikult siseneb meie hariduspõllule just tasuline haridus. Härra minister, kas te näete tasulises hariduses ohtu meie riigi rikkusele, milleks on meie haritud inimene? See rikkus hakkab jõudsalt vähenema ja töötute read võivad seetõttu veelgi pikeneda. Ei jätku ju raha, et paljudel õppimist võimaldada.
T. Lukas
Aitäh, lugupeetud küsija! Ülikooliharidus on tõepoolest meie noorte hulgas prestiižsem kui näiteks rakenduskõrgkoolides ja kutseõppeasutustes omandatav haridus või seal pakutav kutsehariduslik õpe. Akadeemilistes ülikoolides on sel aastal riikliku koolitustellimuse alusel täidetavate üliõpilaskohtade arv tõesti vähenenud. Aga ma ütlen veel kord: kunagi ei ole kõrgharidussüsteemis riiklikel üliõpilaskohtadel õppinud üldkokkuvõttes nii palju üliõpilasi, kui hakkab õppima tänavuse tellimuse alusel. Mõistagi on paljudel noortel mure, mis saab edasi. Loomulikult teeb tänavugi üks osa noortest panuse tasulisele kõrgharidusele. Meie alternatiivpakkumine on nüüd selline, et kõik gümnaasiumilõpetajad ei pea minema akadeemilisse ülikooli. Rõhutan veel kord: riik on sel aastal kõrgemates õppeasutustes avanud kokku 5648 eri tüüpi üliõpilaskohta 9000 gümnaasiumilõpetajale, seega on suhe 63 : 100. Kõik ei pea minema ülikoolidesse. Tegelikult pakume gümnaasiumilõpetajatele tuhandeid õppekohti ka kutsekoolides, mis on samuti tasuta. Aga kui inimesed tahavad oma hariduse eest ise maksta, võivad nad seda teha. See on demokraatlikule ühiskonnale kohane. Riik ei ole sugugi huvitatud sellest, et hakata massiliselt tellimust vähendama. Riik tellib palju üliõpilaskohti.
Esimees
Tänan! Kohapeal registreeritud küsimus Elmar Truult. Palun!
E. Truu
Aitäh, härra juhataja! Austatud minister! 26. jaanuaril teatavasti toimus kultuurikomisjonis kõrghariduse arengu küsimustes arutelu. Mõttevahetus puudutas küll peamiselt kõrgharidusstandardeid ja kõrgkoolide võrgu korrastamist, kuid palju oli juttu ka riiklikust koolitustellimusest. Tehti ettepanek töötada koos ülikoolidega välja spetsialistide vajaduse prognoos ja ühtsed metoodilised alused ametkondadele, samuti koolitustellimuse alused. Kas Haridusministeeriumis on välja töötatud mingisugused õpetajate vajaduse prognoosimise alused? Õpilaste arv ju teatavasti kahaneb ja seetõttu toimuvad teatud muudatused ka õpetajate arvus. Kuidas sellega on?
T. Lukas
Lugupeetud juhataja! Austatud küsija! Jah, loomulikult on Haridusministeeriumis õpetajate vajaduse prognoos olemas. Võin öelda, et koolitustellimuse prognoosi mõttes on see ehk kõige rohkem läbi analüüsitud valdkond, sest Haridusministeerium peab sellega ise tegelema. Haridusministeerium ei saa prognoosida täpselt tööhõivet haridussüsteemist väljapoole jäävates majandusvaldkondades, kui firmadel endil ei ole arengukavasid. Aga õpetajate puhul on meil prognoosi lihtsam teha ja see on olemas. Prognoosi tegemisel on lisaks haridusametnikele kaasa löönud ülikoolide esindajad, sealhulgas Pedagoogikaülikoolist, Tartu Ülikoolist ja õpetajate kutseliitudest.
Esimees
Aitäh! Kolleegid, mul on ettepanek lõpetada käsitlus Mai Treiali teise täpsustava küsimusega.
M. Treial
Aitäh, härra juhataja! Lugupeetud minister! Te väitsite minu eelmisele küsimusele vastates, et kes hariduse eest tahab maksta, las maksab. Tõepoolest, ega minul ka selle vastu midagi ole. Kuid me mõlemad teame, et meie ühiskonnas on väga suur varanduslik kihistumine. Mina küll olen seda meelt, et ükski õpihimuline noor ei tohiks haridusest eemale jääda seetõttu, et tal lihtsalt ei ole raha. Kas Vabariigi Valitsus ikka on mõelnud sellele, kuidas reguleerida tasuliste õppekohtade arvu, mille osa on praegu juba küllaltki suur, kuskil 45%, Tartu Ülikoolis isegi suurem, ja seega anda teatud kaalu riigitellimuskohtadele?
T. Lukas
Aitäh, lugupeetud küsija! Kordan: mitte kunagi ei ole Eestis riiklikult rahastatavatel üliõpilaskohtadel õppinud nii palju üliõpilasi, kui hakkab õppima uuel õppeaastal. Mida Haridusministeerium hetkel teha saab, on see, et ka rakenduskõrgkoolide ja kõrghariduslike õppekavadega kutseõppekeskuste prestiiži ning taset tõsta, teha selgitustööd, et noored läheksid ka sinna. Lahendus ei ole ju selles, et tunnistada prestiižseteks ainult akadeemilised ülikoolid ja kindlustada seal kohad sajale protsendile gümnaasiumilõpetajatele. Nad kukuvad sealt välja. Akadeemilistes ülikoolides on väljalangevuse protsent väga suur. Massilisest vastuvõtust ei ole olnud nii palju kasu, kui arvatakse. On vaja tugevat rakenduslikku kõrgharidust ja see tuleb üles ehitada, suunata noori rakenduslikesse kõrgkoolidesse ja kutseõppekeskustesse tugevatele erialadele. Seda me saame teha. Kordan: sel aastal avatakse 5648 diplomi- või bakalaureuseõppe kohta. Seda ei ole vähe.
Esimees
Suur tänu, härra minister! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Järgmine küsimus tuleb kolleeg Urmas Lahelt kultuuriminister Signe Kivile. Palun!
U. Laht
Härra juhataja! Lugupeetud minister! Eelmisel aastal otsustas Vabariigi Valitsus rahva sümboli Palmse mõisa Keskkonnaministeeriumilt üle anda Kultuuriministeeriumile. Loodan, et praeguseks on Kultuuriministeerium Palmse mõisa kohta välja töötanud konkreetse tegevuskava, mis võimaldab mõisakompleksil edasi arendada. Esitasin koos kolleegidega Riigikogust seaduseelnõu, mille kohaselt tulnuks mõisakompleksile eraldada riigieelarvest raha järgmiseks neljaks aastaks. Kultuuriministeerium kui valitsuse esindaja aga lükkas rahastamiseelnõu tagasi. Lugupeetud minister, palun selgitage Riigikogule ja Eesti rahvale, kuidas teie juhitav ministeerium rahastab Palmse mõisat järgnevatel aastatel. Aitäh!
Esimees
Proua minister, palun!
S. Kivi
Härra Riigikogu esimees! Austatud küsija! Lubage teid kõigepealt tänada selle küsimuse eest, mis võimaldab mul tutvustada neid konkreetseid samme, mida Kultuuriministeerium on kavandanud seoses Palmse mõisa ülevõtmisega oma haldusalasse. Jah, me vastasime lugupeetud Riigikogu liikmete arupärimisele, samuti nende ettepanekule mõnes mõttes eitavalt, esitades Vabariigi Valitsusele omapoolse nägemuse. Tegelikult me toetame Riigikogu liikmete huvi Palmse mõisakompleksi vastu ja leiame, et igasuguste lisainvesteerimisvõimaluste otsimine on teretulnud. Kuid Kultuuriministeerium ei saa nõus olla sellega, et need investeeringuid tehakse iga-aastaste kultuuriobjektidele mõeldud investeeringute arvel. Me oleme astumas konkreetseid samme Palmse mõisa ülevõtmiseks. Käsil on sihtasutuse Virumaa Muuseumid alusdokumentatsiooni koostamine koostöös Lääne-Viru Maavalitsusega. Me oleme ühitamas kahele objektile - Palmse mõisale ja Rakvere Muuseumile - suunatud aktiivsust. Need mõlemad vajavad investeeringuid. Sihtasutuse moodustamisega me saame ühelt poolt raha kokku hoida ja teiselt poolt jõulisemalt edasi minna. Aitäh!
Esimees
Tänan! Urmas Laht täpsustab. Palun!
U. Laht
Suur tänu, härra juhataja! Lugupeetud minister! Lubage teiega mitte nõus olla. Mõisakompleksi renoveerimiseks ja edaspidiseks haldamiseks on vaja küllaltki palju rahalisi vahendeid, mida ei ole ka sihtasutusel Virumaa Muuseumid. Palun öelge, mismoodi ikkagi kavatsetakse Palmse mõisat rahastada. Sihtasutuse tegemine ei tähenda ju veel, et sinna raha peale tuleb. Kuidas kavandab rahastamist Vabariigi Valitsus?
S. Kivi
Suur aitäh täpsustava küsimuse eest! Minu esimese vastuse mõte ei olnud selles, et sihtasutus kuidagi vähendaks rahalisi vajadusi, vaid oli selles, et kahe aktiivsuse kokkupanek annab siiski parema terviku. Olgu siis öeldud, nagu teile on kindlasti ka teada, et juba käesoleva aasta eelarves on Palmse mõisale Kultuuriministeeriumi real ette nähtud poolteist miljonit krooni. Samas on Rakvere Muuseumi käesoleva aasta eelarve rohkem kui poolteist miljonit krooni. Me planeerime Palmse mõisa arengut täpselt samamoodi nagu kogu kultuuriala arengut, st vastavalt prioriteetidele, nähes ette iga-aastasi eraldisi vähemalt kahe miljoni krooni ulatuses.
Esimees
Tänan! Urmas Laht, teine täpsustav küsimus, palun!
U. Laht
Suur tänu, härra juhataja! Lugupeetud minister! Kas te tagantjärele leiate, et valitsuse samm võtta Palmse mõis ära Keskkonnaministeeriumi haldusalast, kus oleks mõisakompleksi haldamiseks olnud võimalik kaasata Euroopa Liidu raha, oli õige? Või on teil praegu kõhklusi ja te kavatsete Kultuuriministeeriumi poolt teha ettepaneku anda mõis tagasi Keskkonnaministeeriumi haldusalasse?
S. Kivi
Suur aitäh! Ei, ma võin kindlalt väita, et see samm oli põhimõtteliselt õige. Meile tundus - ütlen seda juba kolmandat korda -, et me saame ühendada mitmed huvid. Tahaksin teile julgustuseks ja kinnituseks veel öelda, et Kultuuriministeerium tõepoolest toetab igati Riigikogu liikmete huvi ja muret Palmse mõisa suhtes. Ühtaegu me arvame, et Riigikogu liikmetel on võimalik eelarve menetlemise käigus ühekordselt suurendada ühe või teise objekti eelarvet.
Esimees
Tänan! Kohapeal registreeritud küsimus Enn Tartolt. Usun, et teema jätkub.
E. Tarto
Aitäh, härra istungi juhataja! Austatud proua minister! Nagu te teate, kuulus arvestatav osa Palmse mõisakompleksist enne Teist maailmasõda Kaitseliidule. Vastavalt praegu kehtivatele seadustele tuleks need varad tagastada. Kaitseliit on omalt poolt valmis väga mõistvalt suhtuma üleriiklikesse huvidesse, kui tõesti see arvestatav osa mõisakompleksist tagastatakse. Kas teie olete oma tulevikuplaanides arvestanud Kaitseliiduga koostöö tegemise võimalust?
S. Kivi
Suur aitäh! Kõigepealt pean ütlema, et Lääne-Viru maavanem informeeris mind selles küsimuses meie esimesel Palmse mõisa teemalisel kohtumisel. Meie viimasel kohtumisel vähem kui nädal aega tagasi sain ma kinnituse, et selles mõttes probleemi ei ole, suudetakse leida mõistlik kompromiss. Konkreetselt teie küsimusele vastan nii: Kultuuriministeerium ja kultuuriminister on alati valmis tegema koostööd kõigi osapooltega.
Esimees
Tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Tõnu Kaubal on küsimus haridusminister Tõnis Lukasele.
T. Kauba
Härra esimees! Lugupeetud härra minister! Minu küsimus on riigieksamite korralduse ja selle muutmise kohta. Iga aasta teevad riigieksameid tuhanded noored ja nende eksamite edukust jälgivad mitte ainult nad ise, vaid ka nende perekonnaliikmed, sõbrad jne. Seega kokku puudutab eksamite korraldus või selle muutmine kindlasti vähemalt 100 000 inimest. Mina esitan oma küsimuse, lähtudes murest, et riigieksamite korralduses on varasemate aastatega võrreldes jälle tehtud mõningaid muudatusi. Palun andke meile teada, millised on käesoleval aastal eksamitega seonduvad muudatused, mida on praeguseks otsustatud teha ja milliseid otsuseid tuleb veel lähiajal, s.o kuni eksamiperioodi lõpuni.
Esimees
Härra minister, palun!
T. Lukas
Austatud juhataja! Lugupeetud küsija! Suurematest muudatustest rõhutaksin ma võib-olla seda, et emakeeleeksami hindamine on läinud sajapunktisüsteemi peale. Kui te peate silmas korralduslikke muudatusi, siis puudutavad need mõningal määral apellatsioonide läbivaatamise tempot. Mingisuguseid peadpööritavaid korralduslikke muudatusi, mis puudutaksid eksamisooritajat, ei oska ma hetkel nimetada. Kui te mõne konkreetse muudatuse kohta küsite, siis ma võin öelda, milline on selle mõju. Mis puudutab Riikliku Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskuse tööd, siis seal on tõepoolest sisemisi muudatusi. Lähtutud on ikka sellest, et eksamiküsimused oleksid paremini turvatud ja probleeme oleks vähem. Kas te saaksite täpsustada, milliseid muudatusi te silmas peate?
Esimees
Aitäh! Tõnu, Kauba, palun!
T. Kauba
Aitäh! Ma täpsustan ühte tahku, kuigi te mõnele juba viitasite. Üks neist on seotud turvalisusega, aga ma täpsustan hiljutise kirjandieksamiga seonduvaid küsimusi. Noorte inimeste muresid kuulates olen ma asjast aru saanud nii, et kui varem on teemasid käsitletud väga konkreetselt, seonduvalt kirjandusteose autoriga, siis käesoleval aastal on ebaselge, kas näiteks kirjanike tsitaate tuleb käsitada kui kirjanike tsitaate või kui üldisi mõisteid, mida ei pruugi alati kirjaniku teose kaudu iseloomustada? Kas minu küsimus oli mõistetav?
T. Lukas
Aitäh! Kui me, härra Kauba, kunagi raamatuid kirjutama hakkame, siis oleme kahtlemata huvitatud, et meid tsiteeritaks. Kui meid tsiteeritakse täpselt, siis peaks olema kirjas ka meie nimi. Sellest lähtub praegune hindamisjuhend ja lähtus seninegi.
Esimees
Tänan! Tõnu Kauba, teine täpsustav küsimus, palun!
T. Kauba
Ma täpsustan oma küsimust. Nähtavasti ei olnud see piisavalt selgelt esitatud. Varasematel aastatel on kirjanike nimedega seonduvad eksamiteemad olnud kindlasti kirjanduslikud. Sellel aastal on mitmetes koolides esitatud seisukohti, et konkreetse kirjaniku nimega seonduva teema puhul ei pea sellest kirjanikust tingimata kirjutama. Siit tuleneb paljude kirjandikirjutajate mure, kuidas nüüd kirjandeid hinnatakse, millest hindajad lähtuvad. Kui ühtedes koolides on räägitud sellest, et tegelikult ei pea mingi kirjaniku teosega seotud teema puhul kirjanikust rääkima, teistes koolides aga seda öeldud ei ole, siis millisele seisukohale lõppkokkuvõttes asutakse?
T. Lukas
Aitäh, lugupeetud küsija! Kirjandikirjutamine on loominguline tegevus. Tõepoolest on eri koolide õpetajatel välja kujunenud erinevad trafaretid, kuidas õpilastele asja tehnilist külge avatakse, milliseid soovitusi jagatakse ja kuidas hinnatakse seda, kui hästi on kirjutatud konkreetse autori või konkreetse teose kohta käiv kirjand. Samas võib maksimaalsed pallid saada ka nii, et kuigi teost on vähe käsitletud, on teemat laiemalt, loovalt arendatud. See, mida konkreetselt hinnatakse, on loomelisus, keeleoskus, teema täpne püstitus. Kirjandi puhul ei ole kunagi olnud niimoodi, et hindajal on teemast oma ettekujutus, millest lähtuvalt ta hindamisel seisukoha võtab. Kirjandikirjutaja märgib sissejuhatuses ise ära, kuidas ta teemat käsitleb ja mida õigeks peab. Kui see kirjandis täpselt kajastub, siis on kõik suurepärane. Oma arvamust selle kohta, milline praegu hindamisjuhend konkreetselt on, ei saa ma anda, sest hindamine käib. Tähendab, ma kirjutaksin hindajatele midagi konkreetset ette. Lähtume ikka sellest, et kõik õpetajad on saanud juhendist õigesti aru. Sisulisi muudatusi ei ole selles tehtud. Kui siin segadusi tekibki, siis lahendab need apellatsioonikomisjon.
Esimees
Tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Harri Õunapuul on küsimus majandusminister Mihkel Pärnojale. Palun!
H. Õunapuu
Härra esimees! Lugupeetud majandusminister! Mõni aeg tagasi võeti valitsuses vastu Ida-Virumaa riiklik tööhõiveprogramm. Kui seda kommenteeriti, siis tundus, et selle järgi leiab Ida-Virumaal lahenduse palju probleeme. Eelmisel nädalal oli minul pressi vahendusel üllatav teada saada, et te nõudsite programmi vastuvõtmise ajaks Eesti Põlevkivi juhatuse esimehelt sotsiaalplaani oma ettevõtte kohta. Praeguseks on valdavas enamikus ettevõtetes ja asutustes kollektiivlepingud töötajatega sõlmitud. Üldjuhul sisaldab see leping alati sotsiaalpoole kohta eraldi plaani. Milline oli teie eesmärk Eesti Põlevkivi juhatuselt sotsiaalplaani nõudes? Aitäh!
Esimees
Härra minister, palun!
M. Pärnoja
Aitäh! Austatud küsija! Kollektiivleping sõlmitakse tööandja ja töövõtjate esindajate vahel, lähtudes Eestis kehtivatest seadustest. Kui ettevõttes või selle sektoris on teoksil restruktureerimine, siis kollektiivleping ilmselt ei lahenda kõiki sotsiaalseid probleeme, mis restruktureerimisprotsessis ilmnevad. Teatavasti on praegu põlevkivienergeetikas selle efektiivsuse ja konkurentsivõime tõstmiseks käsil ümberkorraldused ja need jätkuvad tulevikuski. See kutsub esile vajaduse tagada töökohtade vähenemise tõttu tööta jäänud inimestele konkurentsivõime tööturul, et nad saaksid konkureerida ka teistes sektorites vabanevatele või tekkivatele töökohtadele. Neile, kes juba on pensionieas, tuleb tagada võimalus soovi korral pensionile minna. Niisugused kaks ülesannet on Eesti Põlevkivil, sest restruktureerimisprotsessis väheneb seal oluliselt töökohtade arv. Eesti Põlevkivi sotsiaalplaan peab sisaldama meetmeid, mida seal kavandatakse rakendada oma vahenditega. Samuti on sotsiaalplaanis vaja ära märkida, mida Eesti Põlevkivi vajab väljastpoolt kas riigipoolse toena või mingite muude projektidena. Eesti Põlevkivi ei ole võimeline kogu sotsiaalküsimuste paketti iseseisvalt lahendama, aga suurt osa sellest küll.
Esimees
Tänan! Harri Õunapuu, täpsustav küsimus, palun!
H. Õunapuu
Aitäh! Kui me vaatame äriseadustikku - see mind küsima ajendaski -, siis näeme, et omaniku esindaja suhtleb ettevõttega nõukogu kaudu. Üldjuhul on nii ja see on Eestiski kujunenud normaalseks, heaks tavaks. Käesoleval juhul läksite te ettevõtte nõukogust mööda ja tegite korralduse otse juhatusele. Kas on mingisugune probleem nõukogu töös, et sellest pidi mööda minema?
M. Pärnoja
Aitäh! Peale äriseadustiku reguleerib riigi omandis või riigi osalusega ettevõtete puhul üldkoosoleku või aktsionäri õigusi ka riigi poolt eraõiguslike juriidiliste isikute asutamise ja nendes osalemise seadus, mille sätted äriseadustiku omadest mõnevõrra erinevad. Ajakirjanduses väidetu, et ma nõudsin ettevõtte juhatuse esimehelt sotsiaalplaani esitamist nõukogule, on, võiks öelda, ajakirjanduslik liialdus. Ma kohtusin juhatuse esimehe Mati Jostoviga möödunud nädala reedel Tallinnas. Me arutasime tekkinud olukorda. Mati Jostov ise ütles, et neil on sotsiaalplaan ettevalmistamisel, ja ma avaldasin soovi, et see esitataks nõukogule heakskiitmiseks selle korralisel koosolekul, mis pidi toimuma sama nädala reedel Jõhvis. Põhjuseks, miks ma pidasin selliselt toimimist soovitavaks, on loomulikult see, et Eesti Põlevkivi sotsiaalprobleemid on muutunud üsna teravaks ja kaevurid ootavad lahendusi. Sotsiaalplaan, kui see nõukogus heaks kiidetakse, annab teatud kindluse ja aluse edasiminekuks, teiste meetmete otsimiseks. Nii et mingit otsekorralduse andmist üle nõukogu pea ei ole toimunud. Eesti Põlevkivi nõukogul on jätkuvalt olemas talle seaduste alusel antud kohustused ja loomulikult ka sellele vastavad õigused.
Esimees
Tänan! Endel Paap, kohapeal registreeritud küsimus, palun!
E. Paap
Aitäh, härra juhataja! Lugupeetud minister! Andke andeks, mul on hääl natuke ära. Miks ei nõudnud minister sotsiaalplaani kaks aastat tagasi, kui esitati uus arenguplaan, kus oli näha, et lähemal ajal suletakse peaaegu kõik kaevandused? Miks nüüd äkki oli vaja nõuda sotsiaalplaani?
M. Pärnoja
Aitäh! Kaks aastat tagasi ei olnud olukord Eesti Põlevkivis selline, nagu on praegu. Samuti ei olnud siis selge, milline on Eesti Põlevkivi areng. Põlevkivienergeetika restruktureerimise kava esialgsel kujul, mitte läbikirjutatud kavana, oli valitsus vastu võtnud 1998. aastal ja protsess ei olnud veel selle kava alusel käivitatud. Möödunud aastal, kui kirjutati alla AS-i Narva Elektrijaamad 49% aktsiate võõrandamise lepingute põhitingimuste kokkulepe, oli juba selge, millises suunas ja millisel määral toimuvad arengud Eesti Põlevkivis, ja sellest lähtuvalt oli ka teada, kui palju ja millise aja jooksul töökohti vabaneb. Eesti Põlevkivi asus välja töötama meetmeid probleemide lahendamiseks. Neist üks olulisemaid oli see, et siiamaani oli rakendatud nn firmapensioni. Peale selle valmistati ette kava, mis annab Eesti Põlevkivist töökohtade kadumise tõttu lahkuvatele isikutele võimaluse leida tööd mujal, ehk teisisõnu, otsustati eraldada teatud summasid ümberõppeks. Restruktureerimise käigus moodustati ka uusi ettevõtteid. Nii et töökohtade arvu vähenemine Eesti Põlevkivis ei saa ainsana olla probleemi sügava analüüsi aluseks. Tuleb arvestada ka juurde tekkinud töökohti. Praeguseks on olemas piisav informatsioon, mille põhjal formuleerida konkreetne sotsiaalplaan. Käesoleva nädala lõpus seda tehaksegi.
Esimees
Tänan, härra minister! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Järgmine küsimus tuleb kolleeg Anti Liivilt haridusminister Tõnis Lukasele. Palun!
A. Liiv
Härra juhataja! Lugupeetud härra haridusminister! Ajakirjanduse andmeil on mitmed põhikooliõpilased, kes süstivad endale veresoonde heroiini või muud narkootikumi, juba nakatunud HI-viirusega. On aja küsimus, millal nad surevad aidsi. Ajakirjanduse kaudu teame sedagi, milliseid spetsiifilisi vahendeid kasutatakse selle nakkuse leviku vähendamiseks põhikoolides. Riik hoolitseb tõepoolest selle eest, et põhikooliõpilased saaksid endale paremini heroiini veresoonde süstida, jagades nendele tasuta süstlaid. Kui jätta kõrvale narkomaania ja HI-viiruse tõrje üldine teooria, siis milliseid spetsiifilisi võtteid peale süstalde jagamise on põhikoolides kasutatud, et piirata seal HI-viiruse levikut? Aja kokkuhoiu mõttes võiksite need lihtsalt loetleda.
Esimees
Aitäh! Härra minister, palun!
T. Lukas
Austatud esimees! Lugupeetud küsija! Professionaalina te muidugi oskaksite neid konkreetseid meetmeid paremini loetleda kui mina. Aga ma vastan teile niimoodi. Meetmed on välja töötatud koos aidsi ennetuskeskusega, kellega Haridusministeeriumil on ühine programm ning kellega peetakse veel täiendavaid läbirääkimisi meetmetepaketi üle seoses ühe konkreetse probleemiga Puiatu koolis, millest te ilmselt olete kuulnud. Erikoolides on toimunud kõigi õpilaste ja õpetajate lisainstrueerimised. Eelmise ja käesoleva aasta jooksul on täiendavalt instrueeritud kõiki terviseõpetajaid, kes töötavad eri piirkondades. Nii et spetsialistid instrueerivad inimesi ja taotlevad ka vastavaid vahendeid. Kõiki neid vahendeid Haridusministeeriumi käsutuses ei ole. Aitäh!
Esimees
Tänan! Anti Liiv täpsustab.
A. Liiv
Aitäh selle vastuse eest! 19. ja 20. sajandil tappis paljusid geeniusi kogu maailmas süüfilis, 21. sajandil ilmselt teeb seda aids. Et põhikooliõpilase haigestumine aidsi või süüfilisse on ilmselt sama tähelepanuväärne sündmus kui näiteks Haridusministeeriumi kolimine Tallinnast Tartusse, siis tõenäoliselt kantakse sellest ministrile paugupealt ette. Minu teine küsimus on: kui palju härra ministrile on praegu teada HI-viirusega nakatunud, st aidsi surevaid, ja süüfilisehaigeid põhikooliõpilasi. Kui võimalik, siis palun öelda võrdlevalt, kui palju õpetajaid on süüfilisse haigestunud ja kui palju neist on HIV-positiivsed. Kui vastus on eitav, siis kas on kindel, et neid ei ole?
T. Lukas
Aitäh! Nagu ma ütlesin, põhikooliõpilaste hulgas on konkreetseid nakatumisjuhtumeid. Üks konkreetne juhtum on seotud Puiatuga. Kui te küsite minult numbreid, siis te peate mul lubama vastus koostada ja see teile saata. Ega te ometi arva, et mul need numbrid täpselt peas on. Aga me toimime nii. Kui sellised juhtumid ilmsiks tulevad, konsulteerime aidsi ennetuskeskusega ja tegutseme koos temaga. Informatsioon, mis meil on, saadetakse teile kirjalikult.
Esimees
Tänan! Arstide küsimused jätkuvad. Tõnu Kauba, palun!
T. Kauba
Aitäh, härra esimees! Lugupeetud ettekandja! Te ilmselt olete kuulnud, et Eestis on aidsiepideemia, mis on kestnud juba üle poole aasta. Ilmselt on tehtud selle tõrjeks mitmesuguseid kulutusi. Praegu räägime põhikoolides vastavate inimeste väljaõpetamisest jne. Kas te võiksite öelda, kui suured need kulutused on? Kuna epideemia endiselt laieneb, siis mis teie arvates on nende kulutuste planeerimisel valesti tehtud?
T. Lukas
Aitäh küsimuse eest! Et HI-viirus levib kooli mujalt, siis ei ole need küsimused ainult Haridusministeeriumi pärusmaa. Meie ülesanded on õpetajate täiendav koolitamine ja nende pidev instrueerimine, millega me ka tegeleme. Mis puudutab vahendite muretsemist ja ravi korraldamist, sealhulgas preventiivsete võtete kasutamist ning täiendavat testimist, siis need on tervishoiu- ja sotsiaalsüsteemi ülesanded. Nii et kui me räägime kulutustest, siis need kulutused, mida konkreetselt teeb haridussüsteem, on seotud tervisekaitseõpetajate ja üldse õpetajate koolitamisega, seminaride korraldamisega jne. Haridussüsteemi finantseerida on tervisekaitsetunnid koolides, samuti erikoolides võetavad meetmed. Muud lahendused leitakse Haridusministeeriumi koostöös teiste institutsioonidega.
Esimees
Tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Kolleeg Koit Pikarol on küsimus majandusminister Mihkel Pärnojale. Palun!
K. Pikaro
Härra esimees! Härra minister! Eestis müüdava ja kasutatava vedelkütuse kvaliteet on endiselt probleem, kuigi valitsus on mitmel tasemel ja korduvalt lubanud olukorda otsustavalt parandada. Oleme siin kolleegidega esitanud arupärimisi teile, härra peaminister, saatnud kirjalikke küsimusi ja infotunnis esitanud küsimusi, kuid sisuliselt ei ole olukord muutunud. Käesoleva aasta 22. jaanuaril Riigikogu ees esinedes te ütlesite, et Eesti oludes ei ole otstarbekas luua riiklikul tasemel naftasaaduste analüüsimise kesklaboratooriumi, see ülesanne pannakse Keskkonnaministeeriumi haldusalas olevale keskkonnalaboratooriumile. Mul on teile selline küsimus. Millised Vabariigi Valituse otsused teie vahetul osavõtul on vastu võetud või planeeritud keskkonnalaboratooriumi tehnilise baasi tugevdamiseks või edasiarendamiseks? Aitäh!
Esimees
Härra minister, palun!
M. Pärnoja
Härra esimees! Lugupeetud küsija! Keskkonnalaboratooriumi aparatuuri ja töötajate kasutamine kütuse kvaliteedi kontrolliks ja kütustega seonduvate muude parameetrite määramiseks on üks kontrollitegevuse edendamise võimalusi. Samal ajal pean ütlema, et kui säärane otsus vastu võetakse, mida seni veel valitsuse tasemel tehtud ei ole, siis nõuab see täiendavaid rahalisi vahendeid ja ka aega. Ajavahemik jaanuari lõpust kuni siiamaani on selleks ilmselgelt olnud ebapiisav. Mul ei ole praegu informatsiooni selle kohta, kas keskkonnaminister asjakohase Vabariigi Valitsuse otsuse vastuvõtmiseks ettevalmistusi teeb või ei tee. Samal ajal on laboratooriumi tehnilise baasi tugevdamiseks riigitoe saamise vastu huvi üles näidanud teisedki, sealhulgas Tallinna Tehnikaülikooli Põlevkiviinstituut, kellel teatud osa tehnoloogiast on juba olemas. Praegu on kvaliteedinõuete määramise ja kontrolli probleemid seotud mõne üksiku parameetriga. Ülejäänud parameetritega tegelevad laborid on seni oma tööga hakkama saanud. Nad on osalenud rahvusvahelistes võrdluskatsetes, mille kaudu on leidnud tõendamist asjaolu, et nii nende metoodika kui ka selle rakendamise usaldusväärsus on piisav. Kui selle küsimuse juurde tullakse Vabariigi Valitsuses, siis tõenäoliselt valitakse üks kahest võimalikust variandist: kütuse kvaliteeti hakkab kontrollima kas Keskkonnaministeeriumi valitsemisalas olev keskkonnalaboratoorium või mõne teadusasutuse juures tegutsev laboratoorium, kes saaks kasutada vastavat aparatuuri muukski otstarbeks. Aitäh!
Esimees
Tänan! Koit Pikarol on täpsustav küsimus. Palun!
K. Pikaro
Tänan, härra esimees! Härra majandusminister! Minu küsimus ei olnud seotud kõigi parameetrite kontrollimise vajalikkusega, vaid pidas silmas konkreetsete kvaliteeditingimuste täitmise puhul tekkivate vaidlusküsimuste lahendamist. Kas ma sain teist õigesti aru, et pärast seda, kui peaminister jaanuari lõpus kõnealuse asja lahendamiseks lubaduse andis, ei ole valitsuses sisuliselt midagi otsustatud ega mingeid eelarvelisi vahendeid eraldatud? Rõhutan veel kord mõtet: olen koos kolleegidega seisukohal, et vedelkütuse kvaliteet on vahetult teie ministeeriumi haldusala küsimus.
M. Pärnoja
Aitäh! Jah, Majandusministeeriumi valitsemisala institutsioonide üks kohustusi on tegelda mootorikütuse nende kvaliteediparameetrite määramise ja kontrolliga, mis on seotud selle kütuse sihtotstarbelise kasutamisega. On terve hulk teisi parameetreid, mis on seotud kütuse võltsimisega ja kuuluvad n-ö aktsiisipettuste valdkonda. Aktsiisiküsimused on Rahandusministeeriumi pädevuses. Aga nüüd tagasi selle juurde, mis on Majandusministeeriumi pädevuses. Lähtudes sellest, mida ma ütlesin oma vastuses esimesele küsimusele, ei ole praegu alust tulla sellisele järeldusele, et Eestis ei ole võimalik objektiivselt määrata kütuse parameetreid ja nende vastavust kvaliteedinõuetele. Kui asutatakse uus riiklik labor, mida finantseerib riik, siis peab see vastama akrediteeritud laboritele esitatavatele nõuetele ja osalema rahvusvahelistes võrdluskatsetes. Alles pärast seda muutub ta üheks kvaliteedi parameetreid määravaks laboriks teiste hulgas. Kas niisuguse labori abil on võimalik lahendada vaidlusküsimusi või mitte - see on omaette küsimus. Alati on võimalik võtta paralleelproove ja lasta neid analüüsida sõltumatutel laboritel väljaspool Eestit. See küll maksab üsna palju, kuid niisuguste pisteliste kontrollanalüüside tegemise võimalus on olemas. Kvaliteedinõuete määramist puudutavad otsused on ettevalmistamisel nii Majandusministeeriumis kui ka valitsuse tasandil. Mul ei ole hetkel käepärast täpsemat informatsiooni, mida ma saaksin teile teatavaks teha. Kui selline informatsioon on identifitseeritav, edastan ma selle kirjalikult.
Esimees
Tänan! Koit Pikaro jätkab. Palun!
K. Pikaro
Tänan, härra esimees! Härra Pärnoja! Nüüd mul on palju lihtsam küsimus. Tallinna Tehnikaülikooli emeriitprofessor Leevi Mölder saatis teie kirja peale Majandusministeeriumile eksperdiarvamuse konkreetsete tehniliste parameetrite mõju või mittemõju kohta. Kirja, millele härra professor lihtsalt oma korralikkusest tulenevalt kirjutas peale sõna "konfidentsiaalne", tunnistas Majandusministeerium riigisaladuseks. Minu küsimus on: millise riigisaladuse seaduse paragrahvi järgi on see avalik kiri riigisaladus?
M. Pärnoja
Aitäh! Tegemist ei ole avaliku kirjaga. Seda esiteks. Majandusministeerium tellis eksperdiarvamuse ühes spetsiifilises küsimuses, mis puudutab mitmesuguseid kütuse võltsimisega seotud võimalusi. Konfidentsiaalseks kuulutas ekspert oma arvamuse põhjusel, et selle avalikuks tegemine oleks tähendanud kõigi teavitamist, millisel moel on võimalik kütuseid võltsida. Seda laadi tegevust ei saa mitte kuidagi pidada otstarbekohaseks. Veelgi enam, sellise informatsiooni avalikustamist riigiorgani poolt võib tõlgendada kütuse võltsimise toetamise või isegi soodustamisena. Majandusministeeriumil ei ole õigust kuulutada kõnealust kirja riigisaladuseks ja ta ei olegi seda teinud, vaid on lugenud kirja sisu ametkonnasiseseks informatsiooniks, mida ei avalikustata, sealhulgas ka mitte avaliku teabe seaduse alusel. Seetõttu peaks olema arusaadav, miks kirja ei ole avalikustatud. Samuti peaks olema selge kirja staatust puudutav korrektiiv, mille ma esitasin.
Esimees
Tänan! Kolleegid, teen ettepaneku kuulata ära veel kohapeal registreeritud küsimus. Harri Õunapuu, palun!
H. Õunapuu
Aitäh, härra esimees! Härra minister! Ligi aasta olen ma väitnud, et valitsuse tegevus kütuse kvaliteedi tagamisel ei ole olnud kuigi tulemuslik. Täna kinnitas seda taas kolleeg Georg Pelisaarega juhtunu. Ta pidi hommikul Põlvast Tallinna sõitma bussiga, sest pärast tankimist auto enam käima ei läinud. Minu küsimus on selline. Mitu protsenti kütuse jaemüügikohtadest te suudate aasta jooksul kontrollida?
M. Pärnoja
Aitäh! 2000. aasta andmed näitavad, et tehti 281 kontrollimist. See arv sisaldab ka korduvkontrollimisi. Et käesolevast aastast on läbi alles kolmandik, siis loomulikult on kontrollimisi vähem olnud. Kuid tänavu on kontrollretkedega aktiivsemalt liitunud Energiaturu Inspektsioon. Üldse on välja antud ligi 500 kütuseturuluba, millest umbes 400 on siseturu müügiload. See annab mingi pildi, millised on tanklates müüdava kütuse kvaliteedi kontrollimise võimalused praeguste eelarveliste eraldiste raames. Korduvkontrollimised eri kütuseettevõtetele kuuluvates tanklates on näidanud, et põhilised probleemid on seotud väiksemate ettevõtjatega. Suuremates tanklakettides ei ole kordagi avastatud kütuse kvaliteedinõuete rikkumist, seal on kütus vastanud kehtestatud parameetritele. Niisiis, kui me räägime Eesti kütuseturust ettevõtjate osatähtsuse järgi ja arvestame, et nõudeid rikuvad väiksemad kütuseettevõtjad, siis haarab pidev kontroll muidugi väiksemat osa turust. Suuremate kütuseettevõtjate puhul tehakse pisteliste kontrollimistega kindlaks, kas nende tanklates on rikkumisi või mitte. Käesoleva aasta eelarve on vastu võetud ja kinnitatud. Järgmise aasta eelarvesse me taotleme kontrollimisteks raha juurde. Kütuseettevõtjad, kes vastutavad kvaliteedi eest, peavad tunda saama täiesti selget ja tugevat kontrolli.
Esimees
Tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Arvo Sirendilt tuleb küsimus haridusminister Tõnis Lukasele. Palun!
A. Sirendi
Härra esimees! Lugupeetud minister! Minu küsimus ei seostu riikliku saladuse ilmsiks tulekuga, sest niikuinii on teada, et Eestis on muude kriiside kõrval ka eetiline kriis. Arvestades kõike seda, mis puudutab rektorite vastuseid küsimustele, Toompea haridusseminari ning Tartu Ülikooli kuratooriumi seisukohti, samuti Eesti ajaloolist minevikku, küsin: kas Tartu Ülikoolis taastatakse eetika professuur? Kui jah, siis millal? Tänan!
Esimees
Härra minister, palun!
T. Lukas
Härra esimees! Lugupeetud küsija! Haridusministeerium annab koolituslube, samuti koolitustellimusi vastavalt erialade õppekavadele. Millest programm koos seisab, millised on õppekava osad ja mis aineid õpetatakse - see on ülikooli enda otsustada, nagu ka kõigi professuuride reaalne avamine. Praegu on tõepoolest kutsesobivusega seotud erialadel eetos niisugune mõiste, mida inimestele selgitatakse eriala õppekava sees. Tartu Ülikooli otsustada on, kas ta avab eraldi eetika professuuri või mitte. Aitäh!
Esimees
Tänan! Arvo Sirendi, palun!
A. Sirendi
Tänan! Härra minister! Milline eetilise mõtlemise alusmudel on Haridusministeeriumis valitsev? Kas inimene sünnib loomult pahelisena või sellele kalduvana ja kas kasvatus peab seda tõkestama või asja halvemaks mineku võimalused välja rookima? Või sünnib inimene loomult heana ja ühiskond peab teda halva eest kaitsma? Või sünnib ta tabula rasa'na? Või määrab tema elu saatus või pärilikkus? Või on ta ise oma õnne sepp? Milline mudel teil Haridusministeeriumis valitseb, kui te kasvatust ja haridust planeerite?
T. Lukas
Härra Sirendi! Teie, mina ja kõik meie kolleegid on sündinud headena.
Esimees
Tänan! Arvo Sirendi, veel üks täpsustav küsimus, palun!
A. Sirendi
Tänan! Härra minister! Kui see eetika professuur luuakse, siis kus teie arvates oleks selle õige koht, kas usuteaduskonna, õigusteaduskonna, arstiteaduskonna, filosoofiateaduskonna või mõne muu teaduskonna juures?
T. Lukas
Aitäh küsimuse eest! Selle otsustab Tartu Ülikooli nõukogu või mis tahes muu ülikooli nõukogu, kus seda professuuri avama hakatakse.
Esimees
Meie infotund on lõppenud. Tänan proua ministrit ja härraseid ministreid vastuste ning kolleege küsimuste eest!