Lugupeetud härra esimees! Lugupeetud Riigikogu liige! Teie arupärimist saades olin ma rõõmus kõigepealt sellepärast, et meil õnnestub Riigikogu kõnepuldis sellest väga olulisest teemast rääkida ning selle üle mõtteid vahetada. Samal ajal olen ma ka natukene õnnetu, sest teie arupärimisest paistab selgelt välja soov näidata Euroopa Liiduga liitumisega seonduvat lisakuluna, mitte aga lisavõimalusena. Mulle tundub, et meil oleks viimane aeg aru saada, et kõik see, mida me Euroopa Liiduga liitumiseks valmistudes teeme, on ühtlasi see, mida meil tuleb teha, et ületada mahajäämus arenenud riikidest. Aga mahajäänud me oleme, seda teame me kõik. Peame ühtlasi tunnistama ka seda, et Euroopa Liitu integreerumine on meie jaoks üks paremaid võimalusi tegelikult oma olukorda parandada ning edasi liikuda, sest Euroopa Liit on meie arenguprojektid n-ö omaks võtnud, olles nõus kandma väga märkimisväärset osa kulutustest, tehes seda suuremas ulatuses, kui me ise suudaksime teha. Euroopa Liidu toetuste varal saame me umbes neli korda kiiremini ületada 50-aastase mahajäämuse keskkonnakaitses, tarbijakaitses, tööohutuses ja paljudes teistes valdkondades. Vastates teie küsimustele, toon ma mitmest valdkonnast näiteid selle kohta, kuidas me tihtipeale üritame ise Euroopa Liitu integreerumise kuludena kirjeldada kulusid, mida Eesti riik ise, aga ka Eesti ettevõtjad oma kaasmaalastele tegelikult võlgu on. Olgu siis veel kord selgelt välja öeldud see ja loodetavasti jääb see nüüdsest ka niimoodi kõlama: eelkõige tulenevad meie riigi suured kulud eelmisel kümnendil ja järgmisel kümnendil meie jaoks mahavisatud ajast, sellest, et meil on seljataga 50 aastat kõrvalolekut normaalsest majanduslikust ja tehnoloogilisest arengust. Kas me tahame rajada moodsaid prügilaid euroliitu saamiseks või selleks, et oma kodanike heaolu ja keskkonna olukorda parandada? Ma arvan, et viimane vastus on õige. Kas tootmisprotsesside muutmine keskkonnasõbralikuks toimub mõne brüsseliidi tervise hoidmise huvides? Ei, see toimub meie enda rahva huvides. Tegelikult, hakates kokku võtma neid kulusid, mis on seotud eurointegratsiooniga, selgub, et need on peamiselt seotud infovahetuskuludega ja asjaajamise koordineerimise kuludega Euroopa Liidu sees. Need kulud tuleb meil katta sisemise efektiivsusvara arvel. Ülejäänud arenguväljaminekud, ma rõhutan, arenguväljaminekud, seega ühekordsed kulud tehnoloogilise protsessi tänapäevastamiseks selle sõna kõige laiemas tähenduses, kulud, mida tehakse Eesti eduka arengu jätkamise nimel, on meie jaoks nagunii vältimatud, eluliselt vajalikud väljaminekud. Tuletan meelde, et Eesti riik on viimased kümme aastat teinud suuri strukturaalseid ümberkorraldusi, aga seni oleme me põhimõtteliselt pidanud neid kulutusi katma rohkem ise, kui välja arvata meile juba aastaid Euroopa Liidu PHARE vahenditest eraldatud toetused. Nüüd on see muutumas või juba muutunud, näiteks teadus- ja arendustegevuse vallas on Eesti juba teist aastat täiesti võrdne võrdsete seas, osaledes Euroopa Liidu V raamprogrammis täieõigusliku liikmena. Aastal 2000 aktsepteeriti näiteks 67 Eestist esitatud projekti, 40% neist on lepinguni viidud ja see summa on 54 miljonit Eesti krooni. Eesti liitus selle programmiga sellepärast, et teadusmahukas tootmine ja uute tehnoloogiate väljatöötamine ning praktikas rakendatavaks muutmine on ainukene kiirtee heaoluriikide hulka. Eesti julges seda teha, vaatamata sellele, et liitumisega kaasnes teatud kulu, mida me pidime ise kandma, me liitusime sellega, sest me uskusime oma teadlaste ja ettevõtjate konkurentsivõimesse ning meie teadlased ei ole meid alt vedanud. Eesti osalemine selles programmis on olnud edukas, meie teadlased on saanud enda käsutusse märksa rohkem vahendeid, kui Eesti tegi kulutusi programmiga liitumisel. Ma tean, et ma vastan küsimusele, mida arupärija ei esitanud, ja mul on tegelikult kahju, et me neid teemasid arutades ei pea näiteks teadus- ja arendustegevuse valdkonda mainimisväärseks. Me peaksime sellest rääkima, mistõttu palun andestada, et ma seda teemat siin käsitlesin. Minu jaoks on Eesti pääsemine arengu kiirteele innovatsiooni kaudu olulisem tagatis sellele, et elatustase Eestis tõuseb ning meie riik ja rahvas arenevad. Nüüd lähen konkreetsete küsimuste juurde. "1. Kui suured (millise maksumusega) investeeringud ja milliseks tähtajaks tuleb Eestis teha, et täita Euroopa Liidus kehtestatud tingimusi keskkonnakaitses, tarbijakaitses, tööohutuses ja muudes valdkondades?" Käesoleval aastal koostavad Rahandusministeerium, Majandusministeerium ja Eesti Pank keskpikka makromajanduslikku prognoosi. Koostöös teiste ministeeriumidega kirjutavad nad tänavust keskpika arengukava prognoosi, mis fikseerib üldised riigi majanduspoliitika kvantitatiivsed eesmärgid, kavandatavad majanduspoliitilised instrumendid ja struktuursed reformid. Olulise panuse reformide rahastamisel peame seejuures tegema Euroopa Liidule. Arengukava toob nimelt selgelt välja meie enda rahaliste võimaluste piiratuse seoses vajadusega säilitada makromajanduslikku tasakaalu. Võtan nüüd ette alade kaupa. Keskkonnaalaste investeeringute eesmärk, kõige suurem prioriteet on ladestunud jäätmete ohutuks tegemine, tootmisprotsesside muutmine säästlikumaks ja joogivee kvaliteedi parandamine. Investeeringute mahuks hinnatakse 26,6 miljardit krooni kümne aasta jooksul. Sellest moodustavad avaliku sektori investeeringud 14,5 miljardit krooni, sealhulgas on 4,1 miljardit krooni keskvalitsuse investeeringuid riigieelarve ja Keskkonnainvesteeringute Keskuse kaudu, 2,4 miljardit krooni tuleb valla- ja linnaeelarvetest, 5,65 miljardit krooni planeeritakse finantseerida välisabi ning 2,3 miljardit krooni välislaenude arvel. Kandidaatriikide käsutuses on mitmed eelstruktuurifondid: PHARE ja ISPA, liitumisjärgselt avanevad Euroopa Liidu struktuurifondid, mille kasutamise eeltingimus on Eesti-poolse kaasfinantseerimise olemasolu. Juhin tähelepanu, et ka need keskkonnakahjude likvideerimise kulud ja tootmisprotsesside parimale võimalikule tehnoloogiale lähendamise kulud ei ole mitte mingil juhul käsitletavad Euroopa Liitu integreerumise kuludena. Pigem on need kulud, mida NSV Liidu ajal jooksvalt ei tehtud ja mille kandmine on nüüd meie jaoks lihtsalt paratamatu. Palju kogunenud saasta oleks võinud olemata olla, tööstus- ja põllumajandustootmine oleksid ammu võinud olla säästlikumad. Okupatsioonikahjude likvideerimist keskkonnavallas ei maksa ümber sõnastada Euroopa Liidu nõuete täitmiseks. Tänu sellele, et oleme Euroopa Liidu kandidaatriik, saame seda tegevust rahastada mahus, mis meile ilma Euroopa Liiduga liitumise protsessita poleks lihtsalt kättesaadav. Nüüd tarbijakaitsest. Majandusministeeriumi hinnangul on selles valdkonnas keskpikaks prioriteediks efektiivselt toimiv turujärelevalvesüsteem, tarbijate majanduslike huvide kaitse tagamine, nende nõustamine ja teavitamine. Oleme selle töö oma tarbijale võlgu jällegi Euroopa Liiduga liitumise protsessist sõltumatult. Tarbijakaitses lähiaastatel riigieelarvest tehtavad kulutused oluliselt ei kasva, sest vajalikud järelevalveinstitutsioonid on loodud ja tegutsevad. Meil avaneb lihtsalt võimalus teha rahvusvahelist koostööd meie tarbija paremaks nõustamiseks ja kaitsmiseks. On kindel, et Eesti tarbijad saavad heaoluriikide tarbijakaitsekultuurist edaspidi järjest enam osa, mistõttu sellel alal mingeid erilisi suuri lisakulutusi ei ole vaja teha. Samal ajal on ilma igasuguse Euroopa Liidu kontekstita tarbijakaitse põhieesmärk tagada olukord, et turule jõuaksid ainult ohutud tooted. Selleks on vajalikud ettevõtete investeeringud ohutusnõuetele vastava ning konkurentsivõimelise kauba tootmiseks. Kui suures mahus ettevõte investeeringuid peab tegema, et toota ja müüa kvaliteetset kaupa, sõltub ettevõtte senisest majanduslikust tegevusest ja eesmärkidest. Seetõttu ei ole kahjuks võimalik eraldi välja tuua ettevõtete tarbijakaitsekulutusi, nagu see oli võimalik keskkonnakaitse puhul. Sama kehtib ka tööohutusnõuete kohta. Me ei tohiks oma riiki ja tööandjat nõnda alavääristada, et väita, nagu oleks tööõnnetuste vältimine ja tööohutus meile peale surutud teema, nagu oleks meile endile ja kõigile meie töösturitele see täiesti ükskõik. Olen mures sellepärast, et me üldse võiksime sellist teemat niimoodi käsitleda või sellele nii läheneda, sest ma arvan, et tööõnnetuste vältimine on eesmärk, mille me peame saavutama igal juhul, ükskõik, kas me oleme Euroopa Liidus või mitte. "2. Kui suur on hinnanguliselt Euroopa Liidu nõudmiste täitmiseks vajalike investeeringute maht ja millise tähtajaga need tuleb teha põllumajanduses, tööstuses, transpordis, energeetikas ja muudes majandusharudes?" Säästliku ja efektiivse põllumajandustootmise väljaarendamine vastavalt maaelu arengukavale esitab tõesti üsna suuri nõudmisi nii põllumajandustootmises kasutatavate masinate kui ka hoonete kohta. Keskkonnakaitse, tauditõrje või sanitaarse olukorra aspektist tuleb erilist tähelepanu pöörata väetishoidlatele, silohoidlatele, kemikaalihoidlatele, sõnnikumajandusele, vasikate ja sigade laudapinna suurusele, piimatootmisfarmide hügieenile. Euroopa Liidu abi meie põllumajandussektori tänapäevastamiseks on kolm korda suurem kui summad, mida Eesti ilma liitumisprogrammita saaks sinna panustada. Vastavalt toiduseadusele peavad kõik Eestis tegutsevad ettevõtted 1. jaanuariks 2003 vastama nõuetele, mis on samad kui igas teises arenenud riigis, sealhulgas Euroopa Liidu riikides kehtivad. Piimatööstuses on suur osa vajalikke investeeringuid juba tehtud, lihasektoris kahjuks veel mitte. Ettevõtjate endi hinnangul on ligikaudu 30% investeeringutest lihasektoris seotud tapatööstusega. Need nõuded on sätitud selliseks, et meie töötlejad ei saaks meie tootjate ettevalmistatud korralikku ja puhast eesti maitsele vastavat, Euroopa Liidu mõistes enamasti mahetoodangu nimetuse alla mahtuvat toidukaupa teel meie toidulauale sedavõrd moonutada, et sellest mahedast ja keemiavabast iseloomust midagi järele ei jääks. Euroopa Liidu nõuete täitmisega kaasnev kohustus energeetikas on 90 päeva vedelkütuse miinimumvaru moodustamine, milles riigi osa oleks 30 päeva varu. Selle kohustuse täitmiseks vajalikud kulutused moodustavad soetuskuludena 536,8 miljonit krooni hetkehindades ja aastaste hoidmiskuludena 86,5 miljonit krooni samuti hetkehindades. Varu moodustamiseks on taotletud üleminekuperioodi aastani 2010. Jällegi olen ma seisukohal, et Euroopa Liidu nõue juhib vaid tähelepanu meie enda riigi vajadusele. Julgeolekuvaru on riigile, kes põhiliselt tarbib oma mitte just alati kõige rahulikuma naabri tarnitavat vedelkütust, tõepoolest julgeolekuvaru, see pole mõttetu käibevahendite kinnihoidmine. Tööstuse investeeringuvajaduse konkreetsem osa, nagu öeldud, on seotud keskkonnanõuete täitmisega, mis toob kaasa kõige suurema investeeringuvajaduse energeetikasektoris ning ehitusmaterjalitootmises. Mis puudutab tööohutust ning toodangu kvaliteeti, siis selle kohta väljendasin ma oma seisukohti juba vastuses esimesele küsimusele. See on pidev arenguprotsess, millest Euroopa Liidu nõuetest tingitud kulutusi ei ole otstarbekas eraldi otsida. "3. Millistest allikatest rahastatakse Euroopa Liidu tingimuste täitmiseks vajalikke investeeringuid eri majandusharudes? Millise osa investeeringutest peavad rahastama ettevõtted? Kui suure osa investeeringutest saab rahastada Eesti riigi vahenditest ja kui suur on Euroopa Liidu abi investeeringute tegemiseks?" Lisaks Eesti riigile toetab meie ettevalmistusi Euroopa Liiduga liitumiseks teatavasti Euroopa Liit abiprogrammi PHARE ning eelstruktuurivahendite SAPARD-i ja ISPA kaudu, toetades investeeringuid põllumajanduse ja maaelu arendamiseks ning transpordi- ja keskkonnainfrastruktuuri rajamiseks. Suur osa arenguväljaminekutest jääb loomulikult ka erasektori kanda, rahvusvahelises konkurentsis püsimine on nende otsene huvi ja eesmärk. Investeeringuvajaduste analüüse on tehtud eri sektorite kohta, kuid kahjuks mitte kõigis valdkondades. Ilmselt tuleb siin põhjust otsida ka meie analüütilise potentsiaali vähesuses. Uue teaduspotentsiaali juurdekasv on olnud paratamatult aeganõudev protsess. Näiteks, kui me vaatame põllumajandust, siis ainukene tõsiselt võetavaks peetav uurimus selles valdkonnas on Janno Reiljani "Eesti põllumajanduse areng ja konkurentsivõime Euroopa Liiduga ühinemise eel", mis on ilmunud Tartus 2000. aastal. Olulisemad investeeringuprojektid, mille kiiret elluviimist toetab Euroopa Liiduga liitumise otsus, leiavad kajastamist riiklike investeeringute programmis aastateks 2001-2004. Selleks, et neid eesmärke saavutada, on alates 2000. aastast kuni liitumiseni võimalik Euroopa Liidu Komisjonilt taotleda abi kolmest eelstruktuurivahendist: aastas keskmiselt SAPARD-ilt 190 miljonit krooni, ISPA-lt 325-570 miljonit krooni ja PHARE-lt 375 miljonit krooni. Niisiis saame väita, et eriti avalikus sektoris annab Euroopa Liiduga liitumise protsess võimaluse katta suure osa vaeginvesteeringute kompenseerimisest Euroopa Liidu vahenditega. Samuti saab erasektor otsest tuge Euroopa Liidu eelstruktuuri- ja struktuurifondidest. Oleks korrektsem öelda, et Euroopa Liiduga liitumise programm võimaldab meile lisaressursse, likvideerimaks keskkonnakaitse, tarbijakaitse ning tööohutuse vallas esinevat poole sajandi pikkust investeeringuvaakumit. "4. Millistest allikatest ja millal rahastatakse Euroopa Liidu nõudmiste täitmiseks vajalikud investeeringud põllumajanduses, kus kuni 2006. aastani tuleb hinnanguliselt investeerida kaheksa miljardit Eesti krooni?" Eesti põllumajanduse arengustrateegias fikseeritud eesmärkide saavutamiseks on aastateks 2001-2006 kavandatud investeeringuvajaduseks tõesti umbes kaheksa miljardit krooni, kuid tõdeme, et osaline puudujääk siin ei saa olla takistuseks Eesti ühinemisel Euroopa Liiduga. Pigem mõõdab see summa jälle meie mahajäämust ja vaeginvesteeringuid. See, et need summad praegu ikkagi veel nii suured on, näitab üsna selgelt, et ilma Euroopa Liidu toetuseta ei ole me sellele sektorile suutnud tagada vajalikke arenguvõimalusi. Vaadates kõike seda, mis puudutab ka põllumajanduse tegevuskava, tuleb veel kord tõdeda, et tegemist on projektiga, millest on loota tulemust juba selle osade elluviimisel. Ka selle programmi elluviimisel on meil tõsine alus loota SAPARD-i programmi rahale. "5. Kas valitsusel on kindel informatsioon, et Eesti ettevõtted suudavad katta nende kanda jääva osa vajalike investeeringute rahastamisest Euroopa Liiduga kokkulepitud tingimustel ja tähtaegadeks?" Me oleme seda protsessi käivitades ja läbirääkimisi pidades olnud ettevõtetega pidevas kontaktis ja pidevalt konsulteerinud. Need projektid või need investeeringud, mis tuleb teha, on vajalikud nende enda konkurentsivõime hoidmiseks ning edendamiseks, seetõttu arvan ma, et huvi nende tegemiseks on olemas nii riigil kui ka ettevõtjatel endil. Aitäh!