Eelnõude ja arupärimiste üleandmine ning eelnõude menetlustähtaja pikendamine
Aseesimees S. Oviir
Austatud kolleegid, tere päevast! Alustame Riigikogu täiskogu V istungjärgu seitsmendat töönädalat. Alustame esmaspäevast istungit. Riigikogu juhatuse nimel olen valmis vastu võtma eelnõusid ja arupärimisi. Valitsuse esindaja proua Aaskivi raputab pead, valitsus täna eelnõusid üle ei anna. Esimesena on registreerunud Ants Käärma. Palun!
A. Käärma
Proua juhataja! Lugupeetud kolleegid! Eestimaa Rahvaliidu liikmed, kokku on meid 11, annavad Riigikogu menetlusse Riigikogu valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu. Võib-olla mainin paari olulisemat punkti, mida me tahame muuta. Esiteks see, et valijad on asetatud ebavõrdsesse olukorda. Ühtedelt nõutakse kirjalikke teateid, aga teised hakkavad võib-olla isegi lähitulevikus valima Interneti kaudu. Seetõttu teeme me ettepaneku jätta ära sellised kitsendused nagu kirjaliku teate saatmine, kui soovitakse valimiskasti koju. Meie arvates piisab tavalisest teatamisest. Teiseks teeme me ettepaneku ka üleriigilised nimekirjad pärast hääletamispäeva ümber reastada vastavalt saadikute poolt isiklikult kogutud häälte arvule ja Riigikogu 101 kohta komplekteerida sarnaselt ringkonnamandaatide jaotamisega. Aitäh!
Aseesimees
Tänan! Eelnõule määratakse juhtivkomisjon kolme tööpäeva jooksul. Tiit Sinissaar, palun!
T. Sinissaar
Austatud proua juhataja! Lugupeetavad Riigikogu liikmed! Annan Isamaaliidu fraktsiooni, Mõõdukate fraktsiooni ja Reformierakonna fraktsiooni nimel üle Riigikogu otsuse "Riigikogu otsuse "Vabariigi Valitsusele volituste andmine Edelaraudtee AS-i infrastruktuuril reisijateveo doteerimiseks aastatel 2000-2009" muutmine" eelnõu. Selle eelnõu mõte on selles, et oleks võimalik nendest summadest doteerida ka reisijatevedu Eesti Raudteele kuuluval infrastruktuuril.
Aseesimees
Tänan teid, härra Sinissaar! Kalev Kallo, palun!
K. Kallo
Aitäh, proua eesistuja! Lugupeetud kolleegid! Koos kolleeg Urmas Lahega annan üle arupärimise siseministrile. Tulenevalt liiklusseadusest ning teede- ja sideministri poolt selle alusel kehtestatud sõiduki tehnojärelevalve eeskirjast peavad Eestis kasutatavad teises riigis registreeritud veoautod, bussid ja nende haagised vastama Eestis kehtivatele tehnojärelevalve nõuetele, kui riikidevahelise lepinguga ei ole ette nähtud teisiti. Eesti teedel liigub iga päev kümneid kui mitte sadu teiste riikide veoautosid ja busse, mis ei vasta Eestis kehtestatud tehnonõuetele. Veelgi enam, Lätiga piirnevatel aladel tulevad hommikul Eestisse tehniliselt vaevalt koos püsivad veoautod, mis teevad siin päeval dumpinguhindadega tööd ja lähevad õhtul tagasi, kahjustades sellega meie endi vedajaid. Meie riigi sellise ükskõiksuse ja laiskuse tõttu on põhiosa Balti riikide vahelistest vedudest Läti ja Leedu käes, sest nad teevad vanemate ja tehniliselt mitte korras olevate autodega tööd odavamalt, nad pole pidanud nii palju investeerima. Samas on nad kindlad, et võivad vabalt koormaga Eestisse tulla, ilma et midagi juhtuks. Saksamaal näiteks paneb politsei veoki ükskõik millise pisipuuduse avastamise korral kohe tee äärde ja suunab teenindusse, kusjuures võib kindel olla, et rattamutri vea korral vahetatakse ära tagasild, mis tuleb endal kinni maksta. See on oma riigi ettevõtete eest hoolitsemine. Meie politsei mängib selle asemel edasi armsaks saanud radarimängu, kuigi ma ei eita, et ka see on vajalik. Vastavalt politseiseadusele reguleerib politsei liiklust ja teostab liiklusjärelevalvet, kontrollib teede, tänavate, liikluskorralduse vahendite ja liiklusvahendite seisukorda. Lähtudes eeltoodust on meil siseministrile viis küsimust selle kohta, millal siin kord majja saab.
Aseesimees
Tänan, Kalev Kallo! Tõnu Kauba, palun!
T. Kauba
Aitäh, proua juhataja! Head kolleegid! Esitan arupärimise sotsiaalminister Eiki Nestorile. Arupärimise teema on ravikindlustuspoliitika. Eeskätt huvitavad mind mitmed hambaraviga seotud asjad. Nimelt teame me päris hästi (vähemalt teavad need, kes ka saalist väljaspool liiguvad) et Eestis, kus elanike tervis praegu ei parane, vaid kus on põhjendatult juttu inimeste tervise halvenemisest, kus umbes pooled elanikest vaesuvad või kuuluvad vaesuvate inimeste hulka, kus töötute hulk kasvab, kus on HI-viiruse epideemia, kõlab reaalsust ignoreerivana väide, et Eesti vajab täielikult tasulist ja haigekassa poolt mittemakstavat tervisekindlustust. Ajakirjandusse on jõudnud andmeid hambaravi täielikult tasuliseks muutumise kohta. Ka Tallinna Linnavalitsus plaanib vähendada või juba ongi vähendanud koolide hambaravikabinettide arvu, sama on kuulda ka teiste omavalitsuste kohta. Eelöeldust lähtudes, aga samuti arvestades mitmeid seadusi (ravikindlustusseadus, rahvatervise seadus jm), soovin ma teada, millised on valitsuse seisukohad elanike tervise tagamise, eriti haiguste ärahoidmise kohta. Miks, vaatamata elanikkonna vaesumisele, toetab valitsus täielikult tasulist, ravikindlustussüsteemi poolt mittekompenseeritavat hambaravi? Millises osas peab inimene tulevikus maksma hambaravi eest ise ja kas jääb üldse võimalus kompensatsiooni saada, ükskõik, kas otsest või kaudset? Ja loomulikult huvitab mind see, mida minister on teinud selleks, et raviteenuste hind ja nende hindade tõus oleks elanikele täielikult kaetud ravikindlustushüvitiste kaudu.
Aseesimees
Tänan! Kalle Jürgenson, palun!
K. Jürgenson
Lugupeetud juhataja! Austatud Riigikogu liikmed! Vastavalt hasartmängumaksu seaduse § 8 lõikele 5 moodustab Riigikogu nimetatud seaduses sätestatud toetuste andmiseks üheksaliikmelise nõukogu, mis koosneb neljast Riigikogu liikmest ja viiest ministeeriumide esindajast, kes nimetatakse Vabariigi Valitsuse ettepanekul. Käesoleva aasta 20. veebruari korraldusega tegi Vabariigi Valitsus ettepaneku arvata nõukogu koosseisust välja senine Kultuuriministeeriumi esindaja Henn Vallimäe ja määrata tema asemel nõukogu liikmeks Kultuuriministeeriumi kantsler Margus Allikmaa. Vastav ettepanek laekus rahanduskomisjonile. Me arutasime seda küsimust täna hommikul komisjoni istungil ja otsustasime algatada eelnõu muudatuste tegemiseks nõukogus.
Aseesimees
Tänan! Ekraan jäi nüüd tühjaks. Kas on veel Riigikogu liikmeid, kes soovivad üle anda eelnõusid või arupärimisi? Ei ole. Vastuvõetud kahele eelnõule määratakse juhtivkomisjon kolme tööpäeva jooksul ja kui arupärimised vastavad kodukorras ettenähtud nõuetele, siis edastatakse nad kohe adressaatidele. Lugupeetud kolleegid, palun registreerime oma kohaloleku! Kell 15.10 registreerus kohalolijaks 84 Riigikogu liiget. Enne kui me asume päevakorra kinnitamise juurde, on mul teile põhiseaduskomisjonilt edastada neli ettepanekut. Põhiseaduskomisjon palub pikendada eelnõu nr 253, seaduste arusaadavuse tagamise seaduse eelnõu, mille on algatanud 15 Riigikogu liiget, esimese ja teise lugemise vahelist tähtaega kuni Riigikogu VI istungjärgu neljanda töönädala lõpuni. Lugupeetud kolleegid, panen hääletusele põhiseaduskomisjoni ettepaneku pikendada eelnõu 253 esimese ja teise lugemise vahelist tähtaega kuni Riigikogu VI istungjärgu neljanda töönädala lõpuni. Palun teid hääletada!Hääletustulemused 57 Riigikogu liiget toetab põhiseaduskomisjoni ettepanekut, 14 ei toeta, 6 jäi erapooletuks. Eelnõu 253 esimese ja teise lugemise vahelist tähtaega on pikendatud. Teises ettepanekus palub põhiseaduskomisjon pikendada Vabariigi Valitsuse algatatud asendustäitmise ja sunniraha seaduse eelnõu nr 458 esimese ja teise lugemise vahelist tähtaega Riigikogu V istungjärgu 16. töönädala lõpuni. Austatud kolleegid, panen hääletusele ettepaneku pikendada seaduseelnõu nr 458 esimese ja teise lugemise vahelist tähtaega. Palun hääletada!Hääletustulemused Ettepanekut toetas 55 Riigikogu liiget, vastu oli 12, erapooletuks jäi samuti 12 liiget. Eelnõu nr 458 esimese ja teise lugemise vahelist tähtaega on pikendatud. Põhiseaduskomisjoni kolmas ettepanek käsitleb Vabariigi Valitsuse algatatud halduskohtumenetluse seadustiku muutmise seaduse eelnõu nr 481 esimese ja teise lugemise vahelise tähtaja pikendamist kuni Riigikogu V istungjärgu 16. töönädala lõpuni. Panen hääletusele ettepaneku pikendada eelnõu nr 481 esimese ja teise lugemise vahelist tähtaega. Palun hääletada!Hääletustulemused Ettepanekut toetas 51 Riigikogu liiget, vastu oli 8, erapooletuks jäi 19. Seaduseelnõu 481 esimese ja teise lugemise vahelist tähtaega on pikendatud. Põhiseaduskomisjoni neljas ja viimane ettepanek on pikendada Vabariigi Valitsuse algatatud avalik-õiguslike rahaliste nõuete sundtäitmise seaduse eelnõu nr 571 esimese ja teise lugemise vahelist tähtaega Riigikogu VI istungjärgu kolmanda töönädala lõpuni. Panen hääletusele ettepaneku pikendada seaduseelnõu 571 esimese ja teise lugemise vahelist tähtaega. Palun hääletada!Hääletustulemused 51 Riigikogu liiget toetas ettepanekut, 4 oli vastu, 20 jäi erapooletuks. Seaduseelnõu 571 esimese ja teise lugemise vahelist tähtaega on pikendatud.