Infotund
Aseesimees S. Oviir
Tere päevast, austatud kolleegid! Meil seisab ees infotund. Enne küsimuste esitamise ja vastamise juurde asumist palun teeme kohaloleku kontrolli. Tänan! Hetkel on ennast kohalolijaks registreerinud 27 Riigikogu liiget. Tänases infotunnis osalevad järgmised valitsusliikmed: põllumajandusminister Ivari Padar, sotsiaalminister Eiki Nestor ja minister Katrin Saks. Kirjalikult registreeritud küsimusi on kokku 18. Ma arvan, et ei ole enam vaja tutvustada infotunni korda. Sellekohane kogemus on meil olemas. Kolleeg Jaanus Männikul on küsimus põllumajandusminister Ivari Padarile. Palun, härra Männik!
J. Männik
Proua juhataja! Austatud härra põllumajandusminister! 1999. aasta 25. oktoobril esitasin teile arupärimise seoses Eesti sõlmitud vabakaubanduslepingutega. Sellele te ka vastasite. Eelmise aasta 1. jaanuarist kehtivad nn kolmandate riikide suhtes tollid. Nagu oli ette arvata, jooksis see ettevõtmine suuresti liiva - prognoositud 90 miljoni kroonise tollitulu asemel laekus ainult 35,3 miljonit krooni. Tookord oli küsimus põhiliselt selles, miks me ei kasuta vabakaubanduslepingutest tulenevaid võimalusi, mis meil on vähemalt seitsme riigiga suheldes. Need on Kesk-Euroopa riigid T_ehhi, Slovakkia, Ungari ja Poola, aga ka Türgi jt. Ma küsin: kuhu Põllumajandusministeerium selle asjaga praeguseks on jõudnud? Miks ei ole rakendatud tolle? Miks ei ole küsimust tõstatanud valitsus? Aitäh!
Aseesimees
Tänan! Aega läks veidi üle ühe minuti. Küsimuse esitamiseks on ette nähtud ainult minut. Palun, härra minister!
I. Padar
Lugupeetud proua juhataja! Lugupeetud küsija! Head sõbrapäeva kõigile! Ütleksin nii, et valitsusliikmete omavahelised diskussioonid vabakaubanduslepingute ja nende rakendamise asjus on kogu aeg olnud küllalt elavad. Põllumajandusminister on tellinud Tartu Ülikooli majandusteaduskonnast märtsikuuks uurimuse selle kohta, milline on reaalselt vabakaubanduslepingute rakendamise majanduslik sisu. Vabakaubanduslepingutega kokkulepitud tollide kehtestamises tuleks näha kahte, impordi ja ekspordi poolt. Meil on terve hulk vabakaubanduspartnereid, kelle puhul eksport ületab importi. Seepärast ei ole meil mingit majanduslikku põhjendust nende suhtes tolle rakendada. samal ajal on eelkõige kaks riiki, nimelt Poola ja Ungari, kes kaubandusnomenklatuuriga paika pandud tootegruppides 1-24 impordivad Eestisse küllaltki suure hulgal toiduaineid. Kindlasti tuleb vaadata ka teist ekspordirakurssi. Näiteks Poolaga oleme kokku leppinud sooduskvoodi rakendamises piimavalgu suhtes, mis puudutab ka piimarasva. Tähendab, meil oleks võimalik eksportida Poolasse võid. Seda võimalust ei ole me veel kasutanud. Osa tootjaid on avaldanud Põllumajandusministeeriumile just selles suhtes survet, et me tollide kehtestamise asemel kasutaksime pigem ekspordi laiendamise võimalusi. Tänan!
Aseesimees
Tänan! Jaanus Männikult on täpsustav küsimus. Palun!
J. Männik
Aitäh, proua juhataja! Härra minister! Möödunud aasta saldo kaubagruppide 1-24 ehk põllumajandussaadustest toidukaupade osas oli Eestil masendav: 6 miljardi eest importisime ja ainult 3 miljardi eest eksportisime. Siin ei ole mitte mingisugust kahtlust, et põhitakistus on meie partnerite protektsionismis ja meie ühepoolses süüdimatus avatuses. Sellega me ei kaota mitte ainult oma turgu - oleme seda kaotanud ja kaotame jätkuvalt -, vaid ka riigieelarve tulusid. Kas ministeeriumil on andmeid ja kokkuvõtteid selle kohta, kui palju me möödunud aastal kaotasime eelarvetulusid sellega, et ei kehtestanud tolle nn vabakaubanduslepinguriikidele ja neile, kellele veel oleks võinud kehtestada?
I. Padar
Tänan! Loomulikult on ministeerium igal hetkel võimeline tegema arvutuste alusel kõikvõimalikke majanduslikke prognoose, ka selle kohta, missugused tulud ja kulud ühe või teise majandusliku otsusega eelarvesse lisanduksid. Kui te soovite, võin need vastusele lisada. Mis puudutab ekspordi ja impordi vahekorda, siis on tõsi, et see on Eestile kahekordselt negatiivne. Aga suurt probleemi näen ma siin ainult mõnesse tootegruppi, eelkõige lihasse ja lihasaadustesse puutuvalt. Suure osa kaubandusnomenklatuuris 1-24 moodustavad siiski sellised saadused, mida Eestis ei ole võimalik mitmesugustel põhjustel, näiteks kas või kliima tõttu, konkurentsivõimeliselt kasvatada.
Aseesimees
Tänan, härra minister! Jaanus Männikul on teinegi täpsustav küsimus. Palun!
J. Männik
Aitäh, proua juhataja! Härra minister! Küsimus ongi lihas kui meie ühes põhisaaduses, millega oleme võimelised ennast varustama ja mida ausate konkurentsitingimuste korral saaksime rohkesti eksportida. Ma tsiteeriksin siin teie ministeeriumi kaubandusbüroo tehtud 11 kuu kokkuvõttes öeldut: kolm korda on suurenenud liha ning lihatoodete import Poolast, Ungarist ja T_ehhist, moodustades 18% kogu lihatoodete impordist eelmise aasta 8,7% asemel. Kommenteerige ometi seda! Siin pean ma teid süüdistama otseses eelarvetulude raiskamises või kasseerimata jätmises lisaks sellele, et te meie põllumeeste turgu nii vastutustundetult üle võtta lasete.
I. Padar
Tänan! Siin tahaksin ma siiski vaadata ka sea- ja lihaveisekasvatuses toimunu üldist tausta. Jah, see on tõsi, et impordi osakaal on eelmisel aastal oluliselt suurenenud. Samas on tootjahinnad Eestis olnud viimaste aegade kõrgeimal tasemel. Tähendab, väga oluline impordi kasvu põhjus on see, et Eesti toiduainetööstusel on toormest puudu tulnud ja seda mitmesugustel asjaoludel. Üks nendest on kindlasti pikaajaline põllumajanduspoliitika. Samas julgen ma öelda, et kui võrrelda kvaliteeti, mis viimastel aastatel on Eesti põllumajanduse lihasektoris saavutatud, sissetoodava liha kvaliteediga, siis kaldub kaalukauss juba Eesti põllumehe kasuks. Kõrvutagem kas või Eesti põllumeeste toodetava ja viimasel ajal Poolast tulnud liha kvaliteeti. Tendents on selgelt selline, et Eestil on kõik võimalused saada sealiha eksportivaks riigiks.
Aseesimees
Andres Varik, palun!
A. Varik
Tänan, proua juhataja! Härra põllumajandusminister! Tollide kehtestamine kolmandate maade suhtes, nagu Jaanus Männik juba ütles, loodetud tulemusi ei andnud. Algul olite küll optimistid, aga nagu näitab ka eelarve täitumine, loodetud efekti ei olnud. See oli teada. Asi on vabakaubanduslepingutes, kus Eesti on väga palju järele andnud. Eelmine valitsus ja ka praegune välisminister Ilves on lubanud, et jätkatakse Poolaga sõlmitud vabakaubanduslepingu tingimuste üle kõnelusi, muutmaks need Eestile soodsamaks. Sellest tulenevalt on mul konkreetne küsimus: kas seda protsessi on alustatud, kui kaugel sellega ollakse ja millised võiksid olla tulemused? Küsimus on seda enam õigustatud, et umbes analoogne vabakaubandusleping sõlmiti Ungariga, mis tähendab täpselt sama teed minekut.
I. Padar
Tänan! Kõigepealt kommenteerin küsimuse esimest poolt, seda, mis kasu on olnud nn kolmandate riikide suhtes kehtestatud tollidest. Ma ei ole üldse nõus sellega, et nendest tollidest ei ole mingit kasu olnud. Heitkem pilk sellele, milliseks on Eesti põllumajanduse eksport kujunenud pärast läinud aasta 1. juulit Euroopa Liiduga sooduskaubanduslepingu sõlmimist. Mis puudutab konkreetselt Poolat ja temaga sõlmitud vabakaubanduslepingut, siis, nagu ma rääkisin, on sellel asjal ka teine aspekt. Tingimused vajavad ülevaatamist ja seda just tootjate endi survel. Piimatootjad on väga selgelt huvitatud võimalusest võid Eestist välja vedada, sest piimarasvaga on turgudel märksa keerulisem kaupa teha kui näiteks piimapulbriga. Ja otsustamise küsimus on järgmine. Juhul kui me vabakaubanduslepingu Poolaga katkestame, siis anname käest ära ka võimaluse võid eksportida. Kumb pool siis võidab?
Aseesimees
Tiit Tammsaar, palun!
T. Tammsaar
Tänan, proua juhataja! Lugupeetud põllumajandusminister! Kõigepealt tahaksin märkusena öelda, et tootjahinnad, eriti piima osas, on saavutanud taseme, mis neil olid 1997. aastal, või on saavutamas seda taset. Nii et sellest ajast on üksjagu vett merre voolanud. Aga see selleks. Hea on see ikkagi. Esitaksin ühe oletusliku küsimuse. Mis te arvate, kui Eesti oleks rakendanud rangemat tollirežiimi, lasknud meie põllumehel oma rahvast ise toita, kas ka siis oleks põllumajandusminister pidanud tegelema hullulehmatõve komisjoni moodustamisega ja labori sisseseadmisega või oleks see pauk meist mööda läinud?
I. Padar
Tänan! Majanduspoliitilisi otsuseid ja veterinaaria problemaatikat puudutavat hullulehmatõbe ei saa küll mitte mingi kandi pealt seostada. Kui me praegu nimetame BSE puhul olulise riskiallikana tõuloomade sissevedu viimase kaheksa-kümne aasta jooksul - arvestada tuleb peiteaega - siis on jutt umbes 500 sissetoodud loomast. Siin ei saa olla mingit seost majanduspoliitiliste otsustega. Need on olnud väga õiged otsused. Tõuloomade sissetoomine on aidanud vältida karja kängujäämist. Et sellega omad riskid kaasnevad, on paratamatus. Neid asju, mida otsustati 1992. aastal, mõisteti tollal teistmoodi, kui mõistetakse 2001. aastal. Nii et ma ei näe olulist seost tollide ja BSE vahel.
Aseesimees
Tänan! Jaanus Männik, palun!
J. Männik
Aitäh! Härra minister! 1999. aasta lõpus te lubasite mulle ja ühtlasi Riigikogule, et viite praegu jälle jutuks oleva asja valitsusse ja et Eestiga vabakaubanduslepingu sõlminud maade suhtes tollide kehtestamine on ainult väike protseduuriline küsimus. Praegust olukorda iseloomustavad arvud näitavad, et täiesti plahvatuslikult on kasvanud import Poolast ja Ungarist, aga te ikka veel mõtlete ja keerutate. Kas te viite selle asja valitsusse arutusele ja kas langetatakse lõpuks otsused või käib keerutamine edasi?
I. Padar
Tänan! Kindlasti lähen ma selle teemaga valitsusse ja kindlasti teeb valitsus nendes küsimustes väga selged otsused.
Aseesimees
Aitäh! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Järgmisena saab küsimisõiguse kolleeg Elmar Truu. Tal on küsimus sotsiaalminister Eiki Nestorile. Palun!
E. Truu
Proua juhataja! Lugupeetud kolleegid! Kõigepealt soovin head sõbrapäeva kõigile, iseäranis sotsiaalministrile, kellega ma loodan alustada sõbralikku arutelu väga tähtsal pensionide tõstmise teemal. Tean, et valitsus ei ole selle teema käsitlemisel pensionäride hulgast kuigi palju sõpru leidnud. Loodan, et tänase arutelu käigus saame siiski vastused, mis rahuldavad ka pensionäre. Nad mäletavad, et aastatel 1995-1999 tõusid pensionid kaheksal korral, kuid nüüd, Mart Laari valitsuse ajal, pole tõusnud kordagi. Paratamatult on neil mure ja see kulmineerus, nagu ilmselt sotsiaalministergi mäletab, möödunud aasta 6. detsembril siin Lossi platsil pensionäride meeleavaldusega. Siis valitsus lubas, et 2001. aasta 1. aprillist pensionid tõusevad. Härra sotsiaalminister, kuidas siis jääb pensionide tõstmisega? Aitäh!
E. Nestor
Austatud juhataja! Austatud Riigikogu! Austatud küsija, aitäh sõbralikus toonis esitatud küsimuse eest! Tookord antud seletused olid järgmised. Tähtis on see, kuidas lõppeva aasta pensionikassa omadega toime tuleb, kas väljamakstud pensionide suurus ületab laekunud summasid või mitte. Täna võin siis öelda, et Sotsiaalkindlustusameti andmetel ületasid tulud kulusid 22,4 miljoni krooni võrra. See võib esialgu näida suure summana, aga tegelikult tähendab, et tuldi ots otsaga kokku. Seetõttu pean väga tõenäoliseks, et tänavu märtsikuus on valitsusel võimalik tõsta aastahinnet ja selle kaudu ka pensione. Teisi hoobasid peale aastahinde tõstmise valitsusel õieti ei olegi. Kui eeldus, et meie tulud ületasid mõnevõrra kulusid, on aluseks, siis konkreetsed arvutused, kui palju pensioni saab tõsta, praegu käivad. Edasine sõltub sellest, millal Maksuamet suudab vastavad arvutused Sotsiaalkindlustusametile üle anda. Tänavuse aastahinde 26 krooni ja 24 senti on valitsus kehtestanud ainult kolmeks kuuks. Seega peab valitsus kõnealuse küsimuse juurde igal juhul tagasi tulema. Ma arvan, et 1. aprillist pensionid tõusevad.
Aseesimees
Aitäh! Elmar Truul on täpsustav küsimus. Palun!
E. Truu
Aitäh, proua juhataja! Möödunud aastal, sel ajal, kui pikett toimus, oli Riigikogu istung, mida juhatas Toomas Savi. Mina juhatasin spiikrina piketti Lossi platsil. Kõnedes, mis seal peeti, oli palju asjalikke ettepanekuid, kust veel raha leida peale valitsuse poolt ainukese allikana nimetatud sotsiaalmaksust laekuva 20%. Küsiti, miks ei panda Maksuametit või maksupolitseid tööle, et saada kätte kogu raha, mis riigikassasse peab laekuma. Pandi ette kasutada erastamisest laekuvat raha paremini ära pensionideks, iseäranis näiteks teise samba ehitamiseks. Pensione makstakse ju, härra sotsiaalminister, riikliku pensionikindlustuse seaduse alusel. Pensionärid leidsidki, et riik võiks omalt poolt raha juurde panna. Ennetähtaegne vanaduspension, milleks kulub umbes 100 miljonit krooni, võiks tulla riigieelarvest, nagu ka rahvapension 48 miljoni krooni suuruses üldsummas. Millised teie arvates võiksid olla riigipoolsed panused, et pensioni tõsta?
E. Nestor
Riigi võimalused, olgu võimul või opositsioonis kes tahes, on lühidalt järgmised: esiteks, sotsiaalmaksu muutmine, teiseks, pensioniea muutmine ja kolmandaks, tööjõulise elanikkonna ja pensionieas elanikkonna suhte muutmine mingil määral. See kolmas võimalus ilmselt ei ole poliitiliselt sobiv mitte ühelegi jõule, olgu ta võimul või opositsioonis. Mis puudutab pensioniiga, siis arvan minagi, et lähematel aastatel ei ole Eestis otstarbekas selle küsimuse juurde tagasi tulla. Pensioniiga ei ole mõtet tõsta. Sotsiaalmaksu küsimus on debatiküsimus. Riik kannab praegugi teatud kulud. Need on mitmesugused pensionäridele makstavad erilisad, mis kaetakse riigieelarvest. Riik on katnud ka neid kulusid, mis on vaja välja maksta riikliku pensionikindlustuse seaduse alusel. Näiteks 1999. aastal läks ju 700 miljonit krooni pensionide väljamaksmiseks. Sisuliselt oli tegemist erastamisest laekunud rahaga. Nii et minu arvates ei ole aastast 2002 alates mingit võimalust jätta teie tehtud ettepanek täitmata. Paratamatult tuleb leida lisavahendeid riigieelarvest või erastamisest laekunud rahast, et pensionid välja maksta.
Aseesimees
Aitäh! Elmar Truul on teinegi täpsustav küsimus. Palun!
E. Truu
Aitäh, proua juhataja! Ma usun, et vähemalt täna, sõbrapäeval, oleme ühel meelel selles, et pensionäride materiaalne ja sotsiaalne olukord on viimastel aastatel halvenenud. Seepärast peaks olema meie ühine mure leida täiendavaid materiaalseid vahendeid pensionide tõstmiseks. Teises sambas ei näi riigi osa olevat, 2% maksab töövõtja ja 4% tööandja. See 4% vähendab tänaste pensionäride pensionikassat veelgi 4%. Kas riik siiski ei peaks tolle 4% võtma enda kanda, et pensionid ei väheneks, kui teine sammas käivitub.
E. Nestor
Austatud küsija! Sel eesmärgil me siin teiega eelmise aasta lõpus debateerisimegi pensionide indekseerimise teemal. Sisuliselt tähendab indekseeritud pension seda, et võimalik tühemik riiklikus pensionikindlustuses tuleb täita riigieelarve, erastamisest laekunud või mis tahes muude vahenditega. Niisuguse kohustuse riik endale võtabki.
Aseesimees
Aitäh! Tõnu Kauba, palun!
T. Kauba
Tänan, proua eesistuja! Lugupeetud härra minister! On ju selge, et jagada saab seda, mis on. See on põhiprobleem ka pensionide tõstmise või määramise puhul. Kas te olete valitsuses arutanud lisaallikate leidmist, muud sihtfinantseerimist, ühesõnaga, otsinud muid vahendeid pensionide tõstmiseks? Toon sellise näite. Kui puskarile aktsiis kehtestada, siis oleks mõnes Eesti piirkonnas kindlasti võimalik pensionile lisa saada. Me teame, et üks valitsusliige on propageerinud puskariajamist. Kuidas te suhtute võimalusse otsida lisavõimalusi kas või näiteks puskariaktsiisi näol?
E. Nestor
Ei, ma ei pea seda otstarbekaks. Mis tahes aktsiisi kehtestamine, olgu siis puskarile või millele iganes, tähendab maksude tõstmist. Kõige otstarbekam on seda teemat puudutades rääkida sotsiaalmaksu suurusest, sest läheb ju sellest maksust laekuv raha sihtotstarbeliselt pensionide väljamaksmiseks. Teiste maksudega opereerimine ei ole kindlasti otstarbekohane. Nende puhul on tegemist ühekordsete rahasüstidega, nad ei kanna eesmärki. Arutelud kõigi nende asjade üle seisavad ees. Kui kogumispensioniseaduse eelnõu tuleb Riigikogu menetlusse, siis esitame teile samal ajal ka riikliku pensionikindlustuse seaduse, st solidaarsuspensioniseaduse eelnõu, kus praegu kehtiva seadusega võrreldes ei ole sisulisi muudatusi. Teeme seda mõttega, et Riigikogul oleks võimalik korraga arutada kolmesambalise pensionisüsteemi nii esimest kui ka teist sammast. Siis saab kõiki neid küsimusi käsitleda kompleksselt.
Aseesimees
Aitäh! Mai Treial, palun!
M. Treial
Aitäh, proua juhataja! Lugupeetud minister! Möödunud aasta lõpus, kui me arutasime riikliku pensionikindlustuse seaduse muudatusi ja riigieelarvet, oli väga teravalt kõneks see, et rahvapensioni makstakse enamikus riikides, kus see üldse olemas on, riigieelarve muudest vahenditest. Nii oli see kehtestatud ka meil vastavalt sellele, kuidas on kirjas pensionireformi kontseptsioonis. Ometi oli valitsuse ettepanek sedapuhku säärane, et rahvapensioni tuleb edaspidi maksta nendest summadest, mis on kokku korjatud sotsiaalmaksuna. Ma leian, et see ei ole õige. Seepärast küsin teilt täna, härra minister: kas Vabariigi Valitsus leiab võimaliku olevat maksta rahvapensioni endise tava kohaselt riigieelarve muudest vahenditest, et säilitada teiste pensionide maksmiseks rohkem raha, mis on laekunud sotsiaalmaksust?
E. Nestor
Aitäh! Ma vastan tänagi nii nagu tol korral: rahvapensioni saavad nii need inimesed, kes ei ole ühtegi päeva tööl käinud, kui ka need, kes on tööl käinud näiteks 14,5 aastat ja kelle pealt on siiski sotsiaalmaksu makstud. Nii et minu meelest võib teha valiku üht- või teistmoodi. Ma arvan, et kogumispensioniseaduse eelnõu ja riikliku pensionikindlustuse seaduse eelnõu üheaegne arutelu annab sellele küsimusele vastuse. Ma ei välista sugugi võimalust, et rahvapensioni maksmine uuesti riigieelarve koormuseks langeb.
Aseesimees
Tänan, härra minister! Tänan küsijaid! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Järgmine küsimus tuleb kolleeg Liina Tõnissonilt põllumajandusminister Ivari Padarile. Palun!
L. Tõnisson
Proua eesistuja! Lugupeetud kolleegid! Lugupeetud põllumajandusminister! Soovides teile head sõbrapäeva, püüan oma küsimustega olla nii sõbralik, kui minu hämmastus seda võimaldab. Avades 12. veebruari hommikul ajalehti, olin ma tõepoolest hämmastunud, usun, et samamoodi kui enamik eestimaalasi, kes võis ajalehtedest vaadata pilte valitsuse rappa minekust ja seda nii ülekantud kui füüsilises tähenduses. Minu ees on Postimehe viimane lehekülg, millel võib näha, et härra majandusministril on käes rummipudel ja härra siseministril mingi plasku, milles tema pühapäevase intervjuu järgi otsustades vist on puskar. Kuna teie, härra põllumajandusminister, seda teemat avalikult käsitledes eestlastele teatasite, et puskariajamine on soovitav ja peaaegu et ainus meie rahva päästmise viis, siis minu arusaamise järgi rikkusite te lugematul arvul seadusi, kaasa arvatud alkoholi käitlemise seadus. Ma ei tea, kas see on järjekordne ...
Aseesimees
Küsimus?
L. Tõnisson
... lapselikkuse näide või on tegemist valitsuse üleoleva suhtumisega Eesti seadustesse. Aga enne oma küsimuse esitamist katsun teile kirjeldada situatsiooni.
Aseesimees
Proua Tõnisson, te olete oma aja juba 39 sekundiga ületanud.
L. Tõnisson
Kohe esitan küsimuse. Kui õhtu oli edenenud ja hulk pudeleid tühjendatud, hüüdis Mart Laar valju häälega üle laane, et puskariajamine tuleb seadustada. Minu küsimus härra põllumajandusministrile on: kas see situatsioonikirjeldus vastab tõele? Aitäh!
I. Padar
Meeldivat sõbrapäeva teilegi! Tõtt-öelda ei oska ma oletada, kust te seda lugesite. Te ütlete, et Postimehe viimaselt leheküljelt. Sealgi kirjas olevat ei oska ma kommenteerida selle kandi pealt, et Mart Laar oleks niimoodi hüüdnud. Enda nimel julgen öelda, et see on vale, mis seal on mainitud. Aga see on minu arvamus.
Aseesimees
Tänan! Liina Tõnisson, täpsustav küsimus, palun!
L. Tõnisson
Kas ma sain, lugupeetud härra põllumajandusminister, õigesti aru, et te tunnistate minu poolt kirjeldatu valeks? Seega on vale minu väide, et valitsus rappa minnes tarvitas alkohoolseid jooke, ja valed on ka pildid ajalehtedes. Kas nii?
I. Padar
Tänan! Mind tegelikult paneb imestama, et valitsuse matka kirjeldatakse kui kohutavat labrakat. Minu meelest on asja selline käsitlemine esile kutsunud selle valesti mõistmise. Ma julgen öelda, et valitsus ei käinud soos teps mitte labrakal ega diskol, vaid käis kenasti ja korrektselt loodust nautimas. Soovitan teil kõigil kasutada häid ilmu, mis tänavusel talvel on meile antud.
Aseesimees
Proua Tõnissonil on veel üks täpsustav küsimus.
L. Tõnisson
Suur tänu! Ma ei saanud teie vastusest ikkagi aru. Tähendab, ajalehtedes kirjeldatu on vale ja tendentslik. Tegelikult ei ole alkoholi tarvitatud ja pildid, mis ajalehtedes on avaldatud, on seega valed ja tendentslikud. Ilmselt annab valitsus ajakirjanduse kohtusse. Kas nii?
I. Padar
Tänan! Mitte mingil juhul ei väida ma, et valitsusliikmed oma matkal sohu alkoholi ei tarvitanud. Tarvitati ka alkoholi, aga toimunut ei saa võtta nii äärmuslikes ja mustades toonides, nagu see praegu on üldsuse ette toodud. Seda julgen ma kindlasti kinnitada.
Aseesimees
Tänan! Urmas Laht, palun!
U. Laht
Suur tänu, proua juhataja! Lugupeetud härra minister! Head sõbrapäeva ka minu poolt! See, mis puudutab juhtumit soos, kus jooming korraldati, ei huvita mind niivõrd, kui see eelmise nädala "Kahvli" saade, kus te madrusesärgis, puskarikanister või -nõukene külje peal loksumas, mööda stuudiot ringi kõndides kiitsite puskaritegemist. Kas see on Vabariigi Valitsuse või Põllumajandusministeeriumi võetud suund puskari legaliseerimisele või oli kõik lihtsalt juhuslik?
I. Padar
Tänan! Mul oli eile au vaadata seda kuulsat "Kahvli" saate lõiku ja üle kontrollida, mida ma seal ütlesin ja mida ei öelnud. Võin selgelt väita: jah, tegemist oli joogiga, mille nimi on samagonn ja mida toodetakse Leedus väga auväärses alkoholivabrikus Alita. Ma ei näe mitte midagi seadusvastast selles, et too jook minuga kaasas oli. Julgen öelda, et "Kahvli" saade on omanäoline, seal on alati sellist huumorit, mis teinekord läheb n-ö hea maitse piirimaile. Millisel piiril ja kuidas mina tegutsesin - see loomulikult on nii minu kui teiste arvustada. Kas see, et samagonni- ehk puskariteema on tänu sellele saatele mitte eriti pika diskussiooni tulemusena üles kerkinud, on hea või halb? Ma arvan, et me peaksime nendest asjadest endale aru andma ja selgusele jõudma, kas näiteks turismitaludel on õigus toota omavalmistatud kangeid alkohoolseid jooke või ei ole. Me võime selle teema üle lõputult arutleda. Ometi saaks minu meelest asja täiesti viisakalt ja korralikult ära lahendada. Oleme silmi liiga kaua kinni hoidnud. Minu meelest on see pikk teema. Ma mäletan, et juba 1996. aastal, Seto Kuningriigi päevadel korraldati omavalmistatud kange alkoholi konkurss. Kes olid komisjonis? Vabariigi Valitsuse liikmed.
Aseesimees
Aeg on täis, härra minister!
I. Padar
Ja tekkis pahandus. Ma arvan, et selle teema lahkamisel ja asjale viisaka raami andmisel on omad võimalused. Leian, et siin on päris palju arutada.
Aseesimees
Janno Reiljan, palun!
J. Reiljan
Aitäh, proua eesistuja! Härra minister! Kahtlemata tuleb alkoholi tarbimist kirjeldada lõbusates, mitte süngetes värvides. Selles on teil tuline õigus. Tänuga võtan vastu ka teie soovituse rabas käia. Minu küsimus on: kust ma saaksin sedasama puskarit, mida teie seal jõite?
I. Padar
Tänan küsimuse eest! Kui see on teie tungiv isiklik soov, siis võite seda minu käest saada täiesti legaalsel moel.
Aseesimees
Laine Tarvis, palun!
L. Tarvis
Suur tänu! Lugupeetud minister! Kui valitsusliikmed külastavad mingit Eestimaa nurka, siis pärast seda on ajakirjanduses ikka lugeda puskariteemalisi jutte. Palun öelge, kas valitsus kavatseb ükskord sellele asjale joone alla tõmmata ja välja tulla puskaritootmise legaliseerimise ettepanekuga?
I. Padar
Ma arvan, et valitsus peaks sellega välja tulema, kas või alkoholiseaduse muudatuste arutamise käigus. Siin kindlasti on, mida arutada. Mitte mingil juhul ei saa näiteks ühtemoodi suhtuda salaalkoholisse ja kodus toodetud kangesse alkoholisse. Minu meelest tuleks siin väga selge piir tõmmata. Külainimesed teavad väga hästi, milles on üks suur põhjus, miks salaalkoholi ehk kaevuveega tembitud piirituse tarbimist ei suudeta takistada, kuigi kohalikud võimuorganid teavad, kust ja kellelt see tuleb. Selle teema avamine oleks ainult tervitatav. Mina igal juhul leian, et seda tuleks teha.
Aseesimees
Tänan, härra minister! Küsimustevooru võtab kokku proua Liina Tõnisson. Palun!
L. Tõnisson
Tänan, proua eesistuja! Lugupeetud härra põllumajandusminister! Kõik on õige, valitsus võib teha parlamendile ettepaneku seadust muuta. Aga miks valitsus kõigepealt ei teinud ettepanekut seaduse muutmiseks, vaid alustas ühiskonnale selgituste andmisest "Kahvli" saates? Minu arvates võinuks järjekord olla vastupidine. Ja miks valitsus õõnestab ise riigi õiguskorda, mitte täites seadusi, mis parlament on vastu võtnud, olgu siis jutt reklaamiseadusest, haldusõiguserikkumiste seadustikust või alkoholi käitlemise seadusest. Miks valitsus käitub vastupidiselt tsiviliseeritud ühiskonna kodanikule esitatavatele nõuetele?
I. Padar
Tänan! Vaevalt et neid etteasteid saab otseselt pidada puskari joomise propageerimiseks. Mitte mingil juhul ei saa valitsus ega valitsusliikmed seada ennast seadustest kõrgemale. Nad peavad täitma seadusi samamoodi nagu kõik Eesti Vabariigi kodanikud. See, et mina konkreetselt ja personaalselt olen selle teema tõstatanud sellisel moel ja sellises vormis, on puhtal kombel minu, mitte valitsuse otsustus.
Aseesimees
Tänan! Küsimuse käsitlemine on lõpetatud. Järgmine küsimus on kolleeg Enn Tartolt minister Katrin Saksale.
E. Tarto
Proua istungi juhataja! Austatud rahvastikuminister proua Katrin Saks! Alustan minagi sõbrapäeva heade soovidega. Et viimasel ajal on uuesti tõusnud päevakorrale Eesti rahvastiku tervis 21. sajandil, siis teatavasti sai peaministri 1999. aasta 6. aprilli korraldusega rahvastikuministri ülesandeks koordineerida, esiteks, rahvastikupoliitika väljatöötamist ja elluviimist ning teiseks, koordineerida integratsioonipoliitika elluviimist mitte-eestlaste integreerimiseks Eesti ühiskonda. Me teame, et teie ametkonna tööd teise punkti täitmisel valgustatakse sageli ajakirjanduses. Aga ma palun, et te nüüd sissejuhatuseks räägiksite ka sellest esimesest ülesandest, rahvastikupoliitika väljatöötamisest ja elluviimisest.
K. Saks
Austatud istungi juhataja! Austatud Riigikogu liikmed! Head sõbrapäeva teile kõigile! Tõepoolest, minu ülesannete reas on esikohal rahvastikupoliitika koordineerimine. Tegelikult on see tähendanud ühte üsna konkreetset ülesannet, nimelt laste- ja perepoliitika väljatöötamist. Pean kohe tunnistama, et see töö ei ole kerge ega ole veel valmis saanud, kuigi praegune seis on niisugune, et üks järjekordne variant sellest on valmis kirjutatud ja Internetti lugeda pandud. Ma loodan selle veel käesoleval kuul esitada Vabariigi Valitsusele. Selle dokumendi kokkukirjutamiseks oleme teinud üsna kõvasti eeltööd, tegelnud väga erinevate teemadega, organiseerinud ja finantseerinud mitmesuguseid uuringuid. Osa uurimustest on avaldatud ka artiklite kogumikuna "Laste- ja perepoliitika Eestis ja Euroopas", mis minu teada peaks olema jõudnud kõikide Riigikogu liikmeteni.
Aseesimees
Aitäh! Enn Tartol on täpsustav küsimus. Palun!
E. Tarto
Aitäh! Nagu me teame, teeb üldsust murelikuks sündimuse langus viimase kümne aasta jooksul ehk negatiivne iive. Samuti teame, et viimase paari aasta jooksul on see langus peatunud. Iive on muutunud veidi positiivsemaks, aga olukord on ikkagi muret tekitav. Kas te oskaksite omalt poolt öelda, mida oleks vaja teha, et iivet tõsta?
K. Saks
Aitäh! Austatud Enn Tarto! Ma arvan, et naised peaksid rohkem lapsi sünnitama. Aga sellesse, et naised rohkem lapsi sünnitaksid, on võimalus ka meestel oma panus anda. Ei saa öelda mingit ühte asja, mida peaks tegema. On terve kompleks ettevõtmisi, mis võiksid aidata. Noored sünnitamiseas naised on nimetanud kõige olulisema põhjusena, miks neil ei ole esimest, teist või kolmandat last, majanduslikke probleeme. Nii et ühtpidi aitaksid siin kindlasti kaasa majanduse areng tervikuna ja ühiskonna turvalisuse suurenemine. Teine laste vähesuse põhjus on selles, et teatavasti on meie naised haritud ja mõneti haritumadki kui mehed keskmiselt. Haritud naine ei taha lastega pikaks ajaks koju jääda, ta tahab teha tööd, teostada ennast karjääriredelil. Aga kodused tööd peab samuti keegi ära tegema, keegi peab jagama koduseid töid ja laste hoidmist. Vaat see on asi, millega Eesti mehed eriti meeleldi tegelda ei taha. Iga neljas Eesti mees pooldab pigem traditsioonilist tööjaotust. Nii et siin on küsimus selles, kuidas ühitada neid erinevaid rolle, tööl käimist ja kodus töötamist. Kõik mehed võiksid siin üles näidata omaalgatust. Kindlasti tähendaks see ka kogu ühiskonna lastesõbralikumaks muutumist.
Aseesimees
Tänan! Enn Tarto, palun!
E. Tarto
Aitäh! Nagu me teame, on käesoleval aastal püütud mitme fondi kaudu ja mitme seadusliku soodustusega noorte perede olukorda parandada. Varsti algab järgmise aasta riigieelarve ettevalmistamine. Tahaksin kuulda, kas rahvastikuministril on juba järgmise aasta riigieelarvesse puutuvaid ettepanekuid, et meie noorte perede olukorda veelgi parandada.
K. Saks
Aitäh! Kui me räägime noortest peredest ja eelkõige nendest riskirühmadest, kellel majandusliku toimetulekuga on probleeme või kes on kõige suurema vaesusriski all, siis võib täheldada, et mõnevõrra on paranenud lasterikaste perede olukord ja ilmselt tänu spetsiaalsetele toetustele, mis on just nendele peredele ette nähtud. Seda on näidanud mitmed uuringud. Jäänud on üks riskigrupp, nimelt üksikvanemad. Aga sellegipoolest ei teeks ma ettepanekut toetada üksikvanemaid, vaid paneksin ette - olen seda ajakirjanduses korra juba teinud - suurendada lastetoetust, sedasama ühtset ja universaalset toetust, mis on mõeldud kõikidele lastele.
Aseesimees
Tänan! Jaanus Männik, palun!
J. Männik
Aitäh, proua juhataja! Proua minister! Küsimus tekkis seoses teie väitega, et mida haritum on naine, seda vähem väärtustab ta lapsi. Kas see ei võiks näidata sedagi, et meie väärtusliku hariduse suundumuses on midagi viltu, kui see vastandub lastearmastusega või lastesaamise tahtega?
K. Saks
Aitäh! Ma ei ole üldse nõus sellega, et mida haritum on naine, seda vähem ta väärtustab lapsi. Lisaks kodule ja lastekasvatamisele väärtustab haritud naine teisigi asju. Statistika ei näita, et haritud naistel oleks ilmtingimata vähem lapsi. Aga kindlasti on küsimus ka kasvatuses, meie koolihariduses, kui me räägime väärtustest. Asi on selles, kas ühiskonnas peetakse väärtusteks asju või lapsi.
Aseesimees
Aitäh! Enn Tarto, palun!
E. Tarto
Aitäh! Proua minister! Nagu me teame, on postsotsialistlikele maadele sageli omased ühised hädad, millel on ühised põhjused. Kui me vaatame iibe olukorda Eestis, siis võime öelda, et Eesti rahvastiku tervisega ei ole kõik korras. Sama olukord on Lätis. Leedus on olukord tunduvalt parem. Kas te olete analüüsinud postsotsialistlike maade iibeprobleeme ja püüdnud sealtkaudu leida põhjusi, miks Eestis on selline olukord?
K. Saks
Aitäh! Jah, me oleme analüüsinud neid probleeme, aga mitte ainult postsotsialistlikes, vaid ka kõigis teistes Euroopa riikides ja võrrelnud sealset olukorda Eesti omaga. Iive ei ole ainult postsotsialistlike riikide probleem, sama palju on see praegu probleemiks kõigis Euroopa riikides, meist palju jõukamates Põhjamaadeski. Meil on palju sarnaseid jooni näiteks Rootsiga. Kui Eestis on keskmiselt ühe naise kohta 1,3 last, siis Rootsis 1,5. Neilgi on viimastel aastatel olnud väga suur ja kiire sündimuse langus. Nii et me võrdleme ennast kõigiga ja leiame sarnaseid jooni. Kui me võrdleme ennast Rootsiga, siis me ei saa öelda, et ainsana on oluline majandustegur. Sündimust mõjutavaid tegureid on palju ja neid tuleb vaadata kompleksselt. Analüüsi selle kohta oleme üritanud anda kogumikus, mida ma eespool nimetasin, ja teinud seda just teiste riikide olukorraga võrreldes. Samuti on antud ülevaade poliitikatest, mida teistes riikides selsamal eesmärgil on aetud. Enamasti ei seata eesmärgiks otseselt sündimuse suurendamist, vaid arvatakse, et seda saab teha ikkagi ainult elukvaliteedi parandamise kaudu.
Aseesimees
Tänan! Viive Rosenberg, palun!
V. Rosenberg
Aitäh, austatud eesistuja! Lugupeetud minister! Meil on väga ilusad sõnad "abielu" ja "abikaasa", mis tähendavad seda, et teineteist aidatakse. Kahtlemata on laste saamine ja kasvatamine väga keeruline ja raske ülesanne. Seepärast peaksid kaks inimest seda koos tegema. Viimasel ajal on meil isegi enam kui sõna "sõber" moodi läinud sõna "elukaaslane". Ma ei kahtle, et paljud inimesed võivad oma elukaaslasega käsikäes käia elu lõpuni, aga siiski on paljudel naistel selles suhtes turvatunne kadunud. Mis te arvate, kas üks tugev pere peaks olema naistes turvatunde tekitamise aluseks? Mida peaks Eestis tegema, et perekond traditsioonilisena oleks väärtustatud?
K. Saks
Aitäh! Kindlasti on tugev pere see koht, kus naised tahavad sünnitada lapsi ja kus kasvavad täisväärtuslikud kodanikud. Aga samas ma arvan, et meil ei ole mingit põhjust kuidagi alavääristada elukaaslasi või neisse halvasti suhtuda. Me teame, et praegu sünnib umbes pool lastest väljaspool seaduslikku abielu. Meil ei ole mingit põhjust arvata, et see abieluvorm oleks millegi poolest halvem traditsioonilisest, kui nii palju inimesi on oma käitumisega selle heaks kiitnud. Meil ei ole põhjust arvata, et lapsed ei kasva seal hästi. Uuringud on näidanud, et vabaabielud on tihti või enamasti sama püsivad kui seaduslikud, registreeritud abielud. See on lihtsalt elamisviis, mille inimesed on valinud. Ma arvan, et meil tuleb tunnistada inimeste õigust valida ise endale elamisviisi. Me võime seaduslikult registreeritud perekonnas olla lapsesõbralikud, kuid täpselt samuti on lapsesõbralikud need inimesed, kes lihtsalt koos elavad ja lapsi kasvatavad.
Aseesimees
Viimase küsimuse sellel teemal saab esitada Arnold Rüütel. Palun!
A. Rüütel
Austatud eesistuja! Lugupeetud minister! Peaaegu iga päev loeme ajalehtedest, et on vaja sisse tuua kvalifitseeritud tööjõudu. See probleem on tõesti päris tõsiselt üles kerkinud. Kuid ühtaegu näeme, et juba peaaegu seitse-kaheksa aastat on sündimus olnud väga madal ja praegu erakordselt madal. See tekitab lünga, mis mõjutab olukorda järgnevatel aastatel. Ma kujutan ette olukorda Eestis näiteks 15, 20, 30 aasta pärast. Aastatel 1939-1940 oli Eestis koos Setumaa ja Narva-taguse alaga teistest rahvustest inimesi ligikaudu 12% ...
Aseesimees
Härra Rüütel, küsimus, palun!
A. Rüütel
Küsin siis lühidalt nii. Kas ei oleks vaja olukorda põhjalikult analüüsida ning luua naistele, emadele soodustingimused, et nad saaksid karjääri teha ja samal ajal perekonnas lapsi kasvatada?
K. Saks
Aitäh! Ma arvan, et üks oluline samm, mis selles suunas astuti, oli uue lastetoetussüsteemi sisseseadmine. Ema saab valida, kas ta on lapsega kodus või käib tööl. Igal juhul toetatakse teda. Kindlasti saab riik midagi veel teha. Aga üks asi, mida on keerulisem teha ja millest olukord kõige rohkem sõltub, on hoiakute muutmine. Näiteks on küsimus selles, kas eraettevõtja võtab tööle noore naisterahva, nõudmata täidetud lahkumisavaldust, mis antakse käiku juhul, kui ta jääb rasedaks. Kuidas see ettevõtja tuleb vastu emale, kes tahab ühendada oma tööd ja perekonnaelu? Mil määral ettevõtja taipab, et kaugemas perspektiivis on niisugune vastutulek talle endalegi kasulik, sest too ema töötab paremini, efektiivsemalt, kui tal selleks on paindlikumad võimalused? Nii et suuresti on asi hoiakute muutmises ja seda kogu ühiskonnas.
Aseesimees
Tänan! Sellega on küsimuse käsitlemine lõpetatud. Võib-olla jõuame veidi käsitleda ka järgmist. Janno Reiljan, teie küsimus sotsiaalminister Eiki Nestorile, palun!
J. Reiljan
Proua eesistuja! Härra minister! 1995. aastast alates on meie majandus väidetavalt tõusuteel, välja arvatud väike tagasilöök 1999. aastal. Jõudsast kasvust hoolimata aga näeme, et sotsiaalprobleemid paljudes valdkondades hoopis teravnevad. Täna on siin paljudest neist juba räägitud, kuid räägime ka töökohtadest. Majanduskasvust hoolimata on töökohtade arv millegipärast vähenenud. Töötajate kvalifikatsioon ei vasta nõuetele, mistõttu neil ei ole võimalik hõivata isegi vabu töökohti. Kümned tuhanded lapsed langevad juba põhikoolist välja, omandamata mingitki haridust, rääkimata sellisest haridusest, millega tööd võiks saada. Tänavalaste arv suureneb. Kas te, härra sotsiaalminister, võite öelda, mis põhjustel majanduslik rikkus Eestis ei muutu sotsiaalseks heaoluks? Aitäh!
E. Nestor
Austatud juhataja! Austatud Riigikogu! Austatud küsija, kõigepealt lubage teid tänada selle eest, et teil jätkub huvi ka nende küsimuste vastu, millest on juttu ajalehtede esimesel, teisel ja kolmandal küljel, mitte viimasel. Oleks tänuväärne, kui seda huvi oleks veelgi rohkem. Kui me teie küsimuses antud hinnangu laias laastus läbi vaatame, siis on selge, et kõik need probleemid ei ole tekkinud ühe aastaga. Oma mõju oli siin majanduse langusel aastatel 1998-1999. Praeguste numbrite alusel, sõltumata sellest, kuhu üks või teine poliitik kuulub, kas valitsuskoalitsiooni või opositsiooni, tuleks minu meelest lähtuda reaalsest situatsioonist. Kõigepealt, ametlikult registreeritud töötute arvu suurenemist lubasin ma teile eelmisel aastal, kui me siin tööturuteenuse seaduse ja töötu sotsiaalse kaitse seaduse eelnõu arutasime. Niisugune suurenemine toimub sel lihtsal põhjusel, et nende kahe seaduse vastuvõtmisega me tekitasime inimeses, kellel ei ole töökohta, huvi pöörduda Tööturuameti poole. Varem seda huvi ei olnud. On ka teine number, mille üle ma tahaksin teiega vaielda, eriti kui lugeda mitmeid teie artikleid. Loodan, et lisaks tänasele vastusele kasutan võimalust vastata teile avalikult artikliga ajalehes. Jutt on sellest, et eelmisel aastal vähenes 8,4 protsendil kõige nigelama sissetulekuga peredel vajadus toimetulekutoetuse järele ehk seda toetust vajas ligemale 3800 peret vähem kui 1999. aastal. Minu arvates on see positiivne nähtus. Statistikaameti andmetel oli tuludetsiilide erinevusi iseloomustav Gini koefitsient 1999. aasta kolmandas kvartalis väljaminekute järgi 0,39, eelmise aasta kolmandas kvartalis aga 0,37. Tähendab, erinevus tuludetsiilide vahel väheneb. Toimunud on positiivseid muudatusi. Soovitan härra Reiljanil neid teinekord vaadata.
Aseesimees
Tänan! Janno Reiljan, täpsustav küsimus, palun!
J. Reiljan
Aitäh, proua eesistuja! Härra minister! Teil on hämmastav võime jätta küsimusele vastamata. Ma ei väitnudki, et kõik sotsiaalprobleemid on teravnenud. Rääkisin seekord teiega väga konkreetselt töökohtade arvust, töötajate kvalifikatsioonist, laste jäämisest ilma hariduseta. Teie loete mulle ette hoopis mingeid teistsuguseid numbreid. Miks te ei taha vastata minu küsimusele, mis puudutab töökohti? Ma ei rääkinud isegi töötute registreerimisest, jätsin selle meelega ära. Kõik see, millest teie räägite, on mulle tuttav. Ma rääkisin konkreetsest probleemist, mis on seotud töökohtade vähenemisega, mille tõttu inimesed ei saa ennast elatada, sellest, et neil ei ole vastavat kvalifikatsiooni ja et lapsed ei saa haridust. Küsin teie käest veel kord: miks meie majanduskasv ei taga sotsiaalset heaolu?
E. Nestor
Ma võin nendelegi küsimustele vastata. Loodan, et teil on jätkunud aega avalikkuse tähelepanu all olnud teemasid jälgida. Mis puudutab struktuurset tööjõupuudust leevendama kutsutud kutseharidust, siis võin öelda, et detsembrikuus jõuti üle pika aja kokkuleppele, mis peaks ühendama töötajate ja tööandjate huvid kutseharidusreformiks. See on konkreetselt haridusministri valdkond. Sotsiaalministrina oleks mul väga hea meel, kui kutseharidusreform läheks kiiremini ja kutseharidus vastaks paremini meie tööturu vajadustele. Kui me vaatame neid vabu töökohti, mis pakkuda on, siis näeme, et alati võib-olla ei olegi küsimus hariduses, vaid teinekord ka töötingimustes. Ma arvan, et eelnimetatud kahe uue seaduse alusel suudab Tööturuamet sel aastal oma tegevust aktiviseerida. Samuti loodan, et Riigikogu targa otsuse alusel suurenevad aastaks 2002 aktiivse tööhõivepoliitika võimalused veelgi.
Aseesimees
Tänan, härra minister! Lugupeetud kolleegid, meil on infotunni lõpuni vähem kui 20 sekundit. Seega ei ole enam võimalik uue küsimuse esitamiseks sõna anda. Ma tänan teid, lugupeetud ministrid, küsimustele vastamast ja kõiki küsijaid küsimusi esitamast! Kell sai 14.00. Infotund on lõppenud.