Härra esimees! Lugupeetud kolleegid! Eelnõu 847 on teie ees kolmandat korda. Et teise lugemise esimesel etapil tehtud ettekandes puudutasin kavandatavaid muudatusi üsna põgusalt, siis annaksin seekord nendest veidi pikema ülevaate. Eelnõus täpsustatakse, esiteks, Riigikogu liikme volituste alguse, peatumise ja lõppemisega seonduvat. Paragrahvis 1 sätestatakse, kuidas ja millal toimub Riigikogu liikmeks valitud isiku varasema töö- või teenistussuhte lõpetamine. Näiteks kui Riigikogusse osutub valituks riigiametnik, vabastatakse ta teenistusest avaliku teenistuse seaduse alusel, mille §-s 126 on kirjas, et Riigikogu liikmeks valitud ametnik vabastatakse ametist valimistulemuste väljakuulutamise päevast. Eelnõu § 3 mõte on kõrvaldada vastuolu põhiseadusega. Nimelt sätestatakse põhiseaduse § 64 lõikes 3, et kui Riigikogu liikme volitused peatuvad, astub tema asemele asendusliige. Seega ei nähta põhiseadusega ette võimalust, et asendusliige ei asu Riigikogu liikmeks juhul, kui Riigikogu esimees asendab Vabariigi Presidenti vähem kui 40 päeva. Eelnõu §-ga 4 täiendatakse Riigikogu liikme volituste lõppemise aluste loetelu juhtudega, mis tulenevad põhiseadusest. Lisaks töökorraseaduse § 6 lõikes 1 loetletud juhtudele lõpevad Riigikogu liikme volitused siis, kui ta kaotab Eesti kodakondsuse, mistõttu ei vasta enam põhiseaduse nõudele, või kui ta astub mõnda tasustatavasse ametisse, kust tasu saamine on seadusega keelatud. Peale selle nähakse ette, et Riigikohus võib Vabariigi Valimiskomisjoni või Riigikogu juhatuse taotlusel otsustada Riigikogu liikme volituste lõpetamise, kui ta ei vasta põhiseaduse või Riigikogu valimise seaduse nõuetele, näiteks ei valda riigikeelt või keeldub ametivande andmisest. Eelnõu § 6 täpsustab, mida mõista põhiseaduse §-des 63 ja 64 fikseeritud termini "riigiamet" all ja millised piirangud kehtivad Riigikogu liikme suhtes muu töötulu saamisel vastavalt põhiseaduse §-le 75. Lähtekoht on siin see, et Riigikogu liikme põhitegevus on rahvaesindaja amet, muude asjadega tegeleb ta niivõrd, kuivõrd see ei sega tema tegevust parlamendis ega lähe vastuollu võimude lahususe põhimõttega. Riigikogu liige ei või olla üheski muus riigiametis. Riigiametiteks on kindlasti sellised ametikohad, kus töötav isik täidab teiste võimuharude funktsioone, olles näiteks Vabariigi President või Riigikogu nimetatav ametnik (riigikontrolör, õiguskantsler), Vabariigi Presidendi nimetatav ametnik (Eesti Panga president, Vabariigi Presidendi Kantselei direktor), Vabariigi Valitsuse nimetatav ametnik (maavanem), peaministri nimetatav ametnik (riigisekretär) või mõne valitsusasutuse juhi, ministri, ameti või inspektsiooni peadirektori või muu riigiasutuse juhi nimetatav ametnik. Loetelu võib jätkata. Riigiametis olemiseks tuleb pidada Eesti Panga Nõukogu esimeheks olemist, sest muidu tekiks olukord, kus aru tuleks anda iseendale. Riigiametis olemiseks tuleb pidada avalik-õigusliku juriidilise isiku organi liikmeks või äriühinguorganis riigiesindajaks olemist nimetatuna Vabariigi Valitsuse või selle liikme poolt, sest sellisel juhul täidaks Riigikogu liige täidesaatva võimu ülesandeid, alludes samal ajal täitevvõimu organite korraldustele. See aga läheks vastuollu rahvaesindaja staatusega. Nende piirangutega aga ei ole hõlmatud juhud, kui Riigikogu ise seaduse alusel nimetab oma esindaja mõne nõukogu, näiteks Eesti Panga Nõukogu või Metsakapitali Nõukogu liikmeks. Põhiseaduses nähakse ette, et seadusega tuleb sätestada Riigikogu liikme töötulupiirangud. See on vajalik Riigikogu liikme sõltumatuse tagamiseks. Siin on lähtekohaks, et Riigikogu liikme töötamist teatavates ametites ei saa keelata, kuid saab keelata töötulu saamist. Töötuluks ilmselt tuleb lugeda nii palka kui ka muid mingis ametis töötamisega kaasnevaid hüvesid. Piirangute kohaselt ei võiks Riigikogu liige saada töötulu kohaliku omavalitsuse ametis (linnapea, vallasekretär, volikogu esimees), kui tema tööd tasustatakse alaliselt, tulundusühingu juhatuse nõukogu liikme ülesannete täitmise eest, samuti muudes tasustatavates ametites (audiitor, advokaat, notar). Tulu on lubatud saada teadusliku või pedagoogilise tegevuse eest. Juhiksin tähelepanu sellele, et kehtestatavad piirangud ei keela Riigikogu liikmel saada tulu näiteks osanikuna või aktsionärina. Eelnõu §-s 8 nähakse ette seni sätestamata kord, kuidas taotletakse Riigikogu liikme tunnistamist kestvalt võimetuks oma ülesandeid täitma ning kuidas tehakse sellekohane otsus. Eelnõu §-s 12 on kavandatud oluline muudatus asendusliikme Riigikogu liikmeks asumise korras. Kui seni on asendusliikmel vastava õiguse tekkimisel olnud võimalus valida, kas asuda Riigikogu liikmeks või mitte, siis eelnõu seadusena vastuvõtmise järel vormistab Riigikogu juhatus igal juhul Riigikogu liikmeks esimese asendusliikmete nimekirjas oleva isiku. Kui see isik ei soovi Riigikogu liikmena töötada, astub ta tagasi seaduses sätestatud korras ning langeb sellega ühtlasi välja asendusliikmete nimekirjast. Siin on lähtutud põhimõttest, et kui isik on andnud nõusoleku kandideerida Riigikogu liikmeks ja saanud rahvaesindaja mandaadi, siis tuleks a priori eeldada ka tema valmisolekut asuda Riigikogu liikmeks kas pärast valimistulemuste väljakuulutamist või valitud Riigikogu koosseisu volituste kestel mis tahes ajal. Eelnõu §-s 21 nähakse ette muudatus Eesti Vabariigi seaduses "Riigikogu liikmete ametipalga, pensioni ja muude sotsiaalsete garantiide kohta". Nimelt oleks selle seaduse § 11 uue redaktsiooni kohaselt nii, et Riigikogu liikmete poolt sõidukite Eesti territooriumil kasutamise kulude hüvitamise ulatuse ja korra kehtestab Riigikogu juhatus. Paragrahvi praeguse redaktsiooni kohaselt on nimetatud küsimus Vabariigi Valitsuse otsustada. Analoogiline muudatus tehakse väljaspool Tallinna elavatele Riigikogu liikmetele eluasemekulude hüvitamise ja päevaraha maksmise korras. Jääb veel lisada, et käesoleva eelnõu alusel vastuvõetav seadus jõustub Riigikogu IX koosseisu volituste alguse päeval. Seda loomulikult siis, kui te vastuvõtmise poolt hääletate. Tänan!