Härra juhataja, lugupeetavad Riigikogu liikmed, daamid ja härrad! Teile täna esitatud õiguskantsleri ettepanekul on meie praktikast lähtudes pikk menetluslugu. Teatavasti esitas Justiitsministeeriumi ekspertgrupp 1993. aasta 29. juunil õiguskantslerile järelepärimise Eesti Panga seaduse kooskõlas olemisest Eesti Vabariigi põhiseaduse ja seadustega. Sellest ajast on palju vett merre voolanud. Loomulikult võib tekkida küsimus, miks Eesti Panga seaduse need probleemid on olnud õiguskantsleri menetluses nii kaua. Ma leian, et siin on mitmed põhjused, mille ühine nimetaja on see, et Eesti Panga seadus on põhiseaduse § 104 kohaselt konstitutsiooniline seadus. Järelikult peab selle analüüsimine ja selle kallal töötamine olema väga põhjalik. Seda tööd tuleb teha suure vastutustundega. Mis siiski tingis nii pika perioodi? Minu arvates on siin neli faktorit. Esiteks. Pank ja raha ning rahapoliitika on meile kas vähetuntud fenomenid või peaaegu tundmatud fenomenid. 50?aastasel okupatsiooniperioodil, mil kehtis Nõukogude õigussüsteem, ei olnud pangal ja rahapoliitikal niisugust tähendust, kaalu ega sisu, nagu neil on turumajanduse tingimustes. Teiseks. Pank ja rahapoliitika on ühed kõige komplitseeritumad majanduse ja õiguse küsimused. Panka ja raha võib võrrelda elusorganismis südame ja vereringega. Kolmandaks. Eesti Pank on avalik-õiguslike funktsioonidega erihaldusorgan, kelle õigused on meile harjumatult laialdased. Paraku on need harjumatult laialdased õigused tingitud tervest hulgast konkreetsetest asjaoludest ehk lühidalt öeldes meie uue riikliku poliitika, eeskätt majanduspoliitika aluste rajamisest. Need harjumatult laiad keskpanga funktsioonid on ajutised, nagu oma esinemistes, sealhulgas teie ees, lugupeetud Riigikogu liikmed, õigesti on rõhutanud Eesti Panga president. Kui tekib piisavalt stabiilne süsteem, siis mõistagi ahenevad Eesti Panga kui keskpanga funktsioonid. Neljandaks. Eesti Panga seaduse menetlus Riigikogus oli suhteliselt pikka aega kestev ja raske, kuid väga põhjalik. Seaduse vastuvõtmisel võisime täheldada harvaesinevat üksmeelt parlamendisaadikute hulgas. Tuletan meelde, et hääletamise tulemus oli 89 : 0 : 0. Kõik need neli faktorit olidki põhjuseks, miks see küsimus nii kaua õiguskantsleri menetluses oli. Ma ei salga, et siin on ka subjektiivne faktor. Nimelt püüdsin ma õiguskantslerina mulle antud õigusi kasutades leida kirgedest suhteliselt vaba perioodi, millal oma ettepanek teha. Justiitsministeeriumi ekspertide grupi arvamus ja seisukohad on esitatud nende poolt vastavates kujutistes ajakirjanduses. Nendele on andnud vastuse ja hinnangu ning neid analüüsinud Eesti Panga Nõukogu esimees, Riigikogu liige härra Mereste. Sellest tulenevalt on need küsimused minu arvates piisavalt tuttavad kõigile, kes soovisid nendega kurssi minna. Seepärast ei pea ma vajalikuks nendel peatuda. Õiguskantsler siiski leidis, et Eesti Panga seaduse praeguses redaktsioonis on vasturääkivusi, vastuolusid ja küsitavusi, kui võrrelda seda Eesti Vabariigi põhiseaduse ja mõningate seadustega. Õiguskantsler leiab, et need vastuolud, vasturääkivused ja küsitavused vajavad kõrvaldamist, et Eesti Pank, Eesti krediidiasutused ja rahapoliitika oleksid veelgi edukamad. Asjaolust, et ma kõnealuse küsimuse menetluses olen lähtunud just nendest kriteeriumidest, annab tunnistust ka see, et enne, kui ma esitasin vastava ettepaneku kõrgele kogule, olin ma piisavalt pika aja jooksul konsulteerinud huvitatud pooltega. Ma tänan teid ja jään ootama teie küsimusi, mis on seotud teile esitatud ettepanekuga.