Austatud spiiker, lugupeetud kolleegid! Kõigepealt tahaksin avaldada heameelt, et me võtsime vastu tulumaksuseaduse. Mitte et ma arvaksin, et üks ideaalseadus on valmis saanud, vaid sellepärast, et see eelarve, mida me praegu arutame, ei saa lõplikult valmis enne, kui me teame, missugused on tulud. Et me tulumaksuseaduse täna vastu võtsime, annab kindluse hakata opereerima juba 1994. aasta riigieelarve tulude poolega selle täismahus. Praegu saan ma teile öelda, et peale teise lugemise teist katkestamist, mil komisjonile laekus 64 muudatusettepanekut, on jällegi üksainukene muudatusettepanek, mis puudutab tulude poolt. See on ettepanek suurendada tubakaaktsiisi 2,5 miljoni krooni võrra. See ettepanek on seotud meie menetluses oleva seaduseelnõuga maksumärkide kohta, mis annab võimaluse paremini kontrollida, kuidas on aktsiisi makstud tubakatoodetelt ja sigarettidelt. Komisjon aktsepteeris selle lootuses, et tõepoolest laekub kaks ja pool miljonit rohkem, kui praeguseks on ette nähtud. Üks küsimus, millest me oleme rääkinud viimasel kahel lugemisel, on riigimetsa tulu. Eelmisel korral ma lubasin, et kooskõlastatult keskkonnakomisjoni ja Keskkonnaministeeriumiga me tuleme Riigikogu ette oma seisukohaga meie ühe põhilise loodusressursi kasutamise suhtes. Tuletan teile meelde, et vastavalt valitsuse poolt esitatud eelarvekavale oli riigimetsa tulu väiksem kui kulu nelja ja poole miljoni krooni võrra. Praeguseks on tehtud järgmine muudatusettepanek: Metsaamet, kus kuludeks oli ette nähtud 143,3 miljonit, on praeguseks viidud 6 miljoni peale, mis tähendab, et me oleme siit kokku hoidnud 134,2 miljonit. Samal ajal, minnes üle eksperimendile, mille käigus Vabariigi Valitsus koostab riigimetsade majandamise eelarve ning kinnitab metsatulude riigieelarvesse kandmise korra, näeme tulude poole peal ette 30 miljonit metsatulu. Kokku on eelarve võitnud selle operatsiooniga 28,2 miljonit krooni, kusjuures kordan, et Metsaametile jäi praegu 6,1 miljonit krooni. Muide, kõige suurem osa sellest, 3,6 miljonit krooni, on metsakorralduse kulud ja seda raha ei saa me Metsaametilt ära võtta, sest vastavalt kuu aega tagasi vastuvõetud metsaseadusele peavad metsakorralduse kulud tulema riigieelarvest. See summa jäi praegu ka Metsaametile. Peatuksin pisut pikemalt Kalev Kuke ettepanekutel. Need on muudatusettepanekute tabelis nr. 8 ja 9 all ning käsitlevad sotsiaalmaksu ja Keskkonnafondi toomist eelarvesse iseseisvate eelarvesubjektidena. Kalev Kukk võttis ka eelmisel riigieelarve lugemisel sõna ja ütles, et teda teeb murelikuks 3,2 miljardi suuruse summa eelarveväline laekumine. Põhimõtteliselt leidis komisjon seda probleemi arutades, et küsimus on õigesti tõstatatud, kuid sellega seoses tuleks muuta õige mitmeid seadusi ja sellest tulekski alustada. Sellepärast me otsustasime praegu mitte aktsepteerida Kalev Kuke ettepanekut, küll aga arutada seda 1994. aasta alguses ja kui võimalik, otsustada küsimus 1. juuliks. Nimelt, kas tuua Sotsiaalfond ja Keskkonnafond eelarvesse sisse. Diskuteeriti selle üle, kuidas näidata eelarves ülikoole. Tuletan teile meelde, et praegu on eelarveseaduses ülikoolid esitatud Kultuuri- ja Haridusministeeriumi hariduskulude sees ilma neid eraldi näitamata. Muudatusettepanekutes on tehtud ettepanek tuua ülikoolid välja riigieelarve subjektidena vastava valitsusala koosseisus. Komisjon kiitis selle heaks, sest praegu on meil viis suuremat ülikooli välja toodud ainult seletuskirjas ja see annab Kultuuri- ja Haridusministeeriumile võimaluse kasutada teatud ülikoolidele esialgselt eraldatud summasid oma voli järgi. Me leiame, et ülikoolid on siiski meie hariduse kandjad, on kohad, kus meie noored saavad hariduse ja elukutse ning nendel peab olema mingisugune kindlustunne oma summade käsutamisel. Seetõttu me aktsepteerime seda ettepanekut ja toome ülikoolid eraldi ridadena välja seaduses. Aktsepteerisime ettepanekut tuua Riigikaitse Akadeemia välja eraldi reale riigieelarves ning ta on tabelis sees. Tegelikult on küsimus selles, et Eesti Riigikaitse Akadeemia ei ole ülikool, vaid rakenduslik kõrgkool. Rakenduslikke kõrgkoole on Eestis peale Riigikaitse Akadeemia veel 7–8 ja neid kõiki ei ole tõenäoliselt otstarbekas tuua eelarves välja iseseisvate riigieelarve subjektidena. Peatuksin mõne sõnaga õige palju kumu tekitanud Turismiametil, õigemini Turismiameti püsimajäämisel. Nimelt eelmine kord eelarvet lugedes hääletati Riigikogu saalis Turismiamet tervikuna eelarvest välja, kuigi tol ajal komisjon tegi ettepaneku, et Turismiametile võiks 1,2 miljonist alles jääda 131 500 krooni, selleks et nad saaksid maksta kompensatsiooni inimestele, kes 1994. aastal enam Turismiametis ei tööta. Hädakarjed, mis pärast seda pressist läbi käisid, ulatusid loomulikult ka Riigikogu liikmeteni ning nagu te võite muudatusettepanekute tabelist näha, leidsid Tiit Sinissaar ja Kalle Jürgenson, et Turismiamet tuleb Majandusministeeriumi valitsemisalas täies mahus taastada. Samas on eelarve- ja maksukomisjon ning ka rida Riigikogu liikmeid saanud kirju, kus muu hulgas on väidetud järgmist. Tsiteerin: "Turismiameti vajalikkust oskavad suurepäraselt põhjendada Turismifirmade Liidu prominendid ja Tallinna Linnavalitsus. Eriti demagoogiliselt on seda teinud härra Urva, kes kahel korral televisioonisaates ei ole häbenenud võrdlemast, et Soomes on turismiametile riigieelarves 800 korda rohkem raha eraldatud kui meil. Härra Urva võiks seda võrrelda ka USA või Jaapaniga – saanuks tuhandeid kordi suurema summa ja ka suurema efekti. Seejuures unustab härra Urva, et Rootsis kaotati turismiamet kui ennast mitteõigustanud riiklik struktuuriüksus." Ma arvan, et see on mõtlemapanev fakt. Ma lugesin ainult ühe lõigu sellest kirjast. Komisjon otsustas eraldada praegu Turismiametile 1 miljon krooni ning koguda täiendavat infot selle asutuse vajalikkuse kohta, et 1994. aasta lisaeelarvete puhul teha vajaduse korral korrektiive Turismiameti finantseerimisse. Eraldi peatuksin muudatusettepanekutel nr. 58 ja 59, mis puudutavad Endel Eero poolt tõstatatud sotsiaalmaksu määra suurendamist 41% ni. Härra Eero, kes tulumaksuseaduse arutelu ajal rääkis siitsamast puldist nii kirglikult liberaalsest majanduspoliitikast, leiab tõenäoliselt, et 41% sotsiaalmaksu on eriti liberaalne maksupoliitika. Komisjon avaldab lugupidamist härra Eerole pika põhjenduse eest, kuid tuletab ühtlasi meelde, et eelarve tehakse olemasolevate seaduste järgi. Muidugi on võimalik teha muudatusi olemasolevates seadustes ja näiteks muuta praegune sotsiaalmaksu määr 33% 41% ks. Kuid komisjon ei poolda käesoleval hetkel kõigi kaupade hinna tõusu. See on aga paratamatu, sest sotsiaalmaks on iga toote omahinna üks komponent, mille suurendamine 8% võrra toob tahes-tahtmata kaasa hinnatõusu. Komisjoni ettepanek on kanda Siseministeeriumi arvelt Riigikantselei arvele 1,5 miljonit krooni, mis on seotud Kohaliku Omavalitsuse ja Regionaalse Arengu Ameti üleviimisega ühe ministeeriumi haldusalast teise ministeeriumi haldusalasse. Küsimus on selles, et eelmisel korral eelarve lugemisel tegi Kalle Jürgenson ettepaneku viia peaaegu 2 miljonit üle Siseministeeriumi haldusalasse. Ettepanek oli tehtud kooskõlastatult reorganiseeritava osakonnaga, kuid kohe peale muudatuse tegemist sai komisjon Riigikantselei kirja riigisekretär Ülo Kaevatsi allkirjaga, milles palutakse kanda 1,5 miljonit tagasi Riigikantseleile, kuivõrd osakond on teinud ebatäpse arvestuse ja kasutanud raha ülekandmisel suuresti ära Riigikantselei teiste osakondade raha. Nimetatud muudatus on komisjoni ettepanekul ka tehtud. Lõpetuseks mõni sõna eelarveseaduse teise lugemise jätkamiseks. Tänu parandustele ja muudatustele on esialgne 18 leheküljeline seaduseelnõu kasvanud praeguseks juba 41 leheküljeliseks. Ma pean ütlema, et meie komisjon, eriti meie komisjoni koosseisulised töötajad, on töötanud suure pingega üle 10 tunni päevas, kaasa arvatud nädalalõpud, ja on pidevas füüsilise aja puuduses, mistõttu võib olla ebatäpsusi arvudes. Ma pean silmas eelarve arve, mitte muudatusettepanekute tabelit. Tõsi, ma olen senini leidnud vaid kaks ebatäpsust, võib-olla on neid rohkem, ja ma palun sellesse mõistvalt suhtuda, sest enne kolmandale lugemisele minekut me jõuame kõik hoolikalt üle vaadata ja kontrollida ning teha vajalikud muudatusettepanekud. Austatud Riigikogu, komisjoni nimel teen ma ettepaneku teile esitatud 1994. aasta riigieelarve muudatusettepanekud läbi vaadata ning lõpetada täna eelarve teine lugemine. Ühtlasi annaksin edasi eelarve- ja maksukomisjonile tulnud Sulev Alajõe ettepaneku võtta tagasi 1994. aasta riigieelarve seaduse eelnõu kohta tehtud 29., 38., 41., 42., 43. ja 47. muudatusettepanek. Tänan!