Austatud härra juhataja, lugupeetud Riigikogu liikmed! Käesolev päevakorrapunkt omab erilist tähendust intellektuaalse omandi reformis tulevikus ja seda nii siseriikliku seadusandluse arengu osas kui ka rahvusvahelisi aspekte silmas pidades. Sellepärast lubage mul Ülemaailmse Intellektuaalse Omandi Organisatsiooni asutamise konventsiooniga ühinemist vaadelda nii ajaloolisest aspektist kui ka tulevikku arvestades. 1883. aastal sõlmiti esimene rahvusvaheline konventsioon intellektuaalse omandi kaitse osas ning selleks oli Pariisi tööstusomandi kaitse konventsioon. Tööstusomandi mõiste, nagu seda kasutatakse ka tänapäeval, hõlmab leiutisi, kaubamärke, tööstusnäidiseid, kasulikke mudeleid, kaitset ebaausa konkurentsi vastu ja veel mitmeid otseselt kommertstegevusega seotud valdkondi. Pariisi konventsiooni sekretariaadina loodi rahvusvaheline büroo. Järgmiseks rahvusvaheliseks konventsiooniks oli 1886. aastal sõlmitud Berni konventsioon kirjandus- ja kunstiteoste kaitse kohta. Ka selle konventsiooni haldamiseks loodi rahvusvaheline büroo. 1893. aastal ühendas Šveitsi valitsus, kelle all need kaks konventsiooni tegutsesid, mõlemad rahvusvahelise lepingu bürood ühendatud rahvusvaheliseks bürooks, mis haldas nii Pariisi kui ka Berni konventsiooni. Eesti Vabariigis võeti poliitiline otsus ühineda rahvusvahelise intellektuaalse omandi kaitsega vastu 1920. aastatel. See fakt omab otsest tähendust ka antud küsimuse otsustamisel, nimelt ühines Eesti 1923. aastal Pariisi tööstusomandi kaitse konventsiooniga, mis jõustus meie suhtes 1924. aastal, ning 1927. aasta 31. märtsil võeti Riigikogus vastu seadus ühineda Berni kirjandus- ja kunstiteoste kaitse konventsiooniga ning mõlema konventsiooni liikmeks oli Eesti siis vastavalt 1924. ja 1927. aastast kuni 1940. aastani. Ülemaailmse Intellektuaalse Omandi Organisatsioon (World Intellectual Property Organization, ametliku lühendiga WIPO) on ÜRO õigusjärglane. Seega organisatsiooni õigusjärglane, millele Eesti allutas ennast oma seadustega 1924. ja 1927. aastal. Organisatsiooni asutamise konventsioonile selle tänases redaktsioonis kirjutati alla 1967. aasta 14. juunil Stockholmis ning 1974. aastast on organisatsioon ÜRO s üks 16 st spetsialiseeritud asutusest. 1993. aasta juuni seisuga oli Ülemaailmsel Intellektuaalse Omandi Organisatsioonil 141 liikmesriiki. 121 nendest kuulusid ühtlasi mitme organisatsiooni poolt hallatava rahvusvahelise konventsiooni liikmete hulka. Organisatsiooni liikmesmaadeks on tänase päeva seisuga ka kaheksa endise NSV Liidu koosseisu kuulunud riiki. Esimesena Balti riikidest ühines Leedu 1992. aasta 30. aprillil. Selle aasta jaanuarist on konventsiooni liige Läti. Veel on organisatsiooniga ühinenud Valgevene, Ukraina, Vene Föderatsioon, Kasahstan, Usbekistan ja kõige hilisema liikmena selle aasta aprillist Armeenia. Ma tahaksin rõhutada, et Ülemaailmne Intellektuaalse Omandi Organisatsioon ei hõlma ainult Pariisi tööstusomandi kaitse konventsiooni ega Berni kirjandus- ja kunstiteoste kaitse konventsiooni. See organisatsioon on vastutav 29 rahvusvahelise intellektuaalse omandi kokkuleppe eest, millest viis on veel ettevalmistamise staadiumis. Need kokkulepped, rahvusvahelised konventsioonid ja lepingud hõlmavad patente, kaubamärke, tööstusnäidiseid, fonogramme, satelliidisignaale, audiovisuaalseid teoseid, olümpiasümboolikat, uusi taimesorte, arvutiprogramme, tehnoloogiaid ja muid selliseid valdkondi. Seega on organisatsioon vaimse loomingu õigusliku kaitse juhtiv keskus maailmas. Kuid need iseseisvad rahvusvahelised kokkulepped ja WIPO ga ühinemine ei too kaasa automaatset ühinemist ühe minu poolt nimetatud valdkonda kuuluva konventsiooniga. Loomulikult tekib küsimus, kui palju läheb organisatsiooniga ühinemine Eesti Vabariigile maksma. Praegu kehtiva korra kohaselt kuulub Eesti konventsiooni 11. artikli 4 a lõikes fikseeritud madalaimasse C klassi nagu ka Läti, Leedu ja Armeenia. Liikmemaksu ühik, madalaim liikmemaks oleks 8900 Šveitsi franki aastas, kuid tasuma tuleks hakata alles ülejärgmisest aastast pärast ühinemist. Kui aga riik ühineb kas Berni või Pariisi konventsiooniga, siis Ülemaailmse Intellektuaalse Omandi Organisatsiooni liikmemaksu maksma ei peagi ning see asendub Pariisi, Berni või muu organisatsiooni poolt hallatava konventsiooni liikmemaksuga. Suurusjärkudest vast niipalju, et momendil on Berni konventsiooni aasta liikmemaks 15 600 Šveitsi franki, Pariisi konventsioonil aga 7700 franki. Momendil on kõne all maksupoliitika muutmine, et kehtestada üks ühtne liikmemaks. Tulevikus kujuneks Eesti-suguse riigi aastamaksuks 14 221 franki. Millised on õiguslikud eeldused konventsiooniga ühinemiseks? Kõigepealt tuleks mainida rahvusvahelisi eeldusi. Eesti Vabariik on nimelt ühinenud inimõiguste ülddeklaratsiooniga, majanduslike, sotsiaalsete ja kultuurialaste õiguste rahvusvaheliste paktidega ning teiste mitmepoolsete konventsioonidega, mis kõik näevad ette kohustuslikus korras kaitsta intellektuaalset omandit. Teise rahvusvahelise aspektina lubage nimetada Eesti Vabariigi kahepoolset lepingut kaubanduse, investeeringute vastastikuse soodustamise ja kaitse kohta, mis näevad ette samuti intellektuaalse omandi kaitset. Otseselt on see nimetatud Eesti ja Šveitsi Konföderatsiooni vahelises vabakaubanduslepingus. Mis puutub meie siseriiklikku õigusesse, siis on kogu intellektuaalse omandi seadusandluse ülesehitamise aluseks põhiseaduse § 39. 1992. aasta 27. augustil võeti vastu kaubamärgiseadus, mis kehtib möödunud aasta 1. oktoobrist, ning 1992. aasta 11. novembril autoriõiguse seadus, mis on jõus sama aasta 12. detsembrist. Lisaks tuleb nimetada mitut valitsuse akti, kus erilist tähtsust omab Patendiameti loomine 1991. aasta detsembris. Patendiamet tegutseb meil möödunud aasta märtsikuust. Pärast Üleliidulise Autoriõiguste Agentuuri Eesti Vabariikliku Osakonna likvideerimist möödunud aasta 1. veebruaril tegutseb meil Eesti Autorite Ühing, organisatsioon, mis loodi 1932. aasta vastava organisatsiooni õigusjärglasena. Kuid, austatud Riigikogu liikmed, ma tahaksin kasutada juhust, et juhtida teie tähelepanu intellektuaalse omandi kui valdkonna kasvavale tähtsusele tänapäeva maailmas. Seda mitte ainult moraalsest ja rahvusvahelise suhtlemise aspektist, vaid ka puhtmajanduslikust aspektist. Mulle annab aluse seda väita nii Euroopa Majandusühenduse kui ka GATT i organisatsiooni töö jälgimine. Autoriõiguse valdkonnas lubage välja tuua probleem nr. 1. Tänane Ülemaailmse Intellektuaalse Omandi Organisatsiooniga ühinemine annab meile aluse asuda kiiremas korras taasühinema Berni kirjandus- ja kunstiteoste kaitse konventsiooniga. See ei ole mitte ainult riigiõiguslik küsimus, kuna me olime liikmed 1927. aastast peale, see ei ole mitte ainult rahvusliku prestii˛i küsimus olla 100 liikmesriigi hulgas, see on puhtmajanduslik küsimus, sest kuni tänase päevani jääb eesti autoritel saamata honorar nende teoste kasutamise eest välisriikides, kuni tänase päevani ei maksa ka Eesti organisatsioonid välismaa autorite teoste kasutamise eest. See on kaasa toonud piraatluse, millele on viimane aeg piir panna. Kultuuri- ja Haridusministeerium tahab juba lähemal ajal teie ette tulla ettepanekuga taasühineda Berni kirjandus- ja kunstiteoste konventsiooniga, kuid mõned juriidilised nüansid tahavad täpsustamist, kuna aeg on edasi läinud ning konventsioonis kehtib mitu uut redaktsiooni. Teise probleemina seaksin ma teie ette, lugupeetud Riigikogu liikmed, õiguste tagamise küsimused. Ka siin ma juhin teie tähelepanu kriminaalkoodeksi ja haldusõiguserikkumiste seadustiku muutmise küsimustele, mis lubavad meil efektiivselt võidelda nn. piraatlusega kirjandus- ja kunstiteoste, teadussaavutuste, arvutiprogrammide, audiovisuaalsete teoste ja sisuliselt väga laia hulga loomingu kasutamisel, mida autoriõigus hõlmab. Tööstusomandi valdkonnas on päevakorras ühinemine, kuid jälle klausliga "taasühinemine Pariisi konventsiooniga". Siseriikliku seadusandluse seisukohalt omab aga väga suurt tähtsust võimalikult kiire patendisüsteemi loomine, mis eeldab patendiseaduse ja kasuliku mudeli seaduse vastuvõtmist, aga ka tööstusnäidiste ja integraalskeemide kaitse seaduste vastuvõtmist. Lugupeetud Riigikogu liikmed, ma tahaksin peatuda ka ühel organisatsioonilisel küsimusel. Autoriõigusalast tööd koordineerib Kultuuri- ja Haridusministeerium, nn. tööstusomandialast tööd aga Majandusministeerium ja eriti selle halduses olev Patendiamet. Väga paljudes riikides on intellektuaalne omand leidnud erilist tähelepanu ka parlamendi tasemel kas erikomisjoni või mingi muu komisjoni moodustamise näol. Lõpetuseks lubage mul lühidalt peatuda Ülemaailmse Intellektuaalse Omandi Organisatsiooni ja Eesti senistel suhetel. Need suhted said alguse 1992. aasta algul Kultuuri- ja Haridusministeeriumi, tolleaegse Kultuuriministeeriumi initsiatiivil, mil Eestit külastas organisatsiooni esimene ametlik esindaja. Möödunud aasta juunikuus oli esimene selle organisatsiooni delegatsioon Eestis, muide, esimese riigina kogu endises NSV Liidus. Möödunud aasta septembris toimus Tallinnas Ülemaailmse Intellektuaalse Omandi Organisatsiooni poolt korraldatud esimene Baltimaade autoriõigusalane seminar. Teine analoogiline seminar peeti selle aasta juunikuus Vilniuses. Organisatsioon on meile osutanud abi autoriõiguseseaduse ettevalmistamisel, andes meile eeskujuks oma vastava näidisseaduse ning tehes meie seadusele ekspertiisi. Käesoleva eelnõu puhul on eeltöö teinud Kultuuri- ja Haridusministeerium, me oleme olnud pidevas kontaktis ka Patendiametiga, keda tööstusomandi valdkond otseselt puudutab, ning oleme saanud neilt ka igakülgset moraalset toetust. Lõpetuseks tahaksin ma mainida, et Eesti ei astu sellesse organisatsiooni tühjalt kohalt, meil on välja kujunenud head töised sidemed, mida edasi arendada. Suur tänu!