Eelnõude üleandmine ja tagasivõtmine, eelnõu menetlusest väljaarvamine ning arupärimise üleandmine
Esimees
Asugem ka täna rahvasaadikutelt vastu võtma seaduste algatamise õiguse põhjal üleantavaid dokumente. Paul-Olev Mõtsküla.
P.-O. Mõtsküla
Lugupeetud juhatus, kallid kolleegid! Ma tänan! Veel mühisevad Eesti metsad, veel kukuvad käod Eesti metsades, veel ei ole üraskid Eesti metsi jõudnud põhjalikult kahjustada ja seepärast astun ma teie ette eelnõuga. Seda esitades toetun Eesti Vabariigi põhiseaduse § 103 punkt 1 kirjatähele, samuti Riigikogu 1992. aasta 7. oktoobri deklaratsioonile ja 1. detsembri otsusele ning Eesti Metsaülemate Ühingu seisukohale, mis on väljendatud järgmistes sõnades minule saadetud kirjas: "Vastavalt Eesti Metsaülemate Ühingu volikogu 1992. aasta 11. detsembri otsusele palume teil esitada Riigikogule seaduseelnõuna metsaseadus, mis antud riigivanema dekreedina 16. mail 1934. aastal. Metsale on kindlalt ja kohe vaja täisseadust, mitte niinimetatud raamseadust, mille kavasid praegu hoogsalt koostatakse. Üldise raamseaduse kehtestamine lükkaks määramatusse aega ja hajutaks palju riigile, metsale ja metsandusele tähtsaid sätestusi." Nende sõnadega lubage seaduseelnõu üle anda juhatusele.
Esimees
Juhtivkomisjon on majandus- ja põllumajanduskomisjon, rohkem on tegemist metsamajandus- kui keskkonnaprobleemidega. Edgar Spriit.
E. Spriit
Tänan, härra esimees! Austatud kolleegid, ekspertide soovitusel võtan normitehniliste täienduste tegemiseks menetlusest ajutiselt tagasi seaduseelnõu "Eesti Vabariigi Ülemnõukogu otsuse "Elatusraha kehtestamise kohta" õigustühiseks tunnistamise kohta". Ühtlasi avaldan tänu Keskfraktsioonile ja kuningriiklastele, et nad seda eelnõu toetasid. Lähemal ajal esitan selle uuesti. Tänan tähelepanu eest!
Esimees
Edgar Spriit võtab oma eelnõu tagasi. Tiit Sinissaar.
T. Sinissaar
Härra esimees, head kolleegid! Ma esinen sotsiaalkomisjoni nimel. Sotsiaalkomisjon teeb ettepaneku ühe eelnõu menetlusest väljaarvamise kohta ja see on sõnastatud niimoodi: "Toetudes Riigikogu kodukorra seaduse §-le 30 ja komisjoni otsusele 5. jaanuarist käesoleval aastal, arvata Riigikogu menetlusest välja Riigikogu liikmete Ülo Laanoja ja Kirill Teiteri poolt 3. detsembril 1992. aastal esitatud Riigikogu otsuse eelnõu Tallinna Diagnostikakeskuse ehitamise kohta." Härra esimehe lahkel loal annan teile paar selgitust. See eelnõu nägi ette ENSV Ülemnõukogu otsuse "ENSV Ülemnõukogu saadiku Liia Lalli arupärimisest Tallinna Diagnostikakeskuse ehitamise kohta" tühistamise. Sotsiaalkomisjon arutas asja mitu korda. 5. jaanuari istungil olid kohal asjast huvitatud inimesed, üle paarikümne inimese, loen teile ette kaks punkti selle istungi otsusest: "2. Pidada vajalikuks ENSV Ülemnõukogu 15. märtsi 1990. aasta otsuse "ENSV Ülemnõukogu saadiku Liia Lalli arupärimisest Tallinna Diagnostikakeskuse ehitamise kohta" täitmiseks lahendada ehituse finantseerimise küsimus Tallinna Diagnostikakeskuse poolt käesoleva aasta 1. juuniks. 3. Käesoleva otsuse punktis 2 toodud tähtaja jooksul Tallinna Diagnostikakeskuse finantseerimise küsimuse mittelahendamisel esitada ENSV Ülemnõukogu ülalnimetatud otsus 15. märtsist 1990 Riigikogule läbivaatamiseks." Ühesõnaga, kui 1. juuniks ehitust alustada ei saa, tuleb sotsiaalkomisjon selle küsimuse lahendamiseks Riigikogu ette. Aitäh!
Esimees
Kolleegid, Riigikogu peab langetama oma protseduurilise otsuse nimetatud päevakorrapunkti menetlusest väljaarvamiseks vastavalt §-le 30. Juhtivkomisjon selle ettepaneku teeb, see on tema õigus, Riigikogu õigus on otsustada. Kas võin hääletusele panna? Mihkel Pärnoja, praegu pole läbirääkimisi ette nähtud. Mihkel Pärnoja.
M. Pärnoja
Tänan, härra esimees! Ma palun viieminutilist vaheaega.
Esimees
Vaheaega võib. Vaheaeg 5 minutit. V a h e a e g
Esimees
Kolleegid, kas kõik on töökohtadel? Kas võin panna hääletusele? Lugupeetud Riigikogu, kes on selle poolt, et vastavalt kodukorraseaduse §-le 30 juhtivkomisjoni, sotsiaalkomisjoni taotlusel lülitada menetlusest välja kolleegide Ülo Laanoja ja Kirill Teiteri eelnõu Tallinna Diagnostikakeskuse ehitamise kohta? Selle ettepaneku poolt on 44 Riigikogu liiget, vastu on 12, 13 jäid erapooletuks. Arvati menetlusest välja. Jaanus Raidal.
J. Raidal
Väga austatud Riigikogu juhatus, väga austatud Riigikogu! Peale eesti rahvuse on meie riigis ka veel teiste rahvuste kogukondi. Mul on ettepanek anda menetlusse Riigikogu otsuse "Informatsiooni ärakuulamine olukorrast Narva linnas" eelnõu.
Esimees
Juhtivkomisjoniks määrame maaelu ja regionaalpoliitika komisjoni. Kuno Raude.
K. Raude
Austatud Riigikogu juhatus, austatud Riigikogu! Tänaseni ei ole Vabariigi Valitsus teinud teatavaks riigile jäetava maa, sh. kaitsevajadusteks jäetava maa suurust, asukohta, otstarvet jne. See segab, õigemini öeldes, takistab olulisel määral omandi- ja maareformi edasist läbiviimist. Eesmärgiga kiirendada Eesti riigile jääva maa ja muu kinnisvara kindlaksmääramist, mille tulemusena oleks võimalik luua soodsamad tingimused omandi- ja maareformi jätkamiseks, teen ettepaneku pöörduda Vabariigi Valitsuse poole ettepanekuga algatada seaduseelnõud riigi omandusse jäetavate maade kohta. Tõenäoliselt oleks vaja välja töötada eraldi seadus riigikaitseliseks otstarbeks jäetavate maade kohta, et tulevikus ei tekiks analooge Narva Linnavolikogu loodud pretsedendiga. Lubage mul Riigikogu juhatusele üle anda vastavasisuline Riigikogu otsuse projekt. Tänan teid!
Esimees
Juhtivkomisjon on majandus- ja põllumajanduskomisjon. Toomas Alatalu.
T. Alatalu
Lugupeetud eestseisus, lugupeetud kolleegid! Rõõm on teie ees seista vana asjaga. Mind tiivustas seda tegema eilne asjade seis, kui "Isamaa" võttis enne hääletust viis minutit mõtlemiseks. Tõesti on kena, kui mõeldakse, kas 185 000 on parem kui 205 000 või vastupidi. Teine motiiv, miks ma esitan uuesti seaduseelnõu valimisseaduse muudatuste kohta, tuleneb sellest, et (ma juba rääkisin teile olukorrast vabariigi ajakirjanduses) on täiesti sulustatud selle küsimuse arutelu, kahe mehe, Taagepera ja Ilvese seisukohtade analüüs. Eile teatas mulle Eesti Televisioonist EKP Keskkomitee töötajate uue põlvkonna esindaja, et ei toimu saadet, mille ma kavatsesin just sellele teemale pühendada. Seetõttu esitangi uuesti seaduse "Muudatuste tegemine Eesti Vabariigi Riigikogu valimisseaduses" eelnõu, kusjuures pakun välja uue jõustumise kuupäeva, 20. septembri 1993, et vääriliselt tähistada valimiste esimest aastapäeva. "Tänu" sellisele pretsedenditule olukorrale, mille me ise oleme loonud ja millega me juba pikka aega lepime, on mul esitada arupärimine. See kõlab niimoodi: "Vastavalt Riigikogu kodukorra seaduse §-le 82 esitan arupärimise Eesti Panga Nõukogu esimehele. Lugupeetud härra Mereste, millega te põhjendate oma jätkuvat istumist Riigikogus pärast seda, kui Vabariigi President kinnitas 21.12.92 teie valimise Eesti Panga Nõukogu esimehe kohale? Te teadsite suurepäraselt, et Eesti Vabariigi põhiseaduses (§ 65, § 78) on Eesti Panga Nõukogu esimehe amet nende ametite loetelus, mis eeldavad neutraalsust ja Riigikogusse mittekuulumist. Teie ei ole siiani teatanud oma lahkumisest "Mõõdukate" fraktsioonist ja olete osalenud ka hääletustes. Loogiliselt kerkib küsimus, kuidas te hääletate juhul, kui kõne all on teisi panku puudutavad küsimused? Te olete ka kursis sellega, et praegu üritatakse muuta seadust, tagamaks teie edasijäämist Riigikogusse, ent need muudatused tehakse nii, et kõigil Riigikogusse pääsenuil oleks võimalus korraga mitmel kohal istuda. Härra Mereste, mille nimel teie kui ühiskonnateadlane soodustate korporatiivse riigi taasteket? Lugupidamisega Toomas Alatalu."
Esimees
Valimisseaduse muudatuse eelnõu kuulub riigiõiguskomisjoni kompetentsi, tema määrame ka juhtivkomisjoniks ning arupärimisega talitame vastavalt kodukorraseadusele. Kolleegid, veel kaks probleemi enne päevakorra juurde minekut. Kõne all on Keskfraktsiooni esitatud seaduseelnõu "Muudatuste tegemine Riigikogu kodukorra seaduses", probleem on tähtaegadega, esimese ja teise lugemise vahelist tähtaega on kord juba pikendatud, kuid ka sellest jäi vaheks. Riigiõiguskomisjon, kes on juhtivkomisjon, taotleb selle seaduseelnõu esimese ja teise lugemise vahelise tähtaja pikendamist kuni 1. märtsini 1993. Panen hääletusele. Arvo Junti.
A. Junti
Lugupeetud esimees! Kodukorraseaduse § 72 järgi on selliste toimingute initsiatiivi kohustus juhtivkomisjonil. Juhtivkomisjon on ilmselt teinud praaki, oleks vaja selgitust, mis motiividel ta on selliselt tegutsenud ja millega ta põhjendab kuupäeva, mida te nimetasite. Aitäh!
Esimees
Selle teabe järele tuleb minna komisjoni. Meil eraldi päevakorrapunkti selle kohta ei ole. See küsimus on komisjoni tasemel. Komisjon on toonud selle protseduurilise ettepaneku täiskogu ette, nii et praegusel hetkel ei saa ma muud midagi teha kui panna hääletusele.
A. Junti
Kas see tähendab siis, et juhtivkomisjon võib käituda kodukorravastaselt ja Riigikogu täiskogu ei saa ega peagi teie arvates sellele mingit moodi reageerima?
Esimees
Reageerib ikka. Hääletamisega. Kes ei ole nõus, hääletab vastu.
A. Junti
Ma ei räägi hääletamisest, ma räägin selle kodukorrasätte rikkumisest juhtivkomisjoni poolt. Kas Riigikogu juhatus pigistab selles osas silma kinni?
Esimees
Ei, sellessamas paragrahvis on ka selgelt öeldud, kellel on õigus taotleda pikendust. Juhatus on sellesse loosse segatud niipalju, kuipalju meid on informeeritud. Komisjoni otsus on minu käes. Aga läbirääkimisi sellel teemal ei peeta mitte täiskogus, vaid komisjoni istungil.
A. Junti
Me jälle tõlgendame kodukorda erinevalt, aga ma palun enne hääletamisi viieminutilist vaheaega.
Esimees
Paragrahv 72 ütleb, et seaduseelnõu teine lugemine võetakse päevakorda pärast muudatusettepanekute läbiarutamist juhtivkomisjonis, kuid mitte hiljem kui kuu aega pärast esimest lugemist. Seda tähtaega võib Riigikogu oma otsusega pikendada. Kõik on selge, üheselt mõistetav, Riigikogu kas pikendab või ei pikenda. Kas Keskfraktsioon palub vaheaega? Kui palju? Viis minutit. Vaheaeg 5 minutit. V a h e a e g
Esimees
Kolleegid, kas kõik on töökohtadel? Kas ma võin protseduurilise ettepaneku panna hääletusele? Kolleegid, milles asi? Protest? Kelle protest? Toomas Alatalu või Ants-Enno Lõhmus? Palun!
A.-E. Lõhmus
Lugupeetud juhatus, austatud Riigikogu! Ma pean tegema paranduse. Siin esitatud ettepanek desorienteerib Riigikogu liikmeid. Sellist otsust ei ole riigiõiguskomisjon vastu võtnud ja ma ei tea, kust selline ettepanek pärineb. See võib olla riigiõiguskomisjoni esimehe ettepanek, komisjonis ei ole seda arutatud.
Esimees
Võib olla küll. Minul on selline ettepanek: palun pikendada (kuupäev) Keskfraktsiooni poolt esitatud seaduse eelnõu (nimetus) esimese ja teise lugemise vahelist tähtaega 1. märtsini 1993. Mart Nutt. Ega seegi ettepanek ole kodukorraseadusevastane. Kas see on komisjonisisene probleem? Lahendage see küsimus komisjonis.
A.-E. Lõhmus
Ma rõhutan veel kord: komisjon ei ole küsimust arutanud ja selle edasilükkamise tähtajaga ei saa komisjoni liikmed...
Esimees
See on siis komisjonisisene probleem. Mart Nutt, kas see on komisjonisisene probleem?
M. Nutt
Lugupeetud Riigikogu esimees, minu arvates on see komisjonisisene probleem ja kui Riigikogu esimees leiab, et sellisel kujul ei saa küsimust hääletusele panna, siis ma mõistan seda nii, et küsimus on menetlusest välja langenud sel lihtsal põhjusel, et tähtajad on ümber.
Esimees
Ka mina võin seda niimoodi tõlgendada, aga kuna meil siin pidevalt üritatakse luua pretsedent, vaieldes selle üle, kes omab õigust tõlgendada, kes mitte, siis ma ütlen, et kodurahu huvides arutage see komisjonis veel kord läbi. Kogu lugu. Ma lihtsalt olen väsinud sellest obstruktsioonist. Toomas Alatalu.
T. Alatalu
Lugupeetud esimees! Ma tahaksin lihtsalt kommenteerida sõna "obstruktsioon". Olukord oli tõepoolest niimoodi, et eile seda küsimust komisjonis ei arutatud, selles mõttes härra Nutt desinformeeris teid ja...
Esimees
Ei ole kuskil öeldud, lugupeetud kolleeg Toomas Alatalu, et komisjoni esimees ei või täiskogule ettepanekut esitada. Praegu ei ole läbirääkimiste aeg. Arvo Junti.
A. Junti
Tänan! Ma loodan, et suudame arutada rahulikult, ilma liigsete emotsioonideta. Kõigepealt, mis puutub komisjoni esimehe avaldusse, siis see peab olema tõesti komisjoni esimehe avaldus, mitte Mart Nuti avaldus, siin on selge vahe, ja palun mitte tarvitada niisuguse asja täpsustamisel selliseid väljendusi nagu obstruktsioon. Teiseks ma teen veel kord ettepaneku, ma olen selle ettepaneku juba teinud, luua kodukorra töögrupp, kes annaks ka tõlgendusi kodukorra kohta, et niisugused puldist tulevad süüdistused jääksid edaspidi ära. Aitäh!
Esimees
Ei, juhatus ei hakka seda töögruppi praegu looma. Seda ettepanekut oodatakse juhtivkomisjonilt. Sellega on läbirääkimised lõppenud. Kui on protest, palun see esitada, aga kõigepealt kuulame ära Kalle Kulboki protesti.
K. Kulbok
Härra esimees, kuna te olete ärritunud, oleks võib-olla otstarbekas, kui te töö jätkumise huvides saaksite juhatamise aseesimehele üle anda.
Esimees
Kalle Kulbok, ma teen seda umbes kümne minuti pärast, siis ma lahkun järgmisele üritusele. Tänan heade nõuannete eest, ärge minu tervise ja emotsioonide pärast muretsege. Olav Anton.
O. Anton
Aitäh, härra esimees! Ma protestin teie sõnu, et kusagil ei ole öeldud, et seda otsust, mille üle me siin praegu vaidleme, peab tegema komisjon. Riigikogu võib oma otsusega eelnõu menetlusest välja arvata juhtivkomisjoni ettepanekul, see on öeldud kodukorraseaduse §-s 30. Ja kui vaadata neid...
Esimees
Olav Anton, me ei aruta menetlusest väljaarvamist, see on teine paragrahv, see on § 72, mitte § 30. Aitab pidevast protsessimisest.