Austatud esimehed, lugupeetud Riigikogu! Riigikogu kultuurikomisjon on esitanud otsuse eelnõu pealkirjaga "Eesti Rahvuskultuuri Fondi põhikirja kinnitamine". Eelnõule on lisatud kinnitamist ootava põhikirja projekt. Eesti Rahvuskultuuri Fond loodi Eesti Vabariigi Ülemnõukogu otsusega 19. juunil 1991. Fondi nõukogu koosseis kinnitati Ülemnõukogu Presiidiumi otsusega 7. novembril 1991. Selles nõukogus olid ja on tänini järgmised isikud: esimees Eri Klas, liikmed (tähestikulises järjekorras) Jaan Kaplinski, Jaan Kross, Käbi Laretei, Iko Maran, Ingo Normet, Ingrid Rüütel, Eino Tamberg, Jaan Tamm, Vive Tolli. Stardirahaks anti fondile riigieelarve jääkidest 3 milj. rbl., annetustest laekus hiljem umbes sama suur summa. Ligikaudu 400 000 Soome marka ehk ligemale 1 milj. kr. on fond teeninud Eri Klasi poolt dirigeeritud, organiseeritud ja kokkusaneeritud kontsertide tuludest, mis olidki fondi tuludeks ette nähtud. Kolmel korral on fond kuulutanud välja toetustaotluste vastuvõtu. Kolmel korral on taotluste alusel määratud mitmesugustele projektidele ja üksikisikutele toetusi kokku umbes 6 milj. rbl. eest, viimati käesoleva aasta 17. novembril 400 000 kr. Kultuuri finantseerimise olud on meil praegu sellised, et tol viimasel korral, kui fond suutis välja maksta 400 000 kr., oli taotluste kogusumma üle 6 milj. kr. Eesti Rahvuskultuuri Fond on praegu oma ülesannete poolest ainus omataoline mehhanism Eestis ja jääb selleks vähemalt kultuurkapitali seaduse jõustumiseni ning kultuurkapitali tegeliku käivitumiseni. Seda rõhutatakse siin selleks, et juhtida tähelepanu asjaolule: hoolimata sellest, et Eesti Rahvuskultuuri Fond on üksnes ühiskondlikul alusel tegutsev struktuur, on ta hetkel ja lähemal ajal oma funktsioonis keskse tähendusega. Fondi uue põhikirja kehtestamine on õieti rutiintoiming. See on tingitud põhiseaduse kehtestumise järeldustest, Ülemnõukogu ja selle presiidiumi kadumisest et cetera. Fond loodi ENSV Ülemnõukogu juurde. Mõnelt poolt on nüüd sobivaks arvatud lülitada fond Kultuuriministeeriumi juurde kuuluvate ühikute hulka. Läbirääkimistel kultuurikomisjoniga on fond põhjendanud oma soovi nende hulka mitte sattuda. Miks ta seda ei soovi? Esiteks, see tähendaks teatud mõttes uppumist Kultuuri-, nüüd ka Haridusministeeriumi kümnete ja kümnete funktsioonide, ülesannete, kohustuste, hoolte ja hoolealuste hulka. Teiseks tähendaks see põhimõttelist ebasoovitavust, kollektiivse ühiskondliku fondi sõltuvusse sattumist individuaalsest haldusametnikust, tähendab, ministrist. Ja kolmandaks – fondi sõltuvust ametnikust, kelle töö kestus on printsiibis palju muutlikum ja ettenähtamatum kui fondi enese koosseisude oma. Peale selle oleks Rahvuskultuuri Fondi taandamine Riigikogu juurest ministeeriumi juurde kõigile kritiseerida ihkajatele erakordselt magus võimalus kuulutada selline taandamine järjekordseks valitsuse ja muidugi ka Riigikogu enamuse kultuuriükskõiksuse või lausa kultuurivaenulikkuse tõendiks: vaadake ometi, isegi alles nõukogudehõnguline, poolpunane Ülemnõukogu leidis Eesti Rahvuskultuuri Fondile paiga oma vahetus läheduses, aga uus, end rahvuslikuks kuulutav Riigikogu ei leia, vaid läkitab Rahvuskultuuri Fondi, teadagi koos rahvuskultuuri enesega, ministeeriumi tagaõue ununema. Ma ütlen järgmised laused fondi vaatekohast tema nõukogu liikmena. Me oleme kurvastusega, aga arusaamisega valmis, kui meile öeldakse: raha ei ole, riigil ei ole, millega teid toetada. Mütake omade jõududega, tehke, mis te suudate, nagu seni. Aga mis tasandil meile seda öeldakse? Me soovime, et seda ütleks meile Riigikogu kultuurikomisjoni suu läbi Riigikogu ise, kui see nõnda on ja nii peab olema, aga mitte Kultuuriministeeriumi raamatupidaja. Mõned Riigikogu tegevuse puristlikud teoreetikud pelgavad, et Riigikogu kui puht legislatiivorgani puhtus läheb kaotsi, kui Riigikogu peab tegelema veel millegi muuga peale seadusandluse. Olgu öeldud, et võimude lahusus apteegiabsoluutsuses on siiski ainult teoreetiline printsiip. Kõigi maade seadusandlikud organid annavad päevast päeva seaduste kõrval ka akte, mis on seadusandlikud aktid ainult formaalses mõttes, sest nende andjaks on seadusandlusorganid, kusjuures need aktid on materiaalses mõttes, s.t. oma olemuselt puht haldusaktid. Ka suur osa Riigikogu otsustest on materiaalses mõttes haldusaktid. Aga võimude lahusus kehtib Eesti õiguskorras sellest hoolimata ja isegi küllalt puhtal kujul. Niisiis, Eesti Rahvuskultuuri Fondi uus põhikiri, nagu kultuurikomisjon selle Riigikogule esitab, on teatud mõttes kompromiss. Fondi põhikirja kinnitab pärast senise põhikirja kehtetuks tunnistamist Riigikogu, aga uue esimehe valib fondile ja valib nimelt oma tegevuse ajaks kultuurikomisjon. Fondi nõukogu koosseisu kinnitab fondi esimehe ettepanekul kultuurikomisjon ja Riigikogu määrab kokkuleppel fondiga ja vastavalt fondi taotlustele riigieelarvest fondile eraldatava summa suuruse. Ja lõpuks, kui fondi põhikiri kinnitatakse Riigikogu otsusega, saab ka fondi likvideerimise aluseks olla ainult Riigikogu otsus. Meie põhikirja tekstile on lisatud seletuskiri, kuhu ma palun lisada, ta on kõigil laudadel vististi olemas, ühe paranduse, mis tekstis praegu puudub. 3. osa punktis 15 on trükitud: "Jätta ära sõnad "Eesti Vabariigi"." Palume sellele lisada: "Asendada sõnad "Kultuuri- ja Haridusministeerium" sõnaga "Riigikogu"." Me oleme nende nihutuste küsimuses konsulteerinud eelarvekomisjonist proua Kirsipuuga, kes pidas niisugust fikseeringut vastuvõetavaks, ja õiguskaitsekomisjonist härra Adamsiga, kes tegi kaks parandusettepanekut, millest ühte arvasime ehk liig pretsiisseks. Härra Adams arvas, et kui põhikirjas on "määrab Riigikogu", võib seda tõlgendada kui fondi katset Riigikogu mingil viisil käsutada. Ma arvan, et sellel lausel on olemas ka teine tõlgendussuund, see ei ole tegelikult midagi muud kui fondi põhikirjas fikseeritud osund fondile, kuidas ta peab vastavas olukorras talitama, kelle poole ta oma vajadustega tohib pöörduda. Härra Adamsilt tuli veel teine parandusettepanek punkti 18 kohta. Sedamööda me kriipsutasime sealt maha selle punkti viimase lause. See punkt kõlab nüüd: "Fondi likvideerimine toimub Riigikogu otsuse alusel."