"Lugupeetud saadikud! Eelkõneleja esinemine näitas, et selle küsimuse arutamine on tõepoolest läinud juba väga emotsionaalseks, isegi pateetiliseks mõlemalt poolt. Arvan, et see tuleb kahjuks meie parlamendi tööle. Me oleme jõudnud siiski aega, kus me iseseisvas Eesti Vabariigis peame määrama Eesti riigi arengukäigu pikaks ajaks ette ja kriteeriumiks peab siin olema mitte sirgeselgne rahvuslikkus, mis oli suur väärtus ajal, kui lauldi: "Mats alati on tubli mees ..." Siis oli eestlane ori. Nüüd peame lähtuma kõigi asjade otsustamisel, et oleme peremehed, kes mõtlevad kaine peaga. Selle seaduseelnõu suunitlus, ka kommentaarides, on olnud hoiatav. Hoiatada valitsust, hoiatada kõiki teisi, kes tegelevad 1938. aasta kodakondsusseaduse rakendamisega, et nad ei astuks kõrvale õigelt teelt. Ma ei tea, kas me praegu vajame selliseid hoiatusi, võib-olla me vajame kainemat ja usalduslikumat koostööd."
See töö, mida on hakatud juba tegema ja milles osalevad nii Ülemnõukogu saadikud, kes olid eelmise eelnõuga seotud, kui ka Eesti Komitee esindus, riikliku kodakondsusameti esindajad ja juristid, läheb täiesti normaalselt ja rahulikult. Probleemid, mis esile kerkivad, on hoopis keerukamad, kui seda kajastab käesolev projekt. Näiteks, kui jutt on inimestest, keda käsitleb § 2, siis nende seas, keda me nimetame Nõukogude Liidu kodanikeks, on ju mitte üks või kaks rühma. Palju on Eestis sündinuid, kelle suhtes ilmselt on meil hoopis teised, vähemasti moraalsed kohustused. Küllaltki suure osa N. Liidu kodanike puhul on tegemist inimestega, kes seaduse järgi kuuluvad reaalse repressiooniohu eest põgenenute kategooriaase. Me oleme tunnistanud, et inimesed, kes põgenesid Eestist reaalse repressiooni ohu eest välismaale, on säilitanud kõik õigused, neid austatakse ja ahistatakse. Samal põhjusel tuli 50. aastatel Eestisse inimesi Valgevenest, Ukrainast, Moldaaviast ja Venemaalt. Kui Leningradis möllas stalinistlikust poliitikast tulenenud antisemitism, tulid sealt paljud juudid Tartusse, kus sellist olukorda ei olnud. Neid inimesi on küsitluste järgi meie muukeelsest elanikkonnast ligi 10%. Nüüd aga kleebime kõigile ühesuguse sildi külge: nad on tulnud vastu meie tahtmist, sisuliselt on nad intrid. Samal ajal on kõnesoleva elanikkonna hulgas siiski ka neid, keda me ise oleme kutsunud. Jutt on inimestest, kes töötavad tehnilistel ja teaduslikel erialadel, mida meil pole õpetatud. On inimesi, kes on tulnud kõrgkooli suunamisega või Eesti teadus- ja kultuuriasutuste või ettevõtete kutsel mitte koloniseerimispoliitika, vaid meie enda huvides. On tulnud neid, keda mis tahes rahvusvaheline õigus õigustab tulema oma sugulaste juurde. Me või me öelda, et sugulased ise tulid siia nii või teisiti, aga kui ema tuleb laste juurde, siis rahvusvahelise õiguse järgi me seda takistada ei saa.
Teiselt poolt on siin muidugi neid, kes tulid sõjaväega, kes tulid mundris, neid, keda Moskva võim saatis siia KGB töötajatena, partei nomenklatuurina, jne. Nemad võtsid tõesti aktiivselt osa Eesti okupeerimisest ja koloniseerimisest ning vägivallatsesid.
On ka see vahepealne osa, keda me nimetame majanduspõgenikeks. Neid on praegu tegelikult kogu maailmas ning nad on tekitanud palju probleeme, millega meil oma maa peremeestena tuleb tegelda nüüd ja edaspidi. Kas meil on praegu vaja niisugust poliitilist deklaratsiooni, mis kõik need väga erineva saatusega inimesed paneb ühe mütsi alla? Sellega me tegelikult raskendame nende probleemide lahendamist.
Alaliste elanike staatuse määratlemisel tuleks kõiki neid kategooriaid käsitleda eraldi. Psühholoogilisest, normaalsest ja ka õiguslikust seisukohast ei oleks õige, kui me siin ei suuda vahet teha. Mis puutub probleemidesse, mis tõstatati seoses sellega, kas Eesti Vabariik on mingis osas Eesti NSV õigusjärglane või mitte, samuti probleemidesse, mis seostuvad läbirääkimistega, siis kahtlemata on need väga tõsised probleemid ju neid me ei saa siin käigupealt lahendada. Me kõik oleme veendunud, et Eesti Vabariik on omaaegse Eesti Vabariigi õigusjärglane, kuid võib-olla perenaiselikust ettevaatlikkusest ma siiski hoiduksin panemast kõiki punkte enne, kui ma ei tea, mis tagajärgi toovad meie otsused kaasa kas või meie varanduslikes suhetes Nõukogude Liiduga. Kuidas siin ikkagi selle majandusõigusega asjad on? Mina jurist ei ole ja kahjuks ei öelnud ka õiguskomisjon midagi selle kohta. Ma arvan, et peaksime neid läbirääkimistega seotud asju hoopis eraldi punktina arutama, sest Ülemnõukogul ei ole praegu ülevaadet ega kontrolli selle üle, kuidas läbirääkimised edenevad. Mul on ettepanek võtta seda siiski kui eraldi küsimust, mitte kui koma või semikooloniga eraldatud vahepala.
Sellest kõigest lähtudes ma ausalt öeldes pean seda lisa juba vastuvõetud otsusele ülearuseks, mittevastavaks meie praegusele tööstiilile ja probleemide keerukusele. See sugugi ei tähenda, nagu ma ei nõustuks preambulas toodud poliitiliste lähtekohtadega või patriootliku vaimuga, mis otsuses kõlab. Patriootiliste deklaratsioonide aeg aga on minu meelest ümber. Tänan tähelepanu eest!