Eesti Vabariigi Riigi- ja Piirikaitseameti töötajate poolt erivahendite ja tulirelvade kasutamise korra kohta
Juhataja (V. Andrejev)
Tere päevast, lugupeetud rahvasaadikud! Palun asuda töökohtadele. Kohaloleku kontroll. Kohal on 70 rahvasaadikut, puudub 34.
Lugupeetud Ülemnõukogu! Valitsus on andnud kiireloomuliseks arutamiseks seaduseelnõu Eesti Vabariigi riigi- ja piirikaitsetöötajate poolt tulirelvade ja erivahendite omamise ning kasutamise korra kohta. Teile on kätte antud õiguskomisjoni arvamus selle projekti kohta ja riigikaitsekomisjoni otsuseprojekt samas küsimuses. Mа teen ettepaneku võtta see seaduseelnõu kiireloomulise küsimusena päevakorda. Kes on selle poolt? Palun hääletada!
Selle ettepaneku poolt on 49 rahvasaadikut, vastu ei ole keegi ja 4 on erapooletud. Hakkame arutama seaduseelnõu. Annan sõna riigiminister hr. Varele. Palun.
R. Vare
Aitäh! Lugupeetud Ülemnõukogu! Ma olen teie ees seaduseelnõuga, mille vastuvõtmise vajalikkuses põhimõtteliselt ei kahtle vist keegi. Me ei saa tõsiselt rääkida piiri kaitsest, kui see piirdub ainult meestega ja meestel ei ole mitte midagi käes. Piirikaitse näol peab meil olema tegu esimese relvastatud politseivälise üksusega, mis peab tagama oma kompetentsi piires, s.t. piirikaitses Eesti Vabariigi kui iseseisva riigi suveräänsuse, tema territoriaalse puutumatuse. Ja seetõttu on valitsuse esitatud eelnõu suunatud sellele, et see võimalus piirikaitsjatele anda.
See eelnõu on juba mõnda aega olnud Ülemnõukogu menetluses kiireloomulise küsimusena, kuid on läbinud nii riigikaitsekomisjoni kui ka õiguskomisjoni ekspertiisi. Selle ekspertiisi käigus on öeldud välja mõningaid pretensioone meie projekti tehnilise teostuse või normitehnilise teostuse ja novellide sisu kohta. Konsultatsioonide tulemusena oleme jõudnud ühisele arusaamisele, et tänase päeva reaalset seisu arvestades ei ole vaja luua eraldi piirikaitse kohta käivat seadust, vaid on vaja minna teist teed, õiguskomisjoni poolt pakutud teed, nimelt laiendada riigi- ja piirikaitseametile, politseitöötajatele ettenähtud erivahendite ja tulirelvade kasutamise korda, mis võimaldaks seda teha täna, sest aeg jookseb, kõik kaob näppude vahelt ja kaovad ka võimalused seada sisse normaalne tõhus piirikontroll. On juba hakatud süüks panema selle võimaluse mitterealiseerimist. Tuleb asuda välja töötama seaduseelnõu erivahendite ja tulirelvade kasutamise korra aluste kohta, see oleks kompleksakt ja hõlmaks tulirelvade kasutamise aluseid mis tahes ametkondades. See tähendab, et tuleb totaalselt muuta seni kehtinud õiguslikke aluseid. Ja ausalt öeldes, kui te panete tähele, esinen teie ees kaitsekõnega uuele otsuseprojektile, mille on esitanud riigikaitsekomisjon, mida on sisuliselt toetanud õiguskomisjon ja mis on kooskõlastatud valitsusega. Ma tahan teid, lugupeetud rahvasaadikud, üles kutsuda asjaga enam mitte venitada ja võtta see otsus vastu. Me võime võib-olla rääkida siin sõnastuse kohendamisest, võttes aluseks selle ideoloogia, mis on teile väljajagatud materjalis. Muidugi tuleb muuta mõningaid tähtaegu, sest punkti 3 ei saa ilmselt kuidagi rakendada, see otsuseprojekt oli koostatud rohkem kui nädalase faasinihkega ning seetõttu paluks 3. punkti tähtaega tagasi nihutada. Ma kriipsutan alla, et täna see otsus ei tähenda seda, et relvad saavad kätte kõik poisid, kes on piiril. Jutt käib ainult inspektorkoosseisust, kes on läbinud siseministeeriumi ettenähtud kursuse. Instruktorite õpetamisel on nende isiklikuks relvaks esialgu püstol. Kui me oleme asjaga edasi liikunud ja oleme suutnud välja õpetada noormeeste kaadri, siis me saame ka neile kätte anda relvad. Aga selleks, et poistele õpetust anda, on vaja seda otsust. Ka palun veel kord, et te seda küsimust konstruktiivselt arutaksite ja võtaksite selle otsuse vastu, see kergendaks märgatavalt meie tööd. Tänan tähelepanu eest.
E. Leisson
Lugupeetud härra eesistuja, lugupeetud härra minister! Moskvas ja Sankt-Peterburgis korraldati rahva hulgas küsitlus. Küsiti 3000 inimeselt, kas neil on illegaalselt või legaalselt relvi. 14% vastas sellele küsimusele jaatavalt. Ma tahan teada teie kui eksperdi arvamust, kui palju tulirelvi on ebaseaduslikult rahva käes, kellega piirikaitsepoistel tuleb tulevahetusse astuda. Tänan!
R. Vare
Ma pean tunnistama, et mul ei ole andmeid, ja ma kardan, et mul ei olegi võimalik selliseid andmeid kuskilt hankida, kui palju on vabariigis ebaseaduslikke tulirelvi. Küll aga julgen väita, et nende hulk on siiski küllaltki märkimisväärne. Informatsioon, mis on seni laekunud, annab tunnistust, et need relvad ei ole siin mitte ainult vanadest aegadest või näiteks ostetud mustalt turult, täikalt, vaid on siia sattunud organiseeritud kuritegevuse gruppide kaudu ja teatud osas ka mõningatelt sõjaväestruktuuridelt põhiliselt väljastpoolt vabariiki. Kahjuks on nad jõudnud või jõudmas siia ja see tähendab, et tegelikult on relvade hulk märkimisväärne. Tuleb ka arvestada, kes on nende relvade kasutajad ja kellega tuleb meie piiripoistel võitlusse astuda, need on ju põhiliselt mafioosod, ütleme siis niimoodi. Tähendab mehed, kes oskavad relva käsitseda ja kes ei põrku tagasi väga jõhkralt ründamast. Ma arvan, et see on üks täiendav motiiv, miks me ei saa poistele relvi kätte anda, nad ei ole selleks lihtsalt ette valmistatud. Inspektorid ehk juhtiv kaader kordonites on täna valmis rünnakut tõrjuma, nad on vastava ettevalmistuse saanud ja vajadusel kasutavad kinnipidamisel relva.
Probleeme jätkub ja ma pean tunnistama, et ilmselt koos Eesti iseseisvumisega need probleemid meil alles hakkavad esile kerkima. Kui me räägime positiivselt Hongkongist, siis me võiksime ka mõelda medali teisele küljele, nimelt on Hongkong üks Kagu-Aasia ja kogu maailma kuritegevuskeskus. Meil on selleks kõik eeldused olemas, kui me ei võta õigeaegselt meetmeid sellise olukorra vältimiseks. Loomulikult kuuluvad õiguskaitseorganite või organisatsioonide töötajad nende inimeste hulka, kes peavad olema võimelised tõrjuma neid rünnakuid, kellel peab olema võimalus vastu hakata. Ma arvan ka piirikaitse teatud mööndusega õiguskaitse süsteemi.
T. Mets
Lugupeetud härra eesistuja, lugupeetud härra minister! Piirikaitse kontingent koosneb küllaltki suurest arvust isikutest, keda on vaja relvastada ja selles ongi küsimus. Kas vabariigil jätkub piisavalt laskerelvastust nende inimeste relvastamiseks ja kas me saame laskerelvastuse lepingulistel alustel Liidust või on meil vaja abi saamiseks vaadata läände?
R. Vare
Esimesele küsimusele vastan jaatavalt. Teisele küsimusele on vastus keerulisem. Partneritega läbirääkimistel oleme seda pidevalt puudutanud. Ma ütlen väga lihtsalt: kui ei saa nii, siis saab naa. Pakkumised ja võimalused on selleks põhimõtteliselt olemas. Ja täna ongi see kaliibri valiku küsimus. Ma arvan, et majanduslikel, ja kui soovite, ka puhtpraktilistel kaalutlustel oleks muidugi esimene variant lihtsam, kuid tundub, et Karabahhi sündroom on Moskvas nii tugevaks muutunud, et seal enam ei mõelda pragmaatiliselt, vaid tihtipeale ainult emotsionaalselt. Seetõttu võib ka juhtuda, et me oleme sunnitud pöörama oma pilgud läände. See ei puuduta niivõrd laskerelvastust, kuivõrd muud relvastust, millega on natuke keerulisemad suhted. Laskerelvastus on ausalt öeldes ainult tehnoloogia küsimus.
S. Petinov
Lugupeetud hr. Vare! Mul on üks küsimus. On selge, et on väga põhjalikult läbi töötatud relvade ja erivahendite kasutamise kord igal erijuhtumil. Relvade kasutamise kord aga tuleks seostada piiriväeteenistuse määrustikuga, vastava instruktsiooniga jne. See tähendab, et see on vaid üks piiriväeteenistusega seotud probleemi aspekt. Kas on midagi ette võetud ühtsete normide, normatiivaktide väljatöötamiseks või on see ainult üks fragment ja muid dokumente veel pole? Tahaksin pöörata tähelepanu ühele tähtsale aspektile, see on sidesüsteem ja suhted naaberriikidega.
R. Vare
Ma vastan sellele küsimusele niimoodi. Ta ei ole fragment. Tänases piiriväeteenistuse määrustikus on selline võimalus juba ette nähtud, aga kuna ei olnud seaduslikku alust, siis ei saanud seda sätet rakendada.
Mis puutub kogu instruktiivmaterjali, siis see on läbitöötamisel ja piirikaitseametil põhimõtteliselt olemas. Kui see otsus vastu võetakse, on ta kohe ka rakendatav.
Tulirelvade kasutamisest ma oma ettekandes rääkisin ja seda on kajastatud 1. punktis. On ilmselt otstarbekas välja töötada tulirelvade kasutamise seadus kui kompleksseadus, mis käiks kõikide süsteemide ja struktuuride kohta. Oleks ühtsed alused, arvestades nende süsteemide spetsiifikat.
Põhiline õiguskomisjoni vastuväide oli see, et alused on politsei jaoks mõeldud, alused natukene erinevad, teatud detailides lahknevad ja seetõttu komisjon ei pidanud siiski seda praegu otstarbekaks ja ilmselt see on ka arusaadav seisukoht, seda tuleb aktsepteerida. Kui jõuame nii kaugele, et me seaduseelnõu tulirelvade kasutamise korra alustest välja töötame ja esitame, siis seal näeme need erisused juba struktuuride kaupa ette. Kuid see on piirikaitse, kaitsevägi, politsei, päästeteenistus. Ja ka riigikaitseline organisatsioon ehk Kaitseliit.
P. Priks
Lugupeetud juhataja, lugupeetud ettekandja! Mul oleks lihtsalt konkreetne ettepanek: parandada 25. oktoober 4. novembriks. Kas see on vastuvõetav?
R. Vare
Jah.
P. Priks
Siis on mul palve kolleegidele. Iga päev, mis me venitame, on hoolimatus ja kuritegu meie piirikaitsjate vastu, nii et ma palun tungivalt kiiresti otsustada. Aitäh!
R. Vare
Ma unustasin siiski veel ühe aspekti, mida ma tahan täiendavalt rõhutada. Nimelt selle otsuse vastuvõtmine võimaldaks vabastada politsei talle mitteomastest funktsioonidest, mida ta on sunnitud täitma, sest ta on ainuke relvastatud organisatsioon. Seda pean siiski väga oluliseks, sest see ei ole politsei funktsioon, siin on funktsioonide erinevus siiski suur ja politsei peab tegelema oma asjadega. Aga täna on ta sunnitud veel katma piiri. Aitäh!
L. Annus
Lugupeetud juhataja, lugupeetud ettekandja! Mis puutub Eesti Vabariigi Ülemnõukogu otsuse vastuvõtmisse, siis mul on ettepanek panna peale küsimust kohe see küsimus hääletusele. Kas te vastaksite, kui palju saab olema neid poisse, kes esmajärjekorras saavad oma kätte relvad, ja kui palju mehi saab olema üldse Eesti riigipiiri kaitses? Ja teine küsimus on kontseptuaalne küsimus. Kui te peate õigeks vastata, siis vastake, kui ei, siis olen ka tänulik. Kuidas haakub kontseptuaalselt Eestis toimuv relvajõudude loomine Euroopas toimuva relvajõudude protsessiga, kas see küsimus on kavatsetud püstitada ka Nõukogude Liiduga toimuvatel läbirääkimistel? Aitäh vastuse eest.
R. Vare
Küsimused küll väljuvad pisut arutatava küsimuse raamest, kuid ma arvan, et need pakuvad ka teistele huvi. Ma arvan, et aasta lõpuks saab relvad umbes 2 x 200 poissi. See on miinimumvariant. Kokku on piirikaitses umbes 1500 meest. See tähendab, et edaspidi tuleb nad loomulikult kõik relvastada. Mis puutub Eesti relvajõudude loomisse ja selle seost Euroopas toimuvate protsessidega, siis siin ma siiski kriipsutan alla, et see seos ei ole täiesti ühene. Kui peetakse silmas tavarelvastuse piirangutega seonduvat protsessi, see tähendab SEF-i lepingut ja sellega ettenähtud kvoote ja Nõukogude Liidu relvajõudude vähendamist ka Balti riikide territooriumil, siis siin on küsimus pigem poliitiline. Kas me soovime ühineda selle lepinguga või mitte, see on küsimus välisministrile. Mina seda ei toetaks teatud põhjustel, ma pean silmas ühinemist allkirja kaudu. See tähendaks seda, et me peaksime jagama Nõukogude Liidu kvoote, mis annab Nõukogude Liidule automaatselt õiguse dikteerida meie kaitsevõime potentsiaali. Näiteks kui kvoodiga on ette nähtud nii- ja niipalju helikoptereid, siis helikopterite arvu vähendada saame mitte niipalju, kui meie tahame, vaid niipalju, kui nemad tahavad. Nad seavad meile automaatselt piirid ette. See on suvaline näide. Kogu Euroopas toimub suur muudatus relvajõudude ülesehituses – minnakse üle suurearvulistelt statsionaarsetelt armeedelt mobiiljõududele, väikesearvulistele, hästirelvastatutele ja hoopis teistel põhimõtetel üles ehitatud kaitsele. Tähendab rünnakuideoloogialt minnakse üle kaitseideoloogiale. Selles mõttes peab meie lähenemine põhinema samale ideoloogiale. Me saame, võime ja suudame, olgem ausad, ainult ühte – parimal juhul luua kaitsejõudusid, mis teatud määral suudavad puhtsõjalises mõttes garanteerida meie julgeolekut. See tähendab, et ka meie peame minema üle mobiilsuse põhimõttele, me peame saama väga hea varustuse, see aga on kallivõitu lõbu. Lugupeetud rahvasaadikud! See on küsimus, millega ma tulen teie ette ilmselt siis, kui me hakkame arutama riigieelarvet. Siis on teil kindlasti palju pretensioone nende võimalike pakkumiste või tellimuste kohta riigieelarvesse. Mõelgem juba ka nendele asjadele. Ma annan teile teada, et novembrikuu jooksul me loodame jõuda lõpule meie kaitsekontseptsiooni väljatöötamisega. Ma arvan, et see dokument nõuab Ülemnõukogu-poolset aprobatsiooni.
K. Kama
Lugupeetud hr. Vare! Praegu põhineb riigikaitseameti töö peamiselt majanduspiiri seadusel. Kui me võtsime Ülemnõukogus vastu majanduspiiri seadust, siis te rõhutasite mitmeid kordi seda, et tegemist ei ole riigipiiriga, vaid just nimelt majanduspiiriga. Praegu meie ees olev projekt räägib vajadusest kaitsta Eesti Vabariigi riigipiiri. Mind huvitab kõigepealt see, mis hetkest sellest joonest, kus meil on rajatud tollitõke, on saanud riigipiir? Kas te aktsepteeriksite seda, et nimetada seda ka siin projektis majanduspiiriks?
R. Vare
"Mul on kontraettepanek. Ma ei aktsepteeri sõna "majanduspiir", ma aktsepteerin teist sõnastust – Eesti Vabariigi piir. Vaadake, asjal on teine külg ka. Me kohe mõtleme nn. majanduspiirist, aga me ei mõtle näiteks läänepiirist, mis on täiesti riigipiiri tunnustega ja mida me ei saagi enam teisiti käsitleda. Me võtame seda üle riigipiirina. Kui me ütleme riigi- ja majanduspiir, siis on see päris naljakas, ma teen siiski ettepaneku piirduda mõistega "piir"."
K. Kama
Kaitsta Eesti Vabariigi piire.
R. Vare
Piire, just nimelt. Kuigi ma ütlen, et mina ei ole sõnastuse autor.
N. Aksinin
Lugupeetud Raivo Vare! Me oleme nüüd jõudnud niikaugele, et tuleb täiesti õiguslikul alusel luua kaitsejõud kui riigi eksisteerimise parameeter. Seejuures tekib palju küsimusi, millest ühed on tähtsamad kui teised. Te näiteks ütlesite, et sõdurit saab sõduriks nimetada siis, kui tal on püss. Muidu on ta lihtsalt inimene.
On saabunud aeg mõelda relvastusele. Kas on ette nähtud või juba loodud määrustikukomisjon, kes töötab välja relvade kasutamise, piirivalvurite või muude sõjaväelaste tegutsemise ning distsiplinaar-, väli- ja lahingumäärustiku kinnitamise korra? Millises staadiumis see kõik on? Ma sain aru nii, et varsti hakkame arutama kaitseseadust.
R. Vare
Jah, lugupeetud rahvasaadik, mul on prioriteetide kohta öelda ainult niipalju, et esimesel etapil on prioriteet piirikaitse, siis politseibrigaad ja päästeteenistus. See puudutab prioriteetsust igas vallas ja kaasa arvatud relvastusel.
Mis puutub määrustiku komisjoni, siis ma osaliselt vastasin sellele küsimusele, kompleksakt on tulemas. Me suudame ta kiiresti teile esitada. Valitsuses on põhimõtteliselt heaks kiidetud ja esitamisküpseks tunnistatud kaitseteenistusseadus, seal on muidugi viide ka sellele, et need põhimäärustikud esitatakse ka Ülemnõukogule. See on siis taseme küsimus. Praegusel hetkel on olemas ainult üks määrustik, see on ajutine piirivalve määrustik, mis on valitsuse aktiga kinnitatud ja mis tuleb loomulikult ümber teha, arvestades seda, et olukord on muutunud.
Juhataja
Suur tänu, hr. Vare! Rohkem küsimusi ei ole. Sõna saab riigikaitsekomisjoni liige hr. Põld.
J. Põld
"Lugupeetud juhataja, austatud kolleegid! Mul on raske hr. Vare ettekandele midagi olulist lisada, aga ma lihtsalt kirjeldan natukene seda teed, kuidas riigikaitsekomisjon selle otsuseprojekti juurde jõudis. Nimelt arutati meile esitatud seaduseelnõu riigikaitsekomisjonis ja siis me analüüsisime teda sellest seisukohast, kuivõrd on ta võrreldav Eesti Vabariigi Ülemnõukogu Presiidiumi seadlusega, mis käsitleb politseiametnike tulirelva kasutamist. Tulime ühele olulisele järeldusele: meie arvates antud seaduseelnõu kitsendab oluliselt, võrreldes seadlusega, piirikaitse töötajate õigusi ja mitte ainult õigusi, vaid ka võimalusi. Näiteks seadluses oli aktiivse ja passiivse kaitse vahendite loetelu. Samas me leidsime, et sellist loetelu on üsna raske, kui mitte võimatu teha. Seepärast me leidsime, et aluseks võiks võtta just nimelt seaduse. Arutelul Ülemnõukogu riigikaitsekomisjonis ja õiguskomisjonis tegi pr. Ülle Aaskivi väga õige märkuse, mida arutasime ka riigikaitsekomisjonis, kuid millele tookord ei osanud täpset rõhku asetada. See on nimelt see, et ühe relvastatud formeeringu, politsei õigusi ja kohustusi käsitleb Ülemnõukogu Presiidiumi seadlus, teise formeeringu, piirikaitse erivahendeid ja tulirelvastust käsitleb aga Ülemnõukogu seadus, see tähendab kõrgemalseisev juriidiline akt. See on ka iseenesest põhimõtteliselt vastuoluline. Tõdesime, et vabariigi valitsusel tuleks tõepoolest välja töötada erivahendite ja tulirelvade kasutamise korra aluste seaduse eelnõu, sest loomisel on vabariigi kaitsevägi ja see tingib nende ühtlustamise vajaduse. Tõepoolest, selle otsuseprojekti sõnalise osa autor ei ole riigiminister hr. Vare, seepärast ma võtan vastutuse endale. Mõiste "Eesti Vabariigi riigipiir" on tõepoolest praegu ebatäpne, sest me ei teosta kontrolli 1920. aasta Tartu rahulepinguga määratud Eesti Vabariigi riigipiiril. Mina selle teksti autorina aktsepteerin kindlasti parandusettepanekut preambulas ("Eesti Vabariigi piire") ja ka parandusettepanekut rakendada käesoleva otsuse punkti 3. novembrist, kui ka valitsus on sellega nõus. Rohkem mul otsuseprojektile lisada ei ole. Aitäh!"
Juhataja
Suur tänu! Priidu Priks, kas te soovite sõna võtta? Palun. Lugupeetud Ülemnõukogu! Avame läbirääkimised. Palun, Priidu Priks.
P. Priks
Lugupeetud rahvasaadikud! Mul endal ei ole olnud võimalik piiril olla. Hiljaaegu viibis mu poeg piiril, ta oli seal kaks nädalat. Ma andsin talle ülesande täpselt kirja panna, mis seal toimub, kuidas see asi toimub, mis seal on hästi, mis halvasti. Eelmisel nädalavahetusel saabus ta tagasi Ikla piiripunktist. Vahetused olid nii päeval kui öösel, ühesõnaga, mul on selge pilt, kuidas nende elu käib, kuidas nad palka saavad, kuidas käib töö piirkondades, kuidas toitlustatakse, kuidas varustatakse raamatutega, ka kahvlite, nugade ja lusikatega. Kõige tähtsam on muidugi see, et sain kuulda, kuidas käib altkäemaksu pakkumine, kuidas ähvardatakse ja milliseid võimalusi kasutatakse piiripunktidest möödaminekuks. Sellepärast tahan nüüd lühidalt öelda, see otsus, mis täna peame tegema, oleks pidanud juba tükk aega tagasi tehtud olema.
Mehed on piiril ööl ja päeval paljaste kätega. Neid ähvardatakse maffia ja ОМОN-iga. Mul on küll palve, kolleegid, teeme otsuse kiirelt ära, ärgem jätkem mehi paljaste kätega piirile. Tänan tähelepanu eest.
Juhataja
Suur tänu. Kas on veel kõnesoovijaid? Tundub, et ei ole.
Teen ettepaneku selles küsimuses läbirääkimised lõpetada. Kes on selle poolt? Palun hääletada!
"Teeme kohaloleku kontrolli. Kohal on 68 rahvasaadikut, puudub 36. Lugupeetud Ülemnõukogu! Kes on selle poolt, et lõpetada läbirääkimised? Palun hääletada! Poolt on 59 rahvasaadikut, erapooletuid ja vastu ei ole. Lugupeetud Ülemnõukogu! Ma panen hääletamisele Eesti Vabariigi Ülemnõukogu otsuse "Riigi- ja piirikaitseameti töötajate poolt erivahendite ja tulirelvade kasutamise korra kohta". Kes on selle poolt? Palun hääletada! 52 häält."
Poolt on 62, vastu ja erapooletuid ei ole. Otsus on vastu võetud.